Vaihteiston öljyt?

Tuttavakorjaaja sanoi, että kaikissa ei ole pohjassa edes öljytulppaa eli samoilla öljyillä mennään koko laatikon iän ajan eli on laskettu kestävän väh. koneen iän. Onkohan ihan näin ja eikö sitä voida alipaineella imuroida vanhoja litkuja ylös ja uutta tilalle, luulis voitelevankin vähän toiseen malliin? Tosin muistaakseni Autokeskuskin mainostaa huoltotarjouksissaan joskus laatikon öljynvaihtoa. Kertokaa joku, miten tuo oikein menee ja että saisi vaihteet pelaamaan moitteetta just kuten tuossa edellä yli 250tkm ajetuilla myllyillä?

52

10867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stumpfgerbil

      Ei niiden öljyjen vaihto ole välttämätöntä, jos ei valmistaja vaadi. Itse vaihdoin 300 tkm kohdalla, kun kytkinremontin takia piti ottaa vaihteisto irti.

      • Tietääkseni laatikossa ei ole sellainen kuumuus ja kitka, mikä aiheuttaisi pahoja kulumia huonoilla tai vähäisillä öljymäärillä. Jos meinaan vertaa moottoriöljyihin, niin on aikamoisiakin eroja voiteluissa ja lisäaineissa hapettumista ja ruostumista estämään. Kaiken järjen mukaan öljyjen tulisi kestää normaaliajossa auton iän, mutta kisakäyttö tai muuten repivä ajotapa kuluttaa konetta joka puolelta aina vetonvelistä vaihdelaatikkoon. Tuolla edellä oli erikoinen tapaus, kun Nissan Micrassa kaikki vaihteet paleasivat moitteetta ja vaiti, mut kun vaihtoi 5.lle, niin johan kiljui ja helvetillinen metallinen kirkuna ohjaamossa. Vaihdettin öljyt ja mitään ylimääräistä osaa ei tullut mukana vanhoista öljyistä, eli kaikki vain näytti ehjältä. Kyllä mun mielestä olis syytä jossain 250tkm lukemissa, ajotavoista riippuen, edes vilkaista, onko riittävällä tasolla.

        Kuuluuko tosiaan asiaan, että jos tehdään kytkinremppa, niin otetaan joka kerta laatikkokin irti? Minkä vuoden Almera sulla on? Mitä kautta sait vanhat ulos ja uudet tilalle? Oliko kova urakka? Kauanko meni? Paljonko säiliö suurinpiirtein veti öljyä?


      • diplinssi
        Sipisusi kirjoitti:

        Tietääkseni laatikossa ei ole sellainen kuumuus ja kitka, mikä aiheuttaisi pahoja kulumia huonoilla tai vähäisillä öljymäärillä. Jos meinaan vertaa moottoriöljyihin, niin on aikamoisiakin eroja voiteluissa ja lisäaineissa hapettumista ja ruostumista estämään. Kaiken järjen mukaan öljyjen tulisi kestää normaaliajossa auton iän, mutta kisakäyttö tai muuten repivä ajotapa kuluttaa konetta joka puolelta aina vetonvelistä vaihdelaatikkoon. Tuolla edellä oli erikoinen tapaus, kun Nissan Micrassa kaikki vaihteet paleasivat moitteetta ja vaiti, mut kun vaihtoi 5.lle, niin johan kiljui ja helvetillinen metallinen kirkuna ohjaamossa. Vaihdettin öljyt ja mitään ylimääräistä osaa ei tullut mukana vanhoista öljyistä, eli kaikki vain näytti ehjältä. Kyllä mun mielestä olis syytä jossain 250tkm lukemissa, ajotavoista riippuen, edes vilkaista, onko riittävällä tasolla.

        Kuuluuko tosiaan asiaan, että jos tehdään kytkinremppa, niin otetaan joka kerta laatikkokin irti? Minkä vuoden Almera sulla on? Mitä kautta sait vanhat ulos ja uudet tilalle? Oliko kova urakka? Kauanko meni? Paljonko säiliö suurinpiirtein veti öljyä?

        > Tietääkseni laatikossa ei ole sellainen kuumuus ja kitka, mikä aiheuttaisi pahoja kulumia huonoilla tai vähäisillä öljymäärillä. Jos meinaan vertaa moottoriöljyihin, niin on aikamoisiakin eroja voiteluissa ja lisäaineissa hapettumista ja ruostumista estämään.

        Kyllä ne vaihteistoöljyt on kovilla. Puristus vaihteiden hampaiden välissä on kovempi kuin moottorissa. Siksi vaihteistoöljy on paksumpaa ja sisältää erilaisia hypoidi- ym. lisäaineita.
        Tosin ei niitä hyödytä verrata. Molemmat ovat välttämättömiä. Ja jos öljyä on liian vähän, ei hammaspyörät heitä sitä joka paikkaan ja seisoessaan se ehtii valua alas.
        Ja auton vaihteistossa ei ole öljypumppua, joka pumppais öljyn pohjalta osien väliin. Moottorissa on.


    • vexl

      Riippuu täysin automallista. Ainakin vanhemmassa Primerassa on vaihteistoöljyn vaihtoväli 60 000 km. Kyllä sitä kannattaisi noudattaa. En tiedä miten Almerassa on. Voihan se laatikko hyvällä tuurilla kestää jonkun jopa 400 000 km ilman öljynvaihtoa. Mutta jos valmistaja on määrittänyt vaihtovälin, on minusta aivan hullua riskeerata vaihteiston toimivuus laiminlyömällä muutamien kymppien maksava öljynvaihto. Nyrkkisääntönä voisi sanoa että öljynvaihto on sitä halvinta huoltoa. Riippuen mallista, rikkoontuneen vaihteiston korjaus on aina satoja euroja, jopa tuhansia.

      Myös kannattaa ehdottomasti noudattaa valmistajan määrittämää öljyn tyyppiä. Niitä on monenlaisia ja ne ovat ominaisuuksiltaan hyvinkin erilaisia. Vääräntyyppinen öljy saattaa syövyttää esim. synkronirenkaat.

      Monesta paikasta olen lukenut tuon vanhemman Primeran öljynvaihdoista, monella on toiminta parantunut öljynvaihdon jälkeen, mennyt vaihteet helpommin päälle.

      • Onko Primerassa poistotulppa vai yläkauttako jostain imaistiin vanhat öljyt ensin ulos?

        En ole tosiaankaan vilkaissut, paljonko on tehtan suosittelema vaihtoväli vai onko sitä ollenkaan. Primerassa tosi lyhyt vaihtoväli, jollain tuo tarkoittaa 2-3v välein. No onhan tuo 1,5 kertaa maapallon ympäri, niin aivan älytöntä alkaa kitsastella muutaman kympin nesteiden takia ja voitelu käy päivä päivältä huonommaksi vanhoilla litkuilla varsinkin ekat kilometrit kylmäkäynnistyksestä kuluttaa tosi paljon moottoria, kun kaikki osat jääkylmiä ja kone ei voitele jne. -25asteessa alkaa tuntea, miten vaihdelaatikkokin on saanut kylmää ja on paljon jähmeämpi.

        Aivan totta, öljynvaihto on suhteessa halvinta ja parasta huoltoa autolle, varsinkin jos vaihtaa samalla tulpat ja mustuneet suotimet, mitä harva tulee ajatelleeksi, vaikka kulutus huonon ilmanoton takia noussut väh. 0,8-1,5 l satasella. En aja juuri koskaan puskurissa ja valoissakin jätän hajurakoa ja siksi suodin on edelleen kuin uusi ja kone hengittää hyvin. Kannattaa käyttää KUNNOLLISIA MERKKI-ÖLJYJÄ, sillä nuo vertailutestit kertovat vain alkuvaiheessa, mutta entäpä, kun on ajettu vaikkapa 10tkm, niin ei takuulla pärjää Bilteman ja Motonetin vastaavat esim. käyttämälleni Mobil Rally Formula 5W-40:lle, tai Valvoline vielä parempaa ja kalliimpaa. Hyviä on myös ainakin Shell Helix. Niillä, kellä ei ole autolle lämpötolppaa tai tallia tms., kannattaa EHDOTTOMASTI LAITTAA TALVEKSI 0W-40. Silloin heti kylmänä juoksevampi ja voitelevampi öljy vähentää kylmäkäynnistysten kulutusta monissa paikoissa moottoritilassa.

        Joo, jotkut merkit tosiaan suosittelee omiaan, koska esim. Opelilla ja Fordilla on ilmeisesti käytössään jotain ainesosia, millä osat voitelee paremmin ja estää kulumisia tai sitten se on vaan ovela juoni myydä Mobil 1 Opelin nimellä ja laittaa päälle merkkiliikkeen huoltokorjaamon kunnon kate.

        Jäähdytinnesteitä ei sovi myöskään unohtaa, nestetason ja pitoisuuden on oltava kohdalleen ja jossain vaiheessa tulisi tyhjentää, puhdistaa ja laittaa uudet nesteet tilalle.

        Tähän lopuksi toisia ehkä viihdyttävä toisia järkyttävä tapaus: Tuolla edellä joku kertoi kaverillaan olleen PAINAJAIS-PRIMERA. Alle 100tkm meni aluksi kytkin kokonaan uusiksi, jossain 120tkm vaihdelaatikko kokonaan uusiksi ja kun sekin oli saatu vihdoin kuntoon ja ajateltiin auton olevan kunnossa ja murheiden pelkkää historiaa, niin eikö sen paskan kone leikannut alle 140tkm:ssä. Tarinaa ei kerrottu loppuun, mutta veikkaan, ettei edes aattele kusastakaaan Autokeskuseen suuntaan.

        Jokainen voi tuosta tarinasta ottaa hiukan opikseen ja arvioida kaverin autonhoitokykyä, tietty huonoa tuuria ja maanantaikappaleita edelleen tulee. Melkein veikkaisin, että autolle ei ole koskaan tehty mitään kunnon huoltoa, kaikki osat ajettu niin loppuun ja paskaks, että ainoa vaihtoehto on enää uusia koko mekanismi. Samoin noilla lukemilla koneen leikkaaminen suorastaan ihmetyttää, miten saa tekniikan tilttiin alle 140tkm. Joko koneessa ei ollut öljyä nimeksikään tai sitten on aivan susi moottori tullut tehtaalta, veikkaan aiempana olevaa. Entä te?


      • vexl
        Sipisusi kirjoitti:

        Onko Primerassa poistotulppa vai yläkauttako jostain imaistiin vanhat öljyt ensin ulos?

        En ole tosiaankaan vilkaissut, paljonko on tehtan suosittelema vaihtoväli vai onko sitä ollenkaan. Primerassa tosi lyhyt vaihtoväli, jollain tuo tarkoittaa 2-3v välein. No onhan tuo 1,5 kertaa maapallon ympäri, niin aivan älytöntä alkaa kitsastella muutaman kympin nesteiden takia ja voitelu käy päivä päivältä huonommaksi vanhoilla litkuilla varsinkin ekat kilometrit kylmäkäynnistyksestä kuluttaa tosi paljon moottoria, kun kaikki osat jääkylmiä ja kone ei voitele jne. -25asteessa alkaa tuntea, miten vaihdelaatikkokin on saanut kylmää ja on paljon jähmeämpi.

        Aivan totta, öljynvaihto on suhteessa halvinta ja parasta huoltoa autolle, varsinkin jos vaihtaa samalla tulpat ja mustuneet suotimet, mitä harva tulee ajatelleeksi, vaikka kulutus huonon ilmanoton takia noussut väh. 0,8-1,5 l satasella. En aja juuri koskaan puskurissa ja valoissakin jätän hajurakoa ja siksi suodin on edelleen kuin uusi ja kone hengittää hyvin. Kannattaa käyttää KUNNOLLISIA MERKKI-ÖLJYJÄ, sillä nuo vertailutestit kertovat vain alkuvaiheessa, mutta entäpä, kun on ajettu vaikkapa 10tkm, niin ei takuulla pärjää Bilteman ja Motonetin vastaavat esim. käyttämälleni Mobil Rally Formula 5W-40:lle, tai Valvoline vielä parempaa ja kalliimpaa. Hyviä on myös ainakin Shell Helix. Niillä, kellä ei ole autolle lämpötolppaa tai tallia tms., kannattaa EHDOTTOMASTI LAITTAA TALVEKSI 0W-40. Silloin heti kylmänä juoksevampi ja voitelevampi öljy vähentää kylmäkäynnistysten kulutusta monissa paikoissa moottoritilassa.

        Joo, jotkut merkit tosiaan suosittelee omiaan, koska esim. Opelilla ja Fordilla on ilmeisesti käytössään jotain ainesosia, millä osat voitelee paremmin ja estää kulumisia tai sitten se on vaan ovela juoni myydä Mobil 1 Opelin nimellä ja laittaa päälle merkkiliikkeen huoltokorjaamon kunnon kate.

        Jäähdytinnesteitä ei sovi myöskään unohtaa, nestetason ja pitoisuuden on oltava kohdalleen ja jossain vaiheessa tulisi tyhjentää, puhdistaa ja laittaa uudet nesteet tilalle.

        Tähän lopuksi toisia ehkä viihdyttävä toisia järkyttävä tapaus: Tuolla edellä joku kertoi kaverillaan olleen PAINAJAIS-PRIMERA. Alle 100tkm meni aluksi kytkin kokonaan uusiksi, jossain 120tkm vaihdelaatikko kokonaan uusiksi ja kun sekin oli saatu vihdoin kuntoon ja ajateltiin auton olevan kunnossa ja murheiden pelkkää historiaa, niin eikö sen paskan kone leikannut alle 140tkm:ssä. Tarinaa ei kerrottu loppuun, mutta veikkaan, ettei edes aattele kusastakaaan Autokeskuseen suuntaan.

        Jokainen voi tuosta tarinasta ottaa hiukan opikseen ja arvioida kaverin autonhoitokykyä, tietty huonoa tuuria ja maanantaikappaleita edelleen tulee. Melkein veikkaisin, että autolle ei ole koskaan tehty mitään kunnon huoltoa, kaikki osat ajettu niin loppuun ja paskaks, että ainoa vaihtoehto on enää uusia koko mekanismi. Samoin noilla lukemilla koneen leikkaaminen suorastaan ihmetyttää, miten saa tekniikan tilttiin alle 140tkm. Joko koneessa ei ollut öljyä nimeksikään tai sitten on aivan susi moottori tullut tehtaalta, veikkaan aiempana olevaa. Entä te?

        Primerassa on täyttötulppa vaihdelaatikon sivussa ja tyhjennystulppa alempana. Hankalassa paikassa, en itse ole vaihtanut. Täytetään niin että sormella reiästä kokeiltaessa öljynpinta tuntuu sormella eli on just sen reiän alapuolella.

        Joissakin autoissa ei tosiaan ole mitään vaihtoväliä laatikkoöljylle, kaipa se riippuu niin suunnittelusta ja toteutuksesta. Vähän kyllä ihmetyttää, että on suunniteltu kestämään esim. 400 000 km ilman vaihtoa ja toisessa autossa käsketään vaihtamaan 60 000 km välein. Primerassa on vaatimus GL-4. Valvolinella sattuu olemaan laatikkoöljy joka täyttää sekä GL-4 että GL-5 -vaatimukset. Kysin Valvolinelta että käykö tämä Primeraan, ettei syövytä osia. Tuli vastaus Hollannin Valvolinelta että nimenomaan soveltuu vaikka on myös tuo GL-5 luokitus, ei syövytä synkronirenkaita. Sisältää "ei-aggressiivisen" lisäaineistuksen joka ei syövytä. Ymmärtääkseni nuo synkronirenkaat on messinkiä joka voi hapettua/syöpyä väärällä öljyllä.

        Mutta tosiaan Almerasta en ole varma joten kannattaa varmistaa. Ja kannattanee näissäkin käyttää täyssynteettistä, aika iso osa noista halvemmista vaihteistoöljyistä näyttää olevan osasynteettisiä. Veikkaampa että autohuolloissa laittavat niitä jos ei asiakas osaa vaatia parempaa.

        Ainahan noita kauhutarinoita kuulee välillä. Veikkaisin että osassa on ollu omaa syytä, osassa ei. Huonoja yksilöitä sattuu aina joka merkille. Itellä Primerassa menossa 330 000 km, öljyä vie vähän turhan paljon mutta muuten tuntuu olevan terve kone, tehot tallella eikä kuluta bensaa sen kummemmin. Aina on käytetty täyssynteettisiä öljyjä, yleensä Mobilia. Ilmeisesti tuo öljynkulutus johtuu kovettuneista/ikääntyneistä hydraulisten venttiilinnostimien kumitiivisteistä mutta on ymmärtääkseni sen verran kallis vaihtaa nen että nämä öljynlisäykset tulee halvemmaksi kuin teettää työ.

        Minkä vuoden Almera sulla on ja millä koneella? Netistähän löytyy yksityiskohtaisia korjausoppaita, tässä N16:

        http://www.importworkshop.com/nissan-pulsar.html


      • vexl kirjoitti:

        Primerassa on täyttötulppa vaihdelaatikon sivussa ja tyhjennystulppa alempana. Hankalassa paikassa, en itse ole vaihtanut. Täytetään niin että sormella reiästä kokeiltaessa öljynpinta tuntuu sormella eli on just sen reiän alapuolella.

        Joissakin autoissa ei tosiaan ole mitään vaihtoväliä laatikkoöljylle, kaipa se riippuu niin suunnittelusta ja toteutuksesta. Vähän kyllä ihmetyttää, että on suunniteltu kestämään esim. 400 000 km ilman vaihtoa ja toisessa autossa käsketään vaihtamaan 60 000 km välein. Primerassa on vaatimus GL-4. Valvolinella sattuu olemaan laatikkoöljy joka täyttää sekä GL-4 että GL-5 -vaatimukset. Kysin Valvolinelta että käykö tämä Primeraan, ettei syövytä osia. Tuli vastaus Hollannin Valvolinelta että nimenomaan soveltuu vaikka on myös tuo GL-5 luokitus, ei syövytä synkronirenkaita. Sisältää "ei-aggressiivisen" lisäaineistuksen joka ei syövytä. Ymmärtääkseni nuo synkronirenkaat on messinkiä joka voi hapettua/syöpyä väärällä öljyllä.

        Mutta tosiaan Almerasta en ole varma joten kannattaa varmistaa. Ja kannattanee näissäkin käyttää täyssynteettistä, aika iso osa noista halvemmista vaihteistoöljyistä näyttää olevan osasynteettisiä. Veikkaampa että autohuolloissa laittavat niitä jos ei asiakas osaa vaatia parempaa.

        Ainahan noita kauhutarinoita kuulee välillä. Veikkaisin että osassa on ollu omaa syytä, osassa ei. Huonoja yksilöitä sattuu aina joka merkille. Itellä Primerassa menossa 330 000 km, öljyä vie vähän turhan paljon mutta muuten tuntuu olevan terve kone, tehot tallella eikä kuluta bensaa sen kummemmin. Aina on käytetty täyssynteettisiä öljyjä, yleensä Mobilia. Ilmeisesti tuo öljynkulutus johtuu kovettuneista/ikääntyneistä hydraulisten venttiilinnostimien kumitiivisteistä mutta on ymmärtääkseni sen verran kallis vaihtaa nen että nämä öljynlisäykset tulee halvemmaksi kuin teettää työ.

        Minkä vuoden Almera sulla on ja millä koneella? Netistähän löytyy yksityiskohtaisia korjausoppaita, tässä N16:

        http://www.importworkshop.com/nissan-pulsar.html

        N15 eli viimeinen Japsi-Allu, samana vuonna alettiin jo N16 korilla tehdä Iso-Britanniassa.
        Vielä kun löytyisi tuota opastusta ihan selvällä suomen kielellä ja alkeista kertoen, sillä kun luin Wikipediasta, mikä on nokka-akseli ja miten se toimii ja miten voidaan munnella kuten Toyotan VVT-i -tekniikka, huomasin, että ehkä pitäis ensin vähän lueskella lisää, ihan perusasioista, mikä mikäkin osa on ja miten voimansiirto tapahtuu ihan akusta starttimoottoriin ja siitä sytytystulppiin ja ventiileihin ja sylintereihin, niin alkaa olla jo hiukan eksyksissä. En esim. käsitä, mitä merkitystä, montako ventiiliä autossa on tai jotain eroa on 4 sylkkäisellä V6 tai monien palvomaan ainoaan ja oikeaan V8:iin. Kai siinä on muutakin eroa kuin ääni ja tehoerot?

        Joo, tää yks edellä manasi, että Micransa vaihteet pelaa mainiosti, mutta vitosella kiljuu kuin syötävä ja metallinen hankaava vinkuna hytissä. Epäili kai juuri noita synkronirenkaita, että osa on rikki ja tulevat öljynvaihdon mukana, vaan eipä tullut ja vika senkun jatkuu uusilla laatikkoöljyilläkin.

        Minkä vuoden P-sarjalainen sulla on? Ei tuossa ole mitään hälyttävää, jos muuten pelaa. Ihan eri asia, jos kaikki öljyt tulee putkesta läpi ja arvot sen mukaiset ja saa tankatessa lisätä aina oilia?
        Jos tekniikalla ajettu yli 250 tkm, niin varmaan alkaa olla jo jotain kulumisia vettiileissä, sylintereissä, männänrenkaissa ja eri tiivisteissä yms. En ole niin perillä, mutta se kuuluu asiaan ja sen takia ei ehkä kannata kansiremonttia teetättää. Monien merkkien tekniikat, osat sekä alusta olisivat ihan lopussa noilla lukemilla, mutta vasta silloin japsit pääsevät oikeuksiina eli jokainen täyspäinen tajuaa, miten kunnon koneen kuuluu toimia. Eria asia, jos koneessa teho-ongelmia, ylimääräisiä laahavia kitka-ääniä tai koko ajan tankata öljyä ym.

        Mun on vasta tulossa kohta 100 tkm maantieajoa suurin osa, eikä koneessa tietenkään pienintäkään ongelmaa, toi on vasta japsien sisäänajoa, kun toiset tossa 200tkm ovat jo valmista paalattavaksi. Aiemmin oli vuoden -88 Mazda 323 1.5 LX 229tkm ja autossa ei katsastusmiehelläkään mitään sanomista, kehui vaan, että aivan malliesimerkki auton hoidosta. "Just tolleen noi kestää, sillä noitahan et ajamalla rikki saa".
        Koeajoin myös ihan huvikseni Tikkurilassa Nissan Sunnyn jostain kultaiselta 80-90 luvun vaihteesta. Lasissa jotain 350tkm ja umpijäässä, varmaan väh. pari viikkoa maannut pakkasessa ja lähti kuin palmun alta, kohta rupesi tulemaan jo lämmintä tuulilasiin ja ajaessa ei mitään ylimääräisiä kitinöitä ja kojelaudan tai muiden osien natinoita, samoin 1.6 koneen tehot aivan tallella. Pelleistäkään ei sanoisi moitteen sanaa, kun suhteuttaa sentään melkein 20v autoon. Kai siinä nyt pari kiveniskemää tuulilasissa tai keulassa, mutta paljon pahempia näkee alle vuoden ajossa liikkeessäkin, kuin konekiväärillä tikattuja... :D


      • Sipisusi kirjoitti:

        N15 eli viimeinen Japsi-Allu, samana vuonna alettiin jo N16 korilla tehdä Iso-Britanniassa.
        Vielä kun löytyisi tuota opastusta ihan selvällä suomen kielellä ja alkeista kertoen, sillä kun luin Wikipediasta, mikä on nokka-akseli ja miten se toimii ja miten voidaan munnella kuten Toyotan VVT-i -tekniikka, huomasin, että ehkä pitäis ensin vähän lueskella lisää, ihan perusasioista, mikä mikäkin osa on ja miten voimansiirto tapahtuu ihan akusta starttimoottoriin ja siitä sytytystulppiin ja ventiileihin ja sylintereihin, niin alkaa olla jo hiukan eksyksissä. En esim. käsitä, mitä merkitystä, montako ventiiliä autossa on tai jotain eroa on 4 sylkkäisellä V6 tai monien palvomaan ainoaan ja oikeaan V8:iin. Kai siinä on muutakin eroa kuin ääni ja tehoerot?

        Joo, tää yks edellä manasi, että Micransa vaihteet pelaa mainiosti, mutta vitosella kiljuu kuin syötävä ja metallinen hankaava vinkuna hytissä. Epäili kai juuri noita synkronirenkaita, että osa on rikki ja tulevat öljynvaihdon mukana, vaan eipä tullut ja vika senkun jatkuu uusilla laatikkoöljyilläkin.

        Minkä vuoden P-sarjalainen sulla on? Ei tuossa ole mitään hälyttävää, jos muuten pelaa. Ihan eri asia, jos kaikki öljyt tulee putkesta läpi ja arvot sen mukaiset ja saa tankatessa lisätä aina oilia?
        Jos tekniikalla ajettu yli 250 tkm, niin varmaan alkaa olla jo jotain kulumisia vettiileissä, sylintereissä, männänrenkaissa ja eri tiivisteissä yms. En ole niin perillä, mutta se kuuluu asiaan ja sen takia ei ehkä kannata kansiremonttia teetättää. Monien merkkien tekniikat, osat sekä alusta olisivat ihan lopussa noilla lukemilla, mutta vasta silloin japsit pääsevät oikeuksiina eli jokainen täyspäinen tajuaa, miten kunnon koneen kuuluu toimia. Eria asia, jos koneessa teho-ongelmia, ylimääräisiä laahavia kitka-ääniä tai koko ajan tankata öljyä ym.

        Mun on vasta tulossa kohta 100 tkm maantieajoa suurin osa, eikä koneessa tietenkään pienintäkään ongelmaa, toi on vasta japsien sisäänajoa, kun toiset tossa 200tkm ovat jo valmista paalattavaksi. Aiemmin oli vuoden -88 Mazda 323 1.5 LX 229tkm ja autossa ei katsastusmiehelläkään mitään sanomista, kehui vaan, että aivan malliesimerkki auton hoidosta. "Just tolleen noi kestää, sillä noitahan et ajamalla rikki saa".
        Koeajoin myös ihan huvikseni Tikkurilassa Nissan Sunnyn jostain kultaiselta 80-90 luvun vaihteesta. Lasissa jotain 350tkm ja umpijäässä, varmaan väh. pari viikkoa maannut pakkasessa ja lähti kuin palmun alta, kohta rupesi tulemaan jo lämmintä tuulilasiin ja ajaessa ei mitään ylimääräisiä kitinöitä ja kojelaudan tai muiden osien natinoita, samoin 1.6 koneen tehot aivan tallella. Pelleistäkään ei sanoisi moitteen sanaa, kun suhteuttaa sentään melkein 20v autoon. Kai siinä nyt pari kiveniskemää tuulilasissa tai keulassa, mutta paljon pahempia näkee alle vuoden ajossa liikkeessäkin, kuin konekiväärillä tikattuja... :D

        alettiin tehdä Englannissa? Ihan vaan uteliaisuuttani vaan...
        Onko niissä yhtä selkeitä eroja japseihin kuin Almeran N15 ja N16? Koneen kestävyys, penkkien laatu ja verhoilu, sisätilat mitoituksineen, maalipinta, varusteet tms.?


      • vexl
        Sipisusi kirjoitti:

        alettiin tehdä Englannissa? Ihan vaan uteliaisuuttani vaan...
        Onko niissä yhtä selkeitä eroja japseihin kuin Almeran N15 ja N16? Koneen kestävyys, penkkien laatu ja verhoilu, sisätilat mitoituksineen, maalipinta, varusteet tms.?

        Maallikolle ei liene tarjolla noin yksityiskohtaisia korjaamomanuaaleja (factory service manual) kuin mitä linkitin. Mutta sun kannattaa ehdottomasti ostaa Alfamerin korjausopas Almerallesi. Maksaa max. 30 € mutta on taatusti hyötyä. Sieltä selviää mm. vaihtovälit öljyille ja lukuisa joukko muita ohjeita ja vinkkejä. Haukkuu hintansa about samantien takaisin.

        Itselläni on 93 Primera että alkaahan tuolla ikää olemaan. Primerat on tehty alusta asti Englannissa, paitsi farmarimalli japanissa. Vaikea sanoa sen kummemmin eroja Almeraan, onhan Primera kuitenkin kokoluokkaa suurempi auto Almeraan verrattuna. Voisi sanoa, että Primera on tehty "kovempaan" ajoon, niinkuin isommat autot yleensäkin pienempiin verrattuna. Mutta erot vanhemman Primeran ja uudemman Almeran välillä on aika häilyvät. Itsekin olen ajanut 2000-luvun N15 Almeraa 1.8 koneella ja täytyy todeta että kyllä Almerassa mukavampi kyyti on. Vanhalla Primeralla on aika pintakovan jousituksen maine. Ja kun muutenkin on melkein 10 vuotta ikäeroa niin onhan sitä eroa.


      • muualta
        vexl kirjoitti:

        Maallikolle ei liene tarjolla noin yksityiskohtaisia korjaamomanuaaleja (factory service manual) kuin mitä linkitin. Mutta sun kannattaa ehdottomasti ostaa Alfamerin korjausopas Almerallesi. Maksaa max. 30 € mutta on taatusti hyötyä. Sieltä selviää mm. vaihtovälit öljyille ja lukuisa joukko muita ohjeita ja vinkkejä. Haukkuu hintansa about samantien takaisin.

        Itselläni on 93 Primera että alkaahan tuolla ikää olemaan. Primerat on tehty alusta asti Englannissa, paitsi farmarimalli japanissa. Vaikea sanoa sen kummemmin eroja Almeraan, onhan Primera kuitenkin kokoluokkaa suurempi auto Almeraan verrattuna. Voisi sanoa, että Primera on tehty "kovempaan" ajoon, niinkuin isommat autot yleensäkin pienempiin verrattuna. Mutta erot vanhemman Primeran ja uudemman Almeran välillä on aika häilyvät. Itsekin olen ajanut 2000-luvun N15 Almeraa 1.8 koneella ja täytyy todeta että kyllä Almerassa mukavampi kyyti on. Vanhalla Primeralla on aika pintakovan jousituksen maine. Ja kun muutenkin on melkein 10 vuotta ikäeroa niin onhan sitä eroa.

        "Mutta sun kannattaa ehdottomasti ostaa Alfamerin korjausopas Almerallesi. Maksaa max. 30 € mutta on taatusti hyötyä".

        Noista kaupoista saat Almeran ja kaikki muutkin Haynesin korjauskirjat 10-20 euroa halvemmalla kuin Alfamerilta:
        http://www.biltema.fi
        http://www.ago.fi


    • diplinssi

      Vaihteiston etupuolella 3/8 tuuman neliöisellä esim. räikän varrella avattava täyttö/tasotulppa ja vaihteiston pohjassa 1/2 tuuman vastaava tulppa.
      Kokeile ensin, että avautuvat molemmat. Sitten aja vaihteisto lämpimäksi. Sitten ensin 3/8 ja sitten 1/2 auki. Laske öljyt pesuvatiin. Ja mahdollisimman isolla letkulla ja suppilolla uudet tilalle. Tosin jäykän vaihteistoöljyn kaato koneeseen on hidasta, jos et oo lämmittänyt öljyjä esim. panemalla purkit kuumavesiämpäriin.

      • Äly Hoi !

        Tälläkin palstalla tulee hyvin esille se, että osa suomalaisista on ÄRSYTTÄVÄN TYHMIÄ ja varsinkin TIEDONPUUTE on järisyttävää. Olisko aivan mahdoton ajatus KOULUTTAA itseään, joko omatoimisesti tai jonkun kurssin/koulun kautta, jotta tiedon taso lisääntyisi. Paljon turhaa vaivaa säästyisi, rahaa kuluisi vähemmän ja vitutus vähentyisi ko. henkilöiltä. Onhan toki asiallisiakin kommentteja ja oikeaa tietokin !


      • Claus Pengal
        Äly Hoi ! kirjoitti:

        Tälläkin palstalla tulee hyvin esille se, että osa suomalaisista on ÄRSYTTÄVÄN TYHMIÄ ja varsinkin TIEDONPUUTE on järisyttävää. Olisko aivan mahdoton ajatus KOULUTTAA itseään, joko omatoimisesti tai jonkun kurssin/koulun kautta, jotta tiedon taso lisääntyisi. Paljon turhaa vaivaa säästyisi, rahaa kuluisi vähemmän ja vitutus vähentyisi ko. henkilöiltä. Onhan toki asiallisiakin kommentteja ja oikeaa tietokin !

        Aivan totta tuo mitä kirjoitit. Ihmisillä tuntuu olevan paljon puutteita ihan perustiedoissa. Moneen automerkkiin saa mallikohtaisia ja vieläpä suomenkielisiä korjausoppaita, joilla tee se itse - mieskin pärjää pitkälle, jos avaimet vaan pysyvän kädessä. Tuntuu siltä, että ei vaan viitsitä ottaa asioista selvää vaan päädytään oman tyhmän pään keksimiin ratkaisuihin ja käsityksiin, jotka ovat usein aivan metsässä.
        Eräs seikka esim. joka ilmenee tälläkin palstalla on moottorin öljynkulutus paljonajetussa koneessa; ei niiden venttiilinvarrenkumien vaikutus asiaan ole kuin nimellinen, vaikka lähes joka toinen tarjoaa niitä öljynkulutuksen syyksi. Lähes pääsääntöisesti vika on kuluneissa tai jäntevyytensä menettäneissä öljyrenkaissa, kuluneissa sylintereissä tai tiivistevuodoissa. Venttiilinvarsistakin vaan lähinnä imuventtiilien väljät varret/ohjurit päästävät öljyä koneeseen imutahdin aikana. Pakoventtiileiden kohdalla vallitsee painetta aina niiden aukiollessa (poistotahti), jolloin ei öljyä voi sylinteriin mennä.


      • Jörpä
        Claus Pengal kirjoitti:

        Aivan totta tuo mitä kirjoitit. Ihmisillä tuntuu olevan paljon puutteita ihan perustiedoissa. Moneen automerkkiin saa mallikohtaisia ja vieläpä suomenkielisiä korjausoppaita, joilla tee se itse - mieskin pärjää pitkälle, jos avaimet vaan pysyvän kädessä. Tuntuu siltä, että ei vaan viitsitä ottaa asioista selvää vaan päädytään oman tyhmän pään keksimiin ratkaisuihin ja käsityksiin, jotka ovat usein aivan metsässä.
        Eräs seikka esim. joka ilmenee tälläkin palstalla on moottorin öljynkulutus paljonajetussa koneessa; ei niiden venttiilinvarrenkumien vaikutus asiaan ole kuin nimellinen, vaikka lähes joka toinen tarjoaa niitä öljynkulutuksen syyksi. Lähes pääsääntöisesti vika on kuluneissa tai jäntevyytensä menettäneissä öljyrenkaissa, kuluneissa sylintereissä tai tiivistevuodoissa. Venttiilinvarsistakin vaan lähinnä imuventtiilien väljät varret/ohjurit päästävät öljyä koneeseen imutahdin aikana. Pakoventtiileiden kohdalla vallitsee painetta aina niiden aukiollessa (poistotahti), jolloin ei öljyä voi sylinteriin mennä.

        Tyhmän naurua.....


      • Jörpä kirjoitti:

        Tyhmän naurua.....

        vaan yleisellä tasolla. Onhan se kivaa, jos jokainen tietäisi autosta peruasasiat ja miten mikin osa toimisi, mutta teidän mekaanikkonerojen(?) on vain kestettävä se tosiasia, että suurimpaa osaa ihmisistä ei kiinosta paskan vertaa, minkälainen nokka-akseli tai vielä vähemmän venttiilin varret, saati jokin sylinterikopan ja vesipumpun rakenne jakopään hihnan kiristimineen yms. Sitäpaitsi nuo osat ovat heille täyttä hepreaa ja kiinnostus miinuksella ja ei noita autoja nyt ihan tosta vaan korjata, että aukaisee merkkikohtaisen opaskirjan ja tekee koneremontin. Suurimmalla osalla ei tulis hevon helvettiä, vaikka olis huippukorjaamo ja kaikki anturat kiinni virheilmoituksineen. Ja kellä on energiaa, aikaa ja mielenkiintoa ruveta ite säheltämään ja jälki sen mukaista, kun sitä varten on ammati-ihmiset ja asiantuntijat, joille normaali-ihminen maksaa kovaa liksaa vastineeksi, sen eteen vaan voi joutua tekemään monta päivää töitä, että toinen korjaa osan tunnissa ja lasku satoja euroja töineen ja osineen ihan mitättömästäkin osasta. Kuten aikoinaan Toyotalla olis maksanut maltaita Hiacen takaluukun avaaja kuskin penkin vierestä sivusta, mistä vaijeri oli katkennut. Ei kerta kaikkiaan maksanut vaivaa suhteessa saavutettuun hyötyyn.

        Hyvä esimerkki on kampi-akseli, itseänikin nolottaa hiukan, koska ei mitään käsitystä edes, mihin osaan se liittyy ja mikä on sen tarkoitus ja jos hajoaa, mitkä on oireet ja miten käy autolle. Toisaalta se nippelitiedon puuttuminen ei ole millään lailla rajoittanut muuta elämää ja kaikki autoni ovat olleet hyviä ja ne on huollettu aikanaan hyvillä, luotettavilla, kohtuuhintaisilla ja etukäteen osatarvetta ja huoltoja ennakoivilla asiantuntijoilla. Ei tosiaankaan missään Autokeskuksissa tai muissa "rahat pois ja valohoitoa vartti"-korjaamoissa, missä vielä ei edes kirjata kaikkia vikoja ja esim. jarrujen säätöihin koskettukaan. Tuttava repes nauruun: "Jaa, nääkö jarrut phdistettu ja herkistetty ja säädetty, no huhuhuh"!?!?!


      • Sipisusi kirjoitti:

        vaan yleisellä tasolla. Onhan se kivaa, jos jokainen tietäisi autosta peruasasiat ja miten mikin osa toimisi, mutta teidän mekaanikkonerojen(?) on vain kestettävä se tosiasia, että suurimpaa osaa ihmisistä ei kiinosta paskan vertaa, minkälainen nokka-akseli tai vielä vähemmän venttiilin varret, saati jokin sylinterikopan ja vesipumpun rakenne jakopään hihnan kiristimineen yms. Sitäpaitsi nuo osat ovat heille täyttä hepreaa ja kiinnostus miinuksella ja ei noita autoja nyt ihan tosta vaan korjata, että aukaisee merkkikohtaisen opaskirjan ja tekee koneremontin. Suurimmalla osalla ei tulis hevon helvettiä, vaikka olis huippukorjaamo ja kaikki anturat kiinni virheilmoituksineen. Ja kellä on energiaa, aikaa ja mielenkiintoa ruveta ite säheltämään ja jälki sen mukaista, kun sitä varten on ammati-ihmiset ja asiantuntijat, joille normaali-ihminen maksaa kovaa liksaa vastineeksi, sen eteen vaan voi joutua tekemään monta päivää töitä, että toinen korjaa osan tunnissa ja lasku satoja euroja töineen ja osineen ihan mitättömästäkin osasta. Kuten aikoinaan Toyotalla olis maksanut maltaita Hiacen takaluukun avaaja kuskin penkin vierestä sivusta, mistä vaijeri oli katkennut. Ei kerta kaikkiaan maksanut vaivaa suhteessa saavutettuun hyötyyn.

        Hyvä esimerkki on kampi-akseli, itseänikin nolottaa hiukan, koska ei mitään käsitystä edes, mihin osaan se liittyy ja mikä on sen tarkoitus ja jos hajoaa, mitkä on oireet ja miten käy autolle. Toisaalta se nippelitiedon puuttuminen ei ole millään lailla rajoittanut muuta elämää ja kaikki autoni ovat olleet hyviä ja ne on huollettu aikanaan hyvillä, luotettavilla, kohtuuhintaisilla ja etukäteen osatarvetta ja huoltoja ennakoivilla asiantuntijoilla. Ei tosiaankaan missään Autokeskuksissa tai muissa "rahat pois ja valohoitoa vartti"-korjaamoissa, missä vielä ei edes kirjata kaikkia vikoja ja esim. jarrujen säätöihin koskettukaan. Tuttava repes nauruun: "Jaa, nääkö jarrut phdistettu ja herkistetty ja säädetty, no huhuhuh"!?!?!

        nyky-ihmiset erottavat, kumpaa polttoainetta auto käyttää, kuten esim. Hjallis Harkimo bensaa dieseliin, vaikkaa purjehtinut maailman ympäri ja rakennuttanut Hartwall-areenan ym.
        Tai tuleeko se pissapojan neste jäähdyttimeen, bensatankkiin tankatessa letkusta vai moottorin öljysäiliöön. Tai olen kuullut parin ihmisen ääneen kysyvä, miten päin peruuttaessa on pyörät, jos kääntää rattia vasempaan. Entä mihin suuntaan auto kääntyy.

        Yritä tällaisille sitten luennoida öljynvaihdoista tulppineen ja suotimineen ja jakopään hihnanvaihdosta kiristimiin ja uuden vesipumpun vaihdon syytä samassa operaatiossa.

        Itse en tunne merkkien laatikoita, mutta olen kuullut korjaajilta, että kaikissa ei ole edes mitään poistotulppaa, vaan niillä ajetaan auton käyttöikä ja ne on laskettu kestämään normiajossa, ei siis ralli tai ratakäytössä.


      • allu-99japsi
        Sipisusi kirjoitti:

        nyky-ihmiset erottavat, kumpaa polttoainetta auto käyttää, kuten esim. Hjallis Harkimo bensaa dieseliin, vaikkaa purjehtinut maailman ympäri ja rakennuttanut Hartwall-areenan ym.
        Tai tuleeko se pissapojan neste jäähdyttimeen, bensatankkiin tankatessa letkusta vai moottorin öljysäiliöön. Tai olen kuullut parin ihmisen ääneen kysyvä, miten päin peruuttaessa on pyörät, jos kääntää rattia vasempaan. Entä mihin suuntaan auto kääntyy.

        Yritä tällaisille sitten luennoida öljynvaihdoista tulppineen ja suotimineen ja jakopään hihnanvaihdosta kiristimiin ja uuden vesipumpun vaihdon syytä samassa operaatiossa.

        Itse en tunne merkkien laatikoita, mutta olen kuullut korjaajilta, että kaikissa ei ole edes mitään poistotulppaa, vaan niillä ajetaan auton käyttöikä ja ne on laskettu kestämään normiajossa, ei siis ralli tai ratakäytössä.

        kovimmalla on laakerit,ei niinkään hammaspyörät joihin kohdistuu puristus paine,joita öljyt kestää hyvin,oikeaoppisella vaihteiston käytöllä se kestää auton iän 15-20v helposti,vanhempiin malleihin voi öljyn vaihtaa 200000km välein,noihin uusimpiin alluihin sit ku kytkin selvä ajosta riippuen sekin kyllä kestää sen 350000 helposti,on vain niin että koko auton kestävyys riippuu paljolti siitä kuka istuu ratin ja penkin välis


      • nipponisti
        allu-99japsi kirjoitti:

        kovimmalla on laakerit,ei niinkään hammaspyörät joihin kohdistuu puristus paine,joita öljyt kestää hyvin,oikeaoppisella vaihteiston käytöllä se kestää auton iän 15-20v helposti,vanhempiin malleihin voi öljyn vaihtaa 200000km välein,noihin uusimpiin alluihin sit ku kytkin selvä ajosta riippuen sekin kyllä kestää sen 350000 helposti,on vain niin että koko auton kestävyys riippuu paljolti siitä kuka istuu ratin ja penkin välis

        kaikki kuluu, niin myös öljy, ja lisäksi öljyyn kerääntyy vaihteiston osista todella pientä metallipurua, mikä sitten ajan myötä kuluttaa pahiten laakerit ja miksei myös hammaspyörien pinnankin, joten kyllä se vaihteistoöljykin kannattaa vaihtaa muutaman vuoden välein.


      • nipponisti kirjoitti:

        kaikki kuluu, niin myös öljy, ja lisäksi öljyyn kerääntyy vaihteiston osista todella pientä metallipurua, mikä sitten ajan myötä kuluttaa pahiten laakerit ja miksei myös hammaspyörien pinnankin, joten kyllä se vaihteistoöljykin kannattaa vaihtaa muutaman vuoden välein.

        Jos ajoit 1.8 l Allua, olet ajanut N16 koska sitä on tarjolla 1,5 ja 1,8, Juuri vuonna 2000 tuli tuo N16 britti-Allu. Itsellä N15 vuodelta 2000 ja aito japsi. Niissä koneina tarjolla oli 1.4, 1.6 ja 2.0 Gti eli sama pata, mikä on Primeroissa otettuna eri tehot, GTissä tais olla 150 ja muissa hiukka vähemmän. N15 Allun GTissä siis sama kone, mutta kaakkeja mukavasti 143hv.


      • AK
        Sipisusi kirjoitti:

        Jos ajoit 1.8 l Allua, olet ajanut N16 koska sitä on tarjolla 1,5 ja 1,8, Juuri vuonna 2000 tuli tuo N16 britti-Allu. Itsellä N15 vuodelta 2000 ja aito japsi. Niissä koneina tarjolla oli 1.4, 1.6 ja 2.0 Gti eli sama pata, mikä on Primeroissa otettuna eri tehot, GTissä tais olla 150 ja muissa hiukka vähemmän. N15 Allun GTissä siis sama kone, mutta kaakkeja mukavasti 143hv.

        Ainakin aiempina vuosina oli myytävänä mangneetisia pohjaproppuja. Itselläni oli,ja aina vaihtaessani perä ja vaihteistoöljyjä silloin suositus oli 40tonnin välein, proppuun oli tarttunut kerros hienoa metallipölyä. Jokainen voi itse arvioida mitä se tekee laakereille jos se pyörii laatikossa satojatuhansia km. Olen nykyään vaihtanut vaihteistoöljyt 60t välein. Öljynä Redline


      • vexl
        Sipisusi kirjoitti:

        Jos ajoit 1.8 l Allua, olet ajanut N16 koska sitä on tarjolla 1,5 ja 1,8, Juuri vuonna 2000 tuli tuo N16 britti-Allu. Itsellä N15 vuodelta 2000 ja aito japsi. Niissä koneina tarjolla oli 1.4, 1.6 ja 2.0 Gti eli sama pata, mikä on Primeroissa otettuna eri tehot, GTissä tais olla 150 ja muissa hiukka vähemmän. N15 Allun GTissä siis sama kone, mutta kaakkeja mukavasti 143hv.

        Joo, hyvä huomio. N16 se tosiaan olikin. Se mitä ajoin, oli sitä vähän vanhempaa mallia, ennen faceliftiä. Faceliftin yhteydessä tuli ne vähän erinäköiset ajovalot.


      • vexl kirjoitti:

        Joo, hyvä huomio. N16 se tosiaan olikin. Se mitä ajoin, oli sitä vähän vanhempaa mallia, ennen faceliftiä. Faceliftin yhteydessä tuli ne vähän erinäköiset ajovalot.

        Joo, siksi en tykännyt siitä uudemmasta N16 mallista, että vaikka valo-umpiot uusittiin ja tehtiin yhtenäisiksi ja hiukan sävytettiin, mutta samalla alagrilli vedettiin tyyliin kanaverkkoa koko keulan mitalta, joten muotoilu oli lievästi sanoen ala-arvoista ja kuskeja halventavaa ihan aiheetta. Samoin siinä vaihtuivat takavalot, mitkä ovat edelleen ihan kivannäköise Lexus-tyyppiset valot, sillä juuri Lexuksesta tuo kaikki ilmeisesti alkoi ja se antoi nimen tuollaiselle yhtenäiselle valoumpioratkaisulle. Peugeoteissa on taitavasti käytetty hyväkseen reiítystekniikkaa, eli koko umpio näyttää punaiselata, vaikka reiistä tulee näkyviin tarvittavan väristä valoa.

        AK: Olen ihan samaa mieltä, kun järjellä yrittää ajatella, jokainen metallisiru laatikossa tekee hallaa laakereille ja kyllä kymmen vuotta vanhojen öljyjen ominaisuudet alkavat olla aivan tiensä päässä muutenkin. Laatikko-öljy tuskin kamalasti maksaa ja varmaan halvempaa kuin uusia laatikon osia. Paljonko Redline arviolta maksaa litra ja paljon sitä menee suurinpiirtein esim. Almerassa tai Primerassa?


      • AK
        Sipisusi kirjoitti:

        Joo, siksi en tykännyt siitä uudemmasta N16 mallista, että vaikka valo-umpiot uusittiin ja tehtiin yhtenäisiksi ja hiukan sävytettiin, mutta samalla alagrilli vedettiin tyyliin kanaverkkoa koko keulan mitalta, joten muotoilu oli lievästi sanoen ala-arvoista ja kuskeja halventavaa ihan aiheetta. Samoin siinä vaihtuivat takavalot, mitkä ovat edelleen ihan kivannäköise Lexus-tyyppiset valot, sillä juuri Lexuksesta tuo kaikki ilmeisesti alkoi ja se antoi nimen tuollaiselle yhtenäiselle valoumpioratkaisulle. Peugeoteissa on taitavasti käytetty hyväkseen reiítystekniikkaa, eli koko umpio näyttää punaiselata, vaikka reiistä tulee näkyviin tarvittavan väristä valoa.

        AK: Olen ihan samaa mieltä, kun järjellä yrittää ajatella, jokainen metallisiru laatikossa tekee hallaa laakereille ja kyllä kymmen vuotta vanhojen öljyjen ominaisuudet alkavat olla aivan tiensä päässä muutenkin. Laatikko-öljy tuskin kamalasti maksaa ja varmaan halvempaa kuin uusia laatikon osia. Paljonko Redline arviolta maksaa litra ja paljon sitä menee suurinpiirtein esim. Almerassa tai Primerassa?

        Redline MT90 0,946l 16,90€. Katso huolto-ohjeita ja mittoja http://misc.tiikeriankka.net/p11service/St/p11st.pdf Siellä myös paljon muuta tarvittavaa tietoa



      • pasi kuikka
        Sipisusi kirjoitti:

        Oisko vastaavaa Allusta jossain saitilla?

        öljyn vaihtoväli 2vuotta. muuten ei kuulemma laatiikko kestä. että tällanen tieto tuli autokeskuksesta.


      • ALMERISTI
        pasi kuikka kirjoitti:

        öljyn vaihtoväli 2vuotta. muuten ei kuulemma laatiikko kestä. että tällanen tieto tuli autokeskuksesta.

        Ilman muuta kannattaa vaihteisto öljyn vaihto ja itse käytän täys synteettistä
        se on minun mielestä parasta suomen talviolosuhteisiin.


      • AlmerIa
        ALMERISTI kirjoitti:

        Ilman muuta kannattaa vaihteisto öljyn vaihto ja itse käytän täys synteettistä
        se on minun mielestä parasta suomen talviolosuhteisiin.

        Eniten ihmetyttää, että täällä kysellään kaikenlaisia aivan yksinkertaisia asioita, mikä on jonkun öljytilavuus, öljynvaihtoväli tai millaiset ilmanpaineet renkaissa pitää olla. Jos käyttäjän käsikirjasta ei näitä muka löydy tai se on hävinnyt, esimerkiksi Haynesilla on Almeraan erittäin hyvä korjaus/ huolto-ohjekirja, josta kaikki selviää, ainakin jos sitä viitsii vähän selailla.

        Mutta uusavuttomuus taitaa olla kasvamaan päin:

        "Autoni renkaat näyttävät jotenkin pullistuneilta. Miten niihin lisätään ilmaa ja kuinka paljon?"


      • Kummasteleva
        AlmerIa kirjoitti:

        Eniten ihmetyttää, että täällä kysellään kaikenlaisia aivan yksinkertaisia asioita, mikä on jonkun öljytilavuus, öljynvaihtoväli tai millaiset ilmanpaineet renkaissa pitää olla. Jos käyttäjän käsikirjasta ei näitä muka löydy tai se on hävinnyt, esimerkiksi Haynesilla on Almeraan erittäin hyvä korjaus/ huolto-ohjekirja, josta kaikki selviää, ainakin jos sitä viitsii vähän selailla.

        Mutta uusavuttomuus taitaa olla kasvamaan päin:

        "Autoni renkaat näyttävät jotenkin pullistuneilta. Miten niihin lisätään ilmaa ja kuinka paljon?"

        Kummallista, että joku jaksaa urputtaa, miten naurettavan helppoa muka auton, tässä tapauksessa Almeran korjaus. Asia ei kuitenkaan ole ollenkaan sinne päinkään, varsinkaan ihmisille, joilla on aika rajallinen ja sekin uhrataa työlle, perheelle ja harrastuksille ja ystäville, kuka millekin. Aika harva alkaa tavaamaan jotain Haynesin Almeran korjausopasta, mitä en ole yhdessäkään auton merkkiliikkeessä tai varusteliikkeissä nähnyt, jotain ohjeita olen netistä löytänyt ja nekin englanniksi teknisiä sanoja, mihin ei löydy edes suomalaista vastinetta. Auton sähköihinkään ei ole mitään asiaa, jollei todella tiedä mitä tekee. Jos opas maksaa 50-100e, niin kyllä se maksaa itsensä takaisin pelkästä muutaman tunnin työnveloituksesta. Itse en kyllä koskisi mihinkään mäntiin, sylintereihin ja ventiileihin tai laakereihin.

        Itsen vaihtaisin öljyt ja tulpat, mutta ei kyllä hirveästi nappaa taivasalla -15 asteessa ja säilytellä nurkissa ja alkaa kiikuttamaan jäteöljyjä kierrätyspisteeseen, ei oikein toimi kerrostaloyhtiöissä.

        Sen sijaan en todellakaan alkaisi irrottelemaan ja vaihtamaan jousia ja iskareita, jollen todella olisi satavarma, että saisi uudet takuuvarmana ja ennen kaikkea oikein kiinnitettyä paikalleen, sitä varten maksan työstä mielihyvin ammatti-ihmiselle. Aika harvalla on muutenkaan puhalluslamppua, lekaa ja hitsivehkeitä kerrostaloluukussa ja alkaisi vuosikymmeniäkin olleita ruostuneita orkkisosia irrottelemaan. Nostan silti hattua tee-se-itse miehelle, joka viitsii ottaa asioista selvää ja osaa vaatia oikein korjattua osaa, jollei itsellä mahdollisuuksia, paskoja ja huijarikorjaajia kyllä riittää pilvinpimein merkkiliikkeistä alkaen. Itselläkin kokemusta Nissan Autokeskuksen Helsingin Konalan muka-korjauksista ja valohoidoista juttua riittäisi.


      • Kummasteleva
        Kummasteleva kirjoitti:

        Kummallista, että joku jaksaa urputtaa, miten naurettavan helppoa muka auton, tässä tapauksessa Almeran korjaus. Asia ei kuitenkaan ole ollenkaan sinne päinkään, varsinkaan ihmisille, joilla on aika rajallinen ja sekin uhrataa työlle, perheelle ja harrastuksille ja ystäville, kuka millekin. Aika harva alkaa tavaamaan jotain Haynesin Almeran korjausopasta, mitä en ole yhdessäkään auton merkkiliikkeessä tai varusteliikkeissä nähnyt, jotain ohjeita olen netistä löytänyt ja nekin englanniksi teknisiä sanoja, mihin ei löydy edes suomalaista vastinetta. Auton sähköihinkään ei ole mitään asiaa, jollei todella tiedä mitä tekee. Jos opas maksaa 50-100e, niin kyllä se maksaa itsensä takaisin pelkästä muutaman tunnin työnveloituksesta. Itse en kyllä koskisi mihinkään mäntiin, sylintereihin ja ventiileihin tai laakereihin.

        Itsen vaihtaisin öljyt ja tulpat, mutta ei kyllä hirveästi nappaa taivasalla -15 asteessa ja säilytellä nurkissa ja alkaa kiikuttamaan jäteöljyjä kierrätyspisteeseen, ei oikein toimi kerrostaloyhtiöissä.

        Sen sijaan en todellakaan alkaisi irrottelemaan ja vaihtamaan jousia ja iskareita, jollen todella olisi satavarma, että saisi uudet takuuvarmana ja ennen kaikkea oikein kiinnitettyä paikalleen, sitä varten maksan työstä mielihyvin ammatti-ihmiselle. Aika harvalla on muutenkaan puhalluslamppua, lekaa ja hitsivehkeitä kerrostaloluukussa ja alkaisi vuosikymmeniäkin olleita ruostuneita orkkisosia irrottelemaan. Nostan silti hattua tee-se-itse miehelle, joka viitsii ottaa asioista selvää ja osaa vaatia oikein korjattua osaa, jollei itsellä mahdollisuuksia, paskoja ja huijarikorjaajia kyllä riittää pilvinpimein merkkiliikkeistä alkaen. Itselläkin kokemusta Nissan Autokeskuksen Helsingin Konalan muka-korjauksista ja valohoidoista juttua riittäisi.

        Nämä eivät ole todellakaan edes selviä asioita, jos vähääkään luet tuolta edeltä esim. Nissan Micran laatikko-ongelmista, rutinoista, pomppimisista ja laakeroinneista, mitä ei saada edes Autokeskuksessa kuntoon, joten siinä ei paljon ole korjausoppailla ja ti-miehellä virkaa. Ihan eri asia jokin autonasentajalinjalainen, lämmin valoisa talli ja mielellään toinen auto käytössä remonttien ajan.

        Alalla kuulee niin julmetusti väärää tietoa, että on syytä tosiaan ottaa itse selvää, muuten vaan tuhoaa autonsa väärillä ohjeilla. Oma esimerkkini on laatikkoöljyistä, kun kerrottiin, ettei Allussa ole edes muka poistoventtiiliä öljyille ja kestävät auton eliniän. Bullshit, itsellä just vaadittavat 100tkm lasissa vaihtovälille ja siellä on erikseen täyttö ja poistoventtiili, pahimmassa tapauksessa olisi laatikko osina tai voitelee todella huonosti ja ongelmia.

        Sama jäähdytysnesteen kanssa, nopeasti hyllystä ottaneena laittaisi väärää nestettä ja pilaisi kennot, jollen taas olisi tarkistanut etukäteen. Samoin akun kennostoihin pitää olla tislattua vettä EI kraanasta. Moottoriöljyjen kanssa on ainakin Opelilla ja Fordilla omat merkkiöljyt, mutta tuskin ne pilalle menevät massamerkeistä, mutta voi puuttua jokin voiteleva tms. ominaisuus.

        Ilmanpaineet ovat täyttä hepreaa, koska ne elävät kaiken aikaa ilman lämpötilan ja ajon takia, itsellä edessä 2,3 ja takana 2,1-2,3 kuormasta riippuen, mutta ihan eri paineita 10 tai -10 tai ajettu 5 min rauhallisesti tai tunti moottoritiellä, niin lukemat ihan muuta, joten ei mitään hajua, mikä milloinkin millä ilmalla. Ja kaikki tämä vain ensiasennusrenkailla, merkkikohtaisia suosituksia on ja jos vaihdetaankin tuumaa ja profiilia, mites sitten, samoillako paineilla? Tuskin.

        Mitä pahaa tai vikaa on saada ja antaa asiallista tietoa ja kokemuksia, ettei jokainen hakkaa päätään samaan seinään ja maksa kusipäähuijareille aivan turhasta työstä tms.?


      • melkonomi mäkinen
        Kummasteleva kirjoitti:

        Nämä eivät ole todellakaan edes selviä asioita, jos vähääkään luet tuolta edeltä esim. Nissan Micran laatikko-ongelmista, rutinoista, pomppimisista ja laakeroinneista, mitä ei saada edes Autokeskuksessa kuntoon, joten siinä ei paljon ole korjausoppailla ja ti-miehellä virkaa. Ihan eri asia jokin autonasentajalinjalainen, lämmin valoisa talli ja mielellään toinen auto käytössä remonttien ajan.

        Alalla kuulee niin julmetusti väärää tietoa, että on syytä tosiaan ottaa itse selvää, muuten vaan tuhoaa autonsa väärillä ohjeilla. Oma esimerkkini on laatikkoöljyistä, kun kerrottiin, ettei Allussa ole edes muka poistoventtiiliä öljyille ja kestävät auton eliniän. Bullshit, itsellä just vaadittavat 100tkm lasissa vaihtovälille ja siellä on erikseen täyttö ja poistoventtiili, pahimmassa tapauksessa olisi laatikko osina tai voitelee todella huonosti ja ongelmia.

        Sama jäähdytysnesteen kanssa, nopeasti hyllystä ottaneena laittaisi väärää nestettä ja pilaisi kennot, jollen taas olisi tarkistanut etukäteen. Samoin akun kennostoihin pitää olla tislattua vettä EI kraanasta. Moottoriöljyjen kanssa on ainakin Opelilla ja Fordilla omat merkkiöljyt, mutta tuskin ne pilalle menevät massamerkeistä, mutta voi puuttua jokin voiteleva tms. ominaisuus.

        Ilmanpaineet ovat täyttä hepreaa, koska ne elävät kaiken aikaa ilman lämpötilan ja ajon takia, itsellä edessä 2,3 ja takana 2,1-2,3 kuormasta riippuen, mutta ihan eri paineita 10 tai -10 tai ajettu 5 min rauhallisesti tai tunti moottoritiellä, niin lukemat ihan muuta, joten ei mitään hajua, mikä milloinkin millä ilmalla. Ja kaikki tämä vain ensiasennusrenkailla, merkkikohtaisia suosituksia on ja jos vaihdetaankin tuumaa ja profiilia, mites sitten, samoillako paineilla? Tuskin.

        Mitä pahaa tai vikaa on saada ja antaa asiallista tietoa ja kokemuksia, ettei jokainen hakkaa päätään samaan seinään ja maksa kusipäähuijareille aivan turhasta työstä tms.?

        Kaikilla ei valitettavasti ole diplinssien älykkyyttä!


      • mppeh
        melkonomi mäkinen kirjoitti:

        Kaikilla ei valitettavasti ole diplinssien älykkyyttä!

        Almera on ihan kelpo kuljin.


      • Kummasteleva
        melkonomi mäkinen kirjoitti:

        Kaikilla ei valitettavasti ole diplinssien älykkyyttä!

        Heheheh, eipä ole mullakaan minkäänlaista insinööritaustaa, enkä osaa korjata moottorivaurioita, hyvä jos tehtaat enää läheskään kaikissa tapauksissa itsekään. Kiinnostaisi kovasti ymmärtää se prosessi, miten autossa tapahtuu eri osissa, kun startataan ja voimansiirto vie autoa jne. Ovat vaan niin julmetun teknisiä, ettei ymmärrä puoliakaan osista tai niiden toiminnoista, hyvä esimerkki syyläri (kylare på svenska eli jäähdytin) Sen tehtävä lienee jäähdyttää moottoria ja samalla vapauttaa kai puhaltimen kanssa raitista kabiiniin, ilmastoinnissa apuna on kompura. Mutta esim. Golf nelosessa ei tule talvella kunnolla lämpöä ja kestää kauan, jollei ole kenno ääriään myöten täynnä, sitä varten siellä on ylivuotosäiliö tjtjn.


        Koulujen käynti muutenkin sellaista pakkopullaa, kun lukeminen ei ole koskaan jotenkin napannut, mutta hilkulla on päässyt läpi ja saanut lakin ja täydentänyt ammattiosaamista eri koulutuksilla. Minulle on vain näköjään kuunteleminen tai vielä enemmän vuorovaikutus ja itse kokeilu toisen neuvoessa se opin tie, että jotain jää pimeälle vintille valoa.

        Kyllä jokaisen autoilevan pitäisi tietää peruasiat tankkauksesta öljynvaihtoon ja ajotavasta jne, ei tarvi sentään koneremppaa tehdä, mutta voi edes hiukan päätellä, missä vika, jos ei lähde käyntiin tai jättää paska tielle. Ihmisillä on vain olevinaan aina kiire, ei jaksa, ei kiinnosta, kunhan toimii. Toimii niin kauan...kunnes.


      • Kummasteleva
        mppeh kirjoitti:

        Almera on ihan kelpo kuljin.

        No siis aivan kelpo on, ihan nättikin hyvällä maustettunakin ja takuuvarma tekniikka, aina lähtee eikä koskaan jätä tielle suurinpiirtein. En ole yhtäkään Almera N15 nähnyt zipanneena tienposkessa vieläkään, sillä onhan noita ajossa vielä pilvin pimein ja ajan sentään 10-20tkm vuodessa ihan kellon ympäri kaupungeissa ja sorateillä takamailla.


    • .

      Tuo on tyypillistä kertakäyttöauto suunnittelua. Kyllä joillakin muilla merkeillä on ihan huolto-ohjelmassa merkitty vaihteiston öljyn tarkistus/lisäys, eli se vaihdetaan tarvittaessa, tuo on mielestäni oikein. Öljy ei nimittäin ole enää öljyä jos samoilla ajetaan yli 10v ajot, itseasiassa se ei tule enää pois sieltä valumalla vaan sen saa kaapia sieltä.

      • Kummasteleva

        Olen tähänkin mennessä tehnyt normaalit öljynvaihdot, suotimet, tulpat ja jarruhuollot, mutta nyt kun autolla on 10v ikää ja n. 105 tkm lasissa, niin on aika kydä nesteiden vaihtoon eli jäähdytinneste, akun pakkaskestävyystarkistus, ennen kaikkea vaihdelaatikon ja varmaan ohjaustehostimen litkut voisi uusia.

        Naapurin tuttava korjaili kyllä edullisesti ja vaihdatin hällä moottoriöljyt, mutta vaihdelaatikon öljyissä oli totaalisen väärässä ja törkeän huolimaton. Juuri hän väitti ihan kirkkain silmin, että laatikossa ei edes ole mitään täyttöä ja poistoventtiiliä öljyille, vaikka ainakin Almerassa nimenomaan on ja onhan se jo aivan päivänselvää, että ensinnäkin laatikossa öljyt joutuvat koville paineissa ja puristuksissa ja kymmenen vuotta vanha öljy ei ole enää tosiaankaan timmissä eli suomeksi jäteöljyä.

        Yksi mikä monella unohtuu, kunnes on myöhäistä, on airbagit. Niiden käyttöikähän on kuulemma juuri tuo kymmenen vuotta, toisin sanoen kolaritilanteessa eivät toimikaan nokkakolarissa yli 50-60 km/h iskussa, alle tuonhan eivät toimi muutenkaan, kuten ei myös sivutörmäyksessä ja peräänajossa.

        Miten kassit päivitetään, eivät kuulemma revi koko kojelautaa, vaan uusitaan patruunaosa tai jotain, kertoisiko joku, joka niistä edes jotain osaisi sanoa?


      • Hooverville
        Kummasteleva kirjoitti:

        Olen tähänkin mennessä tehnyt normaalit öljynvaihdot, suotimet, tulpat ja jarruhuollot, mutta nyt kun autolla on 10v ikää ja n. 105 tkm lasissa, niin on aika kydä nesteiden vaihtoon eli jäähdytinneste, akun pakkaskestävyystarkistus, ennen kaikkea vaihdelaatikon ja varmaan ohjaustehostimen litkut voisi uusia.

        Naapurin tuttava korjaili kyllä edullisesti ja vaihdatin hällä moottoriöljyt, mutta vaihdelaatikon öljyissä oli totaalisen väärässä ja törkeän huolimaton. Juuri hän väitti ihan kirkkain silmin, että laatikossa ei edes ole mitään täyttöä ja poistoventtiiliä öljyille, vaikka ainakin Almerassa nimenomaan on ja onhan se jo aivan päivänselvää, että ensinnäkin laatikossa öljyt joutuvat koville paineissa ja puristuksissa ja kymmenen vuotta vanha öljy ei ole enää tosiaankaan timmissä eli suomeksi jäteöljyä.

        Yksi mikä monella unohtuu, kunnes on myöhäistä, on airbagit. Niiden käyttöikähän on kuulemma juuri tuo kymmenen vuotta, toisin sanoen kolaritilanteessa eivät toimikaan nokkakolarissa yli 50-60 km/h iskussa, alle tuonhan eivät toimi muutenkaan, kuten ei myös sivutörmäyksessä ja peräänajossa.

        Miten kassit päivitetään, eivät kuulemma revi koko kojelautaa, vaan uusitaan patruunaosa tai jotain, kertoisiko joku, joka niistä edes jotain osaisi sanoa?

        Haynesin kirjasta nuokin kaikki selviävät. Vaikka suurimman osan asioista ehkä tietääkin itse, kirjasta voi aina varmistaa erilaisia asioita, kuten nestemääriä, kiristysmomentteja jne niin ei tule turhia töppäilyjä.


      • Showdown
        Hooverville kirjoitti:

        Haynesin kirjasta nuokin kaikki selviävät. Vaikka suurimman osan asioista ehkä tietääkin itse, kirjasta voi aina varmistaa erilaisia asioita, kuten nestemääriä, kiristysmomentteja jne niin ei tule turhia töppäilyjä.

        Jollain on täällä joku pakkomielle Almeraa kohtaan. Kirjoitusripulia riittää useammankin nimimerkin edestä. Taitaa olla liikaa joutoaikaa kirjoitteluun.

        Kovasti on tietävinään kaiken kaikesta, mutta silti myöntää ettei tiedä kampiakseleiden sun muiden tarkoitusta. Pikadiagnoosi voisi olla harhainen skitsofrenia lisättynä narsistisella Almera-raivolla.


      • gllgrtlklkrtgltrg
        Showdown kirjoitti:

        Jollain on täällä joku pakkomielle Almeraa kohtaan. Kirjoitusripulia riittää useammankin nimimerkin edestä. Taitaa olla liikaa joutoaikaa kirjoitteluun.

        Kovasti on tietävinään kaiken kaikesta, mutta silti myöntää ettei tiedä kampiakseleiden sun muiden tarkoitusta. Pikadiagnoosi voisi olla harhainen skitsofrenia lisättynä narsistisella Almera-raivolla.

        Älkää hyvät Nissan Almeran palstalaiset provosoituko tämän sairaan ihmisen ulostuksista, tällä kusipääidiootilla on suurinta huvia ajaa Opelilla ja jostain ihmeen syystä nimenomaan Nissan Almeran pasltat ovat yötä päivää vartioinnissa ja sinne pitää heittää niin helvetin fiksuna autoinsinöörinä ihan pelkkää vittuilua ja yrittää saada teidät tuntemaan vähäarvoisiksi ajaessanne Allulla. Oikeasti tämä Showdown on todella kipeä ja katkera paskiainen, joka osaa aiheen sivuun vedättämisen provoillaan.
        Näitä sairan mielensä oksennuksia saamme nähtäväksemme (ei noita viitsi edes lukea) joka kohdasta, jossa joku erehtyy kehumaan autoaan ja tämä vitun idiootti on heti mollaamassa. Jos joku ei täällä tiedä jonkin kampiakselin tarkoitusta (hmmm...tosi olennaista), on tämä saatanan lahja autoilevalle kansallemme heti kuittaamassa ennalta arvattavallaan tyylillään.

        Tyyppi ja nimimerkki on menossa palstan ylläpitoon joten ehkä toiveemme toteutuu, kun reppana taas kömpii tallistaan päivystämään, niin osoitteestaan ei yllättäen pääsekään seuraamme. Kipeä ihminen voi nimimerkin varjolla vittuilla ja provoilla aivan silmittömästi, siviilissä saisi kuokkaan aivan saman tien ja täysin ansaitusti. Ainoa keino, millä saatte tämän järjen jättiläisen muka automekaanikon tyytyväiseksi on, että muistatte pyytää todella nöyrästi anteeksi olemassaoloanne ja eritoten todella surkeaa ja mautonta autoanne, millä ei ole kuulemma mitään sielua ja varsinkaan luonnetta, toisin kuin Opelissaan ja muistatte ylistää tuota Saksan kipinää kattoon.

        "Pikadiagnoosi voisi olla harhainen skitsofrenia lisättynä narsistisella Almera-raivolla".
        Viimeisin heittonsa kuvaa aika paljon, kun yli puolet kanootin inkkareista ovat hukkuneet ja lelut patterin takana lapsena. Tuota raivoa ja turhautumista ei taannuta edes asiapohjainen täysin eri merkkisen autopalsta, vaan sinnekin on räyhättävä sydämensä kyllyydestä.

        Yrittäkää ihmiset kestää, hypätkää vaikka seuraavaan niin minäkin, näistä ei kannata päiväänsä pilata, tällä oliolla sitä paskaa riittää joka päivälle ja se on laitettava tänne.
        Enää jännäämme, kauanko ylläpito sietää noin asiatonta paskaa, sivuun vedättämistä, provoa ja trolleja.
        Tarvitseeko vielä kyseenalaistaa, miten hyvin avohoito ja lääkkeiden ottamatta jättäminen toimivat ihmisillä? Showdownilta ei kannata edes kysyä, muutenkaan mistään tai saatte saman oksennuksen kuin edellä. Ette usko, minkälaisen tyydytyksen tyyppi sai, kun tiesi oikein kampiakselin toiminnan ja nyt sitten kuittaa täällä viattomille apua ja keskustelua hakeville ihmisille tuttuun tyyliinsä. Valitettavasti näin kipeää tapausta ei pysty enää edes säälimään, tämä menee tooooooodella paljon siitä alle.


      • Show me the money
        gllgrtlklkrtgltrg kirjoitti:

        Älkää hyvät Nissan Almeran palstalaiset provosoituko tämän sairaan ihmisen ulostuksista, tällä kusipääidiootilla on suurinta huvia ajaa Opelilla ja jostain ihmeen syystä nimenomaan Nissan Almeran pasltat ovat yötä päivää vartioinnissa ja sinne pitää heittää niin helvetin fiksuna autoinsinöörinä ihan pelkkää vittuilua ja yrittää saada teidät tuntemaan vähäarvoisiksi ajaessanne Allulla. Oikeasti tämä Showdown on todella kipeä ja katkera paskiainen, joka osaa aiheen sivuun vedättämisen provoillaan.
        Näitä sairan mielensä oksennuksia saamme nähtäväksemme (ei noita viitsi edes lukea) joka kohdasta, jossa joku erehtyy kehumaan autoaan ja tämä vitun idiootti on heti mollaamassa. Jos joku ei täällä tiedä jonkin kampiakselin tarkoitusta (hmmm...tosi olennaista), on tämä saatanan lahja autoilevalle kansallemme heti kuittaamassa ennalta arvattavallaan tyylillään.

        Tyyppi ja nimimerkki on menossa palstan ylläpitoon joten ehkä toiveemme toteutuu, kun reppana taas kömpii tallistaan päivystämään, niin osoitteestaan ei yllättäen pääsekään seuraamme. Kipeä ihminen voi nimimerkin varjolla vittuilla ja provoilla aivan silmittömästi, siviilissä saisi kuokkaan aivan saman tien ja täysin ansaitusti. Ainoa keino, millä saatte tämän järjen jättiläisen muka automekaanikon tyytyväiseksi on, että muistatte pyytää todella nöyrästi anteeksi olemassaoloanne ja eritoten todella surkeaa ja mautonta autoanne, millä ei ole kuulemma mitään sielua ja varsinkaan luonnetta, toisin kuin Opelissaan ja muistatte ylistää tuota Saksan kipinää kattoon.

        "Pikadiagnoosi voisi olla harhainen skitsofrenia lisättynä narsistisella Almera-raivolla".
        Viimeisin heittonsa kuvaa aika paljon, kun yli puolet kanootin inkkareista ovat hukkuneet ja lelut patterin takana lapsena. Tuota raivoa ja turhautumista ei taannuta edes asiapohjainen täysin eri merkkisen autopalsta, vaan sinnekin on räyhättävä sydämensä kyllyydestä.

        Yrittäkää ihmiset kestää, hypätkää vaikka seuraavaan niin minäkin, näistä ei kannata päiväänsä pilata, tällä oliolla sitä paskaa riittää joka päivälle ja se on laitettava tänne.
        Enää jännäämme, kauanko ylläpito sietää noin asiatonta paskaa, sivuun vedättämistä, provoa ja trolleja.
        Tarvitseeko vielä kyseenalaistaa, miten hyvin avohoito ja lääkkeiden ottamatta jättäminen toimivat ihmisillä? Showdownilta ei kannata edes kysyä, muutenkaan mistään tai saatte saman oksennuksen kuin edellä. Ette usko, minkälaisen tyydytyksen tyyppi sai, kun tiesi oikein kampiakselin toiminnan ja nyt sitten kuittaa täällä viattomille apua ja keskustelua hakeville ihmisille tuttuun tyyliinsä. Valitettavasti näin kipeää tapausta ei pysty enää edes säälimään, tämä menee tooooooodella paljon siitä alle.

        Sinähän olet oikea ruuneperi :-)

        Mutta epäilemättä toisaalta kuitenkin, omituinen höpöttäjä.

        On kyllä loputtoman viihdyttävää nähdä miten tosissaan jotkut ottaa nettikirjoittelun niinkin korkeatasoisella foorumilla kuin tämä suoli24 :-) Etenkin kun kysymys on moottoriautoista prömm, prömm! Noista suomalaisten pyhistä lehmistä, pruuuuuumm!


    • No show

      Kyllä nyt jonkun tojoteron pitäis antaa lausunto asiasta.

      • kestämmekö kaiken

        Voi Luoja, näitä tyyppejä tästä keskustelusta ei Showdownin ohella puutu kuin Datsuni on ratsuni, provopelle, itse kusipään ruumillistuma (heh, näkispä senkin tonnikeijun) idioottilehmä rassaamassa kippoaan ja viemässä näyttelyihin ja saman tien vittuilemassa, jos tulee jotain puhetta autoista ylipäätään, Nissanin tai Datsunin kohdalla moiselta ei voi edes vältää. Itse pelkään ja vihaan väkivaltaa viimeiseen asti kiertäen, mutta juuri tämän skitson kohdalla toivon sydämestäni, että jos sillä taliaivolla mitään äijää edes onkaan, saisi olla todella paha rapajuoppo ja ennen kaikkea äärimmäisen väkivaltainen ja vetelisi valurautapannulla akkaa mennen tullen. Takuuvarmaa joka tapauksessa on, että tuossa seurassa kiltistä perheenisästäkin kehkeytyy todellinen spurgu ja vaimonhakkaaja. Kukaan järjissään ei voi kestää tuota asennevammaista hytkyvää paskaa minuuttiakaan selvänä.

        Tämä Opelistaan luonnetta epätoivoisesti hakenut öljylätäkössä jakohihnojensa ja vesipumppujensa kanssa äimistellyt järjen jättiläinen ja muka-autoinsinööri Showdown repii pelihousunsa välittömästi ja euron työkalut lentelevät tallin täydeltä oleviin tyhjiksi kipattuihin kaljapulloröykkiöihin.


        Voi kun tähän tulisi vielä oikein kunnon tojoteron täysin asian vierestä liippaavine provoineen ihan vaan näitä kahta kusipääpaskaa ärsyttäen, nauraisin perseeni irti. Hyvä provon avaus voisi olla:" Toyota on aivan ykkönen, mutta tuttavallani on Nissan Almera ja se on tosi nätti ja takuuvarma sekin ja vaihtaisin siihen koska vaan, en takuulla saisi paljoakaan huonompaa...".


    • almeraonmullakin

      Ei sitä persettä tarvi irti nauraa, paskatauti sillä on panee sitten höpöttää kaikenlaista pönttökäyntien välissä...

      • miksi hävetä?

        Ai Showdown vai Datsuni on ratsuni, toisaalta aika sama, yhtä päästään kipeitä kajahtaneita ammattivittuilijoita kumpainenkin ja ei voi olla huomaamatta, kun nämä tyypit torpedoivat kaiken älyllisen keskustelun ennen kunnolla alkuun pääsemisestä. Valitettavaa, mutta totta.

        Minullakin on Almera ja olen siitä oikeasti hyvin ylpeä, ei niinkään sen rahallisesta arvosta tai kerjää muiden ihailua, vaan olen vain kovasti tykästynyt sen muotoihin N15 Hatchbackiin, että nämä uudehkoja kananmunakoppeja puoleen väliin konepeltiä venytetyillä ajovaloilla ja puolen metrin maavaralla rullaavia työmaaparakkeja ei osaa edes arvostaa minään muotoiluna, vielä vähemmän ihailla, mutta tosiaan makunsa on kullakin

        Paha pettymys oli Nissan Jukekin (pelkkä joke), yhtä helvetin karu, rujo ja ahdas, Note nyt on just näitä koppeja takaosa ja Tiidan sedan on kyllä ehdottomasti rumimpia ja epäsuhtia autoja, mitä koskaan on Euroopassa tehty, huomaa että se onkin suunnattu Itä-Eeuroopan markkinoille yllättäen. Hatchback vielä menisi, mutta Peugeot on siitäkin tehnyt ajat sitten nätimmän 307. Milloinkahan Nissanille saisi jonkun todella hyvän ja kiinnostavan suunnittelijan, tuntuu olevan naamat kellon ympäri näitä piirtäessä, ainoa poikkeus on Qashqai, vaikkei sekään itselle nappaa juurikaan.


    • Aurismies

      Suomen etevimpänä tojoterona olen tuosta täysin eri mieltä.

    • gfbfgbgfbklf

      Aurista nimenomaan takapäätä pidetään todella rumana ja uudessa juurikaan parempi ja vikoja riittää, kun ottaa hiukan selvää asioista

    • Almera N16 1.5

      Almera N16 1.5 vm.2000. Autolla oli ajettu 105tkm, kun ostin ja autoa pidetty aika nuukasti. Huoltokirjassa ei ollut merkintää vaihteistoöljyn vaihdosta ja vaihteisto piti pienenpientä sirinää eli laakerit olivat kuluneet. Ostaessa en tiennyt näistä tyyppivioista. Aikanaan ajoin 150 euroa maksaneella Fiat Unolla karkeasti rohisevan vaihdelaatikon kanssa yli 50 tkm eikä se siltikään hajonnut. Joten ajattelin, ettei tämän Almeran pieni sirinä niin paha ole.

      Nissan-huolto olisi vaihtanut vaihteistoöljyt 50 euron lisähintaan, jos tuon auton sinne vuosihuolto perushuoltoon. Ei huvittanut maksaa huollosta ylimääräistä ja halusin muutenkin tehdä huollon itse. Moottoriin laitoin Mobil 0W-40 öljyn. Se on hyvä valinta hinta/laatusuhteeltaan ja kestää hyvin sen 15tkm vaihtovälin.

      Vaihteistoon laitoin Castrol Syntrans Transaxle GL4 öljyn. Muistaakseni viskositeetti oli 75W-90. Öljy oli notkeaa, eikä todellakaan tarvinnut mitään lämmittelyjä, että se tuli ulos purkista 5 kelillä. Täyttöaukon tulppa oli pirun tiukassa. Puoli tuntia naputtelin sitä vasaralla auki.

      Öljy oli ilmeisesti liian liukasta, koska vaihteet eivät menneet enää päälle niin hyvin kuin vanhoilla öljyillä. En viitsinyt heittää 75 euron öljyjä pois, joten annoin niiden olla siellä sisällä. Olin vaan varovaisempi vaihteiden vaihdon kanssa ja käytin välikaasua pienempään vaihtaessa. Noin 10 tkm jälkeen huomasin, että vaihteet alkoivat mennä hyvin päälle ja vaihteisto ei juurikaan sirissyt. Tämä oli erään 200 km "pikataipaleen" jälkeen.

      Todettakoon vielä, että auton kulutus putosi noin litralla, kun tein huollon ja vaihdoin uudet Michelin kitkarenkaat alle. Muillakin autoilla kulutus on pudonnut, mutta tämä alkoi olla jo ennnätys.

      Vaihteistosta ulos tulleet vanhat öljyt olivat kirkkaat, erittäin notkeat, aivan kuin vettä ja vaikuttivat hajun perusteella todella paljon synteettisiltä ATF-öljyiltä. Olisiko mahdollista, että Nissan merkkihuollot ovat laittaneet näihin autoihin ATF-öljyt ja Almeran vaihteistot ovat sen takia hajonneet?

    • Anonyymi

      meillä on 2004 vm kulkineessa vielä alkuperäiset öljyt vaihdelaatikossa ja 300 tkm nyt takana, hyvin pelaa ja vaihteet toimii siltikin.

      • Anonyymi

        ihan hyvä konsti tuokin. jotkut vaihtaa laatikko öljyjä n. vuodenkinvälein ja silti paaluttavan auton kuitenkin 15 vuodenpäästä vaikka miten huollettu.
        no voihan sinne laatikkoon työntää vaikka tonnin seteleitä jos niikseen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ihan hyvä konsti tuokin. jotkut vaihtaa laatikko öljyjä n. vuodenkinvälein ja silti paaluttavan auton kuitenkin 15 vuodenpäästä vaikka miten huollettu.
        no voihan sinne laatikkoon työntää vaikka tonnin seteleitä jos niikseen on.

        totta!!!


    • Anonyymi

      Tämä on vanha, mutta kommentoin. Almera N16 manuaaliaskin öljyn vaihtoväliksi suositellaan ainakin epävirallisesti 80-120 000 kilsaa. Lisäksi viitosvaihdetta on syytä käyttää vasta 80 nopeudesta alkaen roiskevoitelun tähden. Mun Allussa vm 2005 1.5 manuaaliloota on proppu laatikkoöljyn vaihtoa varten

    • Anonyymi

      Itselläni on vm. 2002 Almera ja siihen vaihdettiin kyllä vaihteistoöljyt varmuuden vuoksi vähän sen jälkeen, kun ostin sen.
      Ja onnistui kyllä ihan hyvin, eli oli kaiketi kaikki proput ym vaihdon kannalta oleelliset jutut lootassa paikallaan.
      Öljyt vaihtanut korjaamoukko kyllä sanoi, ettei varmaan tarvitse enää tämän jälkeen vaihtaa uusia öljyjä. Lähinnä siksi kai, että auton käyttöikä tulee varmaankin loppumaan aikaisemmin eteen kuin öljyn vaihtotarve..
      Vaihtoväliksi muistaakseni suositellaan noin 100000km.

    • Anonyymi

      Rimpulax!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe