yösyöttöjen lopetus? apua!

helistin 79

Vauvamme nyt 7kk on alkanut syömään rintaa 2-3 kertaa yön aikana. Hampaita on tulossa ja heräilee ehkä sen takia mutta tyyntyy vain tissille ja nukahtaa. Olen kokeillut tutit, sylit yms mutta vain maito auttaa, ei edes vesi. Vauva nukkuu omassa huoneessa ja on tehnyt niin 1kk lähtien ja nukkunut todella hyvin tähän asti. Voiko tämä olla vain hampaista johtuvaa (ne tuntuu mutta ei näy vielä kunnolla) ja ohimenevää vai mitä? Haluaisin taas nukkua yöt hyvin enkä herätä joskus 3h väleinkin kun en meinaa välissä saada nukuttua. Imetyksen voisin lopettaa mutta miten saisin yösyötöt pois, se tässä on ongelmana. Isä yritti tyynytellä viime yönä mutta huuto vaan yltyi ennenkuin tulin itse huoneeseen...

8

1448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukiäiti

Tuossa 7-9kk iässä ilmenevä heräileminen on lähes poikkeuksetta ikäkauteen liittyvää: eroahdistus voi vaikuttaa siihen, että vauva tarkistaa, ettei äiti ole mihinkään hävinnyt, ja parhaitenhan se varmistuu sillä, että vauva pääsee rinnalle. Hampaiden puhkeaminenkin voi tehdä öistä levottomia, samoin motoriseen kehitykseen liittyvät asiat.

Eroahdistusta voi yrittää helpottaa sillä, että nimenomaan päivisin rauhoittaa hetkiä imetykselle ja sylittelylle. Kun vauva saa niitä tankata päiväsaikaan, hän ehkä malttaa paremmin nukkua yöt. Jos hampaat vaivaavat, voi vauvalle antaa särkylääkettä yötä vasten ja katsoa, auttaisiko se. Jos kyse on motorisen kehityksen vaiheista, niin yöt tasoittuvat, kun uudet asiat on kunnolla opittu.

Muutama ammattilainen on sitä mieltä, että öiden kannalta risaisinta aikaa on 6-18kk ikä noin keskimäärin. Kun kävely vakiintuu, monet rauhoittuvat öisin nukkumaan.

Vauvan uniin tuskin voi nyt kovasti vaikuttaa, mutta voi olla hyödyllistä miettiä, olisiko mitään keinoja, joilla omalta osaltasi saisit yöhulinointia helpotettua. Onko sinun mahdollista mennä vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan esim. parina iltana viikossa? Entä nukkua joskus aamulla pidempään niin, että esim. puolisosi hoitaisi vauvaa sillä aikaa? Tai sopisiko teille, että vauvan siirtää vähäksi aikaa nukkumaan teidän kanssa samaan huoneeseen, jolloin rauhoittelumatka ei olisi niin "piristävä"?

Tsemppiä!

• Yönukkujien äiti

Kyse voi myös olla energian tarpeesta. Noin pieni ei välttämättä jaksa päiväsaikaan syödä tarpeeksi. Mun poika söi puolivuotiaana päivän aikana 5 x1dl soseita ja puuroja ja 2dl maitoa aterioiden välissä. Kun yöheräily alkoi annoin ilta- ja aamumaidon tilalta vellin ja yöheräilyt loppui siihen, yhtäjaksoista unta riitti useimmiten väh. 6h. Tietysti saattoi olla sattumaakin mutta mun mielestä pääasia oli että saatiin nukuttua ilman isompia itkuja. Vellittelyn lopetin vuoden iässä vähentämällä määrää pikkuhiljaa kun puuro- ja ruoka-annokset annokset suureni.

• helistin 79

Noh olen miettinyt samaa. Annan edelleen rintamaitoa eikä hajuakaan saako tarpeeksi. Mietin antaa korviketta illalla jotta pääsen imetyksestä pikkuhiljaa eroon. Ehkä se auttaa myös yöuniin.

• tukiäiti
        helistin 79 kirjoitti:

Noh olen miettinyt samaa. Annan edelleen rintamaitoa eikä hajuakaan saako tarpeeksi. Mietin antaa korviketta illalla jotta pääsen imetyksestä pikkuhiljaa eroon. Ehkä se auttaa myös yöuniin.

Kirjoitit:
        "Annan edelleen rintamaitoa eikä hajuakaan saako tarpeeksi. Mietin antaa korviketta illalla jotta pääsen imetyksestä pikkuhiljaa eroon. Ehkä se auttaa myös yöuniin."

Sanotaan, että yli puolivuotias saa suositusten mukaisen määrän maitoa, kun tehokkaita imetyskertoja on keskimäärin vähintään 2-5 vuorokaudessa. Toki riippuu myös äidin rintojen varastointikapasiteetista, imeekö vauva kerrallaan desin vai reilut kaksi :) Jos vauvasi käy 24 tunnin aikana rinnalla esim. viisikin kertaa (joista ne kertomasi 2-3 yöllä), niin hän ihan varmasti saa riittävästi maitoa. Myös kasvun seuranta kertoo tästä jotain, kun pääruokana alle vuodenikäisellä kuuluisi vielä olla maito.

Korvikkeen antaminen iltaisin voi pidentää ensimmäistä unipätkää - tai lyhentää sitä, riippuen tietysti siitä, saako vauva siitä masuvaivoja vai ei. Ja mitä harvemmin vauva vuorokauden mittaan käy rinnalla, sitä vähemmän maitoa rinnat tekevät ja sitä vähemmän vauvalla todennäköisesti on mielenkiintoa käydä rinnalla, jolloin hän lopulta vieroittuu. Noinhan se lähes aina tapahtuu, tuo vieroittaminen :) Tosin korvikkeelle siirtyminen ei aina tarkoita yhtenäisiä yöunia. Lapset kun tuppaavat herättämään vanhempiaan erinäisistä syistä johtuen: pahat unet, vessahätä, jano, kuumuus, läheisyydenkaipuu, sairastelu...

Tsemppiä päätökseesi!

• alkuper.
        tukiäiti kirjoitti:

Kirjoitit:
        "Annan edelleen rintamaitoa eikä hajuakaan saako tarpeeksi. Mietin antaa korviketta illalla jotta pääsen imetyksestä pikkuhiljaa eroon. Ehkä se auttaa myös yöuniin."

Sanotaan, että yli puolivuotias saa suositusten mukaisen määrän maitoa, kun tehokkaita imetyskertoja on keskimäärin vähintään 2-5 vuorokaudessa. Toki riippuu myös äidin rintojen varastointikapasiteetista, imeekö vauva kerrallaan desin vai reilut kaksi :) Jos vauvasi käy 24 tunnin aikana rinnalla esim. viisikin kertaa (joista ne kertomasi 2-3 yöllä), niin hän ihan varmasti saa riittävästi maitoa. Myös kasvun seuranta kertoo tästä jotain, kun pääruokana alle vuodenikäisellä kuuluisi vielä olla maito.

Korvikkeen antaminen iltaisin voi pidentää ensimmäistä unipätkää - tai lyhentää sitä, riippuen tietysti siitä, saako vauva siitä masuvaivoja vai ei. Ja mitä harvemmin vauva vuorokauden mittaan käy rinnalla, sitä vähemmän maitoa rinnat tekevät ja sitä vähemmän vauvalla todennäköisesti on mielenkiintoa käydä rinnalla, jolloin hän lopulta vieroittuu. Noinhan se lähes aina tapahtuu, tuo vieroittaminen :) Tosin korvikkeelle siirtyminen ei aina tarkoita yhtenäisiä yöunia. Lapset kun tuppaavat herättämään vanhempiaan erinäisistä syistä johtuen: pahat unet, vessahätä, jano, kuumuus, läheisyydenkaipuu, sairastelu...

Tsemppiä päätökseesi!

Annoin eilen illalla tupla-annoksen puuroa ja ekaa kertaa korviketta, 60ml joi. Yö ei mennyt sen paremmin, melkeimpä alkuyö meni huonommin kun vauva havahtui monesti hereille, tutti auttoi emmekä itse olleet vielä silloin nukkumassa. Klo 1 ja klo 5 "jouduin" antamaan rintaa. Tuo klo 1 maissa kun saisin poistettua koska se häiritsee niin kauheasti yöuniani. la-su yönä kokeilimme tassuttelua, tunnn verran pystyin huudattamaan lasta, sitten hellyin ja annoin maitoa jolloin vauva nukahti. Ehkä tässä pitää vain odottaa kun lapsi itse jättää yösyönnit tai sitten aloittaa kunnolla unikoulu. *On vaan sydäntäraastavaa kuunnella huutoitkua varsinkin kun ei ole 100% varma auttaa ko.koulu. Siispä en edelleen tiedä mitä tehdä. Jos lopetan kokonaan pväsyötöt ja annan silloin korviketta, olisiko ehkä mahdollista että yösyönnitkin loppuu??

• vaikeita juttuja
        alkuper. kirjoitti:

Annoin eilen illalla tupla-annoksen puuroa ja ekaa kertaa korviketta, 60ml joi. Yö ei mennyt sen paremmin, melkeimpä alkuyö meni huonommin kun vauva havahtui monesti hereille, tutti auttoi emmekä itse olleet vielä silloin nukkumassa. Klo 1 ja klo 5 "jouduin" antamaan rintaa. Tuo klo 1 maissa kun saisin poistettua koska se häiritsee niin kauheasti yöuniani. la-su yönä kokeilimme tassuttelua, tunnn verran pystyin huudattamaan lasta, sitten hellyin ja annoin maitoa jolloin vauva nukahti. Ehkä tässä pitää vain odottaa kun lapsi itse jättää yösyönnit tai sitten aloittaa kunnolla unikoulu. *On vaan sydäntäraastavaa kuunnella huutoitkua varsinkin kun ei ole 100% varma auttaa ko.koulu. Siispä en edelleen tiedä mitä tehdä. Jos lopetan kokonaan pväsyötöt ja annan silloin korviketta, olisiko ehkä mahdollista että yösyönnitkin loppuu??

vieroitus yösyönnistä sujui "hyvin". Eli viikko sitten aloitettiin. Itse olin arkiyöt vauvan kanssa tassutellen. Vauva huusi kuin sireeni, heitteli tuttia raivona jne. Ensin koetin silittää, kun ei heltynyt, otin syliin ja kun sain rauhoittumaan, sänkyyn takaisin. Kolmantena yönä otin vauvan viereen yöllä, kun en jaksanut enää hyppiä. Mutta rintaa en antanut, vauva kuitenkin rauhoittui. Sitten mies hoiti pari yötä ja vauva alkoi tyytyä pelkkään tutin saamiseen, eikä enää huutanut. Nyt olen itse nukkunut vauvan kanssa kolme yötä, vauva heräilee jonkin verran, tyytyy muutoin tuttiin. Viime yönä huusi jonkin aikaa, annoin tutin ja silittelin selkää, rauhoittui sitten.

Vauva syö illalla puuroa ja ennen nukkumaan menoa imaisee vielä rintaa. Nyt nukkuu vieressäni ja kunhan jonkin aikaa kuluu rinnasta vieroituksesta, siirrän pinnasänkyyn meidän huoneessa. Huudatus onkin tosi raskasta ja vauva kantsii rauhoittaa sitten vaikka syliin, jos ei silittely auta. Itsestä tuntui vauvan piinaukselta, kun toinen huutaa tissille ja äiti se vaan syliin ottaa eikä mitään anna. Mutta selvisimme kuitenkin. :)

Jos vauva alkaa saada korviketta rinnan sijaan, jääkö sitten tietty läheisyys saamatta. Jos siis on tottunut rintaa saamaan...

• härdellivellis

tulin tänne nostelemaan ketjua ja kyselemään miten teidän yösyöntien kanssa menee. Meillä vähän sama tilanne ollut jo 1,5kk ja olen miettinyt yösyötön lopettamista tai korvikkeeseen siirtymistä, kun heräilyä on joka jumalan yö sen, 0.5-2h välein. Pääasiassa herää 1,5h välein ja ainakin 3x syö tissiä yöllä. Aina ei edes syö, vaan rauhoittuu rinnalle ja nukahtaa. Olen yrittänyt tehdä niin, etten syötä kuin n, 24 maissa ja sitten 4maissa, mutta koitapa kieltää toiselta tissi, kun alkaa unissaan imeä käsivarttani :) Onko teille löytynyt viisastenkiveä tai oletko kokeillut jotain muuta tuloksettomana?

• ´´´´´´

Meidän vauva nukkuu viiteen asti jos jaksan illalla nostaa omaan sänkyyn mutta vieressä vaatii yöllä vähän väliä tissiä. En keksi muuta selitystä kuin että vauva haistaa maidon. Ikää on nyt 5kk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      183
      5037
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      20
      4428
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3127
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      256
      2997
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2912
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2521
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27