Nyt mie aukasin taas uuven sivun, jotta tää ketju sais kirjottajii, niitä murteen taitajii,
nii tulkaaha taas antamaa näyttöö mite se murre taittuu teijä sanomana,,,,, Eiks oo hieno nimi taas ketjul ko Murrepakinoita!
Mie oon miettint et ottaaks sitä tuota sikainfulenssa pikin vai ei.
Siitä ku ollaa kahta mieltä miu sisko sano et ei heijä perhees oteta ko, se on häne mukkaasa huonost tutkittuu, eli ei oo varmaa tietoo mitä se aiheuttaa, mieko oon sairastant nyt, nii miul käi kotisairaanhoitaja tääl koton ja anto sen tavallisen infulenssa piiki ja mie ajattelin et, mist sen tietää vaik sekkii vähä suojais silt sika flunssalta ees vähä.
Vaik saattaaha se olla, et ne on iha eri viirukset,,,,, mut paremmuus järjestyksee siinkii laitetaa ihmiset, ko miekii joka kuulun riskiryhmää astmain tähe nii rokotettaa melkei viimesenä, ja nyt jo haastetaa et niitä lääkkeitä jää paljo vanhentummaa ko ollaa pietty rokotus järjestystä, sen se aikaa sai ja yhteiskunta kaivaa kuvettaa.
Kyl tulloo mielee ku kaikkii kuulee, noihe päättäjie toilauksista et, perehtyyks hyö tarpeeks niihe asioihe hoijossa, vai onks heil kaik esim, yksityis elämässä tapahtuva etusijal niiko nyt Tiurakkii, vai mikä häne nimi onkaa, kähmii ihtellee etuja, sumailematta. kyl kansan pitäis avata silmät ja jättää seuraavissa vaaleissa tällaset vilunkkiset,,,, jos hää nyt on,,,,, rannalle ruikuttammaa, aina vaa kaik sitä mukkaa ku ilmitulloo. nii eiköhä rehellisyys tule esille sielläkkii työsaral.
Vaik kyl niil on taipumusta pulpahtaa pinnalle aina vaa, nähtiihä se Juhantalosta, tutkittii ja tuomittii ja mite onkaa, taas vaa on siel mis ei pitäis ollakkaa, niiko ei ois mitää tapahtunt. nyt moni kimpaantuu miun jutustain, mut tottaha mie haastan.
Mitä mieltä työ muut ootte !
MURREPAKINOITA
91
1853
Vastaukset
- etsivivä-amadeus
Sinun ketjujuus.
Olin aekoikoinaan minnäe mukana vaen Sinä rupesit pottuilemmaan
ja minä poies ihten puotin.
Hyvvee pinnanpiällä oloo vuan toevoo amateushet koht ko joku hiuk energisemp alotta,nii sill siunamall alka kränittämine kanss. Kyll tosa Monica präntis ol aihettakki ihmetel, eik täsä maas ny enä yhtä tavaline ruahojuurtaso funteeramine ol yhtikäs mittä. Ko joku näist meijä korkkioist virkmiähist pääse siuhu suuremmast kohinast,nii eik ol jo seuraav vooros. Onkost se sitt ihme,etei asja oikken tahd luanista.
ja kylvä ympärilleis katkeruutta, vaik mist oon lukent siu kirjotuksiis, nii ne sisältää vaa ikävää valittamista.
Koitaha kääntää "kelkkais" toisee suuntaa, sin mis aurinko paistaa.- kisberi39
monica kirjoitti:
ja kylvä ympärilleis katkeruutta, vaik mist oon lukent siu kirjotuksiis, nii ne sisältää vaa ikävää valittamista.
Koitaha kääntää "kelkkais" toisee suuntaa, sin mis aurinko paistaa.et MURREPAKINOITA
Joten pistetääks pakinoiks!
Mä oon jo pitemmä aikaa fudeerannu yht juttuu.
Ku me mennää muija kans ruokaostoksil ton markettii, ja saadaa ostokset tehtyy, ni siin kauppakäytäväl o semmone iso kansaivälinen naiste riepui myyvä putiikki. Melkkei ain ku me tullaa kärryjes kans siihe, ni muija sanos "Ootas vähä, mä käy tuol." Se vähä on yleensä noin puoltuntii, ja mä jään siihe iso oviauko ettee sitä kärryje kans oottelee.
Mä seuraile ku muija painaa pitki isoo kauppaa eestakasi ja hypistelee molemmi käsi kaik retonkit ja sivonkit mitä siel henkareis roikkuu.
Sit ku se ajankans tulee takasi tyhjin käsin, nii se sanoo "Ei siel mittää ollu" ???? Ei mittää?? Iso kauppa pursoillaaan naiste riepui.
Sen takkii mää kysysinki, ku mull ei oo kokemust ku tost yhest, et onks tää hypistely yleine naiste taut ja onk se vaaralline ja tarttuva?
Eile meinas käyd yhtlaill, mut ku mulla ittelläin ol vähä kiirus kottii, vahtaan telkust kiekkomatsii, ni mä sanosin sil. "Tehrääks nii, et mä hypistele noi kätävä vasemma puoleiset retonkit ja ota sää noi oikeen puoleiset, ni päästää nopeemmi pois"
Se muute tepsi. Mä kerkesin telkun ääree. kisberi39 kirjoitti:
et MURREPAKINOITA
Ku me mennää muija kans ruokaostoksil ton markettii, ja saadaa ostokset tehtyy, ni siin kauppakäytäväl o semmone iso kansaivälinen naiste riepui myyvä putiikki. Melkkei ain ku me tullaa kärryjes kans siihe, ni muija sanos "Ootas vähä, mä käy tuol." Se vähä on yleensä noin puoltuntii, ja mä jään siihe iso oviauko ettee sitä kärryje kans oottelee.
Mä seuraile ku muija painaa pitki isoo kauppaa eestakasi ja hypistelee molemmi käsi kaik retonkit ja sivonkit mitä siel henkareis roikkuu.
Sit ku se ajankans tulee takasi tyhjin käsin, nii se sanoo "Ei siel mittää ollu" ???? Ei mittää?? Iso kauppa pursoillaaan naiste riepui.
Sen takkii mää kysysinki, ku mull ei oo kokemust ku tost yhest, et onks tää hypistely yleine naiste taut ja onk se vaaralline ja tarttuva?
Eile meinas käyd yhtlaill, mut ku mulla ittelläin ol vähä kiirus kottii, vahtaan telkust kiekkomatsii, ni mä sanosin sil. "Tehrääks nii, et mä hypistele noi kätävä vasemma puoleiset retonkit ja ota sää noi oikeen puoleiset, ni päästää nopeemmi pois"
Se muute tepsi. Mä kerkesin telkun ääree.nyt sie kyselet iha tuttui asioita, ja eiks olt hyvä ku ei löyvä ain sopivaa kolttuu, nii rahatkkii säästyy.
Sie kysyt onks tää yleine naisten tauti, kuuleha mie voin sannoo lohtutuksekseis et on se, miekii ko mään markettii nii kaik käyn lävi mikä hiukankkii näyttää kiinnostavalta, Ja toisinaa en taho päästä marketista uloskaa ko nii on paljo hypisteltävää, ja ussei mie pallaan takas kahtomaa et onks varmast sellane ettei se miul käy ?
Ai et onks se vaarallista ja tartuuk se, eihä se vaarallista oo ko, ei löyvä sopivaa nii lähtööpi kottiisa, suu vähä mutrus, mut kyl se ohi männöö. Et tarttuukse, nyt mie sanon, et taitaa se tarttuu, miulkii ku on ystävä nii hääkö ostaa uuven takinkkii, nii miun pittää heti männä kans kahtomaa oisko siel semmosta mist miekkii tykkään, et vois ostaa.
Ei siin hypistelemises mittää huonoo ookkaa, siin mieli virkistyy ja lompsa keventyy, ja onha se niikii et siukkii vaatepuotissais vaimo varmast hypistellee siulkii housut jalkaa, vai mitä?
Myö naiset ko ollaa semmosii hypistelijöitä.- Turkulane
monica kirjoitti:
nyt sie kyselet iha tuttui asioita, ja eiks olt hyvä ku ei löyvä ain sopivaa kolttuu, nii rahatkkii säästyy.
Sie kysyt onks tää yleine naisten tauti, kuuleha mie voin sannoo lohtutuksekseis et on se, miekii ko mään markettii nii kaik käyn lävi mikä hiukankkii näyttää kiinnostavalta, Ja toisinaa en taho päästä marketista uloskaa ko nii on paljo hypisteltävää, ja ussei mie pallaan takas kahtomaa et onks varmast sellane ettei se miul käy ?
Ai et onks se vaarallista ja tartuuk se, eihä se vaarallista oo ko, ei löyvä sopivaa nii lähtööpi kottiisa, suu vähä mutrus, mut kyl se ohi männöö. Et tarttuukse, nyt mie sanon, et taitaa se tarttuu, miulkii ku on ystävä nii hääkö ostaa uuven takinkkii, nii miun pittää heti männä kans kahtomaa oisko siel semmosta mist miekkii tykkään, et vois ostaa.
Ei siin hypistelemises mittää huonoo ookkaa, siin mieli virkistyy ja lompsa keventyy, ja onha se niikii et siukkii vaatepuotissais vaimo varmast hypistellee siulkii housut jalkaa, vai mitä?
Myö naiset ko ollaa semmosii hypistelijöitä.mittän kauhia ol, mee naise olla nii totuttu siihe, mut mum miälestän see on kauhia, et äijätte tartte ain päästä kalasse, ol ilma sit vaik kummone. Ja meijä naisparkoje o otettava vaa vasta se kalasaalis, oli sit vaik mitä tahans. Esimerkiks mää e voi siättä haukke, mut äijä vaa jaksa tuara niit kotti ja vaatti sit munt paistama niit rumiluksi, ite see kyl net vilera, mut kumminki.
Nysse o käyny melkkest joka päiv silakka litkamas, toisinas sil on kauhia tuur ja see tule täyde ämpäri kans kotti ja mairia ilme silmis ja suupiäless mulkki mua, et paistetaks taas silakoi. Kyl maar net hyvi ova mukko äijil ei pal muut o pääs ku kalas käynti. Toisinas mää ihmettele, kuit nee jaksavakki tunttolkul siäl isttu, ja sit ihmetelevä jos mee naise jakseta kaunei tavaroi kaupas vähä hypistel.
Kump ova sit merkillisemmpi, mää kysy vaa? Turkulane kirjoitti:
mittän kauhia ol, mee naise olla nii totuttu siihe, mut mum miälestän see on kauhia, et äijätte tartte ain päästä kalasse, ol ilma sit vaik kummone. Ja meijä naisparkoje o otettava vaa vasta se kalasaalis, oli sit vaik mitä tahans. Esimerkiks mää e voi siättä haukke, mut äijä vaa jaksa tuara niit kotti ja vaatti sit munt paistama niit rumiluksi, ite see kyl net vilera, mut kumminki.
Nysse o käyny melkkest joka päiv silakka litkamas, toisinas sil on kauhia tuur ja see tule täyde ämpäri kans kotti ja mairia ilme silmis ja suupiäless mulkki mua, et paistetaks taas silakoi. Kyl maar net hyvi ova mukko äijil ei pal muut o pääs ku kalas käynti. Toisinas mää ihmettele, kuit nee jaksavakki tunttolkul siäl isttu, ja sit ihmetelevä jos mee naise jakseta kaunei tavaroi kaupas vähä hypistel.
Kump ova sit merkillisemmpi, mää kysy vaa?en voi määkä muut ko vettä suun hymyhy. Tul miälehe ensiks siit haue jutust,älkkäst mittä,meijä äijä ei ollu mikkä kalamiäs,mutt men meijä piäne flikan kanss joskus kahrestas toril,siäll joku kalastaja yrit tiätyst epätoivo vimmal pääst eroho hauestas. Mää tulin kotti,ja pikku flikk sanos pihall mull,et men äit köökkihi,tein tyät käsketty. meinasi saad slaaki,meijän tiskpöödäl ol hauk joka peitt koko kööki, se painoi yli yhdeksän kilo. Kauhi peto,en mää sitä uskaltann edes pitel,äijä sahas sen kappliks ja en muist,puult tais maistu,vaikk voit ja kreda lisätti. pakastimes sen pää sitt vuaskaussi ol näytil,ett saatti viarail näyttä.
Sitt siit hypistelemisest,mull ol joskus kauhi tarve men jokaikissehe klasipuadihi,kaikk mahdolise erikoistarjoukse mää haalisi. Klasei ol tusinkaupal ja kukkasvaasei. On kyll viäläkki,vaikkan ole niit jo kaupann mukulitten huusholleihinki. kerran, ko mentti johonkkis Riihimäe klasitehta myymälähä,nii äijä peijakas sanos siäll sotaäänel,ett miksess ot siält hyllyist niit entissi koorihis ja hypistel niit. Arvakkast,kui noloks mää tuli,ko kaik ihmisekki rupes naorama muut.- jjoutava
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
en voi määkä muut ko vettä suun hymyhy. Tul miälehe ensiks siit haue jutust,älkkäst mittä,meijä äijä ei ollu mikkä kalamiäs,mutt men meijä piäne flikan kanss joskus kahrestas toril,siäll joku kalastaja yrit tiätyst epätoivo vimmal pääst eroho hauestas. Mää tulin kotti,ja pikku flikk sanos pihall mull,et men äit köökkihi,tein tyät käsketty. meinasi saad slaaki,meijän tiskpöödäl ol hauk joka peitt koko kööki, se painoi yli yhdeksän kilo. Kauhi peto,en mää sitä uskaltann edes pitel,äijä sahas sen kappliks ja en muist,puult tais maistu,vaikk voit ja kreda lisätti. pakastimes sen pää sitt vuaskaussi ol näytil,ett saatti viarail näyttä.
Sitt siit hypistelemisest,mull ol joskus kauhi tarve men jokaikissehe klasipuadihi,kaikk mahdolise erikoistarjoukse mää haalisi. Klasei ol tusinkaupal ja kukkasvaasei. On kyll viäläkki,vaikkan ole niit jo kaupann mukulitten huusholleihinki. kerran, ko mentti johonkkis Riihimäe klasitehta myymälähä,nii äijä peijakas sanos siäll sotaäänel,ett miksess ot siält hyllyist niit entissi koorihis ja hypistel niit. Arvakkast,kui noloks mää tuli,ko kaik ihmisekki rupes naorama muut.nyt alotan tuosta muijien kaupassa käynnistä. Kun kolome muijaa päätti lähteä kauppoihin niin yksi niistä koko ajan koitteli päälleen niitä ja kyseli sopiiko tämä minulle ja kun sanovat että hyvin, oikein hyvi,
ei sittekään yksikään riepu kelevannu rouvalle.
Se oli viimenen kerta ku sitä rouvaa mukaan otetaan, ne sanovat sitte.
Varsinaisesti, Hyvää Itsenäisyyspäivää!
Siitä kunniamerkki asiasta minun piti mainita että aikamoinen piristysruiske ne on tallouselämälle kun mennäänhän ainaki ystäväporukalla ravintolaan syömään, ajellaan taksilla ja mitä keksitäänkään sitä merkinsaajaa juhliessa.
Minä kyllä annan arvon sille traditiolle, enkä hitustakaan ole kateellinen. jjoutava kirjoitti:
nyt alotan tuosta muijien kaupassa käynnistä. Kun kolome muijaa päätti lähteä kauppoihin niin yksi niistä koko ajan koitteli päälleen niitä ja kyseli sopiiko tämä minulle ja kun sanovat että hyvin, oikein hyvi,
ei sittekään yksikään riepu kelevannu rouvalle.
Se oli viimenen kerta ku sitä rouvaa mukaan otetaan, ne sanovat sitte.
Varsinaisesti, Hyvää Itsenäisyyspäivää!
Siitä kunniamerkki asiasta minun piti mainita että aikamoinen piristysruiske ne on tallouselämälle kun mennäänhän ainaki ystäväporukalla ravintolaan syömään, ajellaan taksilla ja mitä keksitäänkään sitä merkinsaajaa juhliessa.
Minä kyllä annan arvon sille traditiolle, enkä hitustakaan ole kateellinen.yhöst lahnanlätkäst joka lätki pyrstöllää, et sai miut pakokauhun valtaa,
ja se on iha totta, ku miul oli naapurimies ko oli kova kalamies ja hää ties et mie suoraasanoen pelkään elävii kaloja, nii hää sano miul ko tuli kalast, et nyt hää sai hyvän saaliin, et jos tuut perkaamaa nii saat kaloja ihtelleis, meninhä mie ja hänel oli montaa sortii kallaa, ja mie sanoin et jos tapat tuon ison lahnan nii mie yritän perata sen ja laitan siint uunikalan.
No hää veti puukolla kurkun auki ja sano miul et nyt se on kuollu, mie sanoin et lyö pää poikki enne en pitele sitä, no hää löi, mie uskoin et nyt se on kuolt ja rupesin suomustammaa, nii herravarjele se lahnanlätkä pomppas puol metrii ylös tukinpäältä ja mie huutamaa ja otin askelleen taaksepäi ku pelästyin ja pahaks onneksi miu takan oli puupölkky ja mie kaavuin siihe ja se lahna hyppeli eelleen päättömänä ja mie tietyst pakokauhun vallas, taisin rääkyy nii et seuraava naapuri ihmettel, mitä kummaa siel puuvajas tapahtuu, siihe loppu miun kalojen perkaaminen.
Sit hää kerto ko oli naurusa nauranu, et ne voi paistinpannullakii viel hypellä, et niihe refleksit pellaa viel sillokii. Senjälkee mie oonkii kalat hakenu torilta, ja muistan aina kyssyy et onks se kala varmast kuollu. Nykyää mie ostan marketista, ne on jo valmiiks vileerattuja
Täs oli tämmöne kalajuttu.kisberi39 kirjoitti:
et MURREPAKINOITA
Se muute tepsi. Mä kerkesin telkun ääree.millo sie kerrot uuven mukavan pakinan, kyl siul "takataskussais" niitä on, se oli nii mukava tuo etellinenkii.
Mie jään oottamaa, ja oottaissain toivotan mukavaa päivän jatkoo.
Tulkaaha muutkii pakinoimaa, murteilla mukavasti haastamaa.- kisberi39
monica kirjoitti:
millo sie kerrot uuven mukavan pakinan, kyl siul "takataskussais" niitä on, se oli nii mukava tuo etellinenkii.
Mie jään oottamaa, ja oottaissain toivotan mukavaa päivän jatkoo.
Tulkaaha muutkii pakinoimaa, murteilla mukavasti haastamaa.Kyl mää ihmettele. Yhel o köökki pullollas ämpärei täyn silakoi, toisel köökki täyn yht haukee, ja yhel päättömät lahnat hypii ympäri pihaa. Mut mä usko joka sana.
Mut tää o varmasti tosi:
Mä tiesi kyl et meirä mökkijärves olis rapui, mut en mä niitä alkanu pyytää, ku sit muutama suvi takasi, ku mummi olis mukuloin mukuloin kans rannas pulikoimas, ja yhtäkkii rupes kuuluu mahrotont möykkää, ja mä ryntäsin kattoon, et mikäs ny o hätä.
Iso ukkorapu oli tarrannu muian isovarpaasee, oli punaseks maalattu varvas tunkeutunu ravu reviilil.
Kaikki huus: Nii muia ja mukulat, ja tais se rapuki huutaa siin hässäkässä.
Multa me iso tovi kus mä sai se ravu irti siit varpaast. Sitä sitte ihmeteltii hetke aikaa ämpäris, ennenko mä päästin sen takasi järvee.
Heti seraavana aamun mä osti honkkarist kolme mertaa, ja siit alko mu ravustus harrastus. Mä oon siin onnistunukkin melko hyvin, joka syksy o jos jonkinlaisia rapujuhlia. Mä keitä ravut ja muia hössöttää tarvittava rekvisiitan, kaikenlaist kuolalappuu roikkuu aikuiste ihmiste kaulas.
Joku viisas o sanonu, ettei rapuja syorä vaa ne juoraa. Mä oon samaa mieltä. Mut sitte yhre rapujuomis illa jälkee muia sanos, et ne napsit sit saa jäärä pois. E mä vaa tierä minkä takii, tai e ainaskaa muista. kisberi39 kirjoitti:
Kyl mää ihmettele. Yhel o köökki pullollas ämpärei täyn silakoi, toisel köökki täyn yht haukee, ja yhel päättömät lahnat hypii ympäri pihaa. Mut mä usko joka sana.
Mut tää o varmasti tosi:
Mä tiesi kyl et meirä mökkijärves olis rapui, mut en mä niitä alkanu pyytää, ku sit muutama suvi takasi, ku mummi olis mukuloin mukuloin kans rannas pulikoimas, ja yhtäkkii rupes kuuluu mahrotont möykkää, ja mä ryntäsin kattoon, et mikäs ny o hätä.
Iso ukkorapu oli tarrannu muian isovarpaasee, oli punaseks maalattu varvas tunkeutunu ravu reviilil.
Multa me iso tovi kus mä sai se ravu irti siit varpaast. Sitä sitte ihmeteltii hetke aikaa ämpäris, ennenko mä päästin sen takasi järvee.
Heti seraavana aamun mä osti honkkarist kolme mertaa, ja siit alko mu ravustus harrastus. Mä oon siin onnistunukkin melko hyvin, joka syksy o jos jonkinlaisia rapujuhlia. Mä keitä ravut ja muia hössöttää tarvittava rekvisiitan, kaikenlaist kuolalappuu roikkuu aikuiste ihmiste kaulas.
Joku viisas o sanonu, ettei rapuja syorä vaa ne juoraa. Mä oon samaa mieltä. Mut sitte yhre rapujuomis illa jälkee muia sanos, et ne napsit sit saa jäärä pois. E mä vaa tierä minkä takii, tai e ainaskaa muista.aihe . Mää kun oon funtsinu ,että mun vaatehuane on käyny piäneks. Emmää tiärä kun mää en raskitte heittää noita vanhoja klenninkiä pois.
Mää olin jo hakenu semmosen kohtalaisen ison pahvilaatikonki johonka aattelin heittä kaikki semmoset jokka ei oo ollu 10 vuateen päälläni . Muttaku mää en oo muuttunu mikskään ropaltani, ainakin omasta miälestäni,niin ei siihen oo kertyny juuri mitää. Meinaan siihe looraan.
Ostin kolmet, nii,in ihan kolmet pitkät housukki tänä syksynä ,kummää olen aatellu, että heitän niitä vanhoja pois ,että olis sitte jotain päällepantavaa. Mutta kyllä ne olis kelvannu ihan viälä . Huamenna otan itteeni niskasta kii ja teen kunnon puhristuksen vaatteissani.
Emmää kuitenkaan niitä juhlatamineitakaan missään pirä enään.
Ommää kyllä saanu hillittyä itteeni noissa "rättikaupoissa ,ennen tuli tehtyä noita Impulssiostoksia .
Ja se vaatimuskin laarunsuhteen kun on ollu aina aika kova. Siksi hyvää tavaraa onkin kertyny kaappiin liikaa,josta ei raski luapua.kisberi39 kirjoitti:
Kyl mää ihmettele. Yhel o köökki pullollas ämpärei täyn silakoi, toisel köökki täyn yht haukee, ja yhel päättömät lahnat hypii ympäri pihaa. Mut mä usko joka sana.
Mut tää o varmasti tosi:
Joku viisas o sanonu, ettei rapuja syorä vaa ne juoraa. Mä oon samaa mieltä. Mut sitte yhre rapujuomis illa jälkee muia sanos, et ne napsit sit saa jäärä pois. E mä vaa tierä minkä takii, tai e ainaskaa muista.et myö naiset saahaa kokkee kaikenmoista, semmostakkii mikä kuuluis miesten kontol, niiku nyt kalajututkii.
Mut ravustamas miekii oon käynt, siint on vaa vuosii aikaa, mie olin joskus siskoin luona kyläs ja oltii heijä huvilal, joka oli järven rannalla, ja siin järves oli kans rapuja. Myö laitettii märäntynyttä lihhaa niihi mertoihi ja kyl ne näytti kelpaava. Et ne on niiko raatojen syöjii, hyi herrajestas.
Taskulampul käytii aina kahtomas onks taas tult rapuja lissää, Mut surkeeta mite kamala kohtalo niil on, ko heitetää kuumaa vettee elävän.
Oikijasha siu vaimois onkii niist napsuist, jos kerra ravutkkii on nii hyvvii, nii miks peittää hyvän maun suustaa napsuil, ko sit ei muista ees sitä onks napsui ottantkaa, Sitä sie selväst tarkotit. Vaik napsutha se ruunaa koko ravunsyönnin.
Nyt saap varpaatkkii olla rauhas ko sie oot ruvennu ravustammaa.- Turkulane
monica kirjoitti:
et myö naiset saahaa kokkee kaikenmoista, semmostakkii mikä kuuluis miesten kontol, niiku nyt kalajututkii.
Mut ravustamas miekii oon käynt, siint on vaa vuosii aikaa, mie olin joskus siskoin luona kyläs ja oltii heijä huvilal, joka oli järven rannalla, ja siin järves oli kans rapuja. Myö laitettii märäntynyttä lihhaa niihi mertoihi ja kyl ne näytti kelpaava. Et ne on niiko raatojen syöjii, hyi herrajestas.
Taskulampul käytii aina kahtomas onks taas tult rapuja lissää, Mut surkeeta mite kamala kohtalo niil on, ko heitetää kuumaa vettee elävän.
Oikijasha siu vaimois onkii niist napsuist, jos kerra ravutkkii on nii hyvvii, nii miks peittää hyvän maun suustaa napsuil, ko sit ei muista ees sitä onks napsui ottantkaa, Sitä sie selväst tarkotit. Vaik napsutha se ruunaa koko ravunsyönnin.
Nyt saap varpaatkkii olla rauhas ko sie oot ruvennu ravustammaa.ainaski yks tosi juttu kravuist. Mää oli vissi kolmetoist neljäntoist, ku oli oikkee Ruattis kiält oppimas. Siäl oli iha kiva ja opim mää sitä kiältäki vähä, mut simmone kauhhia tapaus jäi ikusest miälesse ku taloväki ol ollu ravustamass krapui, jokka sit pantti kellarisse. Ei see mittä,mukku se emänt sanos mul, et mun täytyis men hakema se krapuämpäri siält kellarist, ku keittä net viarail, jokka ol kututtu kylässe illal. Noo, mää meni sit tohkessan sin kellarisse, mut voi luaja ku mää meinasi saar iha härtslaaki ku kellarilattia ol täynnäns simmossi kamali ruskei mönkijöi. Sil siunamal mää sai jala alleni, ja net kravu jäivä mult hakemat ja syämätki, ku oliva niimpal kamala näkössi ja kokossi. Net ruattalaise kyl saiva siit koko kesäks nauruaihe, mua ei kyl nauruttanu, nyj jo kyl naurutta....
ullamirjami kirjoitti:
aihe . Mää kun oon funtsinu ,että mun vaatehuane on käyny piäneks. Emmää tiärä kun mää en raskitte heittää noita vanhoja klenninkiä pois.
Mää olin jo hakenu semmosen kohtalaisen ison pahvilaatikonki johonka aattelin heittä kaikki semmoset jokka ei oo ollu 10 vuateen päälläni . Muttaku mää en oo muuttunu mikskään ropaltani, ainakin omasta miälestäni,niin ei siihen oo kertyny juuri mitää. Meinaan siihe looraan.
Ostin kolmet, nii,in ihan kolmet pitkät housukki tänä syksynä ,kummää olen aatellu, että heitän niitä vanhoja pois ,että olis sitte jotain päällepantavaa. Mutta kyllä ne olis kelvannu ihan viälä . Huamenna otan itteeni niskasta kii ja teen kunnon puhristuksen vaatteissani.
Emmää kuitenkaan niitä juhlatamineitakaan missään pirä enään.
Ommää kyllä saanu hillittyä itteeni noissa "rättikaupoissa ,ennen tuli tehtyä noita Impulssiostoksia .
Ja se vaatimuskin laarunsuhteen kun on ollu aina aika kova. Siksi hyvää tavaraa onkin kertyny kaappiin liikaa,josta ei raski luapua.Et en raaskint heittää mitää pois, ja sit ei kumminkaa tult piettyy niitä kaikkein vanhempii vaatteita, ja ne uuvemmatkii vatteet tahto unohtuu sin vanhoje joukkoo, katoha ko ei ain muistant millo mitäkkii oli ostant, nii nykyää mie saan kyl heitettyy pois mitä en oo hetkee pitänt. Nyt sielt löytyykii vaatteet mitä haen päällein.
Eikä täsijäs ennää mittää vaatevarastoo viitti pitää, ku ne juhlatkii ain vaa vähenee, nii mitä niil vanhoil juhla asuil sit tekköö, ko antaa männä kierrätyksee vaa.
Miekii olin enne sellane et ani sillo tällö piti ostaa jottai uutta, mut nykyyää mie ostan vaa ku jottai tarvihen, oon senverra viisastunt.
Nonii, joulun odotukset siul ja taputukset sil ihanal Jerryl- jjoutava
Turkulane kirjoitti:
ainaski yks tosi juttu kravuist. Mää oli vissi kolmetoist neljäntoist, ku oli oikkee Ruattis kiält oppimas. Siäl oli iha kiva ja opim mää sitä kiältäki vähä, mut simmone kauhhia tapaus jäi ikusest miälesse ku taloväki ol ollu ravustamass krapui, jokka sit pantti kellarisse. Ei see mittä,mukku se emänt sanos mul, et mun täytyis men hakema se krapuämpäri siält kellarist, ku keittä net viarail, jokka ol kututtu kylässe illal. Noo, mää meni sit tohkessan sin kellarisse, mut voi luaja ku mää meinasi saar iha härtslaaki ku kellarilattia ol täynnäns simmossi kamali ruskei mönkijöi. Sil siunamal mää sai jala alleni, ja net kravu jäivä mult hakemat ja syämätki, ku oliva niimpal kamala näkössi ja kokossi. Net ruattalaise kyl saiva siit koko kesäks nauruaihe, mua ei kyl nauruttanu, nyj jo kyl naurutta....
kävin kerran naisen luona joka sanoi että voin tulla sunnuntaina päivällä koska silloin on säädyllinen vierailuaika.
Etteisen naulakko oli niin täyteen pakattu,henkareta kymmeniä, oli kyllä kaikissa joku mekko, takkini heitin kenkien päälle ei missään ollu vapaata naulaa.
Kirjapinoja oli sohovanalustat ja seinävieret täynnä, suuria taidekirjasarjoja, kirjoja kaiken uskonnonsuunnan, lahkon, ja tieteen alalta, nobelkirjailijoiden romaaneja, laadukkaita hyväkuntosia kirjoja.
Selityksenä oli että kirpparit, divarit ja romukaupat ovat ne kaikki hänelle myyneet ja hän on ne ostanu kun ovat niin arvokkaita ja halvalla saa.
Mikkään "lumppuleena" hän ei ollut siististi ja värikkäästi oli pukeutunu aina, mutta oli vaan hamsteri. jjoutava kirjoitti:
kävin kerran naisen luona joka sanoi että voin tulla sunnuntaina päivällä koska silloin on säädyllinen vierailuaika.
Etteisen naulakko oli niin täyteen pakattu,henkareta kymmeniä, oli kyllä kaikissa joku mekko, takkini heitin kenkien päälle ei missään ollu vapaata naulaa.
Kirjapinoja oli sohovanalustat ja seinävieret täynnä, suuria taidekirjasarjoja, kirjoja kaiken uskonnonsuunnan, lahkon, ja tieteen alalta, nobelkirjailijoiden romaaneja, laadukkaita hyväkuntosia kirjoja.
Selityksenä oli että kirpparit, divarit ja romukaupat ovat ne kaikki hänelle myyneet ja hän on ne ostanu kun ovat niin arvokkaita ja halvalla saa.
Mikkään "lumppuleena" hän ei ollut siististi ja värikkäästi oli pukeutunu aina, mutta oli vaan hamsteri.mahta kyll ol muissakki naisihmisis,tiätyste semmossi miähiäkki o.Naurutt kovastenki,ko toisillakki tahto vaatekaapi ol pullollas kaikelaist kretonkki. Mää kauhull kattelin kanss tota konttuurian,meni ja osti oikke semse korijärjestelmänki,ettän saisi jotta selvyyt toho sekamelskaha. Tosa ne kori ova viäl muu selkän takan kassamati,ja yritän keksi kaikelaist puuha,etten muka kerkke ny.Lähdenki täst uimahallihi ja kato sitt,saik siält puhti.
monica kirjoitti:
Et en raaskint heittää mitää pois, ja sit ei kumminkaa tult piettyy niitä kaikkein vanhempii vaatteita, ja ne uuvemmatkii vatteet tahto unohtuu sin vanhoje joukkoo, katoha ko ei ain muistant millo mitäkkii oli ostant, nii nykyää mie saan kyl heitettyy pois mitä en oo hetkee pitänt. Nyt sielt löytyykii vaatteet mitä haen päällein.
Eikä täsijäs ennää mittää vaatevarastoo viitti pitää, ku ne juhlatkii ain vaa vähenee, nii mitä niil vanhoil juhla asuil sit tekköö, ko antaa männä kierrätyksee vaa.
Miekii olin enne sellane et ani sillo tällö piti ostaa jottai uutta, mut nykyyää mie ostan vaa ku jottai tarvihen, oon senverra viisastunt.
Nonii, joulun odotukset siul ja taputukset sil ihanal JerrylJa ottaa ihan hissunkissun,kyllä se sillai paree on .Mää en ainakaan ennää pirä mitään paniikkia. En tykkää mennä isoihin kauppakeskuksiinkaan kuuleen, kuinka kovaääniet kaikuu joulurauhaa!
Jerry pauhaa kanssa ikkunassa ,ei se tiedä joulusta mittään ,ja ei tuukaupan lähellekkään kun siinä ulkopuolella istuu joku etelästä tänne tullu --tai olisko jostai balttiasta kun soittaa haitaria ,koitta jotain suomalaistakin ,mutta ei oo soittomiehiä, Jerryllä taitaa olla hyvä musiikkikorva.
Hyvää joulun odotusta sinullekkin Monica ja kaikille jotka tän lukee!- jjoutava
mahta kyll ol muissakki naisihmisis,tiätyste semmossi miähiäkki o.Naurutt kovastenki,ko toisillakki tahto vaatekaapi ol pullollas kaikelaist kretonkki. Mää kauhull kattelin kanss tota konttuurian,meni ja osti oikke semse korijärjestelmänki,ettän saisi jotta selvyyt toho sekamelskaha. Tosa ne kori ova viäl muu selkän takan kassamati,ja yritän keksi kaikelaist puuha,etten muka kerkke ny.Lähdenki täst uimahallihi ja kato sitt,saik siält puhti.
on mukava lukia, minä oikiastaan puhun paremmin murretta, kirjotus kai on vaikiampaa.
Yhessä virmassa oli päällikkönä Lahdenkari niminen mies, kun kerran kysyin murteelisesti puhelimeen sitä Lahenkaria', joku vastasi että "Henkari ei oo nyt paikalla".
Minulle on vieläki epäselevää pirruiliko tyyppi minulle vaiko sille Henkarille.
Nuista henkarijutuista vaan tuli seki tappaus mieleen. jjoutava kirjoitti:
on mukava lukia, minä oikiastaan puhun paremmin murretta, kirjotus kai on vaikiampaa.
Yhessä virmassa oli päällikkönä Lahdenkari niminen mies, kun kerran kysyin murteelisesti puhelimeen sitä Lahenkaria', joku vastasi että "Henkari ei oo nyt paikalla".
Minulle on vieläki epäselevää pirruiliko tyyppi minulle vaiko sille Henkarille.
Nuista henkarijutuista vaan tuli seki tappaus mieleen.noist kalajutuist tosa yläpualell,ja ihan tosi kanss.Mää veneili muutam vuas sitt kovastenki. Muull ol semne böhkö koera,ko tykkäs kaikenkaltasest kalastamisest. Het koht ko saarehe ranttaudutti,sen tart saad onk merehe. Ja niin kaua se kyttäs,ko kuku men vede all,sitt alkos huuto. Kala sen tarvitt saad hamppaihis ja sitt sitä viätti jonkkus kivenkoloho. Kalastaja pruukkasiva puhdista verkoijas siinn kalliol,ja jättivä semssi piäni kampeloi,------n paikoiks sanosiva,en keht sitä sana tähä kirjotta,etei tulis rivoi kirjotettu. Kaik niit yrmisivä,paitt loki ja mää ja mun koeran. Koer kannoi niit niinpali ko kerkes koloihis,loki ahdisteliva muu ja mää niit, Kokosi niit aika pesofatillise ja sitt ko mul ol paatissan pari nokkiintunnut kattila ja foliorull,nii mää rupesi tuumast toimehe. Viriti valu parin kiven koloho,toissehe pesi perunoi ja tiätyst merivett joukkoho. Ne kampela mää laitoi siihen toissehe folio sisäll,noukesi ruahosipuli mausteeks,heiti aika voikokkare mukkaha ja sen paketin ympärs sitä merivett kanss. Kyll tull hyvä,kelpas kaikill kovastenki,vaikk oliva niit piäni kampeloi yrminny.
noist kalajutuist tosa yläpualell,ja ihan tosi kanss.Mää veneili muutam vuas sitt kovastenki. Muull ol semne böhkö koera,ko tykkäs kaikenkaltasest kalastamisest. Het koht ko saarehe ranttaudutti,sen tart saad onk merehe. Ja niin kaua se kyttäs,ko kuku men vede all,sitt alkos huuto. Kala sen tarvitt saad hamppaihis ja sitt sitä viätti jonkkus kivenkoloho. Kalastaja pruukkasiva puhdista verkoijas siinn kalliol,ja jättivä semssi piäni kampeloi,------n paikoiks sanosiva,en keht sitä sana tähä kirjotta,etei tulis rivoi kirjotettu. Kaik niit yrmisivä,paitt loki ja mää ja mun koeran. Koer kannoi niit niinpali ko kerkes koloihis,loki ahdisteliva muu ja mää niit, Kokosi niit aika pesofatillise ja sitt ko mul ol paatissan pari nokkiintunnut kattila ja foliorull,nii mää rupesi tuumast toimehe. Viriti valu parin kiven koloho,toissehe pesi perunoi ja tiätyst merivett joukkoho. Ne kampela mää laitoi siihen toissehe folio sisäll,noukesi ruahosipuli mausteeks,heiti aika voikokkare mukkaha ja sen paketin ympärs sitä merivett kanss. Kyll tull hyvä,kelpas kaikill kovastenki,vaikk oliva niit piäni kampeloi yrminny.
ko kaloist nyt haastellaa nii, onks nahkiaine teil tuttu kala, vai onks se vaa satakunnan oma "herku",
Mie sanon herkuks ku sitähä se toisil on. Oikei oottavat syksyl ko nahkiais aika alkaa, oon miekii muutaman kerra ostant, mut mavust en ossaa sannoo mittää nii kovi erikoista, söin mie kuitenkii.- kisberi39
monica kirjoitti:
ko kaloist nyt haastellaa nii, onks nahkiaine teil tuttu kala, vai onks se vaa satakunnan oma "herku",
Mie sanon herkuks ku sitähä se toisil on. Oikei oottavat syksyl ko nahkiais aika alkaa, oon miekii muutaman kerra ostant, mut mavust en ossaa sannoo mittää nii kovi erikoista, söin mie kuitenkii.E mä tierä näkyyks teirä näytöl mu nimimerkkini punasel ? Mu ainaski o iha punane.
Mist kummasta seki johtuu ? Minkä ihmee virhee mä oon taas tehny ? Mä myönnä et kyl mä paljoki oon elämässäin virheit tehny, mut kui se taas jatkuu.
Kun mä suvel tään keskustelupalstan vahinkos löysi, ni mää fundeerasin et toho vois kirjotella jotai mukavaa. Mut ku en tienny täst tekstinkäsittelyst hölyn pölyä, ja jostain kuulin, et ihmine oppii uusii asio seitkytvuotiaaseen asti, ni mulle tuli kiirus, ku parasta enne päivämäärä läheni. Mä ilmottautusin kansalaisopiston senirohie atk-kurssille, ja opin tähänastisen näpelöintini.
Mä selasi noi ohjeet ainaski kolmesti läpi, mut e mä sieltä mitää syytä tähä punasuutee löytäny. Kaikkii hienoi - nismi ja -nitsi sanoi siel ol, jote mä kuuklasi ja tutki mitä neki oikee tarkottaa.
Siel oli esim. rasismi, no semmone mä e ainaskaa oo. Sit sovinisti, no jos joku pitää esimerkiks mu sanontaani "muia", sovinistisena, nii mä selvennä: Tääl päi suamee muia o yhtäku" rakas vaimo" suameks, tai ainaski jotai sinnepäi.
Kotona asuu muia, naapuris asuu muija.
Ni tää muia o joskus, ku se o kantanu ostoskassei autost mu perässä, sanonu mua sadistiks, e mää ymmärrä miks. Oonha mä sille kotiovenki aukassu.
Sit viel statisti, se mä oon. Se o mielestäni hieno toimekuva, muia passaa kotiruuat latasel noka etee ja mä, ainaski viäl, iha itte syän.
Saas nährä färjääntyyks tää taas punaseks, vaik mää oon tunnustanu itteni statiksiks kisberi39 kirjoitti:
E mä tierä näkyyks teirä näytöl mu nimimerkkini punasel ? Mu ainaski o iha punane.
Mist kummasta seki johtuu ? Minkä ihmee virhee mä oon taas tehny ? Mä myönnä et kyl mä paljoki oon elämässäin virheit tehny, mut kui se taas jatkuu.
Kun mä suvel tään keskustelupalstan vahinkos löysi, ni mää fundeerasin et toho vois kirjotella jotai mukavaa. Mut ku en tienny täst tekstinkäsittelyst hölyn pölyä, ja jostain kuulin, et ihmine oppii uusii asio seitkytvuotiaaseen asti, ni mulle tuli kiirus, ku parasta enne päivämäärä läheni. Mä ilmottautusin kansalaisopiston senirohie atk-kurssille, ja opin tähänastisen näpelöintini.
Mä selasi noi ohjeet ainaski kolmesti läpi, mut e mä sieltä mitää syytä tähä punasuutee löytäny. Kaikkii hienoi - nismi ja -nitsi sanoi siel ol, jote mä kuuklasi ja tutki mitä neki oikee tarkottaa.
Siel oli esim. rasismi, no semmone mä e ainaskaa oo. Sit sovinisti, no jos joku pitää esimerkiks mu sanontaani "muia", sovinistisena, nii mä selvennä: Tääl päi suamee muia o yhtäku" rakas vaimo" suameks, tai ainaski jotai sinnepäi.
Kotona asuu muia, naapuris asuu muija.
Ni tää muia o joskus, ku se o kantanu ostoskassei autost mu perässä, sanonu mua sadistiks, e mää ymmärrä miks. Oonha mä sille kotiovenki aukassu.
Sit viel statisti, se mä oon. Se o mielestäni hieno toimekuva, muia passaa kotiruuat latasel noka etee ja mä, ainaski viäl, iha itte syän.
Saas nährä färjääntyyks tää taas punaseks, vaik mää oon tunnustanu itteni statiksiksko sie näät punasta, nii kahtoks sie miun nimimerkkiäin, katoha ku se näyttä jatkuvaa punasta, niiko liikennevalois ko mie jouvun niihi, nii ain on punane eessä, et joutuu oottamaa, vaik onha miul aikaa ootella.
Juu tääl voi kertoo tarinoita, ja vaik seurustelis noihe sivistys sanoje kanssa, jaa mite?,,, sie kysyt tietyst,,,,, no site et,,,, käytät niitä sivistävvii sanoi ja sit kahtot kuuklesta mitä ne kaik tarkottaa, niiko sie jo oot vähä harjoteltkii.
Eihä sellasta ikkää tuukkaa et ei oppis mittää, mie oonkii sitä mieltä et,,,, oppi ja ikä kaikki,,,,oppiiha sitä vaik 100 v asti katoha, jos käyp nii et on jonkun sanan unohtaa ja sit taas vaik huomenna muistaa sen sanan, nii onha se uuven oppimista, ku uuvellee oppii sen sanan tälviisii se oppimine sujjuu mukavast. Hyvä ku oppii vanhat uusiks nii ei tarvihe päntätä päähäsä mittää uusii ja outoi sannoi,,,, ootha sie sammaa mieltä?
Vai on se oma muia parempi ku naapurin muija no onha siin oltavakkii pien ero, onha se oma sentää oma,,,,, vai sannoo hää sinnuu satistiseks no,,,,, onha se vähä parempi sana ku rasistine, sit ei oven aukasu ennää auttaskaa, sitä ku maailma on mänt sellaseks, et kaik pitää hyväksyy.
Ai sie ihhailet sellasii päivii, et toine passaa vaik ruuvan suuhu, ettei tarvihe ku nielasta vaa, kyl mie sanon siul et ala sit vaik sivistys sanojen etsimissee, voitha sie senkii joutoajan käyttää mukavast, ja sit ko kirjottelet tääl palstal nii viljelet niitä nii paljo et muutkii alkaa seurustelemaa kooklen avulla. sit ei tarvihe tuota muistiikaa kiusata liikoja.
No siult tuli taas oikei sielukas pakina, tääl kyl osataa ilomielin ottaa vastaa kaikemmoiset pakinat.- katleija yksi
monica kirjoitti:
ko sie näät punasta, nii kahtoks sie miun nimimerkkiäin, katoha ku se näyttä jatkuvaa punasta, niiko liikennevalois ko mie jouvun niihi, nii ain on punane eessä, et joutuu oottamaa, vaik onha miul aikaa ootella.
Juu tääl voi kertoo tarinoita, ja vaik seurustelis noihe sivistys sanoje kanssa, jaa mite?,,, sie kysyt tietyst,,,,, no site et,,,, käytät niitä sivistävvii sanoi ja sit kahtot kuuklesta mitä ne kaik tarkottaa, niiko sie jo oot vähä harjoteltkii.
Eihä sellasta ikkää tuukkaa et ei oppis mittää, mie oonkii sitä mieltä et,,,, oppi ja ikä kaikki,,,,oppiiha sitä vaik 100 v asti katoha, jos käyp nii et on jonkun sanan unohtaa ja sit taas vaik huomenna muistaa sen sanan, nii onha se uuven oppimista, ku uuvellee oppii sen sanan tälviisii se oppimine sujjuu mukavast. Hyvä ku oppii vanhat uusiks nii ei tarvihe päntätä päähäsä mittää uusii ja outoi sannoi,,,, ootha sie sammaa mieltä?
Vai on se oma muia parempi ku naapurin muija no onha siin oltavakkii pien ero, onha se oma sentää oma,,,,, vai sannoo hää sinnuu satistiseks no,,,,, onha se vähä parempi sana ku rasistine, sit ei oven aukasu ennää auttaskaa, sitä ku maailma on mänt sellaseks, et kaik pitää hyväksyy.
Ai sie ihhailet sellasii päivii, et toine passaa vaik ruuvan suuhu, ettei tarvihe ku nielasta vaa, kyl mie sanon siul et ala sit vaik sivistys sanojen etsimissee, voitha sie senkii joutoajan käyttää mukavast, ja sit ko kirjottelet tääl palstal nii viljelet niitä nii paljo et muutkii alkaa seurustelemaa kooklen avulla. sit ei tarvihe tuota muistiikaa kiusata liikoja.
No siult tuli taas oikei sielukas pakina, tääl kyl osataa ilomielin ottaa vastaa kaikemmoiset pakinat.Mää koitan arvat, miks tee olette punassi. Mun koneellan tee ette näyt punasilt, mutt kuiteski hiukka erivärisilt ku mee rekkautumattomat. Kaikill kenen nime viäres lukee käyttäjän viästi ni nee ova rekatui jäseni. Tarttee teijä ny jotenki joukost erottaa. Eik se hyvä ol, ku se kirjekuaren kuvaki poijes otetti noi vaa.
- etsivivä-amadeus
monica kirjoitti:
Koitaha kääntää "kelkkais" toisee suuntaa, sin mis aurinko paistaa.saitte parhaat mehät ja asuinnuinpaikat.
monica Sinä et ole koskaan evakkotaivalta kulkenut,olet vain turhanpäiväinen suunpieksijä.
Minulta ei Sinulle herkiä tyylipisteitä - Katleija yksi
etsivivä-amadeus kirjoitti:
saitte parhaat mehät ja asuinnuinpaikat.
monica Sinä et ole koskaan evakkotaivalta kulkenut,olet vain turhanpäiväinen suunpieksijä.
Minulta ei Sinulle herkiä tyylipisteitäEi viitsitä tuommosii vanhoi asioi muistella. Vaik myö ihmiset ollaa kyl luonteeltaa nii erilaisii. Sillo ku menneisyyvest unohtaa ne ikävät muistot ja jälell jääp vaa hyvät, sillo on helpomp ellää. Annetaa nyt joulun valloin tunkeutuu jo meijän korviin vällii, sinne syväntajuntaa ast. Meill on rauha ja on koit ja ruuat. Kaua ollaa saatu ellää, kyetää tietokonneil kirjottelemaa ja vierahiin ihmisiin kans haastelee.
Oonha mieki evakko, vaa ei tuo oikein koskaa mieles oo, turkulaineha mie jo ja muije kans tasa-arvone. Annetaa anteeks itsel sekä muill, ni meill on hyvä olla. etsivivä-amadeus kirjoitti:
saitte parhaat mehät ja asuinnuinpaikat.
Minulta ei Sinulle herkiä tyylipisteitäkann tommost kauna ittiäs painamas. Ne o ollui ja mennyi asioi ja voi oll,ett ne ei jokase evako kohdall kyll pitänny paikkatas.On tiados,ko yks evakkopere sai maat piänen plänti kesksuamest iha mettän keskelt ja edesmenny vanh isänt sanos : miul ei olt ko muija .lehmä ja mei mamma ko mie tähä mäkkee tuli. Tyytyväine ol koko elämäs,vaik niit kotopuales mait ja mannui kaipasiki.
- etsivivä-amadeus
kann tommost kauna ittiäs painamas. Ne o ollui ja mennyi asioi ja voi oll,ett ne ei jokase evako kohdall kyll pitänny paikkatas.On tiados,ko yks evakkopere sai maat piänen plänti kesksuamest iha mettän keskelt ja edesmenny vanh isänt sanos : miul ei olt ko muija .lehmä ja mei mamma ko mie tähä mäkkee tuli. Tyytyväine ol koko elämäs,vaik niit kotopuales mait ja mannui kaipasiki.
miehellä muisti jo päkähtellöö ja suatanpa männä pankolle makoomaan.
Olihan sitä minnäe jonniilane immeine aikonnaa,nyt vuan kelevoton heittiö
- Poti´
Oltiin busalla systerin kanssa matkalla Stadista Lahteen mutsin proidin luo. Busassa oli yks täti, joka kieku vähänväliä niin että kuulu. Yks spurgu-matkustaja kysy mitä sä uliset? Muija sano, että se menee Lahteen konsertoimaan ja että tarttee avata ääntä tässä matkan varrella.
Kohta spurgu alko päästellä fjärttiksiä, oikeen tosi sprägäreitä. Joku tsiigas sitä vinoon, niin se sano, että meinaa mennä Leteensuon pysäkillä göntsälle.
Tarttee joskus tsiigata googlesta onks sellasta Leteensuota olemassakaan. Ite en muista, mutta voiha se olla. Funtsasin, että jätkä vaan tsoukkas.- jjoutava
No onhan Lahdissa konserttitalo, johan nyt ääni avattava.
Kerran oli yks ooppralaulaja, tuttu mies, essiinty siellä ja minäpä aattelin olla kohtelias ja sannoin hänelle olis mukava käyä kuuntelmassa oopperaa siellä.
Hänpä suuri taiteilija osasi pilata ajatuksen sanomalla että voisin musiikkialan tietokirjasta ensin tutustua esitettävään kipaleeseen.
Enpä oo tutustunu, enkä oo kävässy siellä talossa, toisaalta mitäpä vihottelen voinhan käyäkin kunhan tiiän ketä siellä essiintyy.
ei oo sit tontutkaa liikkuneet ko ei oo tänne ohjanneet pakinoitsijoita,
surkeeta mite surkeeta se onkaa, mut kylhä sen toisaaltaa ymmärtääki, joulukiireet on kaikilla,
paitsi miulla, saan oikei luvan kans laiskotella, onha se tämmönenkii joulu vietettävä.
Jos nyt jollai on pakina tallessa nii tuuppa kertomaa se meil, jos ois vaik joulust hauska pakina,
joku kommellus vaik! Mie kertosin jos ois jokkuu mukava tai vähemmä mukava pakina, mut ko en muista nyt.
Jouluista mukavaa aikaa teille kaikille toivotan.- Katleija yksi
Nyt mää olen sitt varmaste noi raskaimma jouluvalmistelut ehny, ko olen noi matot ulos viäny ja tuulettanu. Mull o viis isoo mattoo ja kolme niist on kamalan paksui ja painavi. Mää ole traijannu ne tonne katon mattotelinesse, ko siin on se sattensuoja kans. Hissil vaa ylös ja hissi jälkke on viäl 14 porrast, jokk tartte kiivet. Se otta voimatten pääl sen painava mattorullan kans.
Mun flikkan on tarjoutunu jelppama munt, mutt mää tykkään ol omatoimine nii kaua ku vaa suinki. Terveellist liikuntaa tämä vaa on ja siks mää nukuinki viime yän ko tukki.
Sit ku mää en jaks enää matoi ton ylös traijat, ni vien ne pihatelinesse, sin ku pääsee tasamaat pisi. Jolle mää jaks sinnekkä niit kantta, mää vaihran matot piäni ja kevyissi. Ja jos mää joutusi rollattorisse turvautuma, nii sit mää heittäisi kaikk matot veks.
Muuto, onk kukkan tiatone kummone simmone tamppaava pölyimuri on. Onk se hyvä ja onk simmosel mittän virkka. Olen simmost joskus futsinu.
Huamaatteks kui mä ole kaikk etukätte suunnitellu. Aika näyttää sit tarvitaank tämmössi suunnitelmi ikinä.
Lattioitte pesu käy helposte ton Apu-liisan kans, mutt jalkalistoj puhristaes tarttee kontat. Polvitte pehmikkeet on seuraaviks kerroiks suunnitteil.
Parketin vahaus sujus kans mukavaste, ko mää sujauti Apu-liisan siänen pääl muavipussi ja sitt sen pääl vahasse kastetu riavun. Hiano jälk tuli.
Viäl täsä on yht sun tois tekemist, mutt ne on sitt kevyemppi hommi, vaikk kylläki kukkarol ei niinkkä kevyit. Jottai lahjoi tartte ostell viäl. - virpimaria
Katleija yksi kirjoitti:
Nyt mää olen sitt varmaste noi raskaimma jouluvalmistelut ehny, ko olen noi matot ulos viäny ja tuulettanu. Mull o viis isoo mattoo ja kolme niist on kamalan paksui ja painavi. Mää ole traijannu ne tonne katon mattotelinesse, ko siin on se sattensuoja kans. Hissil vaa ylös ja hissi jälkke on viäl 14 porrast, jokk tartte kiivet. Se otta voimatten pääl sen painava mattorullan kans.
Mun flikkan on tarjoutunu jelppama munt, mutt mää tykkään ol omatoimine nii kaua ku vaa suinki. Terveellist liikuntaa tämä vaa on ja siks mää nukuinki viime yän ko tukki.
Sit ku mää en jaks enää matoi ton ylös traijat, ni vien ne pihatelinesse, sin ku pääsee tasamaat pisi. Jolle mää jaks sinnekkä niit kantta, mää vaihran matot piäni ja kevyissi. Ja jos mää joutusi rollattorisse turvautuma, nii sit mää heittäisi kaikk matot veks.
Muuto, onk kukkan tiatone kummone simmone tamppaava pölyimuri on. Onk se hyvä ja onk simmosel mittän virkka. Olen simmost joskus futsinu.
Huamaatteks kui mä ole kaikk etukätte suunnitellu. Aika näyttää sit tarvitaank tämmössi suunnitelmi ikinä.
Lattioitte pesu käy helposte ton Apu-liisan kans, mutt jalkalistoj puhristaes tarttee kontat. Polvitte pehmikkeet on seuraaviks kerroiks suunnitteil.
Parketin vahaus sujus kans mukavaste, ko mää sujauti Apu-liisan siänen pääl muavipussi ja sitt sen pääl vahasse kastetu riavun. Hiano jälk tuli.
Viäl täsä on yht sun tois tekemist, mutt ne on sitt kevyemppi hommi, vaikk kylläki kukkarol ei niinkkä kevyit. Jottai lahjoi tartte ostell viäl.vasataanpa tähhä ketjuus muruteella :D Mnoica sinuna ottaisin sikainfluenssapiikin otin itse ja voin oha hyvviin mutta jokainehan tekkee omat päätöksensä hyvää joulua sinulle
- pilvi*
Katleija yksi kirjoitti:
Viäl täsä on yht sun tois tekemist, mutt ne on sitt kevyemppi hommi, vaikk kylläki kukkarol ei niinkkä kevyit. Jottai lahjoi tartte ostell viäl.En osaa murteella kirjoittaa, enkä viitsi suotta leikkiä, mutta kysyit tamppaavasta mattoimurista.
Minulla on 2 vuotta ollut Cycing Sport merkkinen imuri, jossa on tuo tamppaava suutin erikseen. Malli on kuin pieni traktori isoinen takapyörineen, ja tamppaus on tehokasta. Se tärisyttää mattoa, niin että sieltä syvemmältä irtoo pölyt. Hitaasti sitä pitää kulettaa, mutta aikaahan on.
Juuri noiden paksujen mattojen vuoksi sen hankin, ja siinä on kaksi pestävää pölykapseleja, ei tarvitse mitään suodattimia. Olen minä ollut tyytyväinen siihen. Ei muistaakseni ollut suurtakaan eroa tavalliseen imuriin hinnassa. Veikon Koneelta sen ostin.Hei då pilvi - katl....
pilvi* kirjoitti:
En osaa murteella kirjoittaa, enkä viitsi suotta leikkiä, mutta kysyit tamppaavasta mattoimurista.
Minulla on 2 vuotta ollut Cycing Sport merkkinen imuri, jossa on tuo tamppaava suutin erikseen. Malli on kuin pieni traktori isoinen takapyörineen, ja tamppaus on tehokasta. Se tärisyttää mattoa, niin että sieltä syvemmältä irtoo pölyt. Hitaasti sitä pitää kulettaa, mutta aikaahan on.
Juuri noiden paksujen mattojen vuoksi sen hankin, ja siinä on kaksi pestävää pölykapseleja, ei tarvitse mitään suodattimia. Olen minä ollut tyytyväinen siihen. Ei muistaakseni ollut suurtakaan eroa tavalliseen imuriin hinnassa. Veikon Koneelta sen ostin.Hei då pilviKiitos Pilvisein että vaivauduit vastaamaan. Mielenkiintoista.
Katleija yksi kirjoitti:
Viäl täsä on yht sun tois tekemist, mutt ne on sitt kevyemppi hommi, vaikk kylläki kukkarol ei niinkkä kevyit. Jottai lahjoi tartte ostell viäl.semmosii paksui mattoi viijä mihinkää. Onks ne oikei niitä Italialaisia käsin solmittuja, ne on kyl paksui ja painavii. Sie kerroit mite oot valmistelt mielessäis elämääs etteenpäi, onhase hyväkkii, sit tietää mite toimii, ko on valmiisks miettint.
Ai sie oikei vahhaat parketti lattiat mie en, ko miun parketti lattiain on jottenkkii kovapintasta, nii mie teen silviisii et otan sinipiian mis on jo oma kankaasa mil pyyhitää lattiaa, nii miul on valmista tolua (puulattialle) johon oon lisänt vettä (suihkupullo), ja suihkutan sil kankaan ja sit pyyhin lattiat, ja hyvä tulloo. Teen nii joka viikko viikkosiivouksen yhteyvessä.
Kuule mie oon kerra nähny sellasen tamppaavan imurin ja mie kyl tulin siihe uskoo, et en hanki ko se piti sellasta tärskytystä et ajattelin et tomuttuu koko huusholli, Mut just kesäl ostin uuven imurin ja se on tehokas ja ei tarvi niitä pusseja, ja on maan mahoton imemää tomut huushollista. ko tulloo täytee nii tyhjentää sen säiliön ja sit pessee vaa.
Tännää on olt nii paljo hiihtoi TV- et en meinant keretä siul vastaamaakaa. Mut ne onneks loppu nyt vähä aika sit.virpimaria kirjoitti:
vasataanpa tähhä ketjuus muruteella :D Mnoica sinuna ottaisin sikainfluenssapiikin otin itse ja voin oha hyvviin mutta jokainehan tekkee omat päätöksensä hyvää joulua sinulle
kyl mie oon ajatelt et en ota sitä sika piikkii, mut ko sanotaa et kevväällä tulloo uuvekerra sellane viirus niin, sit se olis hyvä olla olemas, ei sitä tiijä mitä se antaa jälki sairautena, miun pittää miettii viel.
kiitoksii hyvän Joulun toivotuksesta ja samoin mie toivotan siulle, Oikei Hyvvää Jouluu ja Onnekasta Uutta vuotta.- Katleija yks
monica kirjoitti:
semmosii paksui mattoi viijä mihinkää. Onks ne oikei niitä Italialaisia käsin solmittuja, ne on kyl paksui ja painavii. Sie kerroit mite oot valmistelt mielessäis elämääs etteenpäi, onhase hyväkkii, sit tietää mite toimii, ko on valmiisks miettint.
Ai sie oikei vahhaat parketti lattiat mie en, ko miun parketti lattiain on jottenkkii kovapintasta, nii mie teen silviisii et otan sinipiian mis on jo oma kankaasa mil pyyhitää lattiaa, nii miul on valmista tolua (puulattialle) johon oon lisänt vettä (suihkupullo), ja suihkutan sil kankaan ja sit pyyhin lattiat, ja hyvä tulloo. Teen nii joka viikko viikkosiivouksen yhteyvessä.
Kuule mie oon kerra nähny sellasen tamppaavan imurin ja mie kyl tulin siihe uskoo, et en hanki ko se piti sellasta tärskytystä et ajattelin et tomuttuu koko huusholli, Mut just kesäl ostin uuven imurin ja se on tehokas ja ei tarvi niitä pusseja, ja on maan mahoton imemää tomut huushollista. ko tulloo täytee nii tyhjentää sen säiliön ja sit pessee vaa.
Tännää on olt nii paljo hiihtoi TV- et en meinant keretä siul vastaamaakaa. Mut ne onneks loppu nyt vähä aika sit.Tuost parketin vahaukset miun pittää sen verra sannoo, ett kovast harvinaist se miulki on olt. Kuuvetoist vuuven aikan tää oli vast kolmas kerta, ett ei minnuu ahkeraks vahhaajaks voi sannoo. Tää kerta riittääki varmast loppuijäks.
Jos se tamppausvehe jumputtaa kovast, en mie sitä näi kerrostalo huushollii vissii voi sit ottaa, jottei alakerran asukkaat hermostu.
Onks siul semmone imuri, miss pölyt männee vessäiliöö vai minalaine systeemi se on ku kerra pussii ei tarvi. Katleija yks kirjoitti:
Tuost parketin vahaukset miun pittää sen verra sannoo, ett kovast harvinaist se miulki on olt. Kuuvetoist vuuven aikan tää oli vast kolmas kerta, ett ei minnuu ahkeraks vahhaajaks voi sannoo. Tää kerta riittääki varmast loppuijäks.
Jos se tamppausvehe jumputtaa kovast, en mie sitä näi kerrostalo huushollii vissii voi sit ottaa, jottei alakerran asukkaat hermostu.
Onks siul semmone imuri, miss pölyt männee vessäiliöö vai minalaine systeemi se on ku kerra pussii ei tarvi.se miun imuri et siin on muovikotelo aika iso, joho se kerrää tomut ja se vaa otetaa irti ja tyhjennettää ja mie oon hutont tai pessy sen, ko on mukavampi käsitellä. Eikä tarvihe pussie kans pelata, mut ei siin mittää vettä oo.
Eihä tää mene mainoksen puolel jos sanon et se on VOLTA 1800W
Käyppä vilasemassa kaupassa.- kisberi39
monica kirjoitti:
se miun imuri et siin on muovikotelo aika iso, joho se kerrää tomut ja se vaa otetaa irti ja tyhjennettää ja mie oon hutont tai pessy sen, ko on mukavampi käsitellä. Eikä tarvihe pussie kans pelata, mut ei siin mittää vettä oo.
Eihä tää mene mainoksen puolel jos sanon et se on VOLTA 1800W
Käyppä vilasemassa kaupassa.Näemä tehrää joulusiivoo, imuroiraa ja tampataa mattoi. Sama touhu se nyte munki kohral alko.
Just raahasi kolm suurt mattoo ton tamppaustelineel ja pläiskin niit nii pirust et naapurie koirat sekos. Mulle o joteki ajautunu toi lattioilla makaavie riepuje hoito. Ehkäpä se mulle kuuluuki.
E mä sitte paljo muut huushollihomaa teekkä. Kosk sillo joskus ko me muian kans menttii yhtee se sanos, et se o käyny talouskoulunki, niin siit mä päätteli, et meijä huushollis jokane tekee koulutustaan vastaavii hommii, ja ku mä viiskytluvul kävi vaa viisvuotise keskikoulu kuures vuores, ni ei siel paljo käretaitoi oppinu.
O mul sitte tähä joulu hössötyksee iha oma rojekti. Se o toi pahukse joulukuus, sen kans mä jouru ain taistelee hikee asti, et mä saan sen pysyy pystyssä ja suoras.
Mu se homma o vast ensviikol, hoidetaa noi lattiit ensi kuntoo. - jjoutava
kisberi39 kirjoitti:
Näemä tehrää joulusiivoo, imuroiraa ja tampataa mattoi. Sama touhu se nyte munki kohral alko.
Just raahasi kolm suurt mattoo ton tamppaustelineel ja pläiskin niit nii pirust et naapurie koirat sekos. Mulle o joteki ajautunu toi lattioilla makaavie riepuje hoito. Ehkäpä se mulle kuuluuki.
E mä sitte paljo muut huushollihomaa teekkä. Kosk sillo joskus ko me muian kans menttii yhtee se sanos, et se o käyny talouskoulunki, niin siit mä päätteli, et meijä huushollis jokane tekee koulutustaan vastaavii hommii, ja ku mä viiskytluvul kävi vaa viisvuotise keskikoulu kuures vuores, ni ei siel paljo käretaitoi oppinu.
O mul sitte tähä joulu hössötyksee iha oma rojekti. Se o toi pahukse joulukuus, sen kans mä jouru ain taistelee hikee asti, et mä saan sen pysyy pystyssä ja suoras.
Mu se homma o vast ensviikol, hoidetaa noi lattiit ensi kuntoo.Viskipullon lupasi eräs rouva huoltomiehelle jos hävittää se piiskuutelineen siitä akkunan läheltä,
ku rouva joutu jo aamupäivällä herrään sen paukken takia, siinä talojen välissä oikein kaiku,
oli siitä niin kimpaantunu sitte.
Naapurit sitä ihimetteli että mikähän ku mattoteline tuonne on viety, eihän rouva muuta kun ihimetteli mukana, kas kummaa niimpä näkkyy.
Niin suuri voima oli sillä pullolla että teline siirty sinne ekauemmas puskan taka. kisberi39 kirjoitti:
Näemä tehrää joulusiivoo, imuroiraa ja tampataa mattoi. Sama touhu se nyte munki kohral alko.
Mu se homma o vast ensviikol, hoidetaa noi lattiit ensi kuntoo.ku jouluks pläiskitää et tulloo mielee et eiks ihmiset muulo siivoo ku jouluks, ko kaik paikat pittää olla siivottu, vaik siin ei oo ko muutamast päiväst kysymys, Kyl pitäis olla sellasii mattoi et ei tarvi pläiskii, vaa riittäis se ku, hyvin imuroi ja tuulettaa.
Vai nii, ettet muuta sit teekkää, ko matot hoijat kuntoo, kylhä siun pittää lattiatkkii pestä sehä kuuluu asiaa,
paat rätin vaa heilumaa sillaikaa ko vaimois tekee niitä hyvvii ruokii, joita hää oppi siel kotitalous koulussa. Tää pistää nyt miut arvaamaa, et sie et oo mikkää hoikka poika.
Miun anoppi oli kans käynt sitä samma kouluu ja joka joulu oli rosollii ja siihe vaahotettu kerma sit lanttulaatikkoo ja kinkkuu, sen enempää emäntä koululaine ei teht jouluna (onks se sama koulu ku talouskoulu.)
No siu kouluaikanais opettajat oli hyvi reilui ko anto siunkkii opiskella yhön ylimääräsen vuuven, nii pittäähä siel pääs olla muutakkii, ku mite mattoi pläiskitää.
Vai et sie saa kuusta olemaa pystys ja suoras, mikä hiivatti sit on, et sunkkaa sie oo sillo siemailt ja sallaa, vettä väkevämpää.- typerää!
monica kirjoitti:
ku jouluks pläiskitää et tulloo mielee et eiks ihmiset muulo siivoo ku jouluks, ko kaik paikat pittää olla siivottu, vaik siin ei oo ko muutamast päiväst kysymys, Kyl pitäis olla sellasii mattoi et ei tarvi pläiskii, vaa riittäis se ku, hyvin imuroi ja tuulettaa.
Vai nii, ettet muuta sit teekkää, ko matot hoijat kuntoo, kylhä siun pittää lattiatkkii pestä sehä kuuluu asiaa,
paat rätin vaa heilumaa sillaikaa ko vaimois tekee niitä hyvvii ruokii, joita hää oppi siel kotitalous koulussa. Tää pistää nyt miut arvaamaa, et sie et oo mikkää hoikka poika.
Miun anoppi oli kans käynt sitä samma kouluu ja joka joulu oli rosollii ja siihe vaahotettu kerma sit lanttulaatikkoo ja kinkkuu, sen enempää emäntä koululaine ei teht jouluna (onks se sama koulu ku talouskoulu.)
No siu kouluaikanais opettajat oli hyvi reilui ko anto siunkkii opiskella yhön ylimääräsen vuuven, nii pittäähä siel pääs olla muutakkii, ku mite mattoi pläiskitää.
Vai et sie saa kuusta olemaa pystys ja suoras, mikä hiivatti sit on, et sunkkaa sie oo sillo siemailt ja sallaa, vettä väkevämpää.Ei noita sinun hölynpölyjäs viiti kukaan lukea. Jos sinä noin puhutkin, niin ootpa onneton kuunneltava- Puhu suomea vaikka sana päivässä!
- Rammoona*
monica kirjoitti:
ku jouluks pläiskitää et tulloo mielee et eiks ihmiset muulo siivoo ku jouluks, ko kaik paikat pittää olla siivottu, vaik siin ei oo ko muutamast päiväst kysymys, Kyl pitäis olla sellasii mattoi et ei tarvi pläiskii, vaa riittäis se ku, hyvin imuroi ja tuulettaa.
Vai et sie saa kuusta olemaa pystys ja suoras, mikä hiivatti sit on, et sunkkaa sie oo sillo siemailt ja sallaa, vettä väkevämpää.ne matot on tehnä että niitä pitäs piiskata olan takkoo ? Minä luotan kyllä enemmän tuohon imuriin, on tehokas mattosuulakekkii siinä. Kun on rapsakka pakkaspäevä, suatan kiikuttoo villamatot hankeen pelemuutettavaks, mutta nyt on tiällä vielä liijjan vähän lunta semmoseen tempaakseen. Uus tutkimus on tullunna siihen johtopiätökseen, että pölypunkkijakkaan ei ennee oo nykyhuusholliloessa, mutta kyllä minä kuitennii kyöreen makkuukset pakkaseen sillon tällön raekastummaan.
Martoella on vanaha hyvä ohje : jos vietät komerossa joulun, siivoo ne. Jokkaenen on varmaan kuullunna sennii kepulkonstin , että kottiin sua siivotun tuoksun heittämällä Tolluun kastetun villasukan sohvan alle ja pullan tuoksuva hummaattamalla kaartemummoo pellille lämpimään uuniin. Ihan toenperrään, minkätähen kaekki nurkat ja loukot pitäs kerralla nuohota, meilla on aena peruspuhasta. Saunan kyllä jynsseen jouluks putipuhtaaks, otan sitten pakkasesta vastan jolla kylypee ropsutellaa jo uatonuattona. typerää! kirjoitti:
Ei noita sinun hölynpölyjäs viiti kukaan lukea. Jos sinä noin puhutkin, niin ootpa onneton kuunneltava- Puhu suomea vaikka sana päivässä!
et mie siul haastan,,,, ei, ei vaa iha toisil ihmisil, et siu arvostelu on tosi typerää.
Et älä luve ees sannaa päiväs täst ketjust.- Tympii
monica kirjoitti:
et mie siul haastan,,,, ei, ei vaa iha toisil ihmisil, et siu arvostelu on tosi typerää.
Et älä luve ees sannaa päiväs täst ketjust.postimerkki takapuoleen, ja lähettää vaikka vienan karjalaan!
- Harkihe vähä
Tympii kirjoitti:
postimerkki takapuoleen, ja lähettää vaikka vienan karjalaan!
lässyttäjä, en alakuunkaan ymmärrä tuota iän ikusta hampaatonta mussutustasi. Onko tuo murretta, huonoa suomenkieltä se ainakin on.
- et mitään!
Harkihe vähä kirjoitti:
lässyttäjä, en alakuunkaan ymmärrä tuota iän ikusta hampaatonta mussutustasi. Onko tuo murretta, huonoa suomenkieltä se ainakin on.
sinä Suomen kielestä edes tiedät!
- harkihe vähän
et mitään! kirjoitti:
sinä Suomen kielestä edes tiedät!
enämpi ku sinä.
Ei tosissaan, miks edes luet rahvaab ketjuja . - taimi70v
monica kirjoitti:
kyl mie oon ajatelt et en ota sitä sika piikkii, mut ko sanotaa et kevväällä tulloo uuvekerra sellane viirus niin, sit se olis hyvä olla olemas, ei sitä tiijä mitä se antaa jälki sairautena, miun pittää miettii viel.
kiitoksii hyvän Joulun toivotuksesta ja samoin mie toivotan siulle, Oikei Hyvvää Jouluu ja Onnekasta Uutta vuotta.en ota piikkiä mutta juttelin sariaanhoitajan kanssa ja tuli semmonen otettua hyvää joulunodotusta kaikille
harkihe vähän kirjoitti:
enämpi ku sinä.
Ei tosissaan, miks edes luet rahvaab ketjuja .tomne turhanpäeväne tapplus,kuka luke,kuka ei,se viä koko miälenkiinno täst ketjust. Eikös tämä ollu juur tarkotett kaikki semssi varte,ko tykkävä käyttä näit edellisilt sukupolvilt perityi taidoi,semssi ne ova parhamillas. Sitä kirikiält ko opita kirjoist ja sitä voi kyll muill ketjuil hyvinki käyttä. Eik ny olis aik hiuk ruvet tota joulmiält josta framill kaevama. Ruveta niit hauskoi asioi muisteskelema. Jos täyty jonkun kanss hiistell,nii yks hyvä neuvo o siihe. Mene vaikk mettä yksnäs ja potkase vaik puuhu,jossei nyrkik kest. Kyll siäll rauhottu. Rauhalist joulualusviikko vaa kaikill.
- Turkulane
Rammoona* kirjoitti:
ne matot on tehnä että niitä pitäs piiskata olan takkoo ? Minä luotan kyllä enemmän tuohon imuriin, on tehokas mattosuulakekkii siinä. Kun on rapsakka pakkaspäevä, suatan kiikuttoo villamatot hankeen pelemuutettavaks, mutta nyt on tiällä vielä liijjan vähän lunta semmoseen tempaakseen. Uus tutkimus on tullunna siihen johtopiätökseen, että pölypunkkijakkaan ei ennee oo nykyhuusholliloessa, mutta kyllä minä kuitennii kyöreen makkuukset pakkaseen sillon tällön raekastummaan.
Martoella on vanaha hyvä ohje : jos vietät komerossa joulun, siivoo ne. Jokkaenen on varmaan kuullunna sennii kepulkonstin , että kottiin sua siivotun tuoksun heittämällä Tolluun kastetun villasukan sohvan alle ja pullan tuoksuva hummaattamalla kaartemummoo pellille lämpimään uuniin. Ihan toenperrään, minkätähen kaekki nurkat ja loukot pitäs kerralla nuohota, meilla on aena peruspuhasta. Saunan kyllä jynsseen jouluks putipuhtaaks, otan sitten pakkasesta vastan jolla kylypee ropsutellaa jo uatonuattona.ton joulupaketoimise kans, pual päivä o menny, ku ens funtsisi, et mil konstill mää pääse alkkusse, ku see alottamine o nii takkust. Mut kyl see sit lähti käyntti, ku oikken pakoti itteni siihe ja muisteli kui mukava se ol kakaran saara niit hyvi paketoitui, varsinki kovi paketei.
Nym mull o sit ollu huusholli koko loppupäivä sekasi ja leviälläs. Mut aika paljo mää olenki jo saanu aikaseks paketei, mul ku on tota jälkipove niim pal kauhiast, o flikoi ja poikki, sikiävä suku ku o, järjestäs jokasel ainaski kolm jälkeläist o, nii arvatten kait
ettem mää täsä ala eres siit luku pitämä. Ei niis paketeis oikkestas mittä sunkka nii
ihmelist ol, mukku mul o simmone lapsemiäli, ett antta täyty enneko otta. Nii et kärek kippein ole väsänny ite kaikellaissi lahjoi joist mää ole ajatellu mukuloitte tykkävä. Pal olem kuronnu, mut kans väsänny simmossi flikoil sopivi korui, helmi ja lassi ja paljetei paljo, net o simmossi pling plingei ku net tytö ova pyytäne, rannekorui ja korviksi. Ja kyl net munki miälestän o iha kiva näkössi, uskon kyl ett net flika niist tykkävä. Mää olen käyny simmossi askartelukurssei, jos niit ole oppinu väsämä.
Mää tuli tänn vähä huilamasse ja funderasi et täyty tämä murreketjuki saara nyhrätty ylös, etei see kokonas karo ton toisel sivul.
Nymmä sit jatka sitä pakettie väsämist, oikke hyvä joulualust vaa kaikil. Turkulane kirjoitti:
ton joulupaketoimise kans, pual päivä o menny, ku ens funtsisi, et mil konstill mää pääse alkkusse, ku see alottamine o nii takkust. Mut kyl see sit lähti käyntti, ku oikken pakoti itteni siihe ja muisteli kui mukava se ol kakaran saara niit hyvi paketoitui, varsinki kovi paketei.
Nym mull o sit ollu huusholli koko loppupäivä sekasi ja leviälläs. Mut aika paljo mää olenki jo saanu aikaseks paketei, mul ku on tota jälkipove niim pal kauhiast, o flikoi ja poikki, sikiävä suku ku o, järjestäs jokasel ainaski kolm jälkeläist o, nii arvatten kait
ettem mää täsä ala eres siit luku pitämä. Ei niis paketeis oikkestas mittä sunkka nii
ihmelist ol, mukku mul o simmone lapsemiäli, ett antta täyty enneko otta. Nii et kärek kippein ole väsänny ite kaikellaissi lahjoi joist mää ole ajatellu mukuloitte tykkävä. Pal olem kuronnu, mut kans väsänny simmossi flikoil sopivi korui, helmi ja lassi ja paljetei paljo, net o simmossi pling plingei ku net tytö ova pyytäne, rannekorui ja korviksi. Ja kyl net munki miälestän o iha kiva näkössi, uskon kyl ett net flika niist tykkävä. Mää olen käyny simmossi askartelukurssei, jos niit ole oppinu väsämä.
Mää tuli tänn vähä huilamasse ja funderasi et täyty tämä murreketjuki saara nyhrätty ylös, etei see kokonas karo ton toisel sivul.
Nymmä sit jatka sitä pakettie väsämist, oikke hyvä joulualust vaa kaikil.eile tän ketjul, mie yritän räplätä nyt semmosen tarinan ko on ikävä lukkee, ko mie näin TV- ohjelman tehotuotannost jossa emakko makas puoli kuolleena ja porsaita oli imemäs kymmenkunta kappaletta, nii tul mielee et voi emakko parkaa.
Ne jotka valitaa emakoiks nii nehä synnyttää yhtämittaa, ja me naiset kyl tijetää mitä tuskaa se on,,,,
Et niikö nytkii on haasteltu huonost sikoje kohteluist, nii se on vaa hyvä ku hastellaa,
En oo huomant onks kukkaa tääl palstal kirjotelt viel siitä, mut mie nyt ainankkii otan esil, et ko joulukii tulloo nii hyväl ruokahalul monetkii syöp lihhaa, mie oon kaihtant kaikkii muita, patsi kanan ja kalkkunan.
Otteks työ muut mittää mieltä täst asiast ?- mieti vähä
monica kirjoitti:
eile tän ketjul, mie yritän räplätä nyt semmosen tarinan ko on ikävä lukkee, ko mie näin TV- ohjelman tehotuotannost jossa emakko makas puoli kuolleena ja porsaita oli imemäs kymmenkunta kappaletta, nii tul mielee et voi emakko parkaa.
Ne jotka valitaa emakoiks nii nehä synnyttää yhtämittaa, ja me naiset kyl tijetää mitä tuskaa se on,,,,
Et niikö nytkii on haasteltu huonost sikoje kohteluist, nii se on vaa hyvä ku hastellaa,
En oo huomant onks kukkaa tääl palstal kirjotelt viel siitä, mut mie nyt ainankkii otan esil, et ko joulukii tulloo nii hyväl ruokahalul monetkii syöp lihhaa, mie oon kaihtant kaikkii muita, patsi kanan ja kalkkunan.
Otteks työ muut mittää mieltä täst asiast ?Ja kana ja kalakkuna ee sinun mielestäs oo elukoita ollenkaan. Onkoha sulla aevoja piässäs?
Rammoona* kirjoitti:
ne matot on tehnä että niitä pitäs piiskata olan takkoo ? Minä luotan kyllä enemmän tuohon imuriin, on tehokas mattosuulakekkii siinä. Kun on rapsakka pakkaspäevä, suatan kiikuttoo villamatot hankeen pelemuutettavaks, mutta nyt on tiällä vielä liijjan vähän lunta semmoseen tempaakseen. Uus tutkimus on tullunna siihen johtopiätökseen, että pölypunkkijakkaan ei ennee oo nykyhuusholliloessa, mutta kyllä minä kuitennii kyöreen makkuukset pakkaseen sillon tällön raekastummaan.
Martoella on vanaha hyvä ohje : jos vietät komerossa joulun, siivoo ne. Jokkaenen on varmaan kuullunna sennii kepulkonstin , että kottiin sua siivotun tuoksun heittämällä Tolluun kastetun villasukan sohvan alle ja pullan tuoksuva hummaattamalla kaartemummoo pellille lämpimään uuniin. Ihan toenperrään, minkätähen kaekki nurkat ja loukot pitäs kerralla nuohota, meilla on aena peruspuhasta. Saunan kyllä jynsseen jouluks putipuhtaaks, otan sitten pakkasesta vastan jolla kylypee ropsutellaa jo uatonuattona.miul ko on sellaset matot et ei niitä saakkaa hakata puhtaiks, ja mie oon kuult et ei ne matot mitkää tykkää oikei kovast käsitelyst, ko rikkoontuu loimetkii.
Mie ko oon astmane ja allerkine, nii on pitänt ostaa sellaset matot, mitkä ei tomutu enempää mitä harjal saap puhtaaks, tai imuril, ja sit vaa tuulettaa.
Samaha se on petivatteissakii, nykyää ne on pölyvapaita, siks ne pölypunkit kuoloo pikuhiljaa sukupuuttoo.
En oo kuult niitä siun kepulikonsteistais mittää, mut sen oon kuult et, ko jynssää vesihanat puhtaiks nii ei muuta tarvihekkaa, on silmän lumetta kans.mieti vähä kirjoitti:
Ja kana ja kalakkuna ee sinun mielestäs oo elukoita ollenkaan. Onkoha sulla aevoja piässäs?
Riijan haastaja, mikä loine lienet ?
- isoäiti*
tomne turhanpäeväne tapplus,kuka luke,kuka ei,se viä koko miälenkiinno täst ketjust. Eikös tämä ollu juur tarkotett kaikki semssi varte,ko tykkävä käyttä näit edellisilt sukupolvilt perityi taidoi,semssi ne ova parhamillas. Sitä kirikiält ko opita kirjoist ja sitä voi kyll muill ketjuil hyvinki käyttä. Eik ny olis aik hiuk ruvet tota joulmiält josta framill kaevama. Ruveta niit hauskoi asioi muisteskelema. Jos täyty jonkun kanss hiistell,nii yks hyvä neuvo o siihe. Mene vaikk mettä yksnäs ja potkase vaik puuhu,jossei nyrkik kest. Kyll siäll rauhottu. Rauhalist joulualusviikko vaa kaikill.
Mie tykkään nii tuost raumast, kyl mie turu murteestki tykkään, mut tuo rauma oikei soija helisöö
korvis. Miust tuntuu, et sitä vois iha tanssii rauma murtee tahis, sillo ko oikee sukkelasanane
raumalaine sitä haastas. Mitä mielt sie oot Flikklaps?
Kerra elämässäi oon Raumal käynt, ko ol töitä esill jossai aitas vai makasiinikoha lie olt en muista ennää
paikkaakaa, ko näyttelyst o aikaa yl kakskymment vuotta.
Ympär Suomee ol töitä siel, et ol se aika suur näyttely ja lehetkii siit kirjotti.
Miult ol ainakii yks iso työ siel, minkä nimi ol " Lintu sininen'' sen savun mukkaa.
En muista olks miult usiampii töitä.
Joulurauhaa miult jokkaisel
Sehä se olkii miu asjain tuo joulutoivotus, sikshä mie tänne tulinkii, vaik vahingos
lipesi noihi muistoihi. isoäiti* kirjoitti:
Mie tykkään nii tuost raumast, kyl mie turu murteestki tykkään, mut tuo rauma oikei soija helisöö
korvis. Miust tuntuu, et sitä vois iha tanssii rauma murtee tahis, sillo ko oikee sukkelasanane
raumalaine sitä haastas. Mitä mielt sie oot Flikklaps?
Kerra elämässäi oon Raumal käynt, ko ol töitä esill jossai aitas vai makasiinikoha lie olt en muista ennää
paikkaakaa, ko näyttelyst o aikaa yl kakskymment vuotta.
Ympär Suomee ol töitä siel, et ol se aika suur näyttely ja lehetkii siit kirjotti.
Miult ol ainakii yks iso työ siel, minkä nimi ol " Lintu sininen'' sen savun mukkaa.
En muista olks miult usiampii töitä.
Joulurauhaa miult jokkaisel
Sehä se olkii miu asjain tuo joulutoivotus, sikshä mie tänne tulinkii, vaik vahingos
lipesi noihi muistoihi.Kyll tämä meijän "kiälemm" on kuule erinomast,ja kos kysysit, et voik sen tahdis tansat,nii voi kyll,ihan tääl tansata semmost Pitsitanhuakki,suvisi,esitetän tuall taidemuseon pihall. Ja oleks tiatone,ett meijä tunnetu murretaitaja voittiva suame mestaruudenki tänä vuann,ja mitälai muut mää ny kehuskelisisi,tätä riitäis kyll vaik kui pali,mutt en ol varma,et tykkäisiväkköst kaikk muu siit,ettän koko palstan tukkeisi. Odotella ny kumminki tota Joulu,jos vaikk joulpukk rookkais poikkema.
- kyllästyny
monica kirjoitti:
miul ko on sellaset matot et ei niitä saakkaa hakata puhtaiks, ja mie oon kuult et ei ne matot mitkää tykkää oikei kovast käsitelyst, ko rikkoontuu loimetkii.
Mie ko oon astmane ja allerkine, nii on pitänt ostaa sellaset matot, mitkä ei tomutu enempää mitä harjal saap puhtaaks, tai imuril, ja sit vaa tuulettaa.
Samaha se on petivatteissakii, nykyää ne on pölyvapaita, siks ne pölypunkit kuoloo pikuhiljaa sukupuuttoo.
En oo kuult niitä siun kepulikonsteistais mittää, mut sen oon kuult et, ko jynssää vesihanat puhtaiks nii ei muuta tarvihekkaa, on silmän lumetta kans.ootkin ite ihan pölypunkki, voi ku joku imaiseis sut imuri putkee.Päästäs erroo su höpötyksistäs.
kyllästyny kirjoitti:
ootkin ite ihan pölypunkki, voi ku joku imaiseis sut imuri putkee.Päästäs erroo su höpötyksistäs.
lukemaa miu kirjotuksiain, painu hornan kuusee, täält ketjult äläkä tuu uuvellee häiriköimää. jos siul ei oo muuta tekemistä ko vahtii toisten kirjotuksii, nii kovin on köyhää siu ajatusmaailmassais.
Koitaha pistää mielees mitä mie sanon,vai onks nii, et siul ei kukkaa viihtihe vastailla ko oot mikä oot ! Nii sie tuut purkamaa synkkää mieltäis tän ketjulle.
Mahtoks jjoutavakkii lähtee lätkimää siu tähe, ko sie oot matoja täys koko ihmine.- jjoutava
monica kirjoitti:
miul ko on sellaset matot et ei niitä saakkaa hakata puhtaiks, ja mie oon kuult et ei ne matot mitkää tykkää oikei kovast käsitelyst, ko rikkoontuu loimetkii.
En oo kuult niitä siun kepulikonsteistais mittää, mut sen oon kuult et, ko jynssää vesihanat puhtaiks nii ei muuta tarvihekkaa, on silmän lumetta kans.kun edellisen viestin poistin sen takia kun omasta mielestäni siitä puuttu vitsi, sitä ei ollu mukava lukia,
jos murre puuttuu sen vielä jotenki kestää.
Eihän täällä tuommosta suunsoittamista oikiastaan tarvita mitä tuossa jälempänä on, erilaiset tempperamentit pitäs hyväksyä. Mitenkähän kauvan nuo tai tuo jaksaa meuhkata?.
Lähetään jouluviikolle rauhallisella mielellä koko väki. jjoutava kirjoitti:
kun edellisen viestin poistin sen takia kun omasta mielestäni siitä puuttu vitsi, sitä ei ollu mukava lukia,
Eihän täällä tuommosta suunsoittamista oikiastaan tarvita mitä tuossa jälempänä on, erilaiset tempperamentit pitäs hyväksyä. Mitenkähän kauvan nuo tai tuo jaksaa meuhkata?.
Lähetään jouluviikolle rauhallisella mielellä koko väki.mahtak,kaikill ol ny iskenny toi "joulustressi"ko tuntu silt lukkies noit edelissi. Tämän pit ol semmost pakinasorttist,jossan en vääri muist. Mää ole omalt osaltan yrittän poikotoid koko tätä kulutushysteria,mikä o vallannu hulluntaval kaik ihmise. Silti meina se stressi iski,ko noit sukulaistädeitte hankinnoi ja toivei yrittä kaikell tappa täyttä. Muutama päivän tähde viititä semmost peli pittä. Olenki varannu lukemist kirjastost lempitoolin viärehe aika tavall,kopallise lankoi ja virkkausneula. Aatton meina menn flikan tyä kerranki valmisse ruakpöyttähä ja pelat mukulitten kanss pelei,sitt meina se jälkke kallistu oma sänkkyhyn ja nautti joulust. seuraavan päivän se onki sitt ohitte. Koittakka otta rauhalisest nämä muutma päivä enne sitä H-Hetki.
mahtak,kaikill ol ny iskenny toi "joulustressi"ko tuntu silt lukkies noit edelissi. Tämän pit ol semmost pakinasorttist,jossan en vääri muist. Mää ole omalt osaltan yrittän poikotoid koko tätä kulutushysteria,mikä o vallannu hulluntaval kaik ihmise. Silti meina se stressi iski,ko noit sukulaistädeitte hankinnoi ja toivei yrittä kaikell tappa täyttä. Muutama päivän tähde viititä semmost peli pittä. Olenki varannu lukemist kirjastost lempitoolin viärehe aika tavall,kopallise lankoi ja virkkausneula. Aatton meina menn flikan tyä kerranki valmisse ruakpöyttähä ja pelat mukulitten kanss pelei,sitt meina se jälkke kallistu oma sänkkyhyn ja nautti joulust. seuraavan päivän se onki sitt ohitte. Koittakka otta rauhalisest nämä muutma päivä enne sitä H-Hetki.
et tulloo niitä sivujuonteitakkii, mut nyt on joulu kohta pian, ko ylihuomenna on aatto. Miul ei oo olt paineita tänävuonna ko oon niinko lomal sairauven kanssa , mut näkkyy tuo joulu tuleva ilma mittää hössötystäkii.
Sitäkö ihmine laiskistuu vanhemmite, ja ei tuu ennää annettuu arvoo nii joulullekkaa, ko ei oo niitä pienii lapsiikaa ennää.
Miekii ootan mitä TV- tarjoo jouluna, ko miun joulu männöö kyl huilates , Sen mitä mie jouluu laitan on pellavajoululiinan laitto olohuoneen pöyvälle, se onkii kaunis jouluinen, jouluisen harmaakii.
Mie ostin sen liinan Espanjasta jokune vuosi sit, eihä tääl suomes ookkaa nii kauniist käsin kirjailtuu, ko mitä on muualla maailmas, varsinkii Espanjas on hyvä valikoima käsitöitä.
Nyt on ilmakii oikei joulune, lunta tulloo lisää vaa, et mielikkii alkaa herkistyy joululle,,,,,, lumihiutaleita hiljallee sataa maahan lumivalkoiseen.....näihin laulun sanoihi mie lopetankkii ja toivotan omast puolestain mukavaa ja rauhallista jouluu.jjoutava kirjoitti:
kun edellisen viestin poistin sen takia kun omasta mielestäni siitä puuttu vitsi, sitä ei ollu mukava lukia,
Lähetään jouluviikolle rauhallisella mielellä koko väki.miust sie poistit iha turhaa ko, se oli nii passeli kirjotus, ku ehin lukkee sen, Se on mänt mikä on mänt, siun pittää vaa väsätä uusii kirjotuksii nopijaa tahtii.
Ootsie kuusen vai muovikuusen ystävä, vai tuotsie mittää puuta sisälle ? mie en oo ennää vuosii tuont, mitä sitä semmosta laahaamaa sisälle, koristellee muute joulusasti. Toisil vaa se kuusi on nii tärkee. Onks siulle ?- Katleija yksi
monica kirjoitti:
et tulloo niitä sivujuonteitakkii, mut nyt on joulu kohta pian, ko ylihuomenna on aatto. Miul ei oo olt paineita tänävuonna ko oon niinko lomal sairauven kanssa , mut näkkyy tuo joulu tuleva ilma mittää hössötystäkii.
Sitäkö ihmine laiskistuu vanhemmite, ja ei tuu ennää annettuu arvoo nii joulullekkaa, ko ei oo niitä pienii lapsiikaa ennää.
Miekii ootan mitä TV- tarjoo jouluna, ko miun joulu männöö kyl huilates , Sen mitä mie jouluu laitan on pellavajoululiinan laitto olohuoneen pöyvälle, se onkii kaunis jouluinen, jouluisen harmaakii.
Mie ostin sen liinan Espanjasta jokune vuosi sit, eihä tääl suomes ookkaa nii kauniist käsin kirjailtuu, ko mitä on muualla maailmas, varsinkii Espanjas on hyvä valikoima käsitöitä.
Nyt on ilmakii oikei joulune, lunta tulloo lisää vaa, et mielikkii alkaa herkistyy joululle,,,,,, lumihiutaleita hiljallee sataa maahan lumivalkoiseen.....näihin laulun sanoihi mie lopetankkii ja toivotan omast puolestain mukavaa ja rauhallista jouluu.Ai sie jo hyyvää jouluu toivotat, älähä viel lopeta ainakaa. Mieki poikkesin tänne ihan aamukahvin kans kertomaa. ett silmällistäkää en viime yön nukkunu. Tää joulu nääs vissii on miun rauhain järkyttänny. Nääs ku joka päiväl on tulijoi. Näinikkää on ain ollu ja mie oonki vuntsannu ett ens joulun mään johoki täyshoitoo. Näihä mie oon jo monta kertaa uhannu, mutt kotoain ain itsein löyvän.
Koko yön mielesäin noit joulutarjoiluijain suunnittelin. Joukos ku on viel yks kasvissyöjäki. Ajatelkaa kasvissyöjä joulun. No onha peruna- ja lanttulaatikko ja rosolli kasviksiist tehty, mutt kuulema sentää kalkkunaa syöp, ettei ihan vanaatikko ookkaa.
Ja sitä kalkkunarullan laittoo mie sit koko yön vuntsasin. Oikiastaan se uni mäni ohi ku jouvuin kauva uottelemmaa, ett se kaljamaltahin pääl kaajettu kiehuva vesi jäähty, ett sain hiivan lisättyy. Kello oliki sitt jo yli puolen yön ja ihan virkiä olin. Katselin mie yhen tallennetun elokuvanki Ladykiller, miss se Tom Hanks näytteli. Viel pittää leipooki jottai, mutt ei liikaa ja se karsimine sit onki vaikijaa ku ain tahon liikaa varustautuu. Sit joulun jälkee taas kerran huomaan, ett voi ku tuli liikaa laitettuu, ku kaikk ovat nii kylläsii ja pakastimmeekaa ei nii kovin paljo mahu, ku niit marjoiki on viel nii paljo.
Eile kävin kaupass, mutt ei auta viel pittää männä. Ku mie katseli sitä palveluauton porukkaa, ni vanhoi naisii oli auto täys. Kaikill kauppakärrit pullollaa. Arvaa se ett yksinäisii melkein kaikk, mutt vissii syöjii tulos joulun jokkaisel. Meihi luotetaa. Katleija yksi kirjoitti:
Ai sie jo hyyvää jouluu toivotat, älähä viel lopeta ainakaa. Mieki poikkesin tänne ihan aamukahvin kans kertomaa. ett silmällistäkää en viime yön nukkunu. Tää joulu nääs vissii on miun rauhain järkyttänny. Nääs ku joka päiväl on tulijoi. Näinikkää on ain ollu ja mie oonki vuntsannu ett ens joulun mään johoki täyshoitoo. Näihä mie oon jo monta kertaa uhannu, mutt kotoain ain itsein löyvän.
Koko yön mielesäin noit joulutarjoiluijain suunnittelin. Joukos ku on viel yks kasvissyöjäki. Ajatelkaa kasvissyöjä joulun. No onha peruna- ja lanttulaatikko ja rosolli kasviksiist tehty, mutt kuulema sentää kalkkunaa syöp, ettei ihan vanaatikko ookkaa.
Ja sitä kalkkunarullan laittoo mie sit koko yön vuntsasin. Oikiastaan se uni mäni ohi ku jouvuin kauva uottelemmaa, ett se kaljamaltahin pääl kaajettu kiehuva vesi jäähty, ett sain hiivan lisättyy. Kello oliki sitt jo yli puolen yön ja ihan virkiä olin. Katselin mie yhen tallennetun elokuvanki Ladykiller, miss se Tom Hanks näytteli. Viel pittää leipooki jottai, mutt ei liikaa ja se karsimine sit onki vaikijaa ku ain tahon liikaa varustautuu. Sit joulun jälkee taas kerran huomaan, ett voi ku tuli liikaa laitettuu, ku kaikk ovat nii kylläsii ja pakastimmeekaa ei nii kovin paljo mahu, ku niit marjoiki on viel nii paljo.
Eile kävin kaupass, mutt ei auta viel pittää männä. Ku mie katseli sitä palveluauton porukkaa, ni vanhoi naisii oli auto täys. Kaikill kauppakärrit pullollaa. Arvaa se ett yksinäisii melkein kaikk, mutt vissii syöjii tulos joulun jokkaisel. Meihi luotetaa.et sie määt täyshoitoo, mut tuol pelil mitä sie kerroit nii, sie hankit ihtelleis ressin, ko valvottaa koko yötkii. Mut onha se mukavaa sit, ko koko lähiommais porukka tulloo, jouluna käymää, nii kyl se mielen nostattaa. Jouluha onkkii perhejuhlaa.
Vai nii, et sie ossaat oikei joulukaljaa tehhä, miult se ei onnistus, en oo kuuna päivänä näht tekevän kaljaa, mut kyl mie ooon maistant kotkaljaa, hyvväähä se olikkii.
Mie kahtoin eile TV- nii siin näytettii ku kalkkunapaisti laitettii ja maustettii, se kokki veteli viiltoi siihe kalkkunaa ja pisti sinne valkosipuli kynsii monneesee reikää, ja oliks se rosmarii peräst siihe sammaa reikää, ja kyl se hyvält näyttikkii kypsänä.
Kyl sie oikei teetkkii miun mielestäin, ko tarjoot kalkkunaa, etkä sikkaa.
Nonnii,,, älähä liikaa rasita ihteäis niil jouluruuvin tevoilla, ettet nukaha noulupöytää...- Katleija yksi
monica kirjoitti:
et sie määt täyshoitoo, mut tuol pelil mitä sie kerroit nii, sie hankit ihtelleis ressin, ko valvottaa koko yötkii. Mut onha se mukavaa sit, ko koko lähiommais porukka tulloo, jouluna käymää, nii kyl se mielen nostattaa. Jouluha onkkii perhejuhlaa.
Vai nii, et sie ossaat oikei joulukaljaa tehhä, miult se ei onnistus, en oo kuuna päivänä näht tekevän kaljaa, mut kyl mie ooon maistant kotkaljaa, hyvväähä se olikkii.
Mie kahtoin eile TV- nii siin näytettii ku kalkkunapaisti laitettii ja maustettii, se kokki veteli viiltoi siihe kalkkunaa ja pisti sinne valkosipuli kynsii monneesee reikää, ja oliks se rosmarii peräst siihe sammaa reikää, ja kyl se hyvält näyttikkii kypsänä.
Kyl sie oikei teetkkii miun mielestäin, ko tarjoot kalkkunaa, etkä sikkaa.
Nonnii,,, älähä liikaa rasita ihteäis niil jouluruuvin tevoilla, ettet nukaha noulupöytää...mie siul viel vastaan enneku lopetan.Älä hassuttele ettet kaljaa ossaa tehhä. Ku sie ostat Tuoppi-kaljamaltaita, ni siin pussin kyles on tarkka ohje. Sehä maistuu kesähelteilki hyvält, ihaku ennevanhaa pellosyräs ku sitä jannoo juotii.
- jjoutava
monica kirjoitti:
miust sie poistit iha turhaa ko, se oli nii passeli kirjotus, ku ehin lukkee sen, Se on mänt mikä on mänt, siun pittää vaa väsätä uusii kirjotuksii nopijaa tahtii.
Ootsie kuusen vai muovikuusen ystävä, vai tuotsie mittää puuta sisälle ? mie en oo ennää vuosii tuont, mitä sitä semmosta laahaamaa sisälle, koristellee muute joulusasti. Toisil vaa se kuusi on nii tärkee. Onks siulle ?kuitenkin äkkipikasuuksissani poistin, luonne on niin ärhäkkä'.
Poistuuhan nämä automaattisesti siitä tämä on hyvä järijestelmä.
Jos minustsa riippuis ei joulua meillä paljon huomaiskaan mutta kun väkeä tulee käymään niin kaikenlaista krääsää on jo ostettu virkattua enkeliä jo roikkuu siellätäällä ja kinkkua olen pukenu parvekkeella ettei se jäätyis.
Kuusta en sitte vuosiin ole laittanu lasten takia se vaiva kannatti kyllä nähä aikanaan.
Enää muutama päivä niin jouluki on onnellisesti "paremmalla puolen" - kisberi39
jjoutava kirjoitti:
kuitenkin äkkipikasuuksissani poistin, luonne on niin ärhäkkä'.
Poistuuhan nämä automaattisesti siitä tämä on hyvä järijestelmä.
Jos minustsa riippuis ei joulua meillä paljon huomaiskaan mutta kun väkeä tulee käymään niin kaikenlaista krääsää on jo ostettu virkattua enkeliä jo roikkuu siellätäällä ja kinkkua olen pukenu parvekkeella ettei se jäätyis.
Kuusta en sitte vuosiin ole laittanu lasten takia se vaiva kannatti kyllä nähä aikanaan.
Enää muutama päivä niin jouluki on onnellisesti "paremmalla puolen"Meijä joulu muian kans meni nyte vähäse vääri. Tää piti ol mejä niisanottu vapaa joulu,ku o ollu tapana et me ollaa joka toine joulu eteläs palmui al, mut ku sattus pien sairaus, ni jouruttii siirtään koko matka.
Siks miniäl tuli ehkä meit sääli. Se kutsus mee heil jouluaatoks, mut must tuntuu et ne onkin jokimmoiset nyytti juhlat, kosks miniä pyys anoppiaa tekemään lanttulaatikon, paistin sooseinee, sinapi ja porkkanakohokkaa.
Äitiltää se pyysi joulupöyrä kalat, rosollit ja limput. Sil ittel o kuulemma kinkku, ja kai se perunoit tarjoo.
Nyte älkää käsittäkö vääri, se o iha hyvä miniä.
Anoppi o miellisää, ku häne ruokaslaittotaito o arvostettu. Siks varmaa koko suku tulee loppupyhiks meil syömää.
Eipä täs sitte muuta ko kaikille Teil oike rauhallist,lepposa ja HAUSKAA JOULUA. kisberi39 kirjoitti:
Meijä joulu muian kans meni nyte vähäse vääri. Tää piti ol mejä niisanottu vapaa joulu,ku o ollu tapana et me ollaa joka toine joulu eteläs palmui al, mut ku sattus pien sairaus, ni jouruttii siirtään koko matka.
Siks miniäl tuli ehkä meit sääli. Se kutsus mee heil jouluaatoks, mut must tuntuu et ne onkin jokimmoiset nyytti juhlat, kosks miniä pyys anoppiaa tekemään lanttulaatikon, paistin sooseinee, sinapi ja porkkanakohokkaa.
Äitiltää se pyysi joulupöyrä kalat, rosollit ja limput. Sil ittel o kuulemma kinkku, ja kai se perunoit tarjoo.
Nyte älkää käsittäkö vääri, se o iha hyvä miniä.
Anoppi o miellisää, ku häne ruokaslaittotaito o arvostettu. Siks varmaa koko suku tulee loppupyhiks meil syömää.
Eipä täs sitte muuta ko kaikille Teil oike rauhallist,lepposa ja HAUSKAA JOULUA.vai silviisii teil jouluu vietetää et, pääse niiku kyllää jouluviettoo, onha siin hyväkkii puol, ko viep evväät mukanaa nii tietää mitä syöpi.
Mut vaik ois kui hyvä miniä nii, olis pitänt ihte laittaa ruuvat, sillo olis kiitoksetkii männneet oikeesee osoitteesee, näi mie ajattelen.
Kyl ne mummujen ja anoppien ruuvat on arvossa arvaamattomassa, ko ne on tehty nii mone vuuven kokemuksella, et varmast ne on maistuvii.
Sen tietää sukukii, ku hyö tulloot teil koko porukal nii, on siin tehtävä uus satsi kaikkii jouluruokii.
Vai mäni teil matkasuunnitelmat "hörpii"sehä on ikävää ku on ajatelt lähtee ja sit tulloo toppi,,,,,,, mut onha se ensvuonnakkii joulu!
No miekkii toivotan MUKAVAA JA RAUHAISAA JOULUA.
- Poti´
Faijalla oli rutsari Vanhankaupungin lahdella Artsun (=Arabian) puolella lahtee. Käytiin kesäisin joskus metskaamassa. Skitareita siellä enimmäkseen sai.
Kun tultiin sköneltä, niin rantsussa kaverit moikattiin. Saaliissa ei just ollu leveilyn aihetta. Faija selitti jätkille, että kantsuu panna saaliit, siis skitarit, aina sitä mukaa ku jotain saa, tyhjään stidiaskiin pää kaikilla samaan suuntaan. Sillee on helpompi laskee montaks saatiin.
Kerran kävi sillee, kun ei pantu heti fisua stidiaskiin, niin muistettiin, että seittemän oltiin saatu, mutta yks oli häipyny. Veneen pohjalla oli snadisti vodaa ja siellä tsimmas lutsi. Oli skitari niin juoni, että oli osannut tsimmata lutsin sisään. Onneks löyty.sanat ymmärttää , män arvauksen puolelle, Hesan murrettaha tuo on. Jäinkkii unisilla aivoilla miettimää et kukaha on aikoinaa keksint sen Stadin murteen? Mie tykkään et se murre on,murteista vaikeinta, vai pittääks sitä sannoo Stadi kieleks?
OIKEI MUKAVAA JOULUU SIUL POTI.- Poti´
monica kirjoitti:
sanat ymmärttää , män arvauksen puolelle, Hesan murrettaha tuo on. Jäinkkii unisilla aivoilla miettimää et kukaha on aikoinaa keksint sen Stadin murteen? Mie tykkään et se murre on,murteista vaikeinta, vai pittääks sitä sannoo Stadi kieleks?
OIKEI MUKAVAA JOULUU SIUL POTI.Rutsari=soutuvene (ruots robåt)
Akitari=kiiski
Sköne=meri
Rantsu=ranta
Stidiaski=tulitikkurasia
Snadisti=laatusana vähän (pienesti)
Voda=vesi (venäjää)
Tsimmasi=ui, uiskenteli
lutsi=tupakkaholkki (imule) - Poti´
Poti´ kirjoitti:
Rutsari=soutuvene (ruots robåt)
Akitari=kiiski
Sköne=meri
Rantsu=ranta
Stidiaski=tulitikkurasia
Voda=vesi (venäjää)
Tsimmasi=ui, uiskenteli
lutsi=tupakkaholkki (imule)Skitari=kiiski. Siis ei akitari.
Poti´ kirjoitti:
Rutsari=soutuvene (ruots robåt)
Akitari=kiiski
Sköne=meri
Rantsu=ranta
Stidiaski=tulitikkurasia
Voda=vesi (venäjää)
Tsimmasi=ui, uiskenteli
lutsi=tupakkaholkki (imule)vaik arvaamallakaa ei osunt kohallee, ja eikä sitä ihmetellä pijäkkää ku en oo kuuna päivänä kuulu sitä murretta ko tääl murreketjul vaa. ja on nii vaikijaa, et ilma tulkkausta ei onnistu, mut hauskaa se on lukkee.
ko nyt on alkant uus TV- kanava, olik se SUOMI TV- ja sen pitäis löytyy kanavalt 33- ainankii näi mie oon kuult,mut herrantähe, miun TV- ei löyvy semmosta, silt kanavalt.
Eile mie aloin sit hakemal hakemaa onks miun TV- lainkaa sitä SUOMI TV- ja ko mie aikani (plarasin) nii löysihä mie sen , mut hyvi isoist numeroist eli,,, 235 kanavalt.
Nyt mie kysynkkii onks kellää muulla noi isolla kanavaluvulla SUOMI TV- kanavaa.
Vai onks muilla se 33 kanaval ? Haluaisin tietää sen.
Ja löytyyks viel muita kanavii mist tää TV- hähetys tulloo ??- jjoutava
on Suomitv numero tässä kaapeliantenni talossa ja se piti digisovittimesta kanavien hakutoiminnalla ettiä,
osasi se sen kanavan siihen 28 numerolle laittaa.
Näitä sovittimia on niin montaa lajia toiset on automaattisempia, mutta voiko itse laittaa sen oikialle paikalle se olisi kuitenki parempi olla silläpaikalla niinku kuuluuki.
Sieltähän pitäs just alakaa Riitta Väisäsen ohjelma, en osaa oikein innostua siiheen kyllä, katotaan nyt miten Riitta onnistuu.
kaikille murteesta pitäville, ja kaikil muillekkii, miun pittää kertoo ko kahtoin TV- stä lähetystä ko MARTTI AHTISAARI oli esillä, ko näytettii mite paljo hää on tehny suomee tunnetuks maailmalla, ja saant kiitosta muualla, muttei suomessa, karjalan poika ei oo ees ylpee saavutuksistaa.
Miust hää sano yhön oikei hyvän lauseen et,,,, hää on olt pakolaisena omassa maassaa,,,, voiko sen paremmi ennää sannoo.
Viipurin poika on näyttänt maailmalle et hää pystyy sovittelemaa maailman asioita. Siihe ko ei muut tänäpäivänä pysty. On siin miestä mallik muille.
Mie toivotankkii hänel ja Eeval OIKEI HYVVÄÄ JOULUNJATKOO, mist sen tietää, vaik lukis meijä palstalt näitä "älynväläytyksii" !!!
Nonii tähän saap iha vapaasti ottaa kantaa, mie en ennää kehu retostele häntä enempää.- Sven Tuuva
Ruottalaaset he on kunnon väkeä!!
- Anonyymi
Sven Tuuva kirjoitti:
Ruottalaaset he on kunnon väkeä!!
Visst är de.
tää pakina kertoo kauva aikaa sit tapahtuneest uuven vuuven aatosta, ko mie olin pojan kans kahtomas ilotulitusta, nii meijä vierel seiso nuor naine jolla oli hame päällä, ja voi hyväisä sentää ko yks raketti ujelsi ja rupes tulemaa meitä kohe , ja eiks mitä, se rupes kiipeemää sen tytön hammeen sisäl ja siel yöspäi, eikä se tyttö saant sitä pois kyl se tyttö oli tuskissaa ko se raketti pyöri siel reisis ja kyl varmast polttikki ko tyttö lähti heti mänemää pois.
Et tämmöne muisto miul oli yhöst uuvevuuve aatosta
Sit on semmonenkkii muisto ko miun lapsuuven koissa oli pari koiraa, nii niihe kans oltii ihmeissää, ko ne pelkäs sitä pauketta nii mahottomasti, nii sit hyö rupes tekemää nii et, pappa mäni saunaa ja löylyhuoneessee,,,, ko siel ei olt ikkunaa,,,,, niihe koirie kans.,,,,, sit ne oli vähä rauhottunt, ja tää toistu joka vuos niikauva ko koirii oli.
Mie oon yhö kerra yrittänt heittää rakettii ja en heittänt tarpeeks nopijaa ja se pamahti kättee, mut ei siin kuinkaa käynt, kose vaa vähä tärähti, mut pelästyinhä mie siint senverra et se oli ensimmäine ja viimone ko mie heitin.Tull miälehen,ko tua edellinenki kirjotus hiuk liippas lähelt. Siit mahtaki ol aikka ylitte kuudenkymmne vuade iso jouko. Tääll Raumall o melkke mailma siu pruukatt otta uutt-vuatt vasta tosa torill. Kaupunki kullonenki johtaja o lukenn arvokast teksti tost museo akkunast ja kaupunki soittokunt o juhlalisest puhaltan kiildävihi torveihis,miäskuaro o laulann komiaste ja tilaisuus on päättynny Maamme lauluhu. Muunki parhatte muistoitte joukkohon kuulu semne Uude-Vuade aatto,ko seisotti siinn kuulustelemas seremonia meijän Pappan kanss ja ko tul Maamme laulu aik,kaik miähe kraappasiva lakin päästäs ja yhdyivä lauluhu. Pappa pit minu kädest kii ja hänell ol nii komia ään,hän ko ol muutenki kuaromiähi. Oli nii ylppiä hänest. Juur vähä aik sitt mää tulin kotti sen saman paika ohitt ja iha kylmä väre menivä pisi niska,ko se tappaus tul miälehe. Mahtak näill tämän päivä mukulill jääd semssi muistoi? He tiätävä se sitt kuudenkymmne vuaden pääst.
- jjoutava
Tull miälehen,ko tua edellinenki kirjotus hiuk liippas lähelt. Siit mahtaki ol aikka ylitte kuudenkymmne vuade iso jouko. Tääll Raumall o melkke mailma siu pruukatt otta uutt-vuatt vasta tosa torill. Kaupunki kullonenki johtaja o lukenn arvokast teksti tost museo akkunast ja kaupunki soittokunt o juhlalisest puhaltan kiildävihi torveihis,miäskuaro o laulann komiaste ja tilaisuus on päättynny Maamme lauluhu. Muunki parhatte muistoitte joukkohon kuulu semne Uude-Vuade aatto,ko seisotti siinn kuulustelemas seremonia meijän Pappan kanss ja ko tul Maamme laulu aik,kaik miähe kraappasiva lakin päästäs ja yhdyivä lauluhu. Pappa pit minu kädest kii ja hänell ol nii komia ään,hän ko ol muutenki kuaromiähi. Oli nii ylppiä hänest. Juur vähä aik sitt mää tulin kotti sen saman paika ohitt ja iha kylmä väre menivä pisi niska,ko se tappaus tul miälehe. Mahtak näill tämän päivä mukulill jääd semssi muistoi? He tiätävä se sitt kuudenkymmne vuaden pääst.
kakarana näin kun niitä valoraketteja ampuvat koko talaven ko sakemannit oli niitä antaneet laatikoittain maksuksi läskipalasta, joillaki oli sitäki läskiä taivaalle ammuttavaksi asti.
Junavaunuja seisakkeen sivuraiteella oli sakemannien tarvikkeita täynnä ja vartiomiehet teki mielellään vaihtokauppaa poikien kanssa.
Oli ne kuulemma variksiaki antaneet niille riistalintuna, nyt jo uskaltaa puhua näistä kolttosista.
Toisella pistoraiteella oli niitten vaunut ollu avonaisena, eikä vartijoita näkyny niin pikkutytöt näki siellä villapaitoja ja kyläläiset kun kuuli niistä, ne meni sakilla niitä vohkimaan.
Joku merkki niissä paidossa oli niin ei niitä uskaltaneet pitää muutaku toisen paidan alla. - kisberi39
jjoutava kirjoitti:
kakarana näin kun niitä valoraketteja ampuvat koko talaven ko sakemannit oli niitä antaneet laatikoittain maksuksi läskipalasta, joillaki oli sitäki läskiä taivaalle ammuttavaksi asti.
Junavaunuja seisakkeen sivuraiteella oli sakemannien tarvikkeita täynnä ja vartiomiehet teki mielellään vaihtokauppaa poikien kanssa.
Oli ne kuulemma variksiaki antaneet niille riistalintuna, nyt jo uskaltaa puhua näistä kolttosista.
Toisella pistoraiteella oli niitten vaunut ollu avonaisena, eikä vartijoita näkyny niin pikkutytöt näki siellä villapaitoja ja kyläläiset kun kuuli niistä, ne meni sakilla niitä vohkimaan.
Joku merkki niissä paidossa oli niin ei niitä uskaltaneet pitää muutaku toisen paidan alla.Sotie jälkee, nöösipoikina ku kaikii paikoi kohnatii, me löyretii yhen talo ulkohuusin kurkihurre kolost kokonaise panosvyön. Semmose jos oli kolme taskuu täys kivärikutei. Joku oli varmaa tuonu sen sorast muistona. Pari viikkoo me seurattii kelpaakse jollekki, mut siel se säilys, jote me vohkittii se.
Tierätte kai mitä kymmenvuotiaat nöösipojat suunnittelee, meki suunniteltii kovii paukkui.
Laitettii naapuri pihaa risuist nuotio, ja istuttii ympäril, ja jokane vuorollaa heitti yhe patruuna nuotioo. Mut ei siin mittää ihmeelist sattunu, jotai pienii suhauksii sielt nuotiost kuulu ja vähä kipinöit pöllys.
Mut sitte naapuri äijä näki meirä touhu, ja se karas kiukkusen meijä kippuu ja huus ja kiros pirust, sit se vei vielä loput kutit meilt.
Mä oon sitä tapaust jälkeepäi miettiny, et mitähä ois voinu tapahtua, ku en vieläkään tierä mite kivärikuti toimii nuotios. FlikklapsRaumalt kirjoitti:
Tull miälehen,ko tua edellinenki kirjotus hiuk liippas lähelt. Siit mahtaki ol aikka ylitte kuudenkymmne vuade iso jouko. Tääll Raumall o melkke mailma siu pruukatt otta uutt-vuatt vasta tosa torill. Kaupunki kullonenki johtaja o lukenn arvokast teksti tost museo akkunast ja kaupunki soittokunt o juhlalisest puhaltan kiildävihi torveihis,miäskuaro o laulann komiaste ja tilaisuus on päättynny Maamme lauluhu. Muunki parhatte muistoitte joukkohon kuulu semne Uude-Vuade aatto,ko seisotti siinn kuulustelemas seremonia meijän Pappan kanss ja ko tul Maamme laulu aik,kaik miähe kraappasiva lakin päästäs ja yhdyivä lauluhu. Pappa pit minu kädest kii ja hänell ol nii komia ään,hän ko ol muutenki kuaromiähi. Oli nii ylppiä hänest. Juur vähä aik sitt mää tulin kotti sen saman paika ohitt ja iha kylmä väre menivä pisi niska,ko se tappaus tul miälehe. Mahtak näill tämän päivä mukulill jääd semssi muistoi? He tiätävä se sitt kuudenkymmne vuaden pääst.
oliha se varmast hienoo ku pappais kajautti komijal äänellää, mut mie kerron päivastasen tapauken, se kävi näi et, eräs tuttu pyys et männää laulamaa ja kuuntelemaa, Kauneimmat joululaulut, nii mie sanoin et männää vaa, oikeastaan mie olin yksin käynt, joskus aikasemmi, ja tykänt kovast.
No niin ko myö ollaa kirkos nii hänen viereesä tuli istumaa semmone herasmies ja ku laulu alko nii, se mies alotti laulamaa ja saman teki miun tuttukii, ja sit se mies lopetti laulamisen ja ootti vähäse aikaa ja alko taas jatkamaa lauluaa, ja taas se pysäs laulamisen ja mie kuuntelin kumpaakkii.
Sit vaihtu laulu nii sit se mies yritti taas laulaa ja siihe se jäi, siint ei tult mittää. Mie olin iha hiljaa enkä koko aikan laulant ko kuntelin ko miun tuttava laulo, ja sitko laulut loppu ja lähettii pois kirkost nii mie kysyin tuttavaltain et paljonks siul oli laulu koulussa,,,, hää sano et 4 ja sit lisäs siihe et jokaine saa laulaa sil äänellä ku hänel on.
Kyl mie häpesin ko hää laulo ja se mies häiriinty ko toine laulo iha nuotin vierestä.kisberi39 kirjoitti:
Sotie jälkee, nöösipoikina ku kaikii paikoi kohnatii, me löyretii yhen talo ulkohuusin kurkihurre kolost kokonaise panosvyön. Semmose jos oli kolme taskuu täys kivärikutei. Joku oli varmaa tuonu sen sorast muistona. Pari viikkoo me seurattii kelpaakse jollekki, mut siel se säilys, jote me vohkittii se.
Tierätte kai mitä kymmenvuotiaat nöösipojat suunnittelee, meki suunniteltii kovii paukkui.
Laitettii naapuri pihaa risuist nuotio, ja istuttii ympäril, ja jokane vuorollaa heitti yhe patruuna nuotioo. Mut ei siin mittää ihmeelist sattunu, jotai pienii suhauksii sielt nuotiost kuulu ja vähä kipinöit pöllys.
Mut sitte naapuri äijä näki meirä touhu, ja se karas kiukkusen meijä kippuu ja huus ja kiros pirust, sit se vei vielä loput kutit meilt.
Mä oon sitä tapaust jälkeepäi miettiny, et mitähä ois voinu tapahtua, ku en vieläkään tierä mite kivärikuti toimii nuotios.herraisä teitä poikii, siin ois voint käyvä huonomminkkii, eikä kenenkää pojist tult mielee et pamaus voi olla tuhosa. Mut kyl sekkii oli huolimatonta, joka jätti ne panokset sin huussi kolloo.
Kyl se naapurin mies oikei teki, ku otti ne teilt pois, ja iha kiitollisii ootte näi jälkeepäi varmast olleetkkii.
Mukavaa ku heität aina sillo tällö tarinaa.
- Anonyymi
15 vuotta vanha ketju esiin pomppas, kuka syyllinen?
- Anonyymi
Moomma meirän kyläältä, muut on krannista.
- Anonyymi
Krannissa on uus Koora ny, laittoovat Saapin pois.
- Anonyymi
Onneksi olkoon aloittajalle, jolle onkin jo ikää tullut vai onko aloittaja elossa vielä,
kun tuli nostamaan ketjunsa vuodelta 2009.- Anonyymi
Hyvä et joku ei ole pelkkä persujen ja hallituksen älyvapaa mollaaja....!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä392955- 632344
- 1742304
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331998- 171375
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411346Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221343- 101224
- 221201
- 111194