Kala-allergian siedätyshoito???

Kalaton82

Olen 27 vuotias nainen ja olen koko ikäni ollut allerginen kalalle. Lukioikään asti söin kalaruokapäivinä ruoat koulun toisella puolella voimakkaan hajuallergian takia. Nykyisin voin olla samassa huoneessa, mutta jos kala on oiken voimakkaan hajuista (tai kalaa paistetaan), keuhkot alkaa reagoida (minulla on myös astma).

Kuten monet muutkin, purkkitonnikalaa voin syödä ja katkarapujakin jonkun verran. Olen tosi "katkera" kala-allergiastani, koska tykkään itse niin hirveän paljon kalan mausta. Ostin eräänä päivänä makrillia, koska joskus vuosia sitten söin tuota kalaa oireettomana. En ole koskaan voinut syödä noin paljoa "oikeaa" kalaa noin pienillä oireilla. Määrä oli siis ehkä 1,5 ruokalusikallista ja oireena vähäinen kielen kutiaminen ja vähäisen astmaoireet. Kalan määrä kuulostaa pieneltä,mutta itse kun normaalisti reagoin lähes samantien kalan suuhun laittamisesta, tuntui oudolta voida syödä kalaa noin paljon. Maistoin joku aika sitten tuoretta kuhaa ja siitä sain oireita heti. Äitin paistamia muikkuja en viimeksi voinut vastustaa, vaan söin niitä viisi, ja tuloksen voitte arvata.

Onko kukaan päässyt todetusta kala-allergiasta (eli että prick-testi tuo isot paukamat/ lääkäri muuten todennut kala-allergian todelliseksi allergiaksi, ei siis pieni yliherkkyys tms) eroon siedättämällä itseään vähän kerrallaan kalaan?? Joskus kuulin, että kalan proteiini on sellaista, mitä elimistö ei voi alkaa sietää, jos alllergia on - ts. kala-allergia on elinikäinen allergia. Mutta olisiko silti jollakin kokemuksia siedätyshoidosta, esim.ihan vain kotikonstein? Tarkoitukseni ei ole lähteä leikkimään omalla terveydellä, mutta kaipaan ruokavaliooni kalaa niin paljon....!!

Kiitos jo etukäteen!

0

2135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
        Ikävä
        53
        3906
      2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
        Kalajoki
        91
        2320
      3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
        Tunteet
        45
        1982
      4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
        Ikävä
        22
        1773
      5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
        Ikävä
        28
        1516
      6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
        Kalajoki
        26
        1511
      7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
        Hyrynsalmi
        15
        1172
      8. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
        Kuhmo
        31
        1118
      9. Mitä sinä mietit

Mies?
        Ikävä
        109
        1074
      10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
        Perussuomalaiset
        79
        1032
      Aihe