Päärynästä...

alootteleva tarhuri

Ihan kokeilumielessä jokin aika sitten ajattelin testata päärynän kasvatusta. Ikinä kun en ole paljoa kasvien kasvatuksen kanssa touhuillut, eikä multasormen vikaa tämän takia juuri löydy, niin piti netin keskustelupalstoilta etsiä ohjeet päärynän istutukseen liittyen. Netistä ei ohjeita löytynyt tosin kuin sellaisille pienille, pakkastakin kestäville päärynälajikkeille.
Otin sitten kaupasta ostetusta päärynästä (todella isoa päärynälajiketta, alkuperämaata en tiedä), kolme siementä ja pistin ne kosteaan multaan kukkaruukkuun ja jääkaappiin kylmäkäsittelyyn. Kahden viikon kuluttua sitten otin kukkaruukun pois jääkaapista, ja laitoin ikkunalaudalle valoisimpaan paikkaan mitä löytyi. Jo muutamassa päivässä alkoi kukkaruukussa tapahtua, ja pieniä vaaleita versoja alkoi puskea mullasta.

Kaikki kolme siementä itivät, mutta en tiedä sitten mitä tapahtui kun kaksi näistä versoista kuoli melkein saman tien. Yksi kuitenkin jatkoi kasvuaan (ja aika huimaa vauhtia). Siemenen itämisestä on nyt kulunut tasan viikko, ja taimi on jo yli 15 cm pitkä ja siinä on kuusi pientä lehteä!
Pikkuhiljaa rupeaa jo pelottamaan että mitähän tulikaan tehtyä kun tuollainen kasvi tuli istutettua.

Mahtaisikohan kukaan tietää kuinka isoksi, ja kuinka nopeasti tuollainen (ilmeisesti trooppinen) päärynäpuu kasvaa? Minkähän ikäisenä alkaa tuottaa hedelmiä, ja vaatiikohan se hedelmien tuottamiseen toisen päärynäpuun siitepölyä? Vaatiikohan tuo kasvi jonkinlaisia erityistoimenpiteitä kasvatuksen osalta?

Auttakaa kokematonta!

7

8832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päärynäpuun kasvatta

      Ne ulkolaiset ei meidän oloissa kestä. Päärynäpuut on yleensä kookkaita. Siitä tuskin on huonekasviksikaan, joten neuvon hävittämään sen. Tai vie kasvitieteelliseen puutarhaan. Siellä voisi olla tilaa ja sopivat olosuhteet, ehkä.
      Yleensä kasvien istuttamisessa on tiedettävä kasvuvyöhyke, missä kasvi voi menestyä, eikä sekään aina riitä. Istutuspaikka on muutenkin oltava sopiva. Päärynälle lämmin ja suojaisa paikka puutarhassa. Samoin luumulle.
      Omenapuu selviää savisessa maassa jne.

      • sitäkin

        kokeilla,pitää sisällä viherkasvina ja keväällä ulos maahan.Olen itse kasvattanut Italian Golden Delicious-omenan siemenistä taimia ja ovat kestäneet Savonlinnan korkeudella 3-4 talvea ulkona, kukkivat viime kesänä, ei vielä hedelmiä, noin parimetrisiä.
        Päärynäpuu kasvaa n.20 metriä korkeaksi.Aunen päärynä on itsepölyttyvä ja tuottaa satoa aika nuorena.


      • ikjvfbn
        sitäkin kirjoitti:

        kokeilla,pitää sisällä viherkasvina ja keväällä ulos maahan.Olen itse kasvattanut Italian Golden Delicious-omenan siemenistä taimia ja ovat kestäneet Savonlinnan korkeudella 3-4 talvea ulkona, kukkivat viime kesänä, ei vielä hedelmiä, noin parimetrisiä.
        Päärynäpuu kasvaa n.20 metriä korkeaksi.Aunen päärynä on itsepölyttyvä ja tuottaa satoa aika nuorena.

        Golden Delicious omenat eivät todennäköisesti ole samanlaisia omenoita, kuin mitä kaupasta olet ostanut. Omenat ja päärynät pitää kasvatta siten, että ne vartetaan oksasta perusrunkoon jolloin niiden hedelmistä kasvaa saman makuisia, kuin mitä emopuussa on ollut. Yleensä siemenestä kasvatetut omena ja päärynäpuun hedelmät ovat huonompiä kuin alkuperäinen hedelmä.


    • puutarhaunelmoija

      Tänään katsoin puutarhaohjelma edeniä ja arboristi-puutarhuri Minna Toivanen selitti jotain hede- ja emikasveista ja väitti myös että monet päärynäpuut tarvitsevat erikseen hede- ja emikasvit tuottaakseen hedelmiä. Pitääkö paikkansa?

      • 10+2

        Ei päärynä tarvitse erikseen hede-ja emikasveja vaan monet lajikkeet vain tarvitsevat toisen päärynän pölyttäjäksi. Sen voi hoitaa myös varttamalla puuhun muutamia oksia toisesta päärynälajikkeesta.
        Ikävää että ammattilainen päästi suustaan moisen sammakon.


    • Anonyymi

      Lapseni kanssa aikana istutimme itse siemenestä kasvatetun päärynäpuun ja suojaisaan paikkaan sen laitoimme. 15 v meni sitten tuli 2 päärynää ja seuraavana vuonna jättiyllätys 56 päärynää. Sitten jossain vaiheessa tuli kova talvi. Puu paleltui.. Ja itkua pidätellen puun kuivuneet oksat sahattiin.. Mutta kas kummaa vesot nousi uudelleen ja nyt jännityksellä odotamme koska taas päärynöitä ilmestyy. Keitin muuten päärynät soseeksi ja kääretorttu maistui omista päärynöistä👍💞 ja jäätelön päällä päärynälumous.

    • Anonyymi

      Olen myös kasvattanut päärynäpuun taimia siemenistä. Tosin eivät ole vielä kovin monta vuotta olleet. Mielenkiinnolla odotan kevättä, selvisikö kovista pakkasista. Toivottavasti! Ainakin ehtivät tuleentua kunnolla ennen talvea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe