MRI-kuvaus

molttikipu

Hei
Onko täällä ketään, jolle kroonistuneen migreenin vuoksi olisi tehty tuo yllämainittu magneettikuvaus? Ja ennenkaikkea, selvittikö MITÄÄN taudista?
Olen lukenut, että kroonisen migreenin "arvet" näkyvät. Johtuen siitä, että migreeni sittenkin jättää jälkeensä ..?
Loogiselta se kuulostaa, mutta mikä on totuus?
Itse olen menossa magneettikuvaan, ja siksi ajattelin kysyä, josko joku on jo samantien kulkenut?

12

5056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • röntgenhoitajaopisk.

      Minulla ei ole muuta kokemusta migreenistä ja sen kuvauksesta magneettitutkimuksessa. Valmistun kuitenkin pian röntgenhoitajaksi.

      En tiedä, jättääkö itse migreeni jälkiä aivokudokseen. Luulisin, että lääkärit epäilevät kroonisen päänsäryn johtuvan jostain muusta sairaudesta, joka aiheuttaa päänsärkyä. Mutta ei kannata tuosta edellisestä lauseesta pelästyä :) Toivottavasti jotain selviää ja vaivasi pystytään hoitamaan kuntoon!

    • Madame_Migreeni

      Magneettikuvaa otetaan sellaisessa migreenissä, jossa on jotakin lisäselvitettävää tyypillisen, haastattelemalla selviävän migreenin lisäksi. Jos migreeni muuttaa muotoaan tai jos hirveästi pelkää jotakin muuta sairautta, otetaan kuvia. Migreeni ei varsinaisesti jätä tavallisissa kuvauksissa nähtäviä jälkiä, sillä se on toiminnallinen häiriö. Erikoislaitteilla voidaan joillakin nähdä muutoksia, jotka ovat niin pieniä, että niillä ei ole käytännön merkitystä, koska ne eivät "näy" käyttäytymisessä tai aistihavainnoissa.

    • plööööh

      Voidaanko MRI-kuvauksella selvittää onko migreeni vai ei?

      • kpiä

        Ei ainakaan minulle selvinnyt. MRI kuvaus otettiin ja mitään poikkeamaan ei löydetty mutta osaa päänsärky kohtauksista epäilevät edelleen migreeniksi vaikka migreenilääkkeet eivät auta.


    • yopj

      Sairastan kroonista migreeniä ja joskus on tehty myös epilepsiadiagnoosi.
      Itseltäni on otettu kaksi kertaa kyseinen kuva. Ensimmäinen 25-vuotiaana ja toinen nyt yli viiskymppisenä. Ensimmäisessä ei ollut mitään ja toisessa näkyi runsaasti jotain valkoisen aineen läiskiä. Itse en tullut asiasta sen tietosemmaksi.Elikä ei mitään vakavaa.

    • .....

      Hääh nyt en kyllä ymmärtäny niin että Näkeekö vai ei?

      • yopj

        Olen käsittänyt asian niin,ettei kuvaa oteta sen takia,että näkee onko migreeni vai ei.
        Sillä vaan suljetaan pois muut sairaudet,jotka voi nähdä ko.kuvasta.
        Itselleni neurologi on sanonut,ettei migreeniä voi diagnosoida kuin potilaan kertomuksella. Ei ole mitään keinoa tai laitetta,jolla se todettaisiin.
        Eeg:kin on otettu,muttei silläkään voida migreeniä todeta,vaan sulkea pois epilepsia. Ja sekin on tuntunut olevan hyvin vaikeaa ainakin omalla kohdallani.
        Enkä päässyt selville näistä valkoisista läiskistäkään. Kuulma iän tuomia juttuja. Toivottavasti jotenkin selvitti tilannetta.


    • sophia4

      Minulla alkoi yhtäkkiä 29 -vuotiaana aurallinen päänsärytön migreeni. Eli: näköhäiriöt, aurat, pahoinvointi, huonovointisuus, normaali olotila. Päänsäryt voidaan laskea kerta puoleen vuoteen ja sekin ehkä huonosta tyynystä ja kipeytyneistä niskoista. Tämän takia lähete magneettikuvaan (poissuljetaan epilepsia / kasvain ilmeisesti).

    • Jii5

      Olen itse ollut useasti MRI-kuvattana (pään alue) ja huomannut, että myös siinä, missä ja millä lähetteellä MRI-kuvat otetaan voi olla merkitystä kuvien laadun yms. asioiden johdosta. Yksityisellä olen saanut aina mielestäni parhaan palvelun ja erinomaiset kuvat, joista on voitu poissulkea vakavammat sairaudet ja kasvaimet yms. Suosittelen lämpimästi yksityistä MRI-kuvausta, jos harkitsette esim. juuri migreenin vuoksi kuvauttaa pään aluetta. Kaikki palvelun tarjoajat koko Suomesta ja hinnat löytyvät www.oikohaku.fi -sivustolta näppärästi yhdellä vilkaisulla.

      • migreenimimmi72

        Olen itsekin ollut MRI-kuvattavana jatkuvan migreenisäryn vuoksi, mutta muuta ei löydetty kuin suurentuneet aivokammiot (vauvana sair. aivokalvontulehdus). Itse kärsin jatkuvasti migreenistä, nyt onneksi päässyt Neuropoliklinikan asiakkaaksi vihdoinkin. Sitä edelsi melkein kahden vuoden kamppailu eri lääkäreiden kanssa, taisivat luulla että vain teeskentelen. Migreenisuma johti siihen, että sain kaksi kertaa migreeni-infarktin. Sen jälkeen ovat alkaneet jo kuunnella jos valitan kivusta.
        Tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa kärvisteleville!

        Migreeniyhdistyksen osoite: migreeni.org ja
        oman blogini osoite: http://migreenimimmi72.blogspot.fi/ , käykää siellä lukemassa ja kommentoikaa / kertokaa omista kokemuksista!


    • Anonyymi

      Itselläni on viikottainen migreeni johon ei täysin auta edes estolääkkeet eikä nopeavaikutteiset. Pää magneettikuvattiin ja neuron lääkäri kertoi että migreeni näkyy kuvissa, eli migreeni on jättänyt jälkensä

      • Anonyymi

        Millä tavalla migreeni näkyy kuvissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe