Tukivarsien suojaus?

vaseliiniako???

Uudehkossa autossa on etutukivarret ikävästi ruostuneet joistakin kohdin. Samoin joustintuet. Nehän on aika paksua tavaraa (n.3mm pellistä pokattua ja hitsattua), mutta tuota vauhtia ne kyllä ruostuu olemattomiin ennen pitkää. Mitä niihin kannattaa pistää? Keväällä putsasin niitä ja suihkutin Tectyl-kotelosuojaa reilusti, en muuta, mutta taas renkaita vaihtaessa huomasin saman ruosteen pukkaavan läpi. Eihän se perhanan kotelosuoja suojaa yhtään mitään vai pitääkö sen tosiaan olla suljetussa kotelossa että toimii?

Joskun toiseen autoon pistin saman kotelosuojan päälle vielä spray-alustasuojaa, mutta sekin ruostu, melkein pahemmin. Mikä piru tollasessa kestää, sentin kerros vaseliinia vai? Ei niitä oikein maalaamaankaan pysty, liian iso työ putsata ne sokkeloiset rakenteet.

15

6059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukivarsien

      pallonivelet ja puslat kyllä kuluu vaihtokuntoon ennenkuin tukivarsi ruostuu puhki. Turha niitä on maalailla.

      • vaseliiiniako

        auton kiinteitä rakenteita, onko ne sitten apurunko vai mikä oikealta nimeltään, jolla pyöränripustus tukeutuu koriin puslien tms. kautta. Apurunko se vissiin muuten on. Se ruostuu.


      • hjhjhgjjgh

        Uudesta asti sumutellut ruiskulla vanhoja peräöljyjä pintaa renkaanvaihdon yhteydessä ja ei ruostu.Katsari vain ihmettelee sitten hiekkasta mäskiä pinnassa.


    • frangrabba

      eipä ole tarvinnut tukivarsia vaihdella vaikka ruosteessa ovatkin mutta eivät koskaan vielä ole puhkiruostuneet enkä koskaan niitä sen paremmin ole edes suojannut,tukivarsien palloniveliä kylläkin olen joutunut muutaman vaihtamaan,eikä senpuoleen ole apurunkokaan koskaan puhkiruostunut,nytkin minulla on -96v mallin Craisleri eikä sielläkään pohjassa ole mitään vikaa

      • Olen minä nähnyt puhkiruostuneet tukivarretkin. Tehty pellistä prässäämällä.
        Oli vm -86 Uno. Katsastukseen kelpasi, mutta minua hirvitti. Ostin uudet tarvikkeena, poistin pallonivelistä sorvinlastut ja täytin nivelen molybdeenirasvalla. Sitten ruostesuojasin tukivarret muistaakseni Tectylillä ja sen kuivattua vaihdoin alle.
        Kori lahoi pois, tukivarret jäi ehjiksi...

        Apurunkoon ym on kotikonsteilla paha tehdä mitään jos ja kun ruoste on jo päässyt alulle.
        Omiin autoihini olen heti oston jälkeen tehnyt itse ruostesuojauksen joko pensselillä, halvalla Bilteman sähköruiskulla tai molemmilla. Koteloihin kotelosuojaa, muualle alustasuojaa. Jo ruostuneisiin kohtiin ensin enimmän ruosteen poisto mikäli mahdollista, sitten kotelosuojaa ja sen kuivuttua alustasuojaa. Tehosta en sano mitään, mutta ainakin yritetty on.


    • Aluksi puhdistus...

      Parhaiten varmaan toimii sellainen yhdistelmä, että suihkutat alle reilun kerroksen kotelosuojaa ja kotelosuojan kuivuttua levität pensselillä päälle alustamassaa. Tosin jos alle jää paljon ruostetta, se kyllä tunkee läpi tuostakin. Spray-alustasuojista ei minulla ole kokemusta, mutta olettaisin ettei niillä kovin paksua kerrosta saa aikaiseksi.

      Kotelosuoja ei oikein toimi alustassa, koska pohjaa pyyhkivä vesi/kurasuihku pesee sen pois. Auton pohjassa kotelosuoja tarvitsee päälleen mekaanista rasitusta paremmin kestävän Alustamassan.

      Vaseliinilla on vähän sama ongelma kuin koteluojallakin. Sekään ei alustassa kovin pitkään pysy.

      Olennaista tuossa ruostesuojaamisessa on se, että ruoste pitäisi saada poistettua mahdollisimman hyvin ennen suoja-aineiden levitystä. Pinnan pitäisi olla myös kuiva. Maalia on ruosteen päälle aivan turha laittaa. Se ei tule pysymään ellei peltiä hio kiiltäväksi ennen maalausta.

      • asagsgaggdad

        tukivarret mitään suojausta, sillä ne ovat runsashiilistä terästä, niihin tulee ohut pinta ruoste, mutta ruoste ei jatku syvälle teräkseen. Kyllä ne kestää sen auton iän suojaamatta.


      • koppalakki
        asagsgaggdad kirjoitti:

        tukivarret mitään suojausta, sillä ne ovat runsashiilistä terästä, niihin tulee ohut pinta ruoste, mutta ruoste ei jatku syvälle teräkseen. Kyllä ne kestää sen auton iän suojaamatta.

        Kysy katsastajalta onko tullut vastaan puhkiruostuneita tukivarsia. Tiedän vastauksen. Niitä on löytynyt vaikka kuinka paljon. Onneksi ne on helppo vaihtaa uusiin. Apurungon ruostuminen on jo paljon vaikeampi asia. Niistä löytyy yllättävän paljon ruostevaurioita. Niissä alkaa ruostuminen useimmiten salakavalasti sisäpuolelta. Hitsatuissa rakenteissa on kohteita joihin ei pääse tekemään suojausta poraamatta reikiä rakenteisiin. Reikien paikat kyllä voi itsekin tutkia, mutta kehoittaisin kyllä kysymään henkilöiltä jotka ovat näiden kanssa tekemisissä. Apurungon vaihtaminen on jo työlääpi ja aika kallis toimenpide.


      • ruostuu se rauta
        koppalakki kirjoitti:

        Kysy katsastajalta onko tullut vastaan puhkiruostuneita tukivarsia. Tiedän vastauksen. Niitä on löytynyt vaikka kuinka paljon. Onneksi ne on helppo vaihtaa uusiin. Apurungon ruostuminen on jo paljon vaikeampi asia. Niistä löytyy yllättävän paljon ruostevaurioita. Niissä alkaa ruostuminen useimmiten salakavalasti sisäpuolelta. Hitsatuissa rakenteissa on kohteita joihin ei pääse tekemään suojausta poraamatta reikiä rakenteisiin. Reikien paikat kyllä voi itsekin tutkia, mutta kehoittaisin kyllä kysymään henkilöiltä jotka ovat näiden kanssa tekemisissä. Apurungon vaihtaminen on jo työlääpi ja aika kallis toimenpide.

        "- Kun autot pyritään rakentamaan kevyemmiksi, niissä käytetään esimerkiksi korkealujuusteräksiä. Vanhoissa malleissa millin ruoste viiden millin palkissa ei paljon haittaa, mutta uusissa autoissa milli on puolet rakenteesta pois - ja se on hengenvaarallista, Halme sanoo."

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/12/28985


      • yqyqwqywg
        ruostuu se rauta kirjoitti:

        "- Kun autot pyritään rakentamaan kevyemmiksi, niissä käytetään esimerkiksi korkealujuusteräksiä. Vanhoissa malleissa millin ruoste viiden millin palkissa ei paljon haittaa, mutta uusissa autoissa milli on puolet rakenteesta pois - ja se on hengenvaarallista, Halme sanoo."

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/12/28985

        korkealujuus teräs ei ruostu läheskään niin helposti kuin tavallinen, se on vähän kuin puoli ruostumatonta.
        vertaa harjateräs = runsashiilistä korkealujuusterästä saa olla vuosikausia ulkona ja vain pinta ruoste tulee, jos jättää tavallisen "mustan" teräs kappaleen ulos ruostumaan ei siitä ole mitään jäljellä muutaman vuoden päästä.


      • ruostuu rauta ruostu
        yqyqwqywg kirjoitti:

        korkealujuus teräs ei ruostu läheskään niin helposti kuin tavallinen, se on vähän kuin puoli ruostumatonta.
        vertaa harjateräs = runsashiilistä korkealujuusterästä saa olla vuosikausia ulkona ja vain pinta ruoste tulee, jos jättää tavallisen "mustan" teräs kappaleen ulos ruostumaan ei siitä ole mitään jäljellä muutaman vuoden päästä.

        ei se mitään corroten-terästä ole, vaikka ruostuisi hitaamminkin. Ongelmahan on just siinä, että kun milli ruostuu pois, niin puolet lujuudestä on menetetty! Kyse on kuitenkin rakenteista joiden pitäisi kestää auton iän, Suomessa ainakin 15 vuotta. Ja pelkkä ohut maali päällä.

        Ongelma on ihan todellinen, Etelä-Suomessa jopa paha. 10 vuotta kun suolasumussa uitetaan niin mitä siitä 2mm teräksestä on jäljellä? EI mitään! Mites kun se joku pyörätuennan tukivarsi/palkki sitten joskus katkeaa varoittamatta vauhdissa? Mikä on auton kolariturvallisuus ruostuneilla tukirakenteilla?


      • ruostuu rauta ruostu kirjoitti:

        ei se mitään corroten-terästä ole, vaikka ruostuisi hitaamminkin. Ongelmahan on just siinä, että kun milli ruostuu pois, niin puolet lujuudestä on menetetty! Kyse on kuitenkin rakenteista joiden pitäisi kestää auton iän, Suomessa ainakin 15 vuotta. Ja pelkkä ohut maali päällä.

        Ongelma on ihan todellinen, Etelä-Suomessa jopa paha. 10 vuotta kun suolasumussa uitetaan niin mitä siitä 2mm teräksestä on jäljellä? EI mitään! Mites kun se joku pyörätuennan tukivarsi/palkki sitten joskus katkeaa varoittamatta vauhdissa? Mikä on auton kolariturvallisuus ruostuneilla tukirakenteilla?

        Ei ole monta vuotta siitä, kun vasta katsastetusta Mazdasta katkesi ruostunut tukivarsi vauhdissa valtatiellä, muistaakseni Lapinjärvellä. Romua tuli, mutta en muista miten ihmisille kävi.
        Niin, se auto oli tosiaan vasta katsastettu. Rahastus siinäkin on tärkeämpää kuin liikenneturvallisuus.


    • Pahempi ruoste on se, joka pesii ihmismielessä, eli synti. Aloittajan huoli ja kysymys on aiheellinen, sillä ruoste raiskaa ja koi syö, kuten on kirjoitettu. Ajelen nykyisin Jeepillä, joka käyttää biodieseliä ja kaikki tärkeät nivelet ovat rasvattavissa. Harrastus sekin. Korroosionestoa voisi verrata vaikka astioiden pesuun, se joka ei raaski käyttää kertakäyttöastioita, voi hyvin tiskata vanhat astiansa. Se joka laskee kulutuksensa itselleen sopivaksi ei tietysti mokomasta piittaa. Luotan edelleen korroosiosuojaukseen, kunnes ruostetta, eli tiskiä löytyy. Tiskiaineena ammattilaiset käyttävät ruostetta neutralisoivaa fosforihappoa ja teräspeltiä suojaavaa sinkkiä. Puhdistus on kuitenkin tärkein, sillä raudan luonnollinen olomuoto on ruoste, eli malmi ja esimerkiksi puun lopputulema on home ja sienet. Siksi me tarvitsemme korroosionestoa.

    • jtjyjyy

      Nykyautoissa juurikin tukivarret ja apurungot ruostuu ensimmäisenä puhki ja poikki koska näitä ei ole tehtaalla suojattu käytännössä mitenkään. Henkilöauton oletettu käyttöikä on nykyään 10 vuotta ja 200-300th kilometriä joten sen ne kestää, mutta siinä kohtaa auto pitäisi jo viedä paalattavaksi eikä jatkaa ajoa kuten täälläpäin on tapana tehdä.

      Aloittajalle, kotikonstein ei ole juuri muuta tehtävissä kuin kotelosuojalla kyllästäminen pari kertaa vuodessa ja siihen päälle halutessaan massaa kulumista hidastamaan. Ruoste tietysti tulee hiljalleen läpi mutta kun käsittely uusitaan kerran tai pari vuodessa, ruoste ei pääse pureutumaan pintaa syvemmälle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1542
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1482
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      221
      1223
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1115
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      323
      1072
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      156
      1026
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      307
      1018
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      77
      994
    Aihe