Sulfa-allergisia etsiskelen

tipitii100

Juu tulipahan tämäkin todettua että sellanen on : sain virtsatulehdukseen viikko sitten sulfaa sisältävää antibioottia (en nyt muista nimeä..ditrim?). Lopetin kuurin toissapäivänä ihan hyvässä kunnossa,jepjep ja sitten eilenillalla turpos naama ja nousi vauhdilla koko kehoon hurja ihottuma joka kutiaa. No tänäaamuna ihottuma oli jo helpottunut ja turvotus hävinnyt naamalta,pari tuntia sitten alko kurkkua polttamaan jos syön vähänkin jotain rasvasta tms. siis tosiaan polttaa ihankun tulis hapot kurkkuun. Onkohan tuo lääke siis syövyttäny jopa mun kurkkua? En oo uskaltanu syödä kun jogurttia tms. joka ei polta mutta esim. sipsejä en pysty syömään yhtään. Ajattelinkin että jos huomenaamuksi ei häviä niin pitää soittaa hoitajalle ja kysyä asiasta. Onko kellään muulla ollu tällasta?? Täähän on tosi kamalaa jos lääke tämmöstä aiheuttaa. Auttaisko tähän mikään,oisko kellään tietoa? Kiitos jo etukäteen

13

9740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivi..

      sain anafl.sokin aikoinaan sen vuoksi. Ensin tuli urticarian tyyppistä iho-oireilua, sitten kurkun kutinaa ja turpoamista ja sitten menikin taju. Onneksi oli ambulanssin soittaja vieressä.
      Käy näyttämässä sitä nieluasi. Itselleni ei moista tullut, minulla nielu oli kipeä hengitysputken takia.


      Muista sitten jatkossa AINA ilmoittaa että olet saanut reaktion sulfasta ettet saa sitä vahingossa, missään muodossa, sitä kun on muunakin kuin tablettimuotona. Esim. voiteena

      • tipitii100

        Kävin aamulla hoitajalla,antoi vain kortisonipiikin ihottumaan mutta kurkusta ei sanonut mitään muuta kun että punottaa ja menee ohi ajan kanssa. Että joo. Enpä sit tiiä. Tänään ehkä ollut jo vähän parempi ja ihottumakin on rauhottumassa. Tuo polttelu tosiaan tuntuu vaan jos juon esim. kahvia tms mikä normaalisti närästäis,jos syön jogurttia tms miedonmakusta niin kurkku tuntuu ihan normaalilta. Täytyy varmaan kuiteskin seurata,toiv menee ohi.
        Eli nyt olen sitten penisilliinin ohella myös sulfalle allerginen :(
        Muistatko yhtään minkä aikaa sulla meni sen ihottuman tulon jälkeen et menit tajuttomaksi?
        Mulla ei ole kyllä hengenahdistusta eikä kurkun turpoamista ollut mutta jokaiselle voi tietty tulla erilaisia oireita.


      • kjfcjfhufijjffle
        tipitii100 kirjoitti:

        Kävin aamulla hoitajalla,antoi vain kortisonipiikin ihottumaan mutta kurkusta ei sanonut mitään muuta kun että punottaa ja menee ohi ajan kanssa. Että joo. Enpä sit tiiä. Tänään ehkä ollut jo vähän parempi ja ihottumakin on rauhottumassa. Tuo polttelu tosiaan tuntuu vaan jos juon esim. kahvia tms mikä normaalisti närästäis,jos syön jogurttia tms miedonmakusta niin kurkku tuntuu ihan normaalilta. Täytyy varmaan kuiteskin seurata,toiv menee ohi.
        Eli nyt olen sitten penisilliinin ohella myös sulfalle allerginen :(
        Muistatko yhtään minkä aikaa sulla meni sen ihottuman tulon jälkeen et menit tajuttomaksi?
        Mulla ei ole kyllä hengenahdistusta eikä kurkun turpoamista ollut mutta jokaiselle voi tietty tulla erilaisia oireita.

        mulla todettu lapsena penisiliini ja sulfa allergia=naama turposi kuulema. nyt aikuisena ei edes lähetä kokeilemaan niitä,koska tuommoinen reaktio ollut. nyt onkin uutena ,et antibiootit korventaa jotenkin munn ruokatorven(?) ja siihen auttaa kun syö n3vk nexiumia.


      • tipitii100
        kjfcjfhufijjffle kirjoitti:

        mulla todettu lapsena penisiliini ja sulfa allergia=naama turposi kuulema. nyt aikuisena ei edes lähetä kokeilemaan niitä,koska tuommoinen reaktio ollut. nyt onkin uutena ,et antibiootit korventaa jotenkin munn ruokatorven(?) ja siihen auttaa kun syö n3vk nexiumia.

        Ihottumat ja muut vaivat meni ihan ok ohi mutta sen jälkeen tuli vatsavaivat jotka ei meinaa mennä millään ohi. Joka aamu käytävä vessassa kun vatsaa kiertää. Olen huomannut myös että paljon herkemmin tulee vatsanväänteitä monista ruoista eli toi antibioottikuuri varmaan jotenkin sotki minun vatsan. Olisko kellään mitään hyvää keinoa millä sen saisi takasin kuntoon? Olen nyt viikon ajan syönyt maitohappobakteereja mutta en tiedä onko niistä paljoa ollut hyötyä. Myös kurkussa tuntunut hieman oudolta,saako tuota nexiumia reseptivapaasti?


    • kaarina2

      Sain 27 vuotiaana pahan sulfa-allergian. Kuume yli 40 ja valtavan paha ihottuma joka paikassa. Mieheni vei minut Oulun sairaalaan, mutta sieltä lääkäri sanoi, että heti kotiin, ettei tuo rokko tartu muihin potilaisiin. Sitten pikkuhiljaa paranin kotona. Näin näkyjä ja hourasin ja luulin kuolevani.

      Nyt olen 72 v ja olen saanut Furesista nesteenpoistoon. Toista vuotta olen sitä syönyt. Siitä tuli vesi keuhkoihin. Paino tipahti 10 kg ja sen jälkeen sain munuaistulehduksen, jota hoidettiin lääkkeillä, joihin olin kuolla. Sain valtavan ihottuman koko ruumiiseen ja sain pahan hiivasyndrooman, jota joudun jatkuvasti hoitamaan luontaistuotteilla loppuelämäni.Apteekista sain tiedon, että Furesis sisältää sulfaa. Nyt menen tiistaina potilasasiamiehen luokse asiaa selvittämään ja hakemaan oikeutta.
      Olin kipeänä koko Furesiksen syönnin ajan ja jatkuva ripuli ja huono olo. Minulla on allergialistassa ensimmäisenä sulfa, mutta lääkärit eivät ole sitä mitenkään huomioineet. Olen jättänyt Furesiksen ja verenpainelääkkeet pois ja käytän arginiinia.

    • Kaarina2

      Kalliiksi tulee tuo hiivasyndrooman hoito. Rahat eivät tahdo riittää, sillä parhaimmillaan oli luontaistuotteita lähes parikymmentä erilaista. Lapsetkin auttoivat minua rahallisesti, että sain kaikki tuotteet ostetuksi. Hiivasyndroomasta sain tietoa tohtori Mäkelän kirjasta, missä opastetaan hiivasyndroomaan sairastuneita oikeanlaiseen ruokavalioon. Ruokavalio ei saa sisältää missään muodossa hiivaa, vehnäjauhoja, sianlihaa, ei sokeria eikä hedelmäsokeria. Nyt vuosi jälkeenpäin ei voi yhtään luistaa ruokavaliosta tai heti iskee päälle hiivasyndrooma.

      Tuntuu hirveältä, että yksi antibioottikuuri voi tehdä tällaista. Antibioottikuuri oli sen munuaistulehduksen vuoksi, joka aiheutui furesiksesta, joka sisälsi sulfaa.

      Mielelläni kuulisin kommentteja kokemuksista, jos jollakin sellaisia on.

    • Turhauttaa

      Kaarina, miten hiivasyndrooma ja Furesis liittyvät toisiinsa? Minulla meni suolisto tosi huonoon kuntoon verenpainelääkkeistä, ripulia kouristeluja huono olo ym.
      Kertoisitko vaivoistaan. Lääkärit eivät löydä minulta vikaa.

    • Kaarina2

      Furesiksista sain munuaistulehduksen, johon sain hoidoksi kahdet särkylääkkeet ja antibiootin Antibiootista sain tämän pahan hiivatulehduksen, joka vaivaa koko loppuelämäni. En voi käyttää enää koskaan antibiootteja. Mieluummin kuolen kuin koen sen uudelleen.

    • Lissu999

      Kaarina2, miten olet pärjäillyt? Minulla myös sulfa-allergia ja Furesista ehdin syödä 1,5 vuotta. Nyt tutkitaan mitä kaikkea on aiheuttanut. Itse huomasin asian tutkiessani puudutusaine allergioita. Monessa puudutusaineessa on myös sulfiittia. Olin todella kipeä hammaslääkärissä käynnin jälkeen kun oli käytetty puudutusta.

    • bvcbcvbcvbcv
    • Tuula-liina

      Minä sain myös 25v kamalan sulfa allergian, kuume nousi yli 40 ja hengitys salpaantui miltei kokonaan,ampparilla oysiin .siellä epäiltiin tulirokkoa ja eristettiin omaan luukkuun. sitte ottivat jotain kokeita ja selkis sulfa allergia. kiellettiin iäksi se lääke. nyt määräsivät joulukuussa furesiksen,, ja kutisee joka paikkaa? tutkin asiaa ja kuinka ollakkaan sulfahan se siellä lukee...mua tympii . vaikka lukee joka paikassa että paha sulfa allergia.tässä sitä taas ollaan. ei muuta raaputtele. tänään lopetin sen käytön,,jospa joku päivä helpottas?

      • Ruttunen

        Sain 80-luvun lopulla ihottumareaktion ja myös minut eristettiin kunnes nuorempi lääkäri tajusi aiheuttajaksi vanhan lääkärin poskiontelotulehdukseen(!!!) määräämän sulfan syylliseksi. Viikon sairasloma, kiljuva kurkkukipu ja kutiava ihottuma, joka muutti parantuessaan ihoni "ruskettuneeksi". - Tämä tietenkin aiheutti töissä kyseenalaista huomiota.
        Vuosien mittaan pienempiä mutta vastaavia reaktioita mm. eri juomista joissa sulfaatteja/ sulfiitteja. Näitä yllätyksiä varten mukana aina zyrtek tms.
        Viikko sitten lainasin ystävältä hyväksikehuttua käsivoidetta. Ja kyllähän iski. Pää "turposi" ja tukkeutui , henki kulki suun kautta onneksi, yöllä nosti kuumeen ja sitten ihottuman. Nyt alkaa olla loppusuoralla. Syy: voiteessa rikkiä.


    • Anonyymi

      Itse sain hirveän vatsaveren vuodon ja sen jälkeen shokin. Vapina ja vilu, kuumemittari ei noussut lainkaan. Aloin keittää vettä ja juoda teetä, että sain lämpöä. Verta oli tosi paljon. Ensimmäinen ja viimeinen sulfakokeilu. Muut antibiootit on sopinut!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe