Olen väsynyt

ja loppu

Hei !
En löytänyt muutakaan paikkaa kirjoittaa joten kirjoitan tänne.
Jään huomisesta alkaen sairauslomalle uupumisen vuoksi.Alkuun ainakin 2 viikkoa.
Kävin tth psykologilla. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä?
En ole koskaan ollut s.lomalla uupumisen vuoksi..Mitä sanon pomolle ?
Olen jo melko varma etten jatka nykyisessä työssäni mutta terapeutti oli sitä mieltä että olen vain uupunut ja minun ei kannattaisi tehdä mitään radikaaleja päätöksiä tässä mielentilassa.

Tuntuu pahalta jäädä töistä pois.Mitä kaikki ajattelevat ja kuinka he suhtautuvat kun palaan töihin..

23

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sh....

      tulee olemaan siinä sairauslomatodistuksessasi? Oliko lääkärin kanssa siitä juttua? Jos työuupumus tai burn out, niin olet varmastikin tietoinen että suuri osa työnantajista ei maksa niillä diagnooseilla sairausajalta palkka eikä KELA maksa päivärahaa.

      Jos sinulla on se lääkärintodistus siinä itselläsi niin onko siinä kenties ICD-10-kood.muk. F-kirjain vai mikä? Siis ennen numeroita. Vai onko se sanallinen?

      • ja loppu

        Eräs työkaverini oli saman vaivan vuoksi pois viikko/kuukausitolkulla ja hänen kertomansa mukaan hän sai palkkaa.


      • Illanhämär

        Millä perusteella työuupumuksen vuoksi ei maksettaisi palkkaa?
        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!
        En ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!
        Laita lähde tiedot näkyviin, jos asia johonkin muuhunkin perustuu, kuin mutu tietoon.


      • Illanhämär
        Illanhämär kirjoitti:

        Millä perusteella työuupumuksen vuoksi ei maksettaisi palkkaa?
        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!
        En ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!
        Laita lähde tiedot näkyviin, jos asia johonkin muuhunkin perustuu, kuin mutu tietoon.

        Vielä itse aloitustekstiin.
        Ole rehellinen pomollesi, vain siten työssäjaksamiseesi voidaan vaikuttaa, koska jos työsi jatkuu samanlaisena on melko varmaa, että uupumuksesi uusiutuu. Uupus on monien asioiden yhteissumma ja tietenkin on vaikea erottaa, mikä johtuu työstä, mikä henkilökohtaisesta elämästä.
        Usein työtervhuolto järjestää yhteisneuvotteluja työntekijän ja työnantajan tai heidän edustajansa kanssa, missä on paikalla työterv. lääkäri ja työterv. hoitaja.
        Eli ole aktiivisessa yhteydessä työterveyshuoltoosi.
        Kuka tahansa meistä voi uupua ja jaksamisessa on kaikilla toisinaan tekemistä, joten älä suotta murehdi siitä mitä toiset ajattelee. Todennäköisesti toivovat sinun toipuvan pian ja palaavan töihin, mutta älä kiirehdi toipumisesi kanssa, sekin vie aikaa.


      • Melko varma
        Illanhämär kirjoitti:

        Millä perusteella työuupumuksen vuoksi ei maksettaisi palkkaa?
        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!
        En ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!
        Laita lähde tiedot näkyviin, jos asia johonkin muuhunkin perustuu, kuin mutu tietoon.

        Se taitaa olla niin, että työuupumus ei ole sairaus. Sairausajan palkkaa tai sairaspäivärahaa voi saada vain sairauden perusteella. Työuupumus on siksi usein diagnoosilla masennus tms.


      • qwertyyyx
        Illanhämär kirjoitti:

        Millä perusteella työuupumuksen vuoksi ei maksettaisi palkkaa?
        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!
        En ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!
        Laita lähde tiedot näkyviin, jos asia johonkin muuhunkin perustuu, kuin mutu tietoon.

        muistaakseni F ja Z koodeista ei ole pakko maksaa palkkaa/saikkua. siitä oli joskus kelan leehdessä ja netistäkin se löytyy.


      • ...
        Illanhämär kirjoitti:

        Millä perusteella työuupumuksen vuoksi ei maksettaisi palkkaa?
        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!
        En ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!
        Laita lähde tiedot näkyviin, jos asia johonkin muuhunkin perustuu, kuin mutu tietoon.

        ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!

        -No ompa kumma, sehän on ihan yleisesti tiedossa oleva asia.

        http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=818451

        http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=199812327

        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!

        -Empä tiedä. Työnantajien ei tarvitse hyväksyä edes sairauslomia nykyisin. Palkkaa ei ole pakko maksaa, vaikka varmaan suurin osa tai kaikki maksaakin.


      • ja loppu
        Illanhämär kirjoitti:

        Vielä itse aloitustekstiin.
        Ole rehellinen pomollesi, vain siten työssäjaksamiseesi voidaan vaikuttaa, koska jos työsi jatkuu samanlaisena on melko varmaa, että uupumuksesi uusiutuu. Uupus on monien asioiden yhteissumma ja tietenkin on vaikea erottaa, mikä johtuu työstä, mikä henkilökohtaisesta elämästä.
        Usein työtervhuolto järjestää yhteisneuvotteluja työntekijän ja työnantajan tai heidän edustajansa kanssa, missä on paikalla työterv. lääkäri ja työterv. hoitaja.
        Eli ole aktiivisessa yhteydessä työterveyshuoltoosi.
        Kuka tahansa meistä voi uupua ja jaksamisessa on kaikilla toisinaan tekemistä, joten älä suotta murehdi siitä mitä toiset ajattelee. Todennäköisesti toivovat sinun toipuvan pian ja palaavan töihin, mutta älä kiirehdi toipumisesi kanssa, sekin vie aikaa.

        Kiitos sinulle kannustuksesta.
        Pomoni tietää tilanteen, ja asiasta on jonkin verran keskusteltu.Syyt ovat työssä mutta myös henkilökohtaisessa elämässä.Uupuminen alkoi vuosi sitten ja nyt johtanut tähän tilanteeseen.Olen todella pettynyt itseeni. Olen vakavissani harkinnut irtisanoutumista koska en tiedä mitä muutakaan tehdä.Ei tunnu reilulta olla sairauslomalla, niin hullulta kuin se kuulostaakin.


      • tiedän tämän
        ja loppu kirjoitti:

        Kiitos sinulle kannustuksesta.
        Pomoni tietää tilanteen, ja asiasta on jonkin verran keskusteltu.Syyt ovat työssä mutta myös henkilökohtaisessa elämässä.Uupuminen alkoi vuosi sitten ja nyt johtanut tähän tilanteeseen.Olen todella pettynyt itseeni. Olen vakavissani harkinnut irtisanoutumista koska en tiedä mitä muutakaan tehdä.Ei tunnu reilulta olla sairauslomalla, niin hullulta kuin se kuulostaakin.

        Mutta kyllä sulle kohtapuolin jo paljastuu ettei siitä makseta palkkaa, ja lusmuilu loppuu lyhyeen.
        Ennemmin joskus maksettiinkin, mutta nykyisin enää ei. Löysän rahan aika on ohi. Työnantajan ei ole pakko maksaa, vaan tuo sairasloma on siis palkatonta virkavapautta.


      • sh....
        Illanhämär kirjoitti:

        Millä perusteella työuupumuksen vuoksi ei maksettaisi palkkaa?
        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!
        En ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!
        Laita lähde tiedot näkyviin, jos asia johonkin muuhunkin perustuu, kuin mutu tietoon.

        palkkaa, siksi kysyinkin aloittajalta oliko hänelle laitettu kenties koodi F, joka oikeuttaa palkanmaksuun.

        En tiedä mitä sinä siellä työterveyshuollossa teet jos et moista asiaa tiennyt; työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa työuupumuksen ja/tai burn outin takia.

        Tämä on ihan fakta-tietoa. (on muitakin joiden perusteella palkkaa ei ole pakko maksaa ja joissa KELA ei maksa päivärahaa)

        Yleensähän sinne laitetaan sitten todistukseen se koodi F kun ole kyse aloittajan kertomasta tilanteesta.

        Kunhan nyt vain ajattelin infota aloittajaa (en tosin tiennyt oliko hän tietoinen moisesta), ettei tule sitten yllätystä kun mikään taho ei maksa sairausajan palkkaa.

        Kas kun joillekin asiakkaillemme tämä on tullut yllätyksenä.


        "Osa työuupuneista jää ilman palkkaa

        0
        KALEVA
        Työuupumus kuuluu kansainvälisen tautiluokituksen Z-luokkaan. Sitä ei pidetä itsessään sairautena, eikä se velvoita työnantajaa palkanmaksuun.
        Avaa kuva
        Elinkeinoelämän keskusliitto suosittaa yrityksille, että pelkän työuupumuksen vuoksi sairauslomalla oleville ei makseta palkkaa poissaoloajalta. Kuntaliiton työmarkkina-asiain sihteeri Eija Pyykkinen puolestaan kertoo, että kunnissa maksetaan palkka diagnoosista riippumatta.

        Työuupumus kuuluu kansainvälisen tautiluokituksen Z-luokkaan. Sitä ei pidetä itsessään sairautena, eikä se velvoita työnantajaa palkanmaksuun. Myöskään Kela ei yleensä maksa sairauspäivärahoja pelkästä työuupumuksesta.

        Lääkärintodistukseen Z-koodilla merkittävä työuupumus voi johtaa esimerkiksi masennukseen, joka merkitään F-koodilla. Jos on kyseessä työuupumuksesta johtuva masennus, se pitäisi merkitä lääkärintodistukseen diagnoosiksi. Tällöin työntekijällä on oikeus sairausloma-ajan palkkaan.

        "Emme epäile, että työuupumustapauksissa olisi kysymys lintsauksista, vaan haluamme, että lääkärintodistuksissa käytetään oikeita merkintöjä", EK:n ylilääkäri Kari Kaukinen linjaa."

        Miten ihmeessä voit nimimerkki "Illanhämär" toimia työterveyshuollossa jos et moista asiaa tiennyt??? Vai toimitko kenties kunt.tasolla? Siltikään en ymmärrä miten noin tärkeä asia on mennyt ohi korviesi...Kyllä meitä ainakin infotaan tasaiseen tahtiin asioista. Ja onhan tästäkin asiasta ollut paljon keskustelua niin mediassa kuin muuallakin.


        Aloittajalle voimia! Jottet saisi vielä kaiken lisäksi rahahuolia niskaasi niin ota selville se saamasi diagnoosi.


      • Toinen vastaaja
        Illanhämär kirjoitti:

        Millä perusteella työuupumuksen vuoksi ei maksettaisi palkkaa?
        Sehän on jo työehtosopimusten vastainen juttu!
        En ole kuullut moisesta ja olen työterveyshuollossa töissä, joten en usko moista lainkaan!
        Laita lähde tiedot näkyviin, jos asia johonkin muuhunkin perustuu, kuin mutu tietoon.

        Työuupumus eli bunout ei ole Kelan hyväksymä diagnoosi. Siksi diagnoosiksi tulee usein masennus tai muu mielentereyden häiriö. Tämä asia on yleisessä tiedossa ja lääkärit eivät koskaan käytäkään tätä diagnoosialuokitusta.
        Lakipykäliä en nyt jaksa kaivella.

        Kehottaisin alkuperäistä hakijaa hakemaan työuupumuskursseille tai muuhun ao. terapiaa. Kela rahoittaa nämä. Lisätietoja saat työterveydenhuollosta. Toivottavasti.


    • työtoverisi

      Inhoavat he sinua jo lähtiessäsikin joten mikään ei muuttune. Tuollaiset laiskat lälläri ihmiset ovat kuin syöpä yhteiskunnalle, siksi he inhottavat ihan yleisesti.

      Miksi kysyt, kun tiedät tämän kyllä itsekkin?

      • Esimies -isofirma

        Miten joku voi kirjoitta noin?? Itse olen työnarkomaani, mutta en koskaan ajattele että jos joku olisi syöpä ihmiskunnalle varsinkaan jos on tavalla jos toisella sairas oli se sitte vaikka työuupumus sekin on sairaus. Työteho ei tule piiskaamaalla vaan kannustamalla- myös tulokset näkyvät siten, joten älä lyö lyötyä!
        Sinä joka olet aloittanut keskustelun/uupunut koita parantua ja kerää voimia uusiin koitoksiin. - voimia!


      • ja loppu
        Esimies -isofirma kirjoitti:

        Miten joku voi kirjoitta noin?? Itse olen työnarkomaani, mutta en koskaan ajattele että jos joku olisi syöpä ihmiskunnalle varsinkaan jos on tavalla jos toisella sairas oli se sitte vaikka työuupumus sekin on sairaus. Työteho ei tule piiskaamaalla vaan kannustamalla- myös tulokset näkyvät siten, joten älä lyö lyötyä!
        Sinä joka olet aloittanut keskustelun/uupunut koita parantua ja kerää voimia uusiin koitoksiin. - voimia!

        Itse myös työnarkomaani ja työmoraalini on korkea. Todella vähän s.lomia ym..
        Itse ajattelin ottaa ihan päivän kerrallaan, en pysty ajattelemaan kovinkaan pitkälle tulevaisuuteen mutta olen toiveikas.
        Kiitos sinulle! Ihanaa nähdä että täältä löytyy myös inhimmillisyyttä.


    • Posse..

      Itse uuvuin työssäni, mutta en vitsinyt jättää sitä työnantajan maksettavaksi, vaan irtisanoin itseni ja hakeuduin muualle töihin. Tämä ei tietenkään ole kaikille mahdollista, tai ainakin vaatii paljon uskallusta.

      Puolisoni taas jäi sairaslomalle työuupumuksen takia. Olen kanustanut tätäkin hakeutumaan toiseen työpaikkaan, mutta hän ei tätä mahdollisuutta halua harkita.
      Olemme molemmat akateemisesti koulutettuja, vastuullisissa hommissa, joten uupumuksen riskikin on melkoinen.

      Onneksi voimme tukea toisiamme, koska tilanne tuli meille eri aikoina.

      Haluan vain toivottaa sinulle paljon jaksamista ja koita kerätä voimia itsellesi keskittämällä välillä ajatuksesi johonkin ihan muuhun, kuin työasioihisi.

      • ja loppu

        Kiitos sinulle!
        Juu, eiköhän ne asiat suttaannu tavalla tai toisella.
        Päivä kerrallaan.


      • Illanhämär
        ja loppu kirjoitti:

        Kiitos sinulle!
        Juu, eiköhän ne asiat suttaannu tavalla tai toisella.
        Päivä kerrallaan.

        On todella ikävää, että osalla meistä ihmisistä on se asenne, että jos uupuu, olkoon syy mikä tahansa, että se olisi lusmuilua. Ei meistä kukaan elä toisen elämää eikä toisen persoonalla, joten kaikkin on niin henkilökohtaisia ja persoonaankin liittyviä asioita. Toisen ihmisen hyväksyminen ja positiivinen vuorovaikuttaminen auttaa meitä kuitenkin aina pykälän verran enemmän, kuin se negatiivinen. Kumpaa itse haluaisitte vaikeassa tilanteessa osaksenne saavan?
        Niinkuin aiemmin sanoin, uupumus on monen tekijän yhteissumma.
        Kiitos, taas opin uutta, kaikkea ei voi tietää, siis noita diagnooseja tarkoitan. Uskoisin, että tänä päivänä lääkärit tämän asian tiedostavat, koska hehän sen sairasloma todistuksen kirjoittavat ja kirjoittavat sellaisella diagnoosilla, että työntekijälle palkka juoksee. Kuitenkin on jo yksilönkin etu, että sairaspoissaolo jää mahdollisimman lyhyeksi, joten yhteistyö työnantajan, tth:n ja "potilaan" välillä on tärkeää.


      • työterv.h.
        Illanhämär kirjoitti:

        On todella ikävää, että osalla meistä ihmisistä on se asenne, että jos uupuu, olkoon syy mikä tahansa, että se olisi lusmuilua. Ei meistä kukaan elä toisen elämää eikä toisen persoonalla, joten kaikkin on niin henkilökohtaisia ja persoonaankin liittyviä asioita. Toisen ihmisen hyväksyminen ja positiivinen vuorovaikuttaminen auttaa meitä kuitenkin aina pykälän verran enemmän, kuin se negatiivinen. Kumpaa itse haluaisitte vaikeassa tilanteessa osaksenne saavan?
        Niinkuin aiemmin sanoin, uupumus on monen tekijän yhteissumma.
        Kiitos, taas opin uutta, kaikkea ei voi tietää, siis noita diagnooseja tarkoitan. Uskoisin, että tänä päivänä lääkärit tämän asian tiedostavat, koska hehän sen sairasloma todistuksen kirjoittavat ja kirjoittavat sellaisella diagnoosilla, että työntekijälle palkka juoksee. Kuitenkin on jo yksilönkin etu, että sairaspoissaolo jää mahdollisimman lyhyeksi, joten yhteistyö työnantajan, tth:n ja "potilaan" välillä on tärkeää.

        oman alansa asioiden tietotaidot hanskassa. Ihmettelen minäkin miten työterveydessä työskentelevä ihminen ei tiedä tuolla mainittua asiaa.
        Totta kai lääkärit asian tietävät, ja siksihän usein kirjoitetaankin ICD-10:sta nimenomaan se F-koodi ja siihen sitten perään (num.) esim. ahdistuneisuus, depressio tms.
        Kannattaisi kuitenkin tarkistaa tietonsa ennen kuin varmana julistaa ettei joku asia ole niin tai näin.
        Minäkään en edellä kirjoittaneen tapaan ymmärrä miten työterveyshuollossa toimiva työntekijä ei tuota asiaa tiennyt. Tosin et kertonut että _mikä_ se sinun t.kuvasi on...
        Itse toimin työterv.hoitajana työterveyshuollossa ja kyllä tämä asia on ollut ihan simppeliä tietoa jo pitkään.
        (samoin kaiketi on ollut tässä ketjussa kirjoittaneille muillekin tai ainakin aika monelle).


      • työnantaja
        ja loppu kirjoitti:

        Kiitos sinulle!
        Juu, eiköhän ne asiat suttaannu tavalla tai toisella.
        Päivä kerrallaan.

        Hei, ole aivan rauhassa sairaslomalla, äläkä ajattele työnantajaasi. Itse olen ollut tunnollinen työntekijä, sairaana töissä ja 10v ajan harvoin poissa töistä, eipä tuo työnantaja huomioinut tunnollisuutta mitenkään aina vaan vaadittiin enemmän ja enemmän. Nykyisin ole itse yrittäjä teen 6 päivää viikossa töitä 9-20, olen huomannut että osa työntekijöistäni on saikulla jos ei huvita tulla töihin esim jos on kampaaja eikä vapaapäivä onnistu samalle päivälle. Normaali työnantaja ymmärtää että saikkusi on välttämätön ja kaikki menee hyvin. Parantele itsesi ja ajattele itseäsi äläkä työnantajaasi.


      • ja loppu
        työnantaja kirjoitti:

        Hei, ole aivan rauhassa sairaslomalla, äläkä ajattele työnantajaasi. Itse olen ollut tunnollinen työntekijä, sairaana töissä ja 10v ajan harvoin poissa töistä, eipä tuo työnantaja huomioinut tunnollisuutta mitenkään aina vaan vaadittiin enemmän ja enemmän. Nykyisin ole itse yrittäjä teen 6 päivää viikossa töitä 9-20, olen huomannut että osa työntekijöistäni on saikulla jos ei huvita tulla töihin esim jos on kampaaja eikä vapaapäivä onnistu samalle päivälle. Normaali työnantaja ymmärtää että saikkusi on välttämätön ja kaikki menee hyvin. Parantele itsesi ja ajattele itseäsi äläkä työnantajaasi.

        työnantaja on vaikuttanut todella ymmärtäväiseltä, kuin myös työkaverit. Meidän alalle ymmärtääkseni melko yleistä tälläinen väsähtäminen.
        Kiitos sinulle kannustuksesta! Olet huippu työnantaja!


    • joskus dille

      Itse olen ollut uupunut ja silloin olin saikulla,ja otin lopputilin ja en mennyt mihinkään kortistoon vaan jäin vapaalle. Otin niinsanotusti vapaat koko sonnasta.Sitä kesti puolivuotta. Enkä ollut kenenkään käskyläinen en työnvälityksen enkä työnantajan. No tietysti velka kasvoi mutta en ollut niinsanotusti rähmälläni mihinkään.
      Silloiselle työnatajalle sanoin että en käy pelleilemään tämän asian kanssa että ollaan yhteydessä kun asiat korjaantuu,ja niin jatkossa tehtiin. Se jurppii tässä nykysyseteemissä että kun käy valittaa että ahistaa niin ei itse tehdä mitään päätöksiä vaan olaan ja nulvotetaan saikulla ja käyvään kallonkutistajan pakeilla.Tossa seurannu niin on sellaisia jotka vain tällä tavalla lorvivat.Sitä jos on uupunut niin otaa hatkat koko systeemistä ja on uupunut eikä toisia kiusaa sillä uupumuksellaan,pistää vihaks kun valitetaan eikä tehä mitään.Silloselle kallonkutistajalle sanoin että otin loparit ja kysyi että mitä teet. Sanoin pillereitäsi en syö vaan tämä tarvitsee aikaa,jonka määrää en tiedä.Siis aika sen tekee sen paranemisen. No toinen juttu on se että liian helposti saa saikkua kun ahistaa,ei kai tää elämä oon helpoa kenellekään.
      Sen tiedän että itse sais sakkkua millon vain kun vaan menis mankuu mut päivä kerrallaan vaikka hammasta
      purren mut ei toisia kiusaten.

      • hotsuuu

        Muistithan ottaa iltalääkkeet ja syödä äidin keittämän puuron?


    • Työelämän_Guru

      Hei,

      Olet nyt jäänyt sairaslomalle uupumuksen vuoksi. Suomessa uupumus on yksi yleisimpiä syitä jäädä sairaslomalle. Hyvä, että olet jo käynyt ammattiauttajan luona. Tärkeää on saada uupumukseen oikeanlaista ja suunnitelmallista hoitoa. Olen samaa mieltä terapeuttisi kanssa, että juuri nyt sinun ei kannata tehdä radikaaleja päätöksiä. En yleensäkään suosittele irtisanoutumista, jos ei ole uutta työ- tai opiskelupaikkaa tiedossa.

      Pitkän sairasloman jälkeen työhön palaaminen on aina vaikeaa, mutta uuden työpaikan löytäminen on varmasti vaikeampaa. Tällä hetkellä olennaista on se, että olet uupunut ja miten siitä taas palaudut toimintakykyisemmäksi. Älä käytä liikaa voimavaroja siihen, että mietit mitä muut ajattelevat. Tavallisesti pidemmän sairasloman yhteydessä avoimuudesta on hyötyä, mutta sinun täytyy itse päättää, haluatko avautua tilanteestasi.

      t. Työelämän Guru

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2431
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1615
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1414
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1285
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1212
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1132
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      988
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      81
      972
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      932
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      99
      825
    Aihe