ahdistuneisuus

viiskyt ja risat

Kuuluuko ahdistuneisuus vaihdevuosivaivoihin? Onko kokemuksia. Itselläni on vaihdevuodet alkaneet.

45

11574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 52v.

      ainakin minulla ahdisti ennen kuumaa aaltoa ja hikoilukohtausta.

    • toinen 50v

      Ahdintus on ainakin täällä päällä tälläkin hetkellä. Ihan kuin palleassa tuntuu pahalta ja outo syyllisyys ja huolestuneisuus jne kuuluu kuvaan myös. Koitin ulkoillakin viikonloppuna, että olo vähän kevenis.Tämä pimeä aika mulle on pahin masentamaan, toisilla taas kuulemma kevät pahempi . Uutta työviikkoa ei jaksaisi aloittaa, jotenkin vetämätön ja väsynyt olo aika usein kyllä. Työssäkin on vaikea keskittyä ja jaksaa. Tämä meni nyt kyllä valittamiseksi, kun on just vaikea päivä vissiin, mutta miten muut,onko olo helpottanut ajan myötä??

      • Outo lintu (ko)?

        Minua puolestaan ahdistaa tämä kevät ja pitkät kuivat aurinkojaksot :(

        Olen tosin koko ikäni ollut keväällä jännittynyt. masentunut ja ahdistunut, mutta nyt vaihdevuosissa tämä olo on lähes sietämätön, odotan vaan että tulisi pilvisempää ja sadetta jolloin minä ikäänkuin virkistyn ja alan nauttimaan keväästä.

        Nautin suunnattomasti pilvisellä ja sateisella säällä pyöräilystä, lenkkeilystä yms.

        Onkohan muita samanhenkisiä täällä Suomenmaassa auringon ihannoijien joukossa?


    • viiskytneljä

      Ahdistuskausia ja lisänä vielä paniikkia. Nuorempana ei sellaisia ollut, että kyllä kuuluvat vv-oireisiin. Olen jonnin verran saanut lievennystä käyttämällä silloin tällöin Bioteekin Rennoksintapletteja:)

      • Minä myöskin

        yhdyn kaikkiin edellisiin. Ihan samoja tuntemuksia on ollut minullakin, ihmeellisin tuo jonkinlainen "syyllisyyden" tunne ennen kuumaa aaltoa.


      • Ihmeissään

        Minulla on kaikki hyvin työsssäni ja perheessäni. Vastuullisia töitä, lapset päässeet tai pääsemässä jaloilleen, miehenkin kanssa ok. Tunnen kuitenkin itseni ilottomaksi, vähän voimattomaksi ja saamattomaksi. Minua on sanottu energiapilleriksi. Pitkäaikaisia sairauksia on jonkin verran, mutta pärjään niiden kanssa. Mutta onko tämä sitten vaihdevuosien tuomaa angstia, muita oireita ei paljon ole. Haluaisin saada virtani takaisin ja innostua uusista asioista. Mitä apua voisi olla ?


    • kohta 43

      Heips!Oireet samoja ahistaa ja v.ttaa,erokin tais tulla ,mies ei ymmärrä mikä vaivaa enkä ehkä ihan itsekkään, soitin gynelle määräsi terolut nimisiä pillereitä, liekö mitään apua!

    • nassendaali

      Minulla puhkesi paniikkihäiriö uudellen oltuaan poissa 25 vuotta. Ja syyt ovat selkeästi hormonaaliset. Kohtauksia tulee noin viikkoa ennenkuin vuodon pitäisi alkaa(tulee harvakseen,mutta kohtaukset tulevat kyllä ajallaan).Olen50 v.

    • alkoi -

      vaihdevuodet 49v oikein ryminällä. Paniikkikohtaukset alkoivat yllättäen, aikaisemmin ei minkäänlaista merkkiä kohtauksisita. Voi sanoa,että kesken kauppareissun, oli pelottava kokemus. Ajatteli, että mikä hel....i minuun tuli, pelottavaa. Että kyllä kuuluu kaikenlaiset vaivat v.v:iin.

    • kuuluu,.

      kaikenlaiset vaivat. Eräs tuttavani sanoi nasevasti. "Jos aamulla herätessään ei tunne kipua, niin silloin on kuollut". Pitää täysin paikkansa.

      • mumma 58v

        kiinnitin huomiota eräässä viestissä tuohon outoon pallea tuntemukseen, minulla on juuri pallea ihan ihmeellinen, se niinkuin tuntuu koko ajan, ei siis ole kipeä, mutta sen olemassaolon tiedostaa koko ajan, onko se sitten vaan turvotusta tai läskiä en tiedä , mutta häiritsee ainakin.


      • viestissä
        mumma 58v kirjoitti:

        kiinnitin huomiota eräässä viestissä tuohon outoon pallea tuntemukseen, minulla on juuri pallea ihan ihmeellinen, se niinkuin tuntuu koko ajan, ei siis ole kipeä, mutta sen olemassaolon tiedostaa koko ajan, onko se sitten vaan turvotusta tai läskiä en tiedä , mutta häiritsee ainakin.

        oli juttua, että olisiko palleatyrästä kysymys?


      • toinen 50v.
        viestissä kirjoitti:

        oli juttua, että olisiko palleatyrästä kysymys?

        Kiitos viesteistänne..Tarkoitin lähinnä henkistä ahdistusta, joka tuntuu suorastaan "puristavalta" ja jonkinverran paniikkioireita mullekin ilmaantunut, kuten joku muukin oli kokenut.. Olisko jotain vv-siirtymäajan vaivoja nämä "henkiset tuntemukdset" ennen hikoilu ym -vaihetta.. Mutta vaihdetaan edelleen kokemuksia, sekin helpottaa, kun voi täällä jutella..


      • Anonyymi
        toinen 50v. kirjoitti:

        Kiitos viesteistänne..Tarkoitin lähinnä henkistä ahdistusta, joka tuntuu suorastaan "puristavalta" ja jonkinverran paniikkioireita mullekin ilmaantunut, kuten joku muukin oli kokenut.. Olisko jotain vv-siirtymäajan vaivoja nämä "henkiset tuntemukdset" ennen hikoilu ym -vaihetta.. Mutta vaihdetaan edelleen kokemuksia, sekin helpottaa, kun voi täällä jutella..

        Kun minulla alkoi vaihdevuodet, koin, että muka henki loppuu. Luulin olevani sairas, ja menin minua kauan hoitaneelle yleislääkärille. Kerroin tuntevani pelkoa ja henki loppuu. Sitten tulee hiki ja helpottuu. Lääkäri ei uskonut sen olevan, niinkuin minä esitin ( vanhenemiseen liittyvää )Hän otti kuvat kurkun päästä. jos vaikka olisi syöpä.Sitten menin gynekologille. Hän kirjoitti hormoonit, ja kas ilma rupesi riittämään.Sitten kuulin, että parilla tutulla oli syöpä, johtuen ilmeisesti hormooneista. Aloin ottaa hormoonitabletin joka toinen päivä. sain siitä joltakin sairaanhoitajalta moitteita. Eräs gynekologi sanoi kuitenkin ; " Ei se ole niin paha juttu. Nythän yritetään keksiäkin kevyempiä kuureja. "Otin kuitenkin kun lopetin myöhemmin hormoonien käytön, Citalopramin tilalle. Sen voimalla kestän. Vieläkin, kun olen päiväunilla, minun pitää kääntyillä ,kun tuntuu tukalalta.


    • nainenoulusta

      ja tullut siihen tulokseen, että kyllä kuuluu. Itsellä kuumia aaltoja ja hikoilua ollut vasta pari viikoa, ne kestää. Kaikkein pahinta tässä on ahdistuneisuus ja syyllisyys ihan kaikesta mitä elämän varrella on tapahtunut. Kamala juttu sekin ettei ole ketään kelle puhua, kun aamuyöstä herää kauhusta jäykkänä täysin varmana siitä, että on maailman inhoittavin ihminen ja on tehnyt kaiken väärin.

      • miten-

        tutulta kuulosti viestisi, kun´olisin omasta elämästäni lukenut. Kaikkeen muuhun olin tavallaan varautunut, kuumat aallot, unettomuus,sydän oireet,ym, mutta syyllisyyden tunne, se on hirveetä. Joskus ajattelee aamuyön hiljaisina tunteina, nyt menee kohta "pönttökin sekaisin", niin ahdistavaa on olo. Kaikki tekemiset ja tekemättä jättämiset pyörii mielessä.


      • Anonyymi
        miten- kirjoitti:

        tutulta kuulosti viestisi, kun´olisin omasta elämästäni lukenut. Kaikkeen muuhun olin tavallaan varautunut, kuumat aallot, unettomuus,sydän oireet,ym, mutta syyllisyyden tunne, se on hirveetä. Joskus ajattelee aamuyön hiljaisina tunteina, nyt menee kohta "pönttökin sekaisin", niin ahdistavaa on olo. Kaikki tekemiset ja tekemättä jättämiset pyörii mielessä.

        Olen pahin naishenkilö maailmassa , iloton, Vittumainen, ahdistunut , katkera, inhottava, apaattinen..Meitä naisia kidutetaan näillä jatkuvilla hormoniongelmilla. Olemme kiukkuisia ja vittumaisia olentoja jotka eivät pidä naamaa hymyssä eikä ole hyvällä tuulella. Miksi meidän on kärsittävä ...


    • Turhaan kärsinyt

      Kaikkien oireiden kanssa. Minulla tuo ahdistuksen, huimauksen,pahanolontunne,sydänoireet ja muu ihmeellinen tunne pantiin ahdistuneisuushäiriönpiikkiin(työterveysläkäri). Gyneni oli jo heti alussa sitämieltä että kilpirauhasoireita.
      Kärsin melkein 2 vuotta ennenkuin kun taas otettiin kilpparikokeet ja arvot olikin huonot ja oireet vaan pahentuneet, kaikki mahdolliset mitä liikatoiminnan myötä tulee.
      Siis vaatikaa lääkäreitä aloittamaan koelääkitys jos oireet ovat kuin kilpirauhassairauksien ja vaikka labrakokeet ovat viitearvojen sisällä.

    • Tykytys

      Hiop!

    • Kalaöljy ja karnosiini toimii hyvin vaihdevuosien ahdistukseen ja syyllisyyden tunteisiin. Itsellä Tolosen E-epa ja Leaderin karnosiini käytössä. Jossain vaiheessa tuo karnosiini pääsi loppumaan ja heti tuli todella ärtynyt olo ja pahamieli takaisin. Kannattaa kokeilla, ne on muutenkin hyviä lisäravinteita sydämelle ja aivoille iholle.

    • Viiskytmittarissa

      Jessus. Täältä löytyi tuttuja tuntemuksia elo nosto.

      Outo Syyllisyys, ahdistuskohtaukset, mielialan heittelyt, jopa paniikkikohtaus.

      Käytättekö jotain pillereitä niihin, hormonihoitoa tms?

      Aika rankka muutos kyllä. Kauankohan nämä kestää? :D

    • AallonpohjallaN

      Itsellä kanssa noita kauheita mielialan heittelyitä! Seesteisyydestä ja iloisuudesta masennukseen saman päivän aikana! Ei sentään paniikkia. Miettiny oisko parempi mielialalääke kuin hormoonilääkitys? Estrenageeli käytössä, eikä taida kauheasti auttaa!

    • Aboriginaali
    • öjiyvfciygiö

      kuuluuko vaihdevuosiin eropuheet joita onjatkunut heti puolivuotta vaimoni osalta mutta mikä siinnä on kun ei saa päätöstä aikaiseksi mitä tekee.

    • hikkeepukkaa

      Tervetuloa menopaussi ryhmään facebookiin. Siellä meitä muitakin ahdistuneita.

    • Ljjoi

      Ei taida miehiä siihen hyväksyä kun onsuljettu ryhmä olen pyytänyt että saisin liittyä mutta turhaan en olisi muuta kuin kysynyt neovoja.

      • hohhoijjaataas

        Rajansa kaikella! EI miehiä menopaussi-ryhmään! Ei tarvi kikkelieläinten sentään joka paikkaan itseään tuputtaa! Pysykää omissa ryhmissänne.


    • FSH

      Minulla oli lapsena paniikkikohtauksia silloin tällöin, mutta ne jäivät kokonaan pois murrosiässä. Paniikkikohtaukset alkoivat uudestaan, taas silloin tällöin, esivaihdevuosissa ja olin tosi ihmeissäni ja kauhuissani, kun yöllä niihin heräsin. Lopulta ne pahenivat samaa vauhtia kuin vaihdevuodetkin ja niitä tuli päivälläkin.

      Kun olin noin vuoden kärsinyt jo aika selvistä vaihdevuosioireista ja myös usein paniikkikohtauksista, niin lääkäri suostui määräämään FSH-verikokeen - taas. Nimittäin olin vuoden aikana käynyt jo kaksi kertaa sen vaatimassa, mutta lukemat, vaihtarioireista huolimatta, näyttivät, ettei vaihtarit ole vielä alkaneet.

      Sitten se kolmas FSH-testi olikin täysin selkeä, eli oli jo rajut vaihdevuodet lukemien mukaan, vaikka edellisestä testistä, jolloin ei vaihtareita muka ollut, oli vasta noin 4 kk.

      Sain estrogel-reseptin ja meni varmaan puoli vuotta, ennen kuin annos oli sopiva, eli joudun käyttämään isoa annosta, n 4,5 mg estrogeeniä päivässä, eli geeliä n. 7,5 g päivässä. Joka päivä silti tunnen jossain vaiheessa päivää tai yötä esim. kuumia aaltoja, vaikka noin iso annos onkin.

      PANIIKKIKOHTAUKSET loppuivat hyvin pian sen jälkeen kun sain estrogeelin käyttöön.

      Olen useita kertoja yrittänyt vähentää geelin käyttöä, mutta silloin palaavat sekä vaihtarioireet (tosi monet) että panikkikohtaukset takaisin.

      Toivon, että saan käyttää geeliä koko loppuikäni.

      Toivon myös, että löytäisitte avun hankaliin oireisiinne.

      • 5-kymppiä

        Ihanaa, että täältä löytyy kohtalotovereita. Mulla ikää 50 v., mitään kuumia aaltoja tms. ei - vielä - ole, mutta viime aikoina alkanut olemaan selittämättömiä ahdistuskohtauksia ihan noin vaan ilman syytä. Olo muuttuu hetkessä täysin hyvästä paniikkiin. Joskus sydän hakkaa samalla nopeammin, joskus taas pulssi pysyy rauhallisena. Paniikkikohtauksia ei ole koskaan ennen ollut, ehkä nämä on sitten jotain sellaista. Kamala tunne, tuntuu, että sekoaa.

        Hormoneja en haluaisi käyttää, mutta ehkäpä siihen pitää jossain vaiheessa myöntyä.


    • mummo.tauti

      Joskus nuorena sain paniikkikohtauksia opiskeluaikoina ja nyt kuin tyhjästä paniikkikohtaukset tulivat takaisin, kun vaihdevuodet alkoi. Ihan kammottavia olotiloja ja unen puute vain lisää voimakasta ahdistusta. Herään joka yö kolmen aikaan, enkä saa enää unta. Työssäkäynti kävi niin raskaaksi, että nyt olen neljä viikkoa sairauslomalla. Olen käynyt kaikki mahdolliset kokeet läpi, mutta mitään muuta syytä ei oireilulleni ole löytynyt, muuta kuin vaihdevuodet. Lääkäri sanoi, että vaihdevuosioireilun kirjo on laaja, melkein mitä vain voi tulla. Minulla meni myös koko kroppa niin jäykäksi, että en saanut nostettua lattialta mitään, jos kädestä putosi vaikka nenäliina lattialle. Jokaista niveltäkin särkee niin, että syön jatkuvasti särkylääkkeitä. Välillä on tulikuuma olo, välillä palelen kuin horkassa. Helleilmallakin olin neuletakki päällä, kun niin vilutti. Ihan hirvittävää kärsimystä ollut elämä siitä lähtien, kun kuukautiset loppui.

      • hankalat.oireet

        Noin hankaliin oireisiin jo kannattaa kokeilla hormonikorvaushoitoa. Mielestäni silloin jos vv-oireet noin pahat, ettei työssä pysty käymään, unettomuus, on paikallaan kokeilla ainakin hormonikorvausta.


    • Jonuba

      50 mittarissa, ja varsinkin ennen menkkoja ahdistus kamala!

    • paniikkipahinta

      No nyt selvis, minulla myös paniikintunnetta, hikoilua ja kohta palelen kovasti, myös jäykkyyttä koko kropassa ja hirveää syyllisyyttä kaikesta, mitä on tullu tehtyä tai mitä ei ole tullu tehtyä. Olen luullu et johtuu siidereistä ym, alkoholista jota olen käyttänyt kesällä, mutta kohtuudella.
      Nyt en ole juonu mitään ja samaa paniikkifiilistä, myös hirveää syyllisyyttä, en uskalla katsoa mitään väkivaltasia juttuja esm.uutiset ahdistaa usein.

    • muumimamma222

      Ahdistus kuuluu ihan normi-vv-oireisiin. Muistan aikana ennenkuin aloitin hormonihoidon, kun "jätin" mieheni kerran kuukaudessa ennen menkkoja.

    • Äippäli

      Kohtalotovereita on paljon . Helpottaa kuulla , että meitä on muitakin ja oireillut samoja . Yhtä karseeta .

    • Hikiakka

      Tervetuloa vertaistukiryhmään facebookissa; Menopaussi ryhmä. Salainen ja suljettu. Meitä siellä liki 1000. 😊

    • FSH

      Olen lukenut, että moni on saanut avun ahdistukseen magnesiumista.

      Parhaiten itselläni ahdistusoireita vähentää estrogelin lisääminen, mutta silloin kun tiedän, ettei ole vara ottaa estrogeeliä enempää, kun sitä pitää riittää tietty aika ennen kuin voin hakea apteekista lisää, niin otan 3 tablettia magnesium sitraattia päivässä.

      Yksi tabletti sisältää 100 mg magnesiumia, ja 3 kpl on maximisuositus tuossa Magnesia -purkissa, mutta on niitä paljon vahvempiakin magnesium-valmisteita. Jotkut ottavat kai 600-800 mg päivässä, mutta ehkei joka päivä kannata ottaa niin paljon.

      Sitraatti-muotoisena oleva magnesium ärsyttää vatsaa vähiten.

      Myös rauhallinen palleahengitys helpottaa vähän. Kannattaa välttää ylihengittämistä.

      Tsemppiä kanssasiskot!

    • Tiedostakiitos

      Mikähän magnesiumia valmiste olisi paras?

    • Zero

      Magneesiumista mikä vain sitraattimuoto Sitten kannattaa aamulla ottaa 100 mikrogrammaa d vitamiinia Itse mittautin d vitamiini arvon oli 76 Saisi olla naisilla n. 120 vähintään Kannattaa lukea Maija Kajanin blogia Mulle myös Reuma lääkäri näin kertoi Sitten Rauta varastojen tarkistus Ferritiini arvo Naisilla olisi hyvä olla yli 50 mieluummin lähempänä sataa Raudan puute aiheuttaa myös esim. ahdistusta Itselläni ferritiini oli 31 Sain rautainfuusion kun pidin meteliä Jos on ollut runsaat kuukautiset ja raskauksia sekä ihmetyksiä niin kaikki se verottaa kovin naisen rautavarastot Ei kannata uskoa niitä viitearvoja Netissä esim sisätautilääkäri Esa Soppi luennoi tästä Myös omega kalaöljyt käyttöön Mulla tosi rajut oireet Lähestulkoon koko oireista mitä löytyykään Pahinpana unettomuus, ahdistus ja nivelkivut Nyt lähes puoli vuotta kokeillut eri estrogeeni valmisteita Kliogest tällä hetkellä kun ei tarvitse vuotoja enää toteuttaa Munasarjat sammui kun saunalyhdyt mutta oireet vielä jäi... Nyt helpottaa jo hieman Zemppiä kaikille....

    • allerginenko

      Miksi se ovestin kirvelee kauheasti alapäässä? Miksi laitetaan naiset voitelemaan estrogeeniä jos sitä on elämän loppuun asti rasvasoluissa ja aiheuttaa myoomien kasvua ja muiden kasvannaisten?

      • Anonyymi

        Luulenntulevani jonain päivänä hulluksi. Syön estrogeeniä tabletteina..rintojen pingotus muutamana kertana vuodessa aiheuttaa ärtyvän olotilan..rintojani pakottaa tuntuu kuin ne kasvavat 3 kuppikokoa pahimman turvaamisen aikana. Meneekö naisen elämä hormonien koettelemana..


    • Anonyymi

      Kyllä voimakas ahdistus ja sydämen tykytykset sekä kuumat aallot.

    • Anonyymi

      Kyllä. Se oli minullakin kauhein oire, itkin päivittäin ilman mitään erityistä syytä, kädet vapisivat ja välillä kävin oksentamassa. Tietty kuumat aallot ja unettomuus kaupan päälle. Parissa kuukaudessa olin niin loppu kaiken unettomuuden ja ahdistuksen jälkeen, että harkitsin vakavasti päivien päättämistä. Onni onnettomuudessa: pääsin lääkärille, joka heti ymmärsi, mistä oli kysymys.

      Minulla auttoi hormonihoito (kaikille se ei käy) ja oli ihmeellistä herätä aamuun hyvin nukutun yön jälkeen ja ilman ahdistusta. Ihan kuin "joku" olisi lakannut kuristamasta ja ajatus valoisa. Pelkäsin muutaman viikon, että oireet palaavat. Eivät palanneet, annoksen pitää olla sopiva - liian pienellä ei hellitä. Kuulun siihen onnettomimpaan 10 prosenttiin, jolla on ihan karmeat oireet ilman hormonihoitoa. Hoito vaikutti alle viikossa, kun annos oli oikea. Olen ikuisesti kiitollinen ihanalle ja erittäin huolelliselle lääkärille.

      Seuranta toimii vähintään kerran vuodessa ja tarvittaessa tapaamme siinä välilläkin, jos jotain muutoksia ilmenee. Tämä on tietysti omin varoin saatavilla, ei suinkaan kunnalliselta...

    • Anonyymi

      Miten suuria annoksia syötte hormonitabletteja? Itselläni voimakasta ahdistusta, syyllisyyttä ym. Tekisi mieli vaan jättää kaikki ja kadota jonnekin yksinään. Itse syön tällä hetkellä 2mg estrogeeniä, mutta luulen, ettei sekään vielä riitä. Rintaa puristaa..:(

    • Anonyymi

      Juu,kun yöunet jää vähälle ja pinna kireenä,niin oireet on vähän sekalaiset.Itkettää ja tympäsee.Lohdutan ettei kestä 12vuotta kauempaa.nimim.7vuotta takana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe