Belgianjättien ja ranskanluppien luonne

kanirakas_

Olen hankkimassa kania ja olen ihastunut belgianjätteihin ja ranskanluppiin. Millaisia nuo kanit ovat luonteeltaan? Olen aikaisemmin omistanut kääpiölupan. Tahtoisin harrastaa kanin kanssa estehyppyä, sopiiko kumpikaan roduista estehyppyyn vai olisiko järkevämpää valita joku muu rotu?

6

1597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • = työläs

Ranskis tuntuu sen verran löllykältä että en usko olevan paras vaihtoehto estehyppyyn. Sisäkaniksi jos jättikania harkitset, niin mieti todella kriittisesti ennen hankintaa. Joka paikkaan pissaavassa jättikanissa on hirveä homma, jos kani ei satu oppia kunnolla sisäsiistiksi tai vanhuuttaan alkaa tulla virtsankarkailua.

Näin jälkikäteen omalla kokemuksella ranskiksen kanssa, en enää harkitsisi jättikania sisäkaniksi.
      Ihana kaveri, mutta tosi työläs!

• Pönö

Belgianjätistä ei ole kokemusta, mutta itselläni on tällä hetkellä ranskanluppa sisäkanina ja aivan loistokaveri on. Todella siisti, ei pissaa eikä kakkaa muualle kuin vessaansa, eikä ole tuhonnut paikkoja (mitä nyt vähän verhoa maisteli :D). Kaikki kanit ovat yksilöitä, pienestäkin kanista voi olla iso riesa, jos se ei opi sisäsiistiksi ja käyttäytyy kuin viheliäinen kakara. Isommat kanit ovat usein luonteeltaan paljon seurallisempia ja rentoja kuin pienet rodut. Omani on ainakin verrattavissa koiraan: seuraa perässä joka paikkaan ja rakastaa rapsutusta.

Kehottaisin vain reippaasti valitsemaan rodun, joka itseä miellyttää ja toivomaan hyvää luonnetta :) MUTTA, kanin hankinnassa on aina mietittävä tilan määrää! Ranskista tai jättiä et voi ottaa, jos tilaa on vähän. Jättirodut eivät ole häkkieläimiä, ne tarvitsevat paljon tilaa ollakseen onnellisia. Omani on vapaana aina, kun itse ollaan kotona, paitsi yöllä. Sillä on aitaus, jossa on tilaa 4 neliötä ja paljon virikkeitä. Eli johdot piiloon, ja kania hommaamaan :)

• Luppis___
        Pönö kirjoitti:

Belgianjätistä ei ole kokemusta, mutta itselläni on tällä hetkellä ranskanluppa sisäkanina ja aivan loistokaveri on. Todella siisti, ei pissaa eikä kakkaa muualle kuin vessaansa, eikä ole tuhonnut paikkoja (mitä nyt vähän verhoa maisteli :D). Kaikki kanit ovat yksilöitä, pienestäkin kanista voi olla iso riesa, jos se ei opi sisäsiistiksi ja käyttäytyy kuin viheliäinen kakara. Isommat kanit ovat usein luonteeltaan paljon seurallisempia ja rentoja kuin pienet rodut. Omani on ainakin verrattavissa koiraan: seuraa perässä joka paikkaan ja rakastaa rapsutusta.

Kehottaisin vain reippaasti valitsemaan rodun, joka itseä miellyttää ja toivomaan hyvää luonnetta :) MUTTA, kanin hankinnassa on aina mietittävä tilan määrää! Ranskista tai jättiä et voi ottaa, jos tilaa on vähän. Jättirodut eivät ole häkkieläimiä, ne tarvitsevat paljon tilaa ollakseen onnellisia. Omani on vapaana aina, kun itse ollaan kotona, paitsi yöllä. Sillä on aitaus, jossa on tilaa 4 neliötä ja paljon virikkeitä. Eli johdot piiloon, ja kania hommaamaan :)

Ei sinänsä liity aloitukseen, mutta minullekin tulee mieleen omasta kanistani lähinnä koira. Tulee nuuhkimaan ku vähän levittelee käsiään ja tulee vastaan ku tulee sisälle. Sitten kun nukkuu, se saattaa katsoo ku vartioiden suoraan minuun päin. Ja vähän ku lasket kassia maahan, se tulee tarkistamaan onko hänelle herkkuja : ) Tosin minun kanini on luppakorva.

• muhu3

Suosittelen lämpimästi belgianjättiä aloittelijallekin. Isokokoinen, ihmisystävällinen, lempeä jättiläinen. Mutta kannattaa harkita onko rahaa kanin ruokkimiseen ja ylläpitoon yleensä.

• sherlok112

itsellä on belgianjätti musta ja kiltti on ei pure antaa ottaa syliin antaa silittää ja ei kakkaa lattialle tai pissaa

• hubatta

Itselläni on nyt 6kk vanha belgianjätti/ranskanluppamix,naaras. Asuu sisäkanina,kerrostalokaksiossa. Yöt on häkissä ja silloin kun ei ole ketään kotona valvomassa kanin ulkoilua (mutta siis suurimman osan vuorokaudesta kanini saavat olla vapaana). Seurana sillä on 7v vanha ukkelipupu.

Neiti on kyllä todella virkeä, tunkee itseään joka paikkaan. Minulla oli aiemmin kääpiöluppa joka myöskin oli koko ikänsä seurallinen ja virkeä, mutta tämä jättimix on kyllä ihan omaa luokkaansa. Sitä saa vahtia kuin pientä lasta. Sillä on valtava kaivamisen halu ja aamut ja illat ovat riehumisen aikaa. Päivät nukutaan kaverin kanssa vierekkäin. Yöt ovat vuorottain villejä ja vähemmän villejä.

Melko omapäinen tuntuu olevan, alat siirtää sitä sopimattomasta paikasta kädellä niin neiti ei suostukaan siirtymään vaan kääntyy sinua päin ja tönii vastaan. :D

Eikä neiti ole vielä edes kovin iso. Sitä odotellessa, että kasvaa, samoin ilkeilyn määrä ;)

Eli en sano etteikö tälläinen iso kani kävisi kerrostaloon. Omistajan vastuulla on kuinka paljon eläin saa lajityypillisiä virikkeitä, jos se ei saa niin keksii niitä kyllä ihan itse. :) Minkään kokoista kania ei saa ikinä häkittää, kyllähän se pienikin kani saa tuhoa aikaan jos ei ole tekemistä. Eikä silloin pääse kanin ihana oma luonne edes esiin, jos se vaan kaiket päivät kököttää häkissään :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      252
      2672
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2187
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      328
      1912
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      103
      1639
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      90
      1566
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1260
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1210
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1131
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1093
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1036
    Aihe