Vanhempani aikovat myydä minulle suvun hallussa jo satoja vuosia olleen kiinteistön (talo vähän maata) ns. lahjanluonteisella kaupalla, en siis maksa täyttä käypää arvoa vaan noin puolet siitä - joudun tästä hinnanalennuksesta maksamaan tietysti lahjaveroa.
Kysymys kuuluu kuitenkin, että vanhempani haluavat varmistua siitä, että kiinteistö säilyy jatkossakin minun omistuksessani vaikka joskus menisin naimisiin ja sattuisin sitten eroamaan (tällä hetkellä en edes seurustele), eli he haluavat varmistaa, että tulevalla puolisollani ei ole avio-oikeutta tähän kiinteistöön. Miten tämä asia tulee hoitaa käytännössä ? - pitkääkö kauppakirjaan lisätä tällainen ehto ja onko se juridisesti pätevä joskus tulevaisuudessa mahdollisen avioeron sattuessa kohdalle.
Siihen, että lupaisin tehdä itse avioehtosopimuksen tulevan siippani kanssa, eivät vanhemmat luota. Mikä siis on oikea tapa hoitaa asia pomminvarmasti ?
Avioehdosta
4
457
Vastaukset
- testamentti
Näyttäisi siltä, että tuollaisella järjestelyllä asian varmistaminen ei onnistu. Avioliittolain mukaan kolmas osapuoli (siis muu kuin puolisot keskenään) voi määrätä avio-oikeudesta vain, jos omaisuus on lahjoitettu tai testamentattu. Muunlaisista järjestelyistä ei avioliittolaki puhu mitään.
Muistelin, että vastikkeellinen lahjoitus, josta sinun tapauksessasi olisi kyse, ei antaisi mahdollisuutta puolison avio-oikeuden rajoittamiseen. Tätä tulkintaani tukee esim. tuo linkki http://www.farmit.net/farmit/fi/05_talous/03_Lakiasiat/01_Artikkelit/03_Omaisuuden_siirto/index.jsp jossa mainitaan, että: "Vain kokonaan vastikkeeton saanto katsotaan sellaiseksi lahjakirjaksi, johon lahjanantaja voi liittää lahjansaajan puolison avio-oikeuden poistavan määräyksen.". Jos olen väärässä, niin kyllä nixnax tulee kohta apuun!
Siispä näyttäisi siltä, että jos vanhempasi haluavat varmistella asian, heidän on tehtävä se lahjakirjalla täysin vastikkeetta ("Lahjakirjasaannon vastikkeellisuutta tai vastikkeettomuutta tulkitaan varsin ankarasti. Saanto katsotaan vastikkeelliseksi ja saantokirja kauppakirjaksi, vaikka vastikkeena olisi vain syytinkietuus.", ks. em. linkki) tai sitten testamentilla.
Avioehdosta kannattaa muistaa, että sitä et voi tehdä yksin, vaan ainoastaan mahdollisen tulevan puolisosi kanssa yhteisymmärryksessä.- Voihan13
sen avioehdon tehdä myös avioliiton solmimisen jälkeen.
Mutta silloinkin se pitää molempien osapuolien allekirjoittaa (=voi olla vaikeampi rasti).
- 2x2
Lakimiesten mukaan ns. pomminvarma on, avioehtosopimuksen lisäksi, määräys testamentissa. Kun tätä ei voi käyttää, voi avioerossa kohtuullistamissyistä talo mennä jakoon.
- nix nax
>>Lakimiesten mukaan ns. pomminvarma on, avioehtosopimuksen lisäksi, määräys testamentissa. Kun tätä ei voi käyttää, voi avioerossa kohtuullistamissyistä talo mennä jakoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen1136517Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,3695919Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?
Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam364389Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään123665Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk723607Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1112816Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?
Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni142278Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,212045Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t221826Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.181644