Aloittelijan juoksusyke

SammyL

Tuoreena juoksijana (n. 15 lenkkiä takana) minua mietityttää nopeasti nouseva syke. Eli syke nousee yli 80 % (maksimista) lähes heti. Jos haluan pitää sykkeen alle tuon rajan, niin minun on madeltava hölkäten lähes kävelyvauhtia. Olisiko siis parempi aluksi nostaa pohjakuntoa jollain toisella lajila, vai onko hyötyä juosta lähes unaerobisella rajalla? Tarkoitus on siis parantaa kestävyyskuntoa ja myös juoksukuntoa. Tein 1500 m juoksutestin alussa ja äskettäin, ja aika oli lähes täsmälleen sama. Kuuluisiko näin pian (10-15 lenkkiä) näkyä ajan parantumista? Monessa julkaisussa suositellaan 65-75 % harjoitussykettä juoksuun, mutta minulle tuo on ainakin vielä täyttä utopiaa.

8

2386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuueivaarinhousu

      Oletko varma, että sykemittari näyttää oikein? Entä jos max sykkeesi onkin enempi kuin laskukaava antaa? Vai ootko käynyt testauttamassa sen?

      Toi peruskestävyysvauhti 65-75% on se vauhti kun pystyt lenkillä puhumaan puuskuttamatta. Kokeile hölkätessä puhua itseksesi vähän pidempään. Jos pelkäät, että näyttää hullulta, niin laita handsfree hämäykseksi :). Jos mittari näyttää 80% ja ei mitään ongelmia puhua puuskuttamatta, niin sit sun max syke voi olla enempi ku mitä mittariin syötetty. Jos vaikeuksia, niin ei auta ku hidastaa vauhti melkein kävelytasolle, kyl se siitä sit kehittyy ku treenaa.

      Kun alotin juoksemisen, niin kyllä sitä joutu hölkkäämään aluksi melkein kävelyvauhtia pitääkseen tuon peruskestävyysvauhdin. Puolen vuoden päästä kuitenkin pystyi jo juoksemaan kovempaa samalla sykkeellä. Eli siinä se kehittyy. Ei kyllä mitään hajua, että kuinka nopeesti se kehittyy.

    • traineri

      Kuulostaa siltä, että teit aloittelian perusvirheen,liikaa liian nopeasti.lisää enemmän sauvakävelyä ja kavelyä.pari lenkkiä alussa/vko riittää.
      Kyllä tulos pitäisi parantua jo noillä lenkki määrillä.mut 1500m testi ei parane kyllä hirveästi peruskuntoharjoittelulla eli sykkeet 60% max.mutta juokse nyt sitä perusjuoksua, ja keskity sitten 1500m aika kokeeseen.Kestävyys paranee levossa ja tuloksia tulee aina 6vko välein.

      • SammyL

        Niin vähän meinasinkin, että pakko se on palata "sorvin" ääreen ja hommata ne kepit. Peruskävelyllä kun on vaikea saada sykettä tarpeeksi ylös. Max sykkeen olen mitannut noilla 1500 m:n testeillä ja se näyttäis olevan ainakin 189, eli 4 yli kaavan. Luulisin että mittari näyttää oikein, kun on sentään Polarin valmistama. Niin ja lisäks koitin vaimon mittaria. Kyllä lenkillä aina tuntuu siltä että pystyis hölkkäämään jonkunverran kovempaakin ja silti se tuntuisi itsestä hyvältä. Mut kun mittari sanoo muuta. Kaveri jo sanoi että jätä se mittari kotiin, mutta kun mulla on siis tarkoitus nostaa juuri peruskestävyyttä. Tietty vois sitä jatkossakin vetää kovempitempoisen lenkin aina välllä ja palata taas sitten sauvoihin? Tuskin siitä haittakaan on.


      • kunkunkuntoillaan
        SammyL kirjoitti:

        Niin vähän meinasinkin, että pakko se on palata "sorvin" ääreen ja hommata ne kepit. Peruskävelyllä kun on vaikea saada sykettä tarpeeksi ylös. Max sykkeen olen mitannut noilla 1500 m:n testeillä ja se näyttäis olevan ainakin 189, eli 4 yli kaavan. Luulisin että mittari näyttää oikein, kun on sentään Polarin valmistama. Niin ja lisäks koitin vaimon mittaria. Kyllä lenkillä aina tuntuu siltä että pystyis hölkkäämään jonkunverran kovempaakin ja silti se tuntuisi itsestä hyvältä. Mut kun mittari sanoo muuta. Kaveri jo sanoi että jätä se mittari kotiin, mutta kun mulla on siis tarkoitus nostaa juuri peruskestävyyttä. Tietty vois sitä jatkossakin vetää kovempitempoisen lenkin aina välllä ja palata taas sitten sauvoihin? Tuskin siitä haittakaan on.

        aivan, mene nyt päri viikkoa pelkästään sitä sauvakävelyä, ja sit ota kerran viikossa nopeampi lenkki juosten. Tuosta polarin mittarista on sen verran kokemusta, että jos se on hieman löysällä ja/tai huonosti kostutettu saattaa se alkaa laskeen juoksuaskelia, eikä sykettä.


      • Munmax???
        SammyL kirjoitti:

        Niin vähän meinasinkin, että pakko se on palata "sorvin" ääreen ja hommata ne kepit. Peruskävelyllä kun on vaikea saada sykettä tarpeeksi ylös. Max sykkeen olen mitannut noilla 1500 m:n testeillä ja se näyttäis olevan ainakin 189, eli 4 yli kaavan. Luulisin että mittari näyttää oikein, kun on sentään Polarin valmistama. Niin ja lisäks koitin vaimon mittaria. Kyllä lenkillä aina tuntuu siltä että pystyis hölkkäämään jonkunverran kovempaakin ja silti se tuntuisi itsestä hyvältä. Mut kun mittari sanoo muuta. Kaveri jo sanoi että jätä se mittari kotiin, mutta kun mulla on siis tarkoitus nostaa juuri peruskestävyyttä. Tietty vois sitä jatkossakin vetää kovempitempoisen lenkin aina välllä ja palata taas sitten sauvoihin? Tuskin siitä haittakaan on.

        Kerroit ennen lenkkeilyn aloittamista tehneesi 1500m:n juoksutestin. Eikös se tarkoita, että juoksit matkan mahdollisimman kovaa ja selviydyit siitä. Etkä ollut vielä edes aloittanut juoksulenkkeilyä?
        Sait jopa mitatuksi maksimisykkeesi samalla testillä. Ihmeellistä!
        Viidentoista lenkin jälkeen ei testijuoksu anna juurikaan parempaa tulosta. Toinen ihme!

        Kerroit, että juoksulenkillä sykkeesi nousee liian helposti 80% maksimista, jonka olet arvioinut 190 pintaan. Siis sykkeesi on lenkeillä ollut pikkusen yli 150. Kovempaakin voisit mennä ja vielä tuntuisi hyvältä.
        Luulenpa, että maksimisi on reilusti enemmän kuin 190.

        Sitten kuitenkin kerrot, että kävelyllä ei sykettä saa tarpeeksi ylös, vaikka se lähes kävelyvauhtisella hölkällä nousee liikaakin. Kummallista!

        Ehkäpä kannattaisi tehdä kuten se kaveri sanoi. Jättää mittari kotiin ja juoksennella helpolta tuntuvalla vauhdilla mukavanpituisia matkoja. Juoksun iloa sulla tuntuu olevan, joten kyllä se lenkin pituus muotoutuu sopivaksi.
        Silloin kun hillitsimet eivät pidä, voi kiskaista pätkän vähän lujempaakin.


      • Munmax??? kirjoitti:

        Kerroit ennen lenkkeilyn aloittamista tehneesi 1500m:n juoksutestin. Eikös se tarkoita, että juoksit matkan mahdollisimman kovaa ja selviydyit siitä. Etkä ollut vielä edes aloittanut juoksulenkkeilyä?
        Sait jopa mitatuksi maksimisykkeesi samalla testillä. Ihmeellistä!
        Viidentoista lenkin jälkeen ei testijuoksu anna juurikaan parempaa tulosta. Toinen ihme!

        Kerroit, että juoksulenkillä sykkeesi nousee liian helposti 80% maksimista, jonka olet arvioinut 190 pintaan. Siis sykkeesi on lenkeillä ollut pikkusen yli 150. Kovempaakin voisit mennä ja vielä tuntuisi hyvältä.
        Luulenpa, että maksimisi on reilusti enemmän kuin 190.

        Sitten kuitenkin kerrot, että kävelyllä ei sykettä saa tarpeeksi ylös, vaikka se lähes kävelyvauhtisella hölkällä nousee liikaakin. Kummallista!

        Ehkäpä kannattaisi tehdä kuten se kaveri sanoi. Jättää mittari kotiin ja juoksennella helpolta tuntuvalla vauhdilla mukavanpituisia matkoja. Juoksun iloa sulla tuntuu olevan, joten kyllä se lenkin pituus muotoutuu sopivaksi.
        Silloin kun hillitsimet eivät pidä, voi kiskaista pätkän vähän lujempaakin.

        Itsekin testasin polarin mittarilla maksimisykkeen x300 mittari. sain tuoloksen 191 eli tulos oli sama kuin laskukaavalla 220 - ikä. Mielestäni tuo laskukaava on ihan ok ja jos mittari antaa paljonkin eri tuloksen on syytä epäillä.

        Normaalistihan kunto testataan cooperin testillä eli juostaan 12min, tuo 1500m tuskin antaa edes oikeaa kuvaa vielä kestävyys kunnosta.


      • yksilöllinen syke
        sfinski80 kirjoitti:

        Itsekin testasin polarin mittarilla maksimisykkeen x300 mittari. sain tuoloksen 191 eli tulos oli sama kuin laskukaavalla 220 - ikä. Mielestäni tuo laskukaava on ihan ok ja jos mittari antaa paljonkin eri tuloksen on syytä epäillä.

        Normaalistihan kunto testataan cooperin testillä eli juostaan 12min, tuo 1500m tuskin antaa edes oikeaa kuvaa vielä kestävyys kunnosta.

        Itsellä kaava 220-ikä antaisi maksimisykkeeksi 173, mutta todellinen maksimi on jossain 195-198 haarukassa. Puolikkaalla keskisyke oli viimeksi 169 (jälkimmäisellä kympillä ei ollenkaan alle 170) ja joka viikko tulee jossain treenissä käväistyä 190 maksimeissa. Jos siis treenaisin kaavasta lasketuilla sykkeillä, olisi treeni aivan liian kevyttä.

        Syke on siis täysin yksilöllinen asia, joten maksimisyke (jos sitä haluaa edes tietää) pitää mitata.
        Nuo laskukaavat antavat karkeata osviittaa, jonka luotettavuus on aivan sama kuin jos vaikkapa arvioisit pituutesi suomalaisten saman sukupuolen keskipituudeksi - keskimäärin se on lähellä oikeata, mutta liki kaikilla heittää merkittävästi.


      • erge
        yksilöllinen syke kirjoitti:

        Itsellä kaava 220-ikä antaisi maksimisykkeeksi 173, mutta todellinen maksimi on jossain 195-198 haarukassa. Puolikkaalla keskisyke oli viimeksi 169 (jälkimmäisellä kympillä ei ollenkaan alle 170) ja joka viikko tulee jossain treenissä käväistyä 190 maksimeissa. Jos siis treenaisin kaavasta lasketuilla sykkeillä, olisi treeni aivan liian kevyttä.

        Syke on siis täysin yksilöllinen asia, joten maksimisyke (jos sitä haluaa edes tietää) pitää mitata.
        Nuo laskukaavat antavat karkeata osviittaa, jonka luotettavuus on aivan sama kuin jos vaikkapa arvioisit pituutesi suomalaisten saman sukupuolen keskipituudeksi - keskimäärin se on lähellä oikeata, mutta liki kaikilla heittää merkittävästi.

        Vaikka ikää onkin viisitoista vuotta vähemmän, niin samoissa mennään vaikka juossut olen nyt syksystä lähtien. Puolen tunnin 6 kilsan lenkki mennään 175 keskisykkeellä, tunnin 11,5 km 170 sykkeellä. Ja maksimit heiluu noissa samoissa yli 190:n. Maksimisykkeeksi mäkeä juostessa saatu 201.

        Eli pointtiin, edellinen puhuu asiaa ja omien mukaan pitää mitoittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      132
      948
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe