ETSITÄÄN LPK NARTTUA, liisaus tai osto?

Rmn

Olen etsimässä itselleni lapinporokoira narttua. Tarkoitukseni on teetättää yksi pentue omasta paperittomasta uroksesta, joka toimii työkoirana.

Jos olet myymässä koiraa, niin pentuen tekemisen lisäksi koira pääsisi poromies perheeseen eli työkoiraksi, jos lahjoja löytyy. Ainakin kokeillaan, että toimiiko. Minulla on itselläni kaksi urosta, molemmat porohommissa mukana. Asun omakotitalossa. Mielellään siis ostaisin jo sukukypsän koiran, mutta otan huomioon myös vähän vanhemmat pennut!

Olen avoin kaikille vaihtoehdoille, pääasia on vain saada omasta uroksesta pentuja, joille etsin itse hyvät kodit (3 pennulle on jo varmat kodit löytyneet, nyt vain pitäisi saada pennut maailmaan). Jos kiinnostuit liisaamaan narttuasi, niin välimatka ei ole ongelma. Olen valmis joustamaan, eikä nartun välttämättä tarvi olla paperikoira. Kunhan vain on puhdas lapinporokoira ja mielellään musta vaaleanruskeilla merkeillä. Narttu voi olla kotonaan ja maksan kaikki pentujen teetättämisesta johtuvat kulut sekä hoitopalkan vaivannäöstä.

Ota yhteyttä, jos kiinnostus heräsi liisauksen suhteen tai olet myymässä narttua!

040-75671753 / Rauna-Maaria

17

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terävähalki

      oletko miettiny hakea rotuun koiraasi.meillä olisi uroksen tarvetta ensi kesänä.on silloin 2.5 vuotiaalle nartulle teettämässä pentuja ,mutta sopivaa urosta ei ole vielä löytyny.on myös aktiivi poro käytössä.on vaan kauhean kovapäinen koira.musta ruskein merkein.näyttelyissä pärjännyt.on tosin ollu syksyllä matkassa poro ettossa.lonkat ja silmät ok.sitä tässä yritän sanoa,että onko uros koirasi käytettävissä ensi kesänä tietenki korvausta vastaan ,joko rahallinen tai pentu.siksi olen ,niin suorasukainen ,kun porokoira uroksia on enää niin vähän käyttämättömiä siitokseen

      • Terve vain !

        Ei sen uroksen kuule kumminkaan tarvii olla "käyttämätön" myöskään toisaalta. Miksi pitäisi ?
        Mutta niitäkin on. Tai niitä joilla on yhdet tai max kahdet penikat. Ja käyttämättömiä sitten kuule kyllä riittää. Jos sinä semmoisia tahdot, niin kyllä niitä löytyy !

        Mie tiiän heti antaa sulle pohjoisesta yhteystietoa, mistä saisit työverisiä ja- kykyisiksi tiedettyjä uroksia mistä valita sulhasta, tai ihan työkäytössä sukunsa mukaan olevia. Jopa sellaisia, joita naapuripaliskuntien miehet kadehtivat vihreinä. On oman uroskoirani sukua ja kovaa sellaista, tosi hyviä kun töihin pääsevät. Jalostukseen käyttämättömiä kokonaan, tahi kerran tai kaksi käytettyjä. Sellaisen kasvattajan, jolla itsellä porokoirakäytössä ja tarvittu ja tarvitaan, ja jolla itse ollut pentueita maatiaiskantaan ja rekisteriinkin nykyaikana, mutta ei ole pitänyt mitään pentutehdasta ja on vähän haittana, kun pitää päivätyötäkin tehdä. Ettei ehdi sitten pennuttaa. Kun taas ei ole mikään näyttelyviraabeli eikä sen sortin hönssöttäjiä, niin urokset ei ole missään esillä eikä niitä kukaan tiedä lähteä kaivamaan jostain. Mutta ei ne sen huonompia ole. Parempia ei lie löydy. Tietysti jos tahtoo jotain pieniä mittömiä kelkastahaukkujia, joita ihmnen kainalossansa kanniskelisi kuin jotain kissaa, parempi kysellä etelästä ...

        Jos kiinnostaa,
        paa tähän joku maili - ota vaikka täältä ilmaismaili, jollet tahdo vakituistasi pistää tänne - niin mä mailaan sulle. On maailmassa tullut vähän asioita tutkittua, ja voisin vinkata uroksia. Itellä on kumpaakin sukupuolta. Uroksien pitäjä perinteisesti ... mutta joskus on hyvien asioiden takia langettava noita naaraspuolisia ottamaan, huoh ...

        Paa tosiaan tähän joku millä sinuun saa yhteyttä.



        Uroksia niitä on pilvin pimein käyttämättä, mutta kun ns moderni etelän seurapiirien lapinporokoiraväki - naisväki, etelän naisväki ja 'aktiiviharrastajat' / kukkahattu-pikkutytöt nartunomistajat ja nuoret urosten omistajat jotka on vallan fanaattisia jollain kukkahattu-nettisaiteilla,

        ne seurapiirinä on niin vaikeaa ja mielipuolisten asioiden perusteella hösöttävää porukkaa, se sabotoi rodun jatkumista jo...
        Kuulee, että ihmiset ei saa uroksia, niitä ei anneta mielipuolisin syin, tai huolita, sama pätien. Sitten haukutaan toisia urosten antamisesta jopa, että ne vievät muilta astutukset, kun itse asiassa nämä tavalliset nartunomistajaparat saavat sylkyä päälleen eivätkä saa uroksia nartuillensa. Pitäisi olla piireissä, pitäisi olla oikeilta kasvattajilta narttu, pitäisi olla kennelnimisiä, pitäisi olla sitä ja tätä ja tuota ja kolmatta testiä, jotka eivät kumminkaan loppupeleissä takaa yhtään mitään mistään ... hyviä tietysti tehdä, mutta eivät itsetarkoitus eivätkä sen parempia koiria tee mistään, ja meillä näytään olevan sitä mieltä, että se mistään mitään tietämättömille myyminen ja siihen tarkoitukseen peeär materiaalin kerääminen koirista on tärkempää kuin koiran suku ja koira itse.


        Minusta on rodussa menty ihan hulluuksiin asti jalostuksessa, kun nuoria naisia liikaa hysteerisinä nuorten naisten tyypilliseen tapaan hillumassa puikoissa. Miesihmisiä maalaisjärki päässä tarvittaisiin jalostusasioihin. Liian paljon on luotettu asiat etelään käsiin ihmisille, joita enempi vain kiinnostaa miten paljon hintaa saadaan hilattua ylös ja miten paljon saataisiin myytyä joksikin pk- ja agility- pelleilykoiriksi koiria. Tämän uusimuotisen touhotuksen vuoksi pitäisi sitten kaikki koirat kuvata, jotta tiedetään karsia jalostuksesta, koska agility rikkoo koirien paikat. Siispä meidän pitää jalostaa AB-lonkkaisesta rodusta enempi AB-lonkkaisia lisää rikottavaksi agilityyn. Tai että ne kestäisivät sitä edes jonkun vuoden.

        Jo on jalostustavoite POROKOIRALLE.

        Mutta porokoirien suvun jatkoa pitäisi voimakkaasti nostaa pohjoiseen, eikä etelään. "jalostakoot" siellä sitä jotain "suomenpaimenkoiraansa" kotimaiseksi pikkuseehveriksi, seefferin korvikkeeksi. Ne ei mene kaupaksi muuten kuin hirveillä määrillä tutkimuksia.

        Toki osaamme me pohjoisessakin kuvattaa ja sitä sun tätä eläinlääkärissä. Mutta pitää vaan pitää mielessä, että ne eivät ole pakollisia eivätkä oikeasti pakko pakko TARPEEN. Lisätietona on aina hyvä, mutta koiran sukuominaisuudet - ne joita porokoira tarvii - on aina tärkeämpi. NIitä jos kadotetaan metsästettäessä jotain superhyper A-lonkkia tai jotain muuta, niitä ei sitten saakaan enää mistään takaisin, jos ne ominaisuudet rodusta kadotetaan idiotismien perässä jahdatessa.


      • Terve vain!
        Terve vain ! kirjoitti:

        Ei sen uroksen kuule kumminkaan tarvii olla "käyttämätön" myöskään toisaalta. Miksi pitäisi ?
        Mutta niitäkin on. Tai niitä joilla on yhdet tai max kahdet penikat. Ja käyttämättömiä sitten kuule kyllä riittää. Jos sinä semmoisia tahdot, niin kyllä niitä löytyy !

        Mie tiiän heti antaa sulle pohjoisesta yhteystietoa, mistä saisit työverisiä ja- kykyisiksi tiedettyjä uroksia mistä valita sulhasta, tai ihan työkäytössä sukunsa mukaan olevia. Jopa sellaisia, joita naapuripaliskuntien miehet kadehtivat vihreinä. On oman uroskoirani sukua ja kovaa sellaista, tosi hyviä kun töihin pääsevät. Jalostukseen käyttämättömiä kokonaan, tahi kerran tai kaksi käytettyjä. Sellaisen kasvattajan, jolla itsellä porokoirakäytössä ja tarvittu ja tarvitaan, ja jolla itse ollut pentueita maatiaiskantaan ja rekisteriinkin nykyaikana, mutta ei ole pitänyt mitään pentutehdasta ja on vähän haittana, kun pitää päivätyötäkin tehdä. Ettei ehdi sitten pennuttaa. Kun taas ei ole mikään näyttelyviraabeli eikä sen sortin hönssöttäjiä, niin urokset ei ole missään esillä eikä niitä kukaan tiedä lähteä kaivamaan jostain. Mutta ei ne sen huonompia ole. Parempia ei lie löydy. Tietysti jos tahtoo jotain pieniä mittömiä kelkastahaukkujia, joita ihmnen kainalossansa kanniskelisi kuin jotain kissaa, parempi kysellä etelästä ...

        Jos kiinnostaa,
        paa tähän joku maili - ota vaikka täältä ilmaismaili, jollet tahdo vakituistasi pistää tänne - niin mä mailaan sulle. On maailmassa tullut vähän asioita tutkittua, ja voisin vinkata uroksia. Itellä on kumpaakin sukupuolta. Uroksien pitäjä perinteisesti ... mutta joskus on hyvien asioiden takia langettava noita naaraspuolisia ottamaan, huoh ...

        Paa tosiaan tähän joku millä sinuun saa yhteyttä.



        Uroksia niitä on pilvin pimein käyttämättä, mutta kun ns moderni etelän seurapiirien lapinporokoiraväki - naisväki, etelän naisväki ja 'aktiiviharrastajat' / kukkahattu-pikkutytöt nartunomistajat ja nuoret urosten omistajat jotka on vallan fanaattisia jollain kukkahattu-nettisaiteilla,

        ne seurapiirinä on niin vaikeaa ja mielipuolisten asioiden perusteella hösöttävää porukkaa, se sabotoi rodun jatkumista jo...
        Kuulee, että ihmiset ei saa uroksia, niitä ei anneta mielipuolisin syin, tai huolita, sama pätien. Sitten haukutaan toisia urosten antamisesta jopa, että ne vievät muilta astutukset, kun itse asiassa nämä tavalliset nartunomistajaparat saavat sylkyä päälleen eivätkä saa uroksia nartuillensa. Pitäisi olla piireissä, pitäisi olla oikeilta kasvattajilta narttu, pitäisi olla kennelnimisiä, pitäisi olla sitä ja tätä ja tuota ja kolmatta testiä, jotka eivät kumminkaan loppupeleissä takaa yhtään mitään mistään ... hyviä tietysti tehdä, mutta eivät itsetarkoitus eivätkä sen parempia koiria tee mistään, ja meillä näytään olevan sitä mieltä, että se mistään mitään tietämättömille myyminen ja siihen tarkoitukseen peeär materiaalin kerääminen koirista on tärkempää kuin koiran suku ja koira itse.


        Minusta on rodussa menty ihan hulluuksiin asti jalostuksessa, kun nuoria naisia liikaa hysteerisinä nuorten naisten tyypilliseen tapaan hillumassa puikoissa. Miesihmisiä maalaisjärki päässä tarvittaisiin jalostusasioihin. Liian paljon on luotettu asiat etelään käsiin ihmisille, joita enempi vain kiinnostaa miten paljon hintaa saadaan hilattua ylös ja miten paljon saataisiin myytyä joksikin pk- ja agility- pelleilykoiriksi koiria. Tämän uusimuotisen touhotuksen vuoksi pitäisi sitten kaikki koirat kuvata, jotta tiedetään karsia jalostuksesta, koska agility rikkoo koirien paikat. Siispä meidän pitää jalostaa AB-lonkkaisesta rodusta enempi AB-lonkkaisia lisää rikottavaksi agilityyn. Tai että ne kestäisivät sitä edes jonkun vuoden.

        Jo on jalostustavoite POROKOIRALLE.

        Mutta porokoirien suvun jatkoa pitäisi voimakkaasti nostaa pohjoiseen, eikä etelään. "jalostakoot" siellä sitä jotain "suomenpaimenkoiraansa" kotimaiseksi pikkuseehveriksi, seefferin korvikkeeksi. Ne ei mene kaupaksi muuten kuin hirveillä määrillä tutkimuksia.

        Toki osaamme me pohjoisessakin kuvattaa ja sitä sun tätä eläinlääkärissä. Mutta pitää vaan pitää mielessä, että ne eivät ole pakollisia eivätkä oikeasti pakko pakko TARPEEN. Lisätietona on aina hyvä, mutta koiran sukuominaisuudet - ne joita porokoira tarvii - on aina tärkeämpi. NIitä jos kadotetaan metsästettäessä jotain superhyper A-lonkkia tai jotain muuta, niitä ei sitten saakaan enää mistään takaisin, jos ne ominaisuudet rodusta kadotetaan idiotismien perässä jahdatessa.

        Ekstra tutkimukset on nostettu kuin tärkeimmäksi rodussa, koirien itsensä ja niiden suvun järkevien ominaisuuksien sijasta - se on sitä palapelijalostusta ja huuhaata. Ei meillä ole pienimmässä suomalaisessa rodussa siihen yksinkertaisesti mitkään varaa. Ei paskoja mittömiä piskejä mitään järkeä jalostaa työrodussa vain siksi, että ne ovat A jostain. Enkä minä sano tätä siksi, ettenkö olisi osannut halutessani kuvata: minulla on uros ja kaksi narttua, ja reilusti aikuinen narttu on virallisesti AA, 00, 00 kuvattu, ja uros nuorena AA, vanhana vuosi sitten omaeläinlääkärin kassaan kuvattu varpaista ylöspäin vielä hyväksi. Olat, selät, kyynärätkin ... Tietysti koira kuin koira voi mennä iän myötä rikki ja kulua, ja tapaturmia tulee. Sitä minä en tajua miten se vuotiaiden koirien kuvauttelu ja kennelliiton arvostelu sen ehkäisisi ?? tai siitä kertoisi mitään ?? koska ne nollan ja A:n koirat voivat olla jo kolmivuotiaina rikki. Olenpahan kuullut ... saati sitten vanhana. Jos jotain pitäisi kuvata, niin vanhempia koiria, jotta tiedettäisiin, missä suvuissa olisi vielä vanhoina hyviä. Jos jollain metodilla luustoasioiden takia pitäisi karsia niin se on sitten se. Muussa ei ole mitään tolkkua. Etenkään kun D-tai C-lonkkaiseksi vuotiaana kennelliitosta lausutut voivat olla elämänsä tyystin oireettomia ... !

        Prioriteetit on prioriteetit ja loppu on vähemmän tärkeätä. Prioriteetit on sitä, että koirakanta, suku, yksilö on mieleistä koiraa, omaan makuun prikullensa, tai muuten tarkoitukseen sopivaa, mihin tarvetta. Sellaisessa kuin jalostusasiassa katsotaan niitä prioriteetteja ensin ja ennen kaikkea, mihin tarkoitukseen tahdotaan koiria tehtämän, ja muut asiat tulee kaukana perässä. Sen mitä voi tai ei, mutta ne eivät saa määrätä prioriteettien edelle. P*skalla koiralla ei tee mitään, vaikka se olisi miten joka paikasta aata... meillä tulee geenitestejä kun ehtivät tehdä. NIitä "jalostuksia" ehtii sitten tehdä, ja sekin maltilla, ettei tehdä mitään pullonkauloja rotuun lisää. Sitähän tätä A A -tyylin jalostusideologia on : mutta kukkahattu-pikkutytöt eivät näe sitä, eivätkä tajua sitä, että tekevät samaa geenien vähentämistä ja pullonkaulaa itse, kuin mistä sukusiitosta vanhanaikaisempaa metodia syyttävät kädet pystyssä huutaen. Mutta kun ei ole paljon annettu, ei voi paljon vaatia. Ja pitää vaan etelässä miettiä, mikä olisi hyvin 'myyvää' joillekin etelän rotua tuntemattomille pentuja miettiville, jotka luulevat porokoiran olevan joku seefferiin verrattava otus, jolla olisi maailman tärkein asia, mitä joku arvostelija jossain kennelliitossa miettii jostain lonkan kuvan millin murto-osan nyppylästä, jolla ei välttämättä edes väitetä olevan mitään käytännön merkitystä. Mutta silti pistetään jotain muutoksia ja ihmiset kirkuvat sitten, että se ja se koira on rampa, kun sillä on C tai ykkönen jossakin koiranetissä. Ja ne C:n tai ykkösen niveleen saaneet voivat ihan hyvin saada vaikka letkan A ja 0-jälkeläisiä rodussa kuin rodussa. Ja kaksi A- ja 0- koiraa voivat saada D-jälkeläisen, etenkin kun vuoden iässä löysiä kakaroita kuvataan, joita vielä ei ole älytty madottaa kunnolla, tai ties mitä, kun kasvattajat voivat luovuttaa matovatsaisia pentuja. Olen itse treffannut ja olen enempi kuullut. Peruasiat laiminlyödään jopa, mutta hehkutetaan geenitesteistä ja näyttelyistä ...

        Magneettikuvissa koira, jolla on kennelliiton lausujan mukaan vikaa, voidaan todeta ihan tyystin oikeasti terveeksi ko nivelestä. Kun taas sellainen, jolla A ja nolla-arvosanat kennelliiton kuvien tyylisesti arvosteltuna, voivat olla magneettikuvissa paskoja.

        Mikä järki koko hela hommassa, kun rotu ei ole risa paikoistansa porokoiran virassa toimiessa, rassata tällaisia, yhden hemskatin agility-muodin takia ??? Onko tämän rodun nimi Suomen agilitykoira tai Suomen Pelle-koira, vai onko tämä peräti porokoira, mistä on kyse ...


      • Terve vain!
        Terve vain ! kirjoitti:

        Ei sen uroksen kuule kumminkaan tarvii olla "käyttämätön" myöskään toisaalta. Miksi pitäisi ?
        Mutta niitäkin on. Tai niitä joilla on yhdet tai max kahdet penikat. Ja käyttämättömiä sitten kuule kyllä riittää. Jos sinä semmoisia tahdot, niin kyllä niitä löytyy !

        Mie tiiän heti antaa sulle pohjoisesta yhteystietoa, mistä saisit työverisiä ja- kykyisiksi tiedettyjä uroksia mistä valita sulhasta, tai ihan työkäytössä sukunsa mukaan olevia. Jopa sellaisia, joita naapuripaliskuntien miehet kadehtivat vihreinä. On oman uroskoirani sukua ja kovaa sellaista, tosi hyviä kun töihin pääsevät. Jalostukseen käyttämättömiä kokonaan, tahi kerran tai kaksi käytettyjä. Sellaisen kasvattajan, jolla itsellä porokoirakäytössä ja tarvittu ja tarvitaan, ja jolla itse ollut pentueita maatiaiskantaan ja rekisteriinkin nykyaikana, mutta ei ole pitänyt mitään pentutehdasta ja on vähän haittana, kun pitää päivätyötäkin tehdä. Ettei ehdi sitten pennuttaa. Kun taas ei ole mikään näyttelyviraabeli eikä sen sortin hönssöttäjiä, niin urokset ei ole missään esillä eikä niitä kukaan tiedä lähteä kaivamaan jostain. Mutta ei ne sen huonompia ole. Parempia ei lie löydy. Tietysti jos tahtoo jotain pieniä mittömiä kelkastahaukkujia, joita ihmnen kainalossansa kanniskelisi kuin jotain kissaa, parempi kysellä etelästä ...

        Jos kiinnostaa,
        paa tähän joku maili - ota vaikka täältä ilmaismaili, jollet tahdo vakituistasi pistää tänne - niin mä mailaan sulle. On maailmassa tullut vähän asioita tutkittua, ja voisin vinkata uroksia. Itellä on kumpaakin sukupuolta. Uroksien pitäjä perinteisesti ... mutta joskus on hyvien asioiden takia langettava noita naaraspuolisia ottamaan, huoh ...

        Paa tosiaan tähän joku millä sinuun saa yhteyttä.



        Uroksia niitä on pilvin pimein käyttämättä, mutta kun ns moderni etelän seurapiirien lapinporokoiraväki - naisväki, etelän naisväki ja 'aktiiviharrastajat' / kukkahattu-pikkutytöt nartunomistajat ja nuoret urosten omistajat jotka on vallan fanaattisia jollain kukkahattu-nettisaiteilla,

        ne seurapiirinä on niin vaikeaa ja mielipuolisten asioiden perusteella hösöttävää porukkaa, se sabotoi rodun jatkumista jo...
        Kuulee, että ihmiset ei saa uroksia, niitä ei anneta mielipuolisin syin, tai huolita, sama pätien. Sitten haukutaan toisia urosten antamisesta jopa, että ne vievät muilta astutukset, kun itse asiassa nämä tavalliset nartunomistajaparat saavat sylkyä päälleen eivätkä saa uroksia nartuillensa. Pitäisi olla piireissä, pitäisi olla oikeilta kasvattajilta narttu, pitäisi olla kennelnimisiä, pitäisi olla sitä ja tätä ja tuota ja kolmatta testiä, jotka eivät kumminkaan loppupeleissä takaa yhtään mitään mistään ... hyviä tietysti tehdä, mutta eivät itsetarkoitus eivätkä sen parempia koiria tee mistään, ja meillä näytään olevan sitä mieltä, että se mistään mitään tietämättömille myyminen ja siihen tarkoitukseen peeär materiaalin kerääminen koirista on tärkempää kuin koiran suku ja koira itse.


        Minusta on rodussa menty ihan hulluuksiin asti jalostuksessa, kun nuoria naisia liikaa hysteerisinä nuorten naisten tyypilliseen tapaan hillumassa puikoissa. Miesihmisiä maalaisjärki päässä tarvittaisiin jalostusasioihin. Liian paljon on luotettu asiat etelään käsiin ihmisille, joita enempi vain kiinnostaa miten paljon hintaa saadaan hilattua ylös ja miten paljon saataisiin myytyä joksikin pk- ja agility- pelleilykoiriksi koiria. Tämän uusimuotisen touhotuksen vuoksi pitäisi sitten kaikki koirat kuvata, jotta tiedetään karsia jalostuksesta, koska agility rikkoo koirien paikat. Siispä meidän pitää jalostaa AB-lonkkaisesta rodusta enempi AB-lonkkaisia lisää rikottavaksi agilityyn. Tai että ne kestäisivät sitä edes jonkun vuoden.

        Jo on jalostustavoite POROKOIRALLE.

        Mutta porokoirien suvun jatkoa pitäisi voimakkaasti nostaa pohjoiseen, eikä etelään. "jalostakoot" siellä sitä jotain "suomenpaimenkoiraansa" kotimaiseksi pikkuseehveriksi, seefferin korvikkeeksi. Ne ei mene kaupaksi muuten kuin hirveillä määrillä tutkimuksia.

        Toki osaamme me pohjoisessakin kuvattaa ja sitä sun tätä eläinlääkärissä. Mutta pitää vaan pitää mielessä, että ne eivät ole pakollisia eivätkä oikeasti pakko pakko TARPEEN. Lisätietona on aina hyvä, mutta koiran sukuominaisuudet - ne joita porokoira tarvii - on aina tärkeämpi. NIitä jos kadotetaan metsästettäessä jotain superhyper A-lonkkia tai jotain muuta, niitä ei sitten saakaan enää mistään takaisin, jos ne ominaisuudet rodusta kadotetaan idiotismien perässä jahdatessa.

        Vaikuttaa vain siltä, että porokoiran jalostuksen kanssa eniten puuhasteleva väki ei näe puita metsältä eikä metsää puilta, on niiden omat silmät mitä tahansa, mutta se ei olekaan - niilläkään - silmissä suinkaan sen vika.

        On suoraan sanottuna tolkuttoman vaikea löytää työveristä pentuetta rekisteröidyistä lapinporokoirista ja jos ei tahdo minkään nokka pystyssä olevan "kenneli-ihmisen" kädestä. Minulla on vanha uros ja toinen narttu, toista vuotta käyvä, sellaiset ja sanoisin, että toinenkin aikuinen narttu on väärti tavara - minusta - sillä on pää kuin partaveitsi, eikä sille ole ikinä tarvinnut oikeastaan mitään opettaa, ja siltä löytyy haukku ja kamalasti sillä on sisua, kun sille on joku aihe. Herraisä, etten sanoisi ...

        Toisille koirille se ei ole mitenkään sosiaalinen kyllä, sen jälkeen kun meille tuli pentu, taitaa olla aika alkukantainen otus tuokin, vaikka etelänkasvatti onkin, kun laumaa pitäisi puolustaa niin että pois alta risut ja männynkävyt . Kyllä minä siinäkin takana työveriä tiedän, mutta en silleen kun nuo toiset oikein ilmanmuuta ovat. Vaan jos kunnon uros, niin varmasti tuoltakin lähtisi päästä hyviä aineksia jälkeläisiin. Kevyt- ja nopsajalkainen kiiltomusta otus, jonka turkista lika ja lumi ja vesi normaalisti menvät kuin vesi hanhen selästä.

        Työverisestä yhdistelmästä nartun löynti onnistui ihan hirveän suurella vaivalla vuosien jälkeen: vihdoin viimein löysin viime syksynä väärtistä pentueesta, missä emä työverinen ja isä vanha vielä käytössä oleva työkoira. Isänkin sain nähdä ja ihastella. Vetreitä ikäisiksensä. Isän omistaja siunasi vielä ja vannotti jatkamaan tuolla pennulla sukua. Moniko saa tämmöisestä ???

        Oikeita työverisiä työperheistä, ei mitään kissankokoisia haihatuksia. Narttukin on 25 kiloinen, oikein turkikas vonkales, jolta ei ääntä puutu, ja joka on hyvin komentavaa lajia haukku - eikä sen rintakehä ole mikään kuin veitsenterä. Eikä ole seinäkukkasten lajia tuo tytär.

        Niitä työverisiä on vaikea löytää. Siinä on hirveä työ, sen minä sanon, kun yrittää kennelliittoon rekisteröidyistä nykyaikana kytätä pentuetta pohjoisesta. Pentulistalla - rotuyhdistyksen - niitä ei yleensä mainosteta. Enkä minä sanoisikaan sen olevan ehkä se oikea paikka ... ikäväkseni voisin sanoa näin.
        ***********************************************************'

        Toivon mukaan kumminkin ensi vuonna niitä tuleepi lisää nyt sitten ...


    • Asiasta Kiinnostunut

      Kuuleppa tässä eräs kiinnostunut.

      Kuitenkin tässä on nyt jotain outoa meneillään, tahi joku numerovirhe. Onko tämä joku feikki- ilmoitus??

      Kun tuohon antamaasi numeroon soittaa, sieltä vastaa sellainen nainen, joka sanoi eri nimen ja väitti väärä numero, ja hän oli RH-. Kuitenkin soitin tismalleen antaasi numeroon, kun kännykän logi näyttää sen mihin on soitettu. Joten siinä ei ole erehdystä. RH:n nimellä muuten numerotiedustelusta löytyy sitten sellainen numero, josta tasan puuttuu vain tuo loppukolmonen, ja tälle ei löydy yhteystietoja, mutta RH vastasi. Eli ne numerot kumpikin ovat sitten tälle RH:lle. Jos ilmoituksen laittaja olisi hän, kaipa hän tietäisi puhelimen päässä ilmon laittaneena heti mistä kyse ....Jos puhelinnumero on samaan perheeseen, kannattaisi varmasti kertoa perheenjäsenillekin, että on tullut joku ilmoitus laitettua, mihin peräti vastauksia toivoo.


      Jos sinua kiinnostaa tällainen ja numero on jotenkin väärä, pistätkö oikeanlaisen puhelinnumeron tai laitatko tähän jonkun mailisi osoitteen.
      Väärällä numerolla ei tee mitään. Jos siis tahtoo oikeasti yhteydenottoja.

    • turps

      Itselläni on suunnitelmia astuttaa oma narttu lapinporokoirani parin vuoden sisällä ja olen etsinyt sopivaa uroskoiraa. Näiden kirjoitusten perusteella tuli kuva, että siellä pohjoisessa on pitkä jono mahtavia käytössä olevia porokoira uroksia, jotka ehkä mahdollisesti olisivat käytettävissä astutukseen. Mutta painotat paljon (etelän kukkahattujen lisäksi) kuvaustuloksien merkityksettömyyttä. Ovatko koirat kuitenkin rekisterissä - se ei kai ole liikaa vaadittu?

      Pitäisikö kuitenkin, jos teillä on tietoa käytössä olevista työporokoirista, jotka mahd. olisivat asutukseen käytössä, saada aikaiseksi jonkulaista yhteistyötä ja myönnytyksiä molemmin puolin, jotta kanta ei liikaa supistuisi. Nimiä ja yhtystietoja peliin

      • odottellessa

        pistä oma yhteystieto niin saat mailin mihin kenelle mailata ja kysyä hyvistä työkoirista. ota ilmaismaili (yahoo, hotmail, yms) jostain jollet tahdo omaasi -vakituista siis- käyttää. tiedän toki rekattuja työkoiria, työverisiä, hyväluonteisia.


      • wiiskuus
        odottellessa kirjoitti:

        pistä oma yhteystieto niin saat mailin mihin kenelle mailata ja kysyä hyvistä työkoirista. ota ilmaismaili (yahoo, hotmail, yms) jostain jollet tahdo omaasi -vakituista siis- käyttää. tiedän toki rekattuja työkoiria, työverisiä, hyväluonteisia.

        Mielelläni kuulisin kanssa näistä pohjoisen koirista. Voihan toki olla, että kun itse olen etelästä ja oma koirani ei työkäytössä ole, en ole toivotuin yhteistyöhön mutta kokeillaan.
        Lisää yhteistietoja voi asiallisesti kertoa osoitteeseen [email protected]
        Katsotaan mitä syntyy vai syntyykö mitään :)


      • näintaas
        wiiskuus kirjoitti:

        Mielelläni kuulisin kanssa näistä pohjoisen koirista. Voihan toki olla, että kun itse olen etelästä ja oma koirani ei työkäytössä ole, en ole toivotuin yhteistyöhön mutta kokeillaan.
        Lisää yhteistietoja voi asiallisesti kertoa osoitteeseen [email protected]
        Katsotaan mitä syntyy vai syntyykö mitään :)

        on tehdä paperittomasta koirasta pennut. Niitä pentujakaan ei saa reikisteröityä. Mietippä nyt vielä, että onko ihan järkevää.


      • wiiskuus
        näintaas kirjoitti:

        on tehdä paperittomasta koirasta pennut. Niitä pentujakaan ei saa reikisteröityä. Mietippä nyt vielä, että onko ihan järkevää.

        Mulla ei ainakaan ole tarkoituksena tehdä paperittomia pentuja - jos nyt paperillisiakaan. Sain sen käsityksen, että tietoa olisi paperillisista työkäytössä olevista koirista. Ja jos tietoja tämmöisistä on niin voihan sitä kysellä ja miettiä, löytyykö muilta osin sopivia pareja. Elä siis turhaan huoli.


      • näintaas
        wiiskuus kirjoitti:

        Mulla ei ainakaan ole tarkoituksena tehdä paperittomia pentuja - jos nyt paperillisiakaan. Sain sen käsityksen, että tietoa olisi paperillisista työkäytössä olevista koirista. Ja jos tietoja tämmöisistä on niin voihan sitä kysellä ja miettiä, löytyykö muilta osin sopivia pareja. Elä siis turhaan huoli.

        kirjoitti, että oma koira olisi paperiton. Ei niitä pentujakaan saa rekisteröityä jos molemmilla vanhemmilla ei ole papereita.


      • jopas joo jotakin
        näintaas kirjoitti:

        kirjoitti, että oma koira olisi paperiton. Ei niitä pentujakaan saa rekisteröityä jos molemmilla vanhemmilla ei ole papereita.

        Kappas vaan, älykkö liikenteessä. Eiköhän tuon nyt kaikki ymmärrä ettei pentuja saa rekisteröityä ellei molemmat vanhemmat ole paperillisia.


      • 12+3
        jopas joo jotakin kirjoitti:

        Kappas vaan, älykkö liikenteessä. Eiköhän tuon nyt kaikki ymmärrä ettei pentuja saa rekisteröityä ellei molemmat vanhemmat ole paperillisia.

        hyvät porokoirat vaikka ei papereita olekkaan niin haluaa varmaan siirtää paimenvietit eteenpäin ja käyttää itse niitä pentuja.Ei siinä papereita tarvita porohommissa vaan koiraa joka toimii.
        Suomessa,kun saa teettää pennut miten haluaa lain mukaan,kunhan ei tehtaile samalla nartula kokoajan pentueita.


      • 345
        jopas joo jotakin kirjoitti:

        Kappas vaan, älykkö liikenteessä. Eiköhän tuon nyt kaikki ymmärrä ettei pentuja saa rekisteröityä ellei molemmat vanhemmat ole paperillisia.

        "Eiköhän tuon nyt kaikki ymmärrä ettei pentuja saa rekisteröityä ellei molemmat vanhemmat ole paperillisia"
        No miksi ihmeessä sinä sitten toistat sitä. Taitaa jollain muulla vähän olla ruuvit löysällä.


      • dfasdfawer
        näintaas kirjoitti:

        on tehdä paperittomasta koirasta pennut. Niitä pentujakaan ei saa reikisteröityä. Mietippä nyt vielä, että onko ihan järkevää.

        valitettavasti näkee usein paperikoirissa liian läheistä sukusiitosta. sitäkö ihmiset haluaa ?
        maksaa kalliit hinnat siitä ett koira on ns. serkkunsa kanssa nainut.

        mie ainakin haluan paperittoman koiran. mielellään viel sekarotuisen niin ei ole liian läheistä sukulaissuhdetta koirilla olleet.


    • pohjoisesta mielummi

      ajattelin astuttaa sekarotuisen 75%lapinkoiraa- 25% samojedia lapinkoirauroksella jos vaan löytyy innokasta hyppääjää..

    • Oulun profeetta

      Löysin hienon artikkelin: http://hikipedia.info/wiki/Poro
      Sitten kysymys ketjun pääpuhujalle.
      Miten etelän kerrostalo eroaa Oulun kerrostalosta lapinhurttien jalostuksen kannalta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe