Olen 27 vuotias nainen ja olen koko ikäni ollut allerginen kalalle. Lukioikään asti söin kalaruokapäivinä ruoat koulun toisella puolella voimakkaan hajuallergian takia. Nykyisin voin olla samassa huoneessa, mutta jos kala on oiken voimakkaan hajuista (tai kalaa paistetaan), keuhkot alkaa reagoida (minulla on myös astma).
Kuten monet muutkin, purkkitonnikalaa voin syödä ja katkarapujakin jonkun verran. Olen tosi "katkera" kala-allergiastani, koska tykkään itse niin hirveän paljon kalan mausta. Ostin eräänä päivänä makrillia, koska joskus vuosia sitten söin tuota kalaa oireettomana. En ole koskaan voinut syödä noin paljoa "oikeaa" kalaa noin pienillä oireilla. Määrä oli siis ehkä 1,5 ruokalusikallista ja oireena vähäinen kielen kutiaminen ja vähäisen astmaoireet. Kalan määrä kuulostaa pieneltä,mutta itse kun normaalisti reagoin lähes samantien kalan suuhun laittamisesta, tuntui oudolta voida syödä kalaa noin paljon. Maistoin joku aika sitten tuoretta kuhaa ja siitä sain oireita heti. Äitin paistamia muikkuja en viimeksi voinut vastustaa, vaan söin niitä viisi, ja tuloksen voitte arvata.
Onko kukaan päässyt todetusta kala-allergiasta (eli että prick-testi tuo isot paukamat/ lääkäri muuten todennut kala-allergian todelliseksi allergiaksi, ei siis pieni yliherkkyys tms) eroon siedättämällä itseään vähän kerrallaan kalaan?? Joskus kuulin, että kalan proteiini on sellaista, mitä elimistö ei voi alkaa sietää, jos alllergia on - ts. kala-allergia on elinikäinen allergia. Mutta olisiko silti jollakin kokemuksia siedätyshoidosta, esim.ihan vain kotikonstein? Tarkoitukseni ei ole lähteä leikkimään omalla terveydellä, mutta kaipaan ruokavaliooni kalaa niin paljon....!!
Kiitos jo etukäteen!
Kala-allergian siedätyshoito???
Kalaton82
0
2296
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71547
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398