KÖYHÄN JOULU..

ahdistaa*

Joulu tulee mutta joulu-mieli ei ole korkealla. Ei ole varaa hankkia edes lahjoja kun pieni sairauspäiväraha tulee vasta Joulun jälkeen! Miten voi saada juhla-mielen aikaan? Sais edes ruokaa pöytään...

36

1421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asut?

Joku voisi ehkä auttaa hiukan.

• Asun

Pohjanmaalla!

• olet?

Jos voisit auttaa?

• myös köyhä

tulee minull kun käyn kirkossa kuuntelemassa kauneimmat joululaulut, ei maksa mitään. Ruuat saa edullisemmin kun tekee itse, laatikot tulee edullisesti ja esim karjalanpaisti lihoja on jatkuvasti tarjouksessa.

• ruoka.

Pitää itse tehdä! Kaupoista katselen aina löytyykö tuotteita joissa on "merkki" 50% ja ostan niitä jos rahat riittää ja kerralla teen sitten isomman annoksen jota voi syödä pitkään! Eikähän kaikkia perinne-ruokia tarvitse Jouluna olla.Musiikki on lähellä sydäntä ja kuuntelen sitä vaikka itse en osaa soittaa enkä laulaa,kirjastosta saa kirjat lainattua ilmaiseksi (harrastan lukemista).
        Lahjoja olisi mukava antaa mutta vaatteet ym. paremmat maksaa ja en tiedä tekeekö jokin "rihkama" ketään onnelliseksi kun tarvitsisi oikeita käyttö-tavaroita!

• kodin ulkopuolelta

Onko sinulla lapsia huolehdittavana vai elätkö yksin?

Minulla on aina ollut yltäkylläinen joulu, vaikka 3 lasta yksin päiväkoti-ikäisistä muksuista aikuisiksi kasvatinkin. Vakityö ja terveys ovat pitäneet murheet loitolla. Myönnän kuitenkin, että pelkäsin, kun lapset olivat pieniä ja työpaikalla pariin otteeseen saneerattiin. Pienipalkkaiset epäsäännölliset pätkätyöt yhdistettynä yksinhuoltajuuteen olisivat olleet täysi helvetti sekä arjen hallinnan että tiukan talouden suhteen. Siihen pyöritykseen pelkäsin joutuvani. Unettomia öitä joskus vietin, mutta työni sain onneksi pitää.

Nyt 2 kuukautta sitten nuorimmainen muutti kotoa pois. Kaikilla kolmella on takataskussaan yhdistelmätutkinto (ammatti- ja ylioppilastutkinto) sekä vakipaikka työelämässä. Nuorimmainenkin sai jo 18-vuotiaana vakituisen työn. Olo on todella helpottunut, kun vastuu lapsista ei enää paina, vaikka kuitenkin taas kerran ovat YT:t päällä. Osa meistä saa ilmoituksen potkuista sopivasti joulun alla. Mutta minulla on nyt huolehdittavana enää itseni ja siitä kyllä selviän vaikka huonosti kävisi työrintamalla.

Tänään ostin Kirkon ulkomaanavulta toisenlaisen lahjan, aterian tuhannelle lapselle. Eilen pistin rahaa Pelastusarmeijan tilille. Täytyy antaa vielä niin kauan, kun voi. En tiedä vaikka huomenna joudun vuorostaan pyytämään.

Tiedätkö, meidän seurakunnassa tarjotaan jouluyön messun yhteydessä jouluateria koko kirkkokansalle. Suurin osa ei tietenkään jaksa syödä enää yöllä aattopäivän jälkeen, mutta ruokaa on silti yllinkyllin ja tunnelma messun jälkeen on upea. Yksi ystäväni puolestaan on vapaaehtoisena järjestämässä yksinäisten joulujuhlaa. Lupasin leipoa sinne pipareita mukaan. Sielläkin tarjotaan ilmainen ateria jouluna. Katsoppa, onko kotisi lähellä jotakin vastaavaa seurakunnissa tai järjestöissä ja mene mukaan yksin tai perheesi kanssa. Minä toivotan sinulle hyvää joulua. Muistathan että se kaikkein ensimmäinen joulu oli köyhien ihmisten joulu. Joulun sanoma ilmoitettiin ensimmäisenä paimenille - ihmisille, joita ei oikein pidetty arvossa, koska joutuivat työskentelemään sapattina. Hyvä joulu kuuluu myös sinulle!

• kertoa

Itsestäni. En ole yksin myös minulla on aikuisia lapsia kolme joista keskimmäinen asuu kotona ja kaksi on työttömänä,varsinkin nuorinta pyrin auttamaan niin kuin pystyn.Oikeasti lapsia oli neljä mutta vanhin kuoli onnettomuudessa. Tämä vuosi on mennyt sairastaessa,Lokakuun alussa olin vatsa leikkauksesta josta toivun edelleen ja myöhemmin tulee toinen leikkaus.Onneksi sain pilkottua sairaala-maksut osiin!
        Täällä maalla ei ole sellaista toimintaa kuin kuvailit,ihan uusia asioita.
        Missä päin on järjestetty noin hyvin toimintaa?
        Kyllä silloin oli vilskettä kun lapset olivat pieniä neljä kuuden vuoden ajalla syntynyttä:)
        Välillä vaivun masnnukseen mutta ei siitä sen enempää,ei ole tarkoitus kirjoittaa "valitus-virttä"!

Hyvää Joulun odotusta myös sinulle!

• mie vaan..
        kertoa kirjoitti:

Itsestäni. En ole yksin myös minulla on aikuisia lapsia kolme joista keskimmäinen asuu kotona ja kaksi on työttömänä,varsinkin nuorinta pyrin auttamaan niin kuin pystyn.Oikeasti lapsia oli neljä mutta vanhin kuoli onnettomuudessa. Tämä vuosi on mennyt sairastaessa,Lokakuun alussa olin vatsa leikkauksesta josta toivun edelleen ja myöhemmin tulee toinen leikkaus.Onneksi sain pilkottua sairaala-maksut osiin!
        Kyllä silloin oli vilskettä kun lapset olivat pieniä neljä kuuden vuoden ajalla syntynyttä:)
        Välillä vaivun masnnukseen mutta ei siitä sen enempää,ei ole tarkoitus kirjoittaa "valitus-virttä"!

Miksi pitää ostella lahjoja jos ei ole rahaa edes ruokaan. Itse olen työtön ja lapsen kanssa vietän joulun. En osta kun 1 lahjan lapselle en kellekään muulle. Näin on menty jo monta vuotta. Lapsi saa muutaman paketin kummeiltaan ja isältään, minun ostaman lisäksi. Itse en halua antaa enkä saada lahjoja.Ruokaa rauhaa ja rakkautta, se riittää.

• kodin ulkopuolelta
        kertoa kirjoitti:

Voi, kylläpä sinua on koeteltu. Eikä se aina ole mitään valitusvirttä todeta, että ahdistaa ja masentaa. Rehellisyyttä sellainen on. On maalaisviisautta myöntää itselleen ja muille, että aina ei jaksa olla iloinen ja onnellinen. Jos tässä maassa on turhaa valitusta, niin on tässä maassa liikaa sitäkin, ettei uskalleta ottaa apua ja lohdutusta vastaan, kun siihen on aihetta.

Minä asun isossa kaupungissa. Silti tuon jouluyön messun ja sitä seuraavan jouluaterian soisin ihan jokaiseen seurakuntaan. Kirkkoon voi tulla yksin tai koko perheellä, ja parasta on se, että kaikki viettävät joulua yhdessä saman pöydän ääressä: vapaaehtoiset, työttömät ja työlliset, lapsiperheet ja yksinäiset, seniorit ja juniorit.

• myös köyhä

Minä paistan karjalanpiirakoita lahjaksi, olen antanut niitä useana vuotena lahjaksi, hyvin ovat kelvanneet. Monet ystäväni odottavat jo niitä, tekevät hyvissäajoin ennen joulua tilaa pakkaseen. Tarvikkeet eivät niihin paljon maksa, työ on sitäkin arvokkaampi.Tämä vaan vinkiksi, jos sinulla on jokin minkä hallitset, askartelu tai muu niin löytyisikö siitä lahja ideaa.

• taito:)

Karjalanpiirakat ovat tosi hyviä mutta niiden valmistus on vaikeaa,olen joskus koulu aikana kokeillut mutta ei niistä tullut "oikean" näköisiä! Oikeestaan en hallitse mitään sellaista jota voisi antaa vakavalla naamalla lahjaksi.Käytännön töissä olen äitiä auttanut aina esim. siivouksessa ja asioilla käymisessä mutta en taida vielä pystyä tekemään hänelle "kunnon" Joulusiivousta!
        Joulu ei saisi ollakaan kulutus-juhla mutta on se antamisen ilo kuitenkin olemassa!
        Olen vielä kipeä että sekin asettaa rajoituksia liikkumisessa ja tekemisissä.

Kiitos vinkeistä ja saa laittaa lisää:) Meidän köyhien määrä kasvaa kun elin-kustannukset nousee ja euron myötä hinnat ovat nousseet vaikka piti olla toisin päin!

• pakko,
        taito:) kirjoitti:

Karjalanpiirakat ovat tosi hyviä mutta niiden valmistus on vaikeaa,olen joskus koulu aikana kokeillut mutta ei niistä tullut "oikean" näköisiä! Oikeestaan en hallitse mitään sellaista jota voisi antaa vakavalla naamalla lahjaksi.Käytännön töissä olen äitiä auttanut aina esim. siivouksessa ja asioilla käymisessä mutta en taida vielä pystyä tekemään hänelle "kunnon" Joulusiivousta!
        Joulu ei saisi ollakaan kulutus-juhla mutta on se antamisen ilo kuitenkin olemassa!
        Olen vielä kipeä että sekin asettaa rajoituksia liikkumisessa ja tekemisissä.

Kiitos vinkeistä ja saa laittaa lisää:) Meidän köyhien määrä kasvaa kun elin-kustannukset nousee ja euron myötä hinnat ovat nousseet vaikka piti olla toisin päin!

Käydä hammaslääkärissä vaikka mulla on kauhea pelko käydä siellä mutta täytyy hoidattaa kuitenkin ennen seuraavaa leikkausta hampaat kuntoon! Viikonloppuna tulehtui sen verran pahasti niin eipähän pääse leviämään etemmäs! Huomenna sitten röngteniin...
        Näin Joulua odotellessa.Joululauluja on ruvennut kuulumaan Radiosta,se on mukavaa:)

• stressaantunnut
        pakko, kirjoitti:

Käydä hammaslääkärissä vaikka mulla on kauhea pelko käydä siellä mutta täytyy hoidattaa kuitenkin ennen seuraavaa leikkausta hampaat kuntoon! Viikonloppuna tulehtui sen verran pahasti niin eipähän pääse leviämään etemmäs! Huomenna sitten röngteniin...
        Näin Joulua odotellessa.Joululauluja on ruvennut kuulumaan Radiosta,se on mukavaa:)

Multa lähtee huomenna, tai oikeastaan tänään, viisaudenhammas veks. Kyllä hermostuttaa. Muutenkin tuntuu kaikki stressi kerääntyvän tähän joulun alle eikä mitään joulumieltä ollenkaan. Sääkin on aina samaa vettä.

• viety
        stressaantunnut kirjoitti:

Multa lähtee huomenna, tai oikeastaan tänään, viisaudenhammas veks. Kyllä hermostuttaa. Muutenkin tuntuu kaikki stressi kerääntyvän tähän joulun alle eikä mitään joulumieltä ollenkaan. Sääkin on aina samaa vettä.

Jo onneksi ne viisaudenhampaat mutta kyllä ne oli lujassa,ensimmäisen "erehtyi" ottamaan paikallinen lääkäri mutta siten se tilasi kaupungista vetämään loput pois.Minulla oli ne juuret kasvannut viereisten hampaiden juurien kanssa "solmuun". Kannattaa ne poistattaa! Minäkin hoidatan nyt kaikki kuntoon kun alkuun pääsin:) Se on vaan aina yhtä vaikeaa sinne meno:( Lapsena päätin että kun olen aikuinen ja käyn hammaslääkärissä niin laitan vain tekarit siihen pöydälle niin ei käy kipiää mutta nyt olen onnellinen etttä on vieläkin omat hampaat tallessa!
        Mihin aikaan sinulla on meno? Olen hengessä mukana...

Täälläkin on maa vihreänä ja vettä sattaa!

• ....................
        viety kirjoitti:

Jo onneksi ne viisaudenhampaat mutta kyllä ne oli lujassa,ensimmäisen "erehtyi" ottamaan paikallinen lääkäri mutta siten se tilasi kaupungista vetämään loput pois.Minulla oli ne juuret kasvannut viereisten hampaiden juurien kanssa "solmuun". Kannattaa ne poistattaa! Minäkin hoidatan nyt kaikki kuntoon kun alkuun pääsin:) Se on vaan aina yhtä vaikeaa sinne meno:( Lapsena päätin että kun olen aikuinen ja käyn hammaslääkärissä niin laitan vain tekarit siihen pöydälle niin ei käy kipiää mutta nyt olen onnellinen etttä on vieläkin omat hampaat tallessa!
        Mihin aikaan sinulla on meno? Olen hengessä mukana...

Täälläkin on maa vihreänä ja vettä sattaa!

löytyy uutta ja uutta vastaavaa. Ei lapsi huomaa eikä välitä, onko tavara käytetty, jos se ei rikkinäinen ja likainen ole. Pieni lapsi vain tykkää, että on monta pientä pakettia, ja kirppikseltähän niitä saa jo kympillä paljon, kun ajatuksen kera vaeltelee. Katsele myös satukirja-alet (siellä ei taida olla Kirjatoria?) ja Tarjoustalon ja Lidlin lelut. Kympillä voi tosiaan päästä pitkälle.

• omat
        .................... kirjoitti:

löytyy uutta ja uutta vastaavaa. Ei lapsi huomaa eikä välitä, onko tavara käytetty, jos se ei rikkinäinen ja likainen ole. Pieni lapsi vain tykkää, että on monta pientä pakettia, ja kirppikseltähän niitä saa jo kympillä paljon, kun ajatuksen kera vaeltelee. Katsele myös satukirja-alet (siellä ei taida olla Kirjatoria?) ja Tarjoustalon ja Lidlin lelut. Kympillä voi tosiaan päästä pitkälle.

Lapset on niin isoja ettei tarvi leluja vaikka pehmoleluista tykkää vanhin tytär:) Ainoastaan se lapsenlapsi joka jäi täysin orvoksi kaipaa jotakin leikkikaluja vaikka en tiedä mitä kun on muuttunut nykyajan lelut niin "omituisiksi"!
        Silloin kun minä olin lapsi niin kovasti halusin leluja mutta eipä niitä pukki tuonut ja nytkin vielä ihailen kaikkea lasten juttuja vaikka olen jo 48v.:) On ihania nukkeja ym. Pojille vain on niitä karmeita robotteja ja pelikonsoleita,niistä en ymmärrä!

• Luulisi

siihen saakka paria kymppiä?

• lainaa:(

Ei kun se takaisin maksu-kyky on huono! Olen joutunut lainaileen lääkkeisiin ym. tärkeisiin jo omalta lapseltakin ja tänään oli puhetta siitä minun s.rahasta kun se tulee vasta Joulun jälkeen niin eipä aikonut lainata.Tuttaviin ei kuulu "varakasta" porukkaa! Se siitä.
        Vanhin lapseni taas kysyi mitä haluan lahjaksi eikä usko kun sanon en mitään!

• ei!
        lainaa:( kirjoitti:

Ei kun se takaisin maksu-kyky on huono! Olen joutunut lainaileen lääkkeisiin ym. tärkeisiin jo omalta lapseltakin ja tänään oli puhetta siitä minun s.rahasta kun se tulee vasta Joulun jälkeen niin eipä aikonut lainata.Tuttaviin ei kuulu "varakasta" porukkaa! Se siitä.

Kävin siellä röngtenissä ja kuvissa näkyi jotakin "omituisia" varjostumia luustossa...Lääkäri ei ruvennut arvailemaan mitä ne voisi olla! Itse pelkään kasvaimia.

• Oikein:)
        ei! kirjoitti:

Kävin siellä röngtenissä ja kuvissa näkyi jotakin "omituisia" varjostumia luustossa...Lääkäri ei ruvennut arvailemaan mitä ne voisi olla! Itse pelkään kasvaimia.

Hyvää Itsenäisyys-päivää teille kaikille jotka vastasivat minulle!

• meillä on jo lunta
        Oikein:) kirjoitti:

Hyvää Itsenäisyys-päivää teille kaikille jotka vastasivat minulle!

Hyvää itsenäisyyspäivää sinulle. Kauniita lumihiutaleita ja jääkukkia ikkunoihisi ja pihamaalle. Kyllä joulu tulee joka kotiin, kun Luojan itse joulun koristaa. Talvisen luminen luonto ikkunan takana on kuin kaunein joulukortti. Jaksamista sinulle päivä kerrallaan.

• SINULLE:)
        meillä on jo lunta kirjoitti:

Hyvää itsenäisyyspäivää sinulle. Kauniita lumihiutaleita ja jääkukkia ikkunoihisi ja pihamaalle. Kyllä joulu tulee joka kotiin, kun Luojan itse joulun koristaa. Talvisen luminen luonto ikkunan takana on kuin kaunein joulukortti. Jaksamista sinulle päivä kerrallaan.

Tännekin satoi lumen eilen vasta! Onhan se nyt valoisampaa kuin silloin oli lumeton maa ja pakkanen kerkesi tulla,tuntui tosi kylmältä -10 astetta pakkasta vaikka ei sitä tähän aikaan vuodesta oikeastaan valoista aikaa olekkaa vaan hämärän kämärää!
        Onhan minulle ilona linnut ja oravat joita ruokin niitä on kiva seurata:)

Se kyllä meinaa pelottaa kun vasta Tammikuussa kirurgi katsoo ne röngten-kuvat että joudun siihen asti odottamaan "tuomiota":(

• vanhin
        lainaa:( kirjoitti:

lapsesi antaa sinulle herkkukorin, jossa olisi hiukan jouluisia syötäviä?
        Kun hän ilmeisesti on sinulle jotain lahjaa hankkimassa niin sano rohkeasti, että mitä olet vailla.
        Toivottelen jaksamista ja lämmintä joulua!

• pukki kuin pukki
        vanhin kirjoitti:

lapsesi antaa sinulle herkkukorin, jossa olisi hiukan jouluisia syötäviä?
        Kun hän ilmeisesti on sinulle jotain lahjaa hankkimassa niin sano rohkeasti, että mitä olet vailla.
        Toivottelen jaksamista ja lämmintä joulua!

Ala joulupukiksi niin tienaat joulurahat. Niin mäkin teen. Ilmoita itsesesi osoitteeseen www joulupukkipalvelu.fi niin alkaa puhelin soida.

• Voi olla
        pukki kuin pukki kirjoitti:

Ala joulupukiksi niin tienaat joulurahat. Niin mäkin teen. Ilmoita itsesesi osoitteeseen www joulupukkipalvelu.fi niin alkaa puhelin soida.

Hankalaa kun paremmin menisin joulu-muorista,vaikeaa on muuttaa ääni "möreäksi" ja tämä on pieni paikka-kunta jossa on jo yli-tarjontaa eikä minulla ole ajo-korttia eipä kyllä autoakaan. Muuten ihan hyvä idea!

Edelliseen ehdotukseen kerron että vanhin tyttäreni on jo kerennyt ostaa minulle jotakin mutta ei paljastanut mitä.Lapset ovat "omapäisiä" kun eivät tottele! Heille haluaisin antaa jotakin.Koskaan ei tiedä milloin on liian myöhäistä niin kuin nytkin vien ensimmäiselle lapselleni vain hauta-kynttilän,se on aina yhtä vaikeaa...

Kiitos molemmille!

• mummonmustikka
        Voi olla kirjoitti:

Hankalaa kun paremmin menisin joulu-muorista,vaikeaa on muuttaa ääni "möreäksi" ja tämä on pieni paikka-kunta jossa on jo yli-tarjontaa eikä minulla ole ajo-korttia eipä kyllä autoakaan. Muuten ihan hyvä idea!

Edelliseen ehdotukseen kerron että vanhin tyttäreni on jo kerennyt ostaa minulle jotakin mutta ei paljastanut mitä.Lapset ovat "omapäisiä" kun eivät tottele! Heille haluaisin antaa jotakin.Koskaan ei tiedä milloin on liian myöhäistä niin kuin nytkin vien ensimmäiselle lapselleni vain hauta-kynttilän,se on aina yhtä vaikeaa...

Kiitos molemmille!

Kamalaa kun joulusta on tehty niin kaupallinen. Harmittaa kun siitä joutuvat vähävaraiset kärsimään, joulumielihän kuuluu kaikille. Vinkkinä, toivokaa lapsiltanne lahjaksi lämmintä joulumieltä ja yhteistä oloa, ei maksa mitään ja varmasti joulumieli tulee. Syökää aamupäivällä yhdessä riisipuuro, katsokaa telkkarista vaikka lumiukko, menkää pulkkamäkeen ja joulukirkkoon. Juokaa glögiä se on vain euron kieppeillä maksava. Joulumieli syntyy pienestä, turha stressata. Kumpa voisin vain auttaa, ikävää kuulla kun muilla ei ole joulumieltä. hyvää joulunodotusta.

• Lumiukko.
        mummonmustikka kirjoitti:

Kamalaa kun joulusta on tehty niin kaupallinen. Harmittaa kun siitä joutuvat vähävaraiset kärsimään, joulumielihän kuuluu kaikille. Vinkkinä, toivokaa lapsiltanne lahjaksi lämmintä joulumieltä ja yhteistä oloa, ei maksa mitään ja varmasti joulumieli tulee. Syökää aamupäivällä yhdessä riisipuuro, katsokaa telkkarista vaikka lumiukko, menkää pulkkamäkeen ja joulukirkkoon. Juokaa glögiä se on vain euron kieppeillä maksava. Joulumieli syntyy pienestä, turha stressata. Kumpa voisin vain auttaa, ikävää kuulla kun muilla ei ole joulumieltä. hyvää joulunodotusta.

Animaatio-ohjelma kuuluu Joulun perinteisiin vielä nytkin lapset katsovat vaikka isoja ovatkin:)

Liian kaupallinen nykyään on Joulu,mainoksia pukkaa joka puolelta,osta sitä ja tätä...
        Ei oikeastaan ole ihme että iski nyt "joulu-masennus". Toivottavasti se helpottuu kun pääsee Joulun ohi.Täytyy kehittää jotain...vaikka nukkua Joulun yli!
        En halua pilata muiden Joulun odotusta vaan toivotan kaikille HYVÄÄ Joulu-mieltä!

• joulu jokaiselle!
        Lumiukko. kirjoitti:

Animaatio-ohjelma kuuluu Joulun perinteisiin vielä nytkin lapset katsovat vaikka isoja ovatkin:)

Liian kaupallinen nykyään on Joulu,mainoksia pukkaa joka puolelta,osta sitä ja tätä...
        Ei oikeastaan ole ihme että iski nyt "joulu-masennus". Toivottavasti se helpottuu kun pääsee Joulun ohi.Täytyy kehittää jotain...vaikka nukkua Joulun yli!
        En halua pilata muiden Joulun odotusta vaan toivotan kaikille HYVÄÄ Joulu-mieltä!

Jos on oikeasti ruokaa tarvis niin rohkeasti kysymään vaikka pelastusarmeijan patavahdin neuvoa taikka kirkon diakonissalta.

• Sain
        joulu jokaiselle! kirjoitti:

Jos on oikeasti ruokaa tarvis niin rohkeasti kysymään vaikka pelastusarmeijan patavahdin neuvoa taikka kirkon diakonissalta.

Viime Jouluna kun Diakonissa toi Lahja-kortteja kauppaan niin tänä vuonna varmaan on muiden vuoro!
        Pelastusarmeijan-padalle on matkaa 100 km...
        Eikähän tuohon Jouluun ole enää kauan aikaa niin kohta se menee ohikin ja kohta ollaan uuden vuoden puolella!
        Varmasti on paljon ihmisiä joilla Joulu on "köyhänlainen" kun on paljon työttömyyttä tai sairautta joihin ei pysty ennakoimaan!

• Ant
        Sain kirjoitti:

Viime Jouluna kun Diakonissa toi Lahja-kortteja kauppaan niin tänä vuonna varmaan on muiden vuoro!
        Pelastusarmeijan-padalle on matkaa 100 km...
        Eikähän tuohon Jouluun ole enää kauan aikaa niin kohta se menee ohikin ja kohta ollaan uuden vuoden puolella!
        Varmasti on paljon ihmisiä joilla Joulu on "köyhänlainen" kun on paljon työttömyyttä tai sairautta joihin ei pysty ennakoimaan!

Meillä kanssa ensimmäinen joulu, ettei pysty ruokia edes ostamaan, eikä lahjojakaan. Mutta ruokahan se tärkein olisi. Olen jo muutenkin taistellut sossun ja kelan kanssa tuista jotka minullekkin kuuluisi, niin ei apua kummastakaan. Kysyin apua Punaiselta ristiltä, eivät auta pahoin velkaantuneita, Pelastusarmeijalta ei ole kuulunut mitään. Omalta kirkolta sain 20€ ruokakupongin, hurraa ?!? Että nyt huomaa kuinka täällä ei saa oikein oma kansa apua.

• yksin..
        Ant kirjoitti:

Meillä kanssa ensimmäinen joulu, ettei pysty ruokia edes ostamaan, eikä lahjojakaan. Mutta ruokahan se tärkein olisi. Olen jo muutenkin taistellut sossun ja kelan kanssa tuista jotka minullekkin kuuluisi, niin ei apua kummastakaan. Kysyin apua Punaiselta ristiltä, eivät auta pahoin velkaantuneita, Pelastusarmeijalta ei ole kuulunut mitään. Omalta kirkolta sain 20€ ruokakupongin, hurraa ?!? Että nyt huomaa kuinka täällä ei saa oikein oma kansa apua.

Meitä on paljon! Minä en tiedä tuosta Pelastusarmeijan toiminnasta muuta kuin että heillä on niitä patoja mutta miten ja kenelle niitä jaetaan.20€:lla ei nykyään paljon saa kun ruuan hinta on korkea vaikka tarjousten perässä juokseekin.
        Minä sain kuitenkin lääkkeisiin maksu-sitoumuksen Joulukuulle muuten nekin olisi jäänyt Apteekin hyllylle!

• yksin jouluna.......

et ole ainut. minulla ei oo rahaa ostaa yhtään mitään.ei rahaa ostaa lapsille mitään,ei rahaa ostaa jouluruokia ei mitään! routa soittaa ja lehden myyjät ym. että hyvää joulua niille.. minulla tikkejä kädessä kun olen tarkka ja tiskatessa loukkasin,siinäki joulu pilalla. en mene kenenkään joulua pilaamaan.antaa rikkaitten leveillä ja köyhien kärsiä.

saattaapi olla että on viimeinen joulu.

• Asuvatko

Lapsesi kaukana jos yksin vietät Joulun? Onko sinulla ystäviä vai oikeastikko olet ypö yksin?

Joulusta ei tiedä milloin se kenellekin on viimeinen!

• Aloittaja
        Asuvatko kirjoitti:

Lapsesi kaukana jos yksin vietät Joulun? Onko sinulla ystäviä vai oikeastikko olet ypö yksin?

Joulusta ei tiedä milloin se kenellekin on viimeinen!

Jos joku haluaa auttaa minua voin antaa sähköpostiosoitteeni! Mutta vain rehellisellä mielellä oleville,en halua joutua pettymään...

• sarvet etelässä.

Mä ymmärrän sua mul on itel vähän vastaavanlainen tilanne! Mua taas ärsyttää se kun suomen porvarihallituksella on varaa mut just meitä suomen vähäosasia ei auteta näköjään kohta edes ruoka avussa! Suosittelen sua laatimaan asiaan selvitystä tältä Timo Soinilta JOKA ON SUOMEN KANSAN PERUSKYSYMYSTEN PUOLELLA JA ÄÄRELLÄ JA ON TODELLA HYVÄ KANSANEDUSTAJA MEILLÄ sSUOMESSA! sEN SANON PORVAREILLE VIELÄ KOITTAA KÖYHIEN IHMISTENKIN AIKA JOKA TULEE OLMAAN NYT NÄHDYN LAMAN SEURAUKSENA JUURI SE AIKA ETTÄ ASIAT RULLAA NIIN KU PITÄÄ EIKÄ NÄIN ETTÄ kreikkaan lahjotetaan koko ajan lisää rahaa! J A TEHÄÄN NÄITÄ HULLUJA SUOMEN TYÖPAIKKOJEN KONKKIA KUN JOKA PÄIVÄ MELKEEN SUOMESSA JOKU FIRMA JOUTUU ULKOMAILLE EI NÄIN PRVARIT ELETÄ! YLI VAROJEN! VOIMIA SULLE RAHAASIOIDEN KANSSA JA SIUNAUSTA!

• Pirkko

Mie itte etin joolumieltä täältä netistä!! Siinaastaa kaakille!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2158
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      139
      1797
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      744
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      731
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      619
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      550
    Aihe