Miksei arkkitehdit kysy palautetta?

den boende

Olen monesti pohtinut, mikseivät arkkitehdit kysy palautetta suunnittelemistaan asunnoista? Paras palautehan tulee asunnon käyttäjältä, asukkaalta, jolle arkkiehti on asunnon suunnitellut. Nykypäivänä monet muut tahot pyytävät palautetta voidakseen kehittää toimintaansa entistä paremmaksi. Mikä oli hyvää, mikä huonoa? Palautteen saamisen ansiosta itse kukin pystyy kehittämään omia taitojaan, mikäli haluaa oppia vielä paremmaksi.

Muutin uuteen asuntoon, ja nyt kun olen asunut siinä jo jonkin aikaa tehden havaintoja, on monesti tehnyt mieleni antaa palautetta sen suunnittelijalle. Kaivoin jopa arkkitehtitoimiston ositteen ylös, mutta en ole kuitenkaan saanut aikaiseksi tehdä mitään yhteydenottoa. En tiedä, haluaisivatko edes, mutta se sai minut pohtimaan tätä kirjoittamaani asiaa, miksei palautetta haluta aktiivisesti? Pidän suuresti asunnostani, joten palautteella en tarkoita pelkästään negatiivisia asioita. Toki olen miettinyt, miksi jokin tietty asia on suunniteltu juuri niinkuin on, ja näistä olisin luonnollisesti myös antanut ehdotuksia, joilla olisi voitu tilanne muuttaa asukkaan kannalta toimivammaksi.

4

431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kvdvLÖ

arkkitehdille ja anna vähän palautetta, niin ymmärrät miksi.

• ujosäikkyarka

Aloitatko?

Suunnittelijan nimi:

Mielipiteesi lopputuloksesta:

Kiitos palauttestasi!!

• arxitehti

miksikö arkkitehdit eivät kysy palautetta?

No yksi syy saattaa olla se, että toimistot ovat keskimäärin todella pieniä ja palautteen kerääminen on ponnistus pikkuiselle organisaatiolle. Nykyisin suunnittelijoiden palkkiot on niin pieniä, että mitään ylimääräistä ei hankkeissa voi tehdä.

Eri asia on sitten se, että jos jostakin löytyisi joku kansalaisjärjestö joka tekisi tällaisia kyselyjä ilman palkkaa.

• Arkkivaari

Kyllä palautetta tulee, välillä pyydettyä ja välillä pyytämättä ja yllättäen.

Itse tulee kyseltyä lähinnä omakotihankkeen valmistuessa myös ulkopuolelta. Silloin asiakas on yleensä ehtinyt jo asua ainakin muutamia kuukausia, joten palautekin perustuu kokemukseen. Ohi ajaessakin voin pistäytyä talossa, jos elonmerkkejä näkyy.
      Joskus kutsutaan katsomaan taloa uudestaan asiakkaan merkkipäiville ja joskus muuten vaan kaffille. Kuohuviiniäkin ovat jotkut varanneet. Olisko se sitten sitä positiivista palautetta.

Rivi- ja kerrostaloista on usein rakennuttaja kerännyt yleisempääkin palautetta esimerkiksi takuutarkastuksen yhteydessä. Se tulee tiedoksi myös arkkitehdille, vaikka ihan kaikki lasinnaarmut eivät olekaan arkkitehtiasiaa. Näihin kohteisiin ei toimistoilla yleensä ole resursseja tehdä ja lähettää omia kyselyjä, niin hyödyllistä kuin se usein olisikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1453
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      110
      900
    3. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      751
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      744
    5. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      720
    6. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      697
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      71
      671
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      669
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      657
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      67
      650
    Aihe