Kaipaisin V8-moottorisen jenkkiveneeni moottoritilaan automaattista sammutusjärjestelmää vanhan, laittoman haloni järjestelmän tilalle. Onko jollakin tietoa minkälaista konetilan sammutinta uusissa veneissä käytetään ja mistä sellaisen voisi ostaa?
moottoritilan automaattisammutin?
36
4135
Vastaukset
- Not-real
Jos se "vanha" haloni järjestelmä on toimiva, en sitä poistaisi / vaihtaisi mihinkään.
- beikkuilija
Tiedän halonijärjestelmän sinänsä erittäin hyväksi, mutta valitettavasti joudun sen joka tapauksessa uusimaan, koska sitä ei hyväksytä katsastuksessa.
- dlasjkhljvk
beikkuilija kirjoitti:
Tiedän halonijärjestelmän sinänsä erittäin hyväksi, mutta valitettavasti joudun sen joka tapauksessa uusimaan, koska sitä ei hyväksytä katsastuksessa.
Eikös se riitä että hommaat vaatimukset täyttävät käsisammuttimen veneeseen lisäksi. Ei kai se katsastusta haittaa, vaikka se vanha järjestelmä olisikin paikoillaan.
- Not-real
beikkuilija kirjoitti:
Ompas tiukka "katsastusmies" !
Ei minulle koskaan ole halonisammuttimista huomautettu...
Leimatut sammuttimet on tosin sitten erikseen mutta nehän ei olekkaan konetilassa.
Vai onko se bensa-vene, jos niillä on tiukemmat säännöt?
Onan noita automaattisia, ovat vaan aika kalliita. Oho, löytyi englannista aika halpa:
http://www.fire-safety-equipment.co.uk/fire-extinguishers/automatic-fire-extinguishers
Yksi vaihtoehto olisi täyttää pullo hiilidioksidilla, jos se on päässyt tyhjenemään. Tosin katsastettu pullo maksaa sekin. Joskus myytiin rautakaupassa kerakäyttöpulloja, sellainenkin voisi riittää...- Maakrapu
Miten perämoottori sammutetaan, moottoriahan peittää tiivis koppa ja kopan irrottaminen on hankalaa..
Itselläni on Yamahan 20 heppanen moottori ja minua on joskus askarruttanut miten tulee menetellä, jos kopan alta alkaisi tulla savua. Ei varmaan auta mitään, jos tyhjennän jauhesammuttimen kopan paalle? - auttavainen2
Maakrapu kirjoitti:
Miten perämoottori sammutetaan, moottoriahan peittää tiivis koppa ja kopan irrottaminen on hankalaa..
Itselläni on Yamahan 20 heppanen moottori ja minua on joskus askarruttanut miten tulee menetellä, jos kopan alta alkaisi tulla savua. Ei varmaan auta mitään, jos tyhjennän jauhesammuttimen kopan paalle?on kaksi käsin kierrettävää pulttia. Ne auki, nykäisy ylös taaksepäin ja irroita ote. Ei tarvitse sotata sen sammuttimen kanssa. Sammuu myös napista, jossa lukee STOP!
- beikkuilija
Halpoja ovat joo, mutta noi on näemmä jauhesammuttimia. Jos tollainen laukeaa konetilassa, niin kone lienee sillä selvä vai kuinka? Ajattelin että tähän käyttöön olisi suotavaa käyttää jonkinlaista kaasusammutinta (CO2 kenties) vai kuinka?
- 2556
beikkuilija kirjoitti:
Halpoja ovat joo, mutta noi on näemmä jauhesammuttimia. Jos tollainen laukeaa konetilassa, niin kone lienee sillä selvä vai kuinka? Ajattelin että tähän käyttöön olisi suotavaa käyttää jonkinlaista kaasusammutinta (CO2 kenties) vai kuinka?
Vaikka nyt sitten välttämättä haluat uuden systeemin sinne konehuoneeseen, niin älä nyt hyvä mies sitä halonia sieltä poista. Se on luultavasti tehokkaampi, kuin se uusi kallis viritys.
- kesä tulee, oletko v
beikkuilija kirjoitti:
Kumpaa suojaat, moottoreita vai veneessäolijoita. Venepalo etenee lasikuituveneissä vesirajaan muutamassa minuutissa, keskittyisin sammuttamaan paloa, en pelastamaan moottoreita. Jos veneesi on katsastettu siinä on myös vakuutus joka korvaa, eikö?
Hiilidioksidia muodostuu 700 litraa / 1 kg , tilavuuden huomioinnin lisäksi tulee ylipaineen konetilasta päästä poistumaan hallitusti, moottorin ilmanottoaukkojen sulkeutua ja hiilidioksidipitoisuus pitää säilyä mieluummin miinuuteissa kuin sekunneissa. Halonin ylivoima CO2 verrattuna perustuu sen tehokkuuteen sammutteena. Turun Sammutinhuollolla on joku Halonin kaltaisella pullosysteemillä toimiva järjestelmä. - 17
Mutta sopivatko nuo veneeseen / konetilaan? Toi halvinhan on noin 50e ja jos hankkisin moisen saisin 10% alennusta vakuutusmaksusta. Eli sinänsä ei kiinnosta paskaakaan sammusko tolla kilosella mitään (on diesel), mutta jos nyt vaan olisi automaattinen sammutusjärjestelmä sais noi alennukset.
- veneillyt
MIKROPULSSI nimisen yrityksen tiedot, rakentavat ajoneuvoihin automaattisia sammutusjärjestelmiä.
Yritys on tiettävästi Pirkkalassa. - Jareta
siitä kuinka tuollaisen sammutusjärjestelmän voi itsekin moottoritilaan suht helposti rakentaa.
- kyllä sammuu
Halonin jälkeen kannattaa miettiä vesisumua eli nestesammutinta. Jos käytät jauhesammutinta et voi käynnistää konetta uudelleen ennen kuin konetila ja ilmansuodatin on puhdistettu. Eli black out voi kestää pari tuntia.
Vesisumua kauppaa veneisiin
http://www.softonex.com/fi/www/page.php?cat=8
Eli x * 6 litran sammuttimia joko automaattilaukaisulla lämpöön perustuen, savuun tai käsilaukaisulla konetilan ulkopuolelta. 10-12 mm kupariputki konetilaan ja 1-4 pikkusuutinta konehuoneeseen. Järkevin ehkä olisi lämpöön perustuva hälytin joka esim laukaisee palokellon ja kippari tekee päätöksen laukaista sammutin käsin. Silloin voi tehdä päätöksen että voiko koneen sammuttaa heti vai ensi pysäyttää ja ohjata esim pois väylältä ja laukaista sammutuksen. Noin on esim suomenlinnan lautalla.
Pöhäytä vesisumu konehuoneeseen palo sammuu, tarkista että on sammunut, katso palon syy ja jatka matkaa.
Kiihdytysautot sammutetaan vesisumulla koska ne on saatava käymään seuraavaa lähtöä varten nopeasti http://safetycrew.suntuubi.com/- AD41
Turun sammutinhuollolla näyttää olevan tarjolla halonin korvaava automaattilaukaisulla varustettu kohtuullisen kokoinen ja -painoinen sammutin. Hinnasta, pakkasenkestosta jne. ei toistaiseksi tietoa. Jos joku on jo hankkinut / hankkimassa niin olisi mukava kuulla palautetta.
http://www.turunsammutinhuolto.fi/index.html?n=15248
Noiden vesiperustaisten sammuttimien kohdalla on talveksi aina muistettava raahata sammutin pois tai sitten vene oltava talvet lämpimässä hallissa. Itselläni on veneessä 6 kg kalvovaahtosammutin, käsisammuttimena, eli se on helppo aina tuoda sisätilohin.
Käsisammutin ei tietenkään korvaa kiinteää asennusta, joten olen itsekin katselemasa sopivaa kiinteää ratkaisua. - beikkuilija
AD41 kirjoitti:
Turun sammutinhuollolla näyttää olevan tarjolla halonin korvaava automaattilaukaisulla varustettu kohtuullisen kokoinen ja -painoinen sammutin. Hinnasta, pakkasenkestosta jne. ei toistaiseksi tietoa. Jos joku on jo hankkinut / hankkimassa niin olisi mukava kuulla palautetta.
http://www.turunsammutinhuolto.fi/index.html?n=15248
Noiden vesiperustaisten sammuttimien kohdalla on talveksi aina muistettava raahata sammutin pois tai sitten vene oltava talvet lämpimässä hallissa. Itselläni on veneessä 6 kg kalvovaahtosammutin, käsisammuttimena, eli se on helppo aina tuoda sisätilohin.
Käsisammutin ei tietenkään korvaa kiinteää asennusta, joten olen itsekin katselemasa sopivaa kiinteää ratkaisua.Turun Sammutinhuollon laitteet maksavat suunnilleen seuraavasti: 1 kg sammutin noin 250 € ja 1,5 kg sammutin noin 340 €. Systeemi vaikuttaa pätevältä.
Viikonloppuna tuli kuitenkin hiukan surffailtua netissä ja sen tuloksena löysin briteistä tällaiset:
http://www.fireprotectiononline.co.uk/1kg-automatic-fe36-extinguisher.html
http://www.fireprotectiononline.co.uk/2kg-automatic-fe36-extinguisher.html
Noita saa useammasta eri firmasta vielä hiukan ylläoleviakin halvemmalla. Noiden lisäksi löytyy myös 1,5 kg pullo. Tämä vaikuttaisi hinta-laatu-suhteeltaan parhaalta ja vastannee pitkälti tuota Sammutinhuollon systeemiä. Mielipiteitä? Itse taidan päätyä tilaamaan tuollaisen 2 kg:n pullon. - 22
beikkuilija kirjoitti:
Turun Sammutinhuollon laitteet maksavat suunnilleen seuraavasti: 1 kg sammutin noin 250 € ja 1,5 kg sammutin noin 340 €. Systeemi vaikuttaa pätevältä.
Viikonloppuna tuli kuitenkin hiukan surffailtua netissä ja sen tuloksena löysin briteistä tällaiset:
http://www.fireprotectiononline.co.uk/1kg-automatic-fe36-extinguisher.html
http://www.fireprotectiononline.co.uk/2kg-automatic-fe36-extinguisher.html
Noita saa useammasta eri firmasta vielä hiukan ylläoleviakin halvemmalla. Noiden lisäksi löytyy myös 1,5 kg pullo. Tämä vaikuttaisi hinta-laatu-suhteeltaan parhaalta ja vastannee pitkälti tuota Sammutinhuollon systeemiä. Mielipiteitä? Itse taidan päätyä tilaamaan tuollaisen 2 kg:n pullon.Mut onko toi paukkuherkkä? Itselläni diesel keskimoottori ja koneen lämmöt 80-90 astetta. Tietysti se ei ole sama kuin konetilan pohjalla esim, mutta ei viitsisi kokeeksi posauttaa sammutinta.
"Standard model temperature bulb bursts at 79 degrees centigrade" = pamahtaa kun 80 astetta tulee täyteen. - beikkuilija
22 kirjoitti:
Mut onko toi paukkuherkkä? Itselläni diesel keskimoottori ja koneen lämmöt 80-90 astetta. Tietysti se ei ole sama kuin konetilan pohjalla esim, mutta ei viitsisi kokeeksi posauttaa sammutinta.
"Standard model temperature bulb bursts at 79 degrees centigrade" = pamahtaa kun 80 astetta tulee täyteen.Eiköhän noiden kaikkien toiminta perustu lämpöön. Uskoakseni tuo noin 80 astetta on normaali sammuttimen aktivoitumislämpö. Mikäli moottoritilan ilmanvaihto on kunnolla järjestetty, niin ei kai lämpötila missään olosuhteissa saisi nousta noin korkeaksi. Mulla sammutin on vielä sijoitettu moottorin etupuolelle, jossa se ei ole esimerkiksi pakosarjojen lähellä.
- 5
beikkuilija kirjoitti:
Eiköhän noiden kaikkien toiminta perustu lämpöön. Uskoakseni tuo noin 80 astetta on normaali sammuttimen aktivoitumislämpö. Mikäli moottoritilan ilmanvaihto on kunnolla järjestetty, niin ei kai lämpötila missään olosuhteissa saisi nousta noin korkeaksi. Mulla sammutin on vielä sijoitettu moottorin etupuolelle, jossa se ei ole esimerkiksi pakosarjojen lähellä.
kyl noi dieselit käy aika lämpiminä ja ihan kuuluukin. mut joo jos ton pistää koneen etupuolelle ja alas, niin varmaan eri lämpölukemat. pitää vaikka varmistaa vielä normi mittarilla ensin. vois tollasen ulkomaan version ostaa, jotta saisi sen 10% vakuutuksesta pois. otan kyllä vain kiloisen (vähemmän kokoa ja turhaa painoa), koska sammutin on turha dieselissä. polttoaine kun ei pala, niin aika vähissä on suurpalot.
- beikkuilija
5 kirjoitti:
kyl noi dieselit käy aika lämpiminä ja ihan kuuluukin. mut joo jos ton pistää koneen etupuolelle ja alas, niin varmaan eri lämpölukemat. pitää vaikka varmistaa vielä normi mittarilla ensin. vois tollasen ulkomaan version ostaa, jotta saisi sen 10% vakuutuksesta pois. otan kyllä vain kiloisen (vähemmän kokoa ja turhaa painoa), koska sammutin on turha dieselissä. polttoaine kun ei pala, niin aika vähissä on suurpalot.
En tosiaan tiedä diesel sisämoottoriveneen moottoritilan lämmöistä, mutta minusta tuntuu silti, että 80 asteen lämpö imuilmalle on kyllä liikaa mille tahansa koneelle. En silti yhtään epäile etteikö tilanne voisi tuo monissa veneissä ollakin. Muuten ideasi kuulostaa ihan hyvältä.
- 19
beikkuilija kirjoitti:
En tosiaan tiedä diesel sisämoottoriveneen moottoritilan lämmöistä, mutta minusta tuntuu silti, että 80 asteen lämpö imuilmalle on kyllä liikaa mille tahansa koneelle. En silti yhtään epäile etteikö tilanne voisi tuo monissa veneissä ollakin. Muuten ideasi kuulostaa ihan hyvältä.
joo siis se koneen lämpömittarihan on jossain siellä lohkossa kiinni, joten ei ole ihan tuohon moottoritilan lämpöön verrattavissa. katsoin noita läpi, niin tuo tähänkin ketjuun linkitetty noin 80£ sammutin on haloni eli ei pamauta vaahtoja konetilaan. ilmeisesti siis ei voi aiheuttaa vahinkoa tai siivoamista jos posahtaa aiheesta tai aiheetta. noin 30£ tai heiman alle sai normi vaahtosammutin mallia samasta. kiloinen näytti riittävän 1.7 kuutioon, joten piisaa minun konetilaani hyvin. katsotaan mitä tulee lähetyskuluineen maksamaan. mulla on aika halpa venevakuutus (jotain 170e/v) tai kuvittelen ainakin halvaksi :D niin 10% alennus on toki vaatimattomat 17e pois itseltäni. maksaisi toi silti takaisin itsensä noin 5 vuodessa ja vähän voisi olla turvallisemminmielin. kalliimmalla vakuutusmaksulla hyöty parempi. mikäli haluaa vaan saastöä niin se 30£ vaahtomalli.
- 18
19 kirjoitti:
joo siis se koneen lämpömittarihan on jossain siellä lohkossa kiinni, joten ei ole ihan tuohon moottoritilan lämpöön verrattavissa. katsoin noita läpi, niin tuo tähänkin ketjuun linkitetty noin 80£ sammutin on haloni eli ei pamauta vaahtoja konetilaan. ilmeisesti siis ei voi aiheuttaa vahinkoa tai siivoamista jos posahtaa aiheesta tai aiheetta. noin 30£ tai heiman alle sai normi vaahtosammutin mallia samasta. kiloinen näytti riittävän 1.7 kuutioon, joten piisaa minun konetilaani hyvin. katsotaan mitä tulee lähetyskuluineen maksamaan. mulla on aika halpa venevakuutus (jotain 170e/v) tai kuvittelen ainakin halvaksi :D niin 10% alennus on toki vaatimattomat 17e pois itseltäni. maksaisi toi silti takaisin itsensä noin 5 vuodessa ja vähän voisi olla turvallisemminmielin. kalliimmalla vakuutusmaksulla hyöty parempi. mikäli haluaa vaan saastöä niin se 30£ vaahtomalli.
no prkl... eihän noi toimita suomeen tai valinnoissa ei ainakaan ole moista. pitää etsiskellä muita kauppoja.
- testi12345678
19 kirjoitti:
testi
- xxxsammutin
19 kirjoitti:
Mikä yhtiö antaa alennusta vakuutusmaksusta kun on konetilassa sammutin, jota ei vaadita Suomessa. Minulla on sammutin mutta sillä ei ole vaikurusta vakuutusmaksuun.
- 12
xxxsammutin kirjoitti:
Mikä yhtiö antaa alennusta vakuutusmaksusta kun on konetilassa sammutin, jota ei vaadita Suomessa. Minulla on sammutin mutta sillä ei ole vaikurusta vakuutusmaksuun.
Tapiola. Varmistan vielä asian ennen tilausta, mutta muistelisin kun vakuutusta tein, että kysyttiin onko automaattista sammutusjärjestelmää konetilassa ja 10% alennuksesta muistan olleen puhe.
- shsklyuio9
12 kirjoitti:
Tapiola. Varmistan vielä asian ennen tilausta, mutta muistelisin kun vakuutusta tein, että kysyttiin onko automaattista sammutusjärjestelmää konetilassa ja 10% alennuksesta muistan olleen puhe.
Minulla on Alandiassa. Ilman erillisä hyvitys alenuksikin se oli edullisin yhtiö.
- 13
12 kirjoitti:
joo kyllä sen 10% saa alennusta. tilaus lehtee vuodenvaihteen jälkeen, koska nyt paketti voisi jäädä makaamaan viikoksi jonnekin lomien takia. kiitos vaan keskustelun aloittajalle ja muillekin rahanarvoisesta vinkistä :)
- sammuttimia
vieläköhän niitä savurasian tapaisia pyroteknisiä sammuttimia on saatavilla jostakin. olivat muistaakseni Neuvostoliiton peruja, sotilaskäyttöön tankeissa ja joihinkin avaruussysteemeihin kehitettyjä aikoinaan.
Niissä pieni panos joka sytytetään sähkölaukaisulla tai syttyvät automaattisesti lämmöstä laukeavan "tulilangan" avulla. Rasia synnyttää palokaasuja jotka tukahduttavat tulen ; olivat vaan melko kalliita .. Maritim taisi niitä myydä joskus ..- AD41
oli ainakin vielä viime vuonna niitä, Marinsystem:n osastolla.
Tosin nyt kokeillessa www.marinsystem.fi sivusto ei auenneut, liekö Suomen maahantuoja mennyt nurin ???
Ruotsin Marinsystem sivu aukeaa, mutta sielläkään ei oikein ole kunnon tietoa, ei edes kuvia. Aika epämääräiseltä kyllä vaikuttaa.
http://www.marinsystem.se/xGroupByCatAndCompany.aspx?id=12
On nimeltään FirePro Aerosolsammutin. Hinnat on (oli ???) tosiaan aika kovat, 1 kuutiometrin tilavuudelle sopiva FP-1A oli 336€ ja 2 kuution tilavuudelle asti sopiva FP-2A oli 661 € ja siitä sitten eteenpäin. Tilavuushan lasketaan konetilan sisämittojen mukaan ja moottorin tilavuutta ei vähennetä, näin kertoivat viime vuonna messuilla.
Täältä kyllä löytyy edelleenkin teknistä tietoa: http://www.firepro.info/products.php ja mallimerkinnätkin muuttuneet, lieneekö tuo FP-100 nyt sellainen pienvenekäyttöön tarkoitettu ? Firma kyllä on rekisteröity Kyprokselle, että silleen ... Ruotsissa tuon FP-100:n hinta näköjään 8815 SEK eli taitaa niitä siis vielä kuitenkin saada.
- miten olisi
omassa paatissani on Sea-Firen sammutusjärjestelmä konetilassa, ainakin aiemmin myyjänä oli US-Parts:
kts. http://veneily.venelehti.fi/2008/page.asp?cat=3&select=365- beikkuilija
Selvitinpä vielä tämänkin... Sea-Fire sammutusjärjestelmiä saa edelleen US-Partsista. Hintaluokka on maks. 1,4m3 moottoritilaan 320€ ja maks. 2,1m3 tilaan 450€. Järjestelmä on automaattinen lämpölaukaisulla, mutta siinä on lisäksi myös manuaalilaukaisin.
- Flipperisti
beikkuilija kirjoitti:
Selvitinpä vielä tämänkin... Sea-Fire sammutusjärjestelmiä saa edelleen US-Partsista. Hintaluokka on maks. 1,4m3 moottoritilaan 320€ ja maks. 2,1m3 tilaan 450€. Järjestelmä on automaattinen lämpölaukaisulla, mutta siinä on lisäksi myös manuaalilaukaisin.
Itselläni on moottoritilaan asennettu automaattinen pyrogen sammutusjärjestelmä, joka aktivoituu lämpötilan noustessa riittävän korkeaksi. Veneeni moottoritilassa hyrisee 190 hv diesel. Pyrogen on kolme kertaa halonia tehokkaampaa ja sitä on saatavilla eri säiliökokoja. Pyrogen on myös vakuutusyhtiöiden hyväksymä.
Itse olen hankkinut sen Palontorjuntaväline Markku Kauriala Oy:ltä Turusta. - ole kokemusta
Flipperisti kirjoitti:
Itselläni on moottoritilaan asennettu automaattinen pyrogen sammutusjärjestelmä, joka aktivoituu lämpötilan noustessa riittävän korkeaksi. Veneeni moottoritilassa hyrisee 190 hv diesel. Pyrogen on kolme kertaa halonia tehokkaampaa ja sitä on saatavilla eri säiliökokoja. Pyrogen on myös vakuutusyhtiöiden hyväksymä.
Itse olen hankkinut sen Palontorjuntaväline Markku Kauriala Oy:ltä Turusta.noista turun sammutinhuollon tavaroista ni täytyypi käydä hakemassa tollanen automaattikaasusammutin.
On muuten hieman kummallista, että ihmiset joilla on isot veneet jaksavat pähkäillä hintoja (tilata ulkomailta muutaman euron takia.). Ei noissa varmastikaan ole isoa eroa hinnoissa.
Kuitenkin pääasia on veneessä olijoiden turvallisuus (ainakin minulla ja perheelläni). Vaikka palanut moottori onkin kallis niin euroja ne vain ovat ja ne on korvattavissa...
Olisi mielenkiintoista nähdä moisen sammuttimen toiminta käytännössä, tosin en uskalla yksin alkaa testailemaan joten jos jollakin tulee kokemusta niin voisi kertoilla. - 19
ole kokemusta kirjoitti:
noista turun sammutinhuollon tavaroista ni täytyypi käydä hakemassa tollanen automaattikaasusammutin.
On muuten hieman kummallista, että ihmiset joilla on isot veneet jaksavat pähkäillä hintoja (tilata ulkomailta muutaman euron takia.). Ei noissa varmastikaan ole isoa eroa hinnoissa.
Kuitenkin pääasia on veneessä olijoiden turvallisuus (ainakin minulla ja perheelläni). Vaikka palanut moottori onkin kallis niin euroja ne vain ovat ja ne on korvattavissa...
Olisi mielenkiintoista nähdä moisen sammuttimen toiminta käytännössä, tosin en uskalla yksin alkaa testailemaan joten jos jollakin tulee kokemusta niin voisi kertoilla.no luin lyhyen matikan, mutta ulkomaiden 80e posteineen kuulostaa pienemmälle summalle kuin tuo suomen 250e. mut rahamiesten ei kannata pyöriä edes näillä palstoilla.
- "köyhä" veneilijä
19 kirjoitti:
no luin lyhyen matikan, mutta ulkomaiden 80e posteineen kuulostaa pienemmälle summalle kuin tuo suomen 250e. mut rahamiesten ei kannata pyöriä edes näillä palstoilla.
Ketäköhän köyhä ajelee paatilla mikä on niin iso et on erillinen "konetila"....
Vai onko työttömyyskorvaukset niin saatanan isoja että laiturit on täynnä köyhien 10metrisiä moottoriveneitä. niitten tietysti on hyvä säästää kaikki hilut missä ikinä voivat jotta saa taas pari litraa löpöä ruuhen tankkiin.
veneily on niin saatana kallista etten jaksa enää edes laskea kuluja. potskilla mennään jos lompakossa sillä hetkellä muutakin kuin koiperhosia. jos PA ni paatti seisoo. jos ei varaa huoltaa kunnolla ni paatti seisoo siihen asti et valuuttaa piisaa. en ikinä jaksais selvitellä jonkun vitun vaahtosammuttimen hintoja että säästäis kahvikupin verran euroja. - beikkuilija
"köyhä" veneilijä kirjoitti:
Ketäköhän köyhä ajelee paatilla mikä on niin iso et on erillinen "konetila"....
Vai onko työttömyyskorvaukset niin saatanan isoja että laiturit on täynnä köyhien 10metrisiä moottoriveneitä. niitten tietysti on hyvä säästää kaikki hilut missä ikinä voivat jotta saa taas pari litraa löpöä ruuhen tankkiin.
veneily on niin saatana kallista etten jaksa enää edes laskea kuluja. potskilla mennään jos lompakossa sillä hetkellä muutakin kuin koiperhosia. jos PA ni paatti seisoo. jos ei varaa huoltaa kunnolla ni paatti seisoo siihen asti et valuuttaa piisaa. en ikinä jaksais selvitellä jonkun vitun vaahtosammuttimen hintoja että säästäis kahvikupin verran euroja.Kukin tyylillään... Minusta briteistä tilaamalla saavuttamani noin 200 euron säästö on sen verran merkittävä, että jaksoin nähdä vaivaa parin sähköpostin lähettämisen verran. Jos sinä olet eri mieltä niin ei siinä mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1012598Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302355Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen192158Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663971716- 1131570
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631297Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2681110- 711004
- 79956
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920