Lapinporokoira vs. Hollanninpaimenkoira

holla

Minua kiinnostaa molemmat rodut, siis lapinporokoira ja hollanninpaimenkoira.
Yritän selvittää, että kumpi olisi minulle parempi ja toivoisin, että auttaisitte hieman.
MM. Kertokaa kyseisistä roduista.

Koira tulisi seura-, lenkki,- ja harrastuskoiraksi. Päivittäin se saisi 1-3 tuntia liikuntaa, viikonloppuisin varmaan enemmän ja lomina. Se pääsisi usein vapaaksi metsään tai koirapuistoon ja tulisi aina mukaamme mm. mökille, joka sijaitsee maalla. Harrastaisin sen kanssa ainakin agilitya, tokoa ja näyttelyitä, myös mahdollisesti jälkeä, hakua tai raunioita. Toivon koiralta, että se jaksaa tehdä silloin kun tehdään, mutta muuten se on rauhallinen esim juuri sisällä eikä hypi seinille jos parina päivänä ei ole kummoista tekemistä.
Meillä on nyt 2 koiraa, joten jonkinlaista seuraa se niistä saisi.

Paljon muuten hollanninpaimenkoirat suunilleen maksavat? Lapinporokoirat taitavat maksaa 800-1000e?

3

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • holla

Ainiin, unohdin mainita, että pitkäkarvaisen holskun ottaisin jos otan. ;)
      Ja voisitteko kertoa vielä urosten ja narttujen eroja, kumpa kannattaisi ottaa ensimmäiseksi isoksi koiraksi? Nykyiset koirat ovat uroksia, joten narttu pitäisi leikata.

• lapinporokoira

Itse porokoiran omistajana suosittelen porokoiraa, jaksaa touhuilla paljon, ja sisällä rauhallinen. Ei paljoa välitä jos parina päivänä puuhailu jää vähäiseksi, ja rotu (ainakin tämä meidän) todella mukava koti- ja harrastuskoira. Pentuna oli tosin 'melko' villi, mutta aikuisikää kohden rauhottui. :)

Kannattaa kysellä kummistakin roduista esim. kasvattajilta ja/tai jos tunnet jonkun ko. rodun omistajan.

Onnea koiran hankintaan!

• Lpk:n omistaja

Teillä on jo kaksi koiraa. Kaikki lapinporokoirat eivät ole tyytyväisiä laumassa vaan ovat enemmänkin yhden ihmisen yksiä koiria. :) Meillä on ainakin tällainen lpk. Tätä hankkiessani keskustelin useiden kasvattajien kanssa ja sieltä suunnalta tuli varoituksia siitä, että voi tulla ongelmia perheen muiden koirien kanssa (meillä oli toinen koira tuolloin). Ja tulihan niitä, kun lpk oli kateellinen toisen koiran saamasta huomiosta. Tästä seikasta kannattaa olla tietoinen, MUTTA ei kannata sen yksin ratkaista rotua. Yksilöitä löytyy erilaisia ja monet lpk eivät toki ole omistajansa ainoita koiria.

Lapinporokoirasta löytyy potkua harrastuksiin, mutta jos haluat "tosissasi" kilpailla, hollanninpaimenkoira voi olla parempi vaihtoehto. Lpk:a kilpailee mainitsemissasi lajeissa korkeissa luokissa, mutta ehkä siinä vaiheessa on havaittavissa jonkinasteisia vireongelmia yms. Hollanninpaimenkoiria en tunne, mutta käsittääkseni ne ovat "vietikkäämpiä" ja muistuttavat enemmän belgianpaimenkoiria kuin lapinporokoiria siinä suhteessa. Lpk tarvitsee todella sitä jotain tehdäkseen asioita eivätkä monet yksilöt kestä toistoja loputtomiin. Motivaation ja palkitsemistavan löytyminen on tietysti kaikkien koirarotujen kohdalla kaiken kouluttamisen a ja o, mutta korostaisin tätä lpk:en kohdalla erityisesti.

Me harrastamme tokoa ja agilitya ja olen erittäin tyytyväinen lpkoiraani ja muutenkin tapaamiini rodun edustajiin. Paljon on tietysti koulutuksesta kiinni, millainen koirasta tulee. Lpk on fiksu ja osaa myös sanoa asioihin oman mielipiteensä ja ohjata ohjaajaakin harhaan. :) Juuri näistä ominaisuuksista rodussa pidän. Pennunvalinnassa kannattaa siis kiinnittää huomiota vanhempien luonteisiin ja niiden toimintakykyyn yms. Lapinporokoirissa on hyvin monenlaista koiraa niin ulkonäöltään kuin luonteeltaankin. Se ei ole jalostettu yhteen muottiin ja siksi valinnanvaraa löytyy ja kun pentua hakee, kannattaa käyttää aikaa sopivan pentueen löytämiseen.

En suosittele sinulle kumpaakaan rotua, koska en tiedä tarkalleen, mitä koiraltasi tahdot. Hollanninpaimenkoirasta minulla ei ole kokemuksia ja rotukin varsin tuntematon, mutta sanoinpa oman mielipiteeni lapinporokoirasta. Itse en ole vaihtamassa rotua, kun seuraavaa koiraa olen joskus ehkä hankkimassa eli hyvin tyytyväinen olen tähän, ainakin omaan koiraani. Haastetta oma varsin suuren oman tahdon omistava koirani tarjoaa minulle, vaikkei ensimmäinen harrastuskoira itselläni olekaan. Mutta kyllä sen kanssa on vaan niin hieno tehdä hommia ja edustaa kotimaisuutta. Että meillä suomalaisillakin on tällainen varsin hyväksi harrastuskoiraksi kelpaava rotu itsellämme.

Kuten joku aiemmin jo mainitsi, kasvattajiin kannattaa olla yhteyksissä ja kysellä roduista lisää. Onnea pennun etsintään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      108
      1955
    2. 253
      1727
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      61
      1096
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1030
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      64
      1003
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      67
      967
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      66
      848
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      37
      847
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      6
      831
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      815
    Aihe