Jokelan syitä

Kopioin tekstin 2007

Alla olevassa kiusaamisasian ydin
"Selvästi halusi tappaa rehtorin - tapahtui!
Mahdollisesti halusi tappaa terkkarin - tapahtui!
Entäs ne viisi poikaa? Mahdollisesti halusi juuri tappaa heidät ja jotkut muut isäksi - haki heitä???

Kävi jossakin luokassa, missä olisi voinut tappaa vaikka kaikki - eipä tappanut!!!
Ampui TV:tä ja ikkunaa eli halusi vain aineellista tuhoa aikaiseksi, ei ihmisuhreja sieltä!!!

Salin hän halusi tuhota yläkerroksesta polttamalla - oliko urheilutunneilla pilkattu tai jossain siellä muualla?

Ei tappanut siviiliä eli yhden oppilaan äitiä, joka tuli vastaan käytävällä - sanoi vain, ettei tänään ole opettajatapaamisia - pelkkää tuhoamista täynnäkö? Ei, vaan suunnitteilla päästä ´pahoista` eroon...????"

17

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idiootti olet

      se nuori yksinhuoltaja äiti??? ei varmasti ollut tehnyt mitään ampujalle, oli ihan eri ikä luokkaakin...
      miettisit mitä kirjoittelet, satutat tyhmyydelläsi uhrien läheisiä...

      • Tiedon jyviä

        Oli muuten oppilaskunnan puheenjohtaja ja aivan varmasti oli tehnyt jotain. Oli näitä erään suvun kiusaajaksi opetettuja.


      • tsippadaajadaa
        Tiedon jyviä kirjoitti:

        Oli muuten oppilaskunnan puheenjohtaja ja aivan varmasti oli tehnyt jotain. Oli näitä erään suvun kiusaajaksi opetettuja.

        aikanaan lopettanut lukion, mennyt naimisiin ja tehnyt kaksi lasta. Nyt erottuaan oli palannut päivälukioon ja lapset olivat isovanhemmilla hoidossa. Juuri häneen Pekka ampui 20 laukausta, joten hän oli kiistatta Pekan koston pääkohde.


      • ...........
        tsippadaajadaa kirjoitti:

        aikanaan lopettanut lukion, mennyt naimisiin ja tehnyt kaksi lasta. Nyt erottuaan oli palannut päivälukioon ja lapset olivat isovanhemmilla hoidossa. Juuri häneen Pekka ampui 20 laukausta, joten hän oli kiistatta Pekan koston pääkohde.

        Tämäkö on nyt sitä sopivaa ja oikeanlaista keskustelua Jokelan kouluampumisesta? Tästä ei varmaan kukaan loukkaa mieltään? Esitätte aika pitkälle meneviä päätelmiä mieleltään häiriintyneen ampujan toimista ja ne pohjautuvat silkkaa spekulaatioon ja mielikuvitukseen.


      • 21
        Tiedon jyviä kirjoitti:

        Oli muuten oppilaskunnan puheenjohtaja ja aivan varmasti oli tehnyt jotain. Oli näitä erään suvun kiusaajaksi opetettuja.

        jossa kiusaajaksi opetetaan...


      • A. KKivi
        ........... kirjoitti:

        Tämäkö on nyt sitä sopivaa ja oikeanlaista keskustelua Jokelan kouluampumisesta? Tästä ei varmaan kukaan loukkaa mieltään? Esitätte aika pitkälle meneviä päätelmiä mieleltään häiriintyneen ampujan toimista ja ne pohjautuvat silkkaa spekulaatioon ja mielikuvitukseen.

        Kyseessä oli varsin neutraali tosiasioiden listaaminen. Vai oliko joku niistä väärin?


      • .............
        21 kirjoitti:

        jossa kiusaajaksi opetetaan...

        Se on se joka näihin ketjuihin kirjoittelee näitä omaa asiaansa ajavia juttuja.


      • Kumma että
        ............. kirjoitti:

        Se on se joka näihin ketjuihin kirjoittelee näitä omaa asiaansa ajavia juttuja.

        Kiusaamiselle ei koskaan ole ymmärrettävää syytä. Tappamiselle sellainen löytyy aina.


      • ................
        Kumma että kirjoitti:

        Kiusaamiselle ei koskaan ole ymmärrettävää syytä. Tappamiselle sellainen löytyy aina.

        Kiusaajien taustalla ei ole todettu olevan kaikille yhteistä problematiikkaa. Erään suomalaisen tutkimuksen mukaan kiusaajat kertoivat kiusaavansa, koska se oli heidän mielestään hauskaa. Heillä ei ollut käsitystä eettisistä normeista, eivätkä he pohtineet asioita oikean tai väärän kannalta.

        Arajärvi pitää koulukiusaamista psyykkisenä häiriönä. Muita tällaisia häiriöitä voivat olla masennus, levottomuus, aggressiivisuus, vakavat käytöshäiriöt sekä koulusta karkaaminen. Arajärven mukaan kiusaajat ovat saaneet lapsuudessaan tehdä mitä haluavat, joten heille ei ole muodostunut kykyä tuntea empatiaa. Kiusaajan suhde vanhempiin, etenkin isään, on tavallisesti etäinen. Olweuksen mukaan kiusaajien taustalta löytyvät vanhemmat, jotka käyttävät kasvatuksessaan keskimääräistä enemmän valtaa. Vanhemman kasvatusote on enemmän rankaiseva kuin kannustava. Kiusaaja on usein tottunut kotonaan ratkaisemaan ristiriitatilanteita väkivallan avulla.


      • ♥♦♣♠
        ................ kirjoitti:

        Kiusaajien taustalla ei ole todettu olevan kaikille yhteistä problematiikkaa. Erään suomalaisen tutkimuksen mukaan kiusaajat kertoivat kiusaavansa, koska se oli heidän mielestään hauskaa. Heillä ei ollut käsitystä eettisistä normeista, eivätkä he pohtineet asioita oikean tai väärän kannalta.

        Arajärvi pitää koulukiusaamista psyykkisenä häiriönä. Muita tällaisia häiriöitä voivat olla masennus, levottomuus, aggressiivisuus, vakavat käytöshäiriöt sekä koulusta karkaaminen. Arajärven mukaan kiusaajat ovat saaneet lapsuudessaan tehdä mitä haluavat, joten heille ei ole muodostunut kykyä tuntea empatiaa. Kiusaajan suhde vanhempiin, etenkin isään, on tavallisesti etäinen. Olweuksen mukaan kiusaajien taustalta löytyvät vanhemmat, jotka käyttävät kasvatuksessaan keskimääräistä enemmän valtaa. Vanhemman kasvatusote on enemmän rankaiseva kuin kannustava. Kiusaaja on usein tottunut kotonaan ratkaisemaan ristiriitatilanteita väkivallan avulla.

        Liturgiaa... kerro meillä minkälainen on kiusattu - edes jonkinlaisen erään ehkä tutkimuksen mukaan.


      • ....................
        ♥♦♣♠ kirjoitti:

        Liturgiaa... kerro meillä minkälainen on kiusattu - edes jonkinlaisen erään ehkä tutkimuksen mukaan.

        http://www.edu.fi/perusopetus/terveystieto/koulukiusaaminen_terveystiedon_opetuksen_haasteena/kiusaamissuhteen_osapuolet_kiusaaja_ja_kiusattu


        Kiusaamissuhteen osapuolet: kiusaaja ja kiusattu

        Tutkittaessa, millaiset lapset todennäköisimmin päätyvät koulukiusaamisen uhreiksi tai kiusaajiksi, ei ole löydetty sellaisia yksilön ominaisuuksia, jotka yksiselitteisesti selittäisivät roolin muotoutumista. On havaittu, että esimerkiksi ulkoiset ominaisuudet, kuten punaiset hiukset, pienikokoisuus tai ylipaino, eivät ainakaan yksinään selitä kiusatuksi joutumista, ei myöskään koulumenestys. Tyypillisin uhri näyttää olevan hiljainen, varovainen, herkkä ja syrjäänvetäytyvä; hänellä on heikko itsetunto, hän on ahdistuneempi kuin oppilaat yleensä ja kiusatuksi tullessaan hän puolustautumisen sijasta vetäytyy. Huomattavasti pienempi osa uhreista on helposti ärsyyntyviä, räjähdysherkkiä yksilöitä, jotka saattavat myös itse kiusata muita. (Esim. Olweus 1992.) Kiusatuksi saattaa myös päätyä ihan tavallinen oppilas, jolla ei näytä olevan mitään erityistä toisista poikkeavaa piirrettä. Hänet vain jostain syystä valitaan uhriksi.

        Kiusaajalle tyypillisin käyttäytymisessä näkyvä piirre näyttää puolestaan olevan aggressiivisuus ja impulsiivinen käytös sekä voimakas tarve dominoida muita (Olweus 1992). Kaikki kiusaajat eivät kuitenkaan käyttäydy näkyvän aggressiivisesti. Kiusaaja saattaa valikoida hyökkäystensä kohteen ja olla muita kohtaan hyvinkin ystävällinen, tai hän saattaa käyttää kiusaamisen keinona uhrin vuorovaikutussuhteiden manipuloimista, mikä ei välttämättä näy ulospäin minkäänlaisena hyökkäävänä käyttäytymisenä. Tällöin edes uhri ei aina tiedä, kuka hänen vaikutusvaltaisin kiusaajansa on.

        Yksilön ominaisuudet näyttäisivätkin selittävän ennen kaikkea riskiryhmiin (joko kiusaajien tai uhrien) kuulumista. Läheskään kaikki näihin riskiryhmiin kuuluvat eivät kuitenkaan koskaan päädy kiusatuksi tai kiusaajaksi. Toisaalta kiusaajaksi tai kiusatuksi saattaa päätyä ihan kuka tahansa tavallinen oppilas, jolla ei ole mitään erityistä toisista poikkeavaa ominaisuutta. Kiusaaminen on yksilöiden välistä viestintää, jolloin kiusaajan ja kiusatun roolit muotoutuvat erilaisissa vuorovaikutustilanteissa osapuolten välillä. Roolit kehittyvät osapuolten välisen viestinnän kautta pikemminkin kuin ovat seurausta heidän yksilöllisistä ominaisuuksistaan.

        Opettajien ja muun koulun henkilökunnan olisikin syytä tarkkailla erityisesti riskisuhteita eli vuorovaikutussuhteita, jotka ovat muita suhteita alttiimpia kehittymään kiusaamissuhteiksi. Tällöin kiusaamisongelmaa ennakoiva kysymys koulussa ei kuulukaan ”ketkä oppilaistamme saattavat alkaa kiusata toisia ja keitä tullaan mahdollisesti kiusaamaan”, vaan ”keiden oppilaidemme välille saattaa kehittyä kiusaamissuhde”. Kiusaamissuhteet voivat kuitenkin olla hyvin erityyppisiä, ja ne saattavat muotoutua varsin erilaisten kehityspolkujen kautta.


      • ....................
        ♥♦♣♠ kirjoitti:

        Liturgiaa... kerro meillä minkälainen on kiusattu - edes jonkinlaisen erään ehkä tutkimuksen mukaan.

        http://www.edu.fi/perusopetus/terveystieto/koulukiusaaminen_terveystiedon_opetuksen_haasteena/kiusaamissuhde_vuorovaikutussuhteena

        http://www.edu.fi/perusopetus/terveystieto/koulukiusaaminen_terveystiedon_opetuksen_haasteena/kiusaamissuhde_vuorovaikutussuhteena



        Millainen on kiusaamissuhde?

        Kiusatun ja kiusaajan roolit rakentuvat monimutkaisissa viestinnällä vaikuttamisen prosesseissa, joissa mitellään mm. uskottavuudesta ja mielipideilmaston johtamisesta ja ”pelataan” vuorovaikutussuhteilla. Kiusaamisen pitkäkestoisuus kielii siitä, että kiusaaja noudattaisi systemaattista viestintästrategiaa, joka voi olla tietoinen tai tiedostamaton. Tämän strategian tuloksena kiusaajan ja uhrin välille muodostuu epätasapainoinen vuorovaikutussuhde, jota voidaan nimittää kiusaamissuhteeksi. Kiusaamissuhde on kehittynyt ainutkertaisella tavalla suhteen kehityspolkujen kautta, ja sillä on omat, juuri tälle suhteelle ominaiset piirteensä.

        Millainen suhde sitten on kiusaamissuhde? Se ei ole ystävyyssuhde, eikä myöskään neutraali, tilanteen mukaan vaihteleva tuttavuussuhde. Suhteen osapuolet ovat päivittäin tekemisissä toistensa kanssa, ja heidän keskinäinen viestintänsä toistuu samankaltaisena: toinen loukkaa ja alistaa toista tämän pystymättä puolustautumaan. Keskinäisen vuorovaikutuksen ominaispiirteet puolestaan vahvistavat suhteen epätasapainoista luonnetta: toinen osapuolista voittaa aina toisen hävitessä. Osapuolet myös tulkitsevat toistensa viestejä suhteen historian valossa. Toistuvan kiusaamisen ja alistamisen kohteeksi joutuneen osapuolen voi olla vaikea uskoa kiusaajansa vilpittömyyteen, jos tämä vaikkapa osoittaa poikkeuksellisesti ystävällisyyttä häntä kohtaan pyytämällä mukaan peliin vaikka on aikaisemmin lähestynyt häntä vain uhkaillakseen tai pilkatakseen. Kiusattu osapuoli ei myöskään pysty yksipuolisesti sanoutumaan irti suhteesta kiusaajansa kanssa. Hän on monella tavalla voimaton toimimaan itsensä suojelemiseksi.

        Kiusaamissuhdetta voidaan peilata tasapainoiseen, palkitsevaan vuorovaikutussuhteeseen, jollaisiin ihmiset vapaaehtoisesti ja mielellään hakeutuvat. Hyvässä, tasapainoisessa vuorovaikutussuhteessa osapuolet kokevat sijoittavansa suhteeseen yhtä paljon. He haluavat ylläpitää suhdetta, koska tuntevat, että heidän panostuksensa suhteeseen ja suhteesta saamansa edut ovat tasapainossa. Vaikka suhteen ylläpitäminen ja toiselle osapuolelle annettu tuki veisivätkin aikaa ja voimavaroja, he tuntevat saavansa suhteesta iloa, tukea ja virikkeitä oman panostuksensa mukaisesti. Tasapainoista, palkitsevaa vuorovaikutussuhdetta leimaa myös se, että osapuolet pitävät toisistaan ja viihtyvät toistensa seurassa.

        Kiusaajan ja kiusatun välinen vuorovaikutussuhde on epätasapainossa. Alistettu osapuoli on vuorovaikutussuhteessa vasten tahtoaan pystymättä lopettamaan suhdetta. Hän on tahtomattaan ajautunut vuorovaikutussuhteeseen, jossa hän on pelkästään antajan roolissa saamatta itse suhteesta mitään etua. Hän joutuu sijoittamaan vuorovaikutussuhteeseen huomattavan paljon (mm. itseluottamustaan, vertaisten arvostusta, ihmissuhteitaan, jopa fyysistä koskemattomuuttaan ja omaisuuttaan). Silti suhde tuo hänelle pelkästään vahinkoa. Hänellä ei ole kuitenkaan mahdollisuutta poistua tuhoisasta vuorovaikutussuhteesta ja lakata maksamasta sen edellyttämää hintaa. Kiusaajalla puolestaan ei ole mitään tarvetta lopettaa vuorovaikutussuhdetta, josta hän saa huomattavasti enemmän etua kuin mitä joutuu siihen sijoittamaan. Osapuolten välillä ei ole attraktioon perustuvaa sidettä. Kiusaajia saattaa myös olla useita, jolloin uhrilla on useita epätasapainoisia vuorovaikutussuhteita samanaikaisesti ja ehkä vain muutama tai ei yhtään tasapainoista vuorovaikutussuhdetta.
        Mihin kiusaamissuhde johtaa?

        Etenkin kiusatulle kiusaamissuhteella on erittäin kielteisiä seurauksia, koska se johtaa usein muidenkin vertaissuhteiden katkeamiseen koulussa. Saattaa käydä niinkin, että kiusatun kaikki viestintäsuhteet koulutovereiden kanssa muuttuvat kiusaamisen myötä epätasapainoisiksi. Toisaalta kiusaaminen saattaa leimata myös kiusaajan vuorovaikutussuhteita. Toiset oppilaat saattavat pyrkiä luomaan hänen kanssaan läheistä viestintäsuhdetta uhriksi joutumisen pelossa. Myös tällainen vuorovaikutussuhde on epätasapainoinen, ja kiusaaja saattaa jäädä vaille tarvitsemaansa vertaispalautetta käyttäytymisestään. Kiusaamisella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia niin kiusaajan kuin uhrinkin elämään ja myöhempiin ihmissuhteisiin.


      • ....................
        ♥♦♣♠ kirjoitti:

        Liturgiaa... kerro meillä minkälainen on kiusattu - edes jonkinlaisen erään ehkä tutkimuksen mukaan.

        http://www.edu.fi/perusopetus/terveystieto/koulukiusaaminen_terveystiedon_opetuksen_haasteena/kiusaamissuhde_vuorovaikutussuhteena

        Kiusaamissuhde vuorovaikutussuhteena

        Kiusaamista pidetään järjestelmällisenä ja tavoitteellisena toisen ihmisen vahingoittamisena. On oletettu, että kiusaaja tai kiusaajat pyrkivät saavuttamaan toista loukkaavalla ja alistavalla viestinnällään jotain etua itselleen. Tämä etu voi olla vaikkapa vaikutusvaltaa ja johtava asema ryhmässä, itsetunnon kohentuminen tai vertaisten osoittama arvostus ja jopa pelko. Etu voi olla myös materiaalista, kuten rahaa, tai se voi olla palveluksia. Kiusaamisessa ei ole kyse sattumanvaraisesta vihamielisestä käyttäytymisestä, jonka sopiva tilanne tai tarve laukaisee, vaan strategisesta, jonkun tietyn ihmisen tai tiettyjen ihmisten hyväksikäytöstä keskinäisessä vuorovaikutussuhteessa.


      • Asian ytimeen...
        .................... kirjoitti:

        http://www.edu.fi/perusopetus/terveystieto/koulukiusaaminen_terveystiedon_opetuksen_haasteena/kiusaamissuhteen_osapuolet_kiusaaja_ja_kiusattu


        Kiusaamissuhteen osapuolet: kiusaaja ja kiusattu

        Tutkittaessa, millaiset lapset todennäköisimmin päätyvät koulukiusaamisen uhreiksi tai kiusaajiksi, ei ole löydetty sellaisia yksilön ominaisuuksia, jotka yksiselitteisesti selittäisivät roolin muotoutumista. On havaittu, että esimerkiksi ulkoiset ominaisuudet, kuten punaiset hiukset, pienikokoisuus tai ylipaino, eivät ainakaan yksinään selitä kiusatuksi joutumista, ei myöskään koulumenestys. Tyypillisin uhri näyttää olevan hiljainen, varovainen, herkkä ja syrjäänvetäytyvä; hänellä on heikko itsetunto, hän on ahdistuneempi kuin oppilaat yleensä ja kiusatuksi tullessaan hän puolustautumisen sijasta vetäytyy. Huomattavasti pienempi osa uhreista on helposti ärsyyntyviä, räjähdysherkkiä yksilöitä, jotka saattavat myös itse kiusata muita. (Esim. Olweus 1992.) Kiusatuksi saattaa myös päätyä ihan tavallinen oppilas, jolla ei näytä olevan mitään erityistä toisista poikkeavaa piirrettä. Hänet vain jostain syystä valitaan uhriksi.

        Kiusaajalle tyypillisin käyttäytymisessä näkyvä piirre näyttää puolestaan olevan aggressiivisuus ja impulsiivinen käytös sekä voimakas tarve dominoida muita (Olweus 1992). Kaikki kiusaajat eivät kuitenkaan käyttäydy näkyvän aggressiivisesti. Kiusaaja saattaa valikoida hyökkäystensä kohteen ja olla muita kohtaan hyvinkin ystävällinen, tai hän saattaa käyttää kiusaamisen keinona uhrin vuorovaikutussuhteiden manipuloimista, mikä ei välttämättä näy ulospäin minkäänlaisena hyökkäävänä käyttäytymisenä. Tällöin edes uhri ei aina tiedä, kuka hänen vaikutusvaltaisin kiusaajansa on.

        Yksilön ominaisuudet näyttäisivätkin selittävän ennen kaikkea riskiryhmiin (joko kiusaajien tai uhrien) kuulumista. Läheskään kaikki näihin riskiryhmiin kuuluvat eivät kuitenkaan koskaan päädy kiusatuksi tai kiusaajaksi. Toisaalta kiusaajaksi tai kiusatuksi saattaa päätyä ihan kuka tahansa tavallinen oppilas, jolla ei ole mitään erityistä toisista poikkeavaa ominaisuutta. Kiusaaminen on yksilöiden välistä viestintää, jolloin kiusaajan ja kiusatun roolit muotoutuvat erilaisissa vuorovaikutustilanteissa osapuolten välillä. Roolit kehittyvät osapuolten välisen viestinnän kautta pikemminkin kuin ovat seurausta heidän yksilöllisistä ominaisuuksistaan.

        Opettajien ja muun koulun henkilökunnan olisikin syytä tarkkailla erityisesti riskisuhteita eli vuorovaikutussuhteita, jotka ovat muita suhteita alttiimpia kehittymään kiusaamissuhteiksi. Tällöin kiusaamisongelmaa ennakoiva kysymys koulussa ei kuulukaan ”ketkä oppilaistamme saattavat alkaa kiusata toisia ja keitä tullaan mahdollisesti kiusaamaan”, vaan ”keiden oppilaidemme välille saattaa kehittyä kiusaamissuhde”. Kiusaamissuhteet voivat kuitenkin olla hyvin erityyppisiä, ja ne saattavat muotoutua varsin erilaisten kehityspolkujen kautta.

        "Tyypillisin uhri näyttää olevan hiljainen, varovainen, herkkä ja syrjäänvetäytyvä; hänellä on heikko itsetunto, hän on ahdistuneempi kuin oppilaat yleensä ja kiusatuksi tullessaan hän puolustautumisen sijasta vetäytyy."

        Ja minkälaiset kotiolot tuottaa tuollaiset lapsen? Vai geeneistäkö johtuu?


      • ....................
        Asian ytimeen... kirjoitti:

        "Tyypillisin uhri näyttää olevan hiljainen, varovainen, herkkä ja syrjäänvetäytyvä; hänellä on heikko itsetunto, hän on ahdistuneempi kuin oppilaat yleensä ja kiusatuksi tullessaan hän puolustautumisen sijasta vetäytyy."

        Ja minkälaiset kotiolot tuottaa tuollaiset lapsen? Vai geeneistäkö johtuu?

        Kovasti kotioloista johtuvaa syytä kiusaaja täällä hakee.

        " hänellä on heikko itsetunto, hän on ahdistuneempi kuin oppilaat yleensä ja kiusatuksi tullessaan hän puolustautumisen sijasta vetäytyy."

        Uhrihan tulee tälläiseksi kiusaamisen koulukiusaamisen vuoksi.

        "hiljainen, varovainen, herkkä ja syrjäänvetäytyvä"

        Mahtaako nämä oikeuttaa koulukiusaamiseen.

        Millaiset kotiolot luovat kiusaajan, tuon kimppuunkäyvän eläimen joka pilaa herkempien ja hiljaisempien lasten elämän.


      • Hintikka-Jalkanen...
        ................ kirjoitti:

        Kiusaajien taustalla ei ole todettu olevan kaikille yhteistä problematiikkaa. Erään suomalaisen tutkimuksen mukaan kiusaajat kertoivat kiusaavansa, koska se oli heidän mielestään hauskaa. Heillä ei ollut käsitystä eettisistä normeista, eivätkä he pohtineet asioita oikean tai väärän kannalta.

        Arajärvi pitää koulukiusaamista psyykkisenä häiriönä. Muita tällaisia häiriöitä voivat olla masennus, levottomuus, aggressiivisuus, vakavat käytöshäiriöt sekä koulusta karkaaminen. Arajärven mukaan kiusaajat ovat saaneet lapsuudessaan tehdä mitä haluavat, joten heille ei ole muodostunut kykyä tuntea empatiaa. Kiusaajan suhde vanhempiin, etenkin isään, on tavallisesti etäinen. Olweuksen mukaan kiusaajien taustalta löytyvät vanhemmat, jotka käyttävät kasvatuksessaan keskimääräistä enemmän valtaa. Vanhemman kasvatusote on enemmän rankaiseva kuin kannustava. Kiusaaja on usein tottunut kotonaan ratkaisemaan ristiriitatilanteita väkivallan avulla.

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=385316


    • koulu oli ikävä M60+

      Tää osoitti sen,,jonku kiusatun hermosto ei kestä, vaan päätää tehdä itsarin. Samalla kostaa kiusaajilleen.
      Koulua pitää muuttaa; ainakin se, että oppilaat eivät ole paljoo kontaktissa keskenään.
      Oppilaathan on satunnaisesti luokassa. Oppilaiden kemiat ovat erilaiset.
      On sadistisusia ja lampaita,,ääri-ilmasuja käyttääkseni.
      Ihminen ei muutu jatkossakaan miksikään. Koulua voidaan muuttaa.
      Tässä vähä virikettä vastuullisille ihmisille.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      70
      3821
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3189
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      101
      2448
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      15
      1669
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1438
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      97
      1311
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      50
      1256
    8. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1073
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1040
    10. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1031
    Aihe