Mustavalkofilmin kehitys

apua kaivattaisiin

Aloin tässä miettimään yksi päivä, että kehittävätkö kuvaamot mustavalkofilmejä, kun googlen syövereistä yritin etsiä, mutta mistään ei löytynyt aivan selkeää vastausta. Itse kun en oikein kotiini minnekkään saa mahtumaan omaa pimiötä ja kuitenkin haluaisin kokeilla tuota mustavalkofilmiäkin.

5

2033

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japsialpakka

Kyllä kehittävät. On sen verran filmirullien käyttäjä että palvelu toimii. Ei kaikissa liikkeissä mutta suurimissa palveluissa. Jos ei itse toimi kehittämönä niin lähettävät rullat edelleen. Sorry vaan että palvelu on verrattain kallis koska se on vähäinen.

• ripsipiirakka-

Ifi kehittää mv-filmit 5€/rulla, siis pelkkä kehitys, ei paperikuvia.

Aloittajalle: Pelkkä kehitys ei tarvi pimiötä. Riittää kun filmirullan laittaa pimeässä purkkiin, kaikki muu voi hoitaa valot päällä. On olemassa valotiiviitä kangaspusseja johon tungetaan filmirulla, purkki ja kädet ja siellä kopeloit filmin purkkiin ja kansi kiinni.
        Pimiön tarvii vasta jos vedostat itse kuviasi.

• musta-valko
        ripsipiirakka- kirjoitti:

Ifi kehittää mv-filmit 5€/rulla, siis pelkkä kehitys, ei paperikuvia.

Aloittajalle: Pelkkä kehitys ei tarvi pimiötä. Riittää kun filmirullan laittaa pimeässä purkkiin, kaikki muu voi hoitaa valot päällä. On olemassa valotiiviitä kangaspusseja johon tungetaan filmirulla, purkki ja kädet ja siellä kopeloit filmin purkkiin ja kansi kiinni.
        Pimiön tarvii vasta jos vedostat itse kuviasi.

Kyllähän ne kehittävät, mutta puolet tai jopa enemmänkin hauskuudesta tulee siitä kun kehität filmin itse. Kuten 'ripsipiirakka' totesi, filmin kehittämiseen eli niiden negatiivien tekemiseen ei tarvita pimiötä. Vedostamiseen, eli paperille vedostaminen vaatii pimiön.

Itselläni on kehityspurkki ja "säkki" jossa kelaan filmin spiraalille joka laitetaan pimeän säkin sisällä valotiiviiseen kehityspurkkiin.
        Kehityspurkkina minulla on Paterson Universal 4 tankki. Spiraaliin saa mahtumaan 2x kinorullaa tai yhden 6x6 filmin.
        Lisäksi tarvitset kehitysaineet, eli kehitteen, keskeytteen ja kiinnitteen.

Tarvikkeita aineineen saa vaikka tuolta:

http://www.telefoto.fi/?open=7179

Filmirullasta negatiiviin menee noin vartti huuhtelut päälle. Tämä riippuu tosin kehitteestä/filmin herkkyydestä ja kehitteen laimennusshuteesta.

Annan negatiivien kuivua useita tunteja, siitä sitten vain kuuden ruudun luiskiin ja negataskuun talteen tai skanneriin skannattavaksi.

Kannattaa googlata mv filmien kehitysohjeita, niitä löytyy ja filmien sekä kehitteiden valmistajilla löytyy ohjeet per filmi:

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf

• Filmiä kuluttamaan
        musta-valko kirjoitti:

Kyllähän ne kehittävät, mutta puolet tai jopa enemmänkin hauskuudesta tulee siitä kun kehität filmin itse. Kuten 'ripsipiirakka' totesi, filmin kehittämiseen eli niiden negatiivien tekemiseen ei tarvita pimiötä. Vedostamiseen, eli paperille vedostaminen vaatii pimiön.

Itselläni on kehityspurkki ja "säkki" jossa kelaan filmin spiraalille joka laitetaan pimeän säkin sisällä valotiiviiseen kehityspurkkiin.
        Kehityspurkkina minulla on Paterson Universal 4 tankki. Spiraaliin saa mahtumaan 2x kinorullaa tai yhden 6x6 filmin.
        Lisäksi tarvitset kehitysaineet, eli kehitteen, keskeytteen ja kiinnitteen.

Tarvikkeita aineineen saa vaikka tuolta:

http://www.telefoto.fi/?open=7179

Filmirullasta negatiiviin menee noin vartti huuhtelut päälle. Tämä riippuu tosin kehitteestä/filmin herkkyydestä ja kehitteen laimennusshuteesta.

Annan negatiivien kuivua useita tunteja, siitä sitten vain kuuden ruudun luiskiin ja negataskuun talteen tai skanneriin skannattavaksi.

Kannattaa googlata mv filmien kehitysohjeita, niitä löytyy ja filmien sekä kehitteiden valmistajilla löytyy ohjeet per filmi:

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf

Huomasin tuossa helpot ohjeeti, kuinka voi itse kotona kehittää mustavalkoiset filmit:
        http://pahakuva.blogspot.com/2010/01/mustavalkoisen-filmin-kehittaminen-itse.html

Ei tuo kovin vaikealta näyttänyt, voisi olla jopa ihan hauskaakin. Onkohan tuo kovin kallista?

• eli ei kallista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1513
    2. 209
      1458
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      980
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      747
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      735
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      682
    8. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      676
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      660
    Aihe