Mustavalkofilmin kehitys

apua kaivattaisiin

Aloin tässä miettimään yksi päivä, että kehittävätkö kuvaamot mustavalkofilmejä, kun googlen syövereistä yritin etsiä, mutta mistään ei löytynyt aivan selkeää vastausta. Itse kun en oikein kotiini minnekkään saa mahtumaan omaa pimiötä ja kuitenkin haluaisin kokeilla tuota mustavalkofilmiäkin.

5

2123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japsialpakka

Kyllä kehittävät. On sen verran filmirullien käyttäjä että palvelu toimii. Ei kaikissa liikkeissä mutta suurimissa palveluissa. Jos ei itse toimi kehittämönä niin lähettävät rullat edelleen. Sorry vaan että palvelu on verrattain kallis koska se on vähäinen.

• ripsipiirakka-

Ifi kehittää mv-filmit 5€/rulla, siis pelkkä kehitys, ei paperikuvia.

Aloittajalle: Pelkkä kehitys ei tarvi pimiötä. Riittää kun filmirullan laittaa pimeässä purkkiin, kaikki muu voi hoitaa valot päällä. On olemassa valotiiviitä kangaspusseja johon tungetaan filmirulla, purkki ja kädet ja siellä kopeloit filmin purkkiin ja kansi kiinni.
        Pimiön tarvii vasta jos vedostat itse kuviasi.

• musta-valko
        ripsipiirakka- kirjoitti:

Ifi kehittää mv-filmit 5€/rulla, siis pelkkä kehitys, ei paperikuvia.

Aloittajalle: Pelkkä kehitys ei tarvi pimiötä. Riittää kun filmirullan laittaa pimeässä purkkiin, kaikki muu voi hoitaa valot päällä. On olemassa valotiiviitä kangaspusseja johon tungetaan filmirulla, purkki ja kädet ja siellä kopeloit filmin purkkiin ja kansi kiinni.
        Pimiön tarvii vasta jos vedostat itse kuviasi.

Kyllähän ne kehittävät, mutta puolet tai jopa enemmänkin hauskuudesta tulee siitä kun kehität filmin itse. Kuten 'ripsipiirakka' totesi, filmin kehittämiseen eli niiden negatiivien tekemiseen ei tarvita pimiötä. Vedostamiseen, eli paperille vedostaminen vaatii pimiön.

Itselläni on kehityspurkki ja "säkki" jossa kelaan filmin spiraalille joka laitetaan pimeän säkin sisällä valotiiviiseen kehityspurkkiin.
        Kehityspurkkina minulla on Paterson Universal 4 tankki. Spiraaliin saa mahtumaan 2x kinorullaa tai yhden 6x6 filmin.
        Lisäksi tarvitset kehitysaineet, eli kehitteen, keskeytteen ja kiinnitteen.

Tarvikkeita aineineen saa vaikka tuolta:

http://www.telefoto.fi/?open=7179

Filmirullasta negatiiviin menee noin vartti huuhtelut päälle. Tämä riippuu tosin kehitteestä/filmin herkkyydestä ja kehitteen laimennusshuteesta.

Annan negatiivien kuivua useita tunteja, siitä sitten vain kuuden ruudun luiskiin ja negataskuun talteen tai skanneriin skannattavaksi.

Kannattaa googlata mv filmien kehitysohjeita, niitä löytyy ja filmien sekä kehitteiden valmistajilla löytyy ohjeet per filmi:

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf

• Filmiä kuluttamaan
        musta-valko kirjoitti:

Kyllähän ne kehittävät, mutta puolet tai jopa enemmänkin hauskuudesta tulee siitä kun kehität filmin itse. Kuten 'ripsipiirakka' totesi, filmin kehittämiseen eli niiden negatiivien tekemiseen ei tarvita pimiötä. Vedostamiseen, eli paperille vedostaminen vaatii pimiön.

Itselläni on kehityspurkki ja "säkki" jossa kelaan filmin spiraalille joka laitetaan pimeän säkin sisällä valotiiviiseen kehityspurkkiin.
        Kehityspurkkina minulla on Paterson Universal 4 tankki. Spiraaliin saa mahtumaan 2x kinorullaa tai yhden 6x6 filmin.
        Lisäksi tarvitset kehitysaineet, eli kehitteen, keskeytteen ja kiinnitteen.

Tarvikkeita aineineen saa vaikka tuolta:

http://www.telefoto.fi/?open=7179

Filmirullasta negatiiviin menee noin vartti huuhtelut päälle. Tämä riippuu tosin kehitteestä/filmin herkkyydestä ja kehitteen laimennusshuteesta.

Annan negatiivien kuivua useita tunteja, siitä sitten vain kuuden ruudun luiskiin ja negataskuun talteen tai skanneriin skannattavaksi.

Kannattaa googlata mv filmien kehitysohjeita, niitä löytyy ja filmien sekä kehitteiden valmistajilla löytyy ohjeet per filmi:

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf

Huomasin tuossa helpot ohjeeti, kuinka voi itse kotona kehittää mustavalkoiset filmit:
        http://pahakuva.blogspot.com/2010/01/mustavalkoisen-filmin-kehittaminen-itse.html

Ei tuo kovin vaikealta näyttänyt, voisi olla jopa ihan hauskaakin. Onkohan tuo kovin kallista?

• eli ei kallista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe