Olen monesti pohtinut, mikseivät arkkitehdit kysy palautetta suunnittelemistaan asunnoista? Paras palautehan tulee asunnon käyttäjältä, asukkaalta, jolle arkkiehti on asunnon suunnitellut. Nykypäivänä monet muut tahot pyytävät palautetta voidakseen kehittää toimintaansa entistä paremmaksi. Mikä oli hyvää, mikä huonoa? Palautteen saamisen ansiosta itse kukin pystyy kehittämään omia taitojaan, mikäli haluaa oppia vielä paremmaksi.
Muutin uuteen asuntoon, ja nyt kun olen asunut siinä jo jonkin aikaa tehden havaintoja, on monesti tehnyt mieleni antaa palautetta sen suunnittelijalle. Kaivoin jopa arkkitehtitoimiston ositteen ylös, mutta en ole kuitenkaan saanut aikaiseksi tehdä mitään yhteydenottoa. En tiedä, haluaisivatko edes, mutta se sai minut pohtimaan tätä kirjoittamaani asiaa, miksei palautetta haluta aktiivisesti? Pidän suuresti asunnostani, joten palautteella en tarkoita pelkästään negatiivisia asioita. Toki olen miettinyt, miksi jokin tietty asia on suunniteltu juuri niinkuin on, ja näistä olisin luonnollisesti myös antanut ehdotuksia, joilla olisi voitu tilanne muuttaa asukkaan kannalta toimivammaksi.
Miksei arkkitehdit kysy palautetta?
4
435
Vastaukset
- kvdvLÖ
arkkitehdille ja anna vähän palautetta, niin ymmärrät miksi.
- ujosäikkyarka
Aloitatko?
Suunnittelijan nimi:
Mielipiteesi lopputuloksesta:
Kiitos palauttestasi!!- arxitehti
miksikö arkkitehdit eivät kysy palautetta?
No yksi syy saattaa olla se, että toimistot ovat keskimäärin todella pieniä ja palautteen kerääminen on ponnistus pikkuiselle organisaatiolle. Nykyisin suunnittelijoiden palkkiot on niin pieniä, että mitään ylimääräistä ei hankkeissa voi tehdä.
Eri asia on sitten se, että jos jostakin löytyisi joku kansalaisjärjestö joka tekisi tällaisia kyselyjä ilman palkkaa.
- Arkkivaari
Kyllä palautetta tulee, välillä pyydettyä ja välillä pyytämättä ja yllättäen.
Itse tulee kyseltyä lähinnä omakotihankkeen valmistuessa myös ulkopuolelta. Silloin asiakas on yleensä ehtinyt jo asua ainakin muutamia kuukausia, joten palautekin perustuu kokemukseen. Ohi ajaessakin voin pistäytyä talossa, jos elonmerkkejä näkyy.
Joskus kutsutaan katsomaan taloa uudestaan asiakkaan merkkipäiville ja joskus muuten vaan kaffille. Kuohuviiniäkin ovat jotkut varanneet. Olisko se sitten sitä positiivista palautetta.
Rivi- ja kerrostaloista on usein rakennuttaja kerännyt yleisempääkin palautetta esimerkiksi takuutarkastuksen yhteydessä. Se tulee tiedoksi myös arkkitehdille, vaikka ihan kaikki lasinnaarmut eivät olekaan arkkitehtiasiaa. Näihin kohteisiin ei toimistoilla yleensä ole resursseja tehdä ja lähettää omia kyselyjä, niin hyödyllistä kuin se usein olisikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2062429
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411597Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1381251Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2871043Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56992Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis303975Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20932- 55916
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S19794Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58763