Pettymys, Suzuki 2.5

mo-65

Ostin keväällä 2,5 heppasen suzuki-perämoottorin, kone on ihan OK ja kaikinpuolin hyvä ja mukava käyttää, mutta kauhistuin kun kysyin sit ensimmäisen syyshuollon hintaa. Varkaudessa ainut suzukia huoltava liike sanoi hinnaksi yli 90 euroa, eli rahastuksen makua.. Ja tietysti se on pakko huoltaa merkkihuollossa että takuu säilyy. ja takuuta myönnetään 5vuotta, eli moottorin hina tuplaantuu tällä tavalla,,, Kannattaa siis ottaa selvää huoltohinnoista ennen perämoottorin hankintaa. Tiedän että esim. 2,3hv hondan syyshuolto maksaa n40e

23

16929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oifurs

      kun kerran 10 vuoteen käyttää huollossa

      • Voihan nenä

        Eiköhän se huollon tarve ole hieman riippuvainen käyttömäärästä ja paikastakin.


    • Kirottuja rakenteita

      Hondan 2hv on rakennettu sen verran hankalasti, että jos venttiilit tarkastetaan ja säädetään niin se 40 on naurettava hinta.
      Mikäli venat jätetään katsomatta, niin eihän siihen tule kuin öljyjen vaihdot, tulpan tarkastus/vaihto ja ehkä kaasarin tyhjennys. Prässillä rasvaa yhteen nippaan. Mahdollisesti pienkonebensan sisäänajo. Noistakaan ei selviä millään kirjoitustöineen alle tunnin, joten hesan hintatasolla tuokin maksaa vähintään 80. Työ vaan maksaa, joten kyllä sille takuulle tulee hintaa.

      Lähistöllä oleva huoltoliike kertoi, että he eivät yksinkertaisesti voi laskuttaa esim Honda 2:n huollosta sellaista summaa kuin työhön oikeasti menee aikaa.

      • mo-65

        Viime syksynä kaveri käytti 2,3hv hondan varkaudessa kymppikoneessa vast. syyshuollossa ja se maksoi tasan 40 euroo

        mo-65


    • mä nyt tiiä

      Ei 90 euroa paljon ole jos huolto on hyvä.

    • fr4fgr4fgr4

      Miksi veisit huoltoon? Ei tuollainen huoltoa tarvitse läheskään vuosittain eikä sillä takuulla ole niin väliä. Tossa koneessa ei ole oikeastaan mitään mikä voisi rikkoontua ja saada takuuseen. Ja vaikka menisikin takuun aikana niin osat ovat edullisia.

      Noilla ajetaan niin vähän ja ne ovat kuivilla kun ei aja niin peräöljy on varmaan ok 5 vuotta (toki kannattaa katsoa valuttamala tippoja). Tulpat voit vaihtaa itse ja öljykin on helppo vaihtaa ilman pumppuakin. Avaa öljytulppa ja kaada vanhat helvettiin ja uutta sisään. Se on kaasarikone joten vähän vanhentunutkin bensa menee siitä läpi keväällä. Jos menee tukkoon on helppo avata ja putsata. Ei jaksa uskoa että venttiilinvälyksiä tarvii edes tarkastaa ensimmäiseen 5v.


      Ei kai kukaan tosissaan vie ammattimiehelle huoltoon? Jos vie niin totta helvetissä laskutetaan. 90e vaikuttaa olevan samassa linjassa isompien koneiden kanssa.

      • Ykä2

        Nimimerkki fr4fgr4fgr4 kirjoitti aikalailla asiaa. Koneen hinta suhteessa huoltoon tekee merkkihuollon käytön pitkälti järjettömäksi.
        Pääosa huollosta on esitetty koneen käyttöohjeessa. Lähes ainoa asia joka ei ehkä avaudu on venttiilien säätö. Tarpeellisuuteen ja ohjeiden sanomisesta sen verran, että ohjeiden tarkistus/säätövälit eivät ole ihan ilmasta ole tempaistu, huollon tarve kun ei ole mikään positiivinen asia koneen markkinoinnissa.
        Totta lienee sekin, että koneilla ajetaan yleensä vähän, joten huollon tarve on senkin vuoksi vähäinen.

        Satasen huolto esitti, että kone kestää vaikka 500h/kesä tekemättä mitään ja useamman kesän.
        Näillä pikkumyllyillä on kaasussa useimmiten kaksi asentoa, täysillä tai aivan hitaalla. Ei tuollainen pikkukone kestä täysillä ajamista sitäkään mitä isommat, joten jos mylly kestäisi edes yhden kesän ajaa 500h täysillä niin hyvä niin.
        Minulla on käytössä Hondan 2hv, kesiä takana 9 ja tunteja noin 400. Ajo pääosin uistelua. Koneen venttiilit on säädetty pariin kertaan. Öljyt vaihdettu sekä moottorista, että perästä kausittain. Laitteen öljynkulutus on jo noussut selvästi ja se tekee käytön hankalaksi, koska näissä pikkukoneissa ei ole kaikissa kunnollista mittatikkua mistä voisi tarkastaa öljyn pinnan. Kone on nostettava maihin pystyyn ja yritettävä saada öljyn määrästä selvää. Öljyn lisääminen on sitten toinen riesa. Tämä öljyn kanssa pulaaminen on ollut isompi riesa kuin koskaan 2-t koneissa oli.
        Tulpan olen uusinut kaksi kertaa, ei sen vuoksi, että se olisi ollut pakko, vaan kun en tykkää kiukuttelevista koneista, varsinkaan jos tietää, että asian voi etukäteen varmistaa.

        Kaasarikoneen huolettomuudesta oli myös jollain turhan positiivinen kuva. Itse en ole kokenut talviongelmia kuin viime keväänä. Ajan yleensä koneen viimeiset ajot pienkonebensalla jolloin ei ole ollut seuraavana keväänä minkään laisia ongelmia. Syksyllä -08 kävi niin, että erinäisistä sattumista johtuen ei näin tullut tehtyä. Keväällä kone ei sitten suostunut käynnistymään. Tulppa pois ja vähän bensaa suoraan sylinteriin, tulppa kiinni ja johan käynnistyi, kävi sen aikaa kunnes bensa loppui. Kaasari auki keittiön pöydälle ja putsausta käytettävissä olevin keinoin. Sisällä vihertävää rähmää, aikaa kaasarin kimpussa vierähti noin tunti. Takaisin rantaan ja kone käy, mutta ei kunnolla, vaan rupeaa temppuilemaan. Lopuksi käy vain rikastimen kanssa. Uusi kaasarin purku. Nyt myös hajoitinputki irti. Kaikki reiät rassataan sähköjohdosta puretulla säikeellä. Aikaa mene noin 2h. Tämän jälkeen kone oppi taas toimimaan. Jos tämä putsausoperaatio olisi tehty jossain merkkihuollossa, olisi hintaa kertynyt helposti koneen arvon verran. Jos on käytettävissä tehokas ultraäänipesuri, aika tietysti lyhenee. Se siitä kaasarin huolettomuudesta.

        Hondan 2 hv (joissakin vanhemmissa versioissa on kuulema ollut) ei ole vesipumppua, 2,3 en tiedä. Muissa on. Siipipyörää ei kannata koittaa ajaa kymmentä vuotta, voi kestää, mutta riski koneen ylikuumenemisesta veden puutteessa kasvaa. Se siipipyörä on syytä vaihtaa noin 5 vuoden välein. Yleensä se on kuin uusi, mutta ei aina. Käytännön järkeä saa toki käyttää. Jos konetta ei ole juuri käytetty, kone ollut pääosin suojassa ja mitään oireita ei ole, voi vaihtoväliä aika turvallisesti venyttää. 500 ajotuntia rupeaa kuitenkin olemaan riittävä määrä vaihtaa siipipyörä, oli vuosia kuinka vähän tahansa. Ihan vertailun vuoksi, Evarin E-tec koneissa siipipyörä vaihdetaan kolmen vuoden tai 300 ajotunnin välein koska määräaikaishuolto on tällä välillä. Kuutta vuotta tai 600 tuntia pidetään siis liian pitkänä välinä.


    • satasenhuolto

      Peukalo keskellä kämmentä silloin ei auta kuin maksaa.
      Aja kymmenen vuotta ja tarkista tilanne .
      Kun öljyn vaihtaa joka syksy saa ajaa vaikka 500 tuntia kesässä, ei ne mitään huoltoa tarvi.
      Huolto ei tarkasta venttiilinvälyksiä tuollaisesta vispilästä .

      • mo-65

        Ei olekkaan siitä kiinni ettenkö osais tommoista konetta huoltaa, mut jos sen huoltaa joku muu kun merkkihuolto, niin takuu ei ole enää voimassa


      • vanhassa vara...
        mo-65 kirjoitti:

        Ei olekkaan siitä kiinni ettenkö osais tommoista konetta huoltaa, mut jos sen huoltaa joku muu kun merkkihuolto, niin takuu ei ole enää voimassa

        Vaihtakaa vanhempaan,itsellä käytössä n.25v. vanha 2hp jamppi sitä ei tarvi huoltaa ollenkaan.
        aina vaan käy ja kukkuu.


      • Ei huoltaja
        mo-65 kirjoitti:

        Ei olekkaan siitä kiinni ettenkö osais tommoista konetta huoltaa, mut jos sen huoltaa joku muu kun merkkihuolto, niin takuu ei ole enää voimassa

        Eikai nyt enään ole millekään tuotteelle merkkihuolto pakollinen koska ollaan EU:ssa?
        Ainakin autot voi huollattaa missä huoltoliikkeessä haluaa ja takuu säilyy siltikin, (joten on siitä EU:sta jotain hyötyäkin) varmaan perämoottoreissa on sama käytäntö, eikä myyjä liikkeet voi sitä muuttaa/estää.


      • ceowhfwoeh
        Ei huoltaja kirjoitti:

        Eikai nyt enään ole millekään tuotteelle merkkihuolto pakollinen koska ollaan EU:ssa?
        Ainakin autot voi huollattaa missä huoltoliikkeessä haluaa ja takuu säilyy siltikin, (joten on siitä EU:sta jotain hyötyäkin) varmaan perämoottoreissa on sama käytäntö, eikä myyjä liikkeet voi sitä muuttaa/estää.

        Ei kai se merkkihuolto ole pakollista, mutta takuuaikana täytyy käyttää valmistajan hyväksymiä osia ja öljyjä, eikä niitä ihan jokaisella nyrkkipajalla ole. Tietysti voi käydä ostamassa osat ja viemässä ne nyrkkipajalle, saattaahan siinä päivän ajellessa säästää vaikka kahvirahat huoltoasemalle. Eli jättäkää te perseaukiset hankkimatta uusia koneita niin ei tarvi valittaa joka hemmetin asiasta näillä palstoilla ...


      • PÖLLÖMPÄÄ HOMMAA
        ceowhfwoeh kirjoitti:

        Ei kai se merkkihuolto ole pakollista, mutta takuuaikana täytyy käyttää valmistajan hyväksymiä osia ja öljyjä, eikä niitä ihan jokaisella nyrkkipajalla ole. Tietysti voi käydä ostamassa osat ja viemässä ne nyrkkipajalle, saattaahan siinä päivän ajellessa säästää vaikka kahvirahat huoltoasemalle. Eli jättäkää te perseaukiset hankkimatta uusia koneita niin ei tarvi valittaa joka hemmetin asiasta näillä palstoilla ...

        Osia tarvitaan huoltaessa. sellaisia jotka ovat vain merkkihuollossa KERRO
        Kerro samalla linkki sivuille mistä päästään Yamahan öljytehtaan sivuille tai suodatin tehtaan???????


      • 3 sylinteriä
        PÖLLÖMPÄÄ HOMMAA kirjoitti:

        Osia tarvitaan huoltaessa. sellaisia jotka ovat vain merkkihuollossa KERRO
        Kerro samalla linkki sivuille mistä päästään Yamahan öljytehtaan sivuille tai suodatin tehtaan???????

        Tommosilla ajetaan niin vähän, että huolto joka kolmas vuosi riittää. Ajat pelkästään pienkonebensalla ja nostat koneen talveksi lämpimään. Se riittää ensimmäiset 15 vuotta.

        Merikoneille lisäksi makeavesihuuhtelu.


    • Jappai

      Veneily on rahamiesten hommaa. Ja jos tuo logiikka ei ole selvinnyt jo autoa omistaessa, niin on jo korkea aika: Isointa bisnestä autoille ja veneille on nimenomaan huoltopalvelut. Audissani pelkkä pissapojan täyttö maksaa tuon 40 euroa - jos en siis muista huomauttaa, että voin tehdä sen myös itse.

      • Hubert___

        Tuskinpa maksaa pissapojan täyttö 40 euroa. Luultavasti hommaan kuuluu itse nesteet kultasormen töiden lisäksi, toinen käsihän vatkaa sinun munaasi siellä Audi-liikeessäsi.


    • 25 v venekorjaamolla

      Tuollasta pikkukonetta on aivan turha raijata mihinkään huoltoihin.Öljy maksaa muutaman euron.Tulppaa 4 t koneeseen on ei tarvitse vaihtaa kuin noin 100 tunnin välein.Peräöljy sama juttu.Venttiileihin ei pidä mennä kajoomaan jos käyntiinlähtö moitteetonta.Tälläisillä eväillä ainakin Japaninpojan koneet toimii maailman tappiin kun vielä ajaa syksyllä makeessa vedessä ja tyhjentää kaasarin tai säilöntäainetta bensaan.Noi 90 Euron huollot on pelkkää rahastusta.Eihän se maahantuoja mitenkään tyhmä ole jos tarjoaa 1000 euron prutkuun vaikka 10 vuoden takuun 90e/vuosihuolto...

      • Anonyymi

        Itsellä toimii muuten hyvin mutta vaihde ei mene vapaalta vedolle. Sokat ehjät, ilmeisesti siirtovipu irti. Onkohan helppo korjata itse?


    • Purjehtija1961

      Myyn tuollaisen maailman keveimmän 4-t ikiliikkujan. Tämä uusin on kyllä äänetön vesijäähdytteinen.

      Uusi Suzuki DF2.5S neljä vuotta takuuta. Hp 650e. Soita 0400 602089.

    • Happy with H

      Itselläni vuoden 1997 vuosimallin Honda. Vesipumppumallia. Ensimmäisenä vuotena käytin huollossa että tarkastivat ja mahdollisesti säätivät jotain. Sen jälkeen itse vaihtanut moottoriöljyt ja peräöljyt. Käy ja kukkuu nätisti. Kuin uutena. Turha näihin yksinkertaisiin koneisiin on mitään ylimääräisiä tehdä. Korjataan jos tarvitsee ja jos korjaus tulee kalliiksi niin hankitaan uusi.

    • Anonyymi

      Onkohan tämmöiseen suzukiin mahdollista tuunata irtotankki kun omaan tankkiin mahtuu vain litra. Pitemmillä ajeluilla saa tankata useasti kesken matkan.

      • Anonyymi

        Minä pidin aikoinaan pikkuprutkun tankin täyttämistä hankalana kanisterista merellä, erityisesti kelissä jopa vaarallisena, yritin yleensä välttää sitä ennakoimalla täytön esimerkiksi saaren suojassa ennen ajamista allokkon jos mahdollista. Heiluminen pienen kiikkerän veneen takatuhdolla polvillaan, yrittäen saada ainakin valtaosan bensasta valumaan tankkiin, eikä ohi tai yli oli usein suoritus joka nosti sykettä aika lailla,

        Nykyään tankkaan pikkuprutkuani kesken matkan tarvittaessa valmiista "annospullosta", tavallinen limupullo jossa niin pieni suuaukko jotta sen saa tukkoon painamalla peukalon pullon suulle. Kunhan moottorin avattu tankin korkki vaan pysyy mukana turvasiiman tai turvaketjun varassa roikkuen, niin saan vaikka kelissä täytettyä tankin nostamatta takapuoltani takatuhdolta viemallä avattu pullo tankin täyttöaukolle ja antamalla sen tyhjentyä itsestään sinne. Koko hommaan menee ehkä parikymmentä sekuntia. Omassa koneessa on hieman alle litran tankki, joten litran pullot ptää olla hieman vajaatäytettyjä.

        Tarvittessa täytän tyhjentyneet pullot vasta määränpäässä tai saaren suojassa kanisterista. Taitaa markkinoilta myös löytyä kanisterimalleja, jossa on automaattinen täytön pysäytys kun tankki tulee täyteen ja tälläisesta voisi ehkä kaataa suoraan koneen tankkiin, mutta tuo pullojuttu oli riittävän toimiva minulle, joten ei tarvinnut sen kummempia tapoja miettiä tuohon täyttöongelmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pidin aikoinaan pikkuprutkun tankin täyttämistä hankalana kanisterista merellä, erityisesti kelissä jopa vaarallisena, yritin yleensä välttää sitä ennakoimalla täytön esimerkiksi saaren suojassa ennen ajamista allokkon jos mahdollista. Heiluminen pienen kiikkerän veneen takatuhdolla polvillaan, yrittäen saada ainakin valtaosan bensasta valumaan tankkiin, eikä ohi tai yli oli usein suoritus joka nosti sykettä aika lailla,

        Nykyään tankkaan pikkuprutkuani kesken matkan tarvittaessa valmiista "annospullosta", tavallinen limupullo jossa niin pieni suuaukko jotta sen saa tukkoon painamalla peukalon pullon suulle. Kunhan moottorin avattu tankin korkki vaan pysyy mukana turvasiiman tai turvaketjun varassa roikkuen, niin saan vaikka kelissä täytettyä tankin nostamatta takapuoltani takatuhdolta viemallä avattu pullo tankin täyttöaukolle ja antamalla sen tyhjentyä itsestään sinne. Koko hommaan menee ehkä parikymmentä sekuntia. Omassa koneessa on hieman alle litran tankki, joten litran pullot ptää olla hieman vajaatäytettyjä.

        Tarvittessa täytän tyhjentyneet pullot vasta määränpäässä tai saaren suojassa kanisterista. Taitaa markkinoilta myös löytyä kanisterimalleja, jossa on automaattinen täytön pysäytys kun tankki tulee täyteen ja tälläisesta voisi ehkä kaataa suoraan koneen tankkiin, mutta tuo pullojuttu oli riittävän toimiva minulle, joten ei tarvinnut sen kummempia tapoja miettiä tuohon täyttöongelmaan.

        Hyvä vinkki, kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe