Olen hankkimassa miniläppäriä ja valikoima on laaja, olen kuitenkin jo karsinut huomattavasti valmistajia ja jäljellä on Asus ja Samsung.. Mikä on paras vaihtoehto?
Tässä olis muutama ehdokas:
Asus Eee PC 1008HA
Asus Eee PC 1000HE
Asus Eee PC 1005HA
Asus Eee PC 1101HA
Samsung NC10
Samsung N120
Samsung N140
Ja koska koneeta ovat teknisiltä tiedoiltaa hyvin lähes samanlaisia on oikeasti vaikeaa päättää.
Lisäksi verkkokaupassa ei ole esillä noita Asus kannettavia niin tiedättekö missä ois jotta vois käydä katsomassa..?
Arvostan kovasti akun kestoa ja kannettavuutta koska luultavasti kone matkustaa kanssani junamatkoilla.
Miniläppärit Asus ja Samsung
32
5863
Vastaukset
- K1A
Uudesta MIKROBITTI 12/2009 lehdestä.
Siinä on kyseisten merkkien vertailu.- JITW)U=RUWETOJPWEOKW
Ite jouduin samaa vertailua tekemään. Mä päädyin lopulta Samsungin N120 läppäriin koska siinä akku kestää hyvin ja tuntu hyvältä käsissä. Mä kävin kaupassa kokeilemassa ja sit ostin käytettynä. Pitää viel kattoo että asentaako siihen Win7n vai jatkaako xpllä. Win7 jossain ulkomaisil foorumeilla kehuttiin tos mallissa et pyörii hyvin.
- hasta la vista
JITW)U=RUWETOJPWEOKW kirjoitti:
Ite jouduin samaa vertailua tekemään. Mä päädyin lopulta Samsungin N120 läppäriin koska siinä akku kestää hyvin ja tuntu hyvältä käsissä. Mä kävin kaupassa kokeilemassa ja sit ostin käytettynä. Pitää viel kattoo että asentaako siihen Win7n vai jatkaako xpllä. Win7 jossain ulkomaisil foorumeilla kehuttiin tos mallissa et pyörii hyvin.
Päivitetty Win7 ainakaan Vistan päällä ei pyöri hyvin, puhdas asennus toimii ja seiska on suhteellisen nopeakin.
- opiskelijatyttö 19 v
Mikä olis hyvä miniläppäri opiskelijalle? Pieni koko helpottaa läppärin kantamista esim. luennoille. Hyvä akunkestokin tietty plussaa.
Käyttöjärjestelmä vähintään Vista. Tärkeimmät toiminnot lähinnä Word 2007 ja netti...
Kuinka paljon miniläppäreissä on yleensä muistia? Ja gigat ja megat ei sano tälle tytölle mitään, eli havainnollistakaa: mahtuuko muistiin paljon digikuvia? Niitä tulee räpsittyä varmaan useampi tuhat vuodessa. Toisaalta en tarvitse muistia millekään peleille, en pelaa.
Onko ylipäätään mitään järkeä ostaa miniläppäriä, vai kannattaisko panostaa suoraan parisataa lisää ja ostaa suosiolla isonäyttöinen "kunnon" läppäri??- Santeri 777
Mainitsemaasi käyttötarpeeseen ei miniläppäri sovellu millään ilveellä.
Miniläppäri on Kaikilta ominaisuuksiltaan riisuttu versio, hyötysoftaa (esim word) ei kannata juurikaan edes yrittää luontevasti käyttää ja varsinkaan graafiset ominaisuudet (kuvat, videot, etc..) loistavat poissaolollaan totaalisesti.
Paras valinta mainitsemaasi käyttöön on normi-läppäri.
Akkukesto on kompastuskivi mutta mikäli investoi normia paremman, saa myös akkukestoa ja lisää käytettävyyttä.
Tietoturvan sekä toimintavarmuuden kannalta lähestyttäessä, valintasi on Mac. - Lapdanceland
Kokeilisit ennemmin lapdancea, ei olisi rahahuolia opiskellessa. Ei tulisi muisti ongelmia, kun nollaisit muistin sitten illan päätteeksi.
- Asus_paras
Asus Eee PC 1000HE
Loistava ja tyylikäs kone 9,5h akkukestolla. - Cley
Kävin Arabian Jim's PCstoressa ihmettelemässä tuota asuksen miniläppäriä ja tykästyin sen ohueen ja kevyeen ulkomuotoon. Samoin paljon kirjoittavalle tuo näppäimistö on parhaita joita pääsin kokeilemaan. Jos valikoi Asus Eee PC 1005HA kuten itse, on todellinen akun käyttöaika noin 6h mikä tarkoittaa itselläni kirjoittamista ja erilaisten tiedostojen katsomista/selailua (kuten pdf, xls, doc, txt, etc...). Tosin siinä ei ole sisäänrakennettua 3g:tä jos sellaista kaipaa. Itse toisaalta totesin etten moista tarvi, kun 3g:verkossa ei kuitenkaan ole kuin kaupunkien läheisyydessä, eli Suomessa junalla kulkiessa yhteys verkkoon katkeaa usein katvealueilla. (Tarkistin nämä verkkojen kuuluvuusalueetkin ennenkuin päädyin 3g:ttomaan)
Itse harkitsin aluksi vakavasti tuota samsungin N120 noiden parin testivoiton takia. Mutta kaupassa nähtynä (olikohan akateemisen kirjakaupan alakerrassa, en muista varmasti kun kiertelin paljon eri paikoissa asian tiimoilta alkusyksystä) se vaikutti asukseen verrattuna paksulta ja painavalta mötikältä. Ja oli silloin hinnaltaan kalliimpi. Asus Eee PC 1005HA irtoaa alle 300€ mikä on mielestäni hyvä hinta tuolle akkukestolle ja käytettävyydelle jonka sain.
Muutenkin sain joltakin myyjältä hyvän vinkin, että kun vertaa noita akkukestoja, niin oikeaan käyttökestoon pääsee vähentämällä valmistajan antamasta maksimikestosta noin 2h pois. Eli polymer-Li akut eivät vielä ole kestoltaan riittäviä verrattuna Li-ion akkuihin. Se sulkisi ehdokkaistasi pois mallin
Asus Eee PC 1008HA.
Sitten myös kehottaisin valitsemaan joko N270 tai N280 prossun (ei suurta eroa tehossa). Tuo Z520 prosessori häviää ymmärtääkseni aika pahasti N-sarjan prossuille (microPC-lehden vertailu, muistaakseni). En ole itse kokeillut kunnon käytössä mutta olen kuullut että aiheuttaa turhautumista hitauden yms takia.
Asus Eee PC 1101HA:ssa on Z520.
Ettäpä neuvojeni jälkeen listasi lyhenisi näin:
Asus Eee PC 1000HE
Asus Eee PC 1005HA
Samsung NC10
Samsung N120
Samsung N140
Siitä ei voi oikein enää muuta kuin verrata mikä hinta sopii kukkarolle, kuinka painava on ok ja mikä akkukesto pitää olla ja jos värillä on väliä...
Onnea etsintään! - Asus 100
eli
1.suuri kiintolevy
2. akun kesto väh. 5-7 tuntia
3. paino max 1,0 kg
4. muistia 2 g
eikun ostoksille.- kännykkä.
kuka nyt enään miniläppäreitä hankkii,kun pitää olla taulutelevisiokin. Miniläppäreiden aika on auttamattomasti ohitse.
- O. Option
kännykkä. kirjoitti:
kuka nyt enään miniläppäreitä hankkii,kun pitää olla taulutelevisiokin. Miniläppäreiden aika on auttamattomasti ohitse.
kyllä meillä on ainakin tarvetta minillekin. löytyy pöytäkoneita kaksi ja 15, 17 ja 18 tuumaiset läppärit. löytyy muuten normaalia huomattavasti isompi televisiokin, mutta löytyy kolme "normaalimpaakin".
mutta ettei nyt mene ihan kehumiseks, niin eipä ole meillä vielä minikannettavaa, mutta aivan varmasti se on ostettava, vaikka puhelimillakin pääsemme nettiin.
kolme asiaa on jo tästä tulevasta miniläppäristä varmistunut.
1) merkki on asus
2) muistia on 2Gt
3) ytimessä sykkii Linux
todennäköisesti huomenna kauppaan. ..tai sitten ylihuomenna, mistäs näitä koskaan tietää.
- Santeri777
Nokian miniläppäri on ehdotonta eliittiä, näin se vaan on.
Herää tosin kysymys miksi kukaan haluaa miniläppäriä ?
Itse en moista päänsärky-pesää riesakseni ottaisi, kaikki huonot puolet samassa paketissa.
Miksei valitse oikeaa läppäriä joka soveltuu kaikkeen käyttöön, muuhunkin kuin verkkokäyttöön liian pieneltä näytöltä. Erittäin monet ovat hylänneet miniläppärin uutuudenviehätyksen jälkeen kun käytäntö on opettanut ettei niillä juuri mitään voi tehdä ja käyttäminen on lähinnä tuskastuttava kokemus.
Ainut mihin niitä voi käyttää on olla hätävarana ellei oiekaa konetta ole käytettävissä, mitkään softat nimittäin ei toimi kunnolla noissa kuristetuissa minikoneissa.- Marko*
Oletko koskaan edes käyttänyt miniläppäriä? Omalla koneellani (Asus 1000H) luonnistuu niin Wordin, Powerpointin kuin muidenkin hyötyohjelmien käyttö aivan mainiosti, tietysti pienempään näppäimistöön joutuu hetken totuttelemaan ja en ehkä ainoaksi koneeksi hankkisi, mutta en tosin ainoaksi koneeksi hankkisi mitään läppäriä.
Itselläni miniläppäri täyttää juuri ne tärkeimmät tarpeet, eli se on äärimmäisen helppo kantaa mukana ja akkukesto on pitkä. En hyötyisi ainakaan itse kalliimmasta ja isommasta kannettavasta sanottavasti mitään.
" mitkään softat nimittäin ei toimi kunnolla noissa kuristetuissa minikoneissa. "
Ja paskan marjat, et näköjään siis koskaan ollut käyttänyt miniläppäriä. - Santeri777
Marko* kirjoitti:
Oletko koskaan edes käyttänyt miniläppäriä? Omalla koneellani (Asus 1000H) luonnistuu niin Wordin, Powerpointin kuin muidenkin hyötyohjelmien käyttö aivan mainiosti, tietysti pienempään näppäimistöön joutuu hetken totuttelemaan ja en ehkä ainoaksi koneeksi hankkisi, mutta en tosin ainoaksi koneeksi hankkisi mitään läppäriä.
Itselläni miniläppäri täyttää juuri ne tärkeimmät tarpeet, eli se on äärimmäisen helppo kantaa mukana ja akkukesto on pitkä. En hyötyisi ainakaan itse kalliimmasta ja isommasta kannettavasta sanottavasti mitään.
" mitkään softat nimittäin ei toimi kunnolla noissa kuristetuissa minikoneissa. "
Ja paskan marjat, et näköjään siis koskaan ollut käyttänyt miniläppäriä.Tietotekniikan kanssa olen ollut "naimisissa" n.15.v.
Kuulun siihen ryhmään joka normikäyttäjän tulevien kapistusten kanssa töitä tekee.
Eli kokemusta on miniläppäreistä ja kaikesta muustakin "raudasta".
Suurin osa ajastani menee bittipuolella, sovittaminen raudan ja bitin kesken.
Käyttöjärjestelmien puolella nojaan itse linuxeihin kotikoneillani.
Niitä en tosin suosittele peruskäyttäjille.
Siksi laitoin suosituksena kirjoittajalle mac-koneen, erittäin hyväksi käytännössä huomannut. - SR
Meillä on kahden hengen taloudessa:
- yksi pöytäkone (21 tuuman näytöllä) - minun
- 2 läppäriä - yksi minun ja yksi miehen
- yksi miniläppäri - miehen
Ja vielä tässä ennen joulua aion ostaa minäkin oman miniläppärin.
Eiköhän suurin osa ihmisistä joille noita myydään, osta sellaisen jo olemassa olevan tietokoneen lisäksi! Aika harvassa ovat ne jotka miniläppäristä aloittavat.
Meillä syynä miniläppärin ostoon oli että matkustamme paljon ja mies oli kyllästynyt raahaamaan normiläppäriään (17 tuuman wide screen -näyttö) mukana. Miniläppäri kulkee mukana niin paljon näppärämmin.
Ja miksi sitten matkoilla pitää olla läppäriä ollenkaan; no sen takia että internet on aivan mahdottoman näppärä homma matkoilla(kin).
Ai niin, ja emme ole mitään tietokonealalla olevia nuoria nörttejä, vaan nelikymppisiä, joille tietotekniikka on apuväline eikä itsetarkoitus.
- ei ole....
puuttuminen jonka saisi integroitua "näyttöön". Kannatta ostaa 15" kannettava tietokone hinta 250 euroa.
- joonathan22
Siis jos omistaa kunnnon 17" näytöllä varustetun läppäri oikeastaa pitäa olla vielä kunnollinen PC. Minihän on normaalin läppärin ja kännykän välimuoto. Sillä semtään voi kirjoittaa kun känyllä voi vaan lukea. Mini on kiva ottaa mukaa autoon kun asiakkaan luokse poikkeaa. Mutta ainoana läppärinä en sitä suosittelel, Varsinkin kun se on kummasti rajoittunut ominaisuuksiltaa. Niin se vaan tahtoo olla työkalu on valittava vaan työtä myöden. Mut joteskin jos jotain esittämään asiakkaalle menee ota kunnon näytöllä varustetun mukaan.
- harkitse vielä
Huonoja kaikki! Osta pöytäkone, saat paremman. Lppärit aina epäluotettavia, etenki mini-sellaset!
- pask*jakaikki
yhdyn edelliseen hanki mielluummin normi läppäri tai pöytökone!
- nokser
NOKIA
booklet
jos akun kestoa ja kestävää alumiinirunkoa arvosta, jos taas rimpuloita niin....tee kun lystäät - QWERTYTREWQ
mihin siis oikeesti tarvii tuollasta? jos haluat lisätä koneelle jotain kaikki on ladattava netistä ei cd/dvd-asemaa. jos haluaa kattoa leffoja jotka kaikki tuolla kyseisellä laitteella on waretettu niin on aika loistava kuva kattoo josta 8-10" screeniltä. jos ton mobiililaajakaistan takia haluu sen niin 2g netti on aivan paska 3g vähän parempi mutta hidas se on sekin. lataa niillä sit päivityksiä ja ohjelmistoja kun lataus nopeus on 10kt/s
Samaan hintaan tai pikkasen enemmän hintaa niin saa paljon tehokkaamaan ja paremman oikeen koneen. en todellakaan ole mikään kateellinen kirjoittaja itse satsasin laatuun nyt on 19" aserin läpiskä hintaa oli jotain 1500e. mun N97.ssä on enemmän toimintoja kun miniläpiskässä ja akku kestää pitempään... - Jooseppi-1
Lenovo S10E ja siinä on myös 3G. Tein 4 tunnin bussimatkan ja kone toimi hyvin koko matkan ajan 4t (akku kestää yli 5 tuntia vaikka surffaa netissä kokoajan).
Kotona kytken tähän 22" lisänäytön. Käytin myös vanhassa läppärissäni lisänäyttöä ja luultavasti käyttäisin myös 17" läppärissä.
Hintaa tällä on 399,- ja uudempikin Lenovo malli on tullut.- Pöytäkone out
Toimii erittäin hyvin ja kulkee reissussa mukana hyvin!
- NiHaiTang
Pöytäkone out kirjoitti:
Toimii erittäin hyvin ja kulkee reissussa mukana hyvin!
Samsung N310 !
- eeePC
Ohessa on varsin kiinnostava sivusto jossa mbnet:n listamaa ja kertomaa mini- että muista kannettavista. Antaa varsin hyvän yleiskuvan ja auttaa hankinnan suuntaamisessa:
- http://www.mbnet.fi/tuoteseuranta/index.aspx?rrid=1
. - fcvgbn
glory of fellow landia koikeilkaa http://fi2.gloryoffellowland.com/?ref_a=jalkak
- Mimmi-79
Niin,
kokemukseni mukaan noiden miniläppäreiden kanssa ei kannata säätää. Aivan onneton toiminnallisuus sekä samaa windows-ongelmavyyhteä kuin muissakin koneissa. Itse kyllästyin kolmessa kuukaudessa Samsungiin.
Jos haluat koneen jolla surffaat nopeasti ja virusvapaasti, kirjoitat dokumentit ja teet powerpointit (ilmaisella ohjelmistolla), tallennat kuvat ja liität tulostimen sekä kameran ilman ajuritappeluita yms, ainoa vaihtoehtosi on MacBook. Pieni, kevyt, akun kesto loistava ja käyttömukavuus 10 verrattuna noihin aivan kauheisiin miniPC-koneisiin.
HIntaa hieman enemmän mutta kun hermot menee niin ne menee. Macin kanssa junamatkat (itsellä JKL-HKI 2x vko) menee kuin unelma!!!- --------------------
Toimiiko pokeri hyvin?
- intersport
kuten jo ilmoitin otsikossa niin ei le hyvää miniläppäriä olemassa. laita 200 eskoo lisää ja osta kunnon läppäri.
sillä on muutakin käyttöö kuin junassa näpyttely. saat kunnon näytön ja enemmän suorituskykyä. unohda mini.... - Camilii
Luulen että olette suurin osa ymmärtäneet hieman väärin. Miniläppäri on todellakin tulossa lisäksi perheeseen ei ainoaksi koneeksi (eihän tässä nyt ihan hulluja olla)
Kysymyksenikin oli mikä aluksi mainitsimistani koneista on toiminnoiltaan paras. Väliäkö sillä on mitä minä itse teen ajattelin vain kysyä neuvoa ihmisiltä jotka saattaisivat tietää jotain kyseisistä miniläppäreistä.
Tällä hetkellä harkinnassa on vakavasti nuo Asuksen kannettavat.
Eli rakentavaa kommenttia kiitos!
(Ei mitään: Älä osta miniläppäriä jne jne..)- Läppär1
Jaksaako noi miniläppärit pyörittää leffoi, jos sattuu kyllästyy wordilla/visual studiolla kirjoitteluun?
Ja jos jaksaa niin mitä leffoja, DVD, entäs ripit?
Tai mikä on kännettavissa prossu/näyttis mikä jaksaa pyörittää noita leffoa? - eeePC
Mineissä olen itsekin hieman kallellaan pikemminkin Asuksen malleihin, joskin ihan mainioita ja hyviä laitteita on toki muitakin. Ohessa linkkejä Asuksen malleista kertoville sivuille:
- http://www.eeeuser.com/
- http://www.netbookreviews.com/asus/
- http://www.netbookreviews.net/reviews/asus/
- http://www.blogeee.net/category/asustek/
Ps. En nyt viimeaikoina ole kovin tarkoin seurannut mallien kehitystä. Käyttiksen suhteen kannattaa olla tarkkana, sillä paljon mineissä käytetty W7 Starter on kuitenkin eritttäin riisuttu versio (johon ei ehkä kannata kajota), en tiedä ovatko jo siitä luopuneet:
- http://www.tietokone.fi/uutiset/windows_7_minikoneessa_paha_pettymys_monelle
.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi923483Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä562468Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla142374Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi632244Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "162118Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.771091Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm5671077Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K400995Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik261986Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday142939