Oleellinen karmasta

Phanpharos

Se lähti ajatuksesta, että sielu tarvitsee leposijan ja tuo leposija olisi jostakin syystä ruumis. Jotkut tosin leikittelivät pälkähdyksellä, että sielu nyt voi luuhata missä vain, joka johti panteismin eri muotoihin.

Aikakauden huumoria lienee ollut, että lehmä oli jokseenkin pyhä eläin, ja jotkut tietenkin tosikkoina ottivat asian turhankin vakavasti. Syntyi lehmäkultti, jonka peruja on loistava vedätys että parasta mitä ihmiselle kuvitella saattaa, on tietenkin syntyä joskus lehmäksi.

Sitten tuli esoteeristen hörhöjen aikakausi, joille eksentrinen imago oli tärkeämpää ja siihen sopivat kummallinen vaatetus ja monipuolisesti niksahtaneen näköinen look, tantra, jooga, näiden yhdistely - ja mahdollisesti muukin sekakäyttö. Jostakin syystä nämä eivät kokeneneet lehmää riittävän cooliksi, joten näin syntyi uudenlainen uskonkäsitys karmasta.

Tämä väki koostuu oikeastaan roolipelien edelläkävijöistä. Mukana on niin monenlaista entisen elämänsä prinsessaa ja muuta laatukansalaista, kuten sielunkierrätyksen ja romanttisen fantasian yhdistelmästä voi vain arvata. Heillä on scifitasolla äärimmäisen pitkät perinteet, mutta jostakin syystä kukaan ei osaa kertoa tarkemmin nykykarmuuden historiattomuudelle järkeviä perusteita, tai miksi se kehitti aatteellisen eron kantamuotoonsa eli karmauskon lehmäversioon.

On kyllä myönnettävä, että jotkut karmistit tapaavat uskoa syyn ja seurauksen lakiin pragmaattisemmin. He eivät sisällä näkemyksiinsä kosmisia sielunkierrätysautomaatteja, epämääräisiä energioita ja villejä värähtelyjä, vaan selkeää kausaliteettia. Toisaalta voi vain kysyä, että mikä tekee heistä sitten karmisteja. Mikäli heiltä puuttuu nämä turhat oletukset, he ehkäpä uskovat johonkin jumalaan, voisi luulla, mutta silloinhan he eivät olisi enää karmisteja, vaan kyseisen uskon uskovaisia. Lahkolais-optiolla se ainakin voi onnistua, siis vääntämällä kyseisen uskon keskeiset opit oman mielen mukaisiksi. En vain ole aivan varma mitä se aiheuttaisi ko. ihmisen karmalle, mutta ehkäpä ei mitään pahaa, koska senkin voi omassa pääkopassaan kuvitella mahdollisimman kivaksi, mukavaksi ja myönteiseksi - karmuuden etuja, nääs.


Mitä nykypäivän karmauskolla on sitten tarjottavaa ihmiselle? Oikeastaan kysymyksenasettelu noudattaa mitä tahansa väärin asetettua ajatusniksahdusta. On jopa vaikea löytää sopivaa esimerkkiä, koska mikä vetäisi vertoja uskomukselle, jolta puuttuu kaikkinainen historiallisuus - ja jos jotakin pitää sellaista kaivaa, niin silloin päädymme ylistämään ruohoa laiduntavaa isokokoista märehtijää.

6

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wetruyji9uiojkl

      Mielenkiintoisia ajatuksia sinulla, ihan hauskoja, mutta valitettavasti niistä paistaa läpi suuri tietämättömyys buddhalaisuudesta ja hindulaisuudesta. Menisit vaikka ensin kirjastoon ja lukisit muutaman noiden uskontojen filosofioita käsittelevia kirjoja (äläkä ota mitään lahkoteoksia) ja tutkisit, että miksi ne ajattelevat niin kuin ajattelevat. Länsimaisen ajattelun kasvatin on omin päin lähes mahdotonta ymmärtää noita käsitteitä. Juttusi on samaa tasoa kuin joku oppimaton muslimi kommentoisi kristinuskoa.

      Joka tapauksessa ihan virkistäviä ajatuksia, sai hyvälle tuulelle hölmöydessään.

      Esim. lehmän pyhänä pitäminen ei ole mistään aikalaishuumorista lähtenyt, vaan kylllä sielle on syvällisemmät syyt. Lehmä symboloi hinduille äiti maata ja ruuan tuojaa, lehmä antaa ihmisille ravinnon ja ravinnon tuojana se on edelleen elintärkeä suurelle osalle intialaisista. Siksi sitä pidetään niin pyhänä, ettei sitä saa vahingoittaa. Lehmäksi syntyminen ei ole hindun korkein toive lehmän pyhyydestä huolimatta.

      Karmaa ei voi määrätä omalla ajattelulla miksi tahansa. Karma kyllä riippuu ajatuksista, teon motiiveista ja seurauksista, mutta ei ihminen sitä omalla mielikuvituksellaan voi muuksi tehdä, ei sitä voi valita. Sen sijaan niin sinulle kuin monille muillekin olisi todella hyödyllistä opiskella sitä, miten itämaiset uskonnot määrittelevät "oikeat" motiivit toiminnalle. Sellainen tapa ajatella ohjaisi ihmisiä terveempään tapaan toimia myös täällä lännessä.

      Muita hölmöyksiäsi en jaksa edes kommentoida. Suosittelen sinulle lämpimästi opintoretkeä itämaisten uskontojen filosodioihin. Voin vakuuttaa sinulle, että siitä on hyötyä ennen kaikkea oman ajattelun kehittämisessä.

      • Phanpharos

        "Länsimaisen ajattelun kasvatin on omin päin lähes mahdotonta ymmärtää noita käsitteitä."

        = Vain minä ja kaverini voivat ymmärtää asian.

        Kommentti: Eikös tämä nimenomaan tämmöinen ole raskaan sarjan paskapuhetta?

        "Karma kyllä riippuu ajatuksista, teon motiiveista ja seurauksista, mutta ei ihminen sitä omalla mielikuvituksellaan voi muuksi tehdä, ei sitä voi valita."

        = Kaikki ajatuksemme ovat ennaltamäärättyjä, joten olemassaolon ja ympäristön kokeminen on vain harhaa.

        Kommentti: Todisteita, kiitos.

        "sinulle kuin monille muillekin olisi todella hyödyllistä opiskella sitä, miten itämaiset uskonnot määrittelevät "oikeat" motiivit toiminnalle. Sellainen tapa ajatella ohjaisi ihmisiä terveempään tapaan toimia myös täällä lännessä."

        Ounastelen, että sinä et ole sellaisessa asemassa, oi guru, että voisit sanoa mikä tekisi kullekin hyvää.


        "Voin vakuuttaa sinulle"
        Oikopäätä suoraan toimin saamani ohjeen mukaan, koska sen antoi minulle ensimmäistä kertaa kanssani jutellut nettituttu?


        Tämän kaiken jälkeen voin yhteenvetoksi lainata tämän:
        "Joka tapauksessa ihan virkistäviä ajatuksia, sai hyvälle tuulelle hölmöydessään."

        Että kaada itsellesi vain.


      • parempaa jatkoa
        Phanpharos kirjoitti:

        "Länsimaisen ajattelun kasvatin on omin päin lähes mahdotonta ymmärtää noita käsitteitä."

        = Vain minä ja kaverini voivat ymmärtää asian.

        Kommentti: Eikös tämä nimenomaan tämmöinen ole raskaan sarjan paskapuhetta?

        "Karma kyllä riippuu ajatuksista, teon motiiveista ja seurauksista, mutta ei ihminen sitä omalla mielikuvituksellaan voi muuksi tehdä, ei sitä voi valita."

        = Kaikki ajatuksemme ovat ennaltamäärättyjä, joten olemassaolon ja ympäristön kokeminen on vain harhaa.

        Kommentti: Todisteita, kiitos.

        "sinulle kuin monille muillekin olisi todella hyödyllistä opiskella sitä, miten itämaiset uskonnot määrittelevät "oikeat" motiivit toiminnalle. Sellainen tapa ajatella ohjaisi ihmisiä terveempään tapaan toimia myös täällä lännessä."

        Ounastelen, että sinä et ole sellaisessa asemassa, oi guru, että voisit sanoa mikä tekisi kullekin hyvää.


        "Voin vakuuttaa sinulle"
        Oikopäätä suoraan toimin saamani ohjeen mukaan, koska sen antoi minulle ensimmäistä kertaa kanssani jutellut nettituttu?


        Tämän kaiken jälkeen voin yhteenvetoksi lainata tämän:
        "Joka tapauksessa ihan virkistäviä ajatuksia, sai hyvälle tuulelle hölmöydessään."

        Että kaada itsellesi vain.

        Johan oli hölmöjä ja väärin ymmärrettyjä kommentteja.

        "= Vain minä ja kaverini voivat ymmärtää asian."

        Eipäs, vaan minä olen myös niitä länsimaisia, joiden on vaikea ymmärtää itämaista ajattelua, koska en ole kasvanut siihen. Käyn usein keskusteluja hindulaisen ystäväni kanssa, ja olen huomannut, miten kokonaan erilaisista lähtökohdista ajttelumme lähtevät. Ei minulla ole mitään guruja ja kavereita tässä suhteessa, enkä edusta mitään oikeaoppisuutta. Siitä huolimatta on juuri niin, että länsimaisen kristinuskon parissa kasvaneen on todella vaikeaa ymmärtää noita asioita, juuri sen vuoksi, että koko lähtökohta ajattelulle on niin erilainen. Ei yhtään en kummempaa, eikä pidä tehdä olemattomia päätelmiä.

        "= Kaikki ajatuksemme ovat ennaltamäärättyjä, joten olemassaolon ja ympäristön kokeminen on vain harhaa. "

        Eivät ole. Lue vaikka Bhagavad Gitaa, niin saat ehkä pienen käsityksen siitä, mistä on kyse. Se nimienomaan opettaa kehittämään itseään niin, että teoista ei synny karmaa. Ei se ole mitään ennalta määrrättyä.

        Ja voin vakuuttaa myös sinulle, että tutustuminen kaikkeen erilaiseen kannattaa ja kannattaa yrittää myös olla avoin erilaisille ajatuksille. Siinäpä taitaisi olla sinullakin tekemistä, ettet tuollaist hömppää kirjoittaisi.


      • Anonyymi

        Shrila Bhaktivinod Thakur
        Durlabha mānava-janma



        durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
        kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?



        ‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.



        kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
        ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.



        e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.



        garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!



        dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.



        bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.



        deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.



        hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?



        śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!



        kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.



        je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!



        ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
        nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!


        u7


      • Anonyymi
        parempaa jatkoa kirjoitti:

        Johan oli hölmöjä ja väärin ymmärrettyjä kommentteja.

        "= Vain minä ja kaverini voivat ymmärtää asian."

        Eipäs, vaan minä olen myös niitä länsimaisia, joiden on vaikea ymmärtää itämaista ajattelua, koska en ole kasvanut siihen. Käyn usein keskusteluja hindulaisen ystäväni kanssa, ja olen huomannut, miten kokonaan erilaisista lähtökohdista ajttelumme lähtevät. Ei minulla ole mitään guruja ja kavereita tässä suhteessa, enkä edusta mitään oikeaoppisuutta. Siitä huolimatta on juuri niin, että länsimaisen kristinuskon parissa kasvaneen on todella vaikeaa ymmärtää noita asioita, juuri sen vuoksi, että koko lähtökohta ajattelulle on niin erilainen. Ei yhtään en kummempaa, eikä pidä tehdä olemattomia päätelmiä.

        "= Kaikki ajatuksemme ovat ennaltamäärättyjä, joten olemassaolon ja ympäristön kokeminen on vain harhaa. "

        Eivät ole. Lue vaikka Bhagavad Gitaa, niin saat ehkä pienen käsityksen siitä, mistä on kyse. Se nimienomaan opettaa kehittämään itseään niin, että teoista ei synny karmaa. Ei se ole mitään ennalta määrrättyä.

        Ja voin vakuuttaa myös sinulle, että tutustuminen kaikkeen erilaiseen kannattaa ja kannattaa yrittää myös olla avoin erilaisille ajatuksille. Siinäpä taitaisi olla sinullakin tekemistä, ettet tuollaist hömppää kirjoittaisi.

        Śrī Īśopaniṣad
        Mantra yksi:
        Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.



        oyg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Śrī Īśopaniṣad
        Mantra yksi:
        Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.



        oyg

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18368310/itamaisesta-filosofiasta-kiinnostuneille
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18240551/kvanttifysiikka-ja-vedalainen-aanitiede
        Kvanttifysiikka ja vedalainen äänitiede


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe