Myyräkuume hiiristä?

Pelottaa kauheesti

Olin työpaikallani mahd. tekemisissä hiiren papanoiden kanssa.
Tpngin vanhoja PÖLYISIÄ kamoja ja niiden joukossa huomasin hiiren ulostetta,
onko mahd. että voin nyt saada myyräkuumeen?
Toivon savani asiallisia vastauksia.
Pölyn haju oli ainakin kaamea!

15

10295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hetkinen?

      Oliko tuo kompakysymys?
      Myyrät eivät ole hiiriä. Toki hiirien ulosteista voi tarttua kaikenlaista muuta tautia.

    • ei tartuntaa

      Hiiristä ei saa myyräkuumetartuntaa. Mutta jos samalla paikalla on oleskellut myyrä, niin tartunnan voi saada.

      • vaikea lasku

        Suomen hiiret eivät levitä vaarallisia tauteja. Ulkomaan hiiret kyllä levittävät, joten ulkomailla on syytä varoa.


      • No jaa...
        vaikea lasku kirjoitti:

        Suomen hiiret eivät levitä vaarallisia tauteja. Ulkomaan hiiret kyllä levittävät, joten ulkomailla on syytä varoa.

        Jos ei vaarallisia niin ainakin haitallisia. Hiiret levittää Suomessakin monia tauteja, yleisin niistä lienee salmonella.

        (Tosin yhtä lailla ne taudit voi tarttua sen hiiren syöneestä kissasta, tai sen kautta hiekkalaatikosta.)


    • syylä

      kasvaa nenän päähän moisesta hajusta ;)
      jos tulee flunssa niin mene lääkäriin niin selvittävät minkä eläimen ominaisuudet sillä on.
      ei kai se oikeasti tuosta noin vain tartu,itse työskennellyt alalla missä hiiren ja myyrien ulosteet ovat jokapäiväinen ilo eikä vileä ole myyräkuume yllättänyt,tosin ei lintuflunssakaan vaikka työpaikalla kymmeniätuhansia lokkeja niiden Suomeen saapumisesta niiden pois lähtöön.ja tarkasti sontivat yli lentäessään,monesti on saanut naamaansa pyyhkiä :)eli ei sun ny tartte hepuloida jos sulla ei o oireitakaankakkahan vain karaisee luonnetta.
      no joo mahdollistahan on kaikki muu paitsi kuoleminen kahteen kertaan.

      • tri lotta

        ei hiiri levitä salmonellaa!!! ja hiiristä saa myyräkuumeen ja ei hyvä tauti,tiedän sillä itse sairastin sen vuonna 2008.talvella myyräkuumeen tartunta riski on pienempi kuin kesällä.itse sain sen kesällä tyhjentäessäni aittaa vanhoista vaatteista.myyräkuumeen erikoisuuksiin kuuluu ettei tartu ,joka ihmiseen.jokku tulee siittä tosi kipeäksi.se on joulu sulla pilalla,jos sait tartunnan


      • myyräntyötä
        tri lotta kirjoitti:

        ei hiiri levitä salmonellaa!!! ja hiiristä saa myyräkuumeen ja ei hyvä tauti,tiedän sillä itse sairastin sen vuonna 2008.talvella myyräkuumeen tartunta riski on pienempi kuin kesällä.itse sain sen kesällä tyhjentäessäni aittaa vanhoista vaatteista.myyräkuumeen erikoisuuksiin kuuluu ettei tartu ,joka ihmiseen.jokku tulee siittä tosi kipeäksi.se on joulu sulla pilalla,jos sait tartunnan

        Hiiristä ei saa myyräkuumetta.


      • yksitoista +
        myyräntyötä kirjoitti:

        Hiiristä ei saa myyräkuumetta.

        Hiiri sottaa muttei levitä tauteja.


      • ...
        tri lotta kirjoitti:

        ei hiiri levitä salmonellaa!!! ja hiiristä saa myyräkuumeen ja ei hyvä tauti,tiedän sillä itse sairastin sen vuonna 2008.talvella myyräkuumeen tartunta riski on pienempi kuin kesällä.itse sain sen kesällä tyhjentäessäni aittaa vanhoista vaatteista.myyräkuumeen erikoisuuksiin kuuluu ettei tartu ,joka ihmiseen.jokku tulee siittä tosi kipeäksi.se on joulu sulla pilalla,jos sait tartunnan

        Hiiret levittävät monenlaista, mm. salmonellaa ja leptospiroosia. Sekä ihmisiin että kotieläimiin. Ei samaa luokkaa tautien levittäjänä kuin rotat, mutta turha vähätellä.


      • Lue tuolta:
        tri lotta kirjoitti:

        ei hiiri levitä salmonellaa!!! ja hiiristä saa myyräkuumeen ja ei hyvä tauti,tiedän sillä itse sairastin sen vuonna 2008.talvella myyräkuumeen tartunta riski on pienempi kuin kesällä.itse sain sen kesällä tyhjentäessäni aittaa vanhoista vaatteista.myyräkuumeen erikoisuuksiin kuuluu ettei tartu ,joka ihmiseen.jokku tulee siittä tosi kipeäksi.se on joulu sulla pilalla,jos sait tartunnan

        http://www.ralicon.fi/hiiret.html


      • tonttuw
        Lue tuolta: kirjoitti:

        http://www.ralicon.fi/hiiret.html

        Vain metsämyyrän ulosteista voi saada myyräkuumeen (leviää ulostepölyn mukana hengityselimiin). Tosin en tiedä voiko vaikkapa metsähiiren jalkoihin tarttua tuota taudinaiheuttajaa ja jos sellaisen nappaa ja kovin nuuhkii tai nuolee niin voisiko kenties tauti tarttua :-)
        Eivätkä kaikki metsämyyrät sitä tautia kanna. Kerran sairastettuaan saa tautiin immuniteetin.

        Hiiretkään mitään hirveitä tautipesäkkeitä ole, mutta en nyt itse kyllä antaisi niiden ruokieni joukossa pyöriä. Onneksi kaapit ovat aika hyvin hiirenpitäviä. Yleensä ongelmat ilmenevät isojen ruokamäärien varastoinnissa ja toisaalta rakennusten lievänä vaurioitumisena.


    • SE JOKA HALUAA TIETÄ

      VOIKO HIIRISTÄ SAADA JONKUN TIETYNLAISEN TAUDIN JOS NE ON KESY HIIRIÄ JA OSTAA VAIKKA JOSTAIN ELÄINLIIKKEESTÄ HIIREN NIIN VOIKO SIITÄ SAADA OIKEASTI JONKUN TAUDIN?? -TOIVON ETTÄ VASTAATTE KUNNOLLA KOSKA AI ONEHKÄ OSTAA HIIREN!

      • JOKU JA JUKO

        NO KERTOKAA


    • nirri pois

      niistä voi hyvinkin saada zoonoseja sekä myyräekinokkokkia, pahoja tauteja kaikki tyyni.

    • Minä

      Voiko oravasta saada myyrä kuumeen ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe