Ilmakuivattu kinkku matkalaukussa

Kalkkuna jouluksi

4 päivä alkoi meidän ilmakuivatulla kinkulla matkalaukussa lentokentällä. Mahtaskohan se olla vielä turvallista syödä jos se sieltä kotiin joskus kulkeutuu tuleekohan se itse kävellen vai omin siivin. Ei sitä olisi käsimatkatavaroihin otettu. Tuskin Burana tai Finnair siitä mitään korvaa?

26

10642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuostahan on ollut julkisuudessa juttua nyt ulosmarssin aikaan, että se on Finskin kannalta ylivoimainen este. Käsittääkseni myöskään matkavakuutus ei korvaa mitään, sen kummemmin kuin Baronakaan. Voithan vielä selvittää asiaa oman yhtiösi kanssa. Matkustajan kannalta tilanne on ihan kestämätön, uskon, että moni on pakannut erilaista ruokatuliaista kotiin vietäväksi.

• 23-v

Arvelisin säilyyven riippuvan hieman pakkaustavasta.
      Tuskin olette onnistunut sitä kovin ilmatiiviista pakkaamaan.
      Laukun tiiviys lienee ratkaiseva.
      Tiiviimpi laukku, huonompi säilyvyys.

Kyse on joka tapauksessa viikoista.

• Kinkkufani

Ilmakuivattu kinkku säilyy käyttökelpoisena, vaikka se on matkalaukussa.

Älä säilytä jääkaapissa, vaan huoneen lämmössä. Kun saat kinkun laukustasi, pyyhi mahdollinen "home pois" ja voitele oliiviöljyllä, kangaspalaa käyttäen koko kinkku.

Jos kinkkusi on vakuumipakkauksessa, niin ei hätiä mitiä siinäkään.

Avaat pakkauksen normaalin tapaan sitten joskus kotonasi ja nautit Jamon Serrnon mausta.

Roikuuhan ne kinkut kaupoissakin monia kuukausa koukussa.

Ilmakuivattu kinkku tarjoillaan EHDOTTOMASTI HUONEENLÄMPÖSENÄ, ei jääkaappikylmänä.
        Sama pätee myös juustoihin. Itketä juustot ennen tarjoilua.

OHO, taisin karata aiheesta!

• 23-v
        Kinkkufani kirjoitti:

Ilmakuivattu kinkku säilyy käyttökelpoisena, vaikka se on matkalaukussa.

Älä säilytä jääkaapissa, vaan huoneen lämmössä. Kun saat kinkun laukustasi, pyyhi mahdollinen "home pois" ja voitele oliiviöljyllä, kangaspalaa käyttäen koko kinkku.

Jos kinkkusi on vakuumipakkauksessa, niin ei hätiä mitiä siinäkään.

Avaat pakkauksen normaalin tapaan sitten joskus kotonasi ja nautit Jamon Serrnon mausta.

Roikuuhan ne kinkut kaupoissakin monia kuukausa koukussa.

Ilmakuivattu kinkku tarjoillaan EHDOTTOMASTI HUONEENLÄMPÖSENÄ, ei jääkaappikylmänä.
        Sama pätee myös juustoihin. Itketä juustot ennen tarjoilua.

OHO, taisin karata aiheesta!

Olen syönyt ja katsellut niitä 23-vuotta.

Aikaisemmin söin yksi 7kg:n kinkun kahdessa viikossa.
        Nykyään 5kg lapa kestää minulla 3-viikkoa.
        Vaimo syö sitä kyllä mutta pitää enemmän meikäläisen tyyppisestä.

Olen ostanut, syönyt ja tuonut Suomeen vain "roikkuvia" en vakuumipakattuka kinkkuja.
        En muista edes nähneeni niitä.
        Marketissa vain paloja.

Umpisäilytystä en ole kokeillut joten tuon usean viikonsäilyvyyden tiiviissä laukussa heitin varman päälle.
        Sokea Reettakin näkee ja ymmärtää niiden normaalin säilytyksen.

Sen verran olen lipsunut paikallisesta tyylistä että leikkaan poikkisyin.
        Aloitan kaiken lisäksi potkapäästä joka nopeammin kuivaa kovaksi leikattavaksi.

Arkijuustoina käytämme useimmin semicurado sekajuustoja.
        Tietyt curadot ovat kyllä hyviä mutta minun himoni on panna päälle kirsikkahilloa. Kerettiläistä ehkä mutta maistuu suussani.
        Tehokas yhdistelmä rasvaa ja hiilareita.

• mokomaherkku

MIKSI se on 4pv sielä matkalaukussa ? Poljonkohan mahtaa Suomessa maksaa moinen kinkku, kanarialla ruokakaupassa kauhistelin sen hintaa,140e/ kg !! Enpä lähtisi kuskaamaan - hinta ja paino matkatavarana.

• Mentira

antakaapa tumpelolle hieman vinkkejä siitä, että mitä ilmakuivattua kinkkua, chorizoa ja juustoja kanattaisi paikan päällä ostaa, jotta hotellihuoneessa voisi hieman nautiskella hyvistä mauista.. ja ehkäpä jotain myös kotiin tuliaisiksi viedä.. sopivan pieninä paloina!

• Kalkkunamo

ilmakuivattu ei se mun mielestä ole ravinnoksi kelpaavaa. Ei ollut vakumissa. Haisee (pitäisi tuoksua) mädälle eiköhön se mene supeille jos sen ulos laittaa. Kyllä se burana saisi kinkun meille toimittaa. Eihän se mun vika ollut että en tiennyt laukku sekoilusta ostaessani sitä.

• Kalkkunamo kirjoitti:

ilmakuivattu ei se mun mielestä ole ravinnoksi kelpaavaa. Ei ollut vakumissa. Haisee (pitäisi tuoksua) mädälle eiköhön se mene supeille jos sen ulos laittaa. Kyllä se burana saisi kinkun meille toimittaa. Eihän se mun vika ollut että en tiennyt laukku sekoilusta ostaessani sitä.

Siis kuuden kilon kinkku; paljonko maksoit ylipainomaksua? Supikoirille kivat tuliaiset kieltämättä.
        Barona, sen kummemmin kuin Finskikään ei valitettavasti ole korvausvelvollinen ylivomaisen esteen vallitessa.

Mielestäni toimintojen ulkoistaminen Baronalle on hoidettu mahdollisimman kömpelösti. Kun Finnairin tytäryhtiöineen henkilöstö oli vielä aika herkillä pilottien työtaistelun jäljiltä, niin eikun uutta putkeen.
        Ne sudenkuopat yleensä ulkoistusasioita valmisteltaessa pyritään ennakoimaan viimeistä nippaa myöten ja tässä nyt todellakaan ei ole sitä tehty. Kirjoitin tuolla jo viikkoja sitten siitä, että Finski ei ole lainkaan ainoa nakkikioski, missä ulkoistustoimet johtavat rettelöihin. Ja näin on toistuvasti käynyt. Ja tämä on vasta alkua.
        En usko lainkaan, että tilanne joulun jälkeen tuosta muuttuisi, vaikka tietysti toivon olevani väärässä.

• kinkkuilia

Ostreissa esim Careffud, on valmiita settejä, juustot kinkut makkarat.monia versioita pikku paketeissa.

• Mentira
        kinkkuilia kirjoitti:

Ostreissa esim Careffud, on valmiita settejä, juustot kinkut makkarat.monia versioita pikku paketeissa.

Kiitos vinkistä.. pistänpä nimen muistiin!!

• Pata negra

ilmatiiviissä mätänee melko pian.hengittävässä pakkauksessa kestää yllättävän korkeita lämpötiloja.

• fghdhhjgjf

lähiruokaan, ettei tarvitse moisia tuskailla. Hamonia epsanjassa ja kotona kunnon suomalaista palvia!

• kalkkis 63

Kuule sotis oletko kuullu että ruumaan menevään pakaasiin saa laittaa 32kg eikä ylipainorajaa ole loukattu.

• kalkkunamo
        kalkkis 63 kirjoitti:

Kuule sotis oletko kuullu että ruumaan menevään pakaasiin saa laittaa 32kg eikä ylipainorajaa ole loukattu.

Eipä ollut aamulla vielä lähtenyt ilmakuivattu buranan pilaama kinkku. Tunti sitten kettu tuli pihapiiriin hetken nuuski kinkkua ja otti hinaukseen kinkun. Toivottavasti buranalaiset eivät saa jouluksi pilaantunutta kinkkua. Olisin kyllä mielelläni sen itse syönyt kuin ketulle antanut. olen kyllä lakkoilijoiden puolella heidän kiistassan.

• kalkkis 63 kirjoitti:

Toki, toki. Mutta sehän menee niin, että on kaksi matkustajaa ja yhden laukun paino saa tällä kokoonpanolla olla 32 kg. Yhteispaino kahden matkustajan laukuilta on kuitenkin se 40 kg. Ja käsimatkatavarat Finskillä vielä erikseen max 8 kg per lätty.

Meillä ei tahdo kahdella riittää se 20 20, joten kilonkin läskinkappale jäisi haaveeksi. Thomas Cookin matkoillahan painorajat on 15 kg ruumaan ja max 5 kg matkustamoon. Lisäpainolle on heilläkin etuosto-oikeus.

• kalkkis 63
        Sotavento kirjoitti:

Toki, toki. Mutta sehän menee niin, että on kaksi matkustajaa ja yhden laukun paino saa tällä kokoonpanolla olla 32 kg. Yhteispaino kahden matkustajan laukuilta on kuitenkin se 40 kg. Ja käsimatkatavarat Finskillä vielä erikseen max 8 kg per lätty.

Meillä ei tahdo kahdella riittää se 20 20, joten kilonkin läskinkappale jäisi haaveeksi. Thomas Cookin matkoillahan painorajat on 15 kg ruumaan ja max 5 kg matkustamoon. Lisäpainolle on heilläkin etuosto-oikeus.

kun kuit ja korjasit et pitää olla 2 hlö. Kun kerta tiedät niin kerro paljonko saa olla kiloja 2 aik 2 lasta 5 ja 7 vuotiaat. Kiitti etukäteen.

• kalkkis 63 kirjoitti:

kun kuit ja korjasit et pitää olla 2 hlö. Kun kerta tiedät niin kerro paljonko saa olla kiloja 2 aik 2 lasta 5 ja 7 vuotiaat. Kiitti etukäteen.

Se 20 kg pätee kaikkiin yli 2-vuotiaisiin matkustajiin. Eli teidän tapauksessa yhteensä sitten matkatavaraa voi liikkua 80 kg. Voi noita aikoja, kun oma juniori kulki mukana; ei tarvinnut hikoilla mahdollisen ylipainon (siis matkalaukut) osalta. Ja se 32 kg per yksi matkalaukku pätee tässäkin yhtälössä, kunhan kokonaissaldo on max 80 kg. Finskillä eivät ole hirveän tarkkoja. Marraskuussa tulin Teneriffalta roimasti ylipainoisen laukun kanssa yksinäni, eikä kukaan sanonut mitään. Riippuu paljon lähtöselvitysvirkailijasta. Thomas Cookilla ovat "aurinkoakin tarkempia".

• Kalkkunamo
        Sotavento kirjoitti:

Se 20 kg pätee kaikkiin yli 2-vuotiaisiin matkustajiin. Eli teidän tapauksessa yhteensä sitten matkatavaraa voi liikkua 80 kg. Voi noita aikoja, kun oma juniori kulki mukana; ei tarvinnut hikoilla mahdollisen ylipainon (siis matkalaukut) osalta. Ja se 32 kg per yksi matkalaukku pätee tässäkin yhtälössä, kunhan kokonaissaldo on max 80 kg. Finskillä eivät ole hirveän tarkkoja. Marraskuussa tulin Teneriffalta roimasti ylipainoisen laukun kanssa yksinäni, eikä kukaan sanonut mitään. Riippuu paljon lähtöselvitysvirkailijasta. Thomas Cookilla ovat "aurinkoakin tarkempia".

hangessa oli kettu hengettömänä. Olisiko ollut sama kohtalo jos olisin syönyt sen ilmakuivatun kalkkunan itse.

• on mennyt
        Kalkkunamo kirjoitti:

hangessa oli kettu hengettömänä. Olisiko ollut sama kohtalo jos olisin syönyt sen ilmakuivatun kalkkunan itse.

Eipä ole kuulunut baronalta korvauksia ilmakuivatusta kinkusta. Taidamme kulkea muilla yhteistyökummppaneilla tästä lähtien. Kiitti vaan.

• ei buranan siivelle
        on mennyt kirjoitti:

Eipä ole kuulunut baronalta korvauksia ilmakuivatusta kinkusta. Taidamme kulkea muilla yhteistyökummppaneilla tästä lähtien. Kiitti vaan.

Eipä ole kuulunut baronalta vastausta. Toivotaan et saisivat ponot valituksista käsiteltyä et ei valitus vaan menisi vanhaksi niin kuin kinkku.

• Sipeuta

Olen tuonut saarilta useamman kerran kinkun ja aukaissut vasta viikkojen päästä ja ihan huippu kunnossa. hyvää ja terveellistä :) ja jos olen ostanut vain palan,niin hengittävään pakettiin matkalaukkuun ,niin hyvin menee. Nimimerkillä:useita kuljettanut .)

• eettinensika

Miten ihmeessä joku voi syödä niin huonolaatuista kinkkua kuin on Parmankinkku ?
        Sehän on suolakasa !
        Sit otetaampa huomoon minkälaisissa olosuhteissa ko. sikateollisuus toimii eli sikojen elinolosuhteet.

• rahtimake

Ajaessani CEMT rekkoja sekä suoria autoja Suomesta Italiaan niin aina ostin Ilmakuivattua kinkkua,sekä Erityypisiä salmi makkaroita.Jota roikotin hytissä sänkyni päällä .Siinä yhdisty miehen hiki ja kinkujen tuoksu.Hytti haisi kuin raatovarasto .kun makkarat itki kesä kuumalla mitä herkkua olivatkaan.Toki parhaat juustot toin Hollanista ja Sveitsistä kotiin tuomisina.

• Lidlin pakaste kaalikääryleet eivät kestä suomeen tuontia valitettavasti. Joten joudutte nauttimaan ne mikrossa lämmitettyinä kuparipannussa.

• Lidlin pakaste kaalikääryleet eivät kestä suomeen tuontia valitettavasti. Joten joudutte nauttimaan ne mikrossa lämmitettyinä kuparipannussa.

• Span

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe