Minulle tuli kutsu tähystykseen, jossa luki että tehdään kolonoskopia/sigmoideoskopia(tai jotain sinne päin- :D). Nämähän ovat kaksi eri tutkimusta, eli kumpihan mahtaa olla kyseessä, kun aikaa tutkimukseen on varattu puoli tuntia? Käsittääkseni sigmoideoskopia olisi kestoltaan lyhyempi, mutta kauanko siihen normaalisti varataan aikaa? Minulla kyseessä peräpukamat minkä vuoksi menen "jatkotutkimukseen", eli tk-lääkärin lähetteellä.
Kolonoskopia/sigmoideoskopia??
7
4843
Vastaukset
- rennosti vain
Sigmoideskopiassa mennään lyhyempi matka, kolonoskopiassa koko paksusuoli loppuun asti. Ehkä he menevät vain vähän matkaa, jos toteavat sen tutkimuksen aikana riittävän eivätkä siksi voi etukäteen kertoa, kummasta on kyse. Tai sitten he käyttävät samaa infokaavaketta molempiin tutkimuksiin tuleville, koska etukäteisvalmistelu on potilaan kannalta sama.
Kolonoskopia kestää yleisimmin 45 min, sigmoideskopia noin 20 min. Joko heillä on ajat tiukassa tai sitten he lähtevät sillä asenteella, että ei kuitenkaan tarvikse mennä koko suolta läpi, joten 30 min aika riittää.
Potilaan kannalta tutkimuksilla ei ole muuta eroa kuin aika. Kun on alkujärkytyksestä päässyt ja tottunut tutkimukseen, sen jälkeen on yhdentekevää, pitääkö maata vielä 20 min lisää vai ei, koska tutkimus ei pääosin tunnu miltään. Ainoastaan suolen kulmat, joissa kulkusuunta muuttuu (2 kpl), vihlovat. Muun ajan siellä voisi vaikka nukkua.- Andropov
Edellinen kirjoittaja osasikin jo kertoa aika hyvin kyseisten toimenpiteiden erot. Minulle tehtiin viime kesänä sigmasuolen tähystys, eli sigmoideoskopia julkisessa sairaalassa. Minulle tähystys tehtiin peräpukamavaivojen vuoksi. Tutkimus oli käytännössä kivuton, mutta juuri ne pari suolenmutkaa pistivät hetken. Toimenpide oli minulla yllättävän nopea, sillä tähystys kesti vain noin viisi minuuttia. Tutkimusta ei kannata/pidä pelätä, koska siinä ei ole mitään pelättävää. Tärkeintä on, että suolesi tyhjentyy hyvin ennen tutkimusta, jotta se onnistuu. Tyhjennysaineeksi suosittelen sitä Phosphoral tms. liuos, jonka otat vain kaksi kertaa. Taustatiedot: Olen 32-vuotias mies, ei sairauksia tai pysyvää lääkitystä.
- ei koepaloitteluja
Andropov kirjoitti:
Edellinen kirjoittaja osasikin jo kertoa aika hyvin kyseisten toimenpiteiden erot. Minulle tehtiin viime kesänä sigmasuolen tähystys, eli sigmoideoskopia julkisessa sairaalassa. Minulle tähystys tehtiin peräpukamavaivojen vuoksi. Tutkimus oli käytännössä kivuton, mutta juuri ne pari suolenmutkaa pistivät hetken. Toimenpide oli minulla yllättävän nopea, sillä tähystys kesti vain noin viisi minuuttia. Tutkimusta ei kannata/pidä pelätä, koska siinä ei ole mitään pelättävää. Tärkeintä on, että suolesi tyhjentyy hyvin ennen tutkimusta, jotta se onnistuu. Tyhjennysaineeksi suosittelen sitä Phosphoral tms. liuos, jonka otat vain kaksi kertaa. Taustatiedot: Olen 32-vuotias mies, ei sairauksia tai pysyvää lääkitystä.
Kysy vaan, kuinka monelta onnoissa tutkimuksissa mennyt suolisto pahempaan kuntoon eikä Phosporalia saa käyttää, jos siellä on tulehdusta. Se muutenkin vaikeuttaa munuasiten toimintaa ja sen jälkeen elimistö kuormittuu liikaa myrkyillä, kun ei mikään poista niitä...:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1191917966/31#31
- Anonyymi
Kyllä oli kauhea toimenpide, miksi ei rauhoittavaa. Olisin mennyt yksityiselle, jos rahalla olis saanut puudutusta. Taitaa Varha säästää kustannuksista vihreiden turhaan raitsikkaan potilaiden kustannuksella. Hävetkää.
- Anonyymi
Nooh, tiedän aika paljon epämiellyttävämpiäkin toimenpiteitä. Tässä just on iltaosa tyhjennystä lopuillaan ja huomenna letkua hanuriin. Taitaa olla kolmas kerta tänä vuonna, ekan kerran jälkeen kun henkiset kärsimykset helpottaa ja jännittäminen loppuu niin koko toimenpidekin muuttuu aika paljon helpommaksi, sellaiseksi, "noh, nyt kävi näin" tapahtumaksi. Ei se hauskaksi muutu mutta ei se nyt mitenkään ylitsepääsemättömän karuakaan ole.
Mitä vähemmän jännitätte, sen helpommalla pääsette ja kun tuntuu ensin vaikealta ajatukselta että setä tunkee letkua peppuun, niin kannattaa muistaa, että ne näkee niitä perseitä joka päivä sen verran, että niitä ei kyllä kiinnosta pätkän vertaa millainen se sinun hanurisi on, vaan se mitä tähystyksessä työnsä puolesta näkevät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nooh, tiedän aika paljon epämiellyttävämpiäkin toimenpiteitä. Tässä just on iltaosa tyhjennystä lopuillaan ja huomenna letkua hanuriin. Taitaa olla kolmas kerta tänä vuonna, ekan kerran jälkeen kun henkiset kärsimykset helpottaa ja jännittäminen loppuu niin koko toimenpidekin muuttuu aika paljon helpommaksi, sellaiseksi, "noh, nyt kävi näin" tapahtumaksi. Ei se hauskaksi muutu mutta ei se nyt mitenkään ylitsepääsemättömän karuakaan ole.
Mitä vähemmän jännitätte, sen helpommalla pääsette ja kun tuntuu ensin vaikealta ajatukselta että setä tunkee letkua peppuun, niin kannattaa muistaa, että ne näkee niitä perseitä joka päivä sen verran, että niitä ei kyllä kiinnosta pätkän vertaa millainen se sinun hanurisi on, vaan se mitä tähystyksessä työnsä puolesta näkevät.Yes, tuli käytyä ja tuo sigmoideoskopia oli kyllä ihan pala kakkua. Se oli todella helppo, nopea ja kivuton toimenpide.
Se mikä ei ollut hauskaa niin koko persesuoli on melko heikossa hapessa, nyt vielä viimeinen lääke testissä (Stelara) ja jos ei toimi niin puukotukseen mars.
- Anonyymi
Itse menen mieluummin suolen tähystykseen kuin ruokatorven tähystykseen.
Huomattavasti helpomman tuntuinen toimenpide.
Molemmissa on tullut oltua useampaan kertaan vuosien varrella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818