YTHS

3662

haluaisin tietää, millaisella taktiikalla yths hoitaa masennusta, millaiset jonot masennuksen hoitoon on ja onko kannattavampaa yrittää saada aika terveyskeskuksesta?

olen yrittänyt etsiä yths:n nettisivuilta asiasta tietoa, mutta tuntuu, että netissä ei ole muuta kuin ajanvarausnumero, joka ei oikeastaan helpota minua yhtään, koska minun on vaikea luottaa siihen että siellä tehdään yhtään mitään, jonka vuoksi haluaisinkin tietää, mitä tapahtuu soiton jälkeen.

7

1236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..,.,.---lomalikka
    • Iinu -86

Itse ainakin sain yths:ltä todella nopeasti apua masennukseeni neljä vuotta sitten. Kävin ensin yleislääkärillä, joka määräsi heti lääkkeet ja ohjasi minut mielenterveyspuolelle. Soitin sinne ja sain ajan psykiatrille muistaakseni melko nopeasti ja siellä käytyäni pari kertaa sain vakituisen viikkottaisen ajan psykologille, jonka kautta muutaman kuukauden kuluttua löysin yksityisen terapautin ja aloitin kelan tukeman psykoterapian (2 kertaa/vko) vajaat kolme vuotta sitten. Heillä ei silloin ollut mahdollisuutta aloittaa minulle psykoterapiaa yhts:llä. Nykyään käyn yths:llä vain uusimassa lääkkeet ja juttelemassa psykiatrin kanssa n. kerran kuussa ja terapiani jatkuu muualla edelleen.

• toiminyt

Moikka.
        Itse sain myös nopeasti apua yths:stä. Otin myös ensin yhteyttä yleislääkäriin ja sieltä pääsin psykologin ja psykiatrin juttusille. Olen nyt ollut 2 vuotta Kelan terapiassa ja taaksepäin katsoessani huomaan että olen edistynyt todella paljon. Terapia ja sairasloma olivat itselleni juuri se mitä tarvitsin ja nyt olen taas opiskelujen parissa. Ota vaan ihmeessä yhteyttä yths:ään mielenterveyspuolelle tai varaa aika yleislääkärille.

• bollydolly

Itse olen hakeutunut yths:lle lukuisia kertoja mielenterveysongelmien takia ja aikoinaan en olisi selvinnyt ilman viikottaista keskusteluapua yths:n psykologin kanssa. Yths:llä on käsittääkseni (niin kuin kunnallisissakin mielenterveyspalveluissa) hirvittävän pitkät jonot. Tietenkin siellä laitetaan jonon etupäähän kiireellisemmät tapaukset, esim. kerran pääsin terapiaan muutamassa päivässä itsetuhoisten ajatusten takia. Kannattaa ehdottomasti soittaa ja varata aika, teet itsellesi vain karhunpalveluksen jos et käsittele mieltä vaivaavia asioita, niillä kun on taipumus kasvaa vain isommiksi möröiksi ja siten hankalammin hoidettaviksi.

ps. lääkkeistä on ollut itselleni suuri apu, nykyaikaiset ssri-lääkkeet ovat turvallisia, ne eivät lihota tai koukuta sanan varsinaisessa merkityksessä (lopettamisoireita tulee jos lopettaa lääkkeen liian nopeasti)

• soitaihmeessä

Hei! Itse soitin johonkin mielenterveysajanvarausnumeroon, joka on vain muistaakseni 1-2h päivässä auki. Sieltä sain ajan n. 3vk:ssa ja nyt käyn viikoittain psykologilla ja olen syönyt myös ssri lääkkeitä.

Ja mitä joku sanoi, että näihin jäisi loppuiäksi "koukkuun", niin näistä on mielestäni jo näin vasta kuukauden käytön jälkeen sellaista hyötyä ollut, että mieluummin sitten syön näitä lopun elämääni kuin palaan siihen missä olin ennen. En tosin ole vielä siellä missä haluaisin, mutta suunta on alkanut muuttua sinnepäin :).

• 3662

kiitos kaikille, kun olette vastanneet. olen jo jonkin aikaa miettinyt soittamista mutta ehkä tämä helpottaa yhteydenottoa yths:lle, kuntiedän mitä tulee tapahtumaan.pahin skenaarioni ehkä oli se että joudun vain pitkään jonoon enkä pääse minnekään eteenpäin.

• Iinu -86
        3662 kirjoitti:

kiitos kaikille, kun olette vastanneet. olen jo jonkin aikaa miettinyt soittamista mutta ehkä tämä helpottaa yhteydenottoa yths:lle, kuntiedän mitä tulee tapahtumaan.pahin skenaarioni ehkä oli se että joudun vain pitkään jonoon enkä pääse minnekään eteenpäin.

Varaa vaikka ensimmäiseksi aika sille yleislääkärille. Sinne pääset ainakin nopeasti etkä varmasti joudu mihinkään jonoon. Sieltä hän ohjaa sinut sitten eteenpäin. Ja jos haluat todella mukavan ja ymmärtäväisen lääkärin, varaa aika Raili Klimscheffskijille. Hän on siis yleislääkäri ja minusta ainakin todella mukava ja ymmärsi masennustani hyvin. Käyn hänen luonaan vieläkin aina, kun tulee tarve mennä lääkäriin. Tsemppiä ja jaksamista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8293
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4323
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3453
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2624
    Aihe