Kala-allergian siedätyshoito???

Kalaton82

Olen 27 vuotias nainen ja olen koko ikäni ollut allerginen kalalle. Lukioikään asti söin kalaruokapäivinä ruoat koulun toisella puolella voimakkaan hajuallergian takia. Nykyisin voin olla samassa huoneessa, mutta jos kala on oiken voimakkaan hajuista (tai kalaa paistetaan), keuhkot alkaa reagoida (minulla on myös astma).

Kuten monet muutkin, purkkitonnikalaa voin syödä ja katkarapujakin jonkun verran. Olen tosi "katkera" kala-allergiastani, koska tykkään itse niin hirveän paljon kalan mausta. Ostin eräänä päivänä makrillia, koska joskus vuosia sitten söin tuota kalaa oireettomana. En ole koskaan voinut syödä noin paljoa "oikeaa" kalaa noin pienillä oireilla. Määrä oli siis ehkä 1,5 ruokalusikallista ja oireena vähäinen kielen kutiaminen ja vähäisen astmaoireet. Kalan määrä kuulostaa pieneltä,mutta itse kun normaalisti reagoin lähes samantien kalan suuhun laittamisesta, tuntui oudolta voida syödä kalaa noin paljon. Maistoin joku aika sitten tuoretta kuhaa ja siitä sain oireita heti. Äitin paistamia muikkuja en viimeksi voinut vastustaa, vaan söin niitä viisi, ja tuloksen voitte arvata.

Onko kukaan päässyt todetusta kala-allergiasta (eli että prick-testi tuo isot paukamat/ lääkäri muuten todennut kala-allergian todelliseksi allergiaksi, ei siis pieni yliherkkyys tms) eroon siedättämällä itseään vähän kerrallaan kalaan?? Joskus kuulin, että kalan proteiini on sellaista, mitä elimistö ei voi alkaa sietää, jos alllergia on - ts. kala-allergia on elinikäinen allergia. Mutta olisiko silti jollakin kokemuksia siedätyshoidosta, esim.ihan vain kotikonstein? Tarkoitukseni ei ole lähteä leikkimään omalla terveydellä, mutta kaipaan ruokavaliooni kalaa niin paljon....!!

Kiitos jo etukäteen!

0

2096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
        Ikävä
        74
        4036
      2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
        Tunteet
        9
        2151
      3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
        Maailman menoa
        237
        1406
      4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
        Ikävä
        153
        1380
      5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
        Ikävä
        116
        1207
      6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
        Ikävä
        112
        1178
      7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
        Maailman menoa
        72
        1089
      8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
        Viihde ja kulttuuri
        7
        1056
      9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
        Ikävä
        60
        994
      10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
        Ikävä
        35