mä ostin 2-tahti öljyä jotain api tc niinku ohjekirjassa lukee (syntetttistä) ja se oli sinistä (valmiina oli jotain hiton keltasta öljyä ku ostin mopon... no laitoin sinistä ja hyvin toimi, se sekoittu sen keltasen kansssa ja se o n nyt ruskeeta...
Sitten ostin biltemasta öljyä... 2tathti syntettistä api tc..... ja se on vittu ruskeeta / keltaista???
Miten tää on mahollista että öljyillä on enemmän värejä ku sateenkaarella....
MITÄ VÄRIÄ SUOSITTELETTE?
tää ei ollu vitsi, haluan vastauksia ihan oikeesti©
2TAHTI ÖLJY VÄRIL
14
7406
Vastaukset
- bluegreeeenred&yello
siis onko bilteman öljy huononlaatusta? ..
Mitä väristä? miks se on eri väristä jos pitäisi olla sama öljy purkissa... ?!?! - 7+4
Väristä tietää onko bensassa öljyä, esisekoitetut seokset.
Muuten ei ole mitään merkitystä.
Lienee myös kustannuskysymys minkä väristä haluat.
Nesteen vihreä/sininen €6/L vai motulin punaista €15/L.
Yksi kriteeri öljyä valitessa voisi olla se ettei vaatteet haise 2T pakokaasulle.
Esim risiiniöljypohjaisen pakokaasu haisee "kuin munkkia paistaisi" - 30 vuotta mopoja
jäteöljyä. Kärytti mutta oli halpaa ja muuta ei ollut. Koskaan ei öljyn takia hajonnut, sen puutteesta ainoastaan.
- 30v. turbolla ajanut
Tossa kaverilla oli Tunturin sopimushuolto, missä niitä pappiskoita sitten korjattiin. On toki totta, että monessa 2-tahtisessa mopossa riittää, kun vaan on jotain öljyä bensan seassa, niin ei leikkaa heti kiinni.
Näiden jäteöljyjen kanssa vaan tuli niin mahtavat karstat, että meilläkin monet kerrat poltettiin postinkantajan papiskasta karstoja pakoputkesta kosan-toholla, että saatiin Eikka taas liikkeelle. Kyläkauppias teki 2-tahti bensasekoitukset siihen pumpattavaan mittariin aina puhtaaseen "jäteöljyyn", eli mitä sattui nyt olemaan sillä hetkellä jäännyt öljytynnyrin pojalle, joskus saattoi olla hypoidiöljyä, joka oli tarkoitettu vaihteistoon, niin sillä sekoitusbensalla ei mopot kulkeneet pitkällekään, kun oli piikki tulpassa ja valkoinen karsta. Moottorisahamiehet lupasi tervata kaupan-sedän munat, jos ei lopeta moisien sotkujen myymistä, kun tuli sahoihin niin paljon remonttia. Meilläkin faija alko käyttämään omia sekoituksia moottorisahassa ja osti 2-tahtiöljyt erikseen.
Kunnon 2-tahtiöljyä vaan 2-tahtisiin moottoreihin ja mieluumin valmistajan suositusten mukaan, yleensä ne värit on vihreitä taikka sinisiä, ne öljyt on suunniteltu voitelemaan ja palamaan puhtaasti. Ja oikeat suhteet pitää muistaa sekoituksissa, jos niitä joutuu tekemään bensan joukkoon. - 30 vuotta mopoja
30v. turbolla ajanut kirjoitti:
Tossa kaverilla oli Tunturin sopimushuolto, missä niitä pappiskoita sitten korjattiin. On toki totta, että monessa 2-tahtisessa mopossa riittää, kun vaan on jotain öljyä bensan seassa, niin ei leikkaa heti kiinni.
Näiden jäteöljyjen kanssa vaan tuli niin mahtavat karstat, että meilläkin monet kerrat poltettiin postinkantajan papiskasta karstoja pakoputkesta kosan-toholla, että saatiin Eikka taas liikkeelle. Kyläkauppias teki 2-tahti bensasekoitukset siihen pumpattavaan mittariin aina puhtaaseen "jäteöljyyn", eli mitä sattui nyt olemaan sillä hetkellä jäännyt öljytynnyrin pojalle, joskus saattoi olla hypoidiöljyä, joka oli tarkoitettu vaihteistoon, niin sillä sekoitusbensalla ei mopot kulkeneet pitkällekään, kun oli piikki tulpassa ja valkoinen karsta. Moottorisahamiehet lupasi tervata kaupan-sedän munat, jos ei lopeta moisien sotkujen myymistä, kun tuli sahoihin niin paljon remonttia. Meilläkin faija alko käyttämään omia sekoituksia moottorisahassa ja osti 2-tahtiöljyt erikseen.
Kunnon 2-tahtiöljyä vaan 2-tahtisiin moottoreihin ja mieluumin valmistajan suositusten mukaan, yleensä ne värit on vihreitä taikka sinisiä, ne öljyt on suunniteltu voitelemaan ja palamaan puhtaasti. Ja oikeat suhteet pitää muistaa sekoituksissa, jos niitä joutuu tekemään bensan joukkoon.Ettei sen öljyn värillä ole hevon vitun merkitystä. Silloin ennen oli laitteetkin toisenlaisia, ei niin tarkkoja pidettäviä kuin nykyään. Sillon toimi Jawa myös tarvittaessa sirkkelinä ja käytettiin sitä, mitä sai. EI VAAN YKSINKERTAISESTI OLLUT MUUTA. Sitä on vaikeaa nykypäivän ihmisen ymmärtää kun astelee kohti tuhannen neliön halpahallia.
- blaugrüngelbundrot
30 vuotta mopoja kirjoitti:
Ettei sen öljyn värillä ole hevon vitun merkitystä. Silloin ennen oli laitteetkin toisenlaisia, ei niin tarkkoja pidettäviä kuin nykyään. Sillon toimi Jawa myös tarvittaessa sirkkelinä ja käytettiin sitä, mitä sai. EI VAAN YKSINKERTAISESTI OLLUT MUUTA. Sitä on vaikeaa nykypäivän ihmisen ymmärtää kun astelee kohti tuhannen neliön halpahallia.
ook
- 30v. turbolla ajanut
30 vuotta mopoja kirjoitti:
Ettei sen öljyn värillä ole hevon vitun merkitystä. Silloin ennen oli laitteetkin toisenlaisia, ei niin tarkkoja pidettäviä kuin nykyään. Sillon toimi Jawa myös tarvittaessa sirkkelinä ja käytettiin sitä, mitä sai. EI VAAN YKSINKERTAISESTI OLLUT MUUTA. Sitä on vaikeaa nykypäivän ihmisen ymmärtää kun astelee kohti tuhannen neliön halpahallia.
Ja kyllä niihin remonttia tehtiin, voi hyvä luoja, ei sitä voi tämän päivän ihminen käsittää. Hyvän käsityksen Jawalla ajamisesta tuolloin saa, kun lukee Jorma Riutan kirjan: Moottoripyörä Jawalla halki tuhotun Euroopan Pohjois-Afrikkaan.
- 1000 v. haaveillut
30v. turbolla ajanut kirjoitti:
Ja kyllä niihin remonttia tehtiin, voi hyvä luoja, ei sitä voi tämän päivän ihminen käsittää. Hyvän käsityksen Jawalla ajamisesta tuolloin saa, kun lukee Jorma Riutan kirjan: Moottoripyörä Jawalla halki tuhotun Euroopan Pohjois-Afrikkaan.
eikä pidä tallissa, niin ei tarvi lukea ajamisesta.
- 30v. turbolla ajanut
1000 v. haaveillut kirjoitti:
eikä pidä tallissa, niin ei tarvi lukea ajamisesta.
En haaveile, vaan toteutan! Kesällä 2010 tehdään taas melkoinen reissu kaksipyöräisellä, onko sitten mopo vai moottoripyörä, se jää nähtäväksi, toden näköisesti mootoripyörä.
Mukava silti lukea toistenkin kokemuksia matkoista, juuri tuo Jorma Riutan kirja kannattaa lukea sen vuoksi, että siinä jos missä tehdään matkaa tosimiesten lailla! Itse en ole ihan noin pitkällä matkalla ollut, mutta elämys se on kaksipyöräisellä. Suosittelen ihan mopolla matkailua kauemmaksikin, siihen jää herkästi koukkuun!
- vaan voitelulla.
Eikä voidella. Eli ohjekirja purkinkylki. Jos se synkkaa, homma pelaa, väri ei voitele vaan se aine itsessään.
Vertaa siihenkin, että dieselpolttoaine on erivärinen, kuin lämmitysöljy. Kone toimii, väri on vain tullia varten, että valtio saa rahansa, on ajettava verollisella.
Kummallakin kone toimii.- Motor-pö ja lpö...
Tämä ei olekaan sitten ihan sama juttu, ei ollenkaan. Siis lämmitykseen tarkoitettua polttoöljyä ei nykyään voi käyttää enää dieselkäyttöisissä työkoneissa, koska niiden setaaniluku vaihtelee ja lisäksi voitelevat aineet eivät välttämättä riitä tämän päivän diesellaitteisiin polttoainejärjestelmässä. Uusimpien koneiden valmistajien takuu ei korvaa vaurioita, jos polttoaineena on käytetty lämmitykseen tarkoitettua polttoainetta.
Dieselkäyttöisissä työkoneissa tulee käyttää tilanteesta riippuen joko normaalia dieselpolttoainetta, joka on väritöntä ja kovemmin verotettua taikka sitten kevyemmin verotettua moottoripolttoöljyä, jonka väri on punainen. - nuo värit
Motor-pö ja lpö... kirjoitti:
Tämä ei olekaan sitten ihan sama juttu, ei ollenkaan. Siis lämmitykseen tarkoitettua polttoöljyä ei nykyään voi käyttää enää dieselkäyttöisissä työkoneissa, koska niiden setaaniluku vaihtelee ja lisäksi voitelevat aineet eivät välttämättä riitä tämän päivän diesellaitteisiin polttoainejärjestelmässä. Uusimpien koneiden valmistajien takuu ei korvaa vaurioita, jos polttoaineena on käytetty lämmitykseen tarkoitettua polttoainetta.
Dieselkäyttöisissä työkoneissa tulee käyttää tilanteesta riippuen joko normaalia dieselpolttoainetta, joka on väritöntä ja kovemmin verotettua taikka sitten kevyemmin verotettua moottoripolttoöljyä, jonka väri on punainen.jos lämmittä 2-t öljyllä, niin on hyvin tarkkaa, minkä väristä käyttää. Myös kytkettäessä sähköjohtoja on tärkeää ottaa värit huomioon. Urheilussa kannattaa syöttää pallo sille, kenellä on saman värinen paita jne..
- MrboyHd
Sininen toimii niinkuin pitääkin.
- Jutustelija1
Väri on tosiaan vapaa.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/
Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733