Laatikkoruoat kuuluvat kai usiempien joulupöytään, niin oletan.
Teettekö te ne itse vai ostatteko valmiina?
Jos teette itse niin millä resepteillä?
Erityisesti minua kiinnostaisi hyvän maidottoman perunalaatikon ohje...
Laatikoita
2
309
Vastaukset
- Anna35
On ainakin joskus onnistunut tällä reseptillä: 1 kilo perunoita kuoritaan ja keitetään pehmeäksi. Otetaan keitinvesi talteen ja perunat soseutetaan (onnistuu parhaiten keittoihin tarkoitetuista perunoista). Sekoitetaa n. pariin desiin hiukan jäähtynyttä keitinvettä 3 rkl esim. tattarijauhoja (Gluteeniton) tai ihan tavallisia hiivaleipäjauhoja Kaadetaan jauhoseos soseeseen ja sekoitetaan hyvin. Imellytetään lämpimässä paikassa noin 3 tuntia. Laitan astian ympärille froteepyyhkeen. Sen jälkeen lisään keitinlientä hiukan soseeseen sakeaksi velliksi. Lisään laktoositonta margariinia 2-3 rkl. ja hiukan suolaa. Paista korkeahkossa vuoassa 170 asteessa noin 3 tuntia. Lorkea vuoka siksi, että sose kiehuessaan voi kiehua reunojen yli.
Lanttulaatikon teen ihan perinteisen kaavan mukaan ja saan sen laktoosittomaksi valitsemalla laktoositonta ruokakermaa. Samoin esim. Keiju 70% on laktoositonta. Lantun makua pehmentämään laitan sekaan itse tehtyä omenasosetta. Määrä on miten milloinkin esim. 1/4 lantun määrästä.
Porkkanalaatikkoon en käytä ollenkaan riisiä. Keitän kuoritut porkkanat suolalla maustetussa vedessä. Kaadan veden pois ja soseutan porkkanat, ei liian hyvin. Lisään 3-4 kananmunaa jäähtyneeseen soseeseen. Jos haluan hiukan kiinteämpää soseesta, niin liotan 1-2 dl korppujauhoja keitinliemessä. Mausteeksi ripaus inkivääriä ja ripaus valkopippuria. Varo liiallista maustamista. Ripaus on joskus vauvan pikusormen kynnen kokoinen. Heh.heh. Laitan soseen voideltuun vuokan ja pinnalle voi ripotella hiukan korppujauhoja. Laktoosittomia korppujauhoja saa laktoosittomista korpuista murentamalla.
Olen joskus tehnyt myös punajuurilaatikkoa, joka säilyy paremmin kuin rosolli ja lapsetkin syövät sitä.
Keitän punajuuret n. 600 g ja kuorin ne jäähtyneenä. Silppuan 2-3 sipulia ja haudutan ne voissa pannulla. Raastan punajuuret karkealla terällä. Lisään seokseen n.150 g aurajuustomurua ja 1 pikkutölkillisen ananasmurskaa. Vatkaan 2 kananmunaa 2 dl kasvirasvaseoksen kanssa. Mausteeksi 1 tl suolaa, 1/2 tl mustapippuria, 1/2 tl muskottipähkinää. Paistan voidellussa vuoassa 150 asteessa noin 2 tuntia. Paiston aikan pintaa kannattaa painella lusikalla muutaman kerran.
Maksalaatikkoa ostan joskus ja laimennan sen makua ruokakermalla ja paistan uudelleen vain sen verran, että pinta saa rusketusta. Jos on aikaa ja saan porsaanmaksaa, niin teen maksalaatikonkin itse. Siihen laitan vedessä keitettyä riisiä. Meillä on suvussa sekä laktoosiongelmaisia, että keliakiaa potevia. Siksi yritän tehdä ruuat niin, että ei tarvitse tehdä jokaiselle erilaista.
Makoisia laatikonpaistohetkiä! Kyllä kaupastakin saa ihan hyvää, jos ei ole aikaa rustata omatekoisia.Meillä laatikot(kin) usein kokeellisia koska niihin ei voi käyttää maitoa (laktoosittomanakaan) eikä margariinia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää482297Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten722193Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1362017Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut432012Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie501951HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363981745Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1061693Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta21622Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241514Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1851138