Miksei arkkitehdit kysy palautetta?

den boende

Olen monesti pohtinut, mikseivät arkkitehdit kysy palautetta suunnittelemistaan asunnoista? Paras palautehan tulee asunnon käyttäjältä, asukkaalta, jolle arkkiehti on asunnon suunnitellut. Nykypäivänä monet muut tahot pyytävät palautetta voidakseen kehittää toimintaansa entistä paremmaksi. Mikä oli hyvää, mikä huonoa? Palautteen saamisen ansiosta itse kukin pystyy kehittämään omia taitojaan, mikäli haluaa oppia vielä paremmaksi.

Muutin uuteen asuntoon, ja nyt kun olen asunut siinä jo jonkin aikaa tehden havaintoja, on monesti tehnyt mieleni antaa palautetta sen suunnittelijalle. Kaivoin jopa arkkitehtitoimiston ositteen ylös, mutta en ole kuitenkaan saanut aikaiseksi tehdä mitään yhteydenottoa. En tiedä, haluaisivatko edes, mutta se sai minut pohtimaan tätä kirjoittamaani asiaa, miksei palautetta haluta aktiivisesti? Pidän suuresti asunnostani, joten palautteella en tarkoita pelkästään negatiivisia asioita. Toki olen miettinyt, miksi jokin tietty asia on suunniteltu juuri niinkuin on, ja näistä olisin luonnollisesti myös antanut ehdotuksia, joilla olisi voitu tilanne muuttaa asukkaan kannalta toimivammaksi.

4

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kvdvLÖ

      arkkitehdille ja anna vähän palautetta, niin ymmärrät miksi.

    • ujosäikkyarka

      Aloitatko?

      Suunnittelijan nimi:

      Mielipiteesi lopputuloksesta:

      Kiitos palauttestasi!!

      • arxitehti

        miksikö arkkitehdit eivät kysy palautetta?

        No yksi syy saattaa olla se, että toimistot ovat keskimäärin todella pieniä ja palautteen kerääminen on ponnistus pikkuiselle organisaatiolle. Nykyisin suunnittelijoiden palkkiot on niin pieniä, että mitään ylimääräistä ei hankkeissa voi tehdä.

        Eri asia on sitten se, että jos jostakin löytyisi joku kansalaisjärjestö joka tekisi tällaisia kyselyjä ilman palkkaa.


    • Arkkivaari

      Kyllä palautetta tulee, välillä pyydettyä ja välillä pyytämättä ja yllättäen.

      Itse tulee kyseltyä lähinnä omakotihankkeen valmistuessa myös ulkopuolelta. Silloin asiakas on yleensä ehtinyt jo asua ainakin muutamia kuukausia, joten palautekin perustuu kokemukseen. Ohi ajaessakin voin pistäytyä talossa, jos elonmerkkejä näkyy.
      Joskus kutsutaan katsomaan taloa uudestaan asiakkaan merkkipäiville ja joskus muuten vaan kaffille. Kuohuviiniäkin ovat jotkut varanneet. Olisko se sitten sitä positiivista palautetta.

      Rivi- ja kerrostaloista on usein rakennuttaja kerännyt yleisempääkin palautetta esimerkiksi takuutarkastuksen yhteydessä. Se tulee tiedoksi myös arkkitehdille, vaikka ihan kaikki lasinnaarmut eivät olekaan arkkitehtiasiaa. Näihin kohteisiin ei toimistoilla yleensä ole resursseja tehdä ja lähettää omia kyselyjä, niin hyödyllistä kuin se usein olisikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe