Terve!
Tässäpä FIV:istä eli kissojen nHIV:istä kirjoittelen.
Omistaako kukaan täällä FIV positiivista kissaa? Taikka onko omistanut?
Kuinka kissa on pärjäillyt? Ja miten kauan?
Millätavalla loppu on sitten tullut?
Kuinkahan helposti tää helvetin tauti tarttuu.
FIV eli kissojen HIV
4
3087
Vastaukset
- ddfs
Minun kaverinin kissalla oli tuo tauti. Se todettiin kun kissa oli 4-vuotias. Muistaakseni kissa eli kuitenkin 13-vuotiaaksi, lääkityksen avulla. Se lopetti ihan eläinlääkäri, koska kissalla todettiin vakava sydänsairaus. FIV ei ole kovin yleinen. Sen tarttumisesta en sitten tiedäkään.
- 20+18
Omalla kissallani on FIV. Kissa on tällä hetkellä 2,5 vuotias. Kissalta on poistettu takahampaat, koska siellä oli niin paha ientulehdus, johtuen ilmeisesti tuosta taudista. Nyt suu on kunnossa, eikä hampaiden poistolla ollut oikeastaan mitään vaikutusta kissan elämään, se pystyy syömään normaalisti kunhan ruoka on tarpeeksi pieninä paloina tai muussina että sitä on helppo niellä. Kissalla on myös FIV:iin kuuluvia tyypillisiä pigmenttihäikkiä silmissä ja silmät eivät eritä tarpeeksi kyynelnestettä, joten kissalle joutuu päivittäin laittamaan silmätipat. Sekin hoituu nykyään rutiinilla muutamassa sekunnissa. Muutoin kissa on hyvinvoiva tavallinen leikkisä kissa. Kukaan ei tiedä kuinka kauan kissa tulee vielä elämään, ehkä 2 vuotta, ehkä 10 vuotta. Suhtaudun asiaan siten, että niin kauan kun kissan vaivoja pystyy hoitamaan niin niitä hoidetaan, mutta sitten jos kissa hoidoista huolimatta kärsii niin sitten se on aika lopettaa. Tauti on tosi ikävä, mutta eipä sitä kovinkaan usein tule edes ajatelleeksi, koska kissa pystyy kuitenkin elämään normaalia elämää. Tsemppiä kaikille joiden kissoilla on sama tauti.
FIV tarttuu syljestä ja verestä, eli kissa kannattaa pitää täysin sisäkissana ja eikä päästää sitä ollenkaan tekemisiin muiden kissojen kanssa.- mietiskelijä_
Onko tauti miten yleinen Suomessa? Olen harkinnut kissakaverin ottoa kissalleni (reilu 1v maatiainen). Kissalta ei ole tehty Fiv eikä Felv-testejä, mutta toki sen testauttaisin jos uusi kissa nyt tulee. Mutta miten sitten tämän uuden pennun laita? Haluaisin nimenomaa maatiaisen, mutta enhän voi velvoittaa kissan omistajaa testaamaan pentua. Ovatko testitulokset edes luotettavia alle 6kk ikäisellä pennulla?
- luulaa3
mietiskelijä_ kirjoitti:
Onko tauti miten yleinen Suomessa? Olen harkinnut kissakaverin ottoa kissalleni (reilu 1v maatiainen). Kissalta ei ole tehty Fiv eikä Felv-testejä, mutta toki sen testauttaisin jos uusi kissa nyt tulee. Mutta miten sitten tämän uuden pennun laita? Haluaisin nimenomaa maatiaisen, mutta enhän voi velvoittaa kissan omistajaa testaamaan pentua. Ovatko testitulokset edes luotettavia alle 6kk ikäisellä pennulla?
olisiko mahdollista testata pentu heti kun se tulee? Pikatestin tuloksenhan saa heti lääkäriltä. Ainakin meillä pikatestejä saa niin yksityiseltä kuin kaupungineläinlääkäriltä. En tiedä sitten onko se yhtä luotettava kuin oikein laboratoriossa tutkittu. Siihenhän menee viikko tai pari ja pentu pitäisi eristää toisesta kissasta siksi aikaa.
Olen jostain kissalehdestä lukenut että fiv on aika yleinen etelä-suomen vapaana liikkuvilla kissoilla. Mutta kannattaa tietenkin ottaa pentu joka on valmiiksi sisäkissa ja jonka emä myös on, eikä perheessä ole ulkona liikkuvia kissoja. Silloin taudin riski vähenee lähes olemattomaksi. Mutta kannattaa se joka tapauksessa testata. Omat kissani testataan kollit vuoden välein ja naaraat ennen jokaista pentuetta, mikä on normaali käytäntö. Rotukissoissa jotka ovat sisäkissoja en kuitenkaan ole kuullut että tautia enää esiintyisi nyt kun lähes kaikki nuo testit tekevät, ja minä ainakin vaadin että myös toiselle osapuolelle on testit tehty. (myös sienitesti fivin ja felvin lisäksi!)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734436- 332531
- 402344
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211825Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401702Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251562- 821553
- 1501371
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155