takajarruista rummuilla

kovaa ajoo

mulla focus 02 johon etujarrut levyt ja palat laitatin uusiks 160 000 km kun liian kuluneet kats miehen käskyst takarumpuja ei ole avattu ikinä .
nyt on jo 180 000 mittaris pitäiskös jo kurkata ennen katsastusta
riippuu tietysti ajotavasta miten jarrut kuluu mut paljonko ollu sulla focucsen mittaris kun on takajarrut laitettu uusiks eli kenkät ja rummut.

11

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esson veijo

      ei sitten varman ole huollettu koskaan huolto-ohjelman mukaisesti, jos takajarruja ei ole avattu koskaan. Ei kannata varmaan avata nytkään. Ehjää ei pidä korja, menee vielä rikki.

    • Zätäkki

      Itsellä mondeossa jo 187 000 mittarissa eikä kenkiä ole vielä vaihdettu. Rummut melkein uutta vastaavassa kunnossa ja kengissä pintaa vielä puolikuntoisen verran. Eli takajarrut tuntuvat pääsevän todella helpolla kun vastaavasti eteen on jo palat vaihdettu pari kertaa ja levyt kerran.

    • .....

      siellä taka-aakselilla kesävät kyllä ilman jarrupintojen vaihtoa noin 50% pidemmälle kuin etujarrut. Eli tässä tapauksesa noin 300 tkm. Takajarrut kuitenkin kannatasi avata ja putsata, siellä rummuissa on melkoisesti jarrupinnoista irronnutta pölyä. joka kyllä saattaa vaikuttaa jarrujen toimintaan. Yleensä ne avataan huollossa muistaakseni 60 tkm välein.

      • ex focus

        Ei niitä kannata mennä aukomaan niin kauan kuin pelaa. Laakerit sillä systeemillä hajalle saa. Ei se pöly siellä ny niin paljon haittaa.


      • Kokemusta on
        ex focus kirjoitti:

        Ei niitä kannata mennä aukomaan niin kauan kuin pelaa. Laakerit sillä systeemillä hajalle saa. Ei se pöly siellä ny niin paljon haittaa.

        Ne jarruliinat kaivaa rumpuihin urat ja on tosi hankala saada auki ekaa kertaa. Tahtoo ne vanhat liinat hajota. Kun saa auki, niin rälläkällä kynnys pois. Sitten taas aukeaa helposti. Eikö sulla ole käsijarruvaijerikaan koskaan katkennut. Sen takia itse olen avannut rummut parin vuoden välein.
        Itse olen uusinut liinat ja käsijarrun automaattisäädöt ja jousisatsin ja käsijarruvaijerin viimeiset pätkät. Kilometrejä on tosin jo 495tkm


      • noniiiin noh..
        Kokemusta on kirjoitti:

        Ne jarruliinat kaivaa rumpuihin urat ja on tosi hankala saada auki ekaa kertaa. Tahtoo ne vanhat liinat hajota. Kun saa auki, niin rälläkällä kynnys pois. Sitten taas aukeaa helposti. Eikö sulla ole käsijarruvaijerikaan koskaan katkennut. Sen takia itse olen avannut rummut parin vuoden välein.
        Itse olen uusinut liinat ja käsijarrun automaattisäädöt ja jousisatsin ja käsijarruvaijerin viimeiset pätkät. Kilometrejä on tosin jo 495tkm

        Tuosta edellisestä saa sen käsityksen että sulla katkeaa käsijarruvaijeri kahden vuoden välein...ehehehhe,vitsi,vitsi : ) itellä kilometrejä 280tkm foccerissa kun avasin takajarrut käsijarrunvaijerin takia.Ja ei todellakaan mene laakerit yhtän miksikään kun ottaa rummut pois.Ja kannattaa aina jarrut putsata kun aikaa on kulunut tarpeeks.Ja parempi todeta kenkien kunto ennenkuin siellä metalli vastaan metallia sorvaa rummut entiseksi,ja tolla 280tkm ajomäärällä ei ainakaan ollu sellaista pykälää rummuissa että ois kihnannu vastaan kun rummut irroitti,ihme kylläkin.


    • oma6

      Minulla Ford Focus 1,6 hp vm 2003 Nyt pakkasilla alkoi jarrut reistailemaan etujarrut, ne jäi päälle laahaamaan, aloin tutkimaan tilannetta ja huomasin vasemman ja oikean puolen laahaavan, vein tietysti huoltoon (merkkiliike Kouvola ) siellä auto oli tunnin sisällä ja suositeltiin jarrusatulan vaihtoa, jota ei ollut heillä varastossa, keroivat että mäntä jumissa.

      Epäilin hieman koska syksyllä katsastus ja mittari näytti just tasaista aloin itse tutkimaan tilannetta lämpimässä hallissa, ja >>>>yllätys oli melkoinen ei kumpakaan mäntä olut yhtään ruosteessa vaan jarrukilpi johon palat liikkuvat sivuttais suunnassa oli todella raskaasti ruosteessa, ei oltu koskaan huollettu ml 83 367 km siis varsin vähän ajettu Fogus.

      huolsin itse etupään jarrut ja nyt pelaa todella hyvin, ja toimii kiitettävästi ei merkki huolto viitsinyt kun ruikata rasvaa ruosteen päälle.

    • Vasen jalka..

      Focus 2.0i:ssä on takanakin levyt. Mulla meni kaikki levyt ja palat vaihtoon 150 000 km:ssä. Toki 2-litraista pitää sitoa paljon enemmän jarrulla kuin ykskutosta. Siis mutkatiellä ja tulee enemmän räpättyä.

      Ärsyttävä toi tehostin, kun moottorin kuormitus vaikuttaa jarruihin tosi paljon.

      Saako tehostimen poistaa?

    • köfffffff

      Saa poistaa.. lähtee hyvin sorkkaraudalla


      hihhhiiiiiiiiii

    • Sami1212

      Moikka ! Tota olis Ford focus 1999 - 1.6
      Ei ota yhtää käsi jarru oikealta taka renkaalta. Miten saisin rummun pois, kuuluko vain otta keski pultti rummusta ja hakata rumpu pois tai onko se jotenki toisellatavalla ???

    • Siilo

      uupia tähän.

      Jos homma on vielä vaiheessa niin tarkista ensin nämä:
      1. vaijeri liikkuu molemilla puolilla
      2. Jos ei liiku vaijeri vaihtoon, joutuu pakoputken lämpösuojia irroittamaan muuten helppo homma.
      3. jos vaijeri ei jumissa, sitten vasta rummut auki

      Siilo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe