Kiukaan ja seinän välissä on harmaata palolevyä. Onko tuo asbestilevyä vai jotain muuta? Sauna on rakennettu joskus 70-80 luvun vaiheessa. Mitenhän terveellisiä nuo on ihmiselle? Vaihdetaanko nykyaiset tilalle vai annetaanko olla seinässä. On helppo ottaa irti vaikka hengitystä pidätellen ei sen suhteen ongelmaa.
saunan palolevyt
8
7135
Vastaukset
- tupuup
Veikkaisin kivilevyksi värinsä puolesta? Jos epäilyttää niin vaihto helppoa eikä edes maksa paljoa. Tai onhan niitä suojaseiniä nykyään vaikka mistä materiaalista ja minkä värisiä. Rautakaupassa materiaali tuntemusta pitäisi löytyä noinkin vanhoista levyistä.
- 1x2
näkemättä ei varmuutta .veikkaus mineriittilevyä.
- nobodyknows
1x2 kirjoitti:
näkemättä ei varmuutta .veikkaus mineriittilevyä.
Ei kyllä sieltä pinnan alta löytyy varovaisesti rapsuttelemalla alkuperäinen Amerikan itsenäisyysjulistus (burn it!). Toisella puolella ikiliikkujan ja sammon teko-ohjeet.
- Levy?
nobodyknows kirjoitti:
Ei kyllä sieltä pinnan alta löytyy varovaisesti rapsuttelemalla alkuperäinen Amerikan itsenäisyysjulistus (burn it!). Toisella puolella ikiliikkujan ja sammon teko-ohjeet.
Epäilen levyn olevan Frederikin varhaisen tuotannon kootut teokset. Hyvin epäterveellistä kaikille kaikissa olomuodoissa. Suosittelen tartunta vaaran vuoksi kiinteistön polttamista pikaisesti. Esimerkiksi palokunnan harjoituskohteena. Mikäli extraraitana on tsingiskaan, asunto on evakoitava välittömästi!
- möcin ucco
Etenkin vielä 70-luvulla muistan käytetyn asbestikankaita ja kovia sekä pehmeitä asbestilevyjä tulensuojina sekä työmailla että myös juuri esim kiukaiden suojalevyinä.
Sinuna irrottaisin ja veisin pois, varmuudeksi.
Hyvä kysymys muuten minne tollainen pitäisi nykyään viedä.- jätettä.
Eräs tuttu remontoi vesikaton ja vanha katemateriaali piti sisällään asbestia. Purkutyö suoritettiin kevyehköillä suojauksilla. Tavallisia hengitys-suojaimia, kintaat kädessä jne. Katemateriaali olisi pitänyt kuljettaa ongelmajätekeskukseen maksua vastaan luonnollisesti. Tuttava ratkaisi asian pistämällä myynti ilmoituksen lehteen. Parin päivän päästä ongelmajäte hakemalla haettiin tuttavan pihasta ja hän sai pienen korvauksen kaupan päälle. Joku haki itselleen halvalla katemateriaalia ulkorakennuksiin..Ei tyhmä mies?
- remontti reisskkaa
Itselläni oli samanlainen, ja repäsin veks.
eikun veke vaan.
Tilalle jotain laattaa tms nykyaikaista. - ab-mies
Jos levy on yhtä vanhaa kuin talokin -> sisältää asbestia. Asbesti ei ole vaarallista muuten kuin rikkoutuneessa materiaalissa tai jos sitä käsittelee (leikkaa poraa tms..) Mineriittilevy sisältää 40 miljoonaa asbestikuitua per kuutiomillimetri -> anna olla paikallaan (älä mitään hengityksen pidättelyjä rupea harrastamaan....)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740