Kasvuhormonin puute

Väsynyt72

Hei!
Onko kellään kokemusta, millä kasvuhormoniarvoilla saisi rasituskokeen? Lääkäreitä esim. Turku, Tampere?

”Kilpirauhasen vajaatoimintaa” TSH (1,43) ja T4V (7) on ”ihmetelty” v. -01 alkaen (kilpirauhasessa ei vikaa).

Aivolisäkekasvain (6 mm) todettiin 9/09 yksityisessä MRI:ssä (kova työ saada lähete).

Pyyntöjen jälkeen sain labrakokeet: GH = 2,4 (viiteraja < 4,4) ja IGF1 14 (viiteraja 14 - 36). Endokrinologin mukaan ”normaali”.

Yhtyneitten laboratorion nettisivujen mukaan GH-arvo 3,8 – 5,7 sulkee pois kasvuhormonin puutoksen, matalampi taso on aihe lisätutkimuksiin (insuliini- ja glukagonikokeet).

5

905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edfb

Kyllä sulla on kilpirauhasaineenvaihdunnassa vikaa, jos T4V on 7. Viitearvot ovat noin 9-21, mutta jo arvoilla 11-13 podetaan vajaatoiminnan oireita kuten väsymystä. Mitä alhaisempi T4-arvo, sitä pahempi vajaatoiminta. Kilpirauhanen säätelee muiden hormonien tuotantoa eli ehkä alhainen kasvuhormonisikin johtuu kilpirauhashormonin puutteeesta. Aivolisäke säätelee kilpirauhasen toimintaa. Ehkä syy vaivoihisi löytyy aivolisäkkeestä. Vaadi Thyroxin-lääkitys, niin tulet voiman paremmin.

• babyface 40

Voiko tämä olla kasvuhormonin puutosta?: Olen koko elämäni ollut reilusti nuoremman näköinen kuin olen. Olen 40, mutta menisin 29-vuotiaasta. Olen toki 183 cm, mutta minulla ei ollut varsinaista murrosikää mielestäni ollenkaan; hartiani ei kasvanut kuten muilla, olin nuorena laiha ruipelo, siis ei varsinaisesti laiha, mutta tosi hintelä. Mitään äänenmurrostakaan minulla ei mielestäni koskaan ollut; lääkärit sanoo, että kyllä oli, koska ääneni on kait suht möreä.
      Mutta toi ulkonäköjuttu mietityttää eniten; olen siis keski-ikäinen (mies), mutta naamasta jotenkin lapsellisen pyöreä edelleen. Monet varmaan haluaisi olla ikäistään nuoremman näköinen, mutta minua asia vaivaa, on vaivannut aina. Olisi ok olla jokusen vuoden nuoremman näköinen, mutta rajansa kaikella.
      Kun vertaan itseäni armeijaikäisiin jannuihin, niin saattaisin mennä sen ikäisestä jos ei tiedä ikääni. Kyllä nelikymppisen pitäisi näyttää nelikymppiseltä, eikä poikamaiselta edelleenkin. Kilpirauhaskokeet otettu pari kertaa elämäni aikana, ja ne on ollut normaalit.

• baby face 40

Voiko tämä olla kasvuhormonin puutosta?: Olen koko elämäni ollut reilusti nuoremman näköinen kuin olen. Olen 40, mutta menisin 29-vuotiaasta. Olen toki 183 cm, mutta minulla ei ollut varsinaista murrosikää mielestäni ollenkaan; hartiani ei kasvanut kuten muilla, olin nuorena laiha ruipelo, siis ei varsinaisesti laiha, mutta tosi hintelä. Mitään äänenmurrostakaan minulla ei mielestäni koskaan ollut; lääkärit sanoo, että kyllä oli, koska ääneni on kait suht möreä.
      Mutta toi ulkonäköjuttu mietityttää eniten; olen siis keski-ikäinen (mies), mutta naamasta jotenkin lapsellisen pyöreä edelleen. Monet varmaan haluaisi olla ikäistään nuoremman näköinen, mutta minua asia vaivaa, on vaivannut aina. Olisi ok olla jokusen vuoden nuoremman näköinen, mutta rajansa kaikella.
      Kun vertaan itseäni armeijaikäisiin jannuihin, niin saattaisin mennä sen ikäisestä jos ei tiedä ikääni. Kyllä nelikymppisen pitäisi näyttää nelikymppiseltä, eikä poikamaiselta edelleenkin. Kilpirauhaskokeet otettu pari kertaa elämäni aikana, ja ne on ollut normaalit.

• babyface44

Nostan tätä, jos vihdoin tulisi vastauksia tähän. Kokemuksia, mielipiteitä.

• Piikitänpäivittäin

Juu kyllä tuokin babyface hormonipuutoksiin viittaa. Mulla oli babyfafe havaintoja myös sekä lihasmassa oli pienempi kuin ystävillä. Minulla oli ongelmia ylipainon kanssa joka myös johtui kasvuhormonipuutoksista. Tosi paljon tietoa saat liittymällä Sella aivolisäke yhdistykseen sekä esim. Googlella haulla: adult growth hormone therapy etenkin amerikkalaisen
        Endokrinolokien sivuilla (teksti.on kirjoitettu englanniksi, sanakirjan ja medical ensyclopedian asia selkenee. Minä näin lääkärini kirjoittavan diagnoosiini "hypopituitarismi" ja silloin selvitellessäni itselleni ko. asiaa törmäsin em. Yhdistykseen ja jenkkien tutkimukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      148
      6217
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      43
      1634
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      36
      1245
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      45
      988
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      320
      963
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      45
      883
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      879
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      846
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      837
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      835
    Aihe