Kotisiivoojan suojavarustus

Minttu*

Olen armoton hygieniafriikki, ja palkkaamassa kotisiivoojaa. Voinko edellyttää että palkkaamani siivooja käyttää siivotessaan mm kumihanskoja, kertakäyttömyssyä, kengänsuojia ja muoviessua? Miten siivoojat mahtavat tällaiseen suhtautua kun tällaista ehdotan? Varmaan minun tulee nämä tarjota?

16

1171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • carmelitta

Jos ja kun menen toisen kotia siivoamaan otan kengät pois jalasta ja liikun sukkasillani,enhän omassa kodissanikaan kulje kengät jaloissa,hanskoja en osaa käyttää mutta jos on vahvoja aineita tai eritteitä sitten kyllä mutta muuten en,eihän sitä likaamaan tulla vaan tekemään puhdasta ja mitä sitä käsistä muka tarttuu?Ja esiliina hmm tottakai jos sillä halutaan suojata työvaatteet ja ei ole liian pitkä,pieni,kiristävä ym.ym.niin ookoo.Meitä siivoojia on monenlaisia toiset tykkää ja toiset ottaa nokkiinsa.
      Itse saattaisin hieman katsoa kieroon jos asiakas latelisi kaiken maailman ehtoja sun muita.
      Ammattilainen osaa kyllä tehdä nämä asiat ilman että asiakkaan yö unet menee.
      Toivottavasti Sinä saat hyvän kotisiivoojan joka tekee puhdasta jälkeä ja ennekaikkea on luotettava.

• siivooja kans

käyttää AINA suojakäsineitä, onko koulutus jäänyt kesken vai eikö ole ollenkaan.

• carmelitta
        siivooja kans kirjoitti:

käyttää AINA suojakäsineitä, onko koulutus jäänyt kesken vai eikö ole ollenkaan.

Täytyy tuottaa sinulle pettymys olen laitoshuoltajan ammattitutkinnon suorittanut,työkokemusta on 20 vuodelta,kotisiivouksessa en katso tarpeelliseksi käyttää hanskoja wc:n,saunan tilojen pesussa kyllä käytän käsineitä.Minusta ammattitaito ei riipu siitä käyttääkö hanskoja vai ei.
        'Meillä töissä on eräs nuori tyttö joka käyttää kaiken maailman suojia mutta paskaa jälkeä jättää jälkeensä.
        Pidä vaan mölyt mahassasi en halua suotta hautoa käsiäni, tämä on minun tapani tehdä töitä eikä koskaan ole valituksia tullut päinvastoin.

• siivooja kans
        carmelitta kirjoitti:

Täytyy tuottaa sinulle pettymys olen laitoshuoltajan ammattitutkinnon suorittanut,työkokemusta on 20 vuodelta,kotisiivouksessa en katso tarpeelliseksi käyttää hanskoja wc:n,saunan tilojen pesussa kyllä käytän käsineitä.Minusta ammattitaito ei riipu siitä käyttääkö hanskoja vai ei.
        'Meillä töissä on eräs nuori tyttö joka käyttää kaiken maailman suojia mutta paskaa jälkeä jättää jälkeensä.
        Pidä vaan mölyt mahassasi en halua suotta hautoa käsiäni, tämä on minun tapani tehdä töitä eikä koskaan ole valituksia tullut päinvastoin.

laitoshuoltaja ja 20v kokemus. Olet häpeäksi koko alalle. Todella ammattitaidottomuutta ja tyhmyyttä. Tässä taas nähtiin kuinka koulutus ja kokemus on mennyt hukkaan, annat väärää esimerkkiä muille.

• ammattitaitoinen ;)
        siivooja kans kirjoitti:

laitoshuoltaja ja 20v kokemus. Olet häpeäksi koko alalle. Todella ammattitaidottomuutta ja tyhmyyttä. Tässä taas nähtiin kuinka koulutus ja kokemus on mennyt hukkaan, annat väärää esimerkkiä muille.

pian 8v. laitoshuoltaja vm. 2008. kädet hikoilee jos jatkuvasti pitää esim. 7.5 tuntia suojakäsineitä suositus on korkeintaan 15 minuuttia kerrallaan. Ei ole tarkoitus , että koko ajan on suojakäsineet kädessä!! Puhdastilasiivous, joka on luokiteltu erikseen vaatii enemmän suojavarusteita. ei normisiivouksessa ole tarkoituksenmukaista käyttää jatkuvasti suojakäsineitä.
        se 20 vuotta siivonnut kirjoitti täyttä asiaa. Olen samaa mieltä:)

• laikkix
        siivooja kans kirjoitti:

Eihän käsineitä koko ajan pidetä, ihon kuntoakin on ajateltava.
        Minä olen laitoshuoltaja ja omaan aseptisen omantunnon.
        Käsineet on aina vessojen siivouksissa ja myös silloin kun käsittelen likapyykkiä ja jätteitä.

Mutta silloin kun pyyhin pölyjä tai moppaan lattioita tms. ei tietenkään ole tarpeellista pitää käsineitä.

• kolutuksen saanut
        siivooja kans kirjoitti:

En minäkään kyllä pidä töissä yhtäjaksoisesti kuutta tuntia käsineitä kädessä. En oikein tajua miks hanskojen pitää esim.olla silloin käsissä kun käytän moppia tai käytän yhdistelmäkonetta tai imuroin. Kädethän siinä hikoilee ja hautuu kun pitää koko ajan hanskoja käsissä. PIdän minäkin hanskoja WC:n pesun yhteydessä ,roskapusseja käsitellessä,kastellessa moppeja/siivousliinojajne. Ja olen kolutuksen käynytenkä silti tunne olevani ammattitaidoton vaikka hanskat ei koko työaikaa ole kädessä

• huuhaahuu

Kyllä suojavaatteet on siivoojan suojaamista varten, kengänsuojat ovat kätevät, ettei tarvitse sukkasiltaan hipisä tai sisäkenkiä vaihtaa - tarkoitushan on estää hiekanmurusten hankautuminen lattioihin ( kengänpohjista aina irtoaa) - suojahanskat on siivoojan käsien suojaamista varten pesuaineilta - kertakäyttömyssy - no sille en siivoojan työssä näe oikein käyttöä..keittiössä niitä käytetään ettei hiuksia lentele ruokiin. Yleensä yritysten kotisiivoojilla on jo olemassa työvaatteet ( suojavaatteet), hanskat ja kengänsuojat ihan omasta takaa ( ainakin meillä), mutta jos jotain erillistä vielä vaadit, niin hommaat ja huollat tai sitten maksat vain lisää. Eihän siinä mitään sen kummempaa ole. Hygieniafriikkiyden tilalle ehdottaisin kyllä jonkinlaista fetismiä..ehkä sinusta vain on mukavaa, että siivoojasi on sen näköinen, mitä kuvittelet tällaisen työntekijän olevan. Älä kuitenkaan ruiki pitkin seiniä...

• Tosion.

Kerron hygieniafriikille pienen esimerkin.
      Perhe 2 aikuista ja 2 lasta. Äiti oli hygieniafriikki ja joka ilta kun lapset menivät nukkumaan niin äidistä kasvoi esiin hygieniafriikki. Äiti aluksi pyyhkipinnat, lattiat, wc:t yms. normaalilla emäksisillä pesuaineilla ja silloin äidin mielestä koti oli puhdas. Jonkin ajan kuluttua Äiti törmäsi kauppareissulla desinfektio aineisiin ja alkoi kotona taas joka iltainen hygieniafriikki sessio eri pintamateriaalien kanssa.
      Lapsi sairastui normaaliin flunssaan ja hygieniä friikki oli ihmeissää mistä tartunta oli tullut ja lisäsi desinfektio aine määrää joka paikkaa. Toinenkin lapsi sairastui ja äiti oli jo kauhuissaan. Tätä lapsien sairastelua jatkui puolivuotta ja äiti oli jo hermorauniona...
      Hygieniäfriikki törmäsi siivousalalla olevaan henkilöön ja kysyi ongelmasta. Siivousalan ihminen suositteli että jättää desinfektio aineet heti pois ja vähentää siivousta esim. kerta viikkoon. Hygieniafriikki uskoi siivousalan henkilöä ja toimi ohjeiden mukaan.
      Lapset olivat terveempiä, äidillä oli hygieniafriikki sairaus kadonnut ja kaikki voi hyvin.

Tämän tarinan opetus on että siivouskin pitää pysyä kohtuudessa. Ihmisen vastustus kyky heikenee kun käytetään likaa desinfektioaineita.

• Kotisiivous

Ihan mielenkiinnosta kyselen, haluatko moisen suojavarustuksen suojellaksesi kotiasi siivoojan bakteereilta vai siivoojaa kotisi bakteereilta? Itse olen itsenäinen kotisiivooja ja käytän aina erillisiä työkenkiä, jotka vaihdan aina siivottavaan kotiin mennessä ja jotka myös pesen jokaisen siivouskerran jälkeen (crocksit), sekä luonnollisesti suojakäsineitä säästääkseni omia käsiäni (mikroliinat kuivattavat käsiä, pesuaineet). Suojamyssyä en käytä, ja kyllä hieman ihmettelisin jos joku asiakas sitä minulle ehdottaisi. Essu kyllä voisi olla tarpeen, esim. saunanpesussa.

• Kotihengetär

Kerrankin joku on niin järkevä, että siivotessa käyttää ulko- ja sisäkenkiä erikseen. Minullakin on aina sisäkengät repussani mukana. Jos sukkasilla kulkee sisällä siivotessa niin kyllä roskat ja villakoirat ovat koko ajan sukanpohjassa. Suojakäsineitä käytän yleensä wc:n pesussa. Suojamyssy kyllä on vähän erikoisen epäsopivaa siivotessa. Eikö sitä käytetä yleensä keittiöhommissa.

• laikkari111

Sukkasillaan siivoaminen ei ole järkevää myöskän jalkojen kannalta, hyvät työkengät jalkaan myös kotisiivouksessa.

• hoitsukundi37

veikkaan että kyse on aika paljon siitä, löytyykö sinulta itseltä Minttu noi mainitsemasi suojavarusteet. Oon itekin siivoillu aika paljon, mut en tiedä miten yleistä esim. muoviessun käyttö on siivoojilla

• vahaamaanillalla

Voit vaatia, että kotisiivoojalla on riittävän kuumassa, väh. 60 celsiusta, pestyt siivousliinat. Ammattilainen käyttää suojakäsineitä vessan, ja pesutilojen siivouksessa, sekä erikseen viemäreille- märkäpesuissa myös työkumisaappaita. Työasu kertoo että hänen työnantajallaan on kiinnostusta panostaa imagoon. Vieraassa kodissa tehdään kuivissa tiloissa joko sukkasillaan, tai tossut jalassa. Itse kuljetan aina yhden parin puhtaita sukkia mukana. Hyvin usein vaihdan, ennen siistimpää kohdetta, jonkun rähnähomman- yleensä ihan muu kuin kotikohde, jälkeen.

Ystävällisesti sanoisin, että siivoojat ovat normaaleja ihmisiä, kuten asiakkaatkin. Jos asiakas pelkää että siivooja on hygieniariski, niin ei pidä päästää siivoojaa kotiinsa. Vuosia tehneenä, aina olen kelvannut, töihin, minne on sovittu. Kädet pesen ensin, aina uudessa kohteessa. Ja lopuksi myös.

Voithan senverran soitella itse yrittäjälle, että kysyt minkäsortin ihmisiä hänen siivoojansa ovat, ja onko näillä työterveyshuolto kunnossa. Kun on, on säännölliset tarkastukset, ja tarvittaessa testauttavat jos on riskijuttuja-
      Noro, influenssa- tms juttujen kanssa ei mennä, ainakaan vanhusten ym. erityisryhmään kuuluvien koteihin siivoamaan. Sairaslomalainen odottaa, tekee vaikka yrityskohteita juuri ja juuri toivuttuaan, ja lähtee koteihin vasta kun tartuntariski on todenn hävinnyt.

• dfdfdfdfdfdfdfdfd

Seitsemän vuotta vanha avaus. Ap todennäköisesti jo saanut siivoojan lisäksi kaiken muunkin suojatuksi.

• jasiivoo

en minä ainakaan tule siivoamaan teille ilman hanskoja mistä tiedän ettei b ja c hepatiitti tatu teiltä, onko ukkosi laskenut mälliä makkarin lattialle yms

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1672
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      943
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      879
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      748
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      738
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe