Lihansyöjäkasvi

MOSCAII

Ostettiin tänään yksi pieni lihansyöjäkasvi. Koko helahoito on "kämmenelle mahtuu" -kokoa. Siinä on useampi lihansyöjä suu ja suut toimii: laitettiin kuollut ötökkä sinne "suuhun" ja kasvi napsahti kiinni. Lapussa lukee että pidettävä kosteana, mutta kuinka kosteana?

Kuinka paljon vettä viikossa ja montako kertaa viikossa tai kuukaudessa suosittelette?


(Minulla on peukialo kasvien suhteen keskellä kämmentä ja en haluaisi että kulahtaisi kokonaan..)

37

12688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilli-Pilli

      Täällä on paljon hyviä ohjeita lihansyöjäkasvien hoitoon: http://www.lihikset.net/
      Sinulla on ilmeisesti kärpäsloukku, ja sen hoito-ohjeista kannattaa muiden kohtien lisäksi lukea kunnolla tuo 'lepokausi'.

      • MOSCAII

        Kiitos hurjan paljon. Tuo on hyvä linkki tietää.
        Hoksasin vilkaista, purkin kyljessä oli nimi ko. kukalle ja löytyihän kuvaa (dionaea muscip.) Kärpäsloukku näyttää olevan):
        http://niespodzianka.pl/presents/a3baa812154fb6020a0e3b043ee7f344.jpg
        http://www.lihikset.net/kasvit/dionaea/index.htm

        Ihmettelimme myös että kuihtuuko ansa pois kun se syö yhden kärpäsen ja vastaus sivulta löytyi: "Ansat kykenevät sulkeutumaan n. 7 kertaa. Tämän jälkeen ne yleensä kuihtuvat pois. Uusia kuitenkin kasvaa tilalle."

        LEPOKAUSI: Apua, kasvi pitäisi laittaa jääkaappiin!!! Suurin ongelma on että enhän minä sitä nyt jääkaappiin raaski laittaa. Se on vielä niin taimikin!! Onko totta että se kasvin taimi ei selviä talven yli jos en sitä jääkaappiin laita?
        Olihan se siellä kaupassakin ihan vaan hyllyllä (ja nyt on jo joulukuu) jossa nyt kohtalaisen lämmintä on ainakin yli 8!! Laittaako ne kaupassa kärpäsloukut jääkaappiin talvehtimaan myös??
        Mitä mieltä olette jos antaisin sen nyt mini-kasvina olla koko talven ensi kesän pöydällä huoneen lämmössä ja sitten ensi talvena vasta jäälevolle?


      • Tilli-Pilli
        MOSCAII kirjoitti:

        Kiitos hurjan paljon. Tuo on hyvä linkki tietää.
        Hoksasin vilkaista, purkin kyljessä oli nimi ko. kukalle ja löytyihän kuvaa (dionaea muscip.) Kärpäsloukku näyttää olevan):
        http://niespodzianka.pl/presents/a3baa812154fb6020a0e3b043ee7f344.jpg
        http://www.lihikset.net/kasvit/dionaea/index.htm

        Ihmettelimme myös että kuihtuuko ansa pois kun se syö yhden kärpäsen ja vastaus sivulta löytyi: "Ansat kykenevät sulkeutumaan n. 7 kertaa. Tämän jälkeen ne yleensä kuihtuvat pois. Uusia kuitenkin kasvaa tilalle."

        LEPOKAUSI: Apua, kasvi pitäisi laittaa jääkaappiin!!! Suurin ongelma on että enhän minä sitä nyt jääkaappiin raaski laittaa. Se on vielä niin taimikin!! Onko totta että se kasvin taimi ei selviä talven yli jos en sitä jääkaappiin laita?
        Olihan se siellä kaupassakin ihan vaan hyllyllä (ja nyt on jo joulukuu) jossa nyt kohtalaisen lämmintä on ainakin yli 8!! Laittaako ne kaupassa kärpäsloukut jääkaappiin talvehtimaan myös??
        Mitä mieltä olette jos antaisin sen nyt mini-kasvina olla koko talven ensi kesän pöydällä huoneen lämmössä ja sitten ensi talvena vasta jäälevolle?

        Mulla ei ole koskaan ollut kärpäsloukkua, mutta muiden (lihansyöjä)kasvien perusteella veikkaan, että ilman jääkaappiakin saattaa selvitä, jos pystyt järjestämään sille lisävalaistusta, vaikka putkilampun tai energiansäästölampun. Pimeä lämmin on huono yhdistelmä, mutta valoisa lämmin taas saattaa toimiakin.

        Ehkä jollakulla on kokemuksia kärpäsloukusta eikä tarvitse minun arvauksieni varassa sinnitellä? :D


      • MOSCAII
        Tilli-Pilli kirjoitti:

        Mulla ei ole koskaan ollut kärpäsloukkua, mutta muiden (lihansyöjä)kasvien perusteella veikkaan, että ilman jääkaappiakin saattaa selvitä, jos pystyt järjestämään sille lisävalaistusta, vaikka putkilampun tai energiansäästölampun. Pimeä lämmin on huono yhdistelmä, mutta valoisa lämmin taas saattaa toimiakin.

        Ehkä jollakulla on kokemuksia kärpäsloukusta eikä tarvitse minun arvauksieni varassa sinnitellä? :D

        Kiitos! Järjestän sille valoa! :)
        ..Ja kuulostelen muidenkin mielipiteitä, jos sellaisia kuulen/ luen..


      • oeårktå
        MOSCAII kirjoitti:

        Kiitos! Järjestän sille valoa! :)
        ..Ja kuulostelen muidenkin mielipiteitä, jos sellaisia kuulen/ luen..

        Moi,

        Taitaa kyllä nyt tulla vähän myöhässä mun neuvot, mutta...

        Valitettavasti kärpäsloukku vaatii aina talvilevon, mieluummin myöhään, kuin ei ollenkaan. Se tekeekin kasvista aika vaativan hoidokin. Toisaalta omalla kärpäsloukulla menossa kolmas talvi jääkaapissa ja aina siitä selvinnyt, vaikken olekaan mikään viherpeukalo. Tosin miltei kaikki lehdet nuukahtavat jääkaappi aikana, vain pari jää jäljelle. Mutta talvilevon jälkeen kasvuvauhti onkin lähes päätähuimaava!

        Siis, suosittelen laittamaan talvilevolle, vaikka vasta nyt


      • Tilli-Pilli
        oeårktå kirjoitti:

        Moi,

        Taitaa kyllä nyt tulla vähän myöhässä mun neuvot, mutta...

        Valitettavasti kärpäsloukku vaatii aina talvilevon, mieluummin myöhään, kuin ei ollenkaan. Se tekeekin kasvista aika vaativan hoidokin. Toisaalta omalla kärpäsloukulla menossa kolmas talvi jääkaapissa ja aina siitä selvinnyt, vaikken olekaan mikään viherpeukalo. Tosin miltei kaikki lehdet nuukahtavat jääkaappi aikana, vain pari jää jäljelle. Mutta talvilevon jälkeen kasvuvauhti onkin lähes päätähuimaava!

        Siis, suosittelen laittamaan talvilevolle, vaikka vasta nyt

        Kiitos, että oikaisit kehnot neuvoni. Toivottavasti asianomainen loukku ehtii vielä levolle!


      • kasvi hullu
        Tilli-Pilli kirjoitti:

        Kiitos, että oikaisit kehnot neuvoni. Toivottavasti asianomainen loukku ehtii vielä levolle!

        Ostin juuri nepenthes lihansyöjän (lapussa ainakin luki niin). en tiedä miten sitä pitäs hoitaa. Auttakaa!


      • Tilli-Pilli
        kasvi hullu kirjoitti:

        Ostin juuri nepenthes lihansyöjän (lapussa ainakin luki niin). en tiedä miten sitä pitäs hoitaa. Auttakaa!

        Hyviä lihansyöjien ohjeita on täällä: www.lihikset.net
        Nepenthes on kaunis ja kohtuullisen helppohoitoinen. Hyvä valinta!


      • snäpis
        MOSCAII kirjoitti:

        Kiitos hurjan paljon. Tuo on hyvä linkki tietää.
        Hoksasin vilkaista, purkin kyljessä oli nimi ko. kukalle ja löytyihän kuvaa (dionaea muscip.) Kärpäsloukku näyttää olevan):
        http://niespodzianka.pl/presents/a3baa812154fb6020a0e3b043ee7f344.jpg
        http://www.lihikset.net/kasvit/dionaea/index.htm

        Ihmettelimme myös että kuihtuuko ansa pois kun se syö yhden kärpäsen ja vastaus sivulta löytyi: "Ansat kykenevät sulkeutumaan n. 7 kertaa. Tämän jälkeen ne yleensä kuihtuvat pois. Uusia kuitenkin kasvaa tilalle."

        LEPOKAUSI: Apua, kasvi pitäisi laittaa jääkaappiin!!! Suurin ongelma on että enhän minä sitä nyt jääkaappiin raaski laittaa. Se on vielä niin taimikin!! Onko totta että se kasvin taimi ei selviä talven yli jos en sitä jääkaappiin laita?
        Olihan se siellä kaupassakin ihan vaan hyllyllä (ja nyt on jo joulukuu) jossa nyt kohtalaisen lämmintä on ainakin yli 8!! Laittaako ne kaupassa kärpäsloukut jääkaappiin talvehtimaan myös??
        Mitä mieltä olette jos antaisin sen nyt mini-kasvina olla koko talven ensi kesän pöydällä huoneen lämmössä ja sitten ensi talvena vasta jäälevolle?

        Minulla on tuo dionaea ja on ollut jo aika pitkään, ja parhaiten säilyy lepokaudella jos laittaa vaikka jääkppin n. -5c .


    • Lihisfani

      Siis kastellaan sen verran että annetaan veden kulua aluslautaselta ja annetaan olla muutama tunti sitten aluslautaselle lisätään 2-3cm vettä (mieluiten sadevettä mutta hanavesi käy seisotettuna myös mutta sadevesi on paras). Pyri antamaan sille eläviä öttiäisiä koska silloin kasvi tietää kun saalis liikkuu ansassa että siellä on jotain elävää ja kunnon syötävää! Muista antaa sille myös paljon paljon valoa, sillä loukut alkavat punertaa saadessaan riittävästi valoa. Saat lisäksi vinkkejä sivuilta: www.lihikset.net. Kasvisi on muuten dionaea muscipula eli venus flytrap eli kärpäsloukku. Onnea kasvin hankinnasta!

    • Alkkunen

      kiitos kasteluvinkeistä ja tuosta lepokaudesta. itse en olisi hoksannut. mutta miten on noiden kärpästen laita?.. huoneessani ei juuri lentele kärpäsiä kun sen puhtaana pidän. taidan muutenkin loukkuni laittaa vasta levolle kun ensilumi tulee:)

    • tarvitsee apua?

      heii :)

      ostin juuri äsken s-marketista pienen lihansyöjäkasvin. söpö yksilö :D osaako kukaan neuvoa, milloin talvehtimiskausi alkaa? minulla on tuo dionaea.
      ja kun kärpäsiäkään ei ole näin marraskuussa tarjota... miten ruokkisin sitä?
      pärjääkö se pelkällä vedellä? se on ihan pieni vielä, kasvaakin melko pienehkössä ruukussa. pistänkö sen jääkaappiin? ja miten hoidan sitä jääkaapissa? vai hoidanko mitenkään? vastausta pian! ☺

      • jotakin

        se syö vaikka ötököitä mitä saa eläinkaupasta vaikka jotain toukkia


    • Osaatteko auttaa

      Ostin juuri lihansyöjäkasvin ja en tiiä miten sitä voi hoitaa ja mikä on se ihmeen juttu et pitää laittaa jääkaappiin? Ainakin lihan syöjäkasville pitää antaa vettä ja kärpäsii mut mikä on kärpäs loukku ja miten se tehää? Pliis auttakaa :))

      • mieli piteeni

        Siis se talvilepo on niinkuin joillakin eläimillä et ne niinkuin "nukkuu" talven yli kylmässä. Ja kärpäs loukku on mielestäni lihis lajin kansanomainen nimi ;)


      • jotakin

        sitä pitää ruokkia jossen pistää jääkaappiin


      • lihapiirakka
        jotakin kirjoitti:

        sitä pitää ruokkia jossen pistää jääkaappiin

        no ei kaikkia lihan syöjäkasveja tarvii ruokkia talvilevolla


    • PiksJuna

      Heips, olen harkitsenut itse ostaa kärpäs loukun. Nyt kysyn aika monta kysymystä ja toivoisin että saisinkin vastauksia. :)
      Onko pakko laittaa se juuri jääkaappiin>jääkaapissa ei ole niin paljon tilaa, mutta käykö kylmä veranta sille myös? (verannalla voi olla minus asteita (on se kyllä liian kylmää kai) D:
      Mistäs vedän ne kärpäset sille, sekin oli toinen kysymys :(
      Eikös ne kärpäs loukut ole jotain 20€? Niin minä ainakin tuumailin... :DD Voisi kohta lähipäivinä hankkia se.
      Mutta nyt vastauksia! :) Kertokaa jotain mitä tiedätte :DD Ja kaveri sano että sade vesi on parasta kasville? Ku hanavedessä on jtn kalkkia.. :) Mutta joo. Vastauksia xD

      • jotakin

        nemaksaa yleensä 10 euroo


    • Raccoon<3

      Osaako kukaan sanoa, että kuinka monta kertaa esim. viikossa kärpäsloukkua tarvitsee oikee ruokkia?

      • snäpis

        Pitää ruokkia kerran kuukaudessa, jos ruokkii liikaa ei enää välitä jos ötökoitä tulee itse lokulle, ja itse sain 9 eurolla kukkakaupasta pienen taimen. Veden suhteen sadevesi ja lumesta sulatettu vesi on parasta mutta myös seisonut hanavesi käy


    • Mää vaan kysyn O.o

      Onko tuo lihikset.net vielä toiminnassa? Minulla itkee ettei palvelinta kyseisessä osoitteessa löydy :P Toista vastaavaa onko?

    • marskia
    • Enni<3

      Sanokaa minulle, milloin, tai kuinka tiheää täytyy ruokkia ja juottaa lihansyöjäkasvia? Kun sellaisen ostin ja mukana ei tullut ohjeita?!?

    • ötökkäkammoinen

      Ite ostin kärpäsloukun just eilen ilman mitään alkuseremonioita. Mukana ei tullu hoito-ohjeita, joten löysin tänne. Totta puhuen tää thread herätti enemmän kysymyksii, ku vastas niihin...=( mm. toi ötökkä homma huolestutti

      Satuin löytämään tällasen enklannin kielisen sivuston (amerikkalainen tietenkin): http://www.flytrapcare.com

      Pienenä tiivistelmänä niille, jotka mun tavoin meni panikkiin:
      -Loukku tarvii min 10vkk talviunet 0-8C asteessa
      -Se selviää pelkällä vedellä ja auringonvalolla
      -Syö vain ötököitä, ei lihaa tms.
      -Kun ei talvehdi, se tarttee min 4h suoraa auringonvaloa päivässä
      -Mullan täytyy olla koko ajan kosteeta, ei saa kuivua, eikä lillua vedessä
      -Selviää muutaman vuoden ilman talvehtimista (kuolee lopulta...)

      Tsekatkaa toi sivusto. Oli aika hyvii ohjeita, eikä niin vaikeeta enkkuu.

    • Jeppe 4

      Sori tyhmä kysymys, mutta pitääkö kärpäsloukun kaikki loukut ruokkia?

    • leikkimielellä
    • leikkimielellä

      Itsekkin ostan niitä. joku kertoo PLZ miten niitä kannattaa hoitaa ja pärjääkö ne kuinkakauan ilman ötököitä??

    • mistä näitä saa!

      NYT KYSYMYS,MISTÄ NÄITÄ SAA?! KUMMIPOIKA KOVASTI KIINNOSTUNUT KASVISTA ELI KYSEESSÄ PITÄISI OLLA HELPOIN MAHDOLLINEN YKSILÖ!! kiitos :)

    • muovitettu monttu
    • Aada_Ilona

      Oon 12 ja kaipaisin kärpäsloukun hoito-ohjeita ku kunnon ohjeita en löydä sitä mistään! Kärpäsloukun ostin eilen ja kiinnostaa miten tätä kasvia hoidetaan!

    • Anonyymi

      Miksi suut eivät mene kiinni kasvissa? Onko sr kuolemassa kun muut menee ja pari noista ei mene niin mikä on vialla onko ne saaneet liian vähän vettä? Ostettiin juuri Ikeasta tämä kasvi, että onko sitä unohdettu kastella kun jotkut niistä ei mene kiinni.

    • Anonyymi

      Minullakin on lihan syöjä kasbi samanlainen kastdlkaa noin psri kertaa viikossa

    • Anonyymi

      Aloitus on vuodelta 2009. Sen jälkeen ovat monet kirjoittaneet eri vuosina ostamistaan vastaavista lihansyöjäkasveista.
      Sopisi niiden tulla kertomaan, miten kasvin kanssa on käynyt? Onko kasvi vielä hengissä? Vai kuoliko kohta ja kauanko eli?
      Onko niin, että nämä kaupasta kasvin ostavat henkilöt ovat niitä, jotka ostavat kasvin vain kuolemaan, eivätkä kehtaa kertoa sitä?`
      Oston jälkeiset tapahtumat myös esiin. Ei se ole mistään kotoisin, että vain kertoo ostaneensa jonkun kasvin.

      • Anonyymi

        Itse ostettiin ikeasta lihansyöjä kasvi niin mietityttää että pitääkö sekin laittaa jääkaappiin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe