Kalojen sairastelu kotilomyrkytyksen jälkeen

Kala parat

Hei!

Perustin akvaarion tässä pari kuukautta sitten. Kaikki lähti hyvin käyntiin, kalat olivat hyväkuntoisia ja kasvit lähtivät kasvamaan. Sitten alkoi tulla kotiloita. (Todennäköisesti kotiloita ilmestyi akvaarioon tulleista uusista kasveista ja ruokinkin kaloja ehkä liiaksi.)
En ensin olisi halunnut myrkyttää akvaariota, mutta niitä alkoi olemaan niin paljon, että päädyin myrkyttämiseen. Käytin seran snail ex-kotilomyrkkyä ohjeen mukaan, paitsi annoin sen vaikuttaa vain puolet määrätystä ajasta. Myrkyttämisen jäljeen laitoin annoksen easy life vedenparannusainetta.

Kalat eivät olleet kovin innoissaan myrkystä (en tosin minäkään). Ne olivat koko loppupäivän akvaarion pohjalla. Taisin illalla vielä laittaa toisen annoksen vedenparannusainetta. Yritin ruokkia kaloja illalla, mutta ne eivät tulleet pintaan.
Nyt on kulunut muutamia päiviä ja laitoin eilen vielä annoksen vedenparannusainetta. Kalat ovat olleen pohjalla, akvaarion taka-alalla. Ruokaa ne eivät tule syömään. Olen yrittänyt tutkia niitä oikein kunnolla. Mitään erityistä niiden käyttäytymisessä ei mielestäni näy, ne liikkuvat normaalisti ja näyttävät terveiltä, mutta jotenkin tuntuu etteivät ne ole ihan kunnossa. Olisivatko ne hieman apaattisia?

Mitä voin tehdä kalojen olon parantamiseksi? Olen miettinyt onko vesi huonoa, hapetonta? En halua katsoa, kun ne eivät voi hyvin, mutta en halua päätyä siihenkään, että tappaisin ne.

4

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kala parat

      Niin ja tiedot akvaariosta.
      Siellä on viisi platyä ja yksi pieni monni ja akvaario on 55l

      • fish KING

        Itse toimisin näin...
        Veisin kalat ja kasvit akvaliikkeeseen... seuraavaksi ajaksi
        Kypsyttäisin akvan alusta, uudelleen (esim. tuo kylvämäni jr.jonesin ohje)
        - pesisin hiekan hyvin (puhtaaksi kotilomädistä)
        - suodattimen huolellinen pesu (puhtaaksi kotilomädistä)

        ... kun akva on varmasti kypsynyt, miettisin kalastoa uudestaan, jotain vähemmän lisääntyvää lajia, pikkutetroja, rasboroita tms. pikkukaloja kunnon parvi 10-20
        ... EI monni lajeille, ne kasvavat auttamattomasti liian suuriksi pieneen akvaasi ;)

        MUISTA PESTÄ KASVIT HUOLELLISESTI MUTTA HELLÄVAROEN PUHTAIKSI KOTILOMÄDISTÄ NIIN SÄÄSTYT MONELTA HARMILTA

        Säädä lämpötila sopivaksi valitulle kalalajille, lämpösauvan ja lasiputki- tai digimittarin avulla.


      • Kala parat
        fish KING kirjoitti:

        Itse toimisin näin...
        Veisin kalat ja kasvit akvaliikkeeseen... seuraavaksi ajaksi
        Kypsyttäisin akvan alusta, uudelleen (esim. tuo kylvämäni jr.jonesin ohje)
        - pesisin hiekan hyvin (puhtaaksi kotilomädistä)
        - suodattimen huolellinen pesu (puhtaaksi kotilomädistä)

        ... kun akva on varmasti kypsynyt, miettisin kalastoa uudestaan, jotain vähemmän lisääntyvää lajia, pikkutetroja, rasboroita tms. pikkukaloja kunnon parvi 10-20
        ... EI monni lajeille, ne kasvavat auttamattomasti liian suuriksi pieneen akvaasi ;)

        MUISTA PESTÄ KASVIT HUOLELLISESTI MUTTA HELLÄVAROEN PUHTAIKSI KOTILOMÄDISTÄ NIIN SÄÄSTYT MONELTA HARMILTA

        Säädä lämpötila sopivaksi valitulle kalalajille, lämpösauvan ja lasiputki- tai digimittarin avulla.

        Arvasinkin, että saan kritiikkiä monnista noin pienessä akvaariossa.. Kyllä se siellä pärjäilee, kun on ihan poikanen, myöhemmin sen voi sitten antaa jollekin suurempaan akvaarioon tai saa nähdä hankinko itse sen suuremman akvaarion ajan myötä. Mulle on todella tärkeää kalojen hyvinvointi akvaariossa.

        Huomasin, että kalojen oloon akvaariossa vaikutti myös se, että siirsin ison kaapin akvaarion kyljestä pois ja kalat alkoivat tuntea olonsa turvattomaksi, kun ei ollut enää niin suojaisassa paikassa akvaario. Hoidin asian kuntoon ja kalat ovat nyt enemmän esillä. Myrkky saattoi tosin olla osasyynä kalojen käyttäytymiseen.

        Saaton myös huolestua liiaksi, kun tuppaan olemaan niin tarkka eläinten hyvinvoinnista. Kyllä se tästä.

        Ajattelin ostaa akvaarioon kasvin yhden muovikasvin tilalle, kun en pidä siitä ja, että akvarioon tulisi enemmän happea. Miten käsittelen kaupasta ostamani kasvit ennen kuin laitan ne akvaarioon?


      • fish KING
        Kala parat kirjoitti:

        Arvasinkin, että saan kritiikkiä monnista noin pienessä akvaariossa.. Kyllä se siellä pärjäilee, kun on ihan poikanen, myöhemmin sen voi sitten antaa jollekin suurempaan akvaarioon tai saa nähdä hankinko itse sen suuremman akvaarion ajan myötä. Mulle on todella tärkeää kalojen hyvinvointi akvaariossa.

        Huomasin, että kalojen oloon akvaariossa vaikutti myös se, että siirsin ison kaapin akvaarion kyljestä pois ja kalat alkoivat tuntea olonsa turvattomaksi, kun ei ollut enää niin suojaisassa paikassa akvaario. Hoidin asian kuntoon ja kalat ovat nyt enemmän esillä. Myrkky saattoi tosin olla osasyynä kalojen käyttäytymiseen.

        Saaton myös huolestua liiaksi, kun tuppaan olemaan niin tarkka eläinten hyvinvoinnista. Kyllä se tästä.

        Ajattelin ostaa akvaarioon kasvin yhden muovikasvin tilalle, kun en pidä siitä ja, että akvarioon tulisi enemmän happea. Miten käsittelen kaupasta ostamani kasvit ennen kuin laitan ne akvaarioon?

        ja tulevat kitukasvuisiksi ;( Mulle tuli monnin poikasia heinäkuussa, ovat nyt kolminkertaistaneet mittansa, viidessä kuukaudessa.
        Olivat n. tuuman mittaisia tullessaan joten nut on mittaa jo melkein kymmenen senttiä. Aiotko hankkia uuden akvan joululahjaksi, monnillesi :)

        No, tuosta kasvien pesusta..
        - lämmin vesi huuhtelu
        - isolehtisien kasvien hento pesu
        - juurien huolellinen pesu vanun poisto

        - kotiloiden mätimättäät yleensä lehtien alapuolella .. no, yläpuolellakin kyllä 8/
        - alunaa on yleensä käytetty pesuaineena mutta itse en ole sitä koskaan kokeillut, huolellinen pesu ennen istuttamista edes auttaa kotiloiden poistoa ja estää niiden lisääntymisen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe