Liiallinen nukkuminen

unelias-

Hei

Olen 19-vuotias perusterve tyttö. Opiskelen tällä hetkellä, mutta opiskelusta ei oikein meinaa tulla mitään, koska en pääse aamuisin kouluun.

Menen yleensä aika myöhään nukkumaan, 12 pintaan. Aamulla en saa itseäni ylös ja pistän unissani herätyskellon pois päältä. Sitten nukun aivan sikeästi klo 13-15 asti. Ja sen jälkeen vielä saatan nukahtaa neljän viiden aikaan ja nukkua pari tuntia.

Olen käynyt juttelemassa muutamaan otteeseen koulukuraattorin kanssa, koska ongelmia on ollut jo reilun vuoden. Myös terveydenhoitajaa olen tavannut, sekä koululääkärin. Jonkin sortin masennus on todettu, mutta ei diagnosoitu. Sain lääkettä nimeltä mitratsapiini, jonka pitäisi auttaa nukahtamisessa, mutta ei auta. Lääke on muutenkin tarkoitettu oikeasti masennuksen hoitoon. Lihoin 6 kiloa kuukaudessa lääkkeitten aloittamisen jälkeen joten lopetin niiden syömisen, koska olen jo muutenkin hieman ylipainoinen.

Olen vaihtanut ruokavaliota, lenkkeillyt yms. mutta mikään ei tunnu auttavan. Esimerkiksi lenkkien jälkeen olen ihan yhtä väsynyt enkä mitään jaksa tehdä...

Mikä avuksi? Voiko taustalla olla jokin muu sairaus kuin masennus?

25

6235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unelias-

niin ja siitä vielä piti sanoa, että voiko väsymys johtua jostain hermostollisesta sairaudesta? Muutama vuosi taaksepäin (n. 4 vuotta sitten) minulla nimittäin alkoi käsien tärinä joka varmaankin johtuu jostain hermostoihin liittyvästä.. Käteni eivät tärise koko ajan, vaan aina silloin tällöin.

• Väsynytnuorielävä

Niin on vähän sama juttu paitsi oon mies.
        Ei jaksa tehdä mitään. Menee nuokkumaan aina välillä ja miettii ja miettii...
        Olis niinkuin tulevaisuus kyseessä, ammatti, asunto, mahd kumppani, kituutus?
        Miten siinä jaksaa opiskella sitten kun ei haluaisi, mutta on pakko.
        Ainakin minä haluaisin pitää hauskaa, matkustella ja vaikka ihastua johonkin tyttöön.
        Viimeiseksi minä haluan tehdä työtä. Elämä tuntuu niin väsyttävältä. Ei koskaan saa sitä mitä haluaa ja senkin eteen on tehtävä työtä..hyh mikä elämä!

Kyllä mä tasan tarkkaan tiedän mikä mua risoo ja masentaa mutta minkä mä sille voin.
        Kai elämä menee niin että sitä elää unessa ne alun 20 vuotta ja sitten alkaa se "oma" elämä.
        Kaikki varmaan tapahtuu sitten yhtäkkiä siinä 20-40 vuotiaana.

• beck 6

Käy neurologilla varmuuden vuoksi. Ei oikein vaikuta normaalin rajoissa olevalta. Masentunuthan se yleensä kärsii unettomuudesta, sinulla tilanne on päinvastainen. Jos perusteellisten tutkimuksien ja laboratoriokokeiden jälkeenkään mitään ei löydy, sinun tulee järjestää asumisesi uudestaan jotenkin niin, että esim. soluasunnossa sinut takuuvarmasti lähdätetään baanalle aamulla etkä saa nukkua iltapäivisin! Jos alkuillasta nukkuu pitkät unet, ei uni tietenkään tule illalla, tämänhän tietää jokainen pikkulasten äiti. Näillä järjestelyillä häiriintynyt uni-valverytmi korjaantuu. Etkä sitten notku netissä iltayhdeksän jälkeen, vaan puuhaat sopivia ilta-askareita, luet, teet joogaa ym.
        Melatoniinia saa sekä ilman reseptiä terveyskaupoista että reseptillä halvemmin. Otetaan tunti ennen aiottua nukahtamisaikaa, esim. yhdeksältä. Voisi tepsiä sinuun! Edellyttäen, että jätät päiväunet pois.

• Anonyymi
        Väsynytnuorielävä kirjoitti:

Niin on vähän sama juttu paitsi oon mies.
        Ei jaksa tehdä mitään. Menee nuokkumaan aina välillä ja miettii ja miettii...
        Olis niinkuin tulevaisuus kyseessä, ammatti, asunto, mahd kumppani, kituutus?
        Miten siinä jaksaa opiskella sitten kun ei haluaisi, mutta on pakko.
        Ainakin minä haluaisin pitää hauskaa, matkustella ja vaikka ihastua johonkin tyttöön.
        Viimeiseksi minä haluan tehdä työtä. Elämä tuntuu niin väsyttävältä. Ei koskaan saa sitä mitä haluaa ja senkin eteen on tehtävä työtä..hyh mikä elämä!

Kyllä mä tasan tarkkaan tiedän mikä mua risoo ja masentaa mutta minkä mä sille voin.
        Kai elämä menee niin että sitä elää unessa ne alun 20 vuotta ja sitten alkaa se "oma" elämä.
        Kaikki varmaan tapahtuu sitten yhtäkkiä siinä 20-40 vuotiaana.

Ei tapahdu. Olen 47 ja tehnyt sekalaisia töitä ja opiskellut sitä sun tätä. Sama paska tämä elämä on ja nukun vanhalla vuodesohvalla.

• Unimyssy

Hei!
      Kokeile unirytmin vaihtamista ja pyri siinä säännöllisyyteen. Aikaista nukkumistasi ja mene sänkyyn ensin esim. jo klo 23. Netti kiinni ja puhelin äänettömälle. Opettele rentouttamaan itsesi tai kuuntele rentoutuskasettia. Ellei uni tule, lue hetki mieluummin jotain kuin menet uudelleen nettiin. Jos huolia iltaisin pyörii mielessä, opettele päivittäin tai viikoittain pitämään huolihetki, jolloin käsittelet niitä sen sijaan. Merkitse huolihetki vaikka ihan kalenteriin. Kirjoita asiat paperilapuille ja pane eri kasoihin sen mukaan mille asioille voit tehdä jotain ja mille et. Niille joille voit tehdä jotain mietit toimintasuunnitelman. Niille, joille et voi tehdä mitään voit ajatella, että hyväksyt vain asian. Voit tuota kunkin asian hyväksymistäkin ihan "opetella" ja vähitellen niihin liittyvä ahdistus vähenee.
      Unirytmin oleminen pielessä ja jatkuva väsymys jo sinällään voi tuoda masennuksen kaltaista. Käy lääkärissä, pyydä tarkistamaan kilpirauhasarvosi (onko vajaatoimintaa tai ylitoimintaa), kannattaa myös käydä neurologilla, joka tarkistaa ettei univaikeuksien taustalla ole mitään elimellistä. Mikäli ei ole, on kyse silloin toiminnallisesta eli psykofysiologisesta unettomuudesta tai univaikeudesta. Etsi siitä tietoa ja pyri tekemään tarvittavat muutokset. Käy tutustumassa univaikeuksien hoidon käypä hoito-suositukseen netissä. Löytyy hakusanoilla käypä hoito. Siellä on laajasti tietoa uniasioista.
      Saat kyllä tilanteesi paremmaksi, voit luottaa siihen! Kaikkea hyvää sinulle!

• matyh

Tarkistuta sokeriarvosi verikokeella! Kohonnut sokeri aiheuttaa voimakkaan väsymyksen ja uupumuksen. Huolehdi vitamiinien saamisesta ja unihygieniasta.

Masennus sinällään on kaikenlaista haluttomuutta ja välinpitämättömyyttä, jolloin sänky on pako paikka tuosta tilasta. Masennus ilmenee siis muutoinkin kuin liikaunisuutena.

• Malice

Jos tiedät nukkuvasi pitkään, miksi ihmeessä menet vasta kahdentoista maissa unille? Monilla masentuneilla on nukahtamisvaikeuksia, väsyttää mutta ei nukuta. Silloin ehkä kannattaa harkita jotain unta antavaa lääkettä. Ne ovat muuten hyviä, mutta niistä on vaikea päästä eroon kun on tottunut nukkumaan lääkkeen voimalla.
      Masentuneena kyllä tuntuu että voisi nukkua välillä vaikka loputtomiin ja hereilläkin on kuin unessa. Itse nukun joka yö 10-11½ tuntia, ja toisinaan tuntuu ettei sekään tahdo riittää. Päivät ovat hemmetin lyhyitä kun menee niin aikaisin nukkumaan, mutta koulussa ei jaksa muuten.
      Kaamosaikaan monia myös nukuttaa paljon enemmän, eli mikäli kesällä ongelma lievittyy voi kyse olla myös valon määrän vähenemisestä.

Käsien tärinästä en oikein osaa sanoa mitään. Poikaystäväni kädet tärisevät aina, eikä sille ole löytynyt mitään selitystä. Kannattaa käydä tutkituttamassa varmuuden vuoksi.

• valohoito

Auttaisiko valohoito että pääsisit aikaisemmin ylös. Kokeile vaikka sarastusvalo herätyskelloa, se saattaisi auttaa tuohon aamulla heräämiseen.:)

• beck 6
        valohoito kirjoitti:

Auttaisiko valohoito että pääsisit aikaisemmin ylös. Kokeile vaikka sarastusvalo herätyskelloa, se saattaisi auttaa tuohon aamulla heräämiseen.:)

Vielä aloittajalle, kerron niksin jonka kuulin opiskeluaikana. En ole itse kokeillut/käyttänyt mutta tepsi eräälle toiselle henkilölle. Hanki toinenkin herätyskello. Ensimmäinen soimaan noin puoli tuntia ennen kuin pitää nousta oikeasti. Kellon soidessa ota yksi-useita (eli "tarvittava määrä", kokeiltava) kofeiinitabletteja. Varaa vesilasi ja tabletit sängyn viereen illalla. Toisen kellon soidessa pomppaat pirteänä aamupuuhiin.
        Ensimmäinen kello on piilotettava sen verran ylös/kauas sängystä, että sen sulkeminen ei ole mahdollista makuultaan : ).

• ~ Sumusta valoon ~
        beck 6 kirjoitti:

Vielä aloittajalle, kerron niksin jonka kuulin opiskeluaikana. En ole itse kokeillut/käyttänyt mutta tepsi eräälle toiselle henkilölle. Hanki toinenkin herätyskello. Ensimmäinen soimaan noin puoli tuntia ennen kuin pitää nousta oikeasti. Kellon soidessa ota yksi-useita (eli "tarvittava määrä", kokeiltava) kofeiinitabletteja. Varaa vesilasi ja tabletit sängyn viereen illalla. Toisen kellon soidessa pomppaat pirteänä aamupuuhiin.
        Ensimmäinen kello on piilotettava sen verran ylös/kauas sängystä, että sen sulkeminen ei ole mahdollista makuultaan : ).

Olethan mittauttanut kilpirauhasarvot? Itse aikoinaan valittelin terveyskeskuksessa jatkuvaa väsymystä ja sieltä ilman mitään testejä/kokeita olisi määrätty psykiatrille. Itse pahimmillaan nukuin 19 tuntisia unia. Menin yksityiselle väsymyksen kanssa ja yksi ainoa verikoe -> tulos: vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkityksestä alkoi toipuminen ja kun vielä vaihdoin synteettisen thyroxiinin luontaiseen niin elämä hymyilee! Myöskin olen huomannut, että D-vitamiinin syöminen on mieltä piristänyt ja sitä kautta jaksamiseen on tullut lisä puhtia.

• Anonyymi
        beck 6 kirjoitti:

Mulla ei auta kofeiini. Nukun vaikka vetäisin kofeiinia missä muodossa.

• Anonyymi
        ~ Sumusta valoon ~ kirjoitti:

Olethan mittauttanut kilpirauhasarvot? Itse aikoinaan valittelin terveyskeskuksessa jatkuvaa väsymystä ja sieltä ilman mitään testejä/kokeita olisi määrätty psykiatrille. Itse pahimmillaan nukuin 19 tuntisia unia. Menin yksityiselle väsymyksen kanssa ja yksi ainoa verikoe -> tulos: vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkityksestä alkoi toipuminen ja kun vielä vaihdoin synteettisen thyroxiinin luontaiseen niin elämä hymyilee! Myöskin olen huomannut, että D-vitamiinin syöminen on mieltä piristänyt ja sitä kautta jaksamiseen on tullut lisä puhtia.

Ottaako ne kilpparikokeet jos meen pyytää?

• nukkumatti3

Oon täällä muutaman vuoden myöhässä mut toivottavasti joku vastailee! Eli mulla melkein samanlainen ongelma.. Jos ei oteta huomioon sitä että saatan käydä "päikkäreille" perjantaina koulun jälkeen ja herään seuraavan kerran vasta lauantai-iltana. Nousen noin tunniksi ja käyn taas nukkumaan. Mulla ei oo ikinä ollu nukahtamisvaikeuksia mutta jostain syystä nukun aivan järjettömiä määriä. Arkisin nukun yöllä noin 9h ja joka päivä koulun jälkeen iltaan asti venyvät päiväunet..

Kärsin myös rajuista migreenikohtauksista, nytkin on kuukauden ajan särkenyt joka päivä päätä vaihtelevasti. Noin kerran viikossa päänsärky muuttuu niin rajuksi että oksennan. Parempina päivinä ei säre koko päätä, vaan jommalle kummalle puolelle tulee minuutin välein ns. kouristuksia..

Olin yläasteella masentunut ja kävin psykiatrilla, söin myös ketipinor -lääkkeitä. En kuitenkaan puhuisi masennuksesta tän unijutun kanssa, koska muuten voin vallan mainiosti! Kellään vinkkejä mistä voisi johtua..?

• kyllä se siitä

kilpirauhanen tekee tota kiusaa..Ja se onkin melkein ainut.

• Kysymys

nukkumatille. Alkoiko tuo liika nukkuminen ketipinor lääkityksen aikana tai lopettamisen jälkeen? Entä migreeni?

• aina väsyttäää

miksi ihmeessä aina sanotaan, että masennukseen liittyy unettomuus mutta ei koskana puhuta liiallisesta nukkumisesta? sehän on siinä hiton kyselylomakkeessakin - jos kärsit unettomuudesta, olet masentunut, jos nukut 24/7 olet vissiin terve ihminen?! sama muuten syömisen suhteen - miksi ruokahaluttomuus on masennuksen merkki mutta liiallinen ja tunnesyöminen ei ole?

itselläni jatkuva väsymys on ehkä masennuksen eniten elämää rajoittava oire ja se joka pakotti aikanaan menemään lääkärille. en jaksaanut herätä kouluun enkä jaksanut tehdä oikein mitään muutakaan. kilpirauhas arvot tarkistettiin ja ei ongelmia siellä. silti nytkin, vuosia myöhemmin, nukun 12 tuntia vuorokaudessa. joskus jopa yli, mutta tuo 12h on aika vakio. kirveelläkään tätä ei saa muutettua, nukahdan pystyyn jos herään edes tunnin aikaisemmin (kokemusta on).

en ole löytänyt apua kuten en muutenkaan masennukseeni ja ahdistukseen. lääkärit jauhavat vuodesta toiseen samaa paskaa lenkille lähtemisestä ja herätyskelloista... olen menettänyt uskoni avun saantiin täysin.

• 15+16

Saattaa olla kyse sellaisesta melko harvinaisesta sairaudesta kuin krooninen väsymysoireyhtymä. Siihenhän kuuluu tuo että aina väsyttää eikä mikään määrä unta riitä eikä olo ole yhtään virkemämpi nukkumisen jälkeen. Olen epäillyt jo monta vuotta tuota sairautta omalla kohdallanikin.

• Anonyymi

Ei ole mikään harvinainen sairaus.

• Anonyymi

mä lopetin nautintoaineet, kahvin.tupakan ja alkoholin käytön.

nyt nukuttaa hyvin, 10-14 h pv.

• Anonyymi

10-14h on aivan liikaa. 8 tuntia riittää aikuiselle. Jos nukkuu liikaa, se tekee myös väsyneemmäksi, joten kannattaa yrittää pitää siinä 8 tunnissa.

• Anonyymi

Jos stressihormonien tuotanto on jatkuvasti koholla, elimistö saattaa tasapainottaa tilannetta vähentämällä kilpirauhashormonin tuotantoa. Sen hormonin tuotantoon tarvitaan jodia ja seleeniä.

Verensokerin vaihtelua voi tasoittaa esim. berberiinillä. Voi myös kokeilla vähentää syömistä myöhään illalla, tai karpata silloin. Hiilihydraattipitoista ruokaa aamulla ja päivällä, mutta illemmalla karpaamista.

• Anonyymi

Get Energized: The REAL Reasons Why You're Always Tired - Dr. Berg
      Dr. Eric Berg DC
      https://www.youtube.com/watch?v=tt6cQ2AslVM

Eric Berg selitti, että stressihormonin runsas tuotanto vaikuttaa sitä, että maksasta vapautuu sokeria.

• Anonyymi

Alkuperäinen on jo selvittänyt ongelmansa jotenkin kun tämä on vanha ketju. Mutta ongelmat eivät ole muilta kärsiviltä hävinneet.
      Uniapnea on yksi syy päivä väsyttämiseen ja varsinkin aamuisin vaikeaan heräämiseen.
      Toinen johon kannattaa kiinnittää huomiota, on sisäilmaongelmaiset työpaikat, koulut, kodit. Niissä on tosi huono happitilanne kun ilmastointi on pielessä. Sisällä oleskelevat eivät saa koskaan raitista hapekasta ulkoilmaa kun ikkunoita ei pidetä koskaan auki eikä mistään tule normaalia hengitettävää ilmaa. Ihmisen elimistö on luotu elämään siinä ilmastossa joka on talojen ulkopuolella. Eihän kalakaan kuivalla maalla kauan elä.
      Elimistö ei kestä vuosikausia tällaista elämistä vaan alkaa oireilla mm. väsymyksellä kun keuhkot alkavat rasittua liikaa saastaisesta ilmastosta.

• Anonyymi

Tuo psykiatrinen hoitojärjestelmä on ihan sairasta, kun kaikkea väsymystä luullaan sairaudeksi ja kun kaikkeen vaan tuputetaan keskushermostoon vaikuttavia psyykelääkkeitä, jotka eivät mitään auta, päinvastoin ne lamaannuttavat entisestään elimistön toimintaa ja väsyttävät entistä enemmän.
      Pahinta on että nihin syntyy riippuvuus ja jos haluaa lopettaa, vieroitusoireet ovat niin kovat että ei pysty lopettamaan.

• Anonyymi

Näin todellakin! Aloitus on jo vanha, mutta ajankohtainen aina. Kyllä tuollainen nukkuminen viittaa jo masennuksen ja uniapnean lisäksi tiettyihin aivosairauksiin ja aivovamman jälkitilakin sikäli mikäli mahdollista. Masennuksessakin olisi hyvä pakottaa itsensä aamulla ylös, jotta paremmin nukahtaisi illalla ja koska liika nukkuminen pahentaa depressiota. Mutta joo välillä on niin sippi että sammuttaa vaan herätyskellon 😫

Monisairas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe