oppilaan nuhteleminen

johan on kumma

Siis vieläkö kouluissa nuhdellaan oppilasta muun luokan nähden ja kuullen?! Naapurit kävivät meillä kylässä ja heillä on kaksi ala-asteikäistä poikaa. Juttelin isän kanssa, niin kuulemma nuorempaa poikaa oli opettaja nuhdellut kesken tunnin ja tietenkin luokassa muiden läsnäollessa. Miksi tämä sallitaan koululaitoksissa, jos kerran työpaikoilla esimiehetkään eivät saa antaa palautetta muiden kuin asianomaisen läsnäollessa?? Kyllähän tuota koulunuhtelua oli silloni kun itse olin peruskouluikäinen, mutta olisi nyt luullut että vuosikymmenten saatossa asia olisi muuttunut.

5

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuhto

      Julkisen nuhtelemisen oikeutus riippuu mielestäni mm. siitä, minkä johdosta nuhdellaan. Nuhdella voi myös monella tavalla, ilkeästä aina asialliseen ja lempeään.

      Itse nuhtelisin ihan reippaasti koko luokan kuullen oppilasta, joka esim. maalaisi kirkkovenettä seinään. Tajuaisivat muutkin oppilaat, ettei niin parane tehdä.

    • Suklaahiiri

      Kyllä varmaan niin todella vielä tehdään. Itseäni kuohuttaa opettajien sosiaaliset taidot tai siis niiden puute. Lapseni musiikin opettaja soitti perjantaina ja haukkui sekä lapseni että lopulta minutkin, kun en ollut samaa mieltä sen enempää tilanteen jälkitoimista tai rangaistuksesta.

      Lapseni oli kokeessa ajattelematta tokaissut vieruskaverille "että mikä ihmeen metronomi" ja kaveri oli heti ilmoittanut että lapseni yrittää luntata. Lapsi on 4.luokalla ja tämä oli hänen ensimmäinen mussankoe. Heillä ei ole mitään kirjoja, joten valmistautuminen kokeeseen on ollut aika vaikeaa. Sen lisäksi hän oli viime viikolla koko viikon sikaflunssassa eli kaksi mussan tuntiakin jäi väliin, että olisi saanut esim. ohjeet kokeeseen valmistautumiseen.

      Opettajan mielestä lapseni tuntuu olevan lähes paatunut lunttaaja, jota pitää kovistella seuraavasti:
      - kokeesta välittömästi 4
      - tunti jälkkää
      - vaikuttaa käytöksen numeroon
      - vaikuttaa musiikin numeroon.
      Lapseni ei ymmärtänyt koko asiaa eikä hänelle sitä tai rangaistuksia edes selitetty tapahtuman jälkeen.

      Kun en sitten ihan pitänyt rangaistusta kohtuullisena enkä edes ole pitänyt siitä, miten tilanne käsiteltiin (sanoin "selvä" ilman mitään v-tutusta ääneessä), niin sitten myös minun asenteeni oli väärä. "Ikävä, että te suhtaudutte tähän näin. Koulun ja kodin pitäisi tehdä yhteistyötä lääp lääp." Arvatkaa suljinko puhelimen ja laitoinko Wilmaan pitkän vuodatuksen cc rehtori ja luokanopettaja? Wilma on koulun web-järjestelmä, jossa voi lähettää viestejä opettajille ja toisinpäin.

      Lisäksi opettaja puhelimessa vielä arvosteli lapseni omaatuntoa ja kehui toisen pojan omatuntoa, vaikka tämä on luokan pahin kiusaaja kaksosveljensä kanssa, mutta tekee sen välitunnilla ja opettajille näyttää enkeliä. Juuri torstaina oli koko päivän kiusannut lastani, mutta hän ei uskalla mennä kertomaan, koska sitten uhataan hakata.

      En mitenkään puolustele sitä, jos joku käyttäytyy väärin kokeessa, niin sitten tulee mitä tulee. Mutta rangaistusten pitää olla opettajasta riippumatta samat, alemmilla luokilla pitäisi yrittää hoitaa näitä asioita kasvatuksellisesti eikä toimia oikeus- ja vankeinhoitolaitoksena ja opettajan ei pidä paisutella asiaa vanhemmille vaan todeta asiallisesti se, mitä on tapahtunut.

      Tähän asti meillä on tuettu koulua ja opettajia joka tilanteessa, ja olen luottanut jonkinlaiseen kohtuuteen. Nyt katson tästä eteenpäin, että lastani kohdellaan oikeudenmukaisesti ja että saa tasapuolista kohtelua, sellaisia pykäliä taitaa ihan Suomen laistakin varmasti löytyä.

      • Agnes F.

        On teillä jutut, voi voi! :D


      • johan on kumma

        Mitenköhän suuriin komplikaatioihin nykyään on menty opettajan ja vanhempien välisissä erimielisyyksissä? Onko ihan oikeuteen asti menty? Muistan lapsuudestani tapauksen, jossa opettajat (lue koulu) eivät mahtaneet mitään kiusaamisongelmalle. No asia kantautui asian omaisen vanhempien korviin ja he aikansa seurasivat tilannetta, kunnes eräänä päivänä isä saapui koululle ja meni suoraan opettajan huoneeseen kovistelemaan opettajia. Tämän tapauksen jälkeen opettajat rehtorin johdolla ryhtyivät ratkomaan kiusaamisongelmaa ja saivat peräti jotain aikaiseksi. Kävi sitten niin, että eräs kiusaaja siirrettiin erityisluokalle ja pari muuta rauhoittuivat sen siliän tien. Muistan vielä, kun tuo isä tokaisi minun vanhemmilleni tapahtuneesta, että "siellä ne naakat vain ryystivät kahvia..". Vieläkin repeän kun asia juolahtaa mieleen xD


    • jemiwa

      Jos oppilas häiritsee toimillaan koko luokkaa niin silloin koko luokka on täynnä asianomaisia. Itsekin muistan luokan edessä nuhtelun ja se oli noloa. Eipähän tullut tehtyä uudestaan. Jos taas joutui rehtorin puhutteluun ei se ollut läheskään yhtä tehokasta. Silloin olin lähinnä luokan sankari...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe