Allerginen?

Cat-93

Voinko olla kissoille allerginen? Pienenä olin allerginen suklaalle ja hedelmille, mutten koskaan millekään eläimelle. Olen noin vuoden ajan huomannut, että aina kun olen erään ystäväni luona, jolla on kissoja, alkaa nenää kutittaa (hyvin harvoin myös aivastelua ja nokan vuotamista).

Kissa on lempieläimeni enkä todellakaan haluaisi olla allerginen sille, mutta eihän sitä itse saa päättää. Voisiko olla olemassa vain sellainen mahdollisuus, että tuo nenän kutina etc. johtuisi vain vaikkapa pölystä (asuvat aika vanhassa talossa) tms?

Onko syytä hakeutua allergiatesteihin? Samaa ei esiinny muiden eläinten kanssa, itsellämmekin on kaksi koiraa eikä niiden kanssa touhuaminen ärsytä nenää eikä muutenkaan..

Apua..? :s

7

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ast+atopia+allerg

      voit olla allerginen kissalle, mm.

      • justiinsa

        kattia kotiin jos astman esim. haluaa


      • Hukka-Musti
        justiinsa kirjoitti:

        kattia kotiin jos astman esim. haluaa

        Minulle tuli kyllä kissoista astmaa, mutta siihenkin on lääkkeensä. Minä käytin tätä ja se auttoi lieventämään astmaani: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=616&i=ORION PHARMA_BECLOMET EASYHALER Ei toistainen asta niin vakavaa ja pahaa ole kuin voisi aluksi ajatella, mutta joskus sekin on kestettävä.

        Mutta kukin saa itse päättää, valitseeko astman tai allergian pahenemisen. Niistä astmasta pääsee sitten ainakin helpommin eroon kuin pahasta allergiasta. Minä ainakin siedätin itseni aivan luonnollisesti, koska halusin päästä edelleen olemaan tekemisissä kissojen kanssa. Jos olisin antanut periksi, en sietäisi enää yhtä ainutta kissaa.

        Aina ei pidä arkailla, mikäli haluaa pitää elämänsä järjestyksessä. Täytyy käyttää myös maalaisjärkeä ja joskus toimia niin kuin luonnossa.

        Mutta kukin tehkööt omat valintansa elämänsä reiteistä. Aina se ei ole niin helppoa...


      • astmaa vuodesta-78
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Minulle tuli kyllä kissoista astmaa, mutta siihenkin on lääkkeensä. Minä käytin tätä ja se auttoi lieventämään astmaani: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=616&i=ORION PHARMA_BECLOMET EASYHALER Ei toistainen asta niin vakavaa ja pahaa ole kuin voisi aluksi ajatella, mutta joskus sekin on kestettävä.

        Mutta kukin saa itse päättää, valitseeko astman tai allergian pahenemisen. Niistä astmasta pääsee sitten ainakin helpommin eroon kuin pahasta allergiasta. Minä ainakin siedätin itseni aivan luonnollisesti, koska halusin päästä edelleen olemaan tekemisissä kissojen kanssa. Jos olisin antanut periksi, en sietäisi enää yhtä ainutta kissaa.

        Aina ei pidä arkailla, mikäli haluaa pitää elämänsä järjestyksessä. Täytyy käyttää myös maalaisjärkeä ja joskus toimia niin kuin luonnossa.

        Mutta kukin tehkööt omat valintansa elämänsä reiteistä. Aina se ei ole niin helppoa...

        koskaan, toki se voi olla vuosikausiakin remissiossa, mutta parane siitä ei, poikkeuksena lapsena puhj.astma joka saattaa parantua esim. murrosikään tultaessa.
        Jokainen ottaa toki itse riskin..vaan onko järkeä ottaa eläimiä ja niiden takia sitten joutuu mahdollisesti aloittamaan astmalääkityksen?
        Samaa mieltä olen aiemman vastaajan kanssa, eli ei eläimiä jos on vaarana saada astma.


      • hinkuvinku
        astmaa vuodesta-78 kirjoitti:

        koskaan, toki se voi olla vuosikausiakin remissiossa, mutta parane siitä ei, poikkeuksena lapsena puhj.astma joka saattaa parantua esim. murrosikään tultaessa.
        Jokainen ottaa toki itse riskin..vaan onko järkeä ottaa eläimiä ja niiden takia sitten joutuu mahdollisesti aloittamaan astmalääkityksen?
        Samaa mieltä olen aiemman vastaajan kanssa, eli ei eläimiä jos on vaarana saada astma.

        on monia haittavaikutuksia, kuten kaikissa lääkkeissä.


      • Hukka-Musti
        hinkuvinku kirjoitti:

        on monia haittavaikutuksia, kuten kaikissa lääkkeissä.

        Tämä lääke ei aiheuta merkittäviä haittavaikutuksia. mutta kun tarvetta on, niin tarvetta on.

        Mutta kukin päättäkööt itse, säilyttääkö allergiansa vai ei. Minä ainakin päätin päästä siitä eroon.

        Ei se astma läheskään niin pahalta tunnu kuin eläinten menettäminen elämästä.

        Ainakin minä sain astmaani lievennettyä selvästi.

        Mutta kullakin on oikeus omiin päätöksiisä. Pilatkoon elämänsä sellaisella raukan asenteellanne.

        Siitähän kärsii vielä jälkipolvikin, kun ei vanhempiensa allergioiden takia pääse saamaan vastustusvoimaa eläimistä ja ravinteista - ja allergiat yleistyvät.

        Kyllä elämä vaatii muutakin kuin pelkkää lemmentunnelmaa, jos tarve on. Joskus täytyy kaivaa se jänis pois housuistaan.


    • Hukka-Musti

      Mitä enemmän on kissojen seurassa, sitä enemmän niistä saa vastustusvoimaa. Jos rupeaa allergiaa lievänä ilmenemään, se ei ole vielä vakavaa. Jos oireesi johtuvat kissa-allergiasta, asia pahenee kissojen välttelyllä tai allergialääkkeiden käytöllä. Kannattaa hakeutua kissojen seuraan nyt mahdollisimman usein, niin totut niihin uudestaan. Jos mahdollista, niin olisi hyvä hankkia kissa omaksi lemmikiksi, sillä jos kerran on ruvennut altistumaan, niin alkaa helposti toistekin. Parasta lääkettä tähän ovat juuri kissat itse. Nyt kannattaa alkaa kerätä vastustusvoimaa mahdollisimman paljon, jotta allergiasi ei pahene. Parasta lääkettä kissa-allergiaan ovat kissat itse.

      Itselläni kissa-allergia muuttui pahaksi, kun olin kasvanut aikuiseksi. Sain kumminkin allergiani kuriin, kun koitin väkisin sietää kissoja kaikista oireista huolimatta. Minä siis siedätin itseni aivan luonnollisella tavalla.

      Tässä muuten kansallisesta allergiaohjelmasta: http://www.filha.fi/@Bin/1611284/SLL142008-Allergialiite-NETTIPDF.pdf

      Se on siis nyt sinusta itsestäsi kiinni. Lievistä allergioista ei pidä piitata, vaan niitä vastaan on taisteltava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe