maissinaksut ja vellit...

ei aina ymmärrä

Kertokaapas nyt tälle tyhmälle ihmiselle, että mikä idea noissa maissinaksuissa oikein on? Onko ne vain naposteltavaa, vai ihan joka kodin must juttu. Tuttuni niistä aina niin hehkuttaa, mutta minä en vielä ole keksinyt miksi niitä PITÄISI antaa.

Ja toinen mitä olen miettinyt on tuo velliasia. JOs lapsi on rintamaidolla ja syö kiinteitä niin onko tuolla vellillä suurempaa vaikutusta esim. yöuniin. Mitä energiasisältöjä vertailin korvikkeen ja vellin välillä niin ei suurta heittoa ollut. Mietin vain, että eikös se iltapuuro ja tissit päälle pitäisi riittää vai pitäisikö tissittely vaihtaa sitten velliin vielä ennen yötä? Jokainen tietysti omanlaisensa lapsi, mutta lähinnä ihmettelen sen vellin ideaa.

Kiitos jo etukäteen pöllön valistamisesta!

19

1462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa miettinyt

Samaa olen pähkäillyt. Onko tuo velli niin hyvä juttu. Jostakin olen lukenut että rintamaito on jopa tuhdimpaa kuin vellit. Että ainakaan velleillä ei vissiin unia pidennetä (kun luulen että useammat siksi haluaisi velliä antaa). Noista naksuista luulen että ne on turvallista "sormi" ruokaa. Lapsi voi ottaa itse ja harjoitella suuhun laittoa ja ei tule niin kauheaa sotkua kuin esim. soseista.
      Tähän samaan voisin kysyä että miten olette aloittaneet ruoka kokeilut? Meillä tyttö on nyt 4,5kk ja täysimetyksellä mennään vielä. Olisko hyvä aloitus kaupan jotkut soseet vai perunaa samasta kattilasta?? Banaania? Maissia? Marjoja? Mistä aloittaa? Ja miten? Paljonko? Kuten varmaan arvaatte kyseessä on meidän ensimmäinen lapsi ja ei vielä ole kokemusta muusta kuin tissittelystä. :-)

• Elisa_83

mitään ravitsemuksellista syytä antaa velliä, mikäli lapsi on rintamaidolla ja syö kiinteitä. Mieluummin antaa ihan puuroa, kuin turhaan alkaa tuttipulloon ja velliin totuttaa. Tosiaan, aika lailla samaa tavaraa kuin korvikekin, vaikka toisaalta monet kyllä sanovat, että yöunet ovat vellin antamisen jälkeen pidentyneet. Mikäs siinä sitten, jos joku haluaa antaa, meillä ei ole kuitenkaan koskaan saanut eikä tule saamaan.

Sitten ne maissinaksut. Eihän niitä titenkään tarvitse antaa, jos ei siihen tarvetta koe. Niinkuin ei mitään muutakaan yksittäistä ruokaa ole pakko antaa. Meillä ne ovat lähinnä toimineet hyvin sormiruokaan totuteltaessa, koska ovat niin turvallisia. Ne sulavat suussa, joten vauva ei saa vedettyä henkeen tai otettua liian isoa palaa, niinkuin usein ainakin meillä käy monen muun sormiruoan kanssa. Lisäksi joskus käytetään niitä silloin, kun vaikkapa syödään koko perhe yhdessä ja vauva on jo oman ruokansa syönyt. Meillä ei tyttö pysy aloillaan, jos ei ole jotain tekemistä, niin on siinä sitten saanut maissinaksun käteen. Joka päivä ei niitä syö, mutta ehkä joka toinen saa yhden tai kaksi.

Eli yhteenvetona molemmista sanoisin, että kumpaakaan ei ole pakko antaa, mutta ovat tosi käteviä joidenkin mielestä ja joillekin lapsille sopivat. Kukin tavallaan.

• susannah_

Kyllä meillä velli pidensi yöunta,oli korvikevauva.Ja velli aloitetaan yleensä aikaisemmin kuin se suositeltu 4 kuukautta
      .Eli sen takia ei tuo puuro tissi onnistu kun puuron aloitusikä on se 5 kk ja esim. meidän tyttö alkoi syödä velliä 3kk vanhana.

Ja mitä naksuihin tulee oli meidän tytön ensimmäinen sormiruoka,opetteli tekniikkaa eikä tarvinnut pelätä että saa huimalla kahdella hampaallaan "puraistua" liian ison palan,jolloin on tukehtumisvaara.Näin kävi näkkärin kanssa (neuvolan idea) meinasi tukehtua vaikka istuin vieressä,sen jälkeen ei enää annettu vaikkakin tyttö selvisi säikähdyksellä.Nykyään tykkää kovasti syödä naksuja,syö tosin sormiruokana myös banaania ja satsumaakin.

• helistin 79

Hei, meillä vauvamme on saanut pelkkää rintamaitoa, on nyt 7kk. Aloitin 5 kk kohdalla pienillä makuannoksilla jotta tottuu lusikkaan ja saa harjoitella ruuan viemistä nieluun yms. Ihan pari teelusikallista vaan per maku. Alotettiiin hedelmä- ja marjasoseilla ja sitten peruna/porkkana, yhtä makua aina muutama pvä jotta näki ettei ole allergioita.

Maissinaksuja annan vauvalle ihan sormiruokana jotta saa itse laittaa jotakin suuhunsa kun aikuiset syö omaa ruokaansa ja tykkää niistä kovasti. Ei niitä pakko ole antaa mutta voi jos haluaa.

Vellejä me emme ole antaneet ollenkaan koska ei ole korvikettakaan saanut ja velleissähän sitä juuri on. Maidottomia puuroja iltaisin joilla saimme yöunet parannettua ja rintaa päälle :) Luin jostain imetyssivustolta että kannattaakin antaa maito maitona ja puuro puurona ja unohtaa koko velli, neuvola oli samaa mieltä.

• vaihtoehto!

Velli on ihan hyväkin vaihtoehto silloin, kun vauva syystä tai toisesta tarvitsee tuhdimpaa ravintoa ennen kiinteiden ruokien aloittamista. Jos syödään jo puuroa ei siitä vellistä sitten enää mitää iloa ole. Meillä isokokoinen ja rivakasti kasvava osaimetyksellä oleva lapsi lapsi sai reilun kolmen kuukauden ikäisenä ensimmäiset iltavellit, kun maitomäärät alkoivat olla jo hurjia. Meillä se paransi yöunen määrää, enää ei heti alkuyöstä lähtein herätty puolentoistatunnin välein syömään ja lapsi heräsi aamulla paljon pirteämpänä. Yöunen lisäämisessä ruoalla ei siis ole kyse v ain äidin mukavuudenhalusta vaan väsyy se lapsikin, jos yhtenään yön aikana herää.

Kuten moni jo mainitsikin maissinaksu on helppo ja turvallinen sormiruoka aloittelijalle. Ei pakollinen, mutta helppo ja vaaraton.

• :-)

Aivan ei kaikki halua velliä antaa vaan että vanhemmat sais nukkua, lapsi on itsekkin pirteämpi kun saa nukuttua.

• ap----------,ki

no nyt mie ymmärsin :) JOo no sormiruokanahan tuo on oiva juttu :) Pöllö kun olen, ei olla vielä sinne asti tytön kanssa päästy, ikää vasta 6kk. 5kk iässä alettiin pikkuhiljaa totuttelemaan makuihin ja nyt syödään jo aikalailla säännöllisesti pieniä annoksia. Alkuun keitin itse potun ja sekoitin sen NAN:n kanssa (rintamaitoni kun ei niin vuolaasti valu) mutta se ei mennyt alkuunkaan. Mango ja pottu-porkkanasoseilla on sitten menty pikkuhiljaa ja nyt on otettu pari viikkoa niitä puuroja. Hauska, kun aina sanotaan, ettei kannata makealla alottaa, mutta meillä neiti rakastaa tuota kaupan pottu-porkkanaa, mutta makeat soseet ei niinkään mene.

Mutta kiitosta vastauksista, jälleen ymmärrän tätä lasten maailmaa enemmän

• äippä 09
        ap----------,ki kirjoitti:

no nyt mie ymmärsin :) JOo no sormiruokanahan tuo on oiva juttu :) Pöllö kun olen, ei olla vielä sinne asti tytön kanssa päästy, ikää vasta 6kk. 5kk iässä alettiin pikkuhiljaa totuttelemaan makuihin ja nyt syödään jo aikalailla säännöllisesti pieniä annoksia. Alkuun keitin itse potun ja sekoitin sen NAN:n kanssa (rintamaitoni kun ei niin vuolaasti valu) mutta se ei mennyt alkuunkaan. Mango ja pottu-porkkanasoseilla on sitten menty pikkuhiljaa ja nyt on otettu pari viikkoa niitä puuroja. Hauska, kun aina sanotaan, ettei kannata makealla alottaa, mutta meillä neiti rakastaa tuota kaupan pottu-porkkanaa, mutta makeat soseet ei niinkään mene.

Mutta kiitosta vastauksista, jälleen ymmärrän tätä lasten maailmaa enemmän

Minkä ikäisenä maissinaksuja ja muuta sormiruokaa voi antaa?

• Elisa_83
        äippä 09 kirjoitti:

Minkä ikäisenä maissinaksuja ja muuta sormiruokaa voi antaa?

tyttö sai ensimmäisen maistiaisen kiinteää ruokaa 6kk iässä ja oli nimenomaan sormiruokaa. Eli kyllä ainakin 6kk iässä voi antaa maissinaksun käteen. Valvottuna tietysti, vaikka mielestäni ovat sormiruokana turvallisimmasta päästä.:)

• juuuuuuuuuuuu
        Elisa_83 kirjoitti:

tyttö sai ensimmäisen maistiaisen kiinteää ruokaa 6kk iässä ja oli nimenomaan sormiruokaa. Eli kyllä ainakin 6kk iässä voi antaa maissinaksun käteen. Valvottuna tietysti, vaikka mielestäni ovat sormiruokana turvallisimmasta päästä.:)

Ja maissinaksut sopii myös laihduttavalle äidille. :D Oon syönyt niitä, dipannut kevytsulatejuustoon. Vähemmän kaloreita tulee verrattuna juustonaksuihin tai sipseihin. Nehän ei siis sellaisenaan maistu juuri miltään, mutta dipin kanssa.

• ...............

Totta on, ettei velli ole sen tujumpaa tai ravintopitoisempaa kuin korvike...ainoastaan tärkkelyksellä paksunnettu. Siinä vaiheessa kun lapsi syö kiinteitä, ei vellejä tarvita ainakaan, jos koskaan. Korvike taas on rintamaitoa hitaammin sulavaa ja siksi pitää nälän poissa pidempään. Ehkä siksi toiset antavat lapselle velliä (korviketta) iltaisin, jotta uni maistuisi paremmin. Monessa paikassa kuulee puhuttavan, ettei velliä tarvitse missään vaiheessa, ja meillä sen käyttö ainakin jäi kokonaan väliin. Soseilla ja korvikkeella mentiin ja puurot tuli mukaan 5-kuisena. Itse koen helpotuksena sen, että meillä rintaruokinta jäi 3-kuisena, en tiedä mitä olisin tehnyt, jos lapsi olisi tissillä kaikki yöt roikkunut vielä monta kuukautta sen jälkeen. Korvikkeen, puuron ja tutin avulla lapsi nukkuin aina hyvät 10-12 tuntia yössä täysin heräämättä :)

Maissinaksuja kokeiltiin, kun sormiruokailua alettiin harjoittelemaan, mutta muutaman kokeilun jälkeen naksunpala jumittui lapsen kurkkuun, meinasi tukehtua ja päätyi oksentamaan rajusti (onneksi), ja siihen
      jäi meidän naksukokeilut. Eivät ole mielestäni tarpeellisia lainkaan, mutta lapset niistä tuntuvat pitävän, ja viihtyvä ainakin sen aikaa naksujen parissa, että vanhemmille jää hetki aikaa muuhun. Meillä sormiruoan virkaa on toimittanut mm juustonpalat (poika rakastaa), kaurakeksit, haudutetut vihannekset ja isin ja äidin lautaselta kaikki mahdollinen :)

• Mammeli1982

Itse annan naksuja vaan että oppii itse tunkemaan jotain suuhunsa ja ne ovat turvallinen ja lisäaineeton vaihtoehto kun leivän murut vielä takertuvat kurkkuun eikä hampaita ole. Ja jos esim. kahvipöydässä kaikki jotain mutustaa saatan lapselle antaa naksun käteen niin hänkin viihtyy. En pidä niitä ruokavalioon kuuluvina enkä herkkupaloina. Ihan vaan opetteluvälineinä. Kun niitä paloittelee oppii vauva pinsettiotetta, se kun sulaa suuhun niin sopii ihan aloittelupaloiksi. Ja toki annan niitä kokonaisena käteenkin ihan syömisopettelumielessä.

Velli on mielestäni vain maustettu korvike, joka nyt ehkä aavistuksen sulaa rintamaitoa hitaammin mutta meillä velliä ei koskaan ole annettu välipala tai maidon korvike mielessä, joskus kokeiltiin vaikuttiko yöuniin mutta vaikutusta ei ollut. Parin vellitotuttelun jälkeen aloin lappamaan lapselle ihan oikeaa puuroa aamuin illoin.

Kumpaakaan siis ei ole pakko missään nimessä antaa enkä itsekään niillä naksuilla hehkuta kylillä. Niitä naksuja jos älyttömästi lappaa lapselle niin jopa osannee kohta herkkupaloja vaatia ja oppii napostelun jalon taidon jo vauvana. Sitä en halua.

• ......

Meillä vellit oli aivan huippujuttu pulauttelun vuoksi. Paino nousee vihdoinkin ja äidin hermot eivät ole niin tiukalla pyykkivuoren kanssa.

• jebba

Poika yhdeksän kuukautta, maisteli muutaman maissinaksun noin puolen vuoden ikäisenä. Minäkään en oikein ymmrätänyt mikä se juttu oli, joten sormiruokana "natustellut" kurkkua, porkkanaa, makarooneja nyt isompana, omenaa ym ym.
      Velliä maistettiin jossain vaiheessa kun imetys loppui, mutta kun pojan vatsa kesti kaikenlaisia kokeiluja, vaihdettiin ilta -ja aamupuuroon melko pian. Noin puolenvuoden ikäisenä sekin. Poika nukkuu puurolla ja korvikemaidolla 12h putkeen.
      Meille itseasiassa neuvolassa ohjeistettiin että mahdollisimman nopeasti siirryttäisiin vellistä puuroon...
      Sitä paitsi asumme nyt ulkomailla, eikä täällä olla vellistä tai maissinaksuista kuultukaan! Hyvin pärjää vauvat ilmankin!

• viiden äiti

Että pitääkin pienestä asti opettaa huonoille ruokatavoille (maissinaksut) Niitähän myydään sipsihyllyssä, eikä suinkaan vauvanruokahyllyssä. Siinähän sitten opetat jo pienelle lapselle, että sipsejä (maissinaksuja) ostetaan joka kauppareissulla ja ne kuuluvat normaaliin ruokavalioon....itse en niitä anna. Kun en anna myöskään sokerittomia karkkejaklaan vauvalle.

• ...............

Itse en maissinaksuja olen syöttänyt myöskään, mutta manittakoon, että maissinaksut eivät sisällä mitään epäterveellisiä ainesosia. Eivät tosin mitään tarpeellistakaan, mutta ei niistä haittaakaan ole. Meidän kaupassa (s-market) niitä myydään texmex-hyllyvälikössä eikä sipsihyllyissä.

• tukiäiti

Maissinaksuthan ovat yksinomaan maissia ilman lisättyä sokeria tai suolaa (tai mitään muutakaan), mutta sen sijaan, että maissi syötäisiin soseena tai puurona lusikalla, vauva saa siitä käteensopivan palan mutusteltavaksi. Jos siis vauvan ruokavaliossa on maissi, niin voihan sitä antaa silloin tällöin myös tuollaisina suikeroina... ikään kuin viljoja tarjotaan sekä puuroina että leipänä :) Tai perunaa 8kk soseiden seassa pieninä paloina eikä aina muussina. Sama asia.

• vaihtoehtona

Minä annan välillä velliä aamulla koska aamulla kunnolla herättyään vauva ei halua yleensä syödä oikein mitään eikä varsinkaan rintamaitoa. Hän pitää rintamaidon syömisessä aamupäivisin paussia ja maito kelpaa taas kun väsyttää, mutta aamulla hän on pirteä eikä halua pötköttää rinnalla. Vaihtoehto olisi tietty puuro mutta vauva ei ole siihen aikaan yleensä kovin nälkäinen (syö itsensä täyteen yöllä ja aamulla ennen varsinaista aamuheräämistä). Olen antanut vellin ihan lusikalla, koska meillä ei ole tuttipulloja käytössä. Ja esim porkkana-peruna-velliä saatan antaa "välipalana" ihan lusikalla. Porkkana-perunavellistä hän pitää kovasti ja usein huokailee tyytyväisenä tai pitää sellaista tyytyväisyysmuminaa kun saa syödä sitä.
      Maissinaksuja en anna lapselle. Kyllä hän sitten oppii syömään itse sormin tai lusikalla kun sen aika on. Ei kukaan ihminen joka jotenkin normaalisti on kehittynyt, ole ollut syömään oppimatta...joten en tiedä mikä opetusidea tosiaan maissinaksuilla on...

• Avarakatseisuuttakö

se on purtavaa mutta kun ei kalustoa vielä juurikaan ole tai ei ollenkaan kuten meidän 9kk lapsella niin sopii hyvin opetteluun ilman kovin suurta tukehtumisvaaraa. Meidän lapsi oppi tosi hienon pinsettiotteen naksun paloja keräillessään. Ja oppi viemään ruokaa hienosti suuhun. Porkkanan ja perunan pehmeisiin paloihin vielä meinaa tukehtua, vetää palat henkeen ja oksentaa ne AINA joten naksut on vielä ainoa vaihtoehto sormiruoaksi.

Meidän muksu ei näe mistä hyllystä naksut tulee eikä saa niitä herkkupaloina vaan aterioiden yhteydessä yhden tai kaksi päivässä. Eikä oikeastaan edes joka päivä. Maissi on viljatuote kuten vehnä ohra kaura tai ruis jota leipäpalasina annetaan joten en koe että naksun antaminen olisi jotenkin kamalampaa. Voisin lyödä vetoa että lapseni ei sorru sipseihin sen takia ikinä että sai vauvana naksun kanssa opetella sormiruokailua ja pureksimista. Puree hienosti ikenillään ilman hampaan hammasta :) Eli homma hallussa hampaat vaan puuttuu..

Ymmärrän että ihminen joka ei anna lapselleen tuttipulloa ei anna naksuakaan. Ja se on antajan oma valinta en minä sitä paheksu. Ihan vapaasti vaan kyllä vauvan voi niinkin kasvattaa ja tuskin on sen huonompi tai parempi ihminen kun pullon ja naksun saanut muksu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      318
      8210
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      101
      6463
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3703
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      77
      2798
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2540
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2433
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2256
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      115
      2144
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196