Vanhempani aikovat myydä minulle suvun hallussa jo satoja vuosia olleen kiinteistön (talo vähän maata) ns. lahjanluonteisella kaupalla, en siis maksa täyttä käypää arvoa vaan noin puolet siitä - joudun tästä hinnanalennuksesta maksamaan tietysti lahjaveroa.
Kysymys kuuluu kuitenkin, että vanhempani haluavat varmistua siitä, että kiinteistö säilyy jatkossakin minun omistuksessani vaikka joskus menisin naimisiin ja sattuisin sitten eroamaan (tällä hetkellä en edes seurustele), eli he haluavat varmistaa, että tulevalla puolisollani ei ole avio-oikeutta tähän kiinteistöön. Miten tämä asia tulee hoitaa käytännössä ? - pitkääkö kauppakirjaan lisätä tällainen ehto ja onko se juridisesti pätevä joskus tulevaisuudessa mahdollisen avioeron sattuessa kohdalle.
Siihen, että lupaisin tehdä itse avioehtosopimuksen tulevan siippani kanssa, eivät vanhemmat luota. Mikä siis on oikea tapa hoitaa asia pomminvarmasti ?
Avioehdosta
4
379
Vastaukset
- testamentti
Näyttäisi siltä, että tuollaisella järjestelyllä asian varmistaminen ei onnistu. Avioliittolain mukaan kolmas osapuoli (siis muu kuin puolisot keskenään) voi määrätä avio-oikeudesta vain, jos omaisuus on lahjoitettu tai testamentattu. Muunlaisista järjestelyistä ei avioliittolaki puhu mitään.
Muistelin, että vastikkeellinen lahjoitus, josta sinun tapauksessasi olisi kyse, ei antaisi mahdollisuutta puolison avio-oikeuden rajoittamiseen. Tätä tulkintaani tukee esim. tuo linkki http://www.farmit.net/farmit/fi/05_talous/03_Lakiasiat/01_Artikkelit/03_Omaisuuden_siirto/index.jsp jossa mainitaan, että: "Vain kokonaan vastikkeeton saanto katsotaan sellaiseksi lahjakirjaksi, johon lahjanantaja voi liittää lahjansaajan puolison avio-oikeuden poistavan määräyksen.". Jos olen väärässä, niin kyllä nixnax tulee kohta apuun!
Siispä näyttäisi siltä, että jos vanhempasi haluavat varmistella asian, heidän on tehtävä se lahjakirjalla täysin vastikkeetta ("Lahjakirjasaannon vastikkeellisuutta tai vastikkeettomuutta tulkitaan varsin ankarasti. Saanto katsotaan vastikkeelliseksi ja saantokirja kauppakirjaksi, vaikka vastikkeena olisi vain syytinkietuus.", ks. em. linkki) tai sitten testamentilla.
Avioehdosta kannattaa muistaa, että sitä et voi tehdä yksin, vaan ainoastaan mahdollisen tulevan puolisosi kanssa yhteisymmärryksessä.- Voihan13
sen avioehdon tehdä myös avioliiton solmimisen jälkeen.
Mutta silloinkin se pitää molempien osapuolien allekirjoittaa (=voi olla vaikeampi rasti).
- 2x2
Lakimiesten mukaan ns. pomminvarma on, avioehtosopimuksen lisäksi, määräys testamentissa. Kun tätä ei voi käyttää, voi avioerossa kohtuullistamissyistä talo mennä jakoon.
- nix nax
>>Lakimiesten mukaan ns. pomminvarma on, avioehtosopimuksen lisäksi, määräys testamentissa. Kun tätä ei voi käyttää, voi avioerossa kohtuullistamissyistä talo mennä jakoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984