Olen luultavasti toisena opiskeluvuotena suuntaamassa vaihtoon Kiinan suuntaan, ja kiinnostaisi tietää minkälaisia kokemuksia ihmisillä kyseisessä maassa opiskelusta on? Tarkoituksena on ensimmäisenä vuotena opiskella kieltä jotta sitten paikanpäällä pärjäisi jollain tavalla. Olen katsellut Asiaexchangea mutta sieltä löytyy vain yksi ainoa kohde, jossa aihemahdollisuuksia ei opiskelussa kovin montaa ole.
Kaikki kokemukset, vinkit ja aiheeseen liittyvät mielipiteet kiinnostavat.
Kiinassa opiskelleita?
7
3132
Vastaukset
- ziik
En ole Kiinassa opiskellut mutta matkaillut kylläkin ja täytyy sanoa, ettei tuon maan kulttuurista tiedä normisuomalainen juuri mitään. Maa on melko erilainen verrattuna esim. Japaniin, tosin Hong Kong on melko länsimaistunut. Varaudu siis ainakin kulttuurishokkiin jos suunnittelet meneväsi muualle Kiinaan ja tutustu kulttuuriin etukäteen, että sinulla olisi jonkunlainen käsitys paikasta. Imuta netistä vaikka kiinalaisia draamasarjoja jos et muuta keksi =D
- Ygg
arvelinkin, mitä olen noita vaihto-oppilaiden kuvauksia maasta lukenut. Toisaalta haasteet kiinnostaa, ja mitä omaa alaani olen tutkinut niin voisi olla hyötyä työuran kannalta myöhemmin. Maa kiinnostaa myös muuten. Sain kaverin kautta sen tutun yhteystiedot joka on useampaan kertaan ollut kiinassa vaihdossa, ja tätä aion vähän haastatella jahka selvittelen ensin asioita itse.
Kiinan alkeet aloitan tammikuussa ja hankin tuossa myös kirjan ja cd:n jouluksi, jotta voi sitten vapaalla hieman jo treenailla. Ajattelin että vaikka kieli vaikeaa onkin niin jos vuoden noita kursseja lukee, saa jo sen verran sanastoa että pärjää edes jollain tavalla. Ainakin tuon Asiaexchangen kautta vaihto-oppilaan opintoihin kuuluu mm. kiinalaista kulttuuria, kieliopintoja sekä muita opintoja.
- kiina-vaihtari
(sorry skandinaavit puuttuu nappaimistosta)
olen opiskellut pekingissa yliopistossa vaihto-oppilaana.
jo olet jossain yliopistossa kirjoilla, kannattaa kokeilla hakea johonki kahdenvaliseen vaihtosopimus yliopistoon. hongkong on lansimaisin kiinan kohteista, mutta isoissa kaupungeissa kuten peking, guangzhou, shanghai ja shenzhen kylla parjaa jotenkuten englannilla. kiinan kielen opiskelujen kannalta peking on paras, paikallisten aksentti on lahella putonghuaa eli standardimandariinia.
kannattaa keskittya kielten opiskeluun, ehka hongkongia lukuunottamatta muiden aineiden opetus ei ole ihan suomen tasolla.
halpaa on kiinassa asuminen, ja mielenkiintoista tekemista ja nakemista loytyy joka kaupungista helposti vuodeksi. ja kiinan sisalla matkustelu on todella antoisaa, varsinkin jos on paassy kielen opiskelussakin vauhtiin, suosittelen =)
ainoa miinus on joillekkin ihmisille kiinassa on isot kulttuurierot, joillekin ne ovat liikaa ja tulee sopeutumis vaikeuksia. kuten ruoka ja jotkut kiinalaisten tavat kuten totuuden kertomatta jattaminen tai ryysiminen.- Ygg
Joo eli tarkoitus on tosissaan opiskella hieman kieltä ennen matkalle lähtöä. Aikaa on joku vuosi joten siihen mennessä ehdin käydä kaksi ensimmäistä peruskurssia. Kirjoja ja kielikasetteja ostin joululomaksi ja niiden kanssa olen harjoitellut.
Oon amkissa ja meillä on joitain vaihtokohteita Kiinassa, tosin en vielä ole onnistunut löytämään tarkempia tietoja siitä missä ne sijaitsevat. AsiaExchange kiinnostaisi siitä syystä että nuo vaihto-oppilaille opetettavat aineet vaikuttavat juuri sellaisilta joista on hyötyä. Itse opiskelen alaa jossa ollaan huomattavasti tuota maata edellä, tai näin ainakin oletan. Tarkoituksena on nimenomaan kerätä paikallistuntemusta maasta ja yhteiskunnasta ja mahdollisesti myöhemmin käyttää tätä joko Cimon kautta kv-harjoittelussa tai sitten työelämässä hyväksi.
AE:n sivuille oli ilmestynyt vaihtotarina Kantonista ja ainakin tuon tarinan pohjalta vaikuttaa ihan hyvältä kohteelta.
Olitko opiskellut etukäteen kieltä ollenkaan vai menitkö täysin "ummikkona"? Jos vaihto-ajat on 4kk niin ehtiikö tuossa kuinka hyvin oppia kieltä? Minkälainen paikka tuo Peking oli? Oliko paikalla samaan aikaan muita vaihto-oppilaita Suomesta vai olitko ainoa? Laskeskelin sitä että opintotuen pitäisi riittää suht mukavasti, vaikka vaihdossa olevilta varmasti veloittavatkin huomattavasti enemmän vuokraa kuin paikallisilta.
Jos sulla on jotain laajempaa tarinaa tuosta ajasta jonka olit vaihdossa niin kuulisin mielelläni. - kiina-vaihtari
Ygg kirjoitti:
Joo eli tarkoitus on tosissaan opiskella hieman kieltä ennen matkalle lähtöä. Aikaa on joku vuosi joten siihen mennessä ehdin käydä kaksi ensimmäistä peruskurssia. Kirjoja ja kielikasetteja ostin joululomaksi ja niiden kanssa olen harjoitellut.
Oon amkissa ja meillä on joitain vaihtokohteita Kiinassa, tosin en vielä ole onnistunut löytämään tarkempia tietoja siitä missä ne sijaitsevat. AsiaExchange kiinnostaisi siitä syystä että nuo vaihto-oppilaille opetettavat aineet vaikuttavat juuri sellaisilta joista on hyötyä. Itse opiskelen alaa jossa ollaan huomattavasti tuota maata edellä, tai näin ainakin oletan. Tarkoituksena on nimenomaan kerätä paikallistuntemusta maasta ja yhteiskunnasta ja mahdollisesti myöhemmin käyttää tätä joko Cimon kautta kv-harjoittelussa tai sitten työelämässä hyväksi.
AE:n sivuille oli ilmestynyt vaihtotarina Kantonista ja ainakin tuon tarinan pohjalta vaikuttaa ihan hyvältä kohteelta.
Olitko opiskellut etukäteen kieltä ollenkaan vai menitkö täysin "ummikkona"? Jos vaihto-ajat on 4kk niin ehtiikö tuossa kuinka hyvin oppia kieltä? Minkälainen paikka tuo Peking oli? Oliko paikalla samaan aikaan muita vaihto-oppilaita Suomesta vai olitko ainoa? Laskeskelin sitä että opintotuen pitäisi riittää suht mukavasti, vaikka vaihdossa olevilta varmasti veloittavatkin huomattavasti enemmän vuokraa kuin paikallisilta.
Jos sulla on jotain laajempaa tarinaa tuosta ajasta jonka olit vaihdossa niin kuulisin mielelläni.sorry kuukauden myohassa taa viesti. kirjoitin epaselvasti, siis olen opiskelijana pekingissa talla hetkella. jos viela naet taman viestin niin laita vastaukseen joku sahkoposti, en viitti julkiselle foorumille laittaa yksityiskohtia tarkemmin.
mut olin ummikko, nyt osaan perusteet ja parjaan arkipaivan tilanteissa. 4kk ehtii oppia, riippuu omasta motivaatiosta ja kuinka paljon tekee extra hommia oppituntien ulkopuolella paikallisten kanssa puhuen yms. Peking on loistava paikka, omalla tavallaan haastava mut ei ylitsepaasematonta ongelmaa tule vastaa.
omassa yliopistossa on muutamia muitakin suomalaisia, vaikka kotiyliopistosta olin ainoa lahtija.
opintotuki riittaa hyvin, erityisesti jos asuu kampuksella. useimmilla on siisteja yhden hengen asuntojakin. kiinan kaupungista riippuen opintotuilla voi helposti myos vuokrata asunnon, josta kylla ovat yleensa suht kalliimpia mutta hienompia ja todella tilavia yms. slti pitais jaada rahaa yli.
luulen kylla etta ellei mene hongkongiin, on turha odottaa mitaan hirvean tasokasta opetusta. kurssit ja opettavat ova ok, mut maisterivaiheen kurssit ovat vaatimustasoltaan ja sisalloltaan lahempana suomen kandivaiheen opintoja mannerkiinan puolella.
vastaa sahkopostin kanssa jos haluat kysya jotain yksityiskohtaisempaa, laitn sulle sit mailia. mut voi vierahtaa taas tovi ennen kun seuraavan kerran kayn suomi24 - Ygg
kiina-vaihtari kirjoitti:
sorry kuukauden myohassa taa viesti. kirjoitin epaselvasti, siis olen opiskelijana pekingissa talla hetkella. jos viela naet taman viestin niin laita vastaukseen joku sahkoposti, en viitti julkiselle foorumille laittaa yksityiskohtia tarkemmin.
mut olin ummikko, nyt osaan perusteet ja parjaan arkipaivan tilanteissa. 4kk ehtii oppia, riippuu omasta motivaatiosta ja kuinka paljon tekee extra hommia oppituntien ulkopuolella paikallisten kanssa puhuen yms. Peking on loistava paikka, omalla tavallaan haastava mut ei ylitsepaasematonta ongelmaa tule vastaa.
omassa yliopistossa on muutamia muitakin suomalaisia, vaikka kotiyliopistosta olin ainoa lahtija.
opintotuki riittaa hyvin, erityisesti jos asuu kampuksella. useimmilla on siisteja yhden hengen asuntojakin. kiinan kaupungista riippuen opintotuilla voi helposti myos vuokrata asunnon, josta kylla ovat yleensa suht kalliimpia mutta hienompia ja todella tilavia yms. slti pitais jaada rahaa yli.
luulen kylla etta ellei mene hongkongiin, on turha odottaa mitaan hirvean tasokasta opetusta. kurssit ja opettavat ova ok, mut maisterivaiheen kurssit ovat vaatimustasoltaan ja sisalloltaan lahempana suomen kandivaiheen opintoja mannerkiinan puolella.
vastaa sahkopostin kanssa jos haluat kysya jotain yksityiskohtaisempaa, laitn sulle sit mailia. mut voi vierahtaa taas tovi ennen kun seuraavan kerran kayn suomi24[email protected]
Olen näillä näkymin menossa Taiwaniin päin koska sieltä löytyy hyvää palautetta saanut koulu johon omalla koululla on vaihtosopimus. Päätarkoitus on omalla kohdalla juuri opetella puhumaan ja ymmärtämään puhetta ja kehittää sitä kautta omaa kielitaitoa. Tällä hetkellä opiskelen kiinaa avoimessa yliopistossa, mutta vaikka sitä ennen vaihtoa ehtii olla 8kk ei se ole riittävän intensiivistä. Perusmerkkejä on jo jollain tavalla hallussa, mutta erityisesti tuo puhuminen ja puheen ymmärtäminen vielä takkuaa. Äänteet kun ovat niin erilaisia verrattuna suomeen tai englantiin ja todella lähellä toisiaan.
Tiedätkö muuten käytetäänkö Taiwanin puolella traditionaalista vai simplified merkistöä? Netistä olen yrittänyt etsiä mutta olen löytänyt tästä ristiriitaista tietoa. - kiina-vaihtari
Ygg kirjoitti:
[email protected]
Olen näillä näkymin menossa Taiwaniin päin koska sieltä löytyy hyvää palautetta saanut koulu johon omalla koululla on vaihtosopimus. Päätarkoitus on omalla kohdalla juuri opetella puhumaan ja ymmärtämään puhetta ja kehittää sitä kautta omaa kielitaitoa. Tällä hetkellä opiskelen kiinaa avoimessa yliopistossa, mutta vaikka sitä ennen vaihtoa ehtii olla 8kk ei se ole riittävän intensiivistä. Perusmerkkejä on jo jollain tavalla hallussa, mutta erityisesti tuo puhuminen ja puheen ymmärtäminen vielä takkuaa. Äänteet kun ovat niin erilaisia verrattuna suomeen tai englantiin ja todella lähellä toisiaan.
Tiedätkö muuten käytetäänkö Taiwanin puolella traditionaalista vai simplified merkistöä? Netistä olen yrittänyt etsiä mutta olen löytänyt tästä ristiriitaista tietoa.mailainen muutaman viikon paasta kun olen takaisin pekingissa.
Mielestani Tawianissa kaytetaan traditional merkistoa, samoin hong kongissa. huono juttu kielen opiskelijan kannalta, simplifiedin pointti on just tehda merkkien kirjoittaminen ja erityisesti erottaminen toisistaan yksiselitteisemmaksi , mut mikaan mahdoton ero ei niiden valilla ole ...
eirtyisesti merrkien opettelu vaatii aikaa ja omaa panostusta.
puhe treeni tulee sit kaytannossa, se tankataan ihan perusteista lahtien ainakin meidan kielikursseilla taalla. kaytannon puhuminen on sit ittesta kiinni, kannattaa yrittaa omalla ajalla mahdollisimman paljon. tutorin palkkaaminen ei ole kallista verrattuna hyotyyn, itse maksan noin 3 euroa tunti. ei ole ihan pikkuraha paikallisella mitta puulla, mutta hyvan myos englanniksi kommunikoivan tutor loytaminen ei ole helppoa. kannattaa kysya omalta kielen opettajalta tunteeko ketaan mahdollista tutoria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904