Ahtaasta portista

Kuolleenuskonpappi

Täällä on keskusteltu ahtaasta portista ja kaidasta tiestä.
Joku esittää, että ahdas portti ja kaita tie olisi joku kieltäytymisten ja tuskien ja vaivojen tie, jota pitkin sitten sitkeimmät ja suurinta itsekieltäytymistä ja maailman vihaa osoittavat pääsevät vaivoin perille autuaiden ylösnousemukseen. Tämä sivuaa jossain määrin tuttua puhetta kirveen terän päällä vaeltamiisesta. Tätä perustellaan vielä puheilla ahdistuksesta. Ahdistus voi olla ulkonaista, ristin kantamista, mutta se on myös ahdistusta oman itsevanhurskauden kanssa; se kun ei anna ilman ehtoja uskoa Kristukseen ja turvata yksin häneen. Kyllä farisealainen tie on valtavan hyvässä huudossa kautta koko kristikunnan!

Jos tämä tällainen ahdistus olisi se oikea tie, ei olisi varmaan kovin suuri konsti päästä taivaaseen.
Jeesus puhuu kuitenkin niille, jotka olivat tottuneet seuraamaan lain täyttämisen ja sääntöjen
noudattamisen tietä. Se oli se lavea tie.
Jos ahtaasta portista tehdään jonkinlainen munkkisäännön ja askeesin ovi, tehdään samalla Jeesuksesta lain opettaja.
Tässä mielestäni unohtuu kokonaan, että suurin ongelma oli uskoa Kristukseen ja turvata yksin häneen. Hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan, vaan tahtoivat vakavasti askarrella kirveenterän päällä vaeltamisensa kanssa.
Tämä tilanne näkyy myös Juudaksen kohdalla, hänellä oli katumusta, mutta hän joutui epätoivoon ja sen kautta ahdinkoon.
Edelleen alkuseurakunnan aikana tämä sama ongelma nousi eteen. Luemme siitä Apostolien teoissa (Apt 15:1) ja Galatalaiskirjeessä. Paavalihan joutui nuhtelemaan Pietaria tästä.

52

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rehellisyyttä

      Aamen!

    • Joskus voi käydä niin, että itse muodostamme jostain käsitteestä omanlaisen käsityksen, jota vastaan sitten taistelemme.

      Kun ahdasportti on mielestäni oikein selitetty ja kaita tie en ole kuullut, että se olisi itsensä ahdistamista johonkin ahtauteen.

      Lavealla tiellä on monia kaistoja, josta jokainen omin neuvoin toimeentuleva saa valita omansa, mutta lavea tie, jota voidaan käydä ihmisvoimin ei johda ikuiseen elämään oli kaista kuinka kapea tahansa.

      • rehellisyyttä

        Enpä lähde nyt niitä luettelemaan vaikka mieli tekisi joitakin mainita sieltä hassuimmasta päästä.
        Menisi paljon aikaa ja palstatilaa luetella kaikki, esim. esikoislestadiolaisuuden piirissä synneiksi nimetyt "keksinnöt".

        On mielestäni kornia sanoa ettei näistä aineksista olisi "kaitaa tietä" rakennettu. Padasjoen evp kirkkoherra Vuornos selitti (kaita tie) asian sillä tavalla, kun se oikeasti on. Esikoislestadiolaisuudessa en ole oikeata selitystä vielä kuullut liki 60 vuoden aikana, joten mistään kovin laajalti oikein ymmärretystä asiasta ei ole kysymys, kun ahtaasta portista ja varsinkin kaidasta tiestä puhutaan.

        Ahdas portti on usko Kristukseen, ja kaita tie on Kristus itse. Totesin Vuornokselle: "Mutta eihän Kristus ole kaita kun hän on koko maailman synnit maksanut". Ei, mutta siinä on kaita tie että me pysymme HORJUMATTA KRISTUKSESSA. Ei horjuen oikealle puolelle, eikä vasemmalle puolelle, vaan pysyen Kristuksen opissa. Ei todellakaan ole helppo asia syntiselle ottaa lahjana Jumalan täydellistä vanhurskautta ja kiittää siitä Jumalaa. "mutta kun"- ja "sitten kun"- kristityitä on maailma täynnä.

        Jeesus on läsnä tässä ja nyt! Jos sinä olet syntinen ihminen, niin nyt on sinun tilaisuutesi - muotoon katsomatta. Kaikki syntisi on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä, jos sinä tämän sydämessäsi uskot juuri nyt, niin sinä olet pelastettu. Hallelujaa! Ellet ole vielä kastettu, niin kasteelle tämän jälkeen.

        Ellet ole vielä tullut syntiseksi, niin rukoile Jumalaa herättämään sinut syvästä synnin unesta, parannuksen tarpeeseen.


      • rehellisyyttä
        rehellisyyttä kirjoitti:

        Enpä lähde nyt niitä luettelemaan vaikka mieli tekisi joitakin mainita sieltä hassuimmasta päästä.
        Menisi paljon aikaa ja palstatilaa luetella kaikki, esim. esikoislestadiolaisuuden piirissä synneiksi nimetyt "keksinnöt".

        On mielestäni kornia sanoa ettei näistä aineksista olisi "kaitaa tietä" rakennettu. Padasjoen evp kirkkoherra Vuornos selitti (kaita tie) asian sillä tavalla, kun se oikeasti on. Esikoislestadiolaisuudessa en ole oikeata selitystä vielä kuullut liki 60 vuoden aikana, joten mistään kovin laajalti oikein ymmärretystä asiasta ei ole kysymys, kun ahtaasta portista ja varsinkin kaidasta tiestä puhutaan.

        Ahdas portti on usko Kristukseen, ja kaita tie on Kristus itse. Totesin Vuornokselle: "Mutta eihän Kristus ole kaita kun hän on koko maailman synnit maksanut". Ei, mutta siinä on kaita tie että me pysymme HORJUMATTA KRISTUKSESSA. Ei horjuen oikealle puolelle, eikä vasemmalle puolelle, vaan pysyen Kristuksen opissa. Ei todellakaan ole helppo asia syntiselle ottaa lahjana Jumalan täydellistä vanhurskautta ja kiittää siitä Jumalaa. "mutta kun"- ja "sitten kun"- kristityitä on maailma täynnä.

        Jeesus on läsnä tässä ja nyt! Jos sinä olet syntinen ihminen, niin nyt on sinun tilaisuutesi - muotoon katsomatta. Kaikki syntisi on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä, jos sinä tämän sydämessäsi uskot juuri nyt, niin sinä olet pelastettu. Hallelujaa! Ellet ole vielä kastettu, niin kasteelle tämän jälkeen.

        Ellet ole vielä tullut syntiseksi, niin rukoile Jumalaa herättämään sinut syvästä synnin unesta, parannuksen tarpeeseen.

        Vastaukseni ei ollut pääosin vihneelle yksin, vaan meille kaikille. Ainoastaan sen osan tarkoitin vihneelle joka koski kaidan tien "rakennuspalikoita ja erilaisia tellinkejä".


      • eikä järjessä

        Vihne ei perusta käsitystään Jumalan sanaan. Raamattu ei puhu lavean tien kaistoista yhtään mitään, se on jotain järkeilyä.
        Ahdas portti ja kapea tie, vie elämään ja sen kapeus on vaikeus/nöyryys ottaa vastaan Kristus - ilman lisäsiivekkeitä.


      • rehellisyyttä
        eikä järjessä kirjoitti:

        Vihne ei perusta käsitystään Jumalan sanaan. Raamattu ei puhu lavean tien kaistoista yhtään mitään, se on jotain järkeilyä.
        Ahdas portti ja kapea tie, vie elämään ja sen kapeus on vaikeus/nöyryys ottaa vastaan Kristus - ilman lisäsiivekkeitä.

        Vähän väliä taistelemme tämän saman asian kanssa. Eteemme nostetaan erilaisia verukkeita siitä, ettei Kristus muka kykene sanallaan ja Hengellään muuttamaan meidän elämäämme, kunhan me otamme hänet USKOSSA VASTAAN.

        - "Kyllähän sinä uskoa saat, kunhan teet ensin niin ja niin".
        - "Kunhan parannat elämäsi, - teet oikean parannuksen."
        - "Kunhan käyt liikkeemme ovesta sisään ja kuulet liikkeemme sertifioiduilta henkilöiltä sertifioidun päästönsanan, sitten saat uskoa."
        - "Kunhan tulet riittävän hyväksi ja ahkeraksi ihmiseksi, niin on mahdollista että Jumala armahtaa sinut."
        - Usko syntisi anteeksi tässä ja nyt, mutta huomenna tai ainakin viikon päästä alkaa sitten maksun aika. Sinun on teoillaisi ( katumusharjoitukset, sovitusteot, asusteiden muutos, kodinsisutuksen muutos, kiellettyjen tiedotusvälineiden hävittäminen, lapinluottamus jne), osoitettava että olet myös ansainnut tulla Jumalan armahtamaksi."

        Tällaista pelleilyä Jumalan TAIVAASTA MEILLE ilmaiseksi LAHJOITTAMALLA armotaloudella!

        Eikä vielläkään mikään varoituslamppu syty, eiks' vaan.


      • BOBITZA
        eikä järjessä kirjoitti:

        Vihne ei perusta käsitystään Jumalan sanaan. Raamattu ei puhu lavean tien kaistoista yhtään mitään, se on jotain järkeilyä.
        Ahdas portti ja kapea tie, vie elämään ja sen kapeus on vaikeus/nöyryys ottaa vastaan Kristus - ilman lisäsiivekkeitä.

        ymmärrän ajatusmaailmaasi vaikkei sitä lavean tien kaistoittamista Raamatussa selkeästi sanotakkaan.Olisiko se sellaista et ihminen ottaa osan vaelluksesta itselleen,joko itsevanhurskaudessa tai sitten maailman puolella?Tarkoitan luvallisuuden ottoa itselleen,heikkoudet ovat erikseen.lämmöllä peppiina ps.kumpikaan ei kelpaa Taivaan Isälle jos siinä on mukana piiruakaan ihmisen omasta lihasta sallittua(siis ihmisoppia) joka sotii Raamatun Sanaa vastaan.Aioastaan kokosyntisenä mut uudeksi luomukseksi tulleena olemme vapaat käydä Kristuksen tykö.Sitten vielä aloittajalle,ahdistus voi kuulua myös sairauteen jolla ei ole mitään tekemistä Uskon kanssa.Et varmaan tällaista tarkoittanutkaan!lämmöllä peppiina PS.Jos ette ymmärrä hataraa selitystäni,vastatkaa tai kysykää ihmeessä.


      • bobitza
        rehellisyyttä kirjoitti:

        Vastaukseni ei ollut pääosin vihneelle yksin, vaan meille kaikille. Ainoastaan sen osan tarkoitin vihneelle joka koski kaidan tien "rakennuspalikoita ja erilaisia tellinkejä".

        Minä en kyllä horjumatta pysty vaeltamaan kaitaa tietä.Uskon Jeesuksen Armoon täysillä,mutta,kyllä horjun usein.Siitäkin huolimatta,Jeesus Kristus on minun syntisen Herra Suuressa ARMOSSAAN.Uskon ,meillä jokaisella on omat heikkoudet,tosin toiset kulkevat suorempaa polkua pitkin.Minä poukkoilen joskus sinne tänne.Polkuni on ollut hyvinkin mutkainen.Jumala on kyllä suuressa Armossaan aina vetänyt minut takaisin.Uskon,ei Hän minua kämmeneltään pois laske,ei milloinkaan.rakkaudella heikko matkamies peppiina KIITOS JEESUS


      • tietoisku
        bobitza kirjoitti:

        Minä en kyllä horjumatta pysty vaeltamaan kaitaa tietä.Uskon Jeesuksen Armoon täysillä,mutta,kyllä horjun usein.Siitäkin huolimatta,Jeesus Kristus on minun syntisen Herra Suuressa ARMOSSAAN.Uskon ,meillä jokaisella on omat heikkoudet,tosin toiset kulkevat suorempaa polkua pitkin.Minä poukkoilen joskus sinne tänne.Polkuni on ollut hyvinkin mutkainen.Jumala on kyllä suuressa Armossaan aina vetänyt minut takaisin.Uskon,ei Hän minua kämmeneltään pois laske,ei milloinkaan.rakkaudella heikko matkamies peppiina KIITOS JEESUS

        Ettei sinun autuutesi lule mistään sellaiseta mitä sinussa ITSESSÄSI on. Jos piru näyttää sinulle peiliä niin käske lähtemään helvettiin, Jeesuksen nimessä. Autuutesi on siinä mitä Kristus on, - ei siinä mitä sinä olet.


    • teu

      Kun mulle tuli mieleen tässä nyt. Juudas kuoli 15-16 h. ennen Jeesusta . Ja oli/on sanottu , että
      Jeesus käy tuonelassa heti kuolemansa jälkeen . Tiedämme että Hän piti siellä Evankeliumin saarnan
      ja lunasti kaikki ne jotka olivat uskomaan Häneen , mm. kaikki VT:n uskovat , luulen että tässä oli
      juudaksenkin paikka nousta , synnistä ja päästä siinä mielessä pahasta.

      • niettä valvothan

        Jos sile tielle lähdetään että kuolleman jälkeen voisi epäuskoinenkin saada armon, niin silloin on kysymyksessä jokin muu kuin kristinusko. Tuonpuoleisella ei sovi spekuloida. Pysytään Jumalan sanassa vain, sana sanoo että joka usko ja kastetaan se pelastuu. Jos ihminen on ollut täällä ajassa epäuskoinen, silloin meille ei jää henkilön suun tunnustusta todistukseksi. Suun tunnustuksella palstutaan sanoo Raamattu


      • teu
        niettä valvothan kirjoitti:

        Jos sile tielle lähdetään että kuolleman jälkeen voisi epäuskoinenkin saada armon, niin silloin on kysymyksessä jokin muu kuin kristinusko. Tuonpuoleisella ei sovi spekuloida. Pysytään Jumalan sanassa vain, sana sanoo että joka usko ja kastetaan se pelastuu. Jos ihminen on ollut täällä ajassa epäuskoinen, silloin meille ei jää henkilön suun tunnustusta todistukseksi. Suun tunnustuksella palstutaan sanoo Raamattu

        Ja ei voi sen tähden enää voittaa, kun kaikki muut juoksi yli.


      • teu
        teu kirjoitti:

        Ja ei voi sen tähden enää voittaa, kun kaikki muut juoksi yli.

        Tämä sana löytyy raamatusta, siellä sanotaan että kaikki jotka snan kuulivat, ja ilmoittivat halunsa eli
        että varmasti uskovat Jeesuksen evankeliumin pelastettiin .


      • ja muuta mukavaa
        teu kirjoitti:

        Tämä sana löytyy raamatusta, siellä sanotaan että kaikki jotka snan kuulivat, ja ilmoittivat halunsa eli
        että varmasti uskovat Jeesuksen evankeliumin pelastettiin .

        Ei tämä sättimisellä siistiydy. Miksi kukaan ottaa näihin teutan hölmöihin juttuihin olleenkaan kantaa?
        Vois kirjoittaa itelleen


      • niettä valvothan
        teu kirjoitti:

        Ja ei voi sen tähden enää voittaa, kun kaikki muut juoksi yli.

        Jokaisen poisnukkuneen elämä on ylimmäisen tuomarin kädessä. Jeesus on vallankäyttäjänä tuonpuoleisessa.
        Ainoa asia jonka tiedän aivan varmasti, on se että ketään ei tuomita väärin perustein.


      • niettä valvothan
        teu kirjoitti:

        Tämä sana löytyy raamatusta, siellä sanotaan että kaikki jotka snan kuulivat, ja ilmoittivat halunsa eli
        että varmasti uskovat Jeesuksen evankeliumin pelastettiin .

        He tunnustivat uskoa jo eläessään, ja kuolivat uskossa, - vanhan liiton aikana.


      • vartta pidempää
        ja muuta mukavaa kirjoitti:

        Ei tämä sättimisellä siistiydy. Miksi kukaan ottaa näihin teutan hölmöihin juttuihin olleenkaan kantaa?
        Vois kirjoittaa itelleen

        Ei täällä aikaisemmin ole sätitty. Mutta tottahan se on että parempi olisi jättää vastaamatta avauksen kaltaisiin viesteihin. Ainoa varteen otettava seikka on että Jeesus todellakin ilmestyi silloin niille jotka olivat vanhan liiton aikana uskoneet lupaukseen vaimon siemenestä joka murskaa käärmeen pään.


      • teu
        ja muuta mukavaa kirjoitti:

        Ei tämä sättimisellä siistiydy. Miksi kukaan ottaa näihin teutan hölmöihin juttuihin olleenkaan kantaa?
        Vois kirjoittaa itelleen

        En ole sanallakaan sanonut , että se olisi laki , kysymys on vain siitä voisiko miettiä .
        Täällä ei nähtävästi voi . Täällä on yksi dominoiva tyyppi .


      • teu
        niettä valvothan kirjoitti:

        He tunnustivat uskoa jo eläessään, ja kuolivat uskossa, - vanhan liiton aikana.

        siksi minä kysyinkin , voiko miettiä , nyt ilmeisesti selvisi , ettei voi.


      • teu
        niettä valvothan kirjoitti:

        Jokaisen poisnukkuneen elämä on ylimmäisen tuomarin kädessä. Jeesus on vallankäyttäjänä tuonpuoleisessa.
        Ainoa asia jonka tiedän aivan varmasti, on se että ketään ei tuomita väärin perustein.

        Tästä voisi jo nostaa hattua .


      • Utsjoen Sammeli
        vartta pidempää kirjoitti:

        Ei täällä aikaisemmin ole sätitty. Mutta tottahan se on että parempi olisi jättää vastaamatta avauksen kaltaisiin viesteihin. Ainoa varteen otettava seikka on että Jeesus todellakin ilmestyi silloin niille jotka olivat vanhan liiton aikana uskoneet lupaukseen vaimon siemenestä joka murskaa käärmeen pään.

        Avauksen kysymyksen Ahtaasta portista ja Kaidasta tiestä kannattaisi ottaa vakavasti.
        Olen pettynyt siihen, että asiaan ei oteta kantaa, mutta sen sijaan pohditaan, voiko parannuksen vielä tehdä helvetissä!! En jaksa seurata näitä teutan viestejä, ne ovat aina suuri pettymys. Pian saattaa sama mies kysyä, pääseekö Siklin syöjä Rosamundin syöjää paremmin taivaaseen :-)
        Mutta Ahtaan portin käsite kuuluu vanhurskauttamisoppiin ja sen on tärkeä asia.
        Miten joku voi pitää sellaista aihetta turhana?


      • bobitza
        niettä valvothan kirjoitti:

        Jos sile tielle lähdetään että kuolleman jälkeen voisi epäuskoinenkin saada armon, niin silloin on kysymyksessä jokin muu kuin kristinusko. Tuonpuoleisella ei sovi spekuloida. Pysytään Jumalan sanassa vain, sana sanoo että joka usko ja kastetaan se pelastuu. Jos ihminen on ollut täällä ajassa epäuskoinen, silloin meille ei jää henkilön suun tunnustusta todistukseksi. Suun tunnustuksella palstutaan sanoo Raamattu

        otti manalasta joukon ihmisiä mukaansa.Selittääkö Raamattu että he kaikki ylös nousseet olivat jo kuollessaan autuaita?Olen tosi kiinnostunut tuosta Teutuksen mielipiteestä.Jos Jeesus manalassa on vielä saarnannut,voisiko olla mahdollista että sielläkin voisi vielä Jeesus armahtanut?Mitähän Raamattu tästä sanoo?Onko kukaan lukenut niin tarkkaan?utelias peppiina


      • bobitza
        ja muuta mukavaa kirjoitti:

        Ei tämä sättimisellä siistiydy. Miksi kukaan ottaa näihin teutan hölmöihin juttuihin olleenkaan kantaa?
        Vois kirjoittaa itelleen

        Rakkautta hitusen verran meille kaikille,t.peppiina (sekä todella myös muuta mukavaa)Onhan se niin kivaa kun joskus on oikein mukavaa läheisten ystävien kera.Tää ei sit ole herjaa vaan ihan aidosta sydämestä tulevaa.


      • teu
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Avauksen kysymyksen Ahtaasta portista ja Kaidasta tiestä kannattaisi ottaa vakavasti.
        Olen pettynyt siihen, että asiaan ei oteta kantaa, mutta sen sijaan pohditaan, voiko parannuksen vielä tehdä helvetissä!! En jaksa seurata näitä teutan viestejä, ne ovat aina suuri pettymys. Pian saattaa sama mies kysyä, pääseekö Siklin syöjä Rosamundin syöjää paremmin taivaaseen :-)
        Mutta Ahtaan portin käsite kuuluu vanhurskauttamisoppiin ja sen on tärkeä asia.
        Miten joku voi pitää sellaista aihetta turhana?

        Sieltä se tuli juudaksenkin asia . Minä en ymmärrä
        mikset lue tarkemmin. aloituksessa oli aloitus asia


      • bobitza
        ja muuta mukavaa kirjoitti:

        Ei tämä sättimisellä siistiydy. Miksi kukaan ottaa näihin teutan hölmöihin juttuihin olleenkaan kantaa?
        Vois kirjoittaa itelleen

        voi olla välimiehenä myös siellä manalassa käydessään.Eipä meistä kukaan osaa siihen vastata.Ei siihen ihmisen todistusta aina tarvita.Minä luulen että Jumalalla on kaikki valta viisaudessaan ja Armossaan tehdä mitä Hän haluaa.Emme me tule tässä elämässä koskaan ymmärtämään Hänen tekojaan ja aivoituksiaan.Siinä mielessä kysymys Juudaksesta oli ihan mielenkiintoinen.Jos Raamattu selittää toisin ,se on sitten eri asia.lämmöllä peppiina


      • teu
        bobitza kirjoitti:

        otti manalasta joukon ihmisiä mukaansa.Selittääkö Raamattu että he kaikki ylös nousseet olivat jo kuollessaan autuaita?Olen tosi kiinnostunut tuosta Teutuksen mielipiteestä.Jos Jeesus manalassa on vielä saarnannut,voisiko olla mahdollista että sielläkin voisi vielä Jeesus armahtanut?Mitähän Raamattu tästä sanoo?Onko kukaan lukenut niin tarkkaan?utelias peppiina

        Aloituksessa oli pari riviä Juudaasta hiukan ivalliseen sävyyn. Kyllä raamutussa niin sanotaan että
        Jeesus piti evankeelisen saarnan tuonelassa . Ainakin minä olen oppinut 64. v. aikana että missä
        saarnataan siellä' on parannuksen teko mahdollisuus . tietenkin se pitää ottaa huomioon että
        se tilaisuus on jo käytetty , siihen ei ole enää mahdollisuuksia .


      • juu näin on
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Avauksen kysymyksen Ahtaasta portista ja Kaidasta tiestä kannattaisi ottaa vakavasti.
        Olen pettynyt siihen, että asiaan ei oteta kantaa, mutta sen sijaan pohditaan, voiko parannuksen vielä tehdä helvetissä!! En jaksa seurata näitä teutan viestejä, ne ovat aina suuri pettymys. Pian saattaa sama mies kysyä, pääseekö Siklin syöjä Rosamundin syöjää paremmin taivaaseen :-)
        Mutta Ahtaan portin käsite kuuluu vanhurskauttamisoppiin ja sen on tärkeä asia.
        Miten joku voi pitää sellaista aihetta turhana?

        Olen saanut kokea kovia muutamien kirjoittajien taholta, huomauttaessani veli teutalle hänen ongelmastaan.
        Lieventävä asianhaara on ettei hän nähtävästi tiedä itse mitä tekee. Mut on hältä joskus tullu hyväkin kopioita.


      • asiantutkinut.
        teu kirjoitti:

        Aloituksessa oli pari riviä Juudaasta hiukan ivalliseen sävyyn. Kyllä raamutussa niin sanotaan että
        Jeesus piti evankeelisen saarnan tuonelassa . Ainakin minä olen oppinut 64. v. aikana että missä
        saarnataan siellä' on parannuksen teko mahdollisuus . tietenkin se pitää ottaa huomioon että
        se tilaisuus on jo käytetty , siihen ei ole enää mahdollisuuksia .

        Aloituksessa ei ole sanaakaan Juudaasta ivalliseen sävyyn, vaan ihan jokaiselle puhuttelevaan sävyyn. Sille ei mitään voi, jos ei asia aukene. Pohdi ihan rauhassa mitä haluat, mutta kristityt ovat aina uskoneet niin, ettei helvetissä enää tehdä kääntymystä. Ei tämän tietenkään tarvitse sitoa sinua.


      • niettä valvothan
        teu kirjoitti:

        siksi minä kysyinkin , voiko miettiä , nyt ilmeisesti selvisi , ettei voi.

        Parasta on meidän kannaltamme että Jeesus ei tuomitse ketään väärin. Monenlaisia kysymyksiä nousee mieleen vaikkapa sellaisissa tapauksissa kun sellaisia läheisiä on kuollut, joista emme tiedä (suun tunnustuksen puuttuessa), kuinka on käynyt.


      • teu
        juu näin on kirjoitti:

        Olen saanut kokea kovia muutamien kirjoittajien taholta, huomauttaessani veli teutalle hänen ongelmastaan.
        Lieventävä asianhaara on ettei hän nähtävästi tiedä itse mitä tekee. Mut on hältä joskus tullu hyväkin kopioita.

        Ei kun te ette lue kuitenkaan viestejäni . on ne sitten omia , tai kopioita .
        Kun te ette koskaan itse koioi , tai ette myönnä .


      • teu
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Avauksen kysymyksen Ahtaasta portista ja Kaidasta tiestä kannattaisi ottaa vakavasti.
        Olen pettynyt siihen, että asiaan ei oteta kantaa, mutta sen sijaan pohditaan, voiko parannuksen vielä tehdä helvetissä!! En jaksa seurata näitä teutan viestejä, ne ovat aina suuri pettymys. Pian saattaa sama mies kysyä, pääseekö Siklin syöjä Rosamundin syöjää paremmin taivaaseen :-)
        Mutta Ahtaan portin käsite kuuluu vanhurskauttamisoppiin ja sen on tärkeä asia.
        Miten joku voi pitää sellaista aihetta turhana?

        Siitä vaan puhuttiin noin viikko sitten katso siitä . Siksi toiseksi juudas oli aloituksessa etkö osaa lukea .


      • teu
        asiantutkinut. kirjoitti:

        Aloituksessa ei ole sanaakaan Juudaasta ivalliseen sävyyn, vaan ihan jokaiselle puhuttelevaan sävyyn. Sille ei mitään voi, jos ei asia aukene. Pohdi ihan rauhassa mitä haluat, mutta kristityt ovat aina uskoneet niin, ettei helvetissä enää tehdä kääntymystä. Ei tämän tietenkään tarvitse sitoa sinua.

        Niin ei Raamatussa kyllä sanota , tuonela on aivan eripaikka kuin helvetti .
        Oletko unohotanut että Raamattu sanoo tulinen järvi , miten sa nyt noin .


      • teu
        ja muuta mukavaa kirjoitti:

        Ei tämä sättimisellä siistiydy. Miksi kukaan ottaa näihin teutan hölmöihin juttuihin olleenkaan kantaa?
        Vois kirjoittaa itelleen

        Siellä sanotaan tuonela , joka käsittää suurinpiirtein sellaisen paikan , missä
        Kaikki olivat odottamassa tuomioita , niinkuin se kerrotaan (eikä mikään tuli järvi .)


      • totuus esiin
        teu kirjoitti:

        Ei kun te ette lue kuitenkaan viestejäni . on ne sitten omia , tai kopioita .
        Kun te ette koskaan itse koioi , tai ette myönnä .

        Tukena omalle viestille voi tietenkin käyttää lyhyehköä tekstikopiota. Tai linkkiä sellaiselle sivulle josta löytyy lisäselvitysta omaan viestiin. Paljonhan näitä käytetään. Erot tulevat siinä kuinka viesti kokonaisuudessaan sommitellaan, kuinka hyvin luettavia ne ovat, ja johdonmukaisia. Ristiriitaiset tai kaksoisviestin sisältävät viestit ja kopiot ovat suorastaan lukijaa rääkkääviä. Mitään pyhää tai edes pyhimystä ei kenekään kannata viesteissä näytellä, sellainen toiminta on valhetta ja itsepetosta. Me ikääntyneet ihmiset tiedämme ihmisluonnon, sen taipumuksia ei kukaan ohita mikäli on rehellinen. Himot ja halut jyllää, kärsimättömyys tulee valheita lipsahtelee, tekopyhyys suorastaan loista monien kirjoituksista. Jos Jumalan ilmaiseksi tarjoama vanhurskaus ei kelpaa syntiselle ansiotta ja armosta, niin tyhjiin raukeaa.


      • paas kattoen hy
        teu kirjoitti:

        Niin ei Raamatussa kyllä sanota , tuonela on aivan eripaikka kuin helvetti .
        Oletko unohotanut että Raamattu sanoo tulinen järvi , miten sa nyt noin .

        miljardi vuotta eteenpäin ja toinen taaksepäin on tässä ja nyt-hetki kuoleman jälkeen mitään aikaa ei siis ole.
        Tuonela, taivas ja helvetti ovat tässä ja nyt ,viimeisen korahduksen jälkeen. Sillä puollella ei enää tunneta kelloja eikä kalentereita, ei kuukausi tai vuosia, ei päiviä eikä öitä


      • ei saa selvää näist
        teu kirjoitti:

        Niin ei Raamatussa kyllä sanota , tuonela on aivan eripaikka kuin helvetti .
        Oletko unohotanut että Raamattu sanoo tulinen järvi , miten sa nyt noin .

        mitä tämä selittää ja kenelle? en pääse jyvälle. onkos joku sijoittanut tuonelan tai helvetin kummalliseen paikkaan Pasilaan tai Pispalaan?


      • teu
        paas kattoen hy kirjoitti:

        miljardi vuotta eteenpäin ja toinen taaksepäin on tässä ja nyt-hetki kuoleman jälkeen mitään aikaa ei siis ole.
        Tuonela, taivas ja helvetti ovat tässä ja nyt ,viimeisen korahduksen jälkeen. Sillä puollella ei enää tunneta kelloja eikä kalentereita, ei kuukausi tai vuosia, ei päiviä eikä öitä

        ja vähän vielä se hetki oli jo jolloin oli mahdollinen tilanne saada jotain aikaiseksi , siis ne jotka oli kuollut
        ennen Kristusta , oli sielu tuonelassa , ja uskontunnustuksella luetaan , astui alas tuonelaan .
        ei mitään sen hetken tällä puolella , mutta jotain tuolla puolen , raja on Kristuksen kuolema .


      • teu
        ei saa selvää näist kirjoitti:

        mitä tämä selittää ja kenelle? en pääse jyvälle. onkos joku sijoittanut tuonelan tai helvetin kummalliseen paikkaan Pasilaan tai Pispalaan?

        siitä , tuo viesti


      • teu
        paas kattoen hy kirjoitti:

        miljardi vuotta eteenpäin ja toinen taaksepäin on tässä ja nyt-hetki kuoleman jälkeen mitään aikaa ei siis ole.
        Tuonela, taivas ja helvetti ovat tässä ja nyt ,viimeisen korahduksen jälkeen. Sillä puollella ei enää tunneta kelloja eikä kalentereita, ei kuukausi tai vuosia, ei päiviä eikä öitä

        Et ole ymmärtänyt mitään . No älä välitä ei monikaan , täällä ei kai kannata tehdä ajatus työyä.
        Niin hitqaalla ootte.


      • jo vain
        teu kirjoitti:

        Et ole ymmärtänyt mitään . No älä välitä ei monikaan , täällä ei kai kannata tehdä ajatus työyä.
        Niin hitqaalla ootte.

        Sinä sen sijaan et näytä ymmärtäneen.

        Kuoleman jälkeen ei ole enää aikaa, niin että siellä asiat tapahtuisivat jossakin aikajärjestyksessä, niin että ensin olisi tuonela esimerkiksi 1500 vuotta, sitten loppusijoituspaikkana joko taivas taikka helvetti iankaikkisesti. Ei vaan samalla hetkellä kun viimeinen korahdus on vaiennut ihminen on iankaikkisessa loppusijoituspaikassaan, - eikä aikaa enää ole. Useinhan henkilö näkee jo hetkeä ennen loppuaan tulevan paikkansa. Moni uskossa lähtevä on ylistänyt Jumalaa niin, että kuolinvuode on tärissyt kiitoksen voimasta.
        Tai niin kuin kerrotaan eräästä paavista, jonka kauheata kuolemaa hänen henkilääkärinsäkin kauhistui.


      • teu
        jo vain kirjoitti:

        Sinä sen sijaan et näytä ymmärtäneen.

        Kuoleman jälkeen ei ole enää aikaa, niin että siellä asiat tapahtuisivat jossakin aikajärjestyksessä, niin että ensin olisi tuonela esimerkiksi 1500 vuotta, sitten loppusijoituspaikkana joko taivas taikka helvetti iankaikkisesti. Ei vaan samalla hetkellä kun viimeinen korahdus on vaiennut ihminen on iankaikkisessa loppusijoituspaikassaan, - eikä aikaa enää ole. Useinhan henkilö näkee jo hetkeä ennen loppuaan tulevan paikkansa. Moni uskossa lähtevä on ylistänyt Jumalaa niin, että kuolinvuode on tärissyt kiitoksen voimasta.
        Tai niin kuin kerrotaan eräästä paavista, jonka kauheata kuolemaa hänen henkilääkärinsäkin kauhistui.

        Mutta sinä puhut vieläkin aivan eri asiasta kun pyysin miettimään , en tuomarisoimaan .
        En puhunut sinun teoriasta , vaan siitä mahdollisuudesta , jonka Kristus on mahdollisesti
        antanut Juudakselle.

        Teillä menee niin hitaasti sammelin kanssa, että ihmetellä täytyy. Ja te esiinnytte
        kuitenkin tuomareina mielellään, vaikka ette tajua mitä mitä tuomaroitte, teuta
        te panettelette oiken mielellänne, tuleeko siitä kiksejä .


      • teu
        jo vain kirjoitti:

        Sinä sen sijaan et näytä ymmärtäneen.

        Kuoleman jälkeen ei ole enää aikaa, niin että siellä asiat tapahtuisivat jossakin aikajärjestyksessä, niin että ensin olisi tuonela esimerkiksi 1500 vuotta, sitten loppusijoituspaikkana joko taivas taikka helvetti iankaikkisesti. Ei vaan samalla hetkellä kun viimeinen korahdus on vaiennut ihminen on iankaikkisessa loppusijoituspaikassaan, - eikä aikaa enää ole. Useinhan henkilö näkee jo hetkeä ennen loppuaan tulevan paikkansa. Moni uskossa lähtevä on ylistänyt Jumalaa niin, että kuolinvuode on tärissyt kiitoksen voimasta.
        Tai niin kuin kerrotaan eräästä paavista, jonka kauheata kuolemaa hänen henkilääkärinsäkin kauhistui.

        sinulla tai minulla , mutta minä puhuin jostain muusta , onko sinulla tarkoitus pelotella .
        Tiedä se että me joudumme kumpikin myös käymään kuolon kammppailumme itse , aivan
        niin kuin Uskokin on molemmilla oma kohtainen , ja sillä mennään taivaisiin jos mennään .
        Tällä tarkoitan yleensä , ei meillä ole sen suurenpia onnistumisen hurraahuutoja , usko
        On omakohtainen , todellisuudessa sekin loppuu , tieto loppuu, profetoiminen loppuu
        Vain Rakkaus kestää , ja se vie perille.


      • paas kattoen
        teu kirjoitti:

        Mutta sinä puhut vieläkin aivan eri asiasta kun pyysin miettimään , en tuomarisoimaan .
        En puhunut sinun teoriasta , vaan siitä mahdollisuudesta , jonka Kristus on mahdollisesti
        antanut Juudakselle.

        Teillä menee niin hitaasti sammelin kanssa, että ihmetellä täytyy. Ja te esiinnytte
        kuitenkin tuomareina mielellään, vaikka ette tajua mitä mitä tuomaroitte, teuta
        te panettelette oiken mielellänne, tuleeko siitä kiksejä .

        Sinulla on itselläsi suuret ongelmat tällä sivulla, niin kirjoittamisessa kuin luetun ymmärtämisessäkin, korjaa niitä ongelmia jos mahdollista, äläkä yritä Jumalan asemaan päästä.


      • täällä!
        paas kattoen kirjoitti:

        Sinulla on itselläsi suuret ongelmat tällä sivulla, niin kirjoittamisessa kuin luetun ymmärtämisessäkin, korjaa niitä ongelmia jos mahdollista, äläkä yritä Jumalan asemaan päästä.

        Hyvä nimimerkki "paas kattoen": On vain yksi Jumala palstalla ja sinä olet jo ottanut sen aseman.


      • teu
        paas kattoen kirjoitti:

        Sinulla on itselläsi suuret ongelmat tällä sivulla, niin kirjoittamisessa kuin luetun ymmärtämisessäkin, korjaa niitä ongelmia jos mahdollista, äläkä yritä Jumalan asemaan päästä.

        antikristus , joka koettaa päästä kalifiksi, kalifin paikalle ,en ole koskaan
        siihen pyrkinyt . Mutta sinä olet monasti ohjaamassa , miten ton ymmärtäis
        rauhoitu , ja ottakaamme rauhan veto .


      • teu
        bobitza kirjoitti:

        otti manalasta joukon ihmisiä mukaansa.Selittääkö Raamattu että he kaikki ylös nousseet olivat jo kuollessaan autuaita?Olen tosi kiinnostunut tuosta Teutuksen mielipiteestä.Jos Jeesus manalassa on vielä saarnannut,voisiko olla mahdollista että sielläkin voisi vielä Jeesus armahtanut?Mitähän Raamattu tästä sanoo?Onko kukaan lukenut niin tarkkaan?utelias peppiina

        Jeesus ei ole käynyt 2000 vuoteen tuonelassa .
        Silloin oli pieni mahdollisuus , koska Hän on käynyt uskontunnustuksessa , astui alas tuonelaan .
        mikä on tuonela , se on kuolleiden ihmisten , kuolemattomien sielujen silloinen tyyssija .
        kenelläkään ei ole enää mahdollisuutta saada sitä kautta mitään.
        Tuli vain sellainen ajatus mieleen , mutta se on tyrmätty .


      • teu
        täällä! kirjoitti:

        Hyvä nimimerkki "paas kattoen": On vain yksi Jumala palstalla ja sinä olet jo ottanut sen aseman.

        Olen kanssasi samaa mieltä , täällä hän on kaikki öyt ja päivät , näin sanoi varis harkalle
        odotetaanpa eikö hän syömään mennä malta , pois lensivät varis ja harakka ja Mansikat
        lapsille jäivät .


      • teu
        totuus esiin kirjoitti:

        Tukena omalle viestille voi tietenkin käyttää lyhyehköä tekstikopiota. Tai linkkiä sellaiselle sivulle josta löytyy lisäselvitysta omaan viestiin. Paljonhan näitä käytetään. Erot tulevat siinä kuinka viesti kokonaisuudessaan sommitellaan, kuinka hyvin luettavia ne ovat, ja johdonmukaisia. Ristiriitaiset tai kaksoisviestin sisältävät viestit ja kopiot ovat suorastaan lukijaa rääkkääviä. Mitään pyhää tai edes pyhimystä ei kenekään kannata viesteissä näytellä, sellainen toiminta on valhetta ja itsepetosta. Me ikääntyneet ihmiset tiedämme ihmisluonnon, sen taipumuksia ei kukaan ohita mikäli on rehellinen. Himot ja halut jyllää, kärsimättömyys tulee valheita lipsahtelee, tekopyhyys suorastaan loista monien kirjoituksista. Jos Jumalan ilmaiseksi tarjoama vanhurskaus ei kelpaa syntiselle ansiotta ja armosta, niin tyhjiin raukeaa.

        Se ei kuulu sinulle , tällä palstalla se kuuluu Seriffille, oletko unhottanut.
        Meidän muiden ei tarvitse kuin nätisti kirjoittaa ja sävyisästi .


      • rehellisyyttä
        teu kirjoitti:

        Se ei kuulu sinulle , tällä palstalla se kuuluu Seriffille, oletko unhottanut.
        Meidän muiden ei tarvitse kuin nätisti kirjoittaa ja sävyisästi .

        Sinähän tuomaria leikit, kun ei enää toiset kirjoittajat saisi mielidettään kirjoittaa.

        Yritä nyt hioa omaa kirjallista ilmaisuasi ymmärrettävämpään mutoon, äläkä hölise!


      • rehellisyyttä
        rehellisyyttä kirjoitti:

        Sinähän tuomaria leikit, kun ei enää toiset kirjoittajat saisi mielidettään kirjoittaa.

        Yritä nyt hioa omaa kirjallista ilmaisuasi ymmärrettävämpään mutoon, äläkä hölise!

        En käytä teetä juuri koskaan :-)))


      • teu
        rehellisyyttä kirjoitti:

        Sinähän tuomaria leikit, kun ei enää toiset kirjoittajat saisi mielidettään kirjoittaa.

        Yritä nyt hioa omaa kirjallista ilmaisuasi ymmärrettävämpään mutoon, äläkä hölise!

        En koskaan ole kielänyt kenenkään kirjoituksia, miten se tuli esiin
        NM: si johdosta sanon sillä ei ole mitään tekoa rehellisyyden kanssa .


      • teu
        teu kirjoitti:

        siitä , tuo viesti

        Ja tuon tämän esiin siksi että täällä ,oli kyllä hyvääkin ja toivon että se pääsee
        kutkuinkin kunnolla pahan eteen , onko muut samaa mieltä , kysyn kauniisti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      1957
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      107
      1731
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      115
      1217
    4. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      984
    5. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      133
      920
    6. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      86
      865
    7. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      66
      731
    8. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      36
      685
    9. Mies jos ottaisit yhteyttä

      Minuun.. kysyisit vaikka että mitä kuuluu? Eihän se paha ois..
      Ikävä
      47
      683
    10. On oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ikuisuus

      Aloitetaan tarkastelemalla sanaa ”ikuinen” tai ”loputon” Raamatussa. G. Campbell Morgan on yksi historian tunnetuimmista
      Hindulaisuus
      228
      663
    Aihe