Kiinanpaltsikoiran omistajat!

hähääh?

Kysyisin kiinanpaltsikoirista, teiltä joilla on /on ollut sellainen:

1. Turkin vaativuus? Trimmaus vai tarviiko vaan harjata?
2. Suurinpiirteinen elinikä?
3. Haukkuherkkyys? Olen kuullut että ovat vahtivia > haukkuvat..
4. Olen ajatellut hankkia moisen, kiikarissa eräs aikuinen yksilö, myyjä kertoo koiran olevan arka, mutta arasta koirasta on kokemusta, mm. nykyinen koirani. Kannattaako siis hankkia aikuinen, arka koira, vai ihan pentu?
5. Onko kiinanpalatsikoirilla hengitysvaikeuksia, miten selviää kesästä tms?
6. Tuottaako urheilu (jouksu tms.) vaikeuksia, pienten jalkojen takia, tai ehkä niiden hegitys vaikeuksien takia?
7. Voiko kiinanpalatsikoiran kanssa harrastaa mitään, vai onko se pelkkä "koriste" (eli seuralainen)?
8. Minkä kokoisen pekingeesin omistatte?

Kiitoksia en ota vastaan kommentteja missä käsketään lukea netistä, tai googlettaa, en jaksa vaivautua, koska niissä puhutaan vain yleisesti, tahtoisin omakohtaisia kokemuksia..

10

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Olen nähnyt kiinanpalatsikoiria ja aivan sairaiksi malostettuja ovat kaikki olleet. Eivät näytä pystyvän liikkumaan etanaa paremmin ja jatkuvasti läähättävät kieli pitkänä. Sääliksi käy näitä raukkoja, niin koittavat päästä vaivalloisesti eteenpäin, eivätkä meinaa saada lainkaan henkeä.

    • havaintoja

      Tästä rodusta ei ole kokemusta muutoin kuin naapurin vanhan rouvan koirasta. On todella kova räksyttämään kaikelle sekä ulkona (muille koirille ja joillekin ihmisillekin) että sisällä (rapusta kuuluville äänille). Kakat tarttuvat karvoihin ja koira onkin aina putsattava nenäliinalla kakkimisen jälkeen. Turkki on likainen heti, kun on vähänkin kosteaa. Koiran kanssa kierretään korttelin ympäri neljä kertaa päivässä, en tiedä johtuuko siitä, ettei sen kanssa pysty liikkumaan enemmän vaiko ettei tarvitse liikkua. Kova tuhina siitä kyllä välillä kuuluu. Nämä siis omia huomioitani, muuta en tiedä rodusta. Kyllähän tuo rouva on joskus osoittanut olevansa kateellinen omille lyhytkarvaisille ja pidempijalkaisille koirilleni, koska niiden turkkien kanssa on niin helppoa! ;)

    • jolla on todella

      pahoja hengitysvaikeuksia. Eivät pysty juoksemaan saati "urheilemaan". Myös silmät ovat ongelmalliset koska ovat niin ulkonevat. Suurin osa pekeistä syntyy keisarinleikkauksella, koska pennut ovat niin suuripäisiä etteivät mahdu syntymään normaalisti. Turkkia on aivan liikaa, peke voi saada pienelläkin liikkumisella kesäkuumalla lämpöhalvauksen, koska ei pysty läähättämään eikä hengittämään kunnolla.

      Älä vaan ota moista sairaaksi jalostettua koiran irvikuvaa!

      • kös

        mulla itellä on 5kk peke ja käyn sen kanssa n.puolenkilsan-kilsan lenkkejä ja hyvin jaksaa juosta, välillä ite joudun hengähtämään, mutta laittaa sen jälkeen kyllä aika pikaseen nukkumaan. Jaksaa tosissaan touhuta myös isompien koirien kanssa! Oman koiran olen kuullu haukkuvan tosi harvoin, että tuota haukkumistakaan ei tarvi yleistää! Ja kakkaaminen ei sotke karvoja kun pesen koiran n.kerran viikossa ja harjaan aina välillä -karva pysyy sileänä ja siihen ei paska tartu. Rintakarvat kylläki sotkeutuu ku syö, mutta sekin lähtee pesemällä, ihan niinkuin vauvan naama pitää syönnin jälkeen pestä. Minun mielestä aivan ihana koira, suosittelen!!! =)


      • kös
        kös kirjoitti:

        mulla itellä on 5kk peke ja käyn sen kanssa n.puolenkilsan-kilsan lenkkejä ja hyvin jaksaa juosta, välillä ite joudun hengähtämään, mutta laittaa sen jälkeen kyllä aika pikaseen nukkumaan. Jaksaa tosissaan touhuta myös isompien koirien kanssa! Oman koiran olen kuullu haukkuvan tosi harvoin, että tuota haukkumistakaan ei tarvi yleistää! Ja kakkaaminen ei sotke karvoja kun pesen koiran n.kerran viikossa ja harjaan aina välillä -karva pysyy sileänä ja siihen ei paska tartu. Rintakarvat kylläki sotkeutuu ku syö, mutta sekin lähtee pesemällä, ihan niinkuin vauvan naama pitää syönnin jälkeen pestä. Minun mielestä aivan ihana koira, suosittelen!!! =)

        niin joo. Elinikä suurinpiirtein 15v, olen kuullut myös 19vuotiaista. Että terve rotu vaikka lättänaama onkin!


    • Ex-omistaja

      En ymmärrä miksi tähänkin viestiin piti sellaisten kommentoida, joilla ei itsellä ole koiraa, eivätkä ole koskaan sellaista omistaneetkaan.. Sairas ym. kommentteja. Ja ainoa jolla on kiinanpalatsikoira on sanonut samaa mitä minä sanoisin rodusta, kahden sellaisen entisenä omistajana. Terve koira, ihana koira!! Ei se että kiinanpalatsikoira läähättää kävellessään tarkoita välttämättä mitään hengitysvaikeuksia.. saattaa olla myös niin innoissaan lenkistä ym. Muutkin koirat läähättävät kun ovat tosi innoissaan. Minun koirillani ei ainakaan koskaan ollut minkään näköisiä hengitysvaikeuksia ja kesä helteellä tarvitsee viileät paikat, aivan samoin kuin muutkin koirat. Meillä riitti kesäkuumalla kostea pyyhe lattialle ja makasi siinä koko yön ihan hyvin.. tai autoon mennessä kastelin vain päätä vähän tai kostean pyyhkeen laitoin koirien päälle, niin ei tullut mitään.. Kaikki koirat VOIVAT saada kuumassa autossa lämpöhalvauksen.. :)

      • nimim.

        Minulla on on myös n. 5kk kiinanpalatsikoira, ja kyselinkin jo tuolla toisella palstalla koiran ihannepainosta, mutta vastausta ei sieltä kuulunut. Eli osaisiko joku täällä kertoa minkä ikäisestä lähtien koiran pitäisi olla ihannepainossaan? Kiinanpalatsikoira narttujen ihannepainohan on 5,4 kg.


    • nimim.

      Ja tässä vielä vastaukset alottajan kysymyksiin. Minulla siis 5kk kiinanpalatsikoiran tyttöpentu ja olen aiemminkin omistanut samaa rotua olevan koiran, joka oli myös narttu.

      1. Kertaakaan en ensimmäistä kiinanpalatsikoiraani trimmanut, ja tuskin aion trimmata tätä nykyistäkään. Pelkkä harjaus on ainakin meillä riittänyt. (Ovat siis ihan kotikoiriksi hankittu, ei mihinkään näyttelyihin)

      2.Muistaakseni n. 10-12 vuotta, oma hauvani kuoli 10 vuotiaana.

      3. Kiinanpalatsikoirat ovat hyviä vahtikoiria mutta turhan haukkumisen saa kyllä pois jos tarpeeksi kärsivällisesti pennusta asti opettaa.

      4. Tähän kysymykseen vain sinä osaat itse vastata, haluatko aloittaa koiran koulutuksen ja olla sen elämässä pennusta asti vai oletko valmis tekemään mahdollisesti paljon työtä aran koiran eteen. Kiinanpalatsikoirahan on sellainen rotu joka kiintyy valtavasti omistajaansa, joten tämä voi viedä hetken ennen kuin aikuinen koira kiintyy juuri sinuun.

      5. Suurin osa näistä hengittämisvaikeuksien kauhutarinoista on aika suuresti liioiteltuja. Hyvin selviää kunhan vain omistajalla on tarpeeksi järkeä päässä, ei kai kukaan pidä koiraansa tuntikaupalla yli 20 asteen helteissä ilman varjoa..tai jätä kuumaan autoon odottamaan.

      6. Hyvin jaksaa juosta ihan vanhuusiälle asti. Ei tietenkään niissä suurimmissa helteissä, mutta kuka ihminenkään valitsee juoksulenkin ajankohdaksi kuumimman hetken päivästä.

      7. Rotu on aika vaikeasti koulutettava, itselläni ei ole kokemusta mistään harrastuksista mutta kovin leikkisä ja älykäskin koira on joten miksi ei.

      8. korkeutta en muista, mutta valtavan pitkältä neiti näyttää kun makoilee. Aikuisena painoa reilu 5 kiloa (Koira näyttää huomattavasti kevyemmältä ja usein nostaja yllättyy painosta)

      Toivottavasti näistä oli sinulle edes vähän apua! Minä olen ainakin ihan rakastunut tähän kyseiseen rotuun.

    • Pegeni

      1.Harjaus riittänyt hyvin.joskus talvisin lyhennän tassuista tupsuja.
      2.Voi olla pitkäkin 10-15v.
      3.Kyllä voi haukkua omani ei räksytä ovella vain ihan vieraan ihmisen tulo saa ilmoittamaan siitä.
      4.Vieraita joskus voi aristaa ja parempi niin.Haluaa tutustua omaan tahtiinsa.
      5.Ei ole ollut hengitysvaikeuksia,mutta pitkän lenkin jälkeen selvääkin ompa niitä ihmisilläkin.
      6.Ei tuota vaikeuksia,mutta haluaa kävellä hitaasti ja arvokkaasti.Osaa juostaa niin,että ei kiinni meinaa saada,kun haluaa.
      7.Itselläni kotikoira/seurakoira ja voipa sen kouluttaa vaikka kaverikoiraksi jolloin isännällekin läytyy harrastusta.Sekä oppihan Rakel Liekin koira temppuja koiralle koti ohjelmassa eli agillityä.Oma osaa pikku temppuja tanssii,pyörii, istuu,menee maahan ja kun ei saa haukkua turhaan se murisee hiljaa ja etsii piilosta makupaloja.
      8.Itselläni on viisivuotias narttu ja painaa n5,3 kiloa.

    • Anonyymi

      1. Turkin vaativuus? Trimmaus vai tarviiko vaan harjata?

      -Ite trimmaan, sillä helpompi olla ilman paksua turkkia. Kesät varsinki täyttä tuskaa ja muutamien ilohyppyjen jälkeen loppuu puhti palautumisessa menee aikansa. Talvella lumi jää kauluriin kiinni ja liikkuminen hankaloituu lumipaakkujen vuoksi merkittävästi

      2. Suurinpiirteinen elinikä?
      Sama kuin pikkukoirilla yleensä

      3. Haukkuherkkyys? Olen kuullut että ovat vahtivia > haukkuvat..

      Hahah, joo. Mulla on istumiskokoinen ikkunalauta ja sänky siinä vierellä niin oma pekeni makoilee siinä päivät pitkät tiirailemalla ulos. On parantanut elämänlaatua ja mikäki mahdollista niin ois hyvä, että sais toteuttaa vahtiviettiään. Haukkuu, mutta positiivisella kouluttamisella oppii ottamaan huomiota omistajaan jos näkee jotain liian jännittävää. Rankaisu ei mielestäni toimi ja mielestäni muutenkin aika karua vaatia elävää olentoa olemaan aina hiljaa.

      4. Olen ajatellut hankkia moisen, kiikarissa eräs aikuinen yksilö, myyjä kertoo koiran olevan arka, mutta arasta koirasta on kokemusta, mm. nykyinen koirani. Kannattaako siis hankkia aikuinen, arka koira, vai ihan pentu?

      10-vuotta myöhässä, mutta oman harkintakyvyn mukaan mikä tuntuu kannattavalta. Ite suhtautuisin vähän skeptisesti arkaan kodinvaihtajaan, sillä saattaa olla jotain traumapohjaa taustalla, josta myyjä ei välttämättä edes kerro. Ottamalla koiran hyvä omistaja sitoutuu myös olemaan henkisenä supporttina koiralle vaikeiden asioiden kans (oli ne sit vastaantulevat koirat tai menneisyyden möröt) ja ottamalla traumatisoituneen yksilön sitoudut ottamaan itelles lisäkuormitusta. Saattaa tulla kaunistakin jälkeä, mikäli you have done your research ja oot todella pitkäpinnainen sekä empatiakykynen ihminen tai on tosiaan hyvä kokemuspohja. Kylmilteen ei yhtään normaalia vaativampia yksilöitä.

      5. Onko kiinanpalatsikoirilla hengitysvaikeuksia, miten selviää kesästä tms?

      Rotukohtaisia ongelmia en kiistä, mutta kaikilla jalostetuilla koirilla on omat ongelmansa ja mielestäni lyhytkuonot on otettu silmätikuksi pinnallisten seikkojen takia faktatietoa painottamatta. Toisaalta eihän oman eläimen läähättäminen kovin mukavalta tunnu ja nenäontelot ovat todella ahtaat. Henki tosin kulkee normaalisti (joskin äänekkäästi) suun kautta ja koska kiinanpalatsikoira ei tiedä miltä avonainen nenä tuntuu niin ei osaa sitä harmitellakkaan, joten elämänilo 100. Sama kuin ihmisellä - rajoitteet itsessään ei välttämättä lamaannuta, vaan suhtautuminen niihin. Omistaja tosin on vastuussa siitä, että ottaa koiran omakohtaiset tarpeet huomioon. Itse annan oman koirani pysähdellä, vaikka toisinaan tuntuukin kiusalliselta jumahtaa tielle töllistelemään. Lisäksi silmät tulee puhdistaa rähmästä keitetyllä, mutta vain hieman lämpöisellä vedellä joka tai joka toinen päivä nenäkuopan puhdistus säännöllisesti. Lisäksi ainakin oman pekeni kuonokarvat hankaavat silmää ja aika varma, että monen muunkin, joten leikkaan ne pienillä ja pyöreäkärkisillä tassusaksilla. Hankaavat karvat aiheuttaa kroonista silmätulehdusta ja aika varma, että moni omistaja ei edes tajua koko asiaa tai sitten ei vaan uskalla leikata niitä. Jokatapauksessa toimenpide pitää tehdä, sillä jatkuvasti ärsyyntyny silmä heikentää elämänlaatua huomattavasti.

      Hengitysteiden, isojen silmien ja lyhyiden tassujen sijasta tulisi painottaa koiran henkistä hyvinvointia ja miten paljon omaa vaivannäköä omistaja on siihen valmis pistämään. Kyllä mä sanoisin, että oman koirani tarpeet on otettu paremmin huomioon ku jonkun todella hyväkuntosen sekarotusen, jota pidetään ulkohäkissä ja jota ei olla kertaakaan käytetty eläinlääkärissä tai jonkun lapsiperheen labradorin, jolla ei ole mitään itsemääräämisoikeutta ja jota kosketaan silloin kun huvittaa.

      6. Tuottaako urheilu (jouksu tms.) vaikeuksia, pienten jalkojen takia, tai ehkä niiden hegitys vaikeuksien takia?

      Juoksee ihan normaalisti ja varsinkin talvisin hyppii hangessa kuin kaniini. Silloin tehdään pitkiäkin lenkkejä, muuten vaan kortteli ympäri nurmialueelle nuuskimaan jos mulla ei ole kiire. Hyppimistä esim. sohvalta tulee estää portaiden/rampin avulla.

      7. Voiko kiinanpalatsikoiran kanssa harrastaa mitään, vai onko se pelkkä "koriste" (eli seuralainen)?

      No siis toki on vähän parempia harrastekoiria, mutta toki voi. Oon kuullut joidenkin harrastavan agilityä ja tottelevaisuuskoulutus on suositeltava harrastus kaikille

      8. Minkä kokoisen pekingeesin omistatte?
      5.4kg leikkaamaton poika

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      300
      3455
    2. 204
      2951
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1425
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1304
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe