Hei, olen nyt 18-vuotias ja syönyt Concertaa 36mg 14-vuotiaasta saakka ADD/ADHDn takia.
Minusta tuntuu että lääke ei enään "tehoa" niin hyvin kuin ennen, siis silloin kun rupesin sitä syömään.
Annostuksen suurentamisestakaan en usko hyötyväni kun joskus olen vahingossa syönyt 2x36mg päivässä ja se on aiheuttanut minulle kovaa pääkipua..
Mietinkin tässä vaan että onko kenelläkään kokemusta Concertan vaihtamisesta johonkin muuhun ADHD lääkkeeseen? Mitäs niitä nyt edes on Ritalin ja Dexedrine, muita?
Millaisia ne ovat vaikutukseltaan?
Eikö Ritalin ole myös metyylifenidaatti mutta lyhytvaikutteisempi kuin Concerta?
Dexedrine taas jotain muuta, mutta onko se debottablettiu vai lyhyt vaikutteinen?
Saako kummastakin KELA-korvausta?
Ja kuinkahan helposti hoitava lääkäri lähtee näitä lääkkeitä edes vaihtelemaan?? Pelkään että lekuri vaan on Concertan kohdalla sitä mieltä että "ota tai jätä" eikä määrää muuta kuin Concertaa..
Ja miten tämä asia otetaan helpoiten esille lääkärin kanssa ilman pelkoa väärinkäyttö-epäilyksistä?
Ilman lääkettä päivät on kauheaa kaaoasta eikä mistän tule mitään..
Minusta tuntuu että lääke ei enään "tehoa" niin hyvin kuin ennen, siis silloin kun rupesin sitä syömään.
Annostuksen suurentamisestakaan en usko hyötyväni kun joskus olen vahingossa syönyt 2x36mg päivässä ja se on aiheuttanut minulle kovaa pääkipua..
Mietinkin tässä vaan että onko kenelläkään kokemusta Concertan vaihtamisesta johonkin muuhun ADHD lääkkeeseen? Mitäs niitä nyt edes on Ritalin ja Dexedrine, muita?
Millaisia ne ovat vaikutukseltaan?
Eikö Ritalin ole myös metyylifenidaatti mutta lyhytvaikutteisempi kuin Concerta?
Dexedrine taas jotain muuta, mutta onko se debottablettiu vai lyhyt vaikutteinen?
Saako kummastakin KELA-korvausta?
Ja kuinkahan helposti hoitava lääkäri lähtee näitä lääkkeitä edes vaihtelemaan?? Pelkään että lekuri vaan on Concertan kohdalla sitä mieltä että "ota tai jätä" eikä määrää muuta kuin Concertaa..
Ja miten tämä asia otetaan helpoiten esille lääkärin kanssa ilman pelkoa väärinkäyttö-epäilyksistä?
Ilman lääkettä päivät on kauheaa kaaoasta eikä mistän tule mitään..
Vastaukset 11
Vanhimmat
Mun mielestä sun kannattaa tehdä ensin testi, eli olet viikon ilman lääkettä ja teet ihan normaaleja asioita, opiskelet tai käyt töissä, ei siis lomaviikkoa. Sen jälkeen kun otat lääkkeen taas normaalisti huomaat selvemmin vaikuttaako vai ei. Useimmiten kyse ei ole siitä, että vaikutus olisi vaimentunut, vaan siitä, että käyttäjä on niin tottunut oloonsa, ettei huomaa mihin lääke vaikuttaa arjessa ja kuinka. Nimittäin ei lääkitys poista kaikkia oireita, en tiedä ketään jolla poistais? Mutta ihminen kun on muutakin kuin ADHD, eli esimerkiksi kova stressi voi pahentaa ADHD oireita, jolloin voi tulla tunne, ettei lääke enää tehoakaan. Lisäksi myös esim lieväkin masennus voi pahentaa toiminnan ohjauksen häiriöitä lääkkeestä huolimatta. Eli on selvitettävä sun tilannetta muutenkin, miksi koet ettei lääke enää vaikuta vai odotatko siltä jotain, mitä se ei voi sinulle edes antaa?
Concertan tasoa voisi sulle nostaa helposti, koska onhan tuossa varaa, 18mg ylöspäin aluksi ja tarpeen vaatiessa nosto siitäkin... Nosto voi aiheuttaa muutamaksi päiväksi erilaisia oireita, mutta tasoittuu yleensä. Annoksen tuplaus on kyllä liian raju nosto, en suosittele omin päin kokeilemaan tuollaisia, edes vahingossa. Toisaalta lääkkeen vaihto voi auttaa myös... Mutta sun pitäisi varata aika lääkärillesi ja varautua siihen, että joudut hänellekin kertomaan mikä mihin ennen sait avun on mielestäsi nyt hiipunut. Ja myös siihen, että muut syyt kartoitetaan, mikä voi vaikuttaa, eli esim juurikin stressi ja masennus jne.
Onhan sulla säännöllinen vuorokausirytmi? Liian vähän unet saavat monen ADHDn oireilemaan pahemmin eikä sellaiseenkaan nostot auta. Kuuntele itseäsi ja etsi sellainen tapa elää, mikä pitää sinut hyvinvoivana. Lääkkeillä ei voida vaikuttaa kaikkeen. Liikunta, säännölliset ruokailut ja hyvä uni näin ekana on listan kärkipäässä. Mutta jos kaikki tuollainen on kunnossa ja lääkkeettömän viikon jälkeen et koe edelleenkään että lääke puree niin sitten vain reippaasti otat yhteyttä lääkäriisi. Sieltä tilanne lähtee purkautumaan.
No tuosta "Tauosta" lääkkeen kanssa sen verran, että olen koittanut pitää muutamia päiviä taukoa ihan vaan juuri tuonkin takia jotta näkisin miten mulla muuten menee ilman Concertaa.
Tauon jälkeen mielestäni vaikutus on ollut samanlainen kuin aiemminkin, siis ei ole enään "toiminut" niin kuin alkuaikoina..
Mitä nämä oireet ovat joita annoksen nosto saattaa aiheuttaa? (tietysti yksilöllistä, mutta siis yleensäkkin?..)
Ja kuinka aarallista toi on jos sattuu vahngossa ottamaan kaksinkertaisen annoksen lääkettä päivässä?
Kuinka *vaarallista* kaksinkertaisen lääkeaanoksen ottamiinen on?
Sinulle on kehittynyt toleranssi metyylifenidaattiin. Aivosolujesi reseptoritiheydet ovat muuttuneet niin paljon aineen vaikutuksesta, että se ei enää aiheuta samaa reaktiota kuin aiemmin. Edessä on siis annostuksen nosto, tai siirtyminen vahvempiin aineisiin, kuten amfetamiiniin.
Vaihtoehtona on niiden tekijöiden karsiminen, jotka aheuttavat oireilua.
ok, kertokaas nyt sitten niistä muista lääkkeistä ja kuinka ne eroaa Concertasta.
kiitän :)
Ritalin aiheuttaa tunnetusti "rollercoasterin", joka on siis nousu->lasku, kuten muutkin lyhytvaikutteiset lääkkeet. Ritalinia voi käyttää myös Concertan ohella, mutta itse olen huomannut, että elämänkokemukset. Monet eri vaiheet elämässä saavat aivotkin toimimaan ihan hassusti. Ennen söin enemmän metfeniä, mutta nyt JOS syön, niin annos on pienempi.
Minun subjektiivisen kokemukseni mukaan Concerta on siitä huono, että se vaikuttaa niin pitkään eikä asiaa voi hienosäätää kuten Ritalinissa jos on oman olonsa kanssa ja kellon kanssa tarkka!
Jos sinula ei mene mitään muuta lääkettä kuin Concerta, niin luultavasti kyseessä on tottumus... Kykenetkö mielestäsi tekemään paremmin asioita kuin ennen Concertan aloitusta, vaikka et enää koe vaikutusta samanlaisena "kuin silloin joskus"? Eli ovatko aivoreseptorisi "tottuneet" aineeseen ja millainen on ruokavaliosi tai syötkö esimerkiksi vitamiineja? Suosittelen liikuntaa ja laadukasta palautusjuomaa, sekä vitamiineja jos vain kukkaron nyörit antavat myöten.
Niin ja stressi ja kaikki muutkin olosuhteet saattavat aiheuttaa sen, että et enää huomaa vaikutusta...
Voithan kokeilla Ritalinia täsmälääkkeenä joihinkin tiettyihin tilanteisiin, jossa tarvitset keskittymistä entistä enemmän, mutta itse kun olen jotain laadukasta(monipuolista) palautusjuomaa juonut, niin olen kyllä huomannut, että huonon ruokavalion lisänä se on todella voimistanut metfenin vaikutuksia...
Ainiin... jos kokeilet liikuntaa ja semmosta niin suosittelen sykemittarin hankintaa ja on varmaan hyvä tsekata välillä kans toi verenpaine....
Onko Concertan vaikutuksen lieventyminen aiheuttaninut sinulle mitään sivuvaikutuksia? (keskittymiskyvyttömyyttä voimakkaasti tjsp??)
HUOM. ÄLÄ OTA TÄMÄN PALSTAN OHJEITA KIRJAIMELLISESTI TAI TOTEUTA NIITÄ KÄYTÄNNÖSSÄ, SILLÄ MONI VOI TARKOITTAA HYVÄÄ, MUTTA TUO "HYVÄ" EI VÄLTTÄMÄTTÄ SOVI SINULLE!
Concerta on hitaasti liukenevaa metyylifenidaattia, Ritalin samaa kamaa, mutta nopeasti liukenevaa. Dexedrin on amfetamiinia, samaa kamaa, jota amerikkalaiset hävittäjälentäjät käyttävät.
eivät muuten käytä enään.
En tiedä onko mahdollista, mutta jotain mietoa huumeta voisi alkaa käyttää.
Taitaa olla kuitenkin laitonta, mutta jos saadaan lakiin kirjattua että huume on lääke, niin kyllä varmaan onnistuu. Joillakin huumeilla voi olla myönteinen vaikutus ihmisen aivotoimintaan ja jopa persoonallisuuteen.
siis miten tämä nyt liittyy mihinkään alkuperäisessä tekstissä?
Entisenä narkomaanina monttu auki katson näitä!
En saanut itselleni pitkäkestoista narkomaaninuraa sen vuoksi, et kärsin ADHD.stä ja piri/exstaasi miljoonakertaisti tuskan.
Jos minulle tarjotaan lääkitystä, joka sivuaa huumeita, niin ei kiitos!