kumpi tapa oikea?

nuori-vanhanaikainen

Kuuluuko miehen (tai miksei naisen) kysyä
1. ''Mennäänkö kihloihin?'' vai
2. ''Mennäänkö naimisiin?''

Noiden kahden tavan välillä on kuitenkin vissi ero. Ensimmäinen tarkoittaa sitä, että mennään kihloihin, ja sillä vakiinnutetaan suhde, ehkä joskus jopa naimisiin.
Ja toinen taas tarkoittaa sitä, että mennään myös naimisiin, ja tämä kihlaus on merkki naimisiin menosta.

Itse olen sen verran vanhanaikanen vielä, että minusta kosinta kuuluu tehdä vasta silloin kun on valmis kysymään ''haluatko kanssani naimisiin?''

Miten haluatte itse?

6

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kihlaus on lupaus avioliitosta. Molemmat tarkoittavat periaatteessa samaa. Sitten nämä "teinikihlat" erikseen..

      • miettii miettiii..

        niin siis hain takaa, että haluatteko mennä kihloihin, vaikka kosijalla EI OLISI edes aikeita naimisin menosta ? Että oltaisiin vain kihloissa. Näitäkin tapauksia..


    • perinteinen*

      No riippuu siitä, mitä kukin kihlauksella tarkoittaa. Itse ymmärrän kihlauksen siten, kuinka se perinteisesti on ymmärretty ja kuinka se edelleen avioliittolaissa sanotaan. Siis lupauksena naimisiinmenosta. Silloin mielestäni ainoa tapa kysymyksen esittämiseen sisältää avioliiton. Mitä sanoja kukin sitten halua käyttää, on vain kysyjän runollisuudesta kiinni, mutta päämäärä ratkaisee. ;-)

      Sen sijaan en ymmärrä kihlausta siten, kuinka sen nykyään hirveän monet mieltävät (kihloissa on oltu vuosikaudet, mutta naimisiin ei aiota mennä, tai kihloissa ollaan, mutta edelleen odotellaan kosintaa). Se on siis heille jonkinlainen suhteen vakiinnuttamisrituaali. Ja toki, jos sellaisen mielestään tarvitsee välivaiheena ennen avioliittoa tai vakiinnuttamisen merkkinä, vaikkei homma avioliittoon johtaisi lainkaan, niin mikäs siinä. Sitä vain ihmettelen, miksi sitä itsepäisesti halutaan kutsua kihlaukseksi, miksi sille ei voi keksiä jotain uutta sanaa, jos asian sisältö ei kuitenkaan enää vastaa kihlauksen merkitystä.

    • sonho

      Koen, että kihlautuminen on lupaus mennä toisen kanssa naimisiin. Jos ei pysty tätä lupaamaan, on turha "kihlautua". Jos taas pystyy olemaan suhteesta jo niin varma, että tällaista lupaa, niin silloin on sama alkaa miettimään häitä ja niiden ajoitusta saman tien. Joissain tapauksissa ymmärrän silti pitkänkin kihlajaisajan. Esimerkiksi jos pariskunta saa lapsia ja haluaa mennä naimisiin, muttei hetki ole sopiva vaikkapa taloudellisen tilanteen takia, niin silloin sitä voi lykätä hieman pidemmäksi.

      En myöskään ymmärrä sellaista (mikä on aika yleistä nykyään), että sovitaan etukäteen kihloihin menosta esimerkiksi vuosipäivänä. Jos lupaa menevänsä kihloihin (eli naimisiin?), eikö kihlautuminen tapahdu silloin sillä hetkellä?

      Itseäni huvitti vasta se, kun kaverini itse juuri kihlautuneena kyseli minulta, miksi me emme mene kihloihin. (Olemme seurustelleet tuplasti sen ajan mitä he, yhessäkin asuttu useampi vuosi.) En viitsinyt toisen kihlajaiskahveilla alkaa suuremmin asiaa perustelemaan, kun omat näkemykseni ovat aikalailla päinvastaisia kuin hänen. Ajattelin vaan itsekseni, että me tulemme silti aika varmasti menemään naimisiin heitä ennen. Heillä ei ollut vielä pientä ajatustakaan naimisiin menoa kohtaan. Sormus sormessa, niin suhde on vakaampi. Vai? Me ajattelemme avomieheni kanssa niin, että kun kihloihin mennään, mennään naimisiinkin vuoden tai ainakin parin sisään. Ajatuksia aletaan siis suunnata jo häitä kohti.

      Itse haluaisin jo mennä naimisiin (olen noin vuoden verran "hääkuumeillut"), mutta kosintaa ei ole vielä kuulunut. Mieheni kyllä tietää, mitä haluan, mutten ala asiasta hänelle puhumaan sen kummemmin. Jos hän ei vielä kosi, ei hän varmaan halua vielä naimisiin. Tiedän kuitenkin, että hän on asiaa jollain tasolla pohtinut, koska hänellä on selvät mielipiteet esimerkiksi siitä, miten kosinnan tulee tapahtua (kaverini kihlautumisesta kuullessaan, hän tuumasi tavan olleen "junttia"). Uskon, että kyllä se kosinta sieltä vielä joku päivä tulee. :)

      • nuori-vanhanaikainen

        Olen niin samaa mieltä sun kanssa!!

        ''En myöskään ymmärrä sellaista (mikä on aika yleistä nykyään), että sovitaan etukäteen kihloihin menosta esimerkiksi vuosipäivänä.''

        Juuri näin. meillä olikin poikaystäväni kanssa tästä myös puhetta. Kerroin hänelle etten halua kihloihin ensimmäisenä vuosi päivänä, enkä myöskään halua kihloihin yhteisestä sopimuksesta. Kerroin, että haluaisin hänen kosivan minua! Ja tämä sitten, kun asiasta ollaan varmoja! mikä voi aivan hyvin olla vasta vuosien päästä! Mitään kiirettä ei ole.

        itse olen sitä mieltä myös, että kihlohin olisi parasta mennä, vain jos on myös naimisiin meno suunnitelmissa!

        Oli myös mukava kuulla sinun tilanteesta! Vaikutatte siltä, että kummatkin haluatte todellakin kihloihin ja sitten naimisiin. Sanoit, että ehkä miehesi ei ole vielä kosinut sinua sen vuoksi, jos hän ei ole valmis naimisiin menosta. Itselle tuli mieleen, että hän ehkä haluaa vain yllättää sinut ;) Jos olette kerta puhuneet asiasta lähiaikoina, niin ehkä tämän vuoksi hän ei halua kosia vielä nyt. Hän haluaa antaa asian olla vähän aikaa, ja kosii sitten, kun asia ei ole niin tuoreena muistissa! Näin kosinta on myös sinulle yllätys, vaikka siitä olisikin ollut puhetta! Onnea sinulle jo etukäteen :)


      • sonho
        nuori-vanhanaikainen kirjoitti:

        Olen niin samaa mieltä sun kanssa!!

        ''En myöskään ymmärrä sellaista (mikä on aika yleistä nykyään), että sovitaan etukäteen kihloihin menosta esimerkiksi vuosipäivänä.''

        Juuri näin. meillä olikin poikaystäväni kanssa tästä myös puhetta. Kerroin hänelle etten halua kihloihin ensimmäisenä vuosi päivänä, enkä myöskään halua kihloihin yhteisestä sopimuksesta. Kerroin, että haluaisin hänen kosivan minua! Ja tämä sitten, kun asiasta ollaan varmoja! mikä voi aivan hyvin olla vasta vuosien päästä! Mitään kiirettä ei ole.

        itse olen sitä mieltä myös, että kihlohin olisi parasta mennä, vain jos on myös naimisiin meno suunnitelmissa!

        Oli myös mukava kuulla sinun tilanteesta! Vaikutatte siltä, että kummatkin haluatte todellakin kihloihin ja sitten naimisiin. Sanoit, että ehkä miehesi ei ole vielä kosinut sinua sen vuoksi, jos hän ei ole valmis naimisiin menosta. Itselle tuli mieleen, että hän ehkä haluaa vain yllättää sinut ;) Jos olette kerta puhuneet asiasta lähiaikoina, niin ehkä tämän vuoksi hän ei halua kosia vielä nyt. Hän haluaa antaa asian olla vähän aikaa, ja kosii sitten, kun asia ei ole niin tuoreena muistissa! Näin kosinta on myös sinulle yllätys, vaikka siitä olisikin ollut puhetta! Onnea sinulle jo etukäteen :)

        Nuori-vanhanaikainen: Toivottavasti näin käy. Puhuimme jo joskus seurustelun suht. alkuaikoina ihan yleisellä tasolla, mitä mieltä olemme asioista, myös kihlautumisesta ja naimisiin menosta. Sieltä asti olen siis tiennyt, että haluamme molemmat naimisiin aika pian sen jälkeen, kun on kihloihin menty. Nämä puheet kihlautumistavasta ja sormuksista sekä myös minkälaiset häät haluaisimme, ovat sen sijaan aika uusia. Niistä olemme puhuneet silloin, kun joku on lähipiirissämme mennyt kihloihin tai naimisiin. Ja täytyy myöntää, että viime aikoina minä olen mainoksia lukiessani tuumaillut ääneen, millaset on hienoja sormuksia. Joskus viikko sitten avomieheni kysyikin sitten, itse asiassa parin tunnin viiveellä, että "jos hän joskus kosii", niin minkälainen sen sormuksen pitää sitten olla. Ja minähän kerroin. :) Mieheni mielestä miehen tulee kosia, ja sormukset pitää olla ostettuna ennakkoon. En pistä ollenkaan vastaan, luotan hänen makuunsa. Vielä kun se joku kaunis päivä koittaisi... :)

        Olemme päättäneet tänä syksynä, että alamme ensi keväänä yrittämään lasta. Eihän sitä tiedä, vaikka hän kosisi niihin aikoihin. Sittenpähän nähdään. Siihen asti minun pitäisi malttaa ottaa iisisti ja olla suunnittelematta liikoja. Helposti sanottu, muttei tehty. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe