mitä järkeä ARC?

Gotland,

3-4 viikoksi kärsimään merelle!

44

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atlanti

      Turha kai sitä on yrittää selvittää henkilölle joka ei veneile.
      T ARC

    • Norsukärsii.

      Jos siitä kärsii, niin ei mitään.
      Ihmisen ei pidä tehdä yhtään mitään mistä kärsii.
      Minä esim kärsin säännöllisestä työnteosta, joten en tee sitä.
      Minä taasen purjehdin vain ympäri maailmaa muiden veneiden kyydissä, ja välillä teen jotain pikkuhommaa jotta saa leipää suuhun. Välillä reissaan myös junilla jne.
      Mutta suomessa kylmässä pimeässä oravanpyörässä kärsin, ei siis sitä minulle.
      Älä mene veneeseen pitkäksi aikaa jos kärsit.

      • ei pöllö

        seilata Kieliin ja takas pysähtymättä, kun voi nauttia hienoista satamista ja satamien antimista.


      • Norsukärsii
        ei pöllö kirjoitti:

        seilata Kieliin ja takas pysähtymättä, kun voi nauttia hienoista satamista ja satamien antimista.

        Onhan se mukavampaa pujehtia näin talvella kanarialta karibialle kuin hangosta kieliin, vaikka onkin matkalla kivoja satamia. Jokainen tyylillään.
        Kuten sanoin, jos ei veneessä viihdy niin on vain parempi pysyä konttorissa ja menä kotiin klo 16.


    • asdfasdfasdfasdf

      siinä arc matkapurjehtijoiden suurin motiivi. Sitten historiallisista syistä johtuen atlantin ylittämistä pidetään jotenkin vaativana ja näin ollen arc osallistujat haluavat saada tällaisen merkkipaalun purjehdusmeriitteihin. Kuitenkin paljon vaativampaa on esim voittaa yksityyppiluokassa jonkun suomalaisen seuran viikkokisasarja veneluokassa, jossa on useita samanlaisia veneitä.

      http://www.amazon.com/Sailing-Smart-Winning-Techniques-Strategies/dp/0805003517

      Miksi tosiaan mennä merta edemmäs kalaan...

      • 35

        muka on jossain viikkokisoissa? Käydään pari tuntia merellä kiskomassa naruista ja tullaan takaisin pursiseuran baariin, sitten kotiin omaan lämpimään punkkaan. Pelletouhua.


      • asdfasdfasfddd
        35 kirjoitti:

        muka on jossain viikkokisoissa? Käydään pari tuntia merellä kiskomassa naruista ja tullaan takaisin pursiseuran baariin, sitten kotiin omaan lämpimään punkkaan. Pelletouhua.

        koskaan voittanut yksityyppiluokassa yhtään starttia viikkokisoissa, koska noin kirjoitat. Siispä kantsis treenata vähän enemmän purjehdusta eikä kirjoitella mitä sylki suuhun tuo.


      • Enkisaakoskaan
        asdfasdfasfddd kirjoitti:

        koskaan voittanut yksityyppiluokassa yhtään starttia viikkokisoissa, koska noin kirjoitat. Siispä kantsis treenata vähän enemmän purjehdusta eikä kirjoitella mitä sylki suuhun tuo.

        Toiselle elämän haave ja haaste on kiertää maailman eri kolkat omatekoisella veneellä.
        Toisella elämän haave ja haaste on voittaa edes yksi viikkokisa:)
        Niin me vain olemme erilaiset.


      • asdfasdfasdfdddd
        Enkisaakoskaan kirjoitti:

        Toiselle elämän haave ja haaste on kiertää maailman eri kolkat omatekoisella veneellä.
        Toisella elämän haave ja haaste on voittaa edes yksi viikkokisa:)
        Niin me vain olemme erilaiset.

        ei maailman eri kolkkia koluavasta matkapurjehduksesta. arc:sä tuskin on montakaan omatekoista venetä ja melko pienen pinta-alan maapalloa siinä skabassa tulee nähtyä.


      • Niintainäin..
        asdfasdfasdfdddd kirjoitti:

        ei maailman eri kolkkia koluavasta matkapurjehduksesta. arc:sä tuskin on montakaan omatekoista venetä ja melko pienen pinta-alan maapalloa siinä skabassa tulee nähtyä.

        Jos sitten toisen haave on se viikkokisan voitto, ja toisella haave on purjehtia kanarialta karibialle ja viettää siellä talvi nautiskellen ja sitten purjehtia kesäksi takaisin, tai jatkaa matkaa.
        Harvoin se homma siihen loppuu.
        Mutta onhan se viikkokisan voitto tavoitteista ehkä kovin maailmassa:)


      • rd
        asdfasdfasdfdddd kirjoitti:

        ei maailman eri kolkkia koluavasta matkapurjehduksesta. arc:sä tuskin on montakaan omatekoista venetä ja melko pienen pinta-alan maapalloa siinä skabassa tulee nähtyä.

        Uskokaa nyt jo, että ARC ei ole kisa eikä kilpailu - lukuunottamatta pientä Racing Division ryhmää. ARC on ryhmäpurjehdus, Regatta. Sosiaalinen tapa purjehtia Atlantin yli niin, että kokee saavansa turvallisuutta ja tukea organisaatiolta, ja jonkun verran toki saakin. Vaikka Rodney Bayssa jaellaan palkintoja (nopein, nuorin, pienin, hauskin jne.) ei kyseessä ole purjehduskilpailu. Sen takia on ihan turhaa esimerkiksi jännätä tavallisten perhepurjehtijoiden sijoituksia matkana aikana.

        Uskokaa tämä jo!


      • sdfgdfgsdfgsdfgsdfg
        Niintainäin.. kirjoitti:

        Jos sitten toisen haave on se viikkokisan voitto, ja toisella haave on purjehtia kanarialta karibialle ja viettää siellä talvi nautiskellen ja sitten purjehtia kesäksi takaisin, tai jatkaa matkaa.
        Harvoin se homma siihen loppuu.
        Mutta onhan se viikkokisan voitto tavoitteista ehkä kovin maailmassa:)

        yksityyppiluokassa pitäisi olla jokaisen purjehtijaksi itseään kutsuvan meriittilistalla.


      • Voi elämä
        sdfgdfgsdfgsdfgsdfg kirjoitti:

        yksityyppiluokassa pitäisi olla jokaisen purjehtijaksi itseään kutsuvan meriittilistalla.

        Itse olen ollut miehistössä n. 8 kertaa viikkokisassa ja niistä on voitettu 5.
        Ykstyyppiluokassa siis.
        On toisilla hienot haaveet.
        Juokse juokse, lisää vauhtia, sillä oravbanpyörä ei hidasta, se kiihtyy kokoaika.


      • 20
        sdfgdfgsdfgsdfgsdfg kirjoitti:

        yksityyppiluokassa pitäisi olla jokaisen purjehtijaksi itseään kutsuvan meriittilistalla.

        Suurin osa suomalaista purjehtijoista ei ole ikinä edes osallistunut yhteenkään viikkokisaan tai sen puoleen mihinkään muuhunkaan kilpailuun. (ARC ei ole kilpailu, joten sitä ei "lasketa".)


      • sdfgsdfg
        Voi elämä kirjoitti:

        Itse olen ollut miehistössä n. 8 kertaa viikkokisassa ja niistä on voitettu 5.
        Ykstyyppiluokassa siis.
        On toisilla hienot haaveet.
        Juokse juokse, lisää vauhtia, sillä oravbanpyörä ei hidasta, se kiihtyy kokoaika.

        siis viikkokisan voitto yksityyppiluokassa. Taitaa olla treenin paikka sulla vielä.


      • asdfsdfasdfasdf
        20 kirjoitti:

        Suurin osa suomalaista purjehtijoista ei ole ikinä edes osallistunut yhteenkään viikkokisaan tai sen puoleen mihinkään muuhunkaan kilpailuun. (ARC ei ole kilpailu, joten sitä ei "lasketa".)

        matkapurjehtijoita kovinkaan enemmän kuin kevytjevenpurejhtijoita, ero ei ole kovinkaan suuri. Aika vähän itseasiassa suomessa on asuttavia matkapursia.

        http://209.85.129.132/search?q=cache:hyhFRN5_2G4J:portal.fma.fi/portal/page/portal/5BF775F6345F3970E040B40A0A015C48 veneiden m%C...


      • Elämän voi
        sdfgsdfg kirjoitti:

        siis viikkokisan voitto yksityyppiluokassa. Taitaa olla treenin paikka sulla vielä.

        Tylsää kuin maalin kuivumisen katseleminen.
        Ei innosta hankkimaan venettä jolla ei muuten tee mitään kuin kerran viikossa saa huutaa seurakavereiden kanssa kilpaa pää punasena, ensin merkillä sitten saunassa jälkiviisaana.
        Saa sen verenpaineen muutenkin nousemaan.
        Siksi olenkin miehistössä vain yhdelle veneelle todellisen tarpeen vaatiessa ihan vain hyvää hyvyyttä, pikkaisen niinkuin talkoissa.

        Matkapurjehtiminen perheen kanssa on paljon mukavampaa ja rentouttavampaa.


      • 18
        rd kirjoitti:

        Uskokaa nyt jo, että ARC ei ole kisa eikä kilpailu - lukuunottamatta pientä Racing Division ryhmää. ARC on ryhmäpurjehdus, Regatta. Sosiaalinen tapa purjehtia Atlantin yli niin, että kokee saavansa turvallisuutta ja tukea organisaatiolta, ja jonkun verran toki saakin. Vaikka Rodney Bayssa jaellaan palkintoja (nopein, nuorin, pienin, hauskin jne.) ei kyseessä ole purjehduskilpailu. Sen takia on ihan turhaa esimerkiksi jännätä tavallisten perhepurjehtijoiden sijoituksia matkana aikana.

        Uskokaa tämä jo!

        Olen osallistunut ARC-valtamerikisaan ja useana vuonna ollut seuraamassa lähtövalmisteluja tai valmistelemassa mukaan lähtevää venettä. Veneitä on kaikkiaan yli 200.

        2 kilpailuluokassa on yleensä noin 30 venettä, lähes kaikki todella kovia menijöitä, VolvoOceanRace yms veneitä mukana

        Cruising-luokissa on noin 170 venettä, niistä ehkä puolet ottaa ARC:n todellisen kilpailun kannalta (kuten minäkin ja samaan aikaan lähteneet muut suomalaiset). Toinen puoli on perhepurjehtijoita, jotka eivät yleensä esim. öisin käytä spinnua jne.

        Saat olla varma, että nytkin mm. suomalainen FG 46 Luna Azurra ottaa kisan paljon vakavammin kuin on ottanut yhtäkään seuran "tiistaikilpailua".


      • ööhtä?
        18 kirjoitti:

        Olen osallistunut ARC-valtamerikisaan ja useana vuonna ollut seuraamassa lähtövalmisteluja tai valmistelemassa mukaan lähtevää venettä. Veneitä on kaikkiaan yli 200.

        2 kilpailuluokassa on yleensä noin 30 venettä, lähes kaikki todella kovia menijöitä, VolvoOceanRace yms veneitä mukana

        Cruising-luokissa on noin 170 venettä, niistä ehkä puolet ottaa ARC:n todellisen kilpailun kannalta (kuten minäkin ja samaan aikaan lähteneet muut suomalaiset). Toinen puoli on perhepurjehtijoita, jotka eivät yleensä esim. öisin käytä spinnua jne.

        Saat olla varma, että nytkin mm. suomalainen FG 46 Luna Azurra ottaa kisan paljon vakavammin kuin on ottanut yhtäkään seuran "tiistaikilpailua".

        Kuka jaksaa vetää 3 viikkoa kovemmalla verenpaineella ja huudolla kuin viikkokisaa?


      • avomerimatkailija
        asdfsdfasdfasdf kirjoitti:

        matkapurjehtijoita kovinkaan enemmän kuin kevytjevenpurejhtijoita, ero ei ole kovinkaan suuri. Aika vähän itseasiassa suomessa on asuttavia matkapursia.

        http://209.85.129.132/search?q=cache:hyhFRN5_2G4J:portal.fma.fi/portal/page/portal/5BF775F6345F3970E040B40A0A015C48 veneiden m%C...

        Sitä siis, mitä nuo numerosi ovat kertovinaan. Tosin tunnustan, etten ota kevytveneporukkaa ollenkaan lukuun, kun puhutaan purjehtijoista. Minulle se sana tarkoittaa vain ja ainoastaan katetuilla köliveneillä liikkuvia. Samalla tavoin kuin en laske veneilijöiksi niitä, jotka vain soutelevat kesämökillä.

        En ole aiemmin miettinytkään tuota MKL:n selvityksen kevytvenelukumäärää, mutta mitä enemmän sitä mietin, sitä älyttömämmältä se alkaa tuntua. Olen aika varma, että optari on kirkkaasti Suomen yleisin kevytvene. Kuitenkin niitä on liiton rekisterissä vain 350. Niitä on varmasti jopa tuhansia pitkin mökkirantoja kautta maan, mutta niillä veneillähän ei kisata. Rekisteröidyistä kevytveneistä muuten aika iso siivu on seurojen omistuksessa.

        Epäilen vahvasti, että jos MKL:n selvityksen esittämästä lukumäärästä otettaisiin yksi nolla pois, oltaisiin rutkasti lähempänä todellista lukumäärää.

        Usein esitetään, että suurin osa tai jopa lähes jokainen matkapurjehtijoista olisi aloittanut kevytveneissä. Tämä on kuitenkin pahanlainen harhanäky. Voi olla, että se oli totta 70-luvulla, mutta sen jälkeen purjeveneiden määrä on ainakin viisinkertaistunut ja huomattava osa niitä miehittävästä porukasta on tullut veneilyn tai ainakin purjeveneilyn pariin aikuisiällä.


      • Kukintuulillään
        asdfasdfasfddd kirjoitti:

        koskaan voittanut yksityyppiluokassa yhtään starttia viikkokisoissa, koska noin kirjoitat. Siispä kantsis treenata vähän enemmän purjehdusta eikä kirjoitella mitä sylki suuhun tuo.

        Aika typerää verrata parin tunnin viikkokisaa 4 viikon ARC:hen. Eikä edes sen takia, että toisen jälkeen on paremilla purjehdusvesillä / ilmastossa kuin toisen.

        Mutta kukin taplaa tyylillään.


    • non-stop Kieliin

      Minä taas oikein mielelläni seilaan non-stoppia esim. Kieliin ja nautin siitä, koska "elämä alkaa vasta Elbe 1:n jälkeen". Teen sen myös ensi kesänä. Myös ARC oli itselleni mukava kokemus ja jätti pelkästään hyviä muistoja. Suunnittelen uutta valtamerireissua parin vuoden kuluttua.
      Kaikilla ei ole samoja mieltymyksiä. Se on luonnollista. Ihmettelen, miksi joidenkin pitää valittaa sitä, mistä muut tykkäävät. Joku pitää avomeripurjehduksista, joku ei voi ajatellakaan yöpurjehduksia. Joku pitää paikallisia kisoja jotenkin hienompana kuin ARC:ia, vaikka näillä ei ole juuri mitään yhteistä. Itsekin olen kisannut n 20 vuoden ajan, mutta en silti rinnasta ARC:iin enkä muihin isojen merien ylityksiin.

      • sdfgsdfgsdfsgd

        VOR veneiden peräsimissä on usein entisiä tai nykyisiä kevytvenepurjehtijoita,joten väitteesi on väärä koskien ettei paikalliskisoilla ole mitään tekemistä avomerikilpailujen kanssa.

        Syy miksi on näin, että plaanavissa köliveneissä on paljon hyötyä, jos on purjehtinut plaanaavalla kevytveneeellä, reaktiot ovat nopeita eikä hermostu pienistä. Myöskin lyhytratapurjehduksen taktiikoita voi soveltaa avomerikisoissa, jos veneet ovat lähekkäin.


      • arcnarc
        sdfgsdfgsdfsgd kirjoitti:

        VOR veneiden peräsimissä on usein entisiä tai nykyisiä kevytvenepurjehtijoita,joten väitteesi on väärä koskien ettei paikalliskisoilla ole mitään tekemistä avomerikilpailujen kanssa.

        Syy miksi on näin, että plaanavissa köliveneissä on paljon hyötyä, jos on purjehtinut plaanaavalla kevytveneeellä, reaktiot ovat nopeita eikä hermostu pienistä. Myöskin lyhytratapurjehduksen taktiikoita voi soveltaa avomerikisoissa, jos veneet ovat lähekkäin.

        Aika monen veneen, oli se sitten VOR tai hidas ja raskas matkapursi, peräsimessä on entinen kevytvenepurjehtija. Ihan vain siitä syystä, että moni on lapsena ja nuorena aloitellut sellaisella ennen kuin on siirtynyt isompiin veneisiin.

        Mutta alunperin kyse taisi olla paikalliskisojen vertaamisesta ARCiin tai Atlantin ylitykseen muuten, ei siis oikeista avomerikilpailuista (ARC ei todellakaan ole sellainen vaan Atlantic RALLY for CRUISERS - ei RACE, lukuunottamatta pientä, erillistä racing-luokkaa). Ja niin ARCin kuin muidenkin Atlantin ylitysten (enkä edelleenkään puhu mistään oikeista kilpapurjehduksista) isoimmat haasteet ovat kuitenkin aivan toiset kuin paikalliskisoissa. Tasaisissa pasaatituulissa ei välttämättä tarvitse kovinkaan moneen kertaan edes koskea purjeisiin, vene kulkee eikä aavalla merellä ole tarvetta väistelläkään mitään. ARCiin osallistuvat perhepurjehtijat eivät kovin hanakasti lähde hakemaan veneestään sitä kovinta suoritustehoa, kun paatin ja purjeiden (sekä miehistön) pitäisi kestää perille asti ja mielellään vielä kotiinkin, mukavan Karibian purjehdusloman jälkeen. Säätiedot ja niiden oikea tulkitseminen nousevat tärkeään asemaan, ja haasteet liittyvät lähinnä sosiaalisiin suhteisiin, vuorokausirytmin löytämiseen, sopeutumiseen, jatkuvaan liikkeeseen, heilumiseen ja keikkumiseen ja siitä johtuviin hankaluuksiin mm. kokkauksessa, ruokailussa ja muiden tarpeiden hoitamisessa. Merisairauskin taitaa olla paikalliskisoissa aika harvinainen riesa ;-)

        Mutta mitä järkeä ARCissa, niin sehän on jokaisen oma asia, miten tykkää matkata tai tykkääkö ollenkaan. Jos haaveissa on Karibialle purjehtiminen ja Suomen synkkien loskakielin vaihtaminen Karibian aurinkoon, niin sen voi toki tehdä purjehtimalla itsenäisesti tai ARCin mukana, molemmissa kai puolensa, joten oman maun mukaan. Jos itse Atlantin ylitys ei houkuta, niin voi tietysti lentää Karibialle ja vuokrata veneen, mutta edelleen sama juttu, kukin tyylillään ja omien mieltymystensä mukaan.


      • asdfasdfasdfsdf
        arcnarc kirjoitti:

        Aika monen veneen, oli se sitten VOR tai hidas ja raskas matkapursi, peräsimessä on entinen kevytvenepurjehtija. Ihan vain siitä syystä, että moni on lapsena ja nuorena aloitellut sellaisella ennen kuin on siirtynyt isompiin veneisiin.

        Mutta alunperin kyse taisi olla paikalliskisojen vertaamisesta ARCiin tai Atlantin ylitykseen muuten, ei siis oikeista avomerikilpailuista (ARC ei todellakaan ole sellainen vaan Atlantic RALLY for CRUISERS - ei RACE, lukuunottamatta pientä, erillistä racing-luokkaa). Ja niin ARCin kuin muidenkin Atlantin ylitysten (enkä edelleenkään puhu mistään oikeista kilpapurjehduksista) isoimmat haasteet ovat kuitenkin aivan toiset kuin paikalliskisoissa. Tasaisissa pasaatituulissa ei välttämättä tarvitse kovinkaan moneen kertaan edes koskea purjeisiin, vene kulkee eikä aavalla merellä ole tarvetta väistelläkään mitään. ARCiin osallistuvat perhepurjehtijat eivät kovin hanakasti lähde hakemaan veneestään sitä kovinta suoritustehoa, kun paatin ja purjeiden (sekä miehistön) pitäisi kestää perille asti ja mielellään vielä kotiinkin, mukavan Karibian purjehdusloman jälkeen. Säätiedot ja niiden oikea tulkitseminen nousevat tärkeään asemaan, ja haasteet liittyvät lähinnä sosiaalisiin suhteisiin, vuorokausirytmin löytämiseen, sopeutumiseen, jatkuvaan liikkeeseen, heilumiseen ja keikkumiseen ja siitä johtuviin hankaluuksiin mm. kokkauksessa, ruokailussa ja muiden tarpeiden hoitamisessa. Merisairauskin taitaa olla paikalliskisoissa aika harvinainen riesa ;-)

        Mutta mitä järkeä ARCissa, niin sehän on jokaisen oma asia, miten tykkää matkata tai tykkääkö ollenkaan. Jos haaveissa on Karibialle purjehtiminen ja Suomen synkkien loskakielin vaihtaminen Karibian aurinkoon, niin sen voi toki tehdä purjehtimalla itsenäisesti tai ARCin mukana, molemmissa kai puolensa, joten oman maun mukaan. Jos itse Atlantin ylitys ei houkuta, niin voi tietysti lentää Karibialle ja vuokrata veneen, mutta edelleen sama juttu, kukin tyylillään ja omien mieltymystensä mukaan.

        loskaa. Pimeyttäkään ei huomaa taloa, purjevenettä ja autoa tuunattaessa. Lumilauta ja leijapurjehduskautta tässä odotellaan, oli jo kotilahdessa jäätäkin tänään.

        Ozone Snow Kite 2006
        http://www.youtube.com/watch?v=48NrikofSFU


    • Moottorivene keksitt

      Kaikki rikkaat, kaikki nähtävyydet nähneet formulakuskit ostavat kallin valtameren rannikolle
      soveltuvan nopean moottoriveneen heti kun on rahaa.

      Yksikään heistä tai heidän puolosoistaan ei tämän hankinnan jälkeen valitse purjevenettä,
      ja valtameren tappavan ykstoikkoisia avioero- ja perheväkivaltamaisemia.

      • mistä puhut?

        Ymmärrän hyvin, että joillakin raharikkailla ja nousukkailla on erilainen elämänkatsomus kuin niillä, joille luonnon läheisyys ja pitkät valtamerilegit ovat elämän tärkein haave. On pelkästään hienoa, etteivät rahavaroillaan rehvastelevat yksilöt haksahda sellaiseen harrastukseen, jossa eivät voi viihtyä.

        Olet oikeassa siinäkin, että perheväkivallasta tai parisuhteen ongelmista kärsivien ei koskaan pitäisi hankkia purjevenettä. Perhe- ja parisuhdeongelmat eivät todellakaan ratkea pitkillä avomerilegeillä. Huonon suhteen ongelmat voivat korostua, kun ollaan pienissä tiloissa viikosta toiseen. Sen sijaan hyvä parisuhde voi kehittyä ja lujittua eikä valtameren ylitys todellakaan tunnu "tappavan yksitoikkoiselta" (tiedän kokemuksesta). Vai miten muuten selität sen, että moni meistä on lähtenyt tai aikoo lähteä uudelleen valtamerille? Vieläpä saman puolison kanssa!


      • Norsukärsii.

        Kukaan heistä ei myöskään valitse perheväkivallasta tunnettua pimeää suomea, 8-16 tappavaa oravanpyörätyötä, viikonloppupulloa neukkukuutiossa.
        Monilla maailmaa nähneellä superrikkaalla on muuten superisoja purjeveneitä.
        Ihmiset toteuttaa haaveitaanmelko samalla lailla rahan määrästä riippumatta, veneen koko on vain eri.
        Mutta kenenkään haaveissa ei ole nettipurjehtiminen 24.keskustelussa talvipimeällä neukkukuutiostaan.
        Kuole siis tylsyyteesi.


      • Gotland,
        Norsukärsii. kirjoitti:

        Kukaan heistä ei myöskään valitse perheväkivallasta tunnettua pimeää suomea, 8-16 tappavaa oravanpyörätyötä, viikonloppupulloa neukkukuutiossa.
        Monilla maailmaa nähneellä superrikkaalla on muuten superisoja purjeveneitä.
        Ihmiset toteuttaa haaveitaanmelko samalla lailla rahan määrästä riippumatta, veneen koko on vain eri.
        Mutta kenenkään haaveissa ei ole nettipurjehtiminen 24.keskustelussa talvipimeällä neukkukuutiostaan.
        Kuole siis tylsyyteesi.

        lentää purrelleen milloin thaimaaseen, milloin karibialle, ...........
        miehistö tekee tappavan tylsät siirtopurjehdukset!


      • asdfsadfasdfasdfsasf

        viikonloppupurjehdusta ja sitten on ihmisuhde myrskyinen. Avioero ei varmasti ole formulastarallekaan mieluisa erokorvauksineen ja lapsien menettämisineen.

        Kantsis siis formulastarojenkin purjehtia, niin olisi elämä paremmin balanssissa.


      • Norsukärsii
        Gotland, kirjoitti:

        lentää purrelleen milloin thaimaaseen, milloin karibialle, ...........
        miehistö tekee tappavan tylsät siirtopurjehdukset!

        Jos se siirtyminen on sen rikkaan mielestä tylsää, niin ei hänkään sitä tee, eikä pidäkkään.
        Ero siis sinulla ja sillä rikkaalla joka ei halua tehdä sitä: Hänellä olisi mahdollisuus tehdä se, mutta ei halua tehdä sitä.
        Sinulla ei olisi edes mahdollisuutta tehdä sitä. Sinä jätät sen tekemättä vain virtuaalisesti.
        Ja jos joku siitä nauttii niiin joku sitä tekee.
        Mutta ei se rikas myöskään vietä aikaa netissää ihmetellen niitä jotka siitä tykkäävät.
        Normaali ja terveen luonteen omaava ihminen ei vietä aikaansa ihmetellen muiden haluja ja tekemisiä.


      • Gotland,
        asdfsadfasdfasdfsasf kirjoitti:

        viikonloppupurjehdusta ja sitten on ihmisuhde myrskyinen. Avioero ei varmasti ole formulastarallekaan mieluisa erokorvauksineen ja lapsien menettämisineen.

        Kantsis siis formulastarojenkin purjehtia, niin olisi elämä paremmin balanssissa.

        tekevät avioehdot, akkojen päivitys nuorempiin helppoa!


      • Norsukärsii.
        Gotland, kirjoitti:

        tekevät avioehdot, akkojen päivitys nuorempiin helppoa!

        Ei kai siihen juristia tarvitse.
        Jokainen järkevä ihminen tekee avioehdon naimisiin mennessä.


      • Gotland,
        Norsukärsii. kirjoitti:

        Ei kai siihen juristia tarvitse.
        Jokainen järkevä ihminen tekee avioehdon naimisiin mennessä.

        omaisuuden määrästä ja laadusta.

        toytacorolla, tuulipuku ja bavariamiehet osaa kyllä tehdä varmasti itse ehdon!


      • 10
        Gotland, kirjoitti:

        omaisuuden määrästä ja laadusta.

        toytacorolla, tuulipuku ja bavariamiehet osaa kyllä tehdä varmasti itse ehdon!

        juuri, että
        a) et tiedä koko asiasta mitään ja
        b) sinulla tuskin on ikää edes avioliiton solmimiseen riittävästi ja
        c) sinulla tuskin on varaa muuhun kuin ehkä tuulipukuun ja käytettyyn Corollaan.

        Nimittäin kun siihen avioehtoon ei tarvita kuin yksi lause: "Kummallakaan puolisolla ei ole avio-oikeutta toisen omaisuuteen." Yhtä pätevä, oli omaisuutta sitten 10 euroa tai 10 miljoonaa euroa.

        Mitenkähän tää nyt liittyi veneilyyn... Ei mitenkään, mutta miten minusta tuntuukin, että nimimerkki "Gotland" on sama lapsukainen, joka kirjoittelee kirjainsarjanimimerkeillä JOD35:sta ja yrittää vakuuttaa olevansa Itämeren ainoa oikea purjehtija.


      • Norsukärsii...
        Gotland, kirjoitti:

        omaisuuden määrästä ja laadusta.

        toytacorolla, tuulipuku ja bavariamiehet osaa kyllä tehdä varmasti itse ehdon!

        Omaisuuden määrä jotenkin vaikuttaisi ehtoon?
        Taidat olla täysin köyhä tai evp.


    • Vanku28

      Tuolla on juttua pitkää viivaa piirtäneestä pocket cruiserista (Vancouver 28). Muistaisiko joku, onko jonkun vuoden ARC:ssä ollut näin pieniä veneitä? Olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon pieni vene jää suuremmistaan jälkeen.

      http://yachtfathom.co.uk/category/atlantic-crossing/

      • folkkaripienin

        Katselepa ARC:n tuloslistoja! Esimerkkinä pienistä veneistä voi pitää folkkaria, koska se on minimikoko ARC:ssa. Folkkari Ariel osallistui vuonna 2007 ja sijoittui luokassaan 10/21 (class H). Samassa luokassa purjehtinut Moody 34 näytti tulleen maaliin tasan 1 vrk myöhemmin, vaikka oli jonkin aikaa ajellut koneella. Arielilla ei ollut koneajotunteja.
        https://www.worldcruising.com/content/S633338471211605000/ARC2007_results_class.pdf

        Veneen koko ei tietystikään ole ratkaisevin asia. Osaamisen lisäksi veneen ominaisuuksilla on merkitys, kuten kaikissa kisapurjehduksissa. Viime vuoden ARC:ssa 30 ft Pogo oli monia isompia nopeampi.


      • Vanku28

        Joo, ilman muuta monet asiat vaikuttavat, mutta sama reitti samaan aikaan samalla miehistöllä, ja suurempi vene voittaa aina.


      • folkkaripienin
        Vanku28 kirjoitti:

        Joo, ilman muuta monet asiat vaikuttavat, mutta sama reitti samaan aikaan samalla miehistöllä, ja suurempi vene voittaa aina.

        Höpö höpö. Otetaanpa käytännön esimerkki menneiltä ajoilta. Nelimastoparkki oli matkalla Maarianhaminasta Australiaan, mutta joutui Englannin kanaalissa kovaan vastatuuleen. Se luovi kaksi viikkoa, mutta oli kaksi viikkoa luovittuaan edelleenkin Englannin kanaalissa. Matka ei ollut edistynyt lainkaan, vaikka aluksessa oli täysilukuinen ammattimiehistö (lähde: "kaphoornari" merikapteeni Leo Ovaskainen).
        Purjeveneissä on muitakin ominaisuuksia kuin pieni vs. suuri.


      • Jepulisjood
        folkkaripienin kirjoitti:

        Höpö höpö. Otetaanpa käytännön esimerkki menneiltä ajoilta. Nelimastoparkki oli matkalla Maarianhaminasta Australiaan, mutta joutui Englannin kanaalissa kovaan vastatuuleen. Se luovi kaksi viikkoa, mutta oli kaksi viikkoa luovittuaan edelleenkin Englannin kanaalissa. Matka ei ollut edistynyt lainkaan, vaikka aluksessa oli täysilukuinen ammattimiehistö (lähde: "kaphoornari" merikapteeni Leo Ovaskainen).
        Purjeveneissä on muitakin ominaisuuksia kuin pieni vs. suuri.

        No nyt on vertailukelpoiset veneet. Vertaat alle 30 30 jalkaista eväkölistä 300 jalkaiseen kölittömään. Ja vielä rikikin on täysn erillainen. Toisen riki on tehty paremmaksi luovia kuin toisen.


      • folkkaripienin
        Jepulisjood kirjoitti:

        No nyt on vertailukelpoiset veneet. Vertaat alle 30 30 jalkaista eväkölistä 300 jalkaiseen kölittömään. Ja vielä rikikin on täysn erillainen. Toisen riki on tehty paremmaksi luovia kuin toisen.

        Kiva että hoksasit pointtini! Pelkkä veneen koko ei ratkaise. "Suurempi vene voittaa aina" ;-)


    • lutterinmartti

      Tosi typerä trolli. Pitääkö kaiken tässä elämässä olla järkevää? Ja kuka sen määrittelee, mikä on ns "järkevää"?

    • purjehduskoturhaa

      Niin oisko meidän pitänyt odottaa nykyaikaa että meille olisi selvinnyt että maapallo on pyöreä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe