Moro! Tarkoituksena on aloittaa rintamamiestalon remontti. Usein kuulee neuvon, että vanhassa talossa pitäisi asua jopa vuosi ensin, että ei tee nopeasti virheitä. Rohkeneeko joku kertoa, millaisia virheitä on nopeasti aloitetun remontin jälkeen harmittellut?
Mitä olisit tehnyt vanhan talosi remontissa toisin?
8
1993
Vastaukset
- yxvain
Pesutilaremonttia varten revittiin koko kellari auki ja tehtiin siististi uusiksi.. ja nyt harmittaa kun muutaman tuhannen euron lisähinnalla olisi siinä vaiheessa saanut sinne vaikka uima-altaan.
- fds
Oli ihan hilkulla, että olisin vaihtanut alkuperäisen painovoimaisen ilmanvaihdon moterniin koneelliseen. Onneksi tulin viime hetkellä järkiini. Monta donaa ois mennyt hukkaan ja hirveän pohinan vaan ois saanut tilalle. Ilmanvaihto on toiminut perinteisellä menetelmällä erittäin hyvin. Poistoilmahormit kannattaa kuitenkin nuohouttaa.
Laminaatit ja parketit saa unohtaa rintamamiestalossa (tosin kellarissa ok).Jos haluaa säilyttää talon tunnelman niin lankkulattia on ainoa oikea vaihtoehto.
Kannattaa myös varoa, ettei liialla remontoinnilla tee sisätiloihin kerrostalofiilistä. MDF ja muovimateriaalit on aina kyseenalaisia vanhassa talossa.
Älä usko kaikenlaisia mainosmiehiä/remonttimiehiä, vaan päätä itse rauhassa, mitä talossa kannattaa muuttaa. Se on kuitenkin ilm. ollut toimiva asunto jo 50 vuotta.
Ennen suurempia remontteja kannattaaa talossasi teettää asbestikartoitus. Se ei kuitenkaan maksa mitään älyttömiä. Mm. muovimattojen liimoissa käytettiin ennen asbestia... - Putkimies
fds kirjoitti:
Oli ihan hilkulla, että olisin vaihtanut alkuperäisen painovoimaisen ilmanvaihdon moterniin koneelliseen. Onneksi tulin viime hetkellä järkiini. Monta donaa ois mennyt hukkaan ja hirveän pohinan vaan ois saanut tilalle. Ilmanvaihto on toiminut perinteisellä menetelmällä erittäin hyvin. Poistoilmahormit kannattaa kuitenkin nuohouttaa.
Laminaatit ja parketit saa unohtaa rintamamiestalossa (tosin kellarissa ok).Jos haluaa säilyttää talon tunnelman niin lankkulattia on ainoa oikea vaihtoehto.
Kannattaa myös varoa, ettei liialla remontoinnilla tee sisätiloihin kerrostalofiilistä. MDF ja muovimateriaalit on aina kyseenalaisia vanhassa talossa.
Älä usko kaikenlaisia mainosmiehiä/remonttimiehiä, vaan päätä itse rauhassa, mitä talossa kannattaa muuttaa. Se on kuitenkin ilm. ollut toimiva asunto jo 50 vuotta.
Ennen suurempia remontteja kannattaaa talossasi teettää asbestikartoitus. Se ei kuitenkaan maksa mitään älyttömiä. Mm. muovimattojen liimoissa käytettiin ennen asbestia......korjatessa saa rahaa palamaan uuddn talon rakentamisne verran. Siksi pitäisi lähteä siitä että korjataan vain se mikä on tarpeen korjata.
- Jukka
Moro ! Kerrotko tarkemmin kuinka perusteellisen kellariremontin teit.Lämmitysmuoto jne...
- Jukka
Joo totta on että kannattaa rauhassa miettiä mitä tekee, miten tekee ja miksi tekee( ja työjärjestys !!).Mielestäni yltiöpäinen remontointi, kaikki uusiksi-periaatteella ei sovi tällaiselle talolle.
Itse olen remontoinut rintamiestaloni 3 vuotta sitten. Silloin kävin läpi 1. ja 2. kerroksen.Nyt olisi tarkoitus aloittaa kellarikerroksen remontti. Kaikki meni aika hyvin sen osalta, mutta onneksi en silloin kellariin koskenut, koska suunnitelmat ovat muuttuneet useaan kertaan ja aina vaan parempaan suuntaan.
Rahaa tosiaan saa palamaan rajattomasti, jos ei ole järki mukana.
Ja aikaa saat varata reilusti. Vanhan remontointi on paljon hitaampaa kuin uuden rakentaminen, joten unohda tiukat aikataulut.
Onnea projektille !- Jussi
Moron. Kiitos vinkeistä. Mitään yltiöpäistä uudistamista ei ole aikeissa aloittaa. Meillä aloitetaan varmaankin keski- ja kellarikerroksesta. Kertoisitko vielä miten kellarisuunnitelmat ovat muuttuneet ajan myötä?
- Jukka
Jussi kirjoitti:
Moron. Kiitos vinkeistä. Mitään yltiöpäistä uudistamista ei ole aikeissa aloittaa. Meillä aloitetaan varmaankin keski- ja kellarikerroksesta. Kertoisitko vielä miten kellarisuunnitelmat ovat muuttuneet ajan myötä?
Huonejärjestykset ovat menneet uusiksi.Esim.perunakellarin (n.15 m2) meinasin alunperin säilyttää, mutta nyt sinne tehdään kodinhoitohuone.Minulle jää vielä pieni huone(n5 m2)kylmä/kellaritilaksi.Näin sain takka/oleskelu/pukuhuoneen(n.20 m2)sijoitetuksi tilaan, jossa on piippu ja vapaa hormi ( ent.sauna)(tarvittaessa saa takan ).
Joskus mietin kh-huoneen tekoa pannuhuoneeseen (15m2),mutta se oli sitä aikaa.Nyt sinne saa esim. askartelutilaa ( vaappujen tekoa, suksi huoltoa...). Että tämmöstä!
Nyt pääsiäisen aikaan ruvetaan piirtään vähän tarkempia kuvia projektista.
Palataan astialle !!
- ~kippe~
16 vuotta sitten ostin talon, joka on rakennettu -37 (lainhuutovuosi, aloitettu aiemmin).
Alkuun tein pintaremontin asuinhuoneisiin ja koska talossa ei ollut kuin kylmä vesi ja pieni wc, tein suihku/wc kopperon. Tämän olisin tehnyt nyt myöhemmin ihan toisin. Tässä ainoa onnistunut asia on lavuaalin ja wc-pytyn paikka. Lattiakaivo väärässä paikassa ja kuumavesijohto, joka tulee kylmän kellarin kautta, olisin nyt laittanut ihan toisin (jäätyy helposti kovilla pakkasilla).
Tein myöhemmin täydellisen keittiöremontin, mutta nyt jos sen tekisin, olisin säilyttänyt vanhan komeroston. Näin säilytystilaa olisi enemmän.
Erillinen saunarakennus on myös ja saunan korjauksen olisin nyt tehnyt toisin (tieto lisääntyy vuosien saatossa). Olisin vesijohdon paikan tehnyt toisin ja laittanut lattialämmityksen)
Kaikista viimeisen viiden vuoden aikana tehdyistä remonteista olen ollut tyytyväisin, poikkeuksena puuliiterin betonilattia, jonka tein 10 vuotta sitten.
Itse olen korjaukset tehnyt talon ehdoilla, sillä tämän ikäisissä taloissa voi suorakulman ja vatupassin unohtaa heti kättelyssä. Mikä on silmämääräisesti suorassa, on suorassa.
Budjetin suhteen voit hyvin käyttää termiä summa noin potenssiin 2-6, sillä vanhaa taloa remontoidessä tulee vastaan yllätyksiä. Siihen saat varautua.
Ei siis kannata hätiköidä, vaikka remontin keskellä elämä ei luksusta olekkaan (itsellä oli olohuoneessa jääkaappi, hella, ämpäripolitiikalla toimiva tiskipöytä ja kasa rakennustarvikkeita keittiöremontin ajan).
Myös puutarhan suhteen ei parane kiirehtiä. On syytä ensin vuosi pari katsoa, mitä siellä kasvaa ja mitä niistä haluaa säilyttää ja minkälaisen puutarhan haluaa (pese ja pidä vai palkintopuutarhan).
Onnea rojektiisi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh453184Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222688- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861487- 391330
- 821199