Mulla on ollut nyt yli vuoden päällä sydämen voimakas syke. Syke tuntuu esim. istuessa selässä vasemmalla puolella tuolin selkänojaa vasten. Makuuasento on kaikkein pahinta. Vasemmalla kyljellä maatessani sydän hakkaan niin voimakkaasti, että sen voi ulkopuolinenkin kädellä tuntea kyljestäni. Oikealla kyljellä maatessani sydämen syke tuntuu oikealla kaulalla. Syke herättää välillä yölläkin ja aamulla herään aina tähän samaan tuntemukseen. Olo on kuin olisin juuri pelästynyt jotakin.
Tutukimuksia on tehty; 3 x Holterointi, polkupyöräergometritestaus, kilpirauhanen jne.
Lääkkeistä olen kokeillut erilaisia beetasalpajia ja cipralexia. Ei apua.
Onko kellään muulla kokemuksia vastaavasta?
sydämen voimakas syke
32
20266
Vastaukset
- ovulaatio
eikö se oo hyvä, että lyö, kun että jättäisi lyömättä? kannattaisi ehkä keskittyä elämiseen lyöntien kyttäämisen "nyt se lyö ja nyt se ei lyö" sijaan.
- IP
Itselläni oli lyöntitiheys sadasta sataan kolmeenkymmeneen. Rasituksen jälkeen palautui hitaasti sadan kieppeille. Verenpaine oli normaali, jouduin lääkärissä käydessäni aina sydänfilmiin ja ihmetykseen vaivaako se minua. No ei, paitsi jos ryhtyi kuuntelemaan, etenkin öisin kuulin korvissa jumpsutuksen, se alkoi häiritä. Kävin kuntosalilla, josta syke sai lisävauhtia. Ajattelin sen johtuvan siitä, kun nuorempana minulla oli todettu olevan poikkeavan suuri sydän. Lääkärini kuunteli kuuluuko sivuääniä. Liian nopea syke saattaisi rasittaa sydäntäni. Varmuuden vuoksi minulle määrättiin sitten Bisoprolol Actavis lääkitys, ½ tablettia aamuisin. Syke tippuikin 67 . Aluksi tuntui kuin jarrut olisi pantu päälle, nyt olen tottunut käyttäessäni lääkettä viitisen kuukautta. Tuo lääke kuuluu beetasalpaajien ryhmään ja sitä on eri vahvuuksia. Minulle sanottiin, että voin tarvittaessa nostaa määrän yhteen kokonaiseen tablettiin. Hyvin on riittänyt tuo puolikas.
- Kokemusta on!
Moi!
Miehelläni oli sama vika ja viivytti jatkuvasti lääkäriin menoa. Viimein otettiin ultrakuva sydämestä. Läppä vuoti reilusti ja aortassa pullistuma.Leikkaus kuukauden kuluttua ja uudet osat laitettiin paikalleen.Nyt odotetaan,miten alkaa mennä.Leikkaus sujui hyvin.Syke laskenut 60:iin ja verenpaine tasoittunut.Lääkkeitä syö loppuelämän.
En tiedä,mikä sinun vaivasi aiheuttaa,mutta mene tutkimuksiin.Nykyään lääkärit osaa todella paljon ja laitteet on kehittyneet todella hyviksi.
Ei pelkoa,vaan rohkeutta ja voimia sulle! - Minä vain
Itselläni on myös tuo kovan sykkeen tuntuminen ja erityisesti samoissa asennoissa kuin sinulla. Tehty myöskin Holteroinnit ja uä (oletan että Holterin ohessa myös sinullakin). Ei sydänvikaa tästä huolimatta. Eihän kellään sydän lyö ns. huomaamattomasti aina... Jos ok niin voit varmasti olla myöskin rauhassa kuten minäkin:) Asennonvaihto auttaa kun häiritsee toisinaan ja stressiä välttää. Beetasalpaajia ei kannate mennä pyytämään jos syketiheys kuitenkin normaalisti alle sadan. Täyttä elämää vain elämään vaivasta huolimatta.
- Kettu3
Se on joskus vaikeaa selittää, että syke ei ole nopeaa, vaan voimakasta. Lekuri ei sitä ymmärtänyt, vaikka yritin selittää. Mulla pumppu aloittaa jyskytyksen ihan milloin sattuu. Tuntuu joka puolella. Syke ei kuitenkaan ole kuin 75-85. Taitaa olla vaan jonkinlainen synnynnäinen juttu, on nimittäin ollut kauan, kymmeniä vuosia. Lopulta määrättiin emconcoria yks nappi päivässä ja se tuntui auttavan ainakin jonkin verran.
- henttu
Näkisin tilanteesi paniikkihäiriöön verrattavana alitajunnan viestinä ns. "sisäisenä äänenä", joka yrittää kiinnittää huomiosi elämäntilanteessasi vallitsevaan ristiriitaan. Kun ilmoitus tulee sydämen kautta, se voisi viitata siihen, ettet elämässäsi kuuntele tarpeeksi sydämesi ääntä, vaan esim. mieluummin toimit ympäristösi
" odotusten" mukaan, tai annat trendien määrätä käyttäytymistäsi.
Tietysti rakkausasiat myös symboloituvat voimakkaasti sydämen kautta. Kiellätkö rakastumisesi, koska kohde on ns. kielletty? Uskalla elää omilla ehdoillasi! Tässä minun viesti sinulle. Kaikkea hyvää!- meme1
Ensin ajattelin, että viestisi on jotain hörhöä, mutta sitten tajusin. Itselläni on aivan samanlaista, mutta erilaista, sydän lompsii (vaikea kertoa), tunnen kaiken aikaa sydämeni lyönnit, jatkuvan huminan päässä (takaraivossa). Ajoittain lyönti jää väliin, ahdistaa jne. enää en välitä tästä pahemmin, koska nämä ovat jo jatkuneet ainakin 10 vuotta. "Kaikki " kokeet on tehty ja terveeksi havaittu.
- henttu
meme1 kirjoitti:
Ensin ajattelin, että viestisi on jotain hörhöä, mutta sitten tajusin. Itselläni on aivan samanlaista, mutta erilaista, sydän lompsii (vaikea kertoa), tunnen kaiken aikaa sydämeni lyönnit, jatkuvan huminan päässä (takaraivossa). Ajoittain lyönti jää väliin, ahdistaa jne. enää en välitä tästä pahemmin, koska nämä ovat jo jatkuneet ainakin 10 vuotta. "Kaikki " kokeet on tehty ja terveeksi havaittu.
Valitettavasti näyttää siltä, että tämä tauti on nykyään hyvin yleinen. Se näyttää vaivaavan "kilttejä" ja epäitsenäisiä ihmisiä, jotka hakevat hyväksyntää suorittamisen kautta, mutta stressaantuvat kovasti, kun ehdollistavat näin hyväksytyksi tulemisen.
Em. tapauksessa sanoisin lyhyesti, että sydän "kovalla metelillään" haluaa yksinkertaisesti tulla kuulluksi, huomioon otetuksi hyväksytyksi sellaisenaan? Henkisesti aikuiseksi kasvaminen tarkoittaa myös itsensä hyväksymistä sellaisena kun on, se parantaa myös useimmat somaattiset vaivat.
- YETSKA
tähän esim. huimausta tai muita oireita? Oletko mies vai nainen? Jokin lisämunuaisen toimintahäiriö? Onko hormoonitasot tutkittu (mies)?
- YETSKA
Kysyjällä ei ole syketaajuudeltaan liian suurta sykettä vaan kyse on siitä, että syke tuntuu voimakkaana, siis "hakkaa"..., olenko oikeassa?
- on auttanut.
Samanlaisia vaivoja on myös minulla ollut jo kauan, olen jo niihin niin tottunut. Nukun oikealla kyljellä ja laitan toisen tyynyn vasemman puoleisen kainalon alle, se on auttanut eivätkä lyöntiäänet näin häiritse nukkumista. Otan yhden beetasalpaajan päivittäin. Kahvia en myöskään juo myöhään illalla.
- ...
hentun viesti kuulosti mielenkiintoselta ite ajattelin kans eka et jtn hömppää vaan selittää mut itell' kans oli viime keväänä samoja tuntemuksia. Kauhee stressi oli päällä koulun ja suhteitten takia, jota yritin lievittää rajulla liikunnalla ja tekemisellä koko ajan vauhissa, rupesin myös kahvia juomaanmitä oikeesti inhoon. No kaikki sitte kasaantu ja yks yö sain kohtauksen mikä tuntu ku sydänkohtaus ois iskeny. Sen jälkeen läkäärin kans kaikki testit tehtiin ja todettiin todella hyväkuntoseks eikä fyysisesti ollu mtn vikaa. Nykyään oon oppinu vähä hellittään ja pitään omia vapaapäiviä pitään ku on ruennu nuita untemuksia tuntuun, ja paremmin on menny. Joten uskon että useimmilla tosiaan kroppa yrittää kertoo jtn esim et pitäs hidastaa tahtia ja ajatela iteään enemmän. Tässä vaan oma kertomus kannattaa kuunnella itteään mut ei rueta panikoimaan turhaa koska saattaa olla vaan tommosesta mielen jutusta kyse :)
- ekg
Minulla ( nainen53v) ollut tuollaista tuntumaa useita vuosikymmeniä. Mieheni ei tunne sykettään kehossaan mutta minä tunnen jos vaan herkeän kuuntelemaan. Ollut myös rytmihäiriöitä ties miten kauan. Lepopulssi 50. Verenpaine normaali. Stressi ym. lisää kaikenlaista sydämen temppuilua. Se kai on meidän sisäelinhermostolta herkkien ihmisten " vaiva". Sinut on tutkittu. Ole ihan rauhassa.
- pulssi nainen
Mulla on samanlaisia vaivoja :/ En ole käynyt tutkimuksissa, mutta kun kysyin asiasta lääkäriltä hän sanoi että se on normaalia.. ( onko se normaalia jos syke nousee yht äkkiä kauhean tiheäksi ja sitten rauhoittuu ). Vai onkos mulla sydämen sivuääni? Enpä tiedä.. en tiedä antaisinko asian vain olla vai mitä pitäisi tehdä asialle =/
- .
Aqua Detox -jalkakylpyhoidoilla saadaan elimistöstä imettyä paljon haitallisia aineita pois. Kokeilkaa ja ihmetelkää.
Samanlainen VOIMAKAS läpätys,jota kuvaan "sydän tekee tosissaan töitä",on minulla. Näköjään muista poiketen,minulla nuo läpätykset tulee kun pysähdyn liikkeestä,alan esim. tarkkailemaan jotain lintua kesken kävelylenkin. Sydämessäni on pieni läppävuoto ja se on ultrattu monesti. Lääkäri ei oikeen ota kantaa koko läpätykseen. Läpättäkööt.
- MOJOVA
Moi, luulisin että sulla on paniikkihäiriö.Se on yleinen nuorilla aikuisilla.Itellä on se.Aluksi se alkoi juuri voimakkaallaa sydämenhakkauksella.Käy lukemassa wikipediasta tietoa paniikkihäiriöstä ja tee panikkihäiriötesti jos tuntuu että oireet täsmäävät.Se on lääkkeillä hoidettavissa ja voi puhkea ihan ilman erityistä syytä.
- helb
Mullakin on vastaavia kokemuksia. Niitä on nyt ollut ainakin 12 vuotta, mutta ei aina kovin tiheään. Kävin silloin kun ne alkoi lääkärissä ja sydänfilmissäkin näkyi, että lyönti on tosi kova.Silloin sydän hakkasi kovaa melkein koko ajan. Lääkäri määräsi lääkettä, en muista enää mitä, koska en milloinkaan hankkinut ko. lääkkeitä. Muita tutkimuksia ei ole tehty. Sydämeni myös muljahtelee ja värähtelee aika ajoin. Aamuisin voin herätä hirveään sydämen hakkaamiseen, olo on tosiaan kuin puolikuoliaaksi säikähtäneellä. Päässä kohisee ja kohta tilanne menee kuitenkin ohi.
En ole suuremmin välittänyt asiasta, vaikka se vähän ihmeelliseltä tuntuukin. Olen liittänyt asian jotenkin stressiin, koska huomaan että aina silloin kun on erityisen kiirettä taikka muuten mieltä jokin painaa, sydän reagoi hakkaamalla kuin hullu. Tuntuu kuitenkin että oireesi olisivat pahemmat kuin minulla, vaikka minunkin sydämeni hakkaamisen voi ulkopuolinenkin lähes kuulla, niin kova se on silloin kun on.
En ole mikään lääkäri, mutta lääkkeisiin varauksella suhtautuvana sanoisin, että ellei lääkkeistä ole selkeää apua, kannattaako niitä edes syödä. Jos apua on niin sitten toki.Vaikka tämä on vaivannut minua näinkin kauan, en usko että vikaa on varsinaisesti itse sydämessä, vaan muualla. Mutta olkoon missä on, toistaiseksi en aio asiasta välittää tämän kummemmin. - cardio
Mulla syke herätessä ollut 150, vaihtelu 140 ja 59 välillä. Menen kardiologin echo-kuvaukseen, jossa tutkitaan sydämen rakenteet. Mikäli kyseessä brakykardia menee Propral kieltoon.Myös kaulalla sykki jokin välillä. Yleensä iltaisin hankalampi olla ja aamulla yrittää työntää, olen kuullut , että mitä pitempään nukkuu sitä korkeampi pulssi on herätessä. Propral vaikuttaa noin 4 tuntia. Saa nähdä löytyykö sydän-echossa mitään, se kyllä poissulkee monta vaihtoehtoa tai sitten kyseessä on rytmihäiriö.
- ?
Joo, mulla on ollut vastaavanlaisia oireita ja välillä on tullut lähes koko yökin valvottua, koska eniten ne tosiaan vaivaavat levossa:(...mullekkin tehtiin tuo holterointi, muttei siinä kuulemma mitään ihmeempää löytynyt...verenpaineet mulla on ollu korkealla jo ainakin vuoden ajan, en tiedä onko stressaava elämä vai mikä...mutta musta tuntuu, että mulla helpotti kyseiset oireet, kun sain verenpaine lääkkeet, ei ainakaan niin häiritseviä ole eikä ole uniakaan häirinnyt...ja kun nyt näin jo keski-ikäinen nainen olen, niin olen myös havainnut että kuukautisten aikana oireet ovat yleensä olleet voimakkaimmat...eli oisko sitten jotain tekemistä hormooneillakin, ainakin osaksi??...
- 27v mies täs..
En tiä, mut mulla noi tyky tyky kohtaukset alkoi sen jälkeen kun aloin saamaan paniikkikohtauksia. Nyt on paniikkikohtaukset melkeen täysin loppunut mutta toi hefletin tykytys tyk tyk tykytys on jääny siitä muistoksi. Huiliessa varsinkin tuntee sykkeen oikeen mukaavasti sekä joskus ihan istuessakin tuntee kyljessä/selässä jumputusta juu. Oli mullakin se kannettava laite, Holkeri vai mikä olikaan mutta siinä ei viikon aikana paljastunu mitään eikä myöskään sydänleffassa eikä ultrassa. Tais perkele paniikkihärö jättää pysyvät jälet. Aluks kun rupes tulee niit panicatakkeja ni ei oikee tahtonu uskaltaa duunata mitää rasittavaa, mitää sykettä nostavaa kun sydämenlyönnit tuntuu nii saatanan voimakkailta. Riittää ku kävelen ton pikkujyrkän mäen tosta ylös ni johan meinaa pumppu puskee rinnuksista läpi. Eikä tuskin ole ollu huonosta yleiskunnosta kyse. Nyt joutuu vieläkin varomaan kaikkee liian raskasta vaikka dokdor sano ettei siit piä välittää. Vittuuks täs, näillä mennää.
- juueiei
Itse olen yli 40v, mutta mulla alkoikin noi paniikkijutut lähes kaksikymmentä vuotta sitten. Eikä niistä silloin oikein tiedetty - ainakaan suomessa. Mulle tehtiin kilpirauhaskoe ja sydänfilmit. Ei mitään vikaa. Mutta mikä ihme sen loppujen lopuksi aiheuttaa? Stressi, ym. mutta ei kaikki saa noita kohtauksia, vaikka kuinka olisivat ahdistuneita.
Ja tästä sitten kerronkin erään hyvän omalääkärin selostuksen. Ennen vanhaa paniikkihäiriötä kutsuttiin torikammoksi tai kahvikuppineuroosiksi. Nykylääketiede yhdistää ahdistuksen, pelon tunteen ja stressin laukaisevaksi tekijäksi paniikkihäiriöön. Ja mun mielestä se on hyvin sanottu.
- juueiei
Tiedätkö mikä sen aiheuttaa?
Stressi, stressi ja stressi ja sitten sen laukeaminen.
Eli kun elimistön henkinen ja fyysinen tasapaino palautuu, mutta syödään silti esim. betasalpaajaa, niin sydämen syke laantuu ja hidastuu, mutta myös samalla voimistuu. Itselläni on ollut paniikkihäiriöjohtauksia jo parikymmentä vuotta sitten ja silloinhan sydän hakkaa ihan älyttömästi ja tulee hyperventiloitua ym.
Aluksi sain lääkkeeksi emconcoria 5mg, ja leppulssi putosi jopa alle 40:n. Ja se oli sellaista hidasta, mutta voimakasta ja hakkaavaa. Lääkitystä muutettiin sitten Xanoriin (jossa olen nyt koukussa) ja Propraliin.
Elän vaikeita aikoja tällä hetkellä ja Xanorista yritetään eroon. Propralin vaihdoin takaisin emconcoriin, mutta puoleen. Lepopulssi on silti 70 - 100. Xanoria olen syönyt kuitenkin kohtuullisen vähän, n. 1,5mg/vrk. Mutta joka päivä usean vuoden ajan. Resepti on aina iteroitu, eli en saa kuin tietyn määrän/kk. Nyt lääkemäärää on alennettu.
Myönnän, olen myös tapajuoja, eli jonkinasteinen alkoholisti. Ei hyvältä näytä, mutta yritetään nyt silti tulla alas sieltä puusta. - Jokke1957
Kannattaisi kokeille D vitamiinia, se kuulemma ainakin auttaa sydämmen rytmihäiriöihin. Toivottavasti saat apua, aina ei lääkäritkään löydä syytä. Minulla kans tekee toisella kyljellä samaa käy vähän kovempaa mutta ei se ole kertomasi kanssa kuin pikku juttu minulla. Kyllähän se varmasti häiritsee jos sydän hakkaa kovasti. Sydän jutut on aina otettava todesta ei ole leikkimistä niitten kanssa.
- vaiettäniinkö
Aloin ensimmäistä kertaa elämässäni syömään D-vitamiinia (noin niinkun purkista, tablettimuodossa) ja ei mennyt montaa päivää kun sydämessäni alkoi ilmetä rytmihäiriöitä ihan hulluna. Siitä lähtien niitä on tullut hetkittäin jopa monta kertaa minuutissa. Tiedä sit mistä johtuu.
- salem12345
- Minnaliina1
Kun minulla on rytmihäiriöitä,kuulan sydämen lyönnit isosti.Pyrin liikkumaan päivittäin,se auttaa ainakin minua,liikkumattomuus on pahinta.Ja liika on liikaa,siitäkin tulee rytmihäiriöitä.
- lisa
Liika on liikaa, jos nousen raput kuudenteen kerrokseen hakkaaminen jatkuu pari tuntia, millä sen sais rauhoittumaan. rankkaa
- pumpumpum
Minulla on kanssa juurikin tuollaisia oireita. Syke ei siis ole korkealla vaan ihan kuin sydän hakkaisi voimakkaammin. Tupakoinnin lopettamisella ja aloittamalla säännöllisen liikunnan sain sen kokonaan loppumaan, eikä se enää vaivannut. En meilkeinpä tuntenut sykettä kunnes tarkistin sormilla. Nyt olen taas pahat tavat aloittanut ja niin palasi myös tuo kova lyönti.
- pikkujoulut
Minulla alkoi voimakas syke tuntumaan viikkon sitten ja todettiinkin rytmihäiriö =liikalyöntejä. Olen syönyt propralia, mutta se ei ole poistanut voimakasta sykettä. Nyt vielä verikokeen tuloksia odotellaan, löytyykö niistä mitään häiriötä esim. kilpirauhasesta. Mietin, että on ollut melko "rankka" pikkujoulukausi tänä syksynä viikonloppusin ja sitten viikolla rankkaa liikuntaa, joten ei ole ihme, että tämmöinen vaiva tuli...Nyt loppui rilluttelu (tupakka ja alkoholi) jospa se siitä tasaantuisi. Olen lukenut monella rankan liikunnan jälkeen alkaneen tämän vaivan, niin minullakin. Laittakaa viestiä, kenellä samanlaisia kokemuksia ja onko voimakas syke palautunut jossain ajassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264