Mikä terriereistä?

FANNNYYYYY

Mikä terrieriroduista on vähiten allergisoiva? tiedän kyllä ettei allergisoimatonta rotua ole olemassakaan, mutta mikä terriereistä allergisoi vähiten?

Asiallisia vastauksia, kiitos =)

9

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Ainakin pitkä- ja kaekeaturkkiset terrierit, esimerkiksi skyen-, lakelandin- ja airedalenterrieri, eivät paljoa allergisoi.

      Lyhytturkkiset, kuten parson, levittävät hilsettä enemmän.

      • Karkeaturkkisten

        terriereiden turkki on melko öljyinen, ja koska turkki on tietyssä mitassa myös erittäin tiivis, myös hilsettä kehittyy paljon.

        Leikattavat (usein pestävät) ja varsinkin kiharaturkkiset allergisoivat yleensä vähiten, kuten esim. kerrynterrieri ja bedlingtoninterrieri.

        Koiran hilseily voi muuttua vuodenajan, stressin ja ruokinnan mukaan.


      • Hukka-Musti
        Karkeaturkkisten kirjoitti:

        terriereiden turkki on melko öljyinen, ja koska turkki on tietyssä mitassa myös erittäin tiivis, myös hilsettä kehittyy paljon.

        Leikattavat (usein pestävät) ja varsinkin kiharaturkkiset allergisoivat yleensä vähiten, kuten esim. kerrynterrieri ja bedlingtoninterrieri.

        Koiran hilseily voi muuttua vuodenajan, stressin ja ruokinnan mukaan.

        Öljykerros turkissa ei vaikuta hilseilyyn, paitsi estää sitä leviämästä ja lisääntymästä iholla.

        Mutta uskokoot aloittaja kumpaa haluaa...


      • bertta3
        Karkeaturkkisten kirjoitti:

        terriereiden turkki on melko öljyinen, ja koska turkki on tietyssä mitassa myös erittäin tiivis, myös hilsettä kehittyy paljon.

        Leikattavat (usein pestävät) ja varsinkin kiharaturkkiset allergisoivat yleensä vähiten, kuten esim. kerrynterrieri ja bedlingtoninterrieri.

        Koiran hilseily voi muuttua vuodenajan, stressin ja ruokinnan mukaan.

        samaa mieltä trimmattavat hilseilee aikas useasti ja trimmin nypinnän jälkeen karvaa/hilsettä/eläinpölyä lähtee hiukan eli leikattavat cesky, kerry etc..parhaita

        eli eri mieltä hukkamustin kanssa. :)

        Ja omaan kettuterrierin karkkarin. Serkkuni omisti kerryn ja siitä lähti vähemmän hilsettä koska pestiin säännöllisesti..likaantuu helpommin turkin laadun takia..mutta nämäkin allergisoi jos on herkkä . eli cesky pienempänä parreempi.


      • hilse pöllyää
        Karkeaturkkisten kirjoitti:

        terriereiden turkki on melko öljyinen, ja koska turkki on tietyssä mitassa myös erittäin tiivis, myös hilsettä kehittyy paljon.

        Leikattavat (usein pestävät) ja varsinkin kiharaturkkiset allergisoivat yleensä vähiten, kuten esim. kerrynterrieri ja bedlingtoninterrieri.

        Koiran hilseily voi muuttua vuodenajan, stressin ja ruokinnan mukaan.

        jopa koirankin nahka muuttuu kuivemmaksi, kun koira ikääntyy ja samalla hilse lisääntyy, oli sitten rotu mikä tahansa.


    • bertta3

      leikattavat..ja jos pesee silloin tällöin niin lähtee eläinpölytkin vähän pois..eli sanoisin leikattava turkki ja pieni koko = hiukan vähemmän eläinpölyä esim cesky .

      riippuu kuinka allerginen olet ja mille.

      • FANNNYYYYY

        Molemmathan ovat pienikokoisia ja suht pitkä karkeakarvaisia. Karvahan pitää nyppiä ja trimmata, mutta eikö trimmaaja voi tehdä sen? westiestä ei ole tullut oireita, mutta esimerkiksi labbiksesta tulee paha karvojentunne kurkkuun. Sopisiko siis westie tai cairn?


      • Hukka-Musti
        FANNNYYYYY kirjoitti:

        Molemmathan ovat pienikokoisia ja suht pitkä karkeakarvaisia. Karvahan pitää nyppiä ja trimmata, mutta eikö trimmaaja voi tehdä sen? westiestä ei ole tullut oireita, mutta esimerkiksi labbiksesta tulee paha karvojentunne kurkkuun. Sopisiko siis westie tai cairn?

        Lievästä allergiasta ei pidä piitata. Kannattaa kerätä vastustusvoimaa, kun vielä voi. Itse pääsin melko vakavasta kissa-allergiasta eroon juuri kissojen seuran avulla. Nuhan, silmienvuodon ja pienen hengenahdistuksen kautta tein tieni allergian voittaakseni. Hiukan tuli astmaa välissä, mutta sain sen kuriin tämän lääkkeen avulla: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=616&i=ORION PHARMA_BECLOMET EASYHALER. Päätin kumminkin, että en anna minkään tulla esteeksi minun ja kissojen yhteiselämälle. Silloin en vielä itse omistanut kissaa.

        Tässä muuten tietoa kansallisesta allergiaohjelmasta: http://www.allergia.com/files/639/SLL142008-Allergialiite-NETTIPDF.PDF

        Joskus vain on toimittava niin kuin luonnossa.


      • bertta3
        FANNNYYYYY kirjoitti:

        Molemmathan ovat pienikokoisia ja suht pitkä karkeakarvaisia. Karvahan pitää nyppiä ja trimmata, mutta eikö trimmaaja voi tehdä sen? westiestä ei ole tullut oireita, mutta esimerkiksi labbiksesta tulee paha karvojentunne kurkkuun. Sopisiko siis westie tai cairn?

        cairn on tutullani joka on allerginen koirille ja menee kyllä hiukan oirehtii kun hieroo silmiään ja allergeeni siirtyy siten..eli pesee usein kädet pideltyään koiraa. Kyse henkilökohtaisesta reagoinnista. Toinen tuttuni ei oirehtinut myöskään vieraillessaan kettiksestäni mutta kun koira on 24h vrk voi asia olla eri.
        Ja westiellä sama juttu mutta usein sillä taipumus atooppiseen ihoon ja hilseilee normaalia enemmän joten voi olla siten huonompi vaihtoehto terve westie menee taas samoin kuin cairn.
        Sanoisin että parempi kuitenkin rehellisesti on leikattava usein pestävä pieni cesky. Ja silloinkin trimmaus eli leikanta jätettävä ulkopuoliselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      987
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      599
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe