argumentoituja mielipiteitä. Kumpi oli parempi ja merkittävämpi? Miksi? Ja mikä sävellys osoittaa sen erityisen hyvin?
Bach vai Beethoven?
37
1136
Vastaukset
- Partakalle
Beethoven ehkäpä historiallisesti merkittävämpi osuttuaan toimiessaan oikealle ajanjaksolle. Bach nähdäkseni Beethovenia taitavampi musiikin arkkitehti (minkä osoittavat esimerkiksi pääteoksensa Die Künst der fuge ja messu BWV 232). Bachin musiikki on moniulotteisempaa ja vähemmän banaalia. Molemmat olivat muusikkoina lähinnä matemaatikkoja eivätkä aivan spontaanin musiikin kärkinimiä, kuten Schubert ja Mozart.
- kontrapunktinen
musiikki oli se sitten missä vain lajityypissä, on tähän kysymykseen vastaamisen lähtökohta. Viimeiset kuusi jousikvartettoa ja muutama konsertto pois lukien Beethovenin parhaat teokset ovat sonaattimuodossa orkesterin ja pianon saralla (sinfoniat, 32 pianosonaattia). Bachin täydellinen kontrapunkti taas leimaa niin laajasti hänen sävellyksiään, että se on hänen musiikin tekniikkansa. Mozart ja Scbubert olivat teknikkojen sijasta melodikkoja.
9. sinfonia ja H-mollimessu, plaa plaa plaa! Ei näitä teoksia aina jaksa jauhaa läpi. Pienemmistä kokoluokista löytyy Beethovenin ja Bachin mielenliikkeistä ehkä paremminkin kertovia sävellyksiä. Hyvä esimerkki Bachilla kaksoiviulukonsertto, kuinka vetoavaa ja suurta musiikkia. Beethovenilla neljäs pianokonsertto, mikä ehdoton läpikuultava kauneus. Nämä eivät ole mitään bagatelleja, mutteivät niitä vanhojen päivien suurteoksiakaan, keskitie voi kertoa eniten säveltäjästä. ja löytyy pienessä tavarassa Für Elise ja g-duurimenuetti, joiden kaltaisiin pieniin suuriin biiseihin klassisen musiikin kliseisyys perustuu. Ne ovat muodostuneet niin kuluneiksi koska ovat sopivan hyviä ja helppoja samanaikaisesti. Mutta Bachin ja Beethovenin suuruudesta ne kertovat vittuakaan.
No sitten... kumpi on parempi? Entä MERKITTÄVÄMPI? Bach oli myös otollisessa asemassa barokin aikana, kun silloin saattoi luoda pohjaa. Haydnin suuruus on myös kiitollisuudenvelassa ajalle, hän sattui klassismin alkuun. Alussa on helppoa keksiä uutta. Ennen barokkia oli toki musiikkia niin paljon jo länsimaissakin, että...
No ei voi päättää! Molemmissa haisee oman ajan henki, Bachissa puinen kirkko ja Beethovenissa wieniläinen katuelämä ja Napeleon. Pitää vaan päättää, kummasta pitää enemmän. Musiikki ja sen ihanteet heijastuvat niissä maalauksissakin, joita Bachista ja Beethovenista on tehty - pitääkö Bachin isoista kristillisen mahtipontisista peruukkikuvista vai Beethovenin romanttissankarikuvaa maalailevista suuri säveltäjä -visioista. Ja musiikki kuuluu samaan imagopakettiin. - Idänkävijä
kontrapunktinen kirjoitti:
musiikki oli se sitten missä vain lajityypissä, on tähän kysymykseen vastaamisen lähtökohta. Viimeiset kuusi jousikvartettoa ja muutama konsertto pois lukien Beethovenin parhaat teokset ovat sonaattimuodossa orkesterin ja pianon saralla (sinfoniat, 32 pianosonaattia). Bachin täydellinen kontrapunkti taas leimaa niin laajasti hänen sävellyksiään, että se on hänen musiikin tekniikkansa. Mozart ja Scbubert olivat teknikkojen sijasta melodikkoja.
9. sinfonia ja H-mollimessu, plaa plaa plaa! Ei näitä teoksia aina jaksa jauhaa läpi. Pienemmistä kokoluokista löytyy Beethovenin ja Bachin mielenliikkeistä ehkä paremminkin kertovia sävellyksiä. Hyvä esimerkki Bachilla kaksoiviulukonsertto, kuinka vetoavaa ja suurta musiikkia. Beethovenilla neljäs pianokonsertto, mikä ehdoton läpikuultava kauneus. Nämä eivät ole mitään bagatelleja, mutteivät niitä vanhojen päivien suurteoksiakaan, keskitie voi kertoa eniten säveltäjästä. ja löytyy pienessä tavarassa Für Elise ja g-duurimenuetti, joiden kaltaisiin pieniin suuriin biiseihin klassisen musiikin kliseisyys perustuu. Ne ovat muodostuneet niin kuluneiksi koska ovat sopivan hyviä ja helppoja samanaikaisesti. Mutta Bachin ja Beethovenin suuruudesta ne kertovat vittuakaan.
No sitten... kumpi on parempi? Entä MERKITTÄVÄMPI? Bach oli myös otollisessa asemassa barokin aikana, kun silloin saattoi luoda pohjaa. Haydnin suuruus on myös kiitollisuudenvelassa ajalle, hän sattui klassismin alkuun. Alussa on helppoa keksiä uutta. Ennen barokkia oli toki musiikkia niin paljon jo länsimaissakin, että...
No ei voi päättää! Molemmissa haisee oman ajan henki, Bachissa puinen kirkko ja Beethovenissa wieniläinen katuelämä ja Napeleon. Pitää vaan päättää, kummasta pitää enemmän. Musiikki ja sen ihanteet heijastuvat niissä maalauksissakin, joita Bachista ja Beethovenista on tehty - pitääkö Bachin isoista kristillisen mahtipontisista peruukkikuvista vai Beethovenin romanttissankarikuvaa maalailevista suuri säveltäjä -visioista. Ja musiikki kuuluu samaan imagopakettiin.Kuten jokainen voi kuulla omilla korvillaan, jos hänellä oikeasti musiikille korvaa on, länsimaisen musiikin rappio alkoi Beethovenista. Nousukas Bonnista tartutti tappavan viruksen. Ennen häntä musiikki oli täydellistä. Säveltäjien tarvitsi vain säveltää. Beethovenin myötä rehellisistä musiikin käsityöläisistä, jotka sävelsivät Jumalan ja Jumalan maanpäällisten edustajien kunniaksi, tuli "kansakuntaa" eli veristä vallankumousta "palvelevia" taiteilijoita ja muka suorastaan "alkuvoimaisia neroja", luojia. Roskaa! Jumala luo, ei ihminen. Mikä nöyryys Bachissa, mikä hybris Beethovenissa - ja niin häntä seurasi koko länsimaisen musiikin suuri nemesis, jonka jäljiltä näemme nyt ympärillämme pelkkiä raunioita.
Mikä tahansa Beethovenia edeltäneen merkittävän säveltäjän tuotannon rinnalla Beethoven vaikuttaa mahtailevalta katupojalta, kömpelöltä moukalta, kesyttömältä barbaarilta, rahvaanomaiselta sirkustirehtööriltä, hävittävältä demonilta, demagogiselta kansankiihottajalta, Marat'n, Dantonin ja Robespierren hengenheimolaiselta. Beethovenin tuhotöistä alkoi nihilismin voittokulku länsimaisessa kulttuurissa, siis länsimaiden perikato. Bachin H-mollimessun ja Beethovenin Missa solemniksen välinen ero on yhtä suuri ja hirveä kuin Pyhän Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan ja Natsi-Saksan välinen ero. Bach ja Beethoven: Venäjä ja Neuvostoliitto. Homo beethovenicus: sieluton, hengetön, jumalaton.
- fagotti564
Ehdottomasti bachia kuuntelen mielummin...
- Hyvä hokasu
Miksi aina verrataan Beethovenia ja Mozartia? Eikös tuo kysymys ole aika selvä, Mozart oli parempi. Sen sijaan kannattaa verrata Beethovenia ja Bachia.
- ei ole
leimallisesti oman aikansa tuote. Jopa Schubert on, barokki-Bachista tai klasari-Mozartista puhumattakaan. Bach ja Mozart eivät kestä vertailua Beethoveniin, jonka ote oli niin uusi ja futuristinen että sehän ei kiinnity mihinkään aikaan. Schubertissa on tässä mielessä jotain samaa.
- krixis
ei ole kirjoitti:
leimallisesti oman aikansa tuote. Jopa Schubert on, barokki-Bachista tai klasari-Mozartista puhumattakaan. Bach ja Mozart eivät kestä vertailua Beethoveniin, jonka ote oli niin uusi ja futuristinen että sehän ei kiinnity mihinkään aikaan. Schubertissa on tässä mielessä jotain samaa.
Onneksi olen avarakatseinen musiikin suhteen enkä ole sidoksissa yhden säveltäjän teoksiin , niin minulle sopii Beethoven, Bach ,Schubert, Mahler, Bruckner, Verdi, Mozart, Haydn , jne
- Hyvä hokasu
krixis kirjoitti:
Onneksi olen avarakatseinen musiikin suhteen enkä ole sidoksissa yhden säveltäjän teoksiin , niin minulle sopii Beethoven, Bach ,Schubert, Mahler, Bruckner, Verdi, Mozart, Haydn , jne
sopii lukuisat kymmenet ja sadat säveltäjät (Palestrina, Tallis, Byrd, Monteverdi, Telemann, Purcell, Händel, Rameau, Bachit, Haydn, Beethoven, Schubert, Chopin, Schumann, Rossini, Mendelssohn, Brahms, Skrjabin, Rahmaninov, Tshaikovski, Delius, Vaughan Williams, Debussy, Ravel, Shostakovitsh, Prokofiev, Schönberg, Stravinski, Puccini, Gershwin...), mutta tässä onkin kysymys siitä, kuka säveltäjistä on suurin. Mozart on. Samaa mieltä oli Haydn, Wagner, Tshaikovski, Poulenc ja lukuisat muut nimekkäät säveltäjät Mozartin aikana ja sen jälkeen. Ja jos pitää jotakuta säveltäjää suurimpana, se ei tietenkään siis merkitse, että olisi "sidoksissa yhden säveltäjän teoksiin". (Itse asiassa tämän aloituksen tarkoitus oli vertailla Bachia ja Beethovenia, he kun ovat säveltäjinä sieltä kärkipäästä.)
P.S. Muuten, yli puolet (5/8) mainitsemistasi säveltäjistä oli itävaltalaisia ja 1/4 saksalaisia - siis yhtä vaille kaikki saksankieliseltä alueelta. Ettei se vain kertoisi jotain rajoittuneisuudestasi? - Jusma
ei ole kirjoitti:
leimallisesti oman aikansa tuote. Jopa Schubert on, barokki-Bachista tai klasari-Mozartista puhumattakaan. Bach ja Mozart eivät kestä vertailua Beethoveniin, jonka ote oli niin uusi ja futuristinen että sehän ei kiinnity mihinkään aikaan. Schubertissa on tässä mielessä jotain samaa.
ei ollut vastaavaa musikaalisuutta tai kauneudentajua (hyvää makua Haydnin mielessä), kuin muilla mainitsemillasi säveltäjillä. Musiikillinen lahjakkuutensa oli vähäistä verrattuna pappa-Bachiin, saati Mosseen tai Schubiin. Mies oli toki taitava "rakentamaan legopalikoilla". Lisäksi musiikkinsa nyyhkyttävä paatos on joskus tunteisiin vetoavaa, kuten kakkosen larghettossa tai Prometheuksen eräissä hitaissa osissa, jotka tuovat jossain määrin mieleen Tshaikovskin balettien valssit (Tshaikkari käytti muuten myös Beethovenin "ta-ta-ta-taata" ahkerasti ja onnistuneesti tuotannossaan). Toisaalta joskus itkua tihrustava Beethoven onkin sitten jo koomista tai vetelää, jolloin on pakko ottaa raikkaampaa satsia kehiin.
- krixis
Hyvä hokasu kirjoitti:
sopii lukuisat kymmenet ja sadat säveltäjät (Palestrina, Tallis, Byrd, Monteverdi, Telemann, Purcell, Händel, Rameau, Bachit, Haydn, Beethoven, Schubert, Chopin, Schumann, Rossini, Mendelssohn, Brahms, Skrjabin, Rahmaninov, Tshaikovski, Delius, Vaughan Williams, Debussy, Ravel, Shostakovitsh, Prokofiev, Schönberg, Stravinski, Puccini, Gershwin...), mutta tässä onkin kysymys siitä, kuka säveltäjistä on suurin. Mozart on. Samaa mieltä oli Haydn, Wagner, Tshaikovski, Poulenc ja lukuisat muut nimekkäät säveltäjät Mozartin aikana ja sen jälkeen. Ja jos pitää jotakuta säveltäjää suurimpana, se ei tietenkään siis merkitse, että olisi "sidoksissa yhden säveltäjän teoksiin". (Itse asiassa tämän aloituksen tarkoitus oli vertailla Bachia ja Beethovenia, he kun ovat säveltäjinä sieltä kärkipäästä.)
P.S. Muuten, yli puolet (5/8) mainitsemistasi säveltäjistä oli itävaltalaisia ja 1/4 saksalaisia - siis yhtä vaille kaikki saksankieliseltä alueelta. Ettei se vain kertoisi jotain rajoittuneisuudestasi?Tuo jne ei ollut.
- krixis
Jusma kirjoitti:
ei ollut vastaavaa musikaalisuutta tai kauneudentajua (hyvää makua Haydnin mielessä), kuin muilla mainitsemillasi säveltäjillä. Musiikillinen lahjakkuutensa oli vähäistä verrattuna pappa-Bachiin, saati Mosseen tai Schubiin. Mies oli toki taitava "rakentamaan legopalikoilla". Lisäksi musiikkinsa nyyhkyttävä paatos on joskus tunteisiin vetoavaa, kuten kakkosen larghettossa tai Prometheuksen eräissä hitaissa osissa, jotka tuovat jossain määrin mieleen Tshaikovskin balettien valssit (Tshaikkari käytti muuten myös Beethovenin "ta-ta-ta-taata" ahkerasti ja onnistuneesti tuotannossaan). Toisaalta joskus itkua tihrustava Beethoven onkin sitten jo koomista tai vetelää, jolloin on pakko ottaa raikkaampaa satsia kehiin.
Mozartilla on hyvä aloittaa klassisen musiikin harrastus ja siirtyä lopulta syvällisempiin säveltäjiin kuten Mahler, Bruckner ja Beethoven ja Schubert.
- krixis
krixis kirjoitti:
Mozartilla on hyvä aloittaa klassisen musiikin harrastus ja siirtyä lopulta syvällisempiin säveltäjiin kuten Mahler, Bruckner ja Beethoven ja Schubert.
Bach vs Beethoven -molemmat
- noloa...
Hyvä hokasu kirjoitti:
sopii lukuisat kymmenet ja sadat säveltäjät (Palestrina, Tallis, Byrd, Monteverdi, Telemann, Purcell, Händel, Rameau, Bachit, Haydn, Beethoven, Schubert, Chopin, Schumann, Rossini, Mendelssohn, Brahms, Skrjabin, Rahmaninov, Tshaikovski, Delius, Vaughan Williams, Debussy, Ravel, Shostakovitsh, Prokofiev, Schönberg, Stravinski, Puccini, Gershwin...), mutta tässä onkin kysymys siitä, kuka säveltäjistä on suurin. Mozart on. Samaa mieltä oli Haydn, Wagner, Tshaikovski, Poulenc ja lukuisat muut nimekkäät säveltäjät Mozartin aikana ja sen jälkeen. Ja jos pitää jotakuta säveltäjää suurimpana, se ei tietenkään siis merkitse, että olisi "sidoksissa yhden säveltäjän teoksiin". (Itse asiassa tämän aloituksen tarkoitus oli vertailla Bachia ja Beethovenia, he kun ovat säveltäjinä sieltä kärkipäästä.)
P.S. Muuten, yli puolet (5/8) mainitsemistasi säveltäjistä oli itävaltalaisia ja 1/4 saksalaisia - siis yhtä vaille kaikki saksankieliseltä alueelta. Ettei se vain kertoisi jotain rajoittuneisuudestasi?"Mozart on. Samaa mieltä oli Haydn, Wagner, Tshaikovski, Poulenc ja lukuisat muut nimekkäät säveltäjät Mozartin aikana ja sen jälkeen."
Haydn sanoi Mozartin olevan hänen tuntemistaan säveltäjistä suurin, lisäksi hän sanoi että luultavasti ei seuraavaan 100 vuoteen tule Mozartin veroista. Mutta tulihan sieltä: Beethoven ja Schubert tekivät suurteoksensa helposti seuraavan vuosisadan sisään mahtuvana ajanjaksona.
Wagner, kuten Brahms ja Sibelius, piti ykkösenä Beethovenia. Niin pitävät taidekriitikot ympäri maailmaa. Ovatko he oikeassa? Kuka tietää. On monia arvostettuja säveltäjiä, jotka ovat ilmaisseet näkemyksensä suurimmasta. Beethovenin itsensä mielestä Händel oli paras.
Älä vääristele historiaa. - ihminen...
Jusma kirjoitti:
ei ollut vastaavaa musikaalisuutta tai kauneudentajua (hyvää makua Haydnin mielessä), kuin muilla mainitsemillasi säveltäjillä. Musiikillinen lahjakkuutensa oli vähäistä verrattuna pappa-Bachiin, saati Mosseen tai Schubiin. Mies oli toki taitava "rakentamaan legopalikoilla". Lisäksi musiikkinsa nyyhkyttävä paatos on joskus tunteisiin vetoavaa, kuten kakkosen larghettossa tai Prometheuksen eräissä hitaissa osissa, jotka tuovat jossain määrin mieleen Tshaikovskin balettien valssit (Tshaikkari käytti muuten myös Beethovenin "ta-ta-ta-taata" ahkerasti ja onnistuneesti tuotannossaan). Toisaalta joskus itkua tihrustava Beethoven onkin sitten jo koomista tai vetelää, jolloin on pakko ottaa raikkaampaa satsia kehiin.
tekee hyvää musiikkia. Jos säveltää kuurona teoksen, jota voi edes verrata Beethovenin yhdeksänteen sinfoniaan, on väkisinkin musiikillinen nero.
Nyyhkyttävä paatos ei oikein osu Beethoveniin. Väärät sanat valitsit. Lisäksi "itkua tihrustavat" säveltäjät ovat täysromantiikan puolella. Beethoven ilmaisi mielestäni itseään musiikillaan ehdottomasti välittömällä ja kauniilla tavalla. Kolmas sinfonia ja seitsemäs sinfonia, 2. osat, Viides ja Yhdeksäs 1. osat. Vikat jousikvartetot f-mollista (nro 11) alkaen, useimmat pianosonaatit.
Ne ovat esimerkkejä, jotka todistavat tendenssisen höpötyksesi vääräksi. - Jusma
krixis kirjoitti:
Mozartilla on hyvä aloittaa klassisen musiikin harrastus ja siirtyä lopulta syvällisempiin säveltäjiin kuten Mahler, Bruckner ja Beethoven ja Schubert.
...sirkustirehtööri, laahaaja ja takoja eivät ole likimainkaan yhtä syvällisiä kuin Mozart Don Giovannissa, Taikahuilussa, Requiemissa, c-mollimessussa, mollipianokonsertoissa, klarinettikvintetossa, Haydn-kvartetoissa, jousikvintetoissa... Puhumattakaan, että olisivat tekniseltä mestaruudelta samalla tasolla. Sen sijaan Schubertin laulutaide ja kamarimusiikki vetää vertoja Mozartille.
- <-<-<-<-<
noloa... kirjoitti:
"Mozart on. Samaa mieltä oli Haydn, Wagner, Tshaikovski, Poulenc ja lukuisat muut nimekkäät säveltäjät Mozartin aikana ja sen jälkeen."
Haydn sanoi Mozartin olevan hänen tuntemistaan säveltäjistä suurin, lisäksi hän sanoi että luultavasti ei seuraavaan 100 vuoteen tule Mozartin veroista. Mutta tulihan sieltä: Beethoven ja Schubert tekivät suurteoksensa helposti seuraavan vuosisadan sisään mahtuvana ajanjaksona.
Wagner, kuten Brahms ja Sibelius, piti ykkösenä Beethovenia. Niin pitävät taidekriitikot ympäri maailmaa. Ovatko he oikeassa? Kuka tietää. On monia arvostettuja säveltäjiä, jotka ovat ilmaisseet näkemyksensä suurimmasta. Beethovenin itsensä mielestä Händel oli paras.
Älä vääristele historiaa."Kaikkien taiteenalojen ja vuosisatojen suurin nero".
Sibelius Beethovenista ja Mozartista
"Beethoven oli hyvin tavallinen lahjakkuus, mutta hänellä oli ankarin itsekritiikki, sen takia hän oli suurin."
"...ei suurella taiteilijalla välttämättä tarvinnut olla jonkun Mozartin ylivertaista musikaalista lahjakkuutta."
"Sibelius vaati itseltään itsekritiikkiä ja uskoi, että hänestä voisi tulla suuri taiteilija kuten `hyvin tavallisesta lahjakkuudesta´ Beethovenista, johon hän rinnastaa itsensä selvästi."
(Sibelius, Hannu-Ilari Lampila 1984 - Gummerus)
Brahms Mozartista:
"Säveltäjistä suurin".
Haydn Mozartista
"Suurimmat sävellystaidot".
Lue kirjallisuutta. - Idänkävijä
ihminen... kirjoitti:
tekee hyvää musiikkia. Jos säveltää kuurona teoksen, jota voi edes verrata Beethovenin yhdeksänteen sinfoniaan, on väkisinkin musiikillinen nero.
Nyyhkyttävä paatos ei oikein osu Beethoveniin. Väärät sanat valitsit. Lisäksi "itkua tihrustavat" säveltäjät ovat täysromantiikan puolella. Beethoven ilmaisi mielestäni itseään musiikillaan ehdottomasti välittömällä ja kauniilla tavalla. Kolmas sinfonia ja seitsemäs sinfonia, 2. osat, Viides ja Yhdeksäs 1. osat. Vikat jousikvartetot f-mollista (nro 11) alkaen, useimmat pianosonaatit.
Ne ovat esimerkkejä, jotka todistavat tendenssisen höpötyksesi vääräksi."Jos säveltää kuurona teoksen, jota voi edes verrata Beethovenin yhdeksänteen sinfoniaan, on väkisinkin musiikillinen nero."
Kyllä siitä kuulee, että se on kuurona sävelletty, niin kammottavaa musiikki on. Ja mikä väärä ja valheellinen, satanistinen paatos koko teoksessa! Kun Furtwängler johti sen natsipamppujen edessä Berliinin urheilupalatsissa, teos oli todellakin löytänyt oikean paikkansa ja käyttötarjoituksensa. - krixis
Idänkävijä kirjoitti:
"Jos säveltää kuurona teoksen, jota voi edes verrata Beethovenin yhdeksänteen sinfoniaan, on väkisinkin musiikillinen nero."
Kyllä siitä kuulee, että se on kuurona sävelletty, niin kammottavaa musiikki on. Ja mikä väärä ja valheellinen, satanistinen paatos koko teoksessa! Kun Furtwängler johti sen natsipamppujen edessä Berliinin urheilupalatsissa, teos oli todellakin löytänyt oikean paikkansa ja käyttötarjoituksensa.Beethovenin sinfoniat 3,5,6,7 ja 9 ovat sellaisia mestariteoksia joihin ei Mozart päässy yhdessäkään sinfoniassa ja Bachista en ole varma sävelsikö hän ollenkaan oikeita sinfonioita.
- krixis
krixis kirjoitti:
Beethovenin sinfoniat 3,5,6,7 ja 9 ovat sellaisia mestariteoksia joihin ei Mozart päässy yhdessäkään sinfoniassa ja Bachista en ole varma sävelsikö hän ollenkaan oikeita sinfonioita.
Mitähän minä oikein höpötän sillä Mozarttia löytyy eniten meikäläiseltä.
- olemassakaan
krixis kirjoitti:
Mitähän minä oikein höpötän sillä Mozarttia löytyy eniten meikäläiseltä.
joten Bach ei niitä säveltänyt, mutta siitä mäkin olen kyllä samaa mieltä, että Beethoven on paras sinfoniassa ja yhtä lailla muussakin klassisessa musiikissa. Beethoven on se veteraani, jossa virisee totuus. Musiikki eli Beethovenissa.
- todellakin yliveto
Jusma kirjoitti:
...sirkustirehtööri, laahaaja ja takoja eivät ole likimainkaan yhtä syvällisiä kuin Mozart Don Giovannissa, Taikahuilussa, Requiemissa, c-mollimessussa, mollipianokonsertoissa, klarinettikvintetossa, Haydn-kvartetoissa, jousikvintetoissa... Puhumattakaan, että olisivat tekniseltä mestaruudelta samalla tasolla. Sen sijaan Schubertin laulutaide ja kamarimusiikki vetää vertoja Mozartille.
ja Bach myös. Don Giovanni on sirpaleinen teos (koostuu pienehköistä numeroista) verrattuna Beethovenin yhdeksänteen ja BAchin h-mollimessuun, jotka ovat kaksi ehkä suurinta teosta euroopan musiikin historiassa. Mozart ei pärjännyt Beethovenille uudenlaisen ja mullistavan taiteen luojana, kuten historiankirjoitus kertoo. Ja miksi? Ei siksi että Mozart olisi ollut lahjattomampi, vaan hänen kepeissä oopperoissa ei ole syvällisyydessä eikä tekniikan saralla kehumista - ainakaan jos verrataan Bachiin tai Beethoveniin. Eikä todellakaan hänen kamarimusiikkinsa ole haastavaa eikä syvällistä - kaikkihan tietävät, että Mozart oli klassismin sankari, ei uutta luova nero kuten (taas kerran, ne kaksi jättiläistä) Bach ja Beethoven. Se on todettu tällä palstalla monta kymmentä kertaa.
Jusma, olet Mozart-fani aivan liikaa. Et näe asioita, ja vääristelet historiaa. Ehdottomasti tärkeämmän panoksen romantiikalle antoi Beethoven, ei Mozart. Mozart oli nero, mutta hänen paukkunsa eivät vain kertakaikkisesti riitä samalle tasolle kuin Ludwig van Beethoven. Mutta Schubert ja Mozart olivat yhtä musikaalisia, Schubert ehkä kaikista musikaalisin nero. - Idänkävijä
todellakin yliveto kirjoitti:
ja Bach myös. Don Giovanni on sirpaleinen teos (koostuu pienehköistä numeroista) verrattuna Beethovenin yhdeksänteen ja BAchin h-mollimessuun, jotka ovat kaksi ehkä suurinta teosta euroopan musiikin historiassa. Mozart ei pärjännyt Beethovenille uudenlaisen ja mullistavan taiteen luojana, kuten historiankirjoitus kertoo. Ja miksi? Ei siksi että Mozart olisi ollut lahjattomampi, vaan hänen kepeissä oopperoissa ei ole syvällisyydessä eikä tekniikan saralla kehumista - ainakaan jos verrataan Bachiin tai Beethoveniin. Eikä todellakaan hänen kamarimusiikkinsa ole haastavaa eikä syvällistä - kaikkihan tietävät, että Mozart oli klassismin sankari, ei uutta luova nero kuten (taas kerran, ne kaksi jättiläistä) Bach ja Beethoven. Se on todettu tällä palstalla monta kymmentä kertaa.
Jusma, olet Mozart-fani aivan liikaa. Et näe asioita, ja vääristelet historiaa. Ehdottomasti tärkeämmän panoksen romantiikalle antoi Beethoven, ei Mozart. Mozart oli nero, mutta hänen paukkunsa eivät vain kertakaikkisesti riitä samalle tasolle kuin Ludwig van Beethoven. Mutta Schubert ja Mozart olivat yhtä musikaalisia, Schubert ehkä kaikista musikaalisin nero."Ei siksi että Mozart olisi ollut lahjattomampi, vaan hänen kepeissä oopperoissa ei ole syvällisyydessä eikä tekniikan saralla kehumista - ainakaan jos verrataan Bachiin tai Beethoveniin."
Hah hah hah!!! Mozartin Taikahuilussa on enemmän sisältöä, syvyyttä, taitoa, tunnetta, inhimillisyyttä, neroutta ja TEKNIIKKAA kuin Beethovenin kammottavassa Fideliossa tai KOKO BEETHOVENIN TUOTANNOSSA YHTEENSÄ! Vai ei muka Mozart käyttänyt lahjakkuuttaan? Joka helvetin tahdissa jonka hän kirjoitti! Etkö käsitä, että Beethovenin pakotti luomaan uudenlainen, hirvittävä ja perkeleellinen musiikkikäsitys juuri siksi, ettei hän pärjännyt Mozartille millään osa-alueella? Että ainoastaan sellainen musiikki, jonka estetiikan ja periaatteet Beethoven varta vastoin räätälöi itseään ja omia puutteitaan silmälläpitäen, saattoi asettaa Beethovenin korkeimmalle jalustalle? Beethoven tuhosi musiikin vallanhimonsa takia. Beethovenin oli pakko murhata satojen vuosien historia kehittääkseen valemaailman, Matrixin jossa hän oli suurin nero ja Mozart, Haydn, Händel, Bach ja kaikki heitä edeltäneet pelkkiä lahjakkaita edeltäjiä. - Idänkävijä
olemassakaan kirjoitti:
joten Bach ei niitä säveltänyt, mutta siitä mäkin olen kyllä samaa mieltä, että Beethoven on paras sinfoniassa ja yhtä lailla muussakin klassisessa musiikissa. Beethoven on se veteraani, jossa virisee totuus. Musiikki eli Beethovenissa.
Taikahuilu, Luominen ja Schubertin tuotanto (jota Chopin seurasi eräänlaisena epätodellisena epilogina) jäivät länsimaisen musiikinhistorian JÄÄHYVÄISTEOKSIKSI. Miksi? Beethovenin takia. Tuo jakobiini ja fasisti murhasi musiikin. Voimmeko me musiikin rakastajat antaa sitä ikinä hänelle anteeksi? EMME!!!
- Idänkävijä
<-<-<-<-< kirjoitti:
"Kaikkien taiteenalojen ja vuosisatojen suurin nero".
Sibelius Beethovenista ja Mozartista
"Beethoven oli hyvin tavallinen lahjakkuus, mutta hänellä oli ankarin itsekritiikki, sen takia hän oli suurin."
"...ei suurella taiteilijalla välttämättä tarvinnut olla jonkun Mozartin ylivertaista musikaalista lahjakkuutta."
"Sibelius vaati itseltään itsekritiikkiä ja uskoi, että hänestä voisi tulla suuri taiteilija kuten `hyvin tavallisesta lahjakkuudesta´ Beethovenista, johon hän rinnastaa itsensä selvästi."
(Sibelius, Hannu-Ilari Lampila 1984 - Gummerus)
Brahms Mozartista:
"Säveltäjistä suurin".
Haydn Mozartista
"Suurimmat sävellystaidot".
Lue kirjallisuutta.Mozartin ääretön, suvereeni ja vaivaton nerous, muodon hallinta ja syvä humaanisuus on pohjolan barbaareille kenties loppuen lopuksi käsittämätön asia.
- krixis
Idänkävijä kirjoitti:
Taikahuilu, Luominen ja Schubertin tuotanto (jota Chopin seurasi eräänlaisena epätodellisena epilogina) jäivät länsimaisen musiikinhistorian JÄÄHYVÄISTEOKSIKSI. Miksi? Beethovenin takia. Tuo jakobiini ja fasisti murhasi musiikin. Voimmeko me musiikin rakastajat antaa sitä ikinä hänelle anteeksi? EMME!!!
"?"
- hmmmmm!
Jusma kirjoitti:
...sirkustirehtööri, laahaaja ja takoja eivät ole likimainkaan yhtä syvällisiä kuin Mozart Don Giovannissa, Taikahuilussa, Requiemissa, c-mollimessussa, mollipianokonsertoissa, klarinettikvintetossa, Haydn-kvartetoissa, jousikvintetoissa... Puhumattakaan, että olisivat tekniseltä mestaruudelta samalla tasolla. Sen sijaan Schubertin laulutaide ja kamarimusiikki vetää vertoja Mozartille.
"Sen sijaan Schubertin laulutaide ja kamarimusiikki vetää vertoja Mozartille."
Ai vetää Schubertin laulutaide vertoja? Schubertilla on lähes 700 LIEDIÄ! Tosiasiassa Mozartin laulutaide ei todellakaan vedä vertoja Schubertin lied-tuotantoon.
Siinä olet oikeassa, että molemmat ovat kamarimusiikin kurkoja, kuten ovat myös Beethoven ja joukko muita romantikkoja. - tiedoks sulle
hmmmmm! kirjoitti:
"Sen sijaan Schubertin laulutaide ja kamarimusiikki vetää vertoja Mozartille."
Ai vetää Schubertin laulutaide vertoja? Schubertilla on lähes 700 LIEDIÄ! Tosiasiassa Mozartin laulutaide ei todellakaan vedä vertoja Schubertin lied-tuotantoon.
Siinä olet oikeassa, että molemmat ovat kamarimusiikin kurkoja, kuten ovat myös Beethoven ja joukko muita romantikkoja.kuuluu ooppera ja messut
- osoittanee
krixis kirjoitti:
"?"
taas yhden kerran Beethovenin suuremmuuden sekä uraauurtajana että säveltäjänä. Hänestä paasaa raavas väki, mutta teokset eivät lakkaa olemasta kumarrettuja huippuluomuksia.
Taidemusiikkipiireissä Beethovenin ylemmyys sävellajiuskollisiin ja kliseisiin Haydniin, Gluckiin, Mozartiin ja muihin on selviö, jonka totesivat Mahler, Wagner, Brahms ja muut omalla ajallaan - jälkikäteen.
Mozart itkisi, jos kuulisi Beethovenin ihmeelliset jousikvartetot! - Skumppajakampa
osoittanee kirjoitti:
taas yhden kerran Beethovenin suuremmuuden sekä uraauurtajana että säveltäjänä. Hänestä paasaa raavas väki, mutta teokset eivät lakkaa olemasta kumarrettuja huippuluomuksia.
Taidemusiikkipiireissä Beethovenin ylemmyys sävellajiuskollisiin ja kliseisiin Haydniin, Gluckiin, Mozartiin ja muihin on selviö, jonka totesivat Mahler, Wagner, Brahms ja muut omalla ajallaan - jälkikäteen.
Mozart itkisi, jos kuulisi Beethovenin ihmeelliset jousikvartetot!lahjat keskinkertaisia. Monta lahjakkaampaa säveltäjää. Piste.
- bcbcb
<-<-<-<-< kirjoitti:
"Kaikkien taiteenalojen ja vuosisatojen suurin nero".
Sibelius Beethovenista ja Mozartista
"Beethoven oli hyvin tavallinen lahjakkuus, mutta hänellä oli ankarin itsekritiikki, sen takia hän oli suurin."
"...ei suurella taiteilijalla välttämättä tarvinnut olla jonkun Mozartin ylivertaista musikaalista lahjakkuutta."
"Sibelius vaati itseltään itsekritiikkiä ja uskoi, että hänestä voisi tulla suuri taiteilija kuten `hyvin tavallisesta lahjakkuudesta´ Beethovenista, johon hän rinnastaa itsensä selvästi."
(Sibelius, Hannu-Ilari Lampila 1984 - Gummerus)
Brahms Mozartista:
"Säveltäjistä suurin".
Haydn Mozartista
"Suurimmat sävellystaidot".
Lue kirjallisuutta.Ainakin Sibelius-sitaatti meni oikein, mutta muut esittämäsi lainaukset pitänee sijoittaa kontekstiin.
"Haydn: Suurimmat sävellystaidot"
Haydn puhui tunnetusti oman aikansa säveltäjistä, ei siis Bachista, kaikki teoksensa säveltäneestä Beethovenista jne., saati tuota lausuntoa seuranneista säveltäjistä: Schubert, Brahms, Chopin... Heistä Haydn ei edes voinut puhua, kun eivät olleet syntyneetkään!
Jos kuuntelet klassista musiikkia, tietänet että Wagnerin ja Brahmsin musiikki on hiton paljon velkaa Beethovenille. Eli nämä heidän lausuntonsa voivat olla satunnaisia Mozart-innostuksen tuotteita. Vaikkeivät olisikaan, ne asettuvat ylipäätään aika erikoiseen ja kyseenalaiseen valoon, kun tarkastelee musiikkia, jota Wagner ja Brahms tekivät.
En halua vähätellä sinua enkä kirjoituksiasi. Sinulla on selkeä teesi: Mozart on lempisäveltäjäsi? (Sen verran uskallan arvata:).
Musiikki on silti laajempi kuin fanaattinen teesi. Aina voi laajentaa ja vaikuttaa siltä, että sulla olis tarvetta, vaikka luettelitkin listan suosikeistasi (oikeista vai tekaistuista?) jossakin viestissäsi... - qewr
krixis kirjoitti:
Mozartilla on hyvä aloittaa klassisen musiikin harrastus ja siirtyä lopulta syvällisempiin säveltäjiin kuten Mahler, Bruckner ja Beethoven ja Schubert.
HAH! tämä on juuri yleinen harhaluulo. itse olen sitä mieltä että mozartia syvempää musiikkia ei koko historiasta löydy. mozartin syvyyden löytäminen vaatiikin jotain mitä kaikilla musiikin harrastajilla ei ole, siksi hänet usein leimataan "kepeäksi, kevytmieliseksi". todellisuudessa mozart näki musiikkinsa eteen paljon vaivaa, se oli hänen ainoa ilonsa ja intohimonsa.
- f4rr3f
osoittanee kirjoitti:
taas yhden kerran Beethovenin suuremmuuden sekä uraauurtajana että säveltäjänä. Hänestä paasaa raavas väki, mutta teokset eivät lakkaa olemasta kumarrettuja huippuluomuksia.
Taidemusiikkipiireissä Beethovenin ylemmyys sävellajiuskollisiin ja kliseisiin Haydniin, Gluckiin, Mozartiin ja muihin on selviö, jonka totesivat Mahler, Wagner, Brahms ja muut omalla ajallaan - jälkikäteen.
Mozart itkisi, jos kuulisi Beethovenin ihmeelliset jousikvartetot!itse en edes kykene vertaamaan beethovenia mozartiin. mozartin lahjakkuuttaa on vaikea verrata keneenkään, mutta melodista kekseliäisyyttä lähinnä ovat bach ja schubert, jotka tosin muilla aloilla ovat heikompia kuin mozart. samoin brahmsilla on jotain samaa melodisuutta kuin mozartilla.
- fgfh
f4rr3f kirjoitti:
itse en edes kykene vertaamaan beethovenia mozartiin. mozartin lahjakkuuttaa on vaikea verrata keneenkään, mutta melodista kekseliäisyyttä lähinnä ovat bach ja schubert, jotka tosin muilla aloilla ovat heikompia kuin mozart. samoin brahmsilla on jotain samaa melodisuutta kuin mozartilla.
Bach on ehdottomasti parempi kontrapunktin tuottaja (sen tietää koko musiikkitutkijoiden joukko) ja ehkä melodisestikin kekseliäämpi kuin Mozart, harmonisesti MONI on taitavampi. Mozart on toki yksi suuri mestari, parhaita säveltäjiä kautta aikain. Mutta hänen harmoninen ja melodiaa kehittelevä kyvykkyytensä ei ole mitään verrattuna näillä aloilla kovempiin Beethovenin ja Bachin (myös Brahms) kokeellisempiin tekijöihin.
Kokeile Beethovenin jousikvartettoja. Saatat yllättyä (jos tajuat mitä ne tarkoittavat )::))
- fryuiha
no en mee kauheen syvällisiin tässä vatauksessani, mutta omat mielikuvat kyseisistä herroista;
tietty valtavan tärkeitä molemmat, esim. Chopinhän ihaili tosi paljon bachia ja se bacmainen karakteeri kuulu aina sillontällän sillä aika selvästi, esim. pianotrion finaalissa. Ja Mendelssohnille taas jännästi tuntu olevan kummatkin, sekä bach ett beethoven isoja esikuvia, esim bachin resitatiivit on ollu joikdenkin Mendelssohnin juttujen, esim. D-duuri sellosonaatin hitaan osan taustalla.
Että varmaan valtava vaikutus on ollu molemmilla ylipäänsä. Ja sitten se heidän musiikkinsa arvo sinänsä; musta aina Beethoven on tuntunut r-o-s-o-i-s-el-t-a. En ny jaksa tarkentaa, mutta sävelsi uhan järjettömän paljon kiinnostavaa ja oli tosi intelligentti ja hirmu taitava ja suuret aspiraatiot, esim. se valtava juttu mikä jonkun 9nen sinfoniankin tautalla on..! se on tavallaan kuumeista se beethovenin musiikki, aina etsi jtn
Bachia on helpompi vaan nauttia ja kuunnella, ja se tekstuuri on niin itsessäänkin niin ihastuttavaa/nautittavaa...
Toisaalta tähän liittyy pikkasen elämänlatsomukselliset asiat, bachin ei tarttenut olla vallankumouksellinen se tais olla ihan tyytybäinen miten asiat oli, ja se yhteiskunta oli perustaltaan kristilline ja oli kirkko ja raamattu, oli ehkä helpompaa kun oli se pohja ja kuviot selkeät siinä
Beethovenin taas jotenkin liitän valistuksen ajan ideohin ja semmoseen käymistilaan . - Sami69
Kauhealta tuntuu tuo keskustelunne, kun kaikki nuo säveltäjät ovat mun kotijumaliani.
- samoilla linjoilla
Näinhän se on, jotta antipatiathan täällä jylläävät (vaikka niitä puhtoisina mielipiteinä tämän tästä puolustellaankin)...
- makke rauma
kyllä ollan mieltä,kaikki säveltäjät ovat neroja ja kaikki heidän arvostelijansa idiootteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642